Elämä jatkuu juhannuksen jälkeenkin 2017 - CII

Alkuperäinen-Rapu

Yritin jo kerran aloittaa, mutta ei onnistunut, koska ei näy. Tuliko tuo numero edes oikein?

"Onnistuin" lopettamaan tuon edellisen, niin päätin avata uuden...

474

5422

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkuperäinen-Rapu

Tervehdys!

Jos näkyy kahteen kertaan tuo aloitukseni, niin unohdetaan toinen alotus.

• Cee-Lila

Minäkin ehdin jo aloittaa uuden kun en saanut sitä heti näkyviin ja sinunkaan aloitustasi ei näkynyt. Ihan oikein on tuo CII.

Sovitaan niin, että unohdetaan minun aloitukseni ja jatketaan tähän sinun . On oikein ihanaa, että sait aloituksen aikaan. Luulin jo, ettet tänään kirjoita mitään kun olet menossa sinne Kirkkonummelle.

• Cee-Lila

Pyysin jo ylläpitoa peruuttamaan tuon minun aloitukseni, ettei roiku turhaan tuo otsikko mukana täällä aloittelijoissa. Toivottavasti poistavat.

Meillä on partsilla oikein lämmintä. Ei ole valittamista säässä.

• Cee-Lila

Minulla on nyt oikea olkapää niin kipeä, että kädellä on melko mahdotonta tehdä mitään. Onko Auroralla oikea olkapää se murtunut? Minä löhösin meidän sohvalla illalla katsoen sitä hula hulaa, nukahdinkin välillä ja kun nousin ylös kahdeksan paikkeilla oli olkapää tavattoman kipeä. Mikähän asento sille oli niin pahasta? Kamala sohva, kun sillä löhöäminenkin tuottaa invalidisoitumisen. Ja sillä sohvalla aina nuoriso joutuu yönsä nukkumaan meillä ollessaan. Toinen sohvamme ei ole yhtään parempi nukkumista ajatellen. Välillä molemmat sohvat ovat käytössä jos molemmat lapsenlapset yöpyvät meillä kumppaniensa kanssa. Sellaista se on kun ei ole vierashuonetta kunnon sänkyjen kera.

• aurora5

Kiitos aloituksista molemmille, mutta vastaanpa nyt vaikka tähän, kun niin sovitte. Ceen olkapää on vain pahasti puutunut, luulen. Oma vasen käsivarteni on yhä pahasti turvoksissa ja eniten kämmenselältä. On rasittavaa, kun nukkua voi vain oikealla kyljellä vasen käsivarsi tietyssä asennossa, Kyllä se öinen huussireissu pirun lykkäsi, ällöttää syödä panadoleja mutta ilmankaan ei jaksa olla.

Hula hula tuntui aluksi kovin sekavalta, kuva näytti eri paikkoja kuin mistä puhuttiin jne. Näkyihän siinä sitten kauniita kokkoja ja ihmisten ilonpitoa, tosin jylhää kuten se meillä tuppaa olemaan. Mikkeli on kaunis kaupunki ja näkyihän siinä meidänkin kaupunkia, tosin harvoin kuvatulta puolelta eli Kolin satamasta ja hevoslaitumelta. Pielistä ja sen Paalasmaa-saarta näytettiin juuri äsken Veden saartamat -nimisessä hienossa luontosarjassa.

Söin juhannukseksi ostamani mansikkarasiallisen pitkien päiväunien päätteeksi. On soiteltu ystävien kanssa, samanlaista hiljaista tai perin olematonta juhlanviettoa tuntuu olevan muillakin ikätovereilla. Kesää tämä kuitenkin on, täälläkin jo pihlaja kukkii ja koivut rehottavat täydessä vehreydessään.

• aurora5

Elämä jatkuu puoliteholla. Vettä ropisee unettavasti. Kirjastovalintani viime viikolla menivät täysin pieleen. Kaupan alepokkareista löysin pari aika kivaa ennen lukematonta.

Alan olla jo niin tuttu täällä, että pari ihmistä jopa tervehtii. Tämänkinnäköiseen rehjustajaan on jo totuttu. Muutenkin tuntuu, että täällä suhtaudutaan kanssakulkijoihin pehmeämmin kuin Hgissä. Hymyillään herkemmin, kauppajonot sujuvat letkeämmin, nuoretkin ovat ystävällisiä. Se on sitä sielun sivistystä, jota monet rintamaiden asukkaat ja mukastadilaiset pitävät junttimaisuutena. En ole katunut tänne muuttoani.

Hyvää kesän jatkoa, kyllä te niitä helteitäkin vielä saatte.

• Cee-Lila

Juhannuksen jälkeistä sunnuntai- iltapäivää täältäkin. Meillä ei (vielä) sada vettä, luvassa on. U kävi lenkillä ja noituu kun ei tule lämmintä vettä. Johtuisiko peräti tuosta, että Mannerheimintiellä on lämpövesiputki pamahtanut ja tienoo on kuin turkkilaisessa saunassa. Minäkin aioin tänään pestä tukkani kun on taas huomenna meikussa käynti, mutta en kyllä kylmään suihkuun mene. Huoltoyhtiökään ei vastaa, on varmaan kyllästynyt soittoihin ja pitää puhelimen varattuna koko ajan.

Mekin voisimme ihan hyvin muuttaa taas muualle Suomeen, vaikka Mikkeliin. Pojanpoika kerran ehdotti, että muuttaisimme Vaasaan, heiltä sinne on vain noin 100 km. Oma poika asuu täällä, mutta ei juuri kotonaan vieraile kuin pyynnöstä. Ei meillä mitään välirikkoa ole ikinä ollut, ei käymättömyytensä mistän sellaisesta johdu.

• aurora5

Onko sinulla Mikkelissä vielä omaisia? Jos ei, Vaasan seutu houkuttelisi kai enemmän, koska siellä on se pieni päivänsäde, jolle te olette tärkeitä, ja jonka elämää pääsisitte läheltä seuraamaan.

Minulta jäi Hkiin kaksi veljeä perheineen. Heidän kanssaan oli ihan hyvät välit mutta ei vain ollut tapana paljon vierailla. Sen puolesta oli helppo irtaantua.

Uskon että tein muuttoratkaisun viimeisellä hetkellä, ja tein sen siksi, että tyttärelläni olisi helpompi järjestää minun vanhuuteni sitten, kun en enää itse siihen kykene. Voi olla ettei siihen enää pitkää aikaa mene, kun olen tällainen kompura. Yritän kyllä olla siihen saakka itsenäinen enkä kohtuuttoman vaativa mutsi.

• Alkuperäinen-Rapu

Kotona taas. Mukavaa oli, mutta koti on koti. Tyttären lapset olivat nyt omissa menoissaan ja vietimme juhannuspäivää kolmistaan. Söimme hyvin ja joimme pari lasillista Rose-viiniä. Oli kiva vain olla, jutella ja nauttia. Katsella heidän talon ikkunoista jokapuolella avautuvia maisemia. Avaraa on ulkona, niin kuin on sisälläkin. Tänään tytär soitti minulle pianokonsertin, kun hänen miehensä lähti käymään kaupassa - karkasi hänen soittoaan, tytär nauroi. Eilen menimme nukkumaan jo vähän ennen puoltayötä ja hyvin nukutti.

Minulla oli eilen vielä aikaa, kun odottelin hakijaani, joten kun kirjoitin tuonne edelliseen ketjuun, niin heti tuli tuo, ketju on suljettu. Ajattelin, että osaisinkohan vielä avata uuden, kun lopetin ennen aikojaan edellisen ja niinpä uskaltaduin kokeilemaan? Ensimmäinen aloitukseni ei lähtenyt, tai näytti se lähtevän, mutta ei ilmestynyt ketjuun, vaikka aikani odottelin. Sitten yritin vielä kerran, ja minäkin kirjoitin tuon ensimmäisen kommenti ja se auttoi. Ketju aukesi. Voidaanhan me täytellä molempia ketjuja. Onhan tehty niin joskus ennenkin.

Hyvää sunnuntaipäivän jatkoa kaikille!

• amummu

Kun en päässyt toivottamaan hyvää Jussia, niin nyt sitten toivotan hyvää juhannuksen jälkeistä elämää!

Piti kirjoittelemani jo ennen juhannusta, mutta kotona yhteys pyki niin, että hermo meni. Ei toiminut ADSL, mokkula eikä puhelimenkaan internet-jakaminen. En tiedä, missä vika ja kuinka kauan kesti, mutta kun oli kaikkea hössäämistä niin annoin lopulta periksi ja käskin pitämään tunkkinsa, ja siirryin juhannushommiin.

Toisen kerran yritin kirjoittaa eilen mökiltä käsin kännylläni. Mutta sielläkin niin hidasta, että kärsivällisyys petti.

Juhannus siis meni. Vähän oli koleata, mutta eipä se tahtia haitannut: savusaunassa lämmiteltiin (kukaan ei kehdannut uimaan, vaikka metrin syvyydessä mittari näytti jo 17:ää), syötiin hyvin hyvien viinien kera. Ja juhannuksen must oli tietysti letut, (kuhmoislaisia) mansikoita ja kermavaahtoa. Ja mikä ihaninta, sain juhannusaterialle Annabelleä - siis uusia pottuja. Yhdelle aterialle niitä raaskin ostaa; aika hintavia olivat vielä. Yleensä tähän aikaan löytyy jo siikliä, mutta nyt täällä oma K-kauppa yllätti annabelleillä, jotka, jos mahdollista ovat vielä parempia kuin siiklit. Jo jokunen kesä sitten, kun mökkimaisemiemme lähistöllä vihanneskojua pitävä viljelijä meille Annabellen neuvoi, olemme aina näin alkukesästä juuri ko. pottua metsästäneet. Nyt oli eka juhannus, kun sitä saimme.

Tuo läheisten lähelle muuttaminen näin vanhan päivillä voi olla kinkkinenkin juttu, vaikka ainakin teoriassa hyvä. Olen tosi iloinen, että sinulla, Ara, näyttää tuo iso muutos onnistuvan. Joskus mainitsin äitini tehneen samanlaisen liikun. Mutta hän ei tehnyt sitä läheisten luo (me tyttärethän asuimme/asumme edelleenkin täällä) pääsemiseksi, vaan haikaili "isiensä" maille, missä vielä paljon sukulaisia asui. Pettymys oli hänelle hirveä. Varoituksistamme huolimatta hän eli vanhassa, so. ennenvanhasissa kesissä, jolloin sukulaisia vieraili mökillämme lähes päivittäin. Se ei tietenkään enää toiminut, edes kesäisin, vaan hänestä tuli aika yksinäinen vanhus, jota joku sukulainen silloin tällöin kävi tervehtimässä. Sisareni ja minä tietysti käytiin aina kun vain aika antoi myöten. Hänestä tuli aika yksinäinen ja katkerakin vanhus. Takaisin näille kulmille hän ei kuitenkaan enää halunnut. Eikähän hän enää olisi tähän menoon sopeutunutkaan.

Nyt täytyy ruveta lukemaan taas reseptejä ensi viikonlopun kesäkekkereiden tarjoiluja varten. Mielessäni on vaikka mitä, mutta kokemuksesta tiednä, että parasta pitäytyä muutamassa herkussa ja tehdä niitä vastaavasti enemmän.

Voikaatten hyvin!

• aurora5

A-mummun äidin tapaan suunnittelin minäkin leskeyteni alkuaikoina muuttoa lapsuus- ja nuoruusmökkimaisemiin, jossa oli ollut niin ihanat kesät. Onneksi tulin järkiini, siellä olisin kököttänyt kirkonkylän kerrostalossa, autottomana ja vanhana edelleen toivottoman kaukana haaveideni kesäkunnaista, uimarannoista ja tanssilavoista. Tuollaisiin iluusioihin ei tosiaan kannata langeta.

Tältä muutolta en odottanut muuta kuin päästä viettämään vanhuutta lähelle ainoaa lastani. Paikan viihtyisyys tuli lisäbonuksena. Tai en tiedä, miten viihtyisä tämä paikka on muille ihmisille, itse vain satuin löytämään mieleiseni asunnon ja saanut kokea, että tämä sukulaissuhteeni on nykyään aika lämmin verrattuna kaukana asumisen vuosiin, ja tuntuu että toinen osapuoli kokee samalla tavalla. Myös julkiset palvelut ovat osoittautuneet kohdallani toimiviksi ja virkailijat inhimillisiksi. Tuntuu kuin kellään ei täällä olisi samanlainen hirmukiire kuin siellä etelässä.

