Varoitus, pitkä teksti
Ajattelin kirjoitella kokemuksia Rextonista kahden ja puolen vuoden yhteisen taipaleen ajalta, jonka olen vehkeen omistanut. Kyseessä on uutena ostettu vuoden 2014 Sapphire-malli automaattivaihteistolla ja kahden litran dieselillä (155hv/360Nm). Auto on Keski-Euroopassa myyty malli, joten se saattaa erota varustelultaan joiltain osin suomalaisista. Perustekniikka on kuitenkin samaa. Olen myös käyttänyt autoa koko ajan Keski-Euroopassa, koska asun täällä, joten talviominaisuuksista osaan kertoa vain rajallisesti.
Haussa oli tuolloin 2014 nimenomaan "oikea" alennusvaihteinen vanhan liiton maasturi eikä katumaasturi. Autolla piti kuitenkin pystyä ajamaan myös tavalliset kaupunki-, maantie-, ja moottoritieajot, joita käytöstä olisi joka tapauksessa vähintään 90 prosenttia. Vaatimuksena oli myös viisiovisuus ja paljon tavaratilaa.
Tarjonta uusissa autoissa ei ollut kuitenkaan mitenkään laaja. Vaihtoehdoiksi valikoituivat Jeep Wrangler Unlimited ja Land Rover Defender, sekä sivistyneempinä Land Rover Discovery, Jeep Grand Cherokee, Toyota Land Cruiser sekä Mitsun Pajero. Ssangyong ei tuossa vaiheessa rekisteröitynyt edes tutkalle.
Wrangler ja Defender raakkautuivat lopulta pois turhan karuina moottoritielle, ja Disco sekä GD alkoivat hivenen epäilyttää luotettavuutensa puolesta. Paremmin varusteltuna Pajerosta taas tuli mielestäni liian kallis siihen nähden mitä rahalla sai, joten jäljelle jäi siis Land Cruiser.
Juuri ennen Cruiserin ostoa kampasin kuitenkin vielä kerran tarjonnan ja törmäsin Rextoniin. Huomiota kiinnittivät auton silloinen uudistuminen ja voittopuolisesti positiiviset käyttäjälausunnot netissä. Lisäksi ahneena havaitsin, että hinta verrattuna Toyotaan oli aivan eri planeetalta. Niinpä sitten menin koeajolle ja suoraan sanoen hämmästyin. En havainnut mitään suurenmoista eroa Toyotaan, tai ainakaan mitään sellaista miksi viidentoista tonnin (täällä) hintaero olisi ollut perusteltua omiin valintakriteereihini nähden. Sain lisäksi julmetun paljon paremman vaihtotarjouksen silloisesta Volvostani Hyundai/Ssangyong-diileriltä, ja kun autoon tuli vielä 5 vuoden takuu, niin päätin hetken miettimisen jälkeen iskeä kiinni - vaikka merkin harvinaisuus ja outous kieltämättä vähän kylmäsivät.
Luultavasti olisin ollut erittäin onnellinen myös Land Cruiserilla ajellessani, mutta täytyy sanoa, että kokemus on ollut voittopuolisesti erittäin myönteinen myös Ssangyongin kanssa. Ensinnäkin autossa ei ole ollut pienintäkään teknistä vikaa tämän kahden ja puolen vuoden aikana. Aluksi ehkä eniten häirinnyt, osin vanhanaikaiselta ja kovamuoviselta tuntunut sisustuskin on alkanut miellyttää enemmän ja enemmän. Kaikenlaisen isonkin roinan kuskaamisen ja lasten takapenkillä mellastamisen jäljiltä missään ei ole naarmuakaan. Olenkin päätellyt, että muoviksi sisustuksen alaosiin on valittu sellaista kuin on sen vuoksi että se kestää, vaikkei välttämättä silkinpehmeältä kätöseen tunnukaan.
