Vieläköhän oppisi purjehtimaan (ja millä)?

Vai_unohdanko_koko_jutun

Alkaa kuusikymppiä lähestyä uhkaavasti ja tuli mieleen, jotta pitäisi varmaan alkaa vähitellen miettimään, jotta mihin loppuelämänsä - sikäli kuin sitä riittää - aikoo käyttää. Yksi asia, jonka olen koko ikäni ajatellut tekeväni, on opetella purjehtimaan. Tähän asti vaan elämän- ja työtilanne ei ole sen kannalta ollut suotuisa, eikä ole erityisesti nytkään, mutta ehkä muutaman vuoden päästä..., jota varten ehken pitäisi alkaa valmistautua, jos oikeasti aikoisi.

Vieläköhän tällä iällä oppisi omatoimisesti purjehtimaan? Vai pitäisikö unohtaa koko juttu, ja ryhtyä enemmin opettelemaan saniaisten kasvattamista itiöistä, mikä myös on yksi näitä ”olisi mukavaa, kunhan ehditään” -tekemisistä.

Tässä elämäntilanteessa kätevin olisi ehkä traileroitava vene, jonka voisi säilyttää pihassa ja tyrkätä vesille sopivan tilaisuuden tullen kelin mukaan sopivassa paikassa – vaikka vähän kauempanakin kotoa – ja jonka saisi tarvittaessa yksinkin purjehdusvalmiuteen kohtuullisessa ajassa (mielellään vartti - puoli tuntia). Saisi olla ihan avoin tai sitten pienellä kajuutalla, jossa voisi päiväretkellä nauttia pienet nokoset (ei kynnyskysymys). Vaan mahtaako sellaista olla olemassakaan?

Tarjonta on ainakin aika olematonta. Noita kilpakevytveneitä näyttäisi olevan myynnissä jonkin verran, mutta ne eivät taida olla oikein tähän tarkoitukseen, rauhalliseen nautiskelulillutteluun ihan ensisijainen vaihtoehto jäykkäjalkaisille.

Oppiiko muuten Terhisaililla oikeasti purjehtimaan? (Ei ainakaan taloudellisesti putoaisi kovin korkealta, vaikka jäisikin pihakoristeeksi.)

Vai olisiko parempi katsella heti alkuun noista 7-8-metrisistä jokin yksikin hallittavissa oleva uppotukki? Sellainen vaan pitäisi parkkeerata jonnekin lähilaituria kauemmas ja mitä kauemmas sen parkkeeraa, niin sitä suurempi tietysti on vaara, jotta käyttö jää vähäiseksi ellei olemattomaksi.

Lieneekö arvon raatilaisilla tähän jotain rakentavia ajatuksia?

[Mainitaan nyt vielä taustaksi, jotta jonkin verran kokemusta löytyy moottoroidusta vesillä liikkumisesta sekä uppoumarunkoisella että erikokoisilla liukuvilla.]

29

884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VesiErkki

      Purjehtimaan opit varmasti, varsinkin kun tavoitteesi ei ole kasvaa avomerikisojen sankariksi vaan oppia nauttimaan lepoisasta tuulivoimalla liikkumisesta veden päällä.

      Veneen valinta onkin sitten jo toinen juttu. Itse lähtisin katselemaan venettä, jossa voi tarvittaessa yöpyä ja keitellä aamukahvit. Tämä siksi, että purjehdus saa paljon lisää ulottuvuutta kun siihen voi yhdistää saaristoretkeilyn johon on purjeveneen nopeuksilla hyvä varata aikaa enenmmän kuin yhden päivän. Tällaisen veneen kuljetus onnistuu vielä trailerilla, mutta veikkaan että käyttökynnys alenee huomattavasti jos vene kelluu valmiiksi vedessä omalla satamapaikallaan.
      Esimerkkejä voisivat olla vaikka Hunter 26 tai "hybridi" Mc.Gregor.

    • VanhanaPurjehtiva

      Oletko tutustunut Still 525 tai H-veneeseen, molempia saa käytettyinä hyvin edullisesti ja ne on jo oikeita purjeveneitä sekä myöskin siirrettävissä autolla ja perävaunulla.
      Still on avonainen nostokölivene ja H-veneessä pystyy yöpymään kaksikin henkeä.
      On varmaan monia muitakin saman tyylisiä veneitä ja nykyisin hyvin halvalla saatavissa suomesta ja erityisesti etelä ruotsista.

      • Pavariantti

        H-veneessä pystyy yöpymään 4 henkilöä, ja punkat on pitemmät kuin monessa muussa purressa. Tavaroille ei tietysti ole siinä tapauksessa muuta säilytyspaikkaa kuin keskikäytävä, mut 70-luvun suosituin PERHEpursi yhtä kaikki - vastaa tämän päivän B30 kokoluokkaa ;)


    • Vai_unohdanko_koko_jutun

      Kiitoksia kommenteista!!!

      Yöpymismahdollisuus olisi toki poikaa, mutta ajatuksissani ei tässä vaiheessa vaatimus.

      Traileroitava paatti olisi – ainakin näin teoriassa – sikäli mukava, että nämä lähivedet on tullut suurilta osin kierrettyä moottoriveneellä, jolloin trailerin kanssa voisi lähteä kauemmaksikin, jos veneen veteen ja purjehduskuntoon saaminen vaihtuvissa paikoissa ei olisi tuntien ponnistus. Tiedä sitten häntä tulisiko lähdettyä.

      Mac Gregorin hybridin hankkimista olin itse asiassa joitakin vuosia sitten ihan vakavasti harkitsemassa, mutta silloin tarjolla olleen paatin hintapyyntö oli varoihini nähden jonkin verran yläkanttiin, enkä sitten lopulta oikein kirjoituspöydän ääressä vakuuttunut sen toimivuudesta sen enempää moottorilla kuin purjeillakaan, vaikka näyttävää kuvaa ovatkin valtameren(?) aalloilla tuosta kuvanneet. Saattoi olla virhearvio?
      Muistankohan oikein, että Mac Gregorilla oli jokin purjevenemäisempikin versio olemassa?

      Hunteria ei näkyisi täällä olevan kovinkaan tarjolla. Ruotsista löytyisi pikaisesti etsien jokunen. Ruotsissa ennen EU-aikaa rekisteröidyn kärryn saaminen rekisteriin Suomessa ei taida olla ihan läpihuutojuttu?

      Niinä muutamina kertoina, kun olen purjeveneessä ollut pitämässä pinnasta kiinni kipparin ohjeiden mukaan, on kyseessä muistaakseni ollut juurikin H-vene. Ihan mukavaa matkantekoa kyllä, mutta pitkän peräkannen vuoksi oli laituriin perämoottorointi kipparilta taiteellinen suoritus, jonka mielellään jätän nuoremmille ja notkeammille. Sinänsä perätuuppari olisi ihan ok-vaihtoehto (ja tuollainen käypänen saattaisi löytyä ihan omasta kellarista), mutta sen pitäisi olla jotenkin helpommin käsillä, kuin H:ssa. Eikä H taida varsinaisesti traileroitava vene olla, vaikka trailerilla siirrettävä kyllä. Hmm.

      Still 525:ia ollen nettiveneestä katsellut – pahus kun juuri nyt tarjolla olevat ovat vähän turhan kaukana, jotta viitsisi ihan vaan tutustumismatkalle lähteä. Kauankohan 525:n laittaminen trailerilta purjehdusvalmiuteen vie aikaa sitten, kun sen on jo useamman kerran tehnyt?

    • Justhyvämuelle

      Joe17 tai Fabola Campus. Halpoja traileroitavia nostokölillisiä lyhytperäisiä helppoja pikku kajuuttaveneitĺä.

    • Oldsailor

      Itse suosittelisin myös Fabola Campusta. Traileripurressa on pakko tyytyä kompromisseihin. Campus on varsin näppärä kokonaisuus. Kuljetus ja rikaaminen käy yksinkertaisesti ja vene tarjoaa jopa asuttavuutta sekä tasapainoiset purjehdusominaisuudet. Suuremmissa traileripursissa on kompromisseja liikaa, enkä itse olisi innostunut. Campuksen ja trailerin voi saada edullisena pakettina yhdessä.