Minä ostin uusia perunoita kahdeksi ateriaksi, ensin sillien kanssa ja tänään paistettuina. En katsonut merkkiä, mutta oikein makeita olivat. Huomenna ostan lisää, jos yhden käden kantamukseen mahtuu leivänkyrsän ja maitolitran lisäksi. Loppuviikolla tytär tulee pyykille, painavan pesujauheen saa tuoda itse:))

• aurora5

Katsoin perunoiden merkin kaupassa. Kyltissä luki Timo/Solist.

Käsivartta särkee niin pirusti ja sen huomasi kassarouvakin. Hän otti kassini, toki kurkkasi sinne ensin ja pakkasi ostokset. Sanoin että siellä on ennestään apteekkitavaroita. Vaikka rouvan tarkoitus oli hyvä, tuli mieleen valintamyymälöiden alkuajat, jolloin kasseja syynättiin, ettei vaan mitään livahda maksamatta ulos.

• Alkuperäinen-Rapu
        aurora5 kirjoitti:

Katsoin perunoiden merkin kaupassa. Kyltissä luki Timo/Solist.

Käsivartta särkee niin pirusti ja sen huomasi kassarouvakin. Hän otti kassini, toki kurkkasi sinne ensin ja pakkasi ostokset. Sanoin että siellä on ennestään apteekkitavaroita. Vaikka rouvan tarkoitus oli hyvä, tuli mieleen valintamyymälöiden alkuajat, jolloin kasseja syynättiin, ettei vaan mitään livahda maksamatta ulos.

Timo on hyvä peruna. Minä en kysynyt mitä laatua olivat juhannuksena ja tänäänkin syömäni perunat, mutta hyviä olivat.

Minunkin sormeni tuntuu nyt vähän kipeältä. Hoitelin sitä äsken, laskin vettä sen sormen päälle, kuivatin ilmakuivatuksella, rasvasin, laitoin kirurginteippiä päälle ja sitten sormisukan ja viimeiseksi lastan. Täytyy sanoa, että hankalia ovat nuo hoitotoimenpiteetkin vasemmalla kädellä. Kun sinun käsivarttasi aurora särkee noin kovasti, niin ota ihmeessä kipulääkettä, koska kipu vain estää paranemista. Niin minullekin taas sanottiin tuon leikkauksen jälkeen sairaalassa.

Prismassa oltiin jossakin vaiheessa hyvin tarkkoja kassalla. Kassi piti avata ja kuitti näyttää jos oli muualta ostettuja tavaroita. Tai kassi piti jättää säilytykseen. En ole enää huomannut moista tutkimusta. Taisi käydä liian hankalaksi isossa kaupassa.

Eipä muuta, kuin vointeja.

• vili_webs

Uutta viikkoa ja ketjua jota hieman piti "arpoa" missä mennään :) Taas jussi ohi hyvissä merkeissä niin mikäs tässä.
      Osuikin ihan hyvät säät suvun nuorimmaisen ensikäynnille saareen.

Nyt tulla roimiikin vettä sitten reilusti ja pimeää on kuin lokakuun aamuna. Mutta eipäs tuolle mitään voi muuta kuin kuunnella.

• Alkuperäinen-Rapu

Uutta viikkoa täältäkin kaikille! Monella on nyt alkanut lomaviikot, mutta sää ei kyllä ole paras mahdollinen lomankannalta.

Hyvä että pienimmän ensivierailua vaarin saarella ei sää pilannut. Minä tässä katselen ulos ikkunasta, tutkailen, alkaako sade, ja mietin viitsinkö lähteä kauppaan? Aivan pakko ei vielä ole, joten katsotaan...

No, palataan nyt arkeen ja odotetaan, että vielä se aurinkokin näyttäytyy. Yritetään myös me "raajavaivaiset" nauttia kesästä. Uusien perunoiden rapsutus ei minulta nyt onnistu, mutta söin niitä kyllä juhannuksena ja tytär laittoi niitä (rapsutettuja) mukaanikin, joten tuo herkuttelu jatkuu vielä.

Aurinko tuli esiin...

• Cee-Lila

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille. Minulla oli aika 8:30 Meikun haavahoitajalle, joten nousin ylös jo puoli 6 ja lähdimme kotoa klo 7. Viimeksi meni matkaan sinne omalla autolla noin tunti ja vartti, koska koko kaupunki on tietöiden ja isojen rakennusprojektien peittämä niin, ettei sekaan mainaa mahtua millään. Tänään matkaan menikin vain 1/2 tuntia, eli odotusta sairaalassa tuli reilusti. Olen huomannut aiemminkin, että klo 7 ja 8 välillä on paljon vähemmän liikennettä kuin 8 ja 9 välillä.

Haavahoitaja sanoi että hoidetaan haavoja kuten tähänkin asti ja kahden viikon kuluttua sain ajan taas sinne, jolloin hän päättää aloitetaanko alipaineimuhoito. Otti kuvia haavoista ja pohtii lääkärin kanssa. Kun hän putsasi sitä katekerrosta rikkoutui joku pintasuoni haavan reunalta ja alkoi vuotaa aika reippaasti. Hän poltti sen kiinni. Taitaa olla vereni jo aika lirua sen Clopidogrel-hoidon takia, kun saan mustelmiakin todella vähästä.

Kiva, että Websi sai nauttia vauvan näkemisestä juhannuksena, Rapu nautti tyttärensä seurasta.

Uusia perunoita en ole vielä maistanut, Tein eilen peruna-porkkanamuusia, jonka maustoin vielä ruohosipulilla ja persiljalla, joten maukasta oli. Broilerin rintafileitä olemme syöneet koko juhannuksen ja niitä on vieläkin, koska poikamme ei tullutkaan meille syömään, kuten ensin aioimme, mikä lie laiskamato häneen iskenyt, kun ei jaksanut tulla vaikka olisimme hakeneet. Tekemistäni ruuista hän on aina pitänyt, vaikka en tee niin monimutkaisia kuin A-mummu tuntuu tekevän. Aina uusia reseptejä kokeilemassa. Olipa ruokani maustettu vaikka millä niin aina poikani tiputtelee päälle Kikkomanin soijakastiketta.

• Alkuperäinen-Rapu

Kyllä sinulla Cee-Lila menee, ja on jo mennyt aikaa noiden haavojen paranemisessa. Kesä (joka tosin ei ole vielä kunnolla tullut), menee minullakin ohi. Niin meni viime kesäkin kun oli se parvekeremontti. Ei voinut ripustella edes kukkia silmieniloksi parvekkeelle. Nyt ei pääse edes saunaan.

Minulle iski myös tänään laiskamato, en lähtenyt kauppaan, mutta pesin yhdellä kädellä alusvaatteitani, kun ei niitä voi oikein koneeseen laittaa. Silitettävien pino kasvaa kodinhoitohuoneessa, kun koneella voin pestä muita mitä nyt on pestävä.

• amummu
        Alkuperäinen-Rapu kirjoitti:

Kyllä sinulla Cee-Lila menee, ja on jo mennyt aikaa noiden haavojen paranemisessa. Kesä (joka tosin ei ole vielä kunnolla tullut), menee minullakin ohi. Niin meni viime kesäkin kun oli se parvekeremontti. Ei voinut ripustella edes kukkia silmieniloksi parvekkeelle. Nyt ei pääse edes saunaan.

Minulle iski myös tänään laiskamato, en lähtenyt kauppaan, mutta pesin yhdellä kädellä alusvaatteitani, kun ei niitä voi oikein koneeseen laittaa. Silitettävien pino kasvaa kodinhoitohuoneessa, kun koneella voin pestä muita mitä nyt on pestävä.

Voi Rapunen, Rapunen! Koneeseen vain nekin vaatteet! Minä teen kaikki vaateostokset sillä periaatteella, että niiden on oltava konepestäviä. Käsin en enää luttaa mitään. No, juu ehkä joku talvitakki vielä menee pesulaan, mutta siinä se sitten onkin - untsikan kyllä pesen itse koneeessa. Kyllä aika hienotkin hepenet kestävät nykyään hyvin pesuja pesupussissa ja hienoimmalla ohjelmalla, ilman linkousta. Arkisemmat hepenet saavat koneessani sitten jo karkeampaa kyytiä linkouksen kera. Ja hyvin pärjäävät nekin.

Ara, vielä muutostasi. Sen lisäksi että itse olet aktiivinen (mitä minun äitini ei ollut, niin siellä on onneksi elämää ja ihmisiä. Se kylä, minne äitini aikoinaan muutti on kesälläkin aikamoinen käpykylä ja talvella täysin kuollut. Kesällä sentään on kerran viikossa tori, missä voi nähdä ihmisiä. Talvella ei ole mitään, ei ihmisiä, ei muita tapahtumia kuin joskus jotain seurakunnan juttuja. Kulttuurinnälkäisen on mieluiten lähdettävä lähimpään isoon kaupunkiin tai ainakin oman kaupungin keskustaan, jonne sinnekin on matkaa parikymmentä kilometriä eikä autoton sinne enää illalla pääse. Eikä sielläkään juuri mitään ohjelmaa löydy, ainakaan iäkkäälle ihmiselle.

Ja Websikin saanut nähdä vauvelin! Ceellä piina vain jatkuu. Miten on mahdollista, että tuommoista tapahtuu tänä päivänä! Vai onko se juuri siitä kiinni, että eletään tätä päivää

Nyt lähden kokeilemaan erästä ihan uutta poropikkusuolaisreseptiä. Eivät nämä kokkaukseni mitään monimutkaisia ole. Pitkät listat monista ruokaan tarvittavista aineksista saavat minut äkkiä kääntämään sivua, mutta jotain uutta on aina kiva ottaa mukaan. Mottoni on: käden käänteessä hyvää. Tuo porohyvä syntyy pyörittelemällä palloja murennetun leivän, tuorejuuston, savupororouheen ja mausteyrttien seoksesta. Siis käsien käänteissä.

Hyvää iltaa!

• Alkuperäinen-Rapu
        amummu kirjoitti:

Voi Rapunen, Rapunen! Koneeseen vain nekin vaatteet! Minä teen kaikki vaateostokset sillä periaatteella, että niiden on oltava konepestäviä. Käsin en enää luttaa mitään. No, juu ehkä joku talvitakki vielä menee pesulaan, mutta siinä se sitten onkin - untsikan kyllä pesen itse koneeessa. Kyllä aika hienotkin hepenet kestävät nykyään hyvin pesuja pesupussissa ja hienoimmalla ohjelmalla, ilman linkousta. Arkisemmat hepenet saavat koneessani sitten jo karkeampaa kyytiä linkouksen kera. Ja hyvin pärjäävät nekin.

Ara, vielä muutostasi. Sen lisäksi että itse olet aktiivinen (mitä minun äitini ei ollut, niin siellä on onneksi elämää ja ihmisiä. Se kylä, minne äitini aikoinaan muutti on kesälläkin aikamoinen käpykylä ja talvella täysin kuollut. Kesällä sentään on kerran viikossa tori, missä voi nähdä ihmisiä. Talvella ei ole mitään, ei ihmisiä, ei muita tapahtumia kuin joskus jotain seurakunnan juttuja. Kulttuurinnälkäisen on mieluiten lähdettävä lähimpään isoon kaupunkiin tai ainakin oman kaupungin keskustaan, jonne sinnekin on matkaa parikymmentä kilometriä eikä autoton sinne enää illalla pääse. Eikä sielläkään juuri mitään ohjelmaa löydy, ainakaan iäkkäälle ihmiselle.

Ja Websikin saanut nähdä vauvelin! Ceellä piina vain jatkuu. Miten on mahdollista, että tuommoista tapahtuu tänä päivänä! Vai onko se juuri siitä kiinni, että eletään tätä päivää

Nyt lähden kokeilemaan erästä ihan uutta poropikkusuolaisreseptiä. Eivät nämä kokkaukseni mitään monimutkaisia ole. Pitkät listat monista ruokaan tarvittavista aineksista saavat minut äkkiä kääntämään sivua, mutta jotain uutta on aina kiva ottaa mukaan. Mottoni on: käden käänteessä hyvää. Tuo porohyvä syntyy pyörittelemällä palloja murennetun leivän, tuorejuuston, savupororouheen ja mausteyrttien seoksesta. Siis käsien käänteissä.