Sama lähestymistapa leimaa mielestäni koko autoa. Vaikka vehjettä on sivistelty kaupunkielämään sopivaksi, alla tuntuu olevan kuitenkin oikea työkalu, joka vaikuttaisi olevan suunniteltu ja tehty vakavissaan.
Ajoltaan Rexton on perinteinen maasturi. Itse hain autolta juuri sitä, mutta kaikkia se ei toki miellytä. Pitkät joustot, iso maavara ja korkea kori tarkoittavat kallistelua kurveissa, ja maasturiin mielestäni kuuluva hidas ja tehostettu ohjaus vaatii ratinpyöritystä ahtaissa tiloissa parkkeeraillessa. Mitenkään vaikeaksi ajettavaksi autoa en kumminkaan koe. Ajotuntumaa voisi ehkä kuvata parhaiten sanomalla, että se on jotain amerikkalaisen ja eurooppalaisen väliltä. Auto taittuu kyllä kurveihin aivan asiallisesti vaikka mentäisiin ripeämminkin, ja moottoritiellä se on hyvin rauhallinen ja vakaa etenijä. Edes nopeissa kiireväistöissä ei ole tuntunut, että se olisi lähdössä käsistä, vaikka kori kallistuukin. Lisäksi näkyvyys autosta ulos on yllättävän hyvä. Siihen lienee osasyynä vanhahtava perusmuotoilu, jossa ikkunoiden vyötärölinja on matalammalla ja pilarit ohuemmat kuin nykyautoissa.
Yksi maininnan arvoinen asia on Rextonin hiljaisuus. Nelipyttyinen kone rouhii kyllä kuuluvasti sisälle asti, jos painaa tallan pohjaan, mutta normaaliajossa auto on erittäin hiljainen. Osasyynä on varmasti erillisrunkorakenne, mutta myös äänieristykseen on varmasti panostettu ihan tosissaan. Tuuli alkaa tietenkin jossain vaiheessa moottoritiellä suhista isoissa peileissä, mutta sekin pysyy aivan tolkullisissa rajoissa ja kuuluu luultavasti lähinnä siksi, koska auto on muuten niin hiljainen. 130-140 km/h on ylipäätään luontevimman tuntuinen etenemistahti motarilla. Kovempaakin autolla pääsee, mutta jotenkin tuntuu, että noissa nopeuksissa meno on vaivattominta.
JATKUU TOISESSA VIESTISSÄ...
Ssangyong Rexton - käyttökokemuksia I
5
7733
Vastaukset
- Rextonisti
...JATKO VIESTIIN Ssangyong Rexton - käyttökokemuksia I
5-vaihteinen automaattilaatikko on Rextonissa ilmeisesti Mercedeksen peruja. Ainakin se vaihtaa yhtä huomaamattomasti kuin meillä muinoin olleessa E270CDI:ssä. Ssangyongin on versio on kuitenkin vielä hiukan hitaampi kuin Mersun. Mukavaa toki ja ehkä kestävyyttäkin lisäävää, mutta sen vuoksi kickdown reagoi hivenen hitaammin. Vaihteisto hakee myös hiukan pidempään pakin ja D:n välillä kuin Mersun versio. Se voi joskus tiukassa paikassa esimerkiksi parkkipaikalla vekslaillessa turhauttaa, jos pitäisi selviytyä äkkiä pois muiden alta.
Muutoin vaihteisto on perin miellyttävä. Moottorijarrutus toimii erittäin loogisesti ja tarvittaessa käsin vaihtaminenkin on helppoa joko ratin nappuloista tai vaihdekepin nupista.
