Evoluution loppu

Ollitääl

Biologinen evoluutio maapallolla on juuri nyt vaihtumassa älykkääseen suunnitteluun kun ihminen rupeaa tieteen avulla puuttumaan evoluutioon ja geenimanipuloimaan ym.

Onko tällä tosiasialla mitään vaikutusta kreationismin, ID:n, evoluution ja tieteellisten teorioiden väliseen vuoropuheluun ja ristiriitoihin? Siis pikkasen nk väitän että on.

Siis mitäpä jos evoteoria pitää pitkälle paikkansa, mutta muualla avaruudessa on jo älykkäästi suunniteltu jumalia ja nämä ovatkin jo sitten älykkäästi suunnitelleet maapallon eliöitä ja ihmisiä?

12

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kreationismi on jo syntyjään niin ristiriitaista mm. tieteen, todellisuuden ja itsensä kanssa, ettei muutama uusi tekijä vaikuta siihen yhtikäs mitään.

      • Ollitääl

        Kreationismin tai paremmin luomiseen uskomisen pelastaa:
        Jumala on luonut maapallon nykyisen järjestyksen.
        Järjestämällä olemassaolevia elementtejä, ei tyhjästä.
        Tuomalla asioita henkimaailmasta näkyvään maailmaan.
        Näin voidaan ajatella ihan järkevästi. Ateisti ei hyväksy tätä, tiede voi tämän hyväksyä.


      • Palataan asiaan kun joku tuo jotakin henkimaailmasta näkyvään maailmaan. Ihme tai pari voisi kelvata ateistillekin, kun taas jonkin mielipiteen mukaan Jumalan ilmestyminen missä tahansa kaikille näkyvässä muodossa saisi Jumalaan uskovat täydellisesti ja lopullisesti sekaisin.


      • Ollitääl kirjoitti:

        Kreationismin tai paremmin luomiseen uskomisen pelastaa:
        Jumala on luonut maapallon nykyisen järjestyksen.
        Järjestämällä olemassaolevia elementtejä, ei tyhjästä.
        Tuomalla asioita henkimaailmasta näkyvään maailmaan.
        Näin voidaan ajatella ihan järkevästi. Ateisti ei hyväksy tätä, tiede voi tämän hyväksyä.

        Henkilökohtaise harhasi lisäksi oliko muita todisteita? Näetkö useinkin asioita mitä kukaan muu ei näe?


    • Ennen loppuu ihminen kuin evoluutio.

    • Ihminen kykenee vaikuttamaan evoluutioon, mutta vaikutus koskee vain muutamia lajeja. Suuressa mittakaavassa evoluutio etenee kuten ennenkin. Tosin ihmisen vaikutus evoluutioon näkyy ympäristön rajuna muutoksena, joka on aiheuttamassa kuudetta massasukupuuttoa. Siinä ei kuitenkaan ole kysymys älykkäästä suunnitelusta, vaan paremminkin älyttömästä suunnittelemattomuudesta.

      • Tällä hetkellä ei vielä olla kovin pitkällä geenimanipulaatiossa, mutta ala menee eteenpäin. Miksei voitaisi vaikuttaa aivan kaikkiin lajeihin, ihmiseenkin?

        Pointti tässä on, että se on älykästä suunnittelua ja vaikuttaa evoluutioon. Älykästä suunnittelua evoluutiossa, mikä yritetään vastapuolen toimesta poissulkea menneisyydessä ja tulevaisuudessa. Älykäs suunnittelu on jo nyt mahdollista ja sillä on suunnaton tulevaisuus.

        Kreationistit taas yrittävät sulkea pois evoluution, mikä on älytöntä. Kyllä evoluutiota on tapahtunut aivan uusien lajien syntymiseen asti. Miksi heidän se pitää härkäpäisesti kieltää? Se ei vielä todista Jumalasta ja luomisesta yhtään mitään suuntaan tai toiseen.


      • Olli.S kirjoitti:

        Tällä hetkellä ei vielä olla kovin pitkällä geenimanipulaatiossa, mutta ala menee eteenpäin. Miksei voitaisi vaikuttaa aivan kaikkiin lajeihin, ihmiseenkin?

        Pointti tässä on, että se on älykästä suunnittelua ja vaikuttaa evoluutioon. Älykästä suunnittelua evoluutiossa, mikä yritetään vastapuolen toimesta poissulkea menneisyydessä ja tulevaisuudessa. Älykäs suunnittelu on jo nyt mahdollista ja sillä on suunnaton tulevaisuus.