Hyvää iltaa!

Tervehdys amummu!

Kyllä nämä minun "hepenet" voisi pestä koneessa, mutta kun ne ovat melkein kaikki mustia, ja usein konessa on vain lakana- ym. vastaavanlaista vaaleaa pyykkiä pesussa, niin en ole sinne sekaan laittanut näitä. En kuitenkaan halua säilytellä niitä kovin kauan pesemättäkään, joten nyrkkipyykkiä. En viitsi melkein tyhjää konetta laittaa pyörimään.

Kyllä sinä väkräät herkkuja. Sain minäkin juhannuksena herkutella ja jälkiruoka kruunasi kaiken. Jäätelöä, päälle kuumennettuja vadelmia ja mustaherukoita, hieman marenkia ja loraus hunajaa. Kyllä oli hyvää.

Nyt minäkin aion mennä seurustelemaan kirjan kanssa, kunnes Nukkumatti tulee ja heittää unihiekkaa. Öitä!

• amummu

Nyt kyllä viluttaa. Täällä oli kova ukonilma, joka vieläkin jatkuu, mutta onneksi vähän jo kauempana. Salama iski ihan tässä päällä, ja niin taas hajosi Elisan boxi kimakasti napsahtaen. -
      Onneksi kettis ei enää ole kuulemassa tuota ukkosen möyryntää.

Viime kesänä salama rikkoi myös samaisen boxin. Uusi maksoi vähän toista sataa euroa. Sen kake toimi vain muutaman viikon; nuolinäppäin sanoi sopimuksen irti. Ei kun tilaamaan uusi kake. Se sentään maksoi vain kympin. Nyt sekin kake on viallinen, kun Menu-näppäin lakkasi toimimasta. Tässä juuri hissuksiin kaivelen sanavarastojani, millä asiaa ja harmitustani Elisalle parhaiten saisin kuvailtua. Ei noin surkeita vehkeitä pitäisi edes saada valmistaa, saati sitten myydä.

Tuli muuten niistä poropalleroista herkullisia. Huomenna teenkin niitä sitten ison satsin, että riittää koko porukalle. Koe-erä on jo syöty.

Onneksi kello on jo noin paljon. Pian pääsee nukkumaan. Minulla on taas tänään ollut unetuspäivä. Heräsin aamulla neljän aikaan, enkä sitten enää nukkunut. Päikkäreihin en kuitenkaan langennut ihan tarkoituksella, että oikeasti nukahtaisin sitten kun pehkuihin parin tunnin päästä painun.

Nyt kuulostaa siltä, että tulee uusi pilvi. Pitää vissiin tämä kone irrottaa seinästä, ettei sekin hajoa. Mistä tietää, vaikka tulisi vielä kovempia paukkuja.

• Cee-Lila

Huomenta. Tuli mieleeni kun hesarissa oli muistaakseni toissapäivänä yleisöosaston kirjoitus, jossa kaksi sairaalasihteeriä paheksui sitä tosiasiaa, että lääkärien ja hoitajien työajasta menee iso osa tietokoneen kanssa vastaanotolla, kun he kirjoittavat kaikki potilastiedot saman tien koneelle, sen sijaan että sanelisivat ne ja ammttikirjoittajat kirjoittaisivat ne puhtaaksi. Sairaalasihteerit ovat työttöminä ja lääkärit ylityöllistettyjä.

Kun 15.6. oli meikussa, minulla oli nuori mieslääkäri, joka saneli kaiken siihen entiseen tyyliin, eli kyllä jotkut lääkärit vielä harrastavat sitä, ei siis ole täysin kiellettyä. Eilen ollessani haavahoitajalla, hän kirjoitti pitkät litaniat koneelle. Kun olin Kaunialassa, sielläkin oli iso hoitajien huone, joka oli täynnä tietokoneita ja välillä kaikki hoitajat olivat siellä kukin koneen ääressä kirjoittamassa ylös, mitä olivat kullekin potilaalle tehneet esim viimeisen tunnin aikana. Kun he esim kulkivat huoneissa ottamassa verenpaineita, niin he kirjoittivat ne taskustaan ottamalle lapulle ja kun olivat kaikkien niiden luona käyneet, joiden nimet olivat listalla, menivät taas koneelle laittamaan ne ylös, ettei unohdu.

Eilen oli lehdessä myös siitä että hoitajapula on melkoinen, mutta eipä riitä pojanpojalle töitä siellä E-Pohjanmaalla, vaan on joutunut aloittamaan uudelleen koulutuksen ja ihan eri alalle. Hän oli erikoistunut vammaisten lasten hoitoon. Olisi luullut olevan sille alalle myös jatkokoulutusta.

• amummu

On aika jännää nkyisin tuo yhteydenotto firmoihin; netin kautta pitäisi asiat toimittaa, puhelimella äärimmäisen vaikeaa. Tänään yritin sitten selvittää netistä mistä apua eilisen ukkosen rikkoman boxin kanssa. Jos olisi vaikka eemeliosoite, mihin kysymyksensä esittää, niin se olisi helppoa. Sellaista ei löytynyt. Kaikenlaisille sivuille kyllä ohjattiin, ja niiden kautta lopulta FB:iin, Twitteriin, chattiin, keskustelupalstalle ym. muihin tämän päivän venstereihin. Olen kerran aikaisemmin pistänyt ongelman FB:iin, mutta sieltä tuli vastaus, että ota yhteyttä Elisaan!

Niin ja tietysti joka sivulla mainostettiin oma-gurua. Sinne en kyllä enää soita. Joskus selvittelin gurun kanssa sähköpostini vikaa ja se puhelu maksoi melkein satasen. Tähän eilen syntyneeseen ongelmaan kyllä oli myös puh.no, mutta odotusaika oli jumalattoman pitkä. Jossain vaiheessa osuin kohtaan, missä odotusaika oli enää reilut 5min, ja aloin sitten odotella. Eikä asia tietystikään selvinnyt, koska E-viihde on siipan nimissä. Lupasivat kuitenkin soittaa hänelle tänään. Tyttö asiakaspalvelussa hoki vain, että ukkosen rikkomia ei korvata. Reilun vuoden sisällä nyt rikkoutunut kaksi boxia ukkosen takia, ja kaksi uutta kaukosäädintä lakannut muuten vain toimimasta muutaman viikon sisällä hankinnasta. Taitaa laatu olla vehkeissä vähän täältä sinne päin. Saa siippa sitten aukaista sanaisen arkkunsa siitä asiasta.

Luonto on nyt muhkeimmillaan. Se on saanut riittävästi vettä ja lämmintäkin on välillä ollut. Pihassammekin ruoho kasvaa niin, ettei perässä pysy. Juuri ennen lähtöämme juhannusmökille siippa ajoi nurmikon, ja nyt se huutaa taas leikkuuta. Juhannusruusut kukkivat ja pihatienoon täyttää niiden ihana tuoksu. Istuttamani kesäkukatkin kukoistavat, hortensiat tehneet niin paljon uusia kukkia, että kohta niitä täytyy ruveta kepittämään, kun niiden paino alkaa olla oksien kantokyvyn rajoilla. Enpä ennen moista kukintaa ole nähnyt. Enkä lannoitetta ole vielä antanut kertaakaan.

Tänään täytyy mennä myös katsastamaan uusi telttakatos. Meillä oli sellainen, mutta viime kesänä se hajosi kovissa tuulissa niin perusteellisesti, että siitä ei enää kalua saa. Viikonlopun kesäkalaasissamme kovakuntoisimmat (tutut) vieraat ajetaan suoraan ulkoruokintaan, mutta ihan taivasalle ei heitäkään kehtaa pistää, sadetta kun ainakin nyt ovat luvanneet. Terassin katon alle kyllä mahtuu osa väestä, mutta sisäpihalla tarvitaan jonkinlainen sateen (tai auringon) suoja. Sisätiloihin jäädäkseen pitää olla "invakortti":)). Niitäkin on muutamalla tulijalla. Onkohan nyt menossa joku telomisten kesä: täällä teitä jo monta, ja omassa tuttavapiirissänikin heitä on useampi. Toivottavasti ei enempää tule. - Eilen, muuten, korotin juuri oman tapaturmavakuutukseni korvaussummia.

Mukavaa päivää kaikille!

• Cee-Lila

Tuo se risoo minuakin, että kun on yksi yhteinen sähköpostiosoite ja vempaimet vain toisen nimissä, ei toinen voi hoitaa sitä asiaa, vaikka olisi kotona ja aikaa hoitaa ja kuunnella niitä typeriä olet jonossa musiikkeja ja toinen töissä eikä ehdi. Jokainen tietokone ja siihen kuuluvat lisäosat ja ohjelmat olisi siis oltava molempien nimissä, että saat niihin tulleet viat ja häiriöt korjauksen alle. Oma guruihin en minäkään luottaisi, mieluummin guru meille kuin yrittäisin itse etsiä vikaa gurun ohjeiden mukaan puhelimitse.

Meilläkin on tapaturmavakuutukset, mutta sen korottaminen tuskin auttaa, kun ei ole kyse tapaturmasta, vaan sairaudesta. Websin ja Ravunkaan tämän hetken invaliditeetti ei ole tapaturman syytä mutta Auroralla on. Onko sinulla Aurora tapaturmavakuutus?

Mitään ylimääräistä sairaus- tai henkivakuutusta meillä ei ole ja minusta tuntuu, että jos kokisin tapaturman ja teloisin itseni, niin senkin syyksi keksittäisiin pitkäaikaissairauden esim reuman aiheuttama luiden haperuus jne.

On A-mummulla isot juhlat viikonlopulla. Tuo kokeilemasi poropulla sai veden kielelleni.

• aurora5

Onhan minulla tapaturmavakuutus, johon sisältyy hoitokorvaus ja haittakorvaus sekä kuolintapaussumma. Eipä ole vielä tullut muita hoitolaskuja kuin 25 euroa ambulanssikyydistä. Mitä niitä nyt tulee lisäksi kolmesta sairaalapäivästä. Haittakorvaus on aika tuntuva, mutta mieluummin pidän täysin kuntoutuneen käsivarren. Jos olisin paleltunut sinne metsään, lähiomainen olisi saanut hyvän korvauksen,

Vakuutuskirjani ovat verkkopankin suojissa enkä nyt jaksa sieltä tarkistaa, oliko se kuolinkorvaus, joka päättyy 80-vuotiaana, siis ei ihan vielä huomenna sentään.

• amummu

No, eivät nuo kekkerit niin isot ole. Kotiväki mukaan luettuna reilu parikymmentä päätä. Justiinsa olen tekemässä kinkkujuustokiekkoja. Koesatsi on taas uunissa. Saas nähdä kuinka saumat pysyvät kiinni.

Totta on, että vakuutusyhtiöt yrittävät kaikkensa päästäkseen korvauksista. Tämä minun vakuutukseni on siitä kumma, että se on voimassa kasikymppiseen saakka, joten ihan varmaan tapaturman sattuessa ainakin yrittävät keksiä jonkun sairauden, josta turma sitten johtuisi. Niin kävi joku vuosi sitten pojallekin, kun rikkoi polvensa fudispoikien valmennushommissa, liukkaalla tekonurmella. Polvi meni ihan pirstoiksi, ja kaksi ortopediä sen totesi. Leikkausaikakin oli jo varattu, kun vakuutusyhtiöltä tulikin varma tieto: vamma johtuu sairaudesta. Siitä, mikä sairaus olisi kyseessä ei kysymälläkään saanut poika tietoa. Vakuutusyhtiön lääkäri oli korva-nenä-kurkkuspesialisti, joka siis torppasi ortopedian osaajien lausunnon. Aika absurdia touhua.