Ssangyongin omaa tekoa oleva 2-litrainen dieselmoottori epäilytti autoa ostaessa eniten. Kyseessä oli silloin ymmärtääkseni uusi konstruktio, josta ei paljoa kokemusta ollut. Viiden vuoden takuun takia uskalsin kuitenkin ottaa riskin, ja ainakaan tähän asti ei ole ollut mitään valittamista. Kone vääntää erittäin hyvin alhaalta ja tuntuu kokoistaan isommalta. Puhti on myös riittänyt oikein hyvin allekirjoittaneelle kaikenlaisissa olosuhteissa aina nopeatempoisesta keskieurooppalaisesta kaupunkiliikenteestä moottoritielle ja peräkärryn vetoon asti.
En ole vetänyt Rextonilla paljoa. Isoimpia taakkoja ovat olleet n. puolentoista tonnin painoinen venepaketti ja pienen asuntovaunun kokoinen katettu peräkärry. Ainakaan niiden kanssa ei ole ilmennyt mitään erikoista huomauttamista. Ne ovat tulleet perässä sillä lailla eleettömästi ja huomaamattomasti kuin nyt isoilla maastureilla yleensäkin. Tarpeeksi kova sivutuuli tuntuu, mutta ei missään nimessä vie yhdistelmää.
Alennusvaihteita ja nelivetoa en ole myöskään paljoa tarvinnut. Kun olen, ne ovat toimineet eleettömästi esim. venettä laskiessa/nostaessa, tai kun joskus harvoin tiet ovat olleet täällä lumessa tai jäässä. Huomionarvoista kuitenkin on, että ainakaan Keski-Euroopassa myytävässä Rextonissa ei ole jatkuvaa nelivetoa, vaan perinteinen jakolaatikolla toteutettu järjestelmä. Ts. oletusarvona on takaveto ja neliveto kytketään erikseen päälle. Nelivedolla ei saa ajaa esim. kuivalla asfaltilla, vaan se on tarkoitettu liukkaalle alustalle. Muutoin on vaarana, että vetovehkeet hajoavat, koska autossa ei ole keskitasauspyörästöä tasaamassa akselien pyörintänopeuksia (nelivetosysteemi lieneekin suurin yksittäinen ero esim. Toyota Land Cruiseriin).
Ergonomisesti kaikki on ohjaamossa mitoituksellisesti ok jopa allekirjoittaneen kokoiselle 190-senttiselle ihmiselle. Ilmeisesti siinäkin on kopioitu hyvällä tavalla Rextonin pohjana aikoinaan ollutta Mercedeksen 163W ML-mallia. Rattia ei tosin voi säätää syvyyssuunnassa, mikä on outoa, mutta (ainakin sähkö-) penkeistä löytyy onneksi riittävästi säätöjä hyvän ajoasennon aikaansaamiseksi.
Oikeastaan ainoa itseä autossa oikeasti hiukan häiritsevä asia löytyy kuitenkin juuri käyttömukavuuden puolelta. Ilmastoinnin ja lämmityslaitteen namiskuukkelit ovat nimittäin erittäin sekavat ja huonosti näkyvissä. Toki niitä oppii käyttämään, mutta se vie aikaa, eivätkä ne ole muuttuneet mitenkään erityisen miellyttäviksi vieläkään. Myös ilmastoinnin digitaalinäyttö on huono, koska siitä ei saa auringon suoraan siihen paistaessa selvää.
Itse ilmastointi ja lämppäri ovat kuitenkin tehokkaat ja toimivat. Myös penkinlämmittimet ovat hyvät niin etu- kuin takapenkilläkin, jos kohta 5-portainen lämmityksensäätö etupenkeillä tuntuu hivenen liioittelulta.
Tilojen puoleen ei ole valittamista. Ruuma on todella iso, ja takapenkillekin mahtuu. Kaikenlaisia juomatelineitä ja lokeroitakin on ihan tarpeeksi. Tosin erikoista on, että auton oma käyttöohjekirjakansio ei mahdu hansikaslokeroon, mutta etuoven taskuun onneksi kuitenkin. Autoon on myös kohtuullisen helppo nousta, koska astinlaudat todellakin kestävät astumista, ne eivät ole mitään koristeita. 7-paikkaisen version kahdelle viimeiselle paikallekin pääsee jollei ole liikuntaesteinen. Aikuiset voivat matkustaa perällä vähän aikaa, mutta pidemmälle matkalle asento on auttamatta liian polvet korkealla. Lapset voivat kuitenkin reissata siellä hyvinkin. Tavaratilaa ei tosin 3. rivi käytössä jää muutamaa sataa litraa enempää, mutta jotain nyt kumminkin.