    • Vai_unohdanko_koko_jutun

      Juu, tässä kun olen netissä lautaillut, niin F Campus tai jokin sen kaltainen olisi varmaan ihan passeli.

      Kyllähän nuo isommat Mac Gregorit, Sun 2000:t, Solot ja mitä niitä onkaan, ovat kuvissa houkuttelevia, mutta sitten kun rupeaa ajattelemaan, millaista olisi kiskoa toistatonnista mötikkää kärrylle sivutuulisessa rannassa yhden tai kahden henkilön ulottuvuuksin, niin kauko-ohjattavaa sähkövinssiähän siinä tarvittaisiin, jos sittenkään onnistuisi tunnelman kiristymättä…

      Mielikuvaharjoituksissa olennaiseksi on nyt noussut helppo maston pystytys – trailerilta purjehtimaan siedettävässä ajassa – ja ettei unohtuisi tuo alkuperäinen ajatus – purjehtimisen oppiminen. Mahtaisikohan raadilla olla näkemystä kummassako nämä ominaisuudet kohtaisivat paremmin F Campuksessa vai esim. Still 525:ssa? (Noita näkyisi jonkin verran markkinoilla liikkuvan, joskaan ei pienten purjeveneiden tarjonta kovin runsasta taida olla.)

      • En itse viitsisi trailerivenettä hankkia. Kuitenkin sinulle muodostuu joku suosikkiveneilyalue, niin hommaa sinne heti veneen veteen. Guy 22 voisi olla kätevä kahdelle hengelle. Jos haluat nähdä monenlaisia paikkoja, niin sitten voi veneen sijoittaa saaristomerelle. Voi olla asiallista käydä joku kurssi tai pyytää purjehtivaa kaveria mukaan ekoille reissuille.


      • Pavariantti
        Bossu kirjoitti:

        En itse viitsisi trailerivenettä hankkia. Kuitenkin sinulle muodostuu joku suosikkiveneilyalue, niin hommaa sinne heti veneen veteen. Guy 22 voisi olla kätevä kahdelle hengelle. Jos haluat nähdä monenlaisia paikkoja, niin sitten voi veneen sijoittaa saaristomerelle. Voi olla asiallista käydä joku kurssi tai pyytää purjehtivaa kaveria mukaan ekoille reissuille.

        Pieni kölivene (Helmsman20, Guy22, H, Viggen, FE64 jne) saa samaan hintaan kuin jollan (Still 525 ym).
        Ehkei opeta niin nopeasti ja kantapään kautta, mutta toisaalta sietää hölmöilyä ja itseopiskelua kaatumatta. Ja retkeily on mukavaa vaikka ei yöpyisikään teltassa, etenkin jos tavarat on kuivina :)


    • Vai_unohdanko_koko_jutun

      Kiitoksia kommenteista! Hienoa, että tulee erilaisia näkökulmia.

      Mielikuvaharjoituksissa ajatus on ollut yhdistää purjehtimisen opettelu ja leppoisa päiväretkeily:

      Viikolla arvotaan sääennusteista kohde, jossa ehkä olisi suotuisa keli, sitten katsellaan netistä löytyykö kohdeseudulta lauantain ja sunnuntain väliseksi yöksi sopivasti sijaitsevaa edullista mökkiä tai hotellihuonetta. Jos, niin varaus päälle ja lauantaiaamuna menoksi.

      Kohteessa vene vesille, päivä purjehdusta ennennäkemättömiä maisemia katsellen, ja jos veneessä on jonkinlaiset punkat, voisi jossain välissä viettää siestaa jossain poukamassa, ja illaksi maihin. Sunnuntaina purjehdusta aamupäivä ja iltapäivällä paatti pakettiin ja kotia kohden.

      Viikolla voisi purjehtia ”iltaharjoitukset” omalla lahdella, jos veneen trailerilta purjehduskuntoon saaminen sujuisi järkevässä ajassa.

      Sehän voipi hyvin olla, että yhtälö on mahdoton, eikä tällaiseen yksinkertaisesti ole sopivaa paattia olemassakaan.

      Mitenkähän kaatoherkkä Still oikeasti on. Jotkut tuntuvat olevan sitä mieltä, että varmasti kaatuu ennemmin tai myöhemmin, toiset kehuvat useita vuosia purjehtineensa kaatamatta kertaakaan? Saapikos kokematon hölmöilijä F Campusta miten herkästi nurin?

      • Siinä on aikamoinen järjestely. Purjeveneen kanssa on tylsää, jos täytyy päästä parin tunnin tarkkuudella tiettyyn paikkaan, tuuli voi äkkiä tyyntyä tms. Yöpymiskelpoisella veneellä liikkuminen on vapaampaa ja pääsee vaikka ulkosaaristoon, jonnet Stillillä pääse. No, kaikkea ei voi saada.


      • mielikuvastasi

        Veneenkuljetukset, veteenlaskemiset ja nostamiset, rikaamiset, hotellijärjestelyt ja hotelliin ehtiminen yöksi vievät mielekkyyden koko touhusta. Mielekästä olisi vaan laske ankkuri sopivassa paikassa yöksi, nukkua ja herätä mukavasti luonnonhelmassa, kokata aamiainen veneessä ja nostaa taas purjeet jatkaen matkaansa.


      • Tsemppiä

        Uskon, että koska et ole vielä päässyt purjehduksen ihanuuteen, mielikuvasi 'päivästä' on pikkasen epärealistinen.
        Jollalle tuo sopisi kyllä, mutta sekin olisi vaivalloisempaa kuin kuvittelet nyt, ehkä vähän turhauttavaa etkä saisi sitä hienoutta, mitä ehkä etsit.
        Purjehdus on luonteeltaan sellaista, että aika alkaa kulkea ihan omassa rytmissään etkä halua mennä hotelliin kun iltatuuli jo puhaltaa.

        Olet silloin ihan keskellä retkeä.

        Eli suosittelen lämpimästi ja kokemuksesta sinulle veneen laskemista läheisille vesille vakipaikkaan, josta lähdet retkille ja suunnittelet vähän, ankkuroit hyvään paikkaan ja vietät yön siinä.
        Aamulla jatkat matkaa/ palailet kotia päin.
        Retket pitenevät varmasti.
        Kaverille paikka veneeseen, 2 nukkumapaikkaa hyvä jo.

        Tsemppiä!


    • Vai_unohdanko_koko_jutun

      ”Mielekästä olisi vaan laske ankkuri sopivassa paikassa yöksi, nukkua ja herätä mukavasti luonnonhelmassa, kokata aamiainen veneessä ja nostaa taas purjeet jatkaen matkaansa.”

      Tämähän olisi mielikuvissa siintävä ”lopullinen ratkaisu”. Nyt kuitenkin elämäntilanne on se, että käytettävissä ovat vain ja ainoastaan viikonloput, max. perjantai-illasta sunnuntai-iltaan, käytännössä lauantaiaamusta sunnuntai-iltaan, koska perjantaisin työviikon jälkeen ei oikein tahdo mitään jaksaa.

      Toiveissa on – ja itseasiassa horisontissa jo utuisesti siintää – muutos parin-kolmen vuoden päästä, jonka jälkeen aikaa olisi juuri tuollaiseen – laske ankkuri, jatka matkaa, kun siltä tuntuu – veneilyyn. Ennen kuin noin pitkällä ollaan, pitäisi kuitenkin saada tietää, opinko purjehtimaan, ja onko se minun juttuni vai ei. Peruskysymys siis on, millä veneellä oppisi ja tulisi oikeasti opeteltua purjehtimaan tämän hektisten reunaehtojen vallitessa mahdollisimman mielekkäällä, hauskalla ja innostavalla tavalla.