Henkivakuutusta ei meillä kummallakaan ole. Oli silloin, kun oli asuntovelat ja lapset kotona. Enää on vain tapaturmiin liittyvä osuus kuoleman varalta. Ei ole mitään mieltä maksella kalliita henkivakuutuksia enää. Toisen kuollessa tulee jälkeenjäänyt kyllä eläkkeellään toimeen - ainakin niin kauan kuin sitä saa nauttia; mistä noiden päättäjien aivoituksia tietää - kun ei ole velkoja eikä ainakaan vielä kovin kummoisia sairauksiakaan.

Hesarissa oli hauska murretesti. Sain siitä täydet. On siis hyödykästä tuntea ihmisiä eri puolelta maata. Kirjojen lukeminen on myös keino pitää jonkinlaista murreosaamista yllä. Itse tykkään murteista, ja nautin erikoisesti kuunnella lappia, turkua ja kuopiota. Rauman murre on kuitenkin ehkä parhaasta päästä - kuunnella; ymmärtäminen onkin sitten toinen juttu. Puhua en murteita osaa, savoa ehkä vähän jos tulisi tiukka paikka.

Jahas ja nyt taas maistajaisiin.

• Cee-Lila

Sain juuri tietää, että meillä on siunaustilaisuus 15.7. Äitini viimeinen elossa oleva nuorin sisar Mikkelissä oli kuollut eilen aamulla 87-vuotiaana lyhyen sairauden jälkeen, Että surua taas tavanomaisen elämän sekaan. Se kuuluu elämän kiertokulkuun.

Iloa koin, kun sain taas skypen avulla tavata sukumme nuorimmaisen, joka oli todella touhukkaalla päällä ja esitteli minulle ikiomaa pallomertaan omassa lastenhuoneessaan. Ja puhui koko ajan jotain, jota en ymmärtänyt, mutta paljon hänellä oli asiaa. Viikonlopulla hän pääsee jonnekin perhetilalle käymään, missä on eläimiä ja lapset saavat silitellä niitä. Lähettävät minulle sitten s-postikuvia sieltä.

• amummu

Osanottoni tätisi poismenon johdosta. - Niinpä, elämä on, sanoi joku mainoskin. Aika paljon mahtuukin yhteen ihmiselämään. Kaikenlaista on tullut kaseltua, nähtyät. Jotakin on, minkä olisin itse suonut jäävän näkemättä, mutta kaikki kuuluu kuvioon, ja jos on onnekas, niin huonotkin asiat opettavat, ne juuri kai eniten. Elämähän jos ei muuta opeta, niin ainakin hiljaa kävelemään. Mutta tuo pienen ihmisen kasvun seuraaminen on ihan parasta. On se pieni sitten oma tai toisen.

Minua melkein surettaa kun lapsenlapsemmekin ovat jo niin isoja, että vaippahousuaikaa ei enää meinaa muistaakaan. Valokuvia onneksi on paljon, ja niitä katselemmekin usein. Itsekin lapset tykkäävät niitä katsella. Teemme sitä usein yhdessä, täydentämällä muisteluksillamme kuvan "sanomaa" . Kumman varhaiselta ajalta lapset muistavatkin asioita! Taitavat siinäkin olla parempia kuin meidän sukupolvi. Tai sitten meillä muistipaikat alkavat täyttyä ja alimmaiset muistot pyyhkiytyvät pois.

Tuli eläinten silittelystä mieleen eilisillan uutispätkä Lapin turismista. Siinä kaksi aikuista turistia hellitteli koiratarhavierailulla sylissään huskyn pentuja. Olivat naamasta päätellen onnensa kukkuloilla - pennutkin.

• Alkuperäinen-Rapu

Uusi kaunis päivä on koittanut. Huomenta vaan!

Meillä taloyhtiössä on käynnissä joku remontti taas. Katselin kun etupihalleni heiteltiin jotain putkia ja kaivuri on seinänaapurin kohdalla. Jatkuvaa rakennustyömaata taas.

Tyttärellä alkoi kesäloma juhannukselta ja häntä tässä odottelen. Tulee käymään ja menemme kauppaan, niin voin hankkia säilyviä, painavampia juttuja. Ei tarvitse raahata niitä bussissa. Kävin kyllä eilen Malmilla kaupassa, mutta ostin vain aivan välttämättömia ruokia. Pojan lapset tulivat käymään eilen, kun olivat palanneet mökiltä.

No nyt täytyy ryhtyä valmistautumaan kauppareissulle - mukavaa keskiviikkoa itse kullekin!

• Cee-Lila

Aurinkoista aamupäivää. Minulla on taas tänään se haavahoito. Käyn samalla kaupassa ja postissa. Tilasin AGS:ltä 3 puseroa reilu viikko sitten ja nyt ne ovat tulleet postiin jo eilen. Ne puserot oli alennettu noin 50 %, joten säästän 97 e.

Viikonlopulla pojantytär tulee meille poikakaverinsa kanssa, olisi keksittävä taas mitä ruokaa tarjoan heille. He ovat osan ajasta Vantaalla asuvan lapsuudenystävättären vauvan kastajaisissa.

• Alkuperäinen-Rapu

Olitko Cee tyytyväinen ostamiisi puseroihin? Se pienikin "puseronostos" piristää. Me kävimme tyttäreni kanssa ruoka- ja puhdistusaine ostoksilla. Nyt minun ei tarvitse raijata noita painavia tavaroita pitkään aikaan kotiin.

Tuo ruoan keksiminen onkin aina se hankalin asia, varsinkin kun yhdelle käy tuo ja toiselle ei. Me ostimme mehevän palan Norjan savustettua lohta lounaaksi. Söimme täällä tultuamme ostosreissulta. Hyvää tuoretta sekaleipää, kurkkua, tomaattia, kahvia ja suklaaleivos jälkiruoksi. Tytär toi minulle ison pussillisen ihania kirsikoitakin.

Tyttäreni miehensä kanssa menee ensiviikonloppuna tervehtimään ystävättärensä yksivuotiasta. Hän osti kangaskirjan ja dubloja viemisiksi vauvalle.

Minä käyn nyt hoitamaan sormeani. En ehtinyt aiemmin, mutta ehtii sen nytkin.

• Cee-Lila

Avasin sen puseropaketin ja totesin että ihan hyvä ostos siihen nähden, mitä maksoivat. Yksi on sellainen hienompi, ohutta roosaa materiaalia ja vaatii alle joko rintsikat tai ohuen aluspaidan, etteivät nännit kuulla läpi. Sitäkin kun nykyään kauhistellaan, ettei ole rintsikoita, varsinkaan, jos olet julkku. No, minähän en sitä ole. Toinen on vihreä-valkoinen tunikamallinen, puuvillaa, vaatii siis silitystä, voi kauheata! No, käytän vaikka yöpukuna. Kolmas on oikein nätti, hyvin siliävää materiaalia, väreinä lila-musta-valkoinen.

Te olette oikein herkutelleet. Nuo vauvojen kangas ym kirjat ovat hauskoja. Meidänkin nuorimmaisella on sellainen kirja, että kun esim joku kotieläinsivu on auki ja sitä painaa, niin kirjasta tulee sen elikon ääni. Kun pieni sitten istuu sen kirjan sivun päällä ei hän tajua, mistä se ääni tulee. Meillä on hauska video siitä.

• Alkuperäinen-Rapu

Aurikokin paistaa, eikä ole kovin kylmäkään - taitaa tulla kesä!

Ketjussakin on hiljaista kun kaikki lomailee. Minusta on ihanaa, kun ei nyt tarvitse mennä minnekään, eikä tehdä mitään (tekemistä kyllä olisi).

Lastat sormessa eivät meinaa pysyä millään. Täytyisi ottaa yhteyttä toimintaterapeuttiin, jos hän keksisi jonkun keinon tähän ongelmaan, mutta kun en viitsisi millään lähteä Meikkuun taas. Voi olla, että kun turvotus sormessa laskee, niin lastat pitäisi kyllä uusia. Käyvät liian suuriksi. Ja näitä on pidettävä elokuun alkuun asti.

Alennusmyynnit ovat alkaneet, mutta en nyt taida pahemmin niissä käydä. En oikeastaan tarvitse nyt mitään, vaikka joku pienikin uusi juttu kyllä piristäisi.

Tänään täytyy katsoa tv:stä eduskunnan kyselytunti. Sehän tulee suorana lähetyksenä ja siellä voi tunteet käydä kuumina.

Mukavaa torstaita - se alkaa olla viikonloppu käsillä!

• Cee-Lila

Aurinkoista päivää täältäkin. Minäkään en mielelläni aloittaisi sitä haavan alipaineimuhoitoa, koska sitä en saisi täällä vaan olisi aina mentävä Meikkuun. Katsotaan, mihin päätyvät.

Minäkin laitan töllö auki kun tulee eduskunnan kyselytunti. Korottavat monet siellä ääntään kovastikin, mutta eivät sentään käy nyrkkeilyotteluun kuten monesti vaikka Venäjän duumassa.

Tänään on taas juttua HS:n mielipidesivulla, että lääkärit ovat liian kalliita osastosihteerin tehtäviin. Samoin hoitajatkin ehtisivät tehdä enemmän hoitotyötä, mikäli heillä ei aika menisi tietokoneen ääressä. Ja kotihoitotyöntekijät nääntyvät työtaakkojensa alle.

On mukavaa kun ei itse tarvitse lähteä minnekään. Töissä ollessani pidin kyllä työstäni. U käy töissä edelleen, omasta halustaan, vaikka on välillä hyvin uupuneen tuntuinen. Mutta kun tietää, ettei ole pakko käydä, niin se antaa sitä jotain siihen tuntemukseen.Pakko ja vapaaehtoisuus ovat ihan eri asioita.

• Alkuperäinen-Rapu

Lueskelin äsken tyttäreltäni saamaa NuoriLääkäri lehteä. Siinä on juttua ystävättäreni pojasta. Luin siitä osastoa vitsit&kahvitauko- juttuja myös.

"Onko todella totta, ettei vuorineuvokselta jäänyt mitään omaisuutta hänen kuollessaan?
        - Niin, hän menetti terveytensä yrittäessään hankkia omaisuutta ja menetti omaisuutensa yrittäessään hankkia terveyttä."

Vielä toinen.

"Pappa meni lääkärille, koska hänen aseensa" ei oikein toiminut toivotulla tavalla.
        Tohtori tutki ja hetken päästä tuumasi:
        - Ei aseessanne ole mitään vikaa, se vaan sattuu olemaan niin vanhaa mallia ettei siihen enää saa panoksia."

Onpas noilla nuorilla lääkäreillä kahvitaukojutut!

• viliperi_webs

Lueskelin äsken tyttäreltäni saamaa NuoriLääkäri lehteä. Siinä on juttua ystävättäreni pojasta. Luin siitä osastoa vitsit&kahvitauko- juttuja myös.

"Onko todella totta, ettei vuorineuvokselta jäänyt mitään omaisuutta hänen kuollessaan?
        - Niin, hän menetti terveytensä yrittäessään hankkia omaisuutta ja menetti omaisuutensa yrittäessään hankkia terveyttä."

Vielä toinen.

"Pappa meni lääkärille, koska hänen aseensa" ei oikein toiminut toivotulla tavalla.
        Tohtori tutki ja hetken päästä tuumasi:
        - Ei aseessanne ole mitään vikaa, se vaan sattuu olemaan niin vanhaa mallia ettei siihen enää saa panoksia."

Onpas noilla nuorilla lääkäreillä kahvitaukojutut!

Jahas päivät ja vai kaikki lomalla ? Äääääh ja kääääääk !

Johan piru kun ei meinaa ennättää lyhyttä juttua heittää mutta nyt nakkaan, siis tositosi lyhyen :) Ei isompia ongelmia minkä nyt selkä roteseeraa tahdin menoa.....mutta kai se siitä.

Vai tuollaisia juttuja ne ? Tuosta jälk. toinenkin versio kun pappa valitti koneen toimivuutta. Lopulta lekuri totesi ettei koneessa näytä vikaa olevan.
        Siihen pappa totesikin" ei niin, kyllä se kone tikkaa mutta kun lanka on loppu " .

Hyvää torstakia tu evripoti(las).

• Cee-Lila

Hauskoja juttuja ja tosia!

• Alkuperäinen-Rapu
        viliperi_webs kirjoitti:

Jahas päivät ja vai kaikki lomalla ? Äääääh ja kääääääk !

Johan piru kun ei meinaa ennättää lyhyttä juttua heittää mutta nyt nakkaan, siis tositosi lyhyen :) Ei isompia ongelmia minkä nyt selkä roteseeraa tahdin menoa.....mutta kai se siitä.

Vai tuollaisia juttuja ne ? Tuosta jälk. toinenkin versio kun pappa valitti koneen toimivuutta. Lopulta lekuri totesi ettei koneessa näytä vikaa olevan.
        Siihen pappa totesikin" ei niin, kyllä se kone tikkaa mutta kun lanka on loppu " .

Hyvää torstakia tu evripoti(las).

Eikö muka - lomaa se on kun kalastelee vaan?

No, lomaa minäkin tässä pidän, vaikka hommia sen kun kertyy, eikä tekijää ole. Pojan poika kävi kyllä tänäänkin ja leikkasi nurmikon. Kysyi että onko sinulla jotain hommia huomenna, tarviiko käydä vaikka kaupassa? Ei nyt ole tarvetta kauppaan, kun kävimme juuri eilen tyttären kanssa ja laitoin listalle kaiken mahdollisen mikä tuli mieleen.

Nuo lääkäri vitsit olivat kaikki hyviä, mutta poimin niistä vain nuo kaksi. Onhan se niinkin, että jos aikoo tikata kunnolla, niin kyllä lanka täytyy koneessa olla!

No se siitä...

Nyt menen kokeilemaan, joudunko ohituskaistalle? Tosin olen päässyt nyt ketjuun jo kaksikertaa ilman kuvienkaan tunnistamista.

• viliperi_webs

Ooops ! Aurinkoista aamua mutta mutta......

Ettäkö olisi " vain kalastelua - ja lomaa" ?
        Nyt on kyllä Rapusella melkolailla liian " romantiseeraava" mielikuva oikeasta saari - ja mökkielämästä :)
        Tietysti jollain ökyhuvilalla jossa kaikki mukavuudet, sähköt ja vara teettää toisilla työt niin se voisi tuollaista(kin) olla, ehkä.

Mutta se ei sopisi meikän vartalolle ei, tekemistä pitää olla ja kyllä sitä riittääkin ,jopa joskus liiaksi. Ja jos ei omissa riitä niin naapurit tarvii monessa apuja sitten lisäksi. Ja sitähän annetaan niissä rajoissa kun terveys ja paikat kestää.

Mutta nämähän ovat onneksi omia valintoja joita en vaihtaisi silti pois, olla keskellä luonnossa ja soluttautua osaksi sitä. Vaatii aika paljon mutta antaa vielä enemmän.

Jotkut haluaa löhötä tai kiertää kaikkeja sirkushuveja, niin minäkin. Kierrän ne vaan mahdollisemman pitkältä :))

Siitäkin huolimatta, tunnin touhunneena jo, iloista ja lämmintä kesäpäivää odotellen , persjantaita kaikille.

• Alkuperäinen-Rapu
        viliperi_webs kirjoitti:

Ooops ! Aurinkoista aamua mutta mutta......

Ettäkö olisi " vain kalastelua - ja lomaa" ?
        Nyt on kyllä Rapusella melkolailla liian " romantiseeraava" mielikuva oikeasta saari - ja mökkielämästä :)
        Tietysti jollain ökyhuvilalla jossa kaikki mukavuudet, sähköt ja vara teettää toisilla työt niin se voisi tuollaista(kin) olla, ehkä.

Mutta se ei sopisi meikän vartalolle ei, tekemistä pitää olla ja kyllä sitä riittääkin ,jopa joskus liiaksi. Ja jos ei omissa riitä niin naapurit tarvii monessa apuja sitten lisäksi. Ja sitähän annetaan niissä rajoissa kun terveys ja paikat kestää.

Mutta nämähän ovat onneksi omia valintoja joita en vaihtaisi silti pois, olla keskellä luonnossa ja soluttautua osaksi sitä. Vaatii aika paljon mutta antaa vielä enemmän.

Jotkut haluaa löhötä tai kiertää kaikkeja sirkushuveja, niin minäkin. Kierrän ne vaan mahdollisemman pitkältä :))

Siitäkin huolimatta, tunnin touhunneena jo, iloista ja lämmintä kesäpäivää odotellen , persjantaita kaikille.

Huomenta - täällä ei aurinko paista, mutta ei nyt sadakaan.

No toki tiedän, ettet vain löhöä siellä saaressasi, kunhan heitin. Taidat tehdä liikaakin, mutta ei se ole sekään kovin hyvä juttu. Kohtuuta kaikessa...
        Minua harmittaa kun ei pysty paljon tekemään tällä kädellä, ettei luutuminen häiriintyisi. En haluaisia lisää harmeja, joten on otettava rauhallisesti.

Mukavaa viikonloppua kuitenkin - työnmerkeissä!

• aurora5

Huomenta tältäkin käsivaivaiselta

Alkaa pänniä, kun kolmessa viikossa ei ole minkäänlaista parantumista tapahtunut. Mutta ei ihme, koska olkapää on vinksahtanut muutaman sentin alaspäin. Oikaistakaan ei voi ennen kuin murtuma parantuu, sanoi fysioterapeutti. Peräti pahaenteistä. Mitenkähän se luun oikaisu tapahtuu, huh.

Mutta sää on mitä ihanin, sireeni kukkii rapun edessä. Koira tepsuttelee kiltisti kuin ymmärtäen äiskän vaikeudet. Loistavan mielenkiintoisen kirjankin löysin kirjastosta. Norjalaisen Anne B. Ragden Berliinin poppelit, jonka Anna-lehti toteaa osuvasti olevan "Sikahyvä sukutarina".

Viikonloppua vaan pienine ilonpisaroineen.

• Alkuperäinen-Rapu
        aurora5 kirjoitti:

Huomenta tältäkin käsivaivaiselta

Alkaa pänniä, kun kolmessa viikossa ei ole minkäänlaista parantumista tapahtunut. Mutta ei ihme, koska olkapää on vinksahtanut muutaman sentin alaspäin. Oikaistakaan ei voi ennen kuin murtuma parantuu, sanoi fysioterapeutti. Peräti pahaenteistä. Mitenkähän se luun oikaisu tapahtuu, huh.

Mutta sää on mitä ihanin, sireeni kukkii rapun edessä. Koira tepsuttelee kiltisti kuin ymmärtäen äiskän vaikeudet. Loistavan mielenkiintoisen kirjankin löysin kirjastosta. Norjalaisen Anne B. Ragden Berliinin poppelit, jonka Anna-lehti toteaa osuvasti olevan "Sikahyvä sukutarina".

Viikonloppua vaan pienine ilonpisaroineen.

Huomenta sormivaivaiselta. Eipä uskoisi, että pikkurillikin voi viedä näin toimintakyvyn. Nämä lastat eivät pysy ollenkaan, mutta en viitsisi (jaksaisi) millään lähteä toimintaterapeutille koska en usko, että tähän voisi saada mitään paremminkaan pysyvää lastaa.

Olkapäävammat ovat hankalia, mutta kyllä niitä sattuu ja aikaa se vie, että saadaan edes jonkinlaiseen kuntoon. Tapasin labrassa rouvan, joka oli kahta pientä koiraa ulkoiluttaessaan helmikuun liukkailla kaatunut ja molemmat olkapäät meni, sekä vasemman käden ranne murtui. Nyt hän oli jo suhtkoht toipunut, mutta toinen olkapää oli vielä jäykkä ja hankala. Hän kävi fysioterapiassa ja pystyi pitämään ja ulkoiluttamaan koiransa jo itse.

Laitoinpa kirjastolistalleni tuon Berliinin poppelit. Nimi jo tuntuu houkuttelevalta.

Hyvää viikonloppua aurinkoisessa säässä. Tänne on luvattu myrskytuulia.

• Cee-Lila

Huomenta täältäkin. Tuulista näkyy olevan ulkona, aurinko välillä paistaa, välillä ei. Lueskelin NYT liitteestä Helsingin uusista terasseista. Minä en ole koskaan harrastanut terassilla istumista. Onhan niitä tässä ihan meidänkin lähellä montakin, esim Aurinkolahden rannalla, missä on jopa palmuja (eivät ole oikeita varmaankaan, paitsi jos kesäksi on sellaisia siihen tuotu). Oma "terassi" riittää meille. U siellä paljonkin istuu ja lukee lehtiä.

Imuroida pitäisi, mitenköhän saan laiskamadon itsestäni liikkeelle?

• Cee-Lila

Huvittaa vieläkin eilinen pikku episodi. U sai puhelinsoiton jostain sähköyhtiöstä, joka tarjosi meille kenties halvempaa sähköä kuin mitä nyt maksamme Helenille. U sanoi, että hetkinen, kysyn meidän perheen rahasihteeriltä, mitä mieltä on. Tokaisin heti: emme vaihda. Nainen kuuli sen ja sanoi U:lle, että oli niin topakka ei, että hänen on turha yrittää. Lopettivat puhelun.

Helen kuitenkin laskuttaisi siirtomaksun meiltä, joten sähkölasku alkaisi tulla vaan kahdesta eri yhtiöstä ja se ei halpenisi lopulta yhtään. Olen monien kertomana niin kuullut, että he katuvat kun vaihtoivat.

U käyttää minua monesti välikappaleena, että pääsee eroon nopeasti kaikenmaailman tarjousten tekijöistä, kuten esim nettioperaattorien vaihdosta. Hih. Luulevat, että U on todellakin tossun alla, eikä ukkoparka voi päättää itse mistään.

• Alkuperäinen-Rapu

Noita "tarjous" soittoja tulee aina silloin tällöin minullekin. En aina kyllä vastaakaan, mutta jos vastaan, eikä ole tuttu, niin kysyn heti että myytkö jotain? Sanon myös heti, että en tilaa mitään, enkä tee sopimuksia puhelimessa - kiitos! Minulla on aina ollut Helen, enkä edes viitsisi ruveta mihinkään vaihtohommiin. Vaiva suurempi kuin säästöt.

Säästä puheenollen, männyt taipuu välillä tosi rajusti tuulenpuuskissa. Hyvä kun ei tarvitse lähteä ulos.

• Cee-Lila

Olen huomannut minäkin, että tuuli on melko rajusti yltynyt ja laivareissu Tallinnaan ei vaikuta hyvältä niille jotka tänään sinne menevät. Viking Linen iso laivakin oli kuvassa missä tuulesta varoitettiin puhumattakaan pienemmistä paateista. Katamaraanit kai jäävät laituriin.

Sain kun sainkin äsken imuroitua, ettei pojantytär poikakaverinsa kanssa huku pälypeikkoihin kun tulee meille yövieraaksi ystävättärensä lapsen kastajaisjuhlista. Kysyi hän kyllä etukäteen että mummi, onko sinulle liian raskasta ottaa hänet yövieraaksi että mikä on vointisi? Sanoin, että ilomielin otan teidät, en minä niin raakki ole, etten jaksaisi. Ja pappakin haluaa nähdä sinut meillä, oman prinsessansa, pitkästä aikaa. Olemme heille mummi ja pappa ja pappa rakkaampi kuin heidän oma isänsä. Sen olen huomannut. Niin se elämä koulii. Nythän meillä on vielä se suvun pieninkin prinsessa seuraavasta polvesta.

• Cee-Lila

Sisareni soitti juuri ja puhuimme siitä tätimme tulevista hautajaisista, jotka ovat 15.7. Menemme heille sitten yöksi ettei tarvitse heti lähteä ajamaan taas takaisin stadiin. Pohdimme myös vaatetusta. Mustaahan sen olla pitää ja ehkä vähän valkoista, mutta esim minulla oltava pitkä hame tai pitkät housut, koska vasen jalkani on kääreissä. Ja varpaat tai niiden puuttuminen aiheuttaa ongelmia kenkävalikoimassa.

Olen ollut eläissäni kymmenissä hautajaisissa, alkaen 3½-vuotiaasta, jolloin isämme kuoli. Meitä lapsia ei ollut tarkoitus ottaa haudalle mukaan, mutta lähes 9 vuotias veljemme johdatti minut ja 2 vuotiaan sisareni sinne ja olimme siellä jo melkein ennen muuta hautajaisväkeä avonaisen haudan äärellä. Sitten sisareni oli itkenyt ettei isän haudalle saa heittää hiekkaa, ei isä pääse sieltä pois. Tämä on aikuisten kertomaa, itse emme muista siitä mitään.

• Alkuperäinen-Rapu

Niinhän se on, että elämä on kuolemista...

Luin juuri Hesarista, että kanadalaistutkijat ovat julkaisseet Nature-lehdessä, että ihmisen "viimeinen käyttöpäivä" tulevaisuudessa voisi hyvin olla 115 - 120 vuotta. Mihin päädymmekään sadan vuoden päästä? Tai olemmeko kadonneet kaikki pois?

• viliperi_webs

Niinhän se on, että elämä on kuolemista...

Luin juuri Hesarista, että kanadalaistutkijat ovat julkaisseet Nature-lehdessä, että ihmisen "viimeinen käyttöpäivä" tulevaisuudessa voisi hyvin olla 115 - 120 vuotta. Mihin päädymmekään sadan vuoden päästä? Tai olemmeko kadonneet kaikki pois?

Juu, olemme kadonneet, siis me :) Tuskin kaikki ,pitäisi tapahtua melkoinen "pamaus" siihen.

Kyllä puut taipuu, aallokko nousee mutta websi ei taivu vaan verkoilla on käytävä vielä. Tuppaa hikeä pukkaamaan kun varjossa kävi 24,3 C , yritä siinä sitten kovempia hommia tehdä. Pit jo luovuttaa....

Älähän Aurora hätäile sen olkapään kanssa, noin se juuri " jäätyy" tiettyyn asentoon kun liikerata on minimoitu pitkäksi aikaa minkä luutuminen vaatii. Fyssa sitten aikanaan aukoo lihas- ja muut vääristymät. Sen takia ei nykyään mielellään edes laiteta kantositeeseen, ainakaan muissa kuin murtumissa.
        Joskus joutuvat jopa nukutuksessa/ puudutuksessa pahoin " jäätyneen " olkapään repäisemään auki.

En kyllä satavarma ole vieläkö tuota menetelmää käyttävät. Ehkä pehmeämmät keinot käytettävissä. Hih, viime kevään urakoinneista puusouveissa " räjähtänyt" olkanivel on täälläkin välillä niin äreä ettei suakel itikkaa pysty läpsäisemään. Tulehtunut taas ja vaatisi kait hoitoa mutta mutta .....kun ei joutais :))

Kaikesta huolimatta kaikki leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä vaikka huumorilla. Eihän meistä tuoreita tule enää mutta " härskiinnytään" vakaasti harkiten ja hitaasti.

• Cee-Lila

Huumorilla ja valoisalla mielellähän tässä eteen päin paarustetaan. Ei muuten tulisi mitään.

Itä-Suomeen on tullut jo sähkökatkoksia, sanottiin uutisissa U:n tullessa kotiin ja autoradio oli päällä. Söin puolikkaan tuoreen munkkirinkilän, ai kun oli hyvää.

• viliper_webs

Huomenta, ja edelleen aurinkoista mutta tuulista.

Ihan kaahee herkuttelija tullut Ceestä, syönyt peräti puolikkaan munkin ! :)). Kuin jaksoit ? Ja Rapsrallaan pitäis varmaan narulla laittaa se lasta sormeen ja ranteen ympäri kiinni. No leikki leikkinä.

Onko A'ra edes päässyt käymään mökillä vai viekö kipu halutkin, sekin olisi täysin ymmärrettävää. Jossain kyllä olin lukevani että myös se teatteriura vaati jatkoa ? Siis esitys oli " kesähitti", hyvä niin.

Mihis bönden " mummu" hävisi vai meneekö kaikki aika sitä poropullien raaka-ainetta kiinni juostessa ? Kehtaavatkin joulupukin " auton" syödä !

Noniin, taas tuubaa pukkasi tulemaan ja nyt sitten tuonne aallokon sekaan vaan hakemaan " tappaja-ahvenet" pois kylmästä vedestä.

Hyvää päivää kaikille .

• Alkuperäinen-Rapu

Huomenta!

Olipas "haaska" tuo wiliperin kirjoitus. Ei voinut muuta kuin nauraa. Ihan hyviä mietteitä ja neuvojahan nuo oli ja voisi se amummukin tosiaan ajatella kaksikertaa, ennen kuin pistää lihoiksi "joulupukin auton"! Helikopterillako joulupukki joutuisi lentelemään "kilttien" pilttien luo?

Varohan vähän liikkuessasi niillä myrskyaalloilla. Äsken soi radiossa delfiinipoika ja hänelle kävi huonosti, kun niitä aarteita haki aalloista liian uhkarohkeasti.

Nyt kuitenkin kaikille hyvää lauantaita. Täällä SU-SI-alueella ei aurinko paista, mutta nyt on sentään myrskytuuli laantunut.

• aurora5

Heleätä heinäkuuta,

niin tämä kesä keikkuu etäippäin meikäläisen maatessa. Saavat lokkilammen tappajahauet ja ahvenet polskia rauhassa. Olisiko minusta enää veneeseen kömpijäksi edes. Kapealla laiturillakin huippaa.

Myönnetään, kipu on vienyt halut kaikkeen muuhun paitsi selviämiseen päivästä päivään tavallisilla rutiineilla. Täytyy kerätä voimia loppukuun tiatteriin ja sitä ennen tapahtuvaan piäkaapunnin sukulaisten kestitsemiseen. Veli on onnistunut hankkimaan lääkäritytölleen vävypojan nurmeksesta, joten lyö kaksi vierailupaikkaa yhdellä iskulla. se toinen taitaa olla isohko maalaistalo.

Eilen tuli hassu väärinkäsityspuhelu. Naisihminen soitti ja alkoi puhua vitamiineista. Olin kuulevinani että hän sanoi soittavansa terveyskeskuksesta. Minä kysymään, milloin voin tulla labraan otattamaan näyteen sieltä määrätystä ja jo kaksi kuukautta syömästäni B 12-vitskusta, mutta tää vaan hölisee jostain kalaöljystä joka on kuulemma välttämätön tämänikäiselle. No, lopulta selvisi ettei puhelu miun sotesta ollutkaan, vaan kaupallisesta Suomen terveysravinto -firmasta, jolta olin talvella sortunut tilaamaan c-kapseleita. Sen verran ärhäkkää myyntiä tuo harjoitti, että meinasin mennä lankaan.

Illemmalla tuli vielä puhelu, jossa hirveän huonoa suomea puhuva miesääni tavoitteli nimeä, jonka hyvällä tahdolla olisi voinut tulkita omaksi nimekseni. Sen ratkaisin niin että paukautin selvällä suomella, että en kuule enkä ymmärrä puhettanne. Toivottavasti tämä ei ollut miun soten uusi kesälääkäri...

• aurora5

Niin, ei se nurmeslainen sen tyttären vävypoika ole, vaan veljen. Menee nuo sukulaissuhteetkin sekaisin, kun vaan täällä toisten sukutarinoita lueskelee, viittaan berliininpoppeleihin, jossa luultu isä osoittautuukin veljeksi ja isoisä miniänsä rakastajaksi.

• vili_webs
        aurora5 kirjoitti:

Niin, ei se nurmeslainen sen tyttären vävypoika ole, vaan veljen. Menee nuo sukulaissuhteetkin sekaisin, kun vaan täällä toisten sukutarinoita lueskelee, viittaan berliininpoppeleihin, jossa luultu isä osoittautuukin veljeksi ja isoisä miniänsä rakastajaksi.

Hih, nyt mie mänin sekasin , enkä Marista :))

Ymmärrän kyllä hyvin tuon että jatkuvat kivut vaatii kaiken tarmon vain lähes välttämättömien hoitamiseen, kokemusta on.

Mutta ensi kesä on ihan aloittamatta joten yritähän jaksella.
        Ja taas puuhastamaan ennenkuin lämmöt nousee taas.

• aurora5

Ensi kesä aloittamatta, mutta tämä kesäkin lopettamatta. Syksystä tykkäävälle elo-syyskuu on hyvää aikaa, kädetkin varmaan jo kunnossa puolukoita poimimaan. Ja itikat toiv muuttaneet etelään.

• Cee-Lila

"Ja taas puuhastamaan ennenkuin lämmöt nousee taas". Sinun omat vai ilman? Meillä on partsilla +20, eli viileää.

Nuo sukulaisuussuhteet on monesti kinkkisiä noiden nimitysten takia. Minulla on yksi sisar ja hänen miehensä on minulle että U:lle lanko. U:n sisar on minulle nato, U:n veljen vaimo käly. Myös miehen siskokin on useimpien puheissa käly. Appea ja anoppia ei meillä kummallakaan enää ole, serkuksia sen sijaan liuta molemmilla. Ja serkuksien lapsia ja taas näiden lapsia. Serkusten lapset ovat pikkuserkkuja keskenään ja nii edelleen. Miniöitä on ex-miniä ja avominiä nykyään, kohta 13 vuoden ajan ollut. Viimeisin tätini haudataan parin viikon kuluttua. Äitini perheessä oli 8 lasta, vanhimmaksi elänyt oli tämä nyt kuollut tätini 87 v, sitä edellinen vanhin sisarus eli enoni, kuoli 82 vuotiaana, sitä edelliset 66 v ja sitä nuorempina.

Nuo Auroran romaanissa lukemat sukulaisuussuhteet ovat totta nykyään tänä erojen ja avoliittojen kulta-aikana. Ja tv-sarjoissa ne ovat jatkuvaa mielenkiinnon aihetta katsojille.

Tuo nimmarini jaksaa joka kerta punaisella huomauttaa, että on liian lyhyt (vähintään 3 merkkiä) !
      Minullahan on 8-merkkinen nimmari.

• Cee-Lila

Minua ihmetyttää nykyään myös se, että minulla on edelleen ikään kuin kuumia aaltoja, vaikka ei enää luulisi. Kuntoni on siis merkkiä rapa. Heti kun teen jotain on selkä märkänä. Aivan nihkeä ainakin. Miten teillä muilla?

Kantakirjakameli saapui juuri kotiin. U tuli raskaiden kauppakassien kera. Pojantytär tulee tänään, joten pitää olla jotain tarjottavaa. Laitoin juuri ohrarieskan(pannarin) uuniin, mikä on pt:n herkkua.

• vili_webs

Tääl 24.4 C varjossa joten molemmat, ilman ja omat lämmöt nousee mutta en valita en.

Sain viestiä et Vantaalla vain 15 ja pilvessä.
        Siellä sitten uuni paistaa njamia kuitenkin :)

• aurora5

• vili_webs
        aurora5 kirjoitti:

https://youtu.be/KCJHLwu3kTw

Noista sukusekojutuista on hyvä esimerkki tässä Raittisen schlaagerissa.

Hehheh, tuo oli kyllä melkoinen :)) Eikös jotenkin tuohon malliin mene siinä yhdessä "sata vuotta" sitten alkaneessa jenkkisarjassa . Taitaa yhäkin jatkua.

Joopati tuolta ylempää, elo-syyskuut ovat monesti kevään jälkeen kesän parasta aikaa, ainakin , no meikälle kaikki käy mutta nuo tuovat aina ekstraa käpäliin.
        Tänä kesänä on kaikki vähän jälkijunassa joten parhaat marja- ja sieniajat voi jatkua lokakuun puolelle vielä.

Toivotaan nyt että se käsi kuntoutuu, ja miksei, siihen uskotaan.

Öitä jo nyt kaikille periferiasta kivikyliin asti, meinasin aamulla startata n. 02:30 viim. :)

• aurora5

Tasan ei käy onnen lahjat. Siell' stadissa joku kulkue hytisee kylmissään, täällä ei kaduilla näy ristin sielua, vaikka suulis skriinaa ihan täysillä. Kaikki ovat karanneet tuhanten rantain partahille paitsi mie käsivammainen. Ja mihkään liikkumattomat ukot, Pielisentien parlamentti.

Ei se mittää. Just juttelin entisen Mlan naapurini kanssa. Hänet oli kutsuttu viikoksi maalle, mutta hän kyllästyi päivässä - oli tapahtunut pieni koiratappelu - ja hän halusi koirineen himaan. Mieluummin oli "karannut" ison koiran kanssa junalla ja busseilla kuin jäänyt odottamaan seuraavaa yhteenottoa. Ymmärrän täysin. Koti on paras paikka kesälläkin, koiraihmisille varsinkin.