Ajovalot ovat autossa ihan ok - ja suorastaan oikein hyvät nyt, kun vaihdoin hiukan tehokkaammat polttimot toisen lampun kärähdettyä. Polttimoiden vaihto on kuitenkin erityisen hankalaa. Niihin pääsee käsiksi vain sisälokarin kautta, ja useampia avainkokoja tarvitaan. Luulen, että useimmilta ne jäisivät itse vaihtamatta varsinkin, kun tarpeeksi tarkkoja ohjeita ei käsikirjastakaan löydy.
Hyvä auto siis ainakin oman kokemuksen mukaan ja omiin tarpeisiin/odotuksiin, jollei kuitenkaan täydellinen. Olen tyytyväinen.
T. Rexonisti (Ps. En ole mitenkään kytkyissä Ssangyongiin enkä myymässäkään autoani, kyseessä on puhtaasti oma mielipide).- Anonyymi
Hyvin kirjoitettu ja monipuolinen käyttäjäkokemus arvio. 👍👌
- stevieboy
Perusteellinen arvio.
- Autonostaja
kerrankin kommentointia, joka on jo lähtökohdiltaan erinomainen. Alussa muut autovaihtoehdot ja miksi ko. Rextoniin päätyi. Ja lisäksi minkälaisessa käytössä ollut ja mitä havaittu. KIITOS !
- Anonyymi
Olen alkuperäisen arvion kirjoittaja, ja ajattelin jatkaa aiheesta nyt, kun 6 vuotta yhteistä eloa Rextonin kanssa tuli muutama päivä sitten täyteen. Ihan ensiksi kuitenkin kiitokset alkuperäistä arviota kommentoineille. Oikein mukava asia, jos siitä on ollut ihmisille hyötyä.
Allekirjoitan edelleen aikaisemman kirjoituksen kaikkineen. Tässä uudessa lisänä ovat oikeastaan siis vain Rextonin kestävyydestä kertyneet kokemukset. Ne ovat olleet positiivisia. Autossa ei ole nimittäin toistaiseksi ilmennyt yhtäkään teknistä vikaa näiden kuuden vuoden aikana. Se on mielestäni hyvä suoritus, koska auto on päivittäin keskimäärin noin tunnin päivässä liikenteessä aika raskaassa suurkaupunkiajossa, johon sisältyy usein vielä pätkä moottoritietäkin. Myös pidempiä taipaleita on ajettu suurin piirtein kuukausittain. Tienpinnat ovat myös tässä maassa pääsääntöisesti melko huonokuntoisia, mikä on lisännyt varsinkin alustaan kohdistuvaa rasitusta
Auto on huollettu vuosittain merkkikorjaamossa. Huoltojen välillä ei ole tarvinnut lisäillä öljyjä tai jäähdytysnesteitä. Muutenkaan huolloissa ei ole ilmennyt poikkeavaa lisätöiden tarvetta, mutta etujarrupalat on vaihdettu tähän mennessä kahdesti. Vaihtoväli on siis ollut tiheähkö. Seuraavassa huollossa täytyy uusia palojen lisäksi myös etujarrulevyt, koska nekin ovat kuluneet. Etujarrujen nopean kulumisen olen päätellyt johtuvan siitä, että auto on painava. Se on myös automaattivaihteinen, eli moottorijarrutusta ei tule juurikaan käytettyä, ja ennen kaikkea se on käytössä sen tyyppisessä liikenteessä, jossa jarrut joutuvat jatkuvasti töihin.