      Sitten kun tietäisi, onko purjehdus minulle ”the thing”, kuten kuvittelen että voisi olla, vaiko ei, osaisi asemoida palikat oikeaan asentoon niin kauan kuin vielä on taloudellisia edellytyksiä se tehdä. Tuliterään tehdastuoksuiseen Bavariaan ei tule olemaan koskaan mahdollisuuksia (tuskin halujakaan), mutta kaikenlaista mielenkiintoista näkyisi olevan saatavilla niilläkin nappuloilla, mitä voisi olla käytettävissä, kunhan jonkinlaisella varmuudella tietäisi, satsatako kone- vai tuulivoimaan.

      • Ei_ainakaan_hotelliin

        Jollat poislukien lähes kaikki vanhat purjeveneet ovat asuttavia, ja painavalla kölillä varustetuttuna ne eivät kaadukaan harjoitellesasi. Sopivia on paljon.


      • Tuohon kiinnostuskysymykseen saat vastauksen jollallakin, ei siinä mitään. Sellaisella oppii hyvin purjehtimaan, ja kun vene on kevyt ei tule suuria vahinkoja.


    • VanhanaPurjehtiva

      Voiko Sinulle kirjoitella suoraan johonkin omaan postiisi? ilman tämän yleisen palstan välitystä? Voisi olla jonkin verran kerrottavaa tuohon alkuperäiseen asiaasi ja kysymyksiisi, kun suunnilleen saman ikäisenä aloittelin purjehduksen ja kohta on ikää 75v.

      • Rekisteröin nimimerkin VUKJ (joka on siis lyhenne alkuperäisestä nimimerkistä "Vai_unohdanko_koko_jutun"), joten postia voi lähettää osoitteella [email protected]. Katsotaan miten nopeasti se täyttyy spämmistä, mutta varmaan aluksi ainakin pystyy helmet kaivamaan esille roskan seasta.
        Olisi todella mielenkiintoista lukea kokemuksistasi!


    • TS36

      Ei taida onnistua trailerilta purjehduskuntoon saattaminen yksin (tai kaksin) puolessa tunnissa mitenkään millään veneellä maantiekunnosta. Maston pystytys tarvii helposti 2 henkeä. Ja ottaa myös helposti sen pari tuntia.

      • Mahdollisuuksienrajoissa

        No Jullen tai pikku Campuksen kokoinen......onnistuu kyllä pikku harjoittelun jälkeen. Pitää muistaa että vene on ennen retkeä kotipihassa. Polttoaineet ja vedet ja bunkraukset voi hoitaa niin että perillä vain masto pystyyn ja menoksi. Ainakin Julleen on jotain mastonkaato-ja nostolaitteitakin. Sinänsä ainahan parin hengen on kivampi purjehtia. Yksin on vähän raskasta. Ankkurointikin on pikkus stressi. Jopa laituriin tulo. Ja sitte


      • TS36

        Mietin vain omia kokemuksiani Melgesistä. Toki Melgesissä on enemmän laittamista, mutta otti koko porukalla ainakin 2 tuntia. Kuorman purku, masto, lasku, vanttien kireys, puomi, säätököydet, peräsin, jne.


      • Juuri tällaisia omakohtaiseen kokemukseen perustuvia kommentteja lähdin hakemaan, kiitos!

        Kuten jo aiemmin totesin, saattaa tosiaan olla, että ajattelemani yhtälö on mahdoton – kyselen tyhmiä, kun en asiasta mitään tiedä.


      • Toisenkädentietoa
        TS36 kirjoitti:

        Mietin vain omia kokemuksiani Melgesistä. Toki Melgesissä on enemmän laittamista, mutta otti koko porukalla ainakin 2 tuntia. Kuorman purku, masto, lasku, vanttien kireys, puomi, säätököydet, peräsin, jne.

        Pakko myöntää etttä tietoni Jullen tai Campuksen matkakuntoon laittamisesta on toisen käden tietoa. Jullessa olen kuitenkin nähnyt jonkinlaisen mastonkaato"saranan" ja vipulaitteen jolla maston vinssaa yksinkin pystyyn. Lisäksi ä sivuvantit ovat koko ajan kiinni. Nämä on toki vain kuvassa nähtyjä pellepelotonvirityksiä poikkeuksellisen pienessä veneessä. Mutta fasineeraava ajatusta tuollainen itsenostettava masto on.


      • Tsemppiä
        VUKJ kirjoitti:

        Juuri tällaisia omakohtaiseen kokemukseen perustuvia kommentteja lähdin hakemaan, kiitos!

        Kuten jo aiemmin totesin, saattaa tosiaan olla, että ajattelemani yhtälö on mahdoton – kyselen tyhmiä, kun en asiasta mitään tiedä.

        Onko se 'the thing'?

        Saat parhaat makustelut hankkiutumalla gastiksi nyt kesällä veneisiin. Laita vaikka ilmoitus facebookiin tai esim. Veneseurojen ilmoitustauluille. Purjehduskursseja on myös; itse olin esim. kerran Juhannuspurjehduskurssilla.
        Mene rohkeasti kokeilemaan osaavien ihmisten kanssa ja nauti:)
        Jos tykästyt paljon, osta se vene; senkin voi tehdä vaikka kimpassa jonkun kanssa.
        Ja sitten, jos ajatus vie tekoihin asti, eli se vene jo häämöttää, käy kurssi :)


    • jossittelija

      Ei kannata hötkyillä, eikä ainakaan ruveta suuntaamaan johonkin ratkaisuun. Mieluummin voi torjua kaikki ehdotukset milloin milläkin perusteella, niitähän kätevältä löytyy.

      • Opettelemaanheti

        Aikalisää voi ottaa. Jos opettelee vaikka kimpassa tai gastina tai purjehduskoulussa niin on jo paljon viisaampi. Jos vene valinta einkurssilla selviämään niin luottamus omiin purjehdustaitoihin kasvaa.

        Suositukseninon: älä osta mitään tai osta jokin supervalta, ja mene kursseille.


    • OleOptimisti

      Optimisti jolla.

    • jokasäällä

      Itse aloin ekapurjehdukseni reilusti yli viiskybäsenä Helsingin edustalla ilman mitään alan kokemusta. Eka botski oli muistaakseni Rock-20 tms. Muutaman opaskirjan luin aluksi ja tietysti opiskelin tärkeimmät meriteiden säännöt. Siihen aikaan ei ollut vielä mitään gps- eikä muita systeemejä vaan pelkkää kartta- ja kompassisuunnistusta.

      Ilman havereita selvittiin nelihenkisen perheen kanssa useiden viikkojenkin lomareissuista ympäri Suomenlahtea. Jälkeenpäin ihmetyttää, että osasiko silloin edes varautua säätiedotusten varoituksiinkaan. Muistaakseni niitä kuunneltiin matkaradiosta silloin kun Yle suvaitsi lähettää jotain veneily- tai merisäätä.

      Suosittelen jokaiselle kiinnostuneelle alan harrastetta!
      (Optimistijollat jms. voi jättää suosiolla kakaroille uima-altaassa.)

    • tavallinenpurjehtija

      Purjehtiminen ei ole tiedollisesti vaikeaa, sen oppii jokainen "tolkun" ihminen joka on asiasta kiinnostunut. Kurssit, itseopiskelu ja gastiksi hankkiutuminen ovat perusmetodit.

      Tavanomainen fyysinen kunto ja liikkumiskyky riittävät myös, mutta jäykkyys ja heikentynyt tasapainoaisti lisäävät putoamisriskiä.

      Oma vene on tietenkin kiva ja jos se on helppohoitoinen niin aina parempi. Itsellä kokemusta myös paristakin H-venekimpasta ja uskallan suositella. Purjehdusaikaa jää yleensä kaikille aivan tarpeeksi ja veneen hoito ja kustannukset vähemmän rassaavia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4513
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      94
      4484
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4096
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3017
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2621
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2173
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      342
      2125
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      204
      2089
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1725
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1472
    Aihe