• amummu

Vai että 0230 herätys! Hyvä ku meiKä pääsee siihen mennessä nukkumaan. On vielä muutama sapuskahomma kesken huomista kesätapahtumaa varten. Ite ennemmin teen myöhään kuin nousen aamulla aikaisin. Huomenna enää kakun täyttö, mihin tulee tuorejuustoa, vaniljakastiketta, sitruunatahnaa, kermavaahtoa, mansikoita. Kaikki muu onkin jo tehty. Aamulla vain pitää muistaa ottaa pakastetut sulamaa, ettei porukoiden tartte hampaitaan jäisissä syömisissä murjoa.

Tässä on tosiaan päivät menneet tarjottavia tehdessä ja lapsia "hoitaessa" - samassa rytätkässä ovat siis olleet lapsetkin. Jo talvella luvattiin heidät ottaa hoiviimme juuri tänä viikonloppuna. Silloin kesäjuhlamme päivämäärä oli vielä toinen.

No, ei lasten kanssa yleensä mitään ongelmaa. Pojasta kaiken lisäksi on nyt ollut iso apu pikku hommissa. Mutta tyttö sairastui ja onkin ollut tosi kipeä, kuumetta öisin 40graadia. Suorastaan pelottavaa. Kumpanakin yönä valmistauduimme viemään hänet Hesaan Terveystalon H24 lääkärille. Mutta ei tarvinnut, kuumelääkkeet auttoivat. Pelättiin, että on keuhkokuume, mutta eilen tervarin lääkäri totesi ettei ole. Oli pakko uskoa, vaikka epäilys edelleenkin on iso, oireet ovat niinkeuhkokuumeen oloiset. Tervarissa lääkäri ei pisstänyt röntgeniin, mistä asia olisi varmistunut. Joku aika sitten vanhemmat hakivat lapset kotiin. Voihan olla että koti-ikäväkin pahensi tautia ja ensi yönä kuume pysyy loitolla.

Maanantaina pitää mennä reklamoimaan huonekalukauppaan. Ostimme kekkereitä varten uuden kesäkatoksen, jonka kokoamisohjeet siipan mukaan olivat ihan sieltä ja osiakin puuttuu. Ihme virityksiä siinä näkyykin olevan, mutta ehkä kestää huomisen, jos ei ihan kamalsti tuule.
      Nyt vielä perkaamaan mansikoita, että aamulla pääsen niitä ymppäämään kakkuun.

Voikaapas kaikki hyvin ja kunnolla. Ceen kamelikuskikin vois välillä huilailla eikä aina vain duunata, niku Websikin. Ja Rapunen, Cee ja Ara toipumisia teille! Minua kyllä pelottaa oma lankeamiseni. Eilen jo meinasin kaupan pihalla, kun en huomannut asfaltin jyrsimisreunaa ja kinttu muljahti pahasti. Onneksi en mennyt kumolleni eikä nyt ihan ole luut rutina, päät mätinä. Mutta nilkka on turvokkeena.

Kauniita unia!

• Alkuperäinen-Rapu

Huomenta!

amummulla on tänään sitten suuri kesätapahtuma. Sää ainakaan täällä ei ole kovin kesäinen. 15 astetta oli aamulla, eikä sen lämpimämpää ole ainakaan lähipäivinä luvassa. No pääasia ettei sada ja kesäjuhlissa kyllä ystävien tapaaminen lämmittää - sään kuin sään.

Se on kamala tunne, kun meinaa kompastua tuolla kadulla johonkin ulkonemaan. Siinä käy kuin sähköisku läpi ruumiin. Minä olen useasti unohtanut joissakin rappusissa sen alimman portaan ja silloin on joutunut hieman steppaamaan, kun on tullut otettua huomaamatta hieman liian pitkä askel.

Minä käyn pian keittelemään vihannes- jauhelihakeittoa. Ei mitään hienoa ruokaa, mutta hyvää kyllä.

Mukavaa kesäjuhlaa amummulle. Toivottavasti pojantytärkin on jo selättänyt kuumeen. Lapsilla se nousee herkästi noinkin korkeaksi. Aikuinen olisi jo aivan nääntynyt noissa lämmöissä.

Kaikille hyvää sunnuntaipäivää!

• viliperi_webs

Päivät ja mitä " herätys 02:30" ? Startti piti olla mutta meni rokuliksi, lähdin vasta 02: 45 ! Kyl sitä kolmen tunnin unilla näin " nuori " jaksaa kesän paahtaa.

Lämpö vaan jaksaa täällä iloisessa itä-Suomessa helliä vaikka pientä kumpupilveä onkin, nyt on jo kivat 21.2 Ceetä mittarissa. Varsin sopiva.
      Aasinsilta ceestä niin jokohan Cee on jaksanut syödä sen toisen munkin puolikkaan ? :)) Jos on niin mahoton syömäri , ilmankos Uun pitää duunia painaa ! No juu........

Hyvää " lepopäivää" maalikyliin....

• Cee-Lila

Hyvää sunnuntai- iltapäivää. Pojantytär poikakaverinsa kanssa lähtivät noin kolmen aikaan ajamaan taas kohti E-Pohjanmaata, heti ruokailun jälkeen. Kaverilla kun on taas aamulla todella aikainen töihin lähtö, että ehtii edes muutaman tunnin nukkua. Oli todella mukava nähdä heitä taas pitkästä aikaa. Olimme aamupäivällä myös skype-yhteydessä pojanpojan perheeseen ja suvun pienin oli ihmeissään että tätinsä oli samassa kuvassa minun kanssani. Tunnisti tätinsäkin heti jo äänestä vaikka kuvaa ei vielä edes ollut.

Ja Websi, kyllä söin sen munkkirinkilän toisen puolikkaan heti seuraavana aamuna ja ihan kokonaan, vaikka jo tuntui välillä, että ruispuikulan puolikkaan jälkeen se oli hiukkasen liikaa. Tänäänkin ruokaillessamme söin puolikkaan keitetyn perunan, sen kanssa hiukan eilistä lihakastiketta ja jauhelihamurekkeen 1½ sentin paksuisesta viipaleesta söin puolet, Ja salaattia jonkin verran. Minulla ei nykyään ole juuri minkäänlaista ruokahalua. Olen kyllä laihtunutkin monta kiloa, mutta en liikaa. En ole niin kevyt kuin vihkipäivänäni silloin 100 v sitten, vaan painan 5 tai 6 kg enemmän.

Viime yönä oikeaa olkapäätäni särki aivan hirveästi, sain unen vasta noin 2 jälkeen kun söin yhden tramalin. Gramman ParaTabs ja yksi Lyrica eivät auttaneet mitään, jotka otin noin klo 22. Jätin silloin Tramalin ottamatta, että pääsisin eroon niistä ja koska minulla on enää 10 tabua jäljellä ja olisi taas uusittava lääkärillä. Jalkani takia en sitä olisi tarvinnut, mutta olkapää vihoitteli aivan hirveästi.

• Cee-Lila

Sumuista aamupäivää. Olkapää antoi hyvin nukkua. Pojantytär ja kaverinsa olivat ajaneet eilen kotiinsa hieman alle 4 tunnissa. Oli siis sujunut hyvin.

Pysyiköhän A-mummun telttakatos eilen hyvin pystyssä. Meillä tuuli melko kovaa silloin kolmen maissa kun nuoret lähtivät. Muuten sää oli aurinkoinen ja melko lämmin. Vesi oli todella kylmää, kun kävivät tuossa rannassa sitä kokeilemassa.

• aurora5

Minua taas käsivarsi valvotti pitkin yötä. Olin vähentänyt kolmen panadolin päiväannoksen yhteen, ja se oli virhe. Eli jatkan siis "lääkekoukkua" niin pitkään kuin tarvitsee.

Täällä on ihana helle, voi lopultakin kulkea ohuissa vaatteissa sääret ja käsivarret paljaina. Hyttysiä ei kaupungissa näy, mutta pienet mustat mäkäräiset tulevat iholle.

Oliko sen yhden p-karjalaisen hiihtäjän nimi Mäkäräinen? Mulla oli yhden työkaverin nimenä Kämäräinen - varmaan eri ötökkä...

• vili_webs

Vieläkin aamupäivää :) Vaikka meitsin päivä alkoi kolmen tunnin unilla jo 01:00 ja samoilla silmillä tohotetaan yhä. Kohta kyllä pakko heittää vaateriin ainakin tunniksi.

Täällä taas digitaali varjossa näyttää 24.4 jo nyt, mihin kipuaa ip:llä ? Eikä juuri tuule vaan koko yön ja aamun täysi tyven.

No kuhaa, ahventa ,haukea tuli taas, ei huonoo vaik syönnit ovat aika heikkoa vieläkin niiden myräköiden jälkeen. Pintavesi lämpeni n. vrk:ssa 3 astetta joka on aika iso hyppy.

Jaa, syödä ahmit sitten sen munkinpuolikkaan, aika suursyömäri :)) Kohta ei riitä mielikuvitus päättelemään kuin hitsin lanka jo olet? Ulkona jos kävelet niin kädet vaakaan levälleen.......ettet putoa madonreikään !

• viliperi_webs
        aurora5 kirjoitti:

Minua taas käsivarsi valvotti pitkin yötä. Olin vähentänyt kolmen panadolin päiväannoksen yhteen, ja se oli virhe. Eli jatkan siis "lääkekoukkua" niin pitkään kuin tarvitsee.

Täällä on ihana helle, voi lopultakin kulkea ohuissa vaatteissa sääret ja käsivarret paljaina. Hyttysiä ei kaupungissa näy, mutta pienet mustat mäkäräiset tulevat iholle.

Oliko sen yhden p-karjalaisen hiihtäjän nimi Mäkäräinen? Mulla oli yhden työkaverin nimenä Kämäräinen - varmaan eri ötökkä...

Juu, oli (on) mäkäräinen, mutta sitten on myös näkäräinen. Liian monta näkäräistä voi aiheuttaa huonovointisuutta. Sitten joutaa seuraamaan " Ylenantia" :) Nyt vaateriin......

• Alkuperäinen-Rapu

Keskipäivää!

Kivusta kertovia, mutta myös hauskoja juttuja olette kirjoitelleet. Minä olin juuri pistettävänä (verta putkeen), mutta en mäkäräisten, sen enempää kuin hyttystenkään. Kävin myös samalla reissulla kaupassakin.

Täällä on kylmä. Sataa ripottelikin joku aika sitten.

wiliperi se taas herkkuja vetelee sieltä Ahdin-aitasta. Maistuis muillekin - ainakin minulle.

Kyllä kyllästyttää taas tuo kuvientunnistus pelleily. Ei sitten millään meinaa päästä lävitse. Toiset kuvat vaihtuu, vaikka ei ole vielä ehtinyt ruksittaa kaikkia entisiäkään ja vastaushan on, että yritä vielä.

• amummu

Kyllä pysyi katos hyvin kasassa. On sen verran vahvaa tekoa. Aikamoinen tuuli kyllä kävi eilen, mutta se ei tahtia haitannut, kekkerit menivät oikein mukavasti - kiitoksia vain toivotuksista! - Tietysti itselläni pientä tohotusta koko ajan, mutta siihen olin varautunut. Syömistä vain jäi aika paljon yli. Kellonaika oli sellainen, että moni oli syönyt lounaan kotonaan, eikä maha siten vetänyt määräänsä enempää.

Varakakkukin jäi ihan koskemattomaksi. Sen kanssa meinaan tehdä kokeilun. En ole koskaan pakastanut täytekakkua, mutta nyt sen teen. Sisareni on pakastanut jopa kermatäytekakkuja, ja syötävinä ovat säilyneet Minun kakussani ei ole kermoja ollenkaan, vain tuorejuusto-vaniljakastike-lemon curd mössöä välissä ja päällä, kerman jätin pois. Ja mansikoita tietenkin paljon. Vieraat kehuivat herkulliseksi, ja kyllä se omassa suussanikin hyvää oli.