        Kreationistit taas yrittävät sulkea pois evoluution, mikä on älytöntä. Kyllä evoluutiota on tapahtunut aivan uusien lajien syntymiseen asti. Miksi heidän se pitää härkäpäisesti kieltää? Se ei vielä todista Jumalasta ja luomisesta yhtään mitään suuntaan tai toiseen.

        "Miksei voitaisi vaikuttaa aivan kaikkiin lajeihin"

        Periaatteessa kyllä, käytännössä ei. Nykyisten lajien lukumäärää ei edes tiedetä ja vasta pieni osa niistä on kuvattu.


      • tieteenharrastaja
        Olli.S kirjoitti:

        Tällä hetkellä ei vielä olla kovin pitkällä geenimanipulaatiossa, mutta ala menee eteenpäin. Miksei voitaisi vaikuttaa aivan kaikkiin lajeihin, ihmiseenkin?

        Pointti tässä on, että se on älykästä suunnittelua ja vaikuttaa evoluutioon. Älykästä suunnittelua evoluutiossa, mikä yritetään vastapuolen toimesta poissulkea menneisyydessä ja tulevaisuudessa. Älykäs suunnittelu on jo nyt mahdollista ja sillä on suunnaton tulevaisuus.

        Kreationistit taas yrittävät sulkea pois evoluution, mikä on älytöntä. Kyllä evoluutiota on tapahtunut aivan uusien lajien syntymiseen asti. Miksi heidän se pitää härkäpäisesti kieltää? Se ei vielä todista Jumalasta ja luomisesta yhtään mitään suuntaan tai toiseen.

        Noinhan se on:

        "Älykästä suunnittelua evoluutiossa, mikä yritetään vastapuolen toimesta poissulkea menneisyydessä ja tulevaisuudessa."

        Sulkemisen perusteluna on, ettei - jos ihmisen toimet sivuutetaan - luonnossa näy objektiivisia suunnittelun merkkejä eikä jälkeäkään tarvittavista muista toimijoista. Riittävät kyvyt omaava ulkoinen toimija pystyisi kuitenkin piilottamaan itsensä sekä tekemisensä jäljet ihmislajin havaintokynnyksen alapuolelle.

        Tällä perusteella olisi olettamusten ulkopuolelle suljettava myös jokainen ihmistä olennaisesti kyvykkäämpi maanulkoinen elämänmuoto sekä itsesyntyiset digitaaliset tekoälyt.


      • ID_vai_id
        Olli.S kirjoitti:

        Tällä hetkellä ei vielä olla kovin pitkällä geenimanipulaatiossa, mutta ala menee eteenpäin. Miksei voitaisi vaikuttaa aivan kaikkiin lajeihin, ihmiseenkin?

        Pointti tässä on, että se on älykästä suunnittelua ja vaikuttaa evoluutioon. Älykästä suunnittelua evoluutiossa, mikä yritetään vastapuolen toimesta poissulkea menneisyydessä ja tulevaisuudessa. Älykäs suunnittelu on jo nyt mahdollista ja sillä on suunnaton tulevaisuus.

        Kreationistit taas yrittävät sulkea pois evoluution, mikä on älytöntä. Kyllä evoluutiota on tapahtunut aivan uusien lajien syntymiseen asti. Miksi heidän se pitää härkäpäisesti kieltää? Se ei vielä todista Jumalasta ja luomisesta yhtään mitään suuntaan tai toiseen.

        ---- Pointti tässä on, että se on älykästä suunnittelua ja vaikuttaa evoluutioon. Älykästä suunnittelua evoluutiossa, mikä yritetään vastapuolen toimesta poissulkea menneisyydessä ja tulevaisuudessa. Älykäs suunnittelu on jo nyt mahdollista ja sillä on suunnaton tulevaisuus.

        Käsittääkseni kreationistit yleensä ajattelevat, että Älykäs Suunnittelu tapahtui/tapahtuu vain yhden Jumalan toimesta. Ihmisen harjoittama älykäs suunnittelu tapahtuu kuitenkin Jumalan suunnitteleman maailman sisällä, eikä ihminen kye ylittämään tai "transsendoimaan" rajaa oikeasti Suunnittelijaksi.
        Eikä ID:n mahdollisuutta mielestäni ole suljettu pois tieteestä, vaan kyse on enemmänkin siitä, että havainnot puuttuvat ja oikeastaan kukaan ei osaa täsmälleen sanoa, miten ID:n voisi todistaa.

