Voisiko tämä olla kilpirauhasperäistä?

ahdistaa

Moi,
Tiedän ettei nettikeskustelujen perusteella mitään diagnooseja tehdä, mutta lääkäriin ja kokeisiin pääsyä odotellessa lukisin mielelläni muiden näkemyksen mun oireista jos sattuu vaikka olemaan vastaavasta omakohtaista kokemusta.
Vähän omien oireiden perusteella päättelin että kilpirauhasen toimintahäiriöt saattaisi olla yksi mahdollinen syy.
Olen siis jo varannut lääkäriajan, mutta otille pääsyä saa vielä odotella pari viikkoa.

Mulla on parin vuoden ajan ollut fyysisiä oireita, väsymystä, heikotusta, käsien vapinaa ja yleistä kömpelyyttä. En missään vaiheessa nähnyt tarpeelliseksi käydä lääkärissä kun ajattelin että ajan kanssa menee ohi.

Mutta nyt viimeisen puolen vuoden aikana on tullut muutamia fyysisiä oireita lisää sekä psyykeen puolelle meneviä oireita:

- Kaikista veemäisin on lähestulkoon päivittäin päälle nouseva äärimmäisen voimakas ahdistunut olo. Pahin olotila saattaa kestää useita tunteja ennen kuin edes vähän helpottaa. Hyvinäkin hetkinä tämä ahdistava olo on ikäänkuin koko ajan nurkan takana odottamassa.
Yksi erikoinen piirre tässä on se, että aina iltaisin tämä ahdistava olo helpottaa merkittävästi (usein jopa kokonaan) ja pystyn nukkumaan ihan normaalisti.
Tähän ahdistavaan oloon usein liittyy myös muita oireita: ns. sumuinen/epätarkka olo, eli ajatus ei kulje eikä hoksottimet muutenkaan pelaa. Korvissa tinnittää kovasti. Koko ajan haukotutta, aivan kuin olisi happi vähissä. Joskus tuntuu että fyysinen rasitus pahentaa tai altistaa tälle ahdistuneelle ololle.

- Välillä fyysinen olo on niin heikko, että jopa rappujen kiipeäminen on vaikeaa kun ei jalat meinaa kantaa. Kun taas toisena päivänä saatan pyöräillä pitkänkin lenkin ilman mitään ongelmia.

- Ääni tuntuu jonkin verran käheältä kokoajan, puhuminen tuntuu työläältä ja kurkussa on jotenkin outo tunne koko ajan.

- Hajuaisti on jotenkin muuttunut, välillä tututkin hajut tuntuu ihan vierailta.

- Vasempaan käsivarteen ja kainalon alle jomottaa/polttelee. Välillä tuntui repivän puristava tunne rintalastan takana. Tuntui rasituksessa pahenevan.

Tämmöistä. Toivottavasti tuosta jotain tolkkua saa..

1

192

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyhjäkaula

Aika paljon mun oireita, joita myös ihmettelin. Kävin pitkästä aikaa kilpparikokeissa ja TSH oli 0.07(alaraja lekurin mukaan 0.03) ja T4V 17. Lääkitys minulla on. Lääkäri tuumas, että menee pikkasen ylitoiminnan puolelle. Sun kannattaa ehdottomasti ottaa nuo kilpirauhaskokeet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Gallup: Kansalaiset eivät usko velkajarruun

Puolet suomalaisista ei usko velkajarrun vaatimien sopeutusten toteutuvan, kertoo Iro Researchin kyselytutkimus. Kokoom
      Maailman menoa
      69
      1072
    2. Ethän mies vielä

luovu meistä? Haluaisin jo sun syliin.
      Ikävä
      64
      862
    3. Sinulle nainen

En ehkä koskaan osannut sanoa tätä oikein. Minun vaikeuteni luottaa liittyi ennen kaikkea menettämisen pelkoon. Siihen
      Ikävä
      66
      856
    4. Haaveilen edelleen

Sinusta aika ajoin
      Ikävä
      53
      838
    5. Mä oon kallistumassa

Rikosilmoitukseen!
      Suhteet
      185
      821
    6. Ethän voinut nainen tietää, että rikot rikotun

Omaa elämää taas mietin aamuyön tunteina. En vieläkään löytänyt muistin sokkeloista ainuttakaan onnen hetkeä. Kaipuu on
      Ikävä
      72
      702
    7. Tiedätkö sitä

Että sinun äänesi on ihanan pehmeä
      Ikävä
      42
      696
    8. Martsusta tuli leuhka

Ja ylimielinen. Hän ei nosta persettäkään ilmaseksi . Luulempa et nämä ei tee hyvää hyvinvointivalmennuksille.... Nannal
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      680
    9. Hei rakkaani.

Kohtaaminen lähestyy. Miten teemme sen? Kumpi ottaa yhteyttä vai törmäämmekö jossain sattumalta? Tuleva vaimosi
      Ikävä
      50
      673
    10. Kuisla Group Oy jättänyt yrityssaneeraushakemuksen

Samalla yrityssaneeraukseen on hakeutunut Kuisla henkilökohtaisesti ja Seinäjoen Motelli Oy, joka omistaa Sorsanpesän ki
      Seinäjoki
      28
      624
    11. Kiulu myynnissä!

Kiulu hakee taas uutta yrittäjää. https://www.yritysporssi.fi/etela-pohjanmaa-lansi-suomi-finland/myytavat/yritykset/ma
      Ähtäri
      26
      578
    12. On paha olla

Kun olen käyttäytynyt aiemmin kaivattua kohtaan kuin joku narsisti.
      Ikävä
      42
      538
    13. Uskallanko laittaa sulle viestiä?

Se viesti on tossa valmiina ja lähettämistä vaille valmis. Kun ei kauhee sti tunneta niin eipä sillä olisi niin väliä. S
      Ikävä
      51
      538
    14. Et pysty peittämään minulta

Sinä olet hyvä peittämään asioita niin halutessasi. Pystyt pitkiäkin aikoja salaamaan juttuja. Juuri mietin tuossa, olet
      Ikävä
      47
      464
    15. Tulisiko naisille asettaa korkeammat eläkemaksut

Tämä tuli mieleeni kun luin aamun lööppejä. Japanissa alkaa olla "uutta nuorisoa" ihan urakalla, ikä alkaa sadan jälkeen
      Sinkut
      169
      464
    16. Mikä tekee kaivatustasi

Haluttavan?
      Ikävä
      18
      448
    17. Mitä oikein tapahtui? Maajussi-Jetta sai tylyt pakit - Sulhoehdokas selittää: "Ei lentänyt kipinät"

Maajussille morsian -sarjassa etsitään rakkautta ja rinnalle kumppania. Yksi maajusseista on Jetta - liikunnallinen ja
      Maajussille morsian
      12
      427
    18. Makeinen, asiaa sinulle

Minua korkeampien voimien kehotuksesta sinua pyydetään avaamaan jokin yhteys asioista keskustelemisen takia kanssani. Il
      Ikävä
      28
      393
    19. Huumekauppaako

”Huumekauppa johti rajuun väkivaltaan Kokkolassa – Kolme nuorta otettu kiinni, yksi epäillyistä alaikäinen”
      Kokkola
      9
      374
    20. J-mies!

Meidän "suhde" (suhde mitä ei oikeastaan edes ole) on kielletty ja vaikea. En tiedä mihin uskot, mutta olet irl itsekin
      Ikävä
      32
      372
    Aihe