Tänään onkin sitten taas uusi sää. Äsken kävin tytön kanssa lääkärissä ja hienonhienoa sadetta tihuutti taivaan täydeltä. Tytön tauti vain tuntuu jatkuvan. Aamupäivä menee hyvin, mutta iltapäivällä alkaa väsyä ja eilen illalla taas hänellä kuumetta 39astetta. Tänään otettiin lisää labroja, mutta vielä ei olla saatu tietoa, mitä niistä näkyy, näkyykö mitään. Lapset ovat taas osin meidän hoidossamme kun vanhemmillaan tämä viikko töitä. Meinattiin lähteä mökille, mutta saa nyt nähdä, miten tytön kunto kehittyy. Huonokuntoisen kanssa ei ole kiva lähteä sinne, missä lääkäriin on pitkä matka.

Ja teillä vammautuneilla riesat vain jatkuvat, mutta toivottavasti sentään vähin erin helpottuvat. Rapunen puhui rapussa kompuroinnista. Minäkin olen alkanut varoa rappuja. Välillä alaspäin mennessäni polvessa tuntuu joku niksahdus ja pelkään sen pettävän. Siksi aina roikunkin kaiteessa (olin kuulevinani eräässä tv-ohjelmassa kaidetta sanottavan käsijohteeksi; olisinko kuullut oikein) hampaat irvessä.

Selkä on myös jumittanut kumarteluhommien jälkeen ja silloin ei taas jalka nouse, ja helposti kengän kärki kopahtaa pieneenkin tuppaaseen. Eikä tarvitse olle mikään tupaskaan. Äsken kun läksin tytön kanssa niin tuossa tasaisella kivikäytävällä kengän kärki osui kiven reunaan, ja vähältä piti etten mennyt nenälleni jo siinä. Siippa käski ruveta kävelemään kukon askelin; lyhyin ja korkein.

Ja Websi se vaan ottaa riesaa ihan tarkoituksella: "herätys 0230!!!!". Mitä se semmoinen oikein meinaa, että vapaaherra sillai itseänsä kurittaa! Nukkuahan siihen aikaan pitää. Vapaaehtoisessti ylös tuohon aikaan. Huolestuttavaa.

Eilen katseltiin taas kettisten kuvia. Nyt löytyi pentu joka on muuten ihan valkoinen, mutta silmän ympärykset täysin mustat. Panda-kettiksen vastakohta. Panda on jo mennyt ja tämä mustasilmäsusannakin on jo varattu.

Mutta nyt sapuskan laittoon. Lapset valittavat nälkäänsä. Hyvää päivää!

• Cee-Lila

Sinun olisi pitänyt ilmoittaa kutsussa, että lounaalle meille, tai ei täydellä vatsalla tänne tai ei lounasta kotona tai että ei mäkäräisenä tänne vai mitä muita sanoja voisi olla kun tapaamisessa tarjotaan syötävää, muutakin kuin kakkua. Olen huomannut, että aina kaikki suolainen tarjottava menee hyvin, kakutkin tekevät kauppansa, mutta pikkuleivät ei ja pulla on pakkopullaa.

• Cee-Lila

Aurora ja Websi siellä helteessä lekottelevat, meillä ei helteistä tietoakaan. Lehdessä luki, että meillä on kylmempää kuin Siperiassa.

Meillä on tuttavapiirissä ollut sekä Mäkäräisiä ja Kämäräisiä. Sanontaa, olen täynnä kuin mäkäräinen pitää muistaa varoa tämän ekan läsnä ollessa. Kämäräinen oli U:n kurssikaveri yhteen aikaan. Näkäräisiäkin on tullut otettua tähän ikään mennessä, mutta ylenannot kuuluivat nuoruuden hulluuteen ja tottumattomuuteen muutaman kerran silloin hamassa teini-iässä.

Savustatko Websi ne kuhat? Namskis, heitä tännekin yksi, Rapu jo ehti pyytääkin.

• viliperi_webs

Harkitaan aina mitä kaloista tekee, " vaihtelu" virkistää kun aina valkkaa mitä kalaa ja miten laitettuna itse syö :) Kyllä nyt olis oikeastaan savukuhan vuoro, affenet menivät naapurille ja haukifilettä varmaan huippu kettuajurille .

Taitas vanheta sinne matkalla näissä iloisen itä-Suomen lämmöissä , A'ra tietää. Tänään muuten tuli jotain juttua siitä M- niemen aitan kunnostuksesta mutta ei paremmin ehtinyt kuuntelemaan. Voi olla että tulee ip:n (klo15 jälkeen) uusintana, tai alueuutisissa.

Mittee hiä a-mummu höpäjää :) Tänä aamuna Herätys oli 00:55 , ja nimenomaan vapaaehtoisesti, kuka hullu sitä nyt pakosta?

• Alkuperäinen-Rapu

Postin tuomaa - sekin siis joskus kulkee!

Kävin juuri postilaatikollani ja siellä oli patologin lausunto sormileikkauksessa otetusta näytteestä. Nyt se on valmistunut ja siinä todetaan että kyseessä on "kihti tophus, eli hyvänlaatuinen kihtikyhmy". "Löydös ei aiheuta muutoksia potilaan suunniteltuun jatkohoitoon eikä vaadi lisäseurantaa."

Yksi "huoli" vähemmän!

Nyt alakertaan.

• viliperi_webs

Huomenta :)?

No onpa hyvä uutinen patologin lausunnossa sillä noista ei aina tiedä mitä ne sisältävät kun ilman oireita noinkin rajusti muutos tulee.

Ny täytyy bönden mummulle tunnustaa et nukuin herroiks, ihan siihen 0230:n asti ja starttasin vasta kolmelta kalalaivan vesille.
      Ja nyt sitten fileointiin, tosin vain tänä aamuna ahventa ja haukea .
      Ei siis mitään kiireitä......paitsi et huomen on pakko ehtiä kauppakeikalle(kin) välillä.

Silläkin voi maalikyliä "lohduttaa" ettei tänään ehkä mene helteelle, mälsää :))

• Alkuperäinen-Rapu

Vaihteeksi nyt voi toivotella aurinkoista aamupäivää täältäkin.

Se on kumma, että patologin lausuntoa odottaa aina hieman pelokkaasti. Jo töissä ollessa, jännitti suorastaan jonkun varsinkin tutun potilaan puolesta patologin lausuntoa, kun oli ollut itse avustamassa jonkun luomen- tai patinpoistoa ja lähettänyt siitä näytteen tutkittavaksi. Yleensä se vastaus tuli hyvin pian, jos se oli pahanlaatuista. Silloin oli vaikeaa soittaa potilaalle, että lääkäri haluaa hänen tulevan vastaanotolle kuulemaan vastausta. Silloin jo potilas tiesi, että jotain on.

Minulle leikannut lääkäri sanoi, että vastaus tulee 2 - 4:ssä viikossa ja tuo ensimmäinen aikaraja näin kesäaikaan olisi voinut tarkoittaa, että jotain on, mutta jos vastauksentulo kestää neljä viikkoa niin ei tarvitse olla enää huolissaan (vaikka on sitä kuitenkin huolissaan niin kauan, kuin vastaus on kädessä, koska olisihan se posti voinut hukata sen. Tosin silloin viimeistään potilaalle olisi soitettu). Minun vastaukseni tulo kesti hieman yli neljä viikkoa. Nyt sitten vain pitää toivoa että luutuminen onnistuu hyvin.

Tänään yritin silittää kertyneitä pestyjä pyykkejä, mutta läheskään kaikkia en saanut silitettyä kun oikea käsi, varsinkin sormi, ei tykännyt. No, vähän kerrallaan...

• Cee-Lila

Aurinkoista keskipäivää. Tulin juuri haavahoitajan luota. Teki tarkkaa työtä kyrettinsä ym puikkojen kanssa. 3 varpaan välinen haava on melkein ummessa, mutta kun sitä kaiveli oli siellä 5 mm syvä onkalo, joka putsattiin ja laitettiin sorbact-nauhaa töpöttämällä sinne sisään, joka kerää mahdollisia bakteereita ja sitten teipattiin. Säären ylempi leikkaushaava on jo hyvännäköinen, siinäkin pieni tasku yläreunassa, johon tungettiin sorbact-nauhaa sisään ja koko haavan päälle, joka sisältää brontosangeeliä. Alempi on paljon isompi ja leveämpi, sekä kerää katetta, mutta ei ollut bakterisoitunut. Kyretillä putsasi kaiken mikä irtosi. Paikattiin kuten toinenkin samalla aineella. Perjantaina taas käynti hänellä.

Kun minäkin aikanaan olin ensimmäisen oikean käden sormen pip-nivelen leikkauksessa, missä tulehtunut kudos poistettiin, sain jossain vaiheessa patologin lausunnon, että sormesta otettu nivelkalvo muistuttaa nivelreumamuutosta. En tiedä jäykistettiinkö se nivel, mutta suora se on, ei taivu yhtään. Pip-nivel on se sormen keskinivel, Ravulla se on eka nivel somenpään jälkeen, eikö niin?

Websi, kun fileoit ne hauet, niin mitä niistä valmistat yleensä? Ahvenat varmaan paistat.

• amummu

Vaihteeksi nyt voi toivotella aurinkoista aamupäivää täältäkin.

Se on kumma, että patologin lausuntoa odottaa aina hieman pelokkaasti. Jo töissä ollessa, jännitti suorastaan jonkun varsinkin tutun potilaan puolesta patologin lausuntoa, kun oli ollut itse avustamassa jonkun luomen- tai patinpoistoa ja lähettänyt siitä näytteen tutkittavaksi. Yleensä se vastaus tuli hyvin pian, jos se oli pahanlaatuista. Silloin oli vaikeaa soittaa potilaalle, että lääkäri haluaa hänen tulevan vastaanotolle kuulemaan vastausta. Silloin jo potilas tiesi, että jotain on.

Minulle leikannut lääkäri sanoi, että vastaus tulee 2 - 4:ssä viikossa ja tuo ensimmäinen aikaraja näin kesäaikaan olisi voinut tarkoittaa, että jotain on, mutta jos vastauksentulo kestää neljä viikkoa niin ei tarvitse olla enää huolissaan (vaikka on sitä kuitenkin huolissaan niin kauan, kuin vastaus on kädessä, koska olisihan se posti voinut hukata sen. Tosin silloin viimeistään potilaalle olisi soitettu). Minun vastaukseni tulo kesti hieman yli neljä viikkoa. Nyt sitten vain pitää toivoa että luutuminen onnistuu hyvin.

Tänään yritin silittää kertyneitä pestyjä pyykkejä, mutta läheskään kaikkia en saanut silitettyä kun oikea käsi, varsinkin sormi, ei tykännyt. No, vähän kerrallaan...

Viime syksynä minä meinasin saada halvauksen, kun rintasyövän joukkoseulonnan vastauskirje tuli luukusta jo alle viikon sisällä kuvausajasta. Koskaan aiemmin niin nopeasti vastusta en ollut saanut. Olin siis jo varma, että nyt minun vuoroni tuli. Melkein pyörryksen partaalla kuoren avattuani sain kuitenkin lukea, että ei mitään syöpään viittaavaa löytynyt. Helpotus oli suuri.

Ihan muuta kävi hiljakkoin eräälle ystävällemme, jolla juuri oli syöpä löydetty, mutta jolla myös samalla löydetty joku toinenkin tutkimuksen kohde. Hän siis odotteli kirjettä, missä kerrottaisiin syövän hoitoaikataulu. Sitä ei kuitenkaan alkanut kuulua. Kuukausi meni, niin potilas otti yhteyttä hoitopaikkaan ja kyseli hoidon alkamista. Siellä sitten ihmeteltiin, ja luettiin uudelleen lääkärin kirjoittamat tarinat. Selvityksen lopussa oli mainittu tuo toinen löydös, josta todettiin, että potilaalle varataan tutkimusaika kolmen kuukauden päähän.

Hoitoaikatauluja laativa taho olikin lukenut vain lääkärin tekstin loppurivit, ja syöpähoidon tarve jäi näin ollen kokonaan huomioimatta. Ihan hirveä asia potilaalle. Syöpähoitojen odottelu on varmaan tuskaisaa. Ja kun vielä tehdään tuollainen moka, niin se vain lisää sitä tuskaa. