Vihdoinkin hyvä pienpanimo?

Tophat

Hesarissa oli juttu Joensuun Honkavuoren pienpanimosta. Vaikutti poikkeuksellisen hyvältä panimolta.

Pakko päästä maistamaan, koska panimon väki näyttää välttävän sen, mikä on pienpanimo-oluidemme perisynti: humalainen katkeruus.

Näin he sanovat lehdessä 15.6.2017:
- oluttyyli on "helposti juotava".
- "...ei liian pistävä".
- "...eikä humalalla tai muilla elementeillä ole kikkailtu liikaa".
- "...hirmuiset katkeromäärät eivät mielestämme lisää oluen nautittavuutta".

Nettisivuilta kun katsoin, niin puolet paika noluista oli 4-4,5 prosentin vahvuisia. Tämä on hienoa. Vieläkin miedompaa saa toki tehdä, niin juotavuus paranee, mutta näin mietojen ja toimivien oluiden tekeminen on todella vaikeaa.

8

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaljaheikki

      Jostakusta pistävä humalaisuus on perisynti ja toinen rakastaa, niin se menee. :)

      Oliko hesarissa tietoa vielä saatavuudesta tai myyntisuunnitelmista?

      • Tophat

        En muista mistä olutta saisi ja missä myytäisiin. Varmaan vastaavat, jos kysyy nettisivun kautta.

        Kommentoidaan vastaten vielä näin:
        Olutasiantuntijoiden mukaan pistävän karkea maustehumalaisuus on hyvän oluen tärkein merkki, lähes ainoa. Tämä on virallinen totuus. Aika harva olutasiasta mitään kirjoittava tietäjä puhuu juotavuuden puolesta. Sikäli tuo Joensuun panimo edustaa suurta alakulttuuria ja vähemmistöä. Kannatan!

        (Heh, näyttää tulleen joku tekstin sensuuripoistokin tähän ketjuun. Räjähdykset ymmärtää, sillä aika monelle on aivan liian vaikea ymmärtää, mitä on juotava olut. Sen olen vuosikymmenten aikana huomannut.)


      • Tophat

        En muista mistä olutta saisi ja missä myytäisiin. Varmaan vastaavat, jos kysyy nettisivun kautta.

        Kommentoidaan vastaten vielä näin:
        Olutasiantuntijoiden mukaan pistävän karkea maustehumalaisuus on hyvän oluen tärkein merkki, lähes ainoa. Tämä on virallinen totuus. Aika harva olutasiasta mitään kirjoittava tietäjä puhuu juotavuuden puolesta. Sikäli tuo Joensuun panimo edustaa suurta alakulttuuria ja vähemmistöä. Kannatan!

        (Heh, näyttää tulleen joku tekstin sensuuripoistokin tähän ketjuun. Räjähdykset ymmärtää, sillä aika monelle on aivan liian vaikea ymmärtää, mitä on juotava olut. Sen olen vuosikymmenten aikana huomannut.)


      • Tophat

        En muista mistä olutta saisi ja missä myytäisiin. Varmaan vastaavat, jos kysyy nettisivun kautta.

        Kommentoidaan vastaten vielä näin:
        Olutasiantuntijoiden mukaan pistävän karkea maustehumalaisuus on hyvän oluen tärkein merkki, lähes ainoa. Tämä on virallinen totuus. Aika harva olutasiasta mitään kirjoittava tietäjä puhuu juotavuuden puolesta. Sikäli tuo Joensuun panimo edustaa suurta alakulttuuria ja vähemmistöä. Kannatan!

        (Heh, näyttää tulleen joku tekstin sensuuripoistokin tähän ketjuun. Räjähdykset ymmärtää, sillä aika monelle on aivan liian vaikea ymmärtää, mitä on juotava olut. Sen olen vuosikymmenten aikana huomannut.)


      • HiemanRajaa

        "Olutasiantuntijoiden mukaan pistävän karkea", olut ei ole pistävää, olut on katkeraa.
        Oluita joissa käytetään humalaa vähemmän löytyy vaikka ja kuinka paljon ja sama koskee oluita joissa käytetään enemmän ja erilaisia humalalajikkeita. Hyvä olut on aina juotavaa ja maukasta.

        Se, että yhdessä oluessa on enemmän humalaa ei ole muilta oluilta pois - tässä maassa riittää jokaiselle mautonta bulkkilaageria josta ei saa kuin humalan, Laatuun satsaavien pienpanimoiden osuus on mitätön vaikkakin tärkeä, noin 5% kokonaistuotannosta.

        Jos et pidä oluesta jossa on humalaa tai mallasta käytetty hieman enemmän, älä osta - minä ostan laatua en määrää, Nykyinen bulkkilaageri on oluen irvikuva ja jos otetaan liki mikä tahansa 60-luvulla pantu olut niin se pesee menen tullen tämän päivän bulkiituotteet.
        Silloin olut tehtiin, maltaasta, vedestä, hiivasta ja humalasta - aikaa kului mutta tuote oli laadullisesti hyvä. Nyt liian moni käyttää tärkkelystä ja hyvin lyhyttä käymis ja varastokäymisaikaa - sen huomaa.

        http://blogs.helsinki.fi/olutseura/olutopas


    • Olutpaja-pienpanimo Pälkäneellä on toiminut nyt 3 vuotta ja saanut prosessinsa kuntoon. Kokeile, tekevät laadukkaita oluita: menee helposti tuoppi tai pari ja tekisi vielä lisääkin mieli, jos vaimo sallisi...

    • maltanhaukka

      Olutpaja tekee hyvin melkein suomen parasta ja tasapainoisinta olutta. Ei kikkaile, vaan satsaa laatuun osamiseen ynnä muuta AIVAN BEST koklaa eri makuja maistuu monet useimmat

      • maistettu

        Olutpajan Pajan APA 6 on laatuolut ja on humaloitu Cascadella ja Centennialilla...makua löytyy ei pistävyyttä, sopivasti katkeruutta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      273
      2843
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      19
      1036
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe