Olemmeko sympaattisia tai empaattisia.

Sympaattinen tuntee myötätuntoa kanssaihmisiä kohtaan, empaattinen myötäelää kanssaihmisten kanssa.

Sympaattinen on pahoillaan jos kanssaihminen joutuu vaikeuksiin. valitus, kävipä hänelle huonosti, on tyypillistä.

Empaattinen ihminen myötäelää kanssaihmisten vaikeuksien kanssa kuin ne olisivat hänen omiaan.

Täälä palstalla on kärsiviä yksinäisiä, joita pitäisi osata auttaa. Vihdyttävät tai hauskat kirjoitukset ovat kuitenkin vaikeita toteuttaa. Yrityksetkin tyrmätään helposti.

Pitkä kokemus tuo näkemyksiä palstalaisten tiloista ja heidän kyvyistään kirjoittaa.

Itsekin olen puuttunut kirjoitusvirheisiin. Edellisen tapainen toiminta on omaa kypsymättömyyttänä. Hyvä kirjoittaja pystyy pystyy kirjoittamaan hyvin ja hauskasti. Edellisen olen kokenut ja anteeksi pyydän.

7

119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selkä--

      sym- ja em- à la Ruune nähtiin suhteessa toiseen kirjoittajaan aikoinaan, joten thanks but no thanks..

    • Paula-Armas

      Älähän nyt!
      Jospa hän katuu syvästi ja onkin tavallaan anteeksipyyntö tehdyistä tölväilyistä?
      Eihän uskovaiseksikaan synnytä vaan herätään?
      En minäkään tiennyt vielä n 10v sitten että täällä voi tuntojaan avata luettavaksi?
      Nyt osaan jo v. . . . . . . a sujuvasti?
      Tämä oli minun avautuminen palstalla liikkujille.
      Jatketaan v. . . lua ja nautitaan elämän koukeroista.
      Kaikkea ei voi voittaa, hyvä kuitenkin yrittää ja roikkua kynsin hampain sivulla.

    • Ramoona_

      Aloin miettiä näiden termien eroa, niitähän käytetään suunnilleen samoja asioita tarkoittaen. Symppis on yleissana itseä miellyttävästä henkilöstä tai vaikka lemmikkieläimestä. On helppo sympatiseerata ihmisiä, jotka jakavat samat arvot, myös onnettomuuden, sairauden tai kriisin kohdanneitä ihmisiä ajatellaan myötätuntoisesti, tunnetaan myös sääliä, lohdutetaan. Muuta jääkö sympatia vain oman tunteen heijastukseksi, vaille rakentavaa toimintaa.

      Olen joskus kuullut määritelmän, että jos joku putoaa kuoppaan, sympaattinen ihminen hyppää sinne mukaan, mutta empaattinen hakee tikkaat. Empaattisuus on minusta tavallaan jalompaa, aidosti asettumista vaikkapa hädänalaisen asemaan, vaikka toinen olisi aivan eri arvomaailmastakin. Empaattinen ihminen toimii rakentavasti, on sosiaalisesti viisas ja oikeudenmukainen. Empaattinen nimenomaan kuuntelee, ei ala tyrkyttää omia totuuksiaan, ei mestaroi.

      Palstalaisten mielentilat ja elämäntilanteet heijastuvat kirjoitteluun, totta kai. Joillekin palsta on tärkeä paikka jakaa tunteita, saada keties neuvoja tai ainakin reaktioita. Jos pystyy vastaamaan aidosti ymmärtäen, silloinhan on kokenut tuon toisen sympaattiseksi, itse ehkä osannut olla empaattinen. Nämä ominaisuudet ovat osin myötäsyntyisiä ja jo varhaislapsuuden kokemuksiin perustuvia. Mutta molempia voi myös opetella, kuunnella herkemmällä korvalla muita ja tietoisesti kasvattaa itseään suvaitsevammaksi ja rakentavammaksi. Ei se ole mahdotonta eikä vain sanahelinää.

      • Tuo suvaitsevammaksi kasvaminen ikää myöten on hyvä asia. Nuoruuden ehdottomuus on kypsymättömyyttä, ikä tuo monenlaisia ihmisiä joista oppii pitämään sietämäänkin, tai ainakin makeasti nauramaan inhimillisille heikkouksillekin heissä.

        Minun on vaikea tuottaa huolta tai surua rakkailleni, en halua kaikkia tuntojani/pelkojanikaan jakaa omilleni, saati vieraammille. Kaikesta pystyn puhumaan, mutta realismi on pohja millä seison.

        Kiinnyn ihmisiin joilla on ominaisuuksia joista pidän, eiköhän se päde meihin kaikkiin, kuka enemmän kuka vähemmän.

        Joskus jään ymmälle mihinkähän Ruunemanni pyrkii monella Facebook kaverikutsullaan, jotka kuitenkin sitten poistaa?

        Sitten ajattelen sen olevan jotakin sekaannusta salasanojen kanssa,---- hylkimistä jos se olisi,...suotakoon sekin vapaus jokaiselle kanssaihmiselle:,..... tykkää tai ei tykkää....pääasia että minä tykkään ((( 😁 )))

        Monessa asiassa olen saanut kokea vastakaikua täällä, iloa ja lämmintä kiitollisuutta elämälle voin tuntea.


    • Pirkko_Saisio_vaatii_leh

      Tässäkin näkökannassa on itua:


      Pirkko Saisio vaatii lehdessä: ”Suvaitsevaisuus pitäisi heittää romukoppaan – järjetön käsite!”
      Suomalainen keskustelu suvaitsevaisuudesta tulisi lopettaa, katsoo kirjailija Pirkko Saisio Suomen asianajajaliiton Advokaatti-lehdessä.

      –Se on ihan järjetön käsite! Suvaitsevaisuuteen sisältyy se rakenne, että suvaitseva henkilö asettuu toisen yläpuolelle ja suvaitsee tätä, vaikkei olisikaan samaa mieltä, Saisio sanoo.

      Finlandia-palkittu Saisio katsoo, että suvaitsevaisuuden sijaan tulisi korostaa keskustelua.

      –Se pitäisi heittää romukoppaan ja puhua sen sijaan kommunikoinnista ja keskustelusta, joka tarkoittaa sitä, että tarkastelemme jotakin asiaa ennakkoluulottomasti eri puolilta.

    • onkoväärinsuvaita

      Entäs sinä itse, onko suvaitsevaisuus sinusta väärin ? Onko Saisio aina oikeassa, taitaa olla vasemmistolainen. Saivartelua, mikset kerro omaa mielipidettäsi ?

    • Kiitos 𝕽uuneman, olet tosi kulta symppis, kun korjasit tilanteen Face'ssa❤️

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      420
      9106
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2416
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      39
      1785
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1639
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      89
      1408
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1339
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      363
      1225
    8. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      132
      1112
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      18
      1093
    10. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1032
    Aihe