        Tietysti yleisessä mielessä ihminen suunnittelee älykkäästi ja koko ajan enemmän myös geenitasolla. Voihan spekuloida, että ihmiset saattavat tulevaisuudessa yrittää suunnittella ekosysteemin aivan alusta asti esim. Kuuhun tai Marsiin. Sehän tekee ihmisestä elämän luojan mutta ei varsinaisesti Luojaa.
        Ymmärränkö oikein, että ajattelussasi näkyy LDS-opit? Eli tavallaan ihminen voisi todella jonain päivänä muuttua Luojaksi ja Älykkääksi Suunnittelijaksi isoilla kirjaimilla?


      • tieteenharrastaja
        ID_vai_id kirjoitti:

        ---- Pointti tässä on, että se on älykästä suunnittelua ja vaikuttaa evoluutioon. Älykästä suunnittelua evoluutiossa, mikä yritetään vastapuolen toimesta poissulkea menneisyydessä ja tulevaisuudessa. Älykäs suunnittelu on jo nyt mahdollista ja sillä on suunnaton tulevaisuus.

        Käsittääkseni kreationistit yleensä ajattelevat, että Älykäs Suunnittelu tapahtui/tapahtuu vain yhden Jumalan toimesta. Ihmisen harjoittama älykäs suunnittelu tapahtuu kuitenkin Jumalan suunnitteleman maailman sisällä, eikä ihminen kye ylittämään tai "transsendoimaan" rajaa oikeasti Suunnittelijaksi.
        Eikä ID:n mahdollisuutta mielestäni ole suljettu pois tieteestä, vaan kyse on enemmänkin siitä, että havainnot puuttuvat ja oikeastaan kukaan ei osaa täsmälleen sanoa, miten ID:n voisi todistaa.

        Tietysti yleisessä mielessä ihminen suunnittelee älykkäästi ja koko ajan enemmän myös geenitasolla. Voihan spekuloida, että ihmiset saattavat tulevaisuudessa yrittää suunnittella ekosysteemin aivan alusta asti esim. Kuuhun tai Marsiin. Sehän tekee ihmisestä elämän luojan mutta ei varsinaisesti Luojaa.
        Ymmärränkö oikein, että ajattelussasi näkyy LDS-opit? Eli tavallaan ihminen voisi todella jonain päivänä muuttua Luojaksi ja Älykkääksi Suunnittelijaksi isoilla kirjaimilla?

        Antas silti ajattelemisen aihetta:

        "Sehän tekee ihmisestä elämän luojan mutta ei varsinaisesti Luojaa."

        "Varsinainen Luoja" ei siis ole ajateltavaksi mahdoton asia. Ongelmaksi jää toki sellaisen syntymistapa.

        On tieteiskuvitelmia sekä ainakin yksi kosmologinen spekulaatio, jossa on ihmisen tuottama Luoja. Uskontoa näin ei tietääkseni ole syntynyt.


      • Olli.S kirjoitti:

        Tällä hetkellä ei vielä olla kovin pitkällä geenimanipulaatiossa, mutta ala menee eteenpäin. Miksei voitaisi vaikuttaa aivan kaikkiin lajeihin, ihmiseenkin?

        Pointti tässä on, että se on älykästä suunnittelua ja vaikuttaa evoluutioon. Älykästä suunnittelua evoluutiossa, mikä yritetään vastapuolen toimesta poissulkea menneisyydessä ja tulevaisuudessa. Älykäs suunnittelu on jo nyt mahdollista ja sillä on suunnaton tulevaisuus.

        Kreationistit taas yrittävät sulkea pois evoluution, mikä on älytöntä. Kyllä evoluutiota on tapahtunut aivan uusien lajien syntymiseen asti. Miksi heidän se pitää härkäpäisesti kieltää? Se ei vielä todista Jumalasta ja luomisesta yhtään mitään suuntaan tai toiseen.

        Tähän mennessä ihminen on kyennyt "valmistamaan" (eli jalostamaan ) eläin- ja kasvivariaatioita joilla luonnonoloissa ei ole säilymisen mahdollisuuksia.

        Esim. kesy suomenlehmä, aivan liian lauhkea ja vielä sarvetonkin, ei tarjoa minkäänlaista vastusta pedoille, jos vertaa vaikka biisoniin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1175
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      998
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      93
      749
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      285
      704
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      501
    Aihe