Etujarrujen lisäksi toinen normaalia nopeammin kuluva artikkeli ovat olleet ajovalojen polttimot. Niitä on saanut vaihtaa vähintään kerran vuodessa, usein useamminkin. Se on ollut ärsyttävää, koska kuten aiemmassa kirjoituksessa mainitsin, niiden vaihtaminen on Rextonissa työlästä. Kyseessä kuitenkin lienee lähinnä H7-polttimoiden ominaisuus, tai ainakin aiemmassa Mercedeksessä polttimoita kului melkein samaa tahtia kuin Ssangyongissakin. Toivoisinkin, että korealaiset olisivat valinneet mieluummin H4-polttimot Rextoniin. Olen kuitenkin päässyt pidempiin vaihtoväleihin, kun olen tajunnut alkaa sammuttaa ajovalot ennen kuin sammutan moottorin. Olen maallikkona pohtinut, olisiko niin, että H7-polttimot olisivat herkkiä jännitevaihteluille, ja autoa käynnistäessä ja/tai sammuttaessa ajovaloille tuleva jännite vaihtelisi. En tiedä, mutta ainakin valojen sammuttelu on tosiaan helpottanut ongelmaa.
Mitä koriin ja sisustukseen tulee, Rexton on säilynyt sekä sisältä että ulkoa pääpiirteittäin erinomaisessa kunnossa. Se on oikeastaan aika vaikuttavaa, koska ole puunaaja, vaan auto on vain pesetetty pehmytharjakoneessa kuukauden-parin välein. Silti maalipinta ei ole erityisemmin himmennyt. Sisältä olen siivonnut auton vain pari kertaa vuodessa, tosin silloin huolella ja kunnollisia aineita käyttäen. Ainoa varsinainen kulumisen jälki sisätiloissa on kuitenkin kuskin jakkaran istuinosan nahka, joka on alkanut käydä kiiltäväksi. Ehkä sen saisi jollakin aineella takaisin mattapintaiseksi kuten muut istuimet, mutta en ole jaksanut vaivautua. Muutoin sisustus on edelleen ehjä ja moitteeton.
Yksi huomattava kosmeettinen vaurio on kuitenkin ilmennyt. Alumiiniset kattokaiteet ovat alkaneet hapettua, ja maali on alkanut kuplia ja karista pois. Todennäköisesti kaiteissa on käytetty sopimatonta maalia. Ne pitää siis jossakin vaiheessa maalauttaa uudelleen.
Muuta kerrottavaa ei tekniseltä puolelta oikeastaan ole. Auto on hoitanut hommansa kuten pitääkin.
Jos tähänastisen käyttökokemuksen yrittäisi summata, parhaiten sitä kuvaisi varmaankin se, että en ole koskaan pitänyt mitään autoa läheskään näin pitkään. En ole yksinkertaisesti tuntenut mitään tarvetta tai edes halua vaihtaa autoa. Se on kummallista, koska yleensähän ihminen tutkitusti jollei muuta niin kyllästyy ja haluaa vaihtelua noin kolmen vuoden välein. Olen kyllä käynyt paikallisilla suurilla automessuilla vuosittain, ja koeajanutkin kaikenlaisia autoja, mutta hinkua uuteen ei ole syttynyt. Toki Rexton vaikuttaa vuosi vuodelta vanhanaikaisemmalta uusiin autoihin verrattuna, mutta eipä se ollut kehityksen kärjessä aikanaan sitä hankkiessanikaan. Kai Rextonissa sitten vain yhdistyvät ne maasturin ominaisuudet - ja ennen kaikkea niihin mielessäni kuuluva kestävyys ja luotettavuus - ettei uutta ole tarvinnut haikailla.
T. Rextonisti (joka ei edelleenkään ole minkään sortin kytkyissä Ssangyongiin)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241546- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691217- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18952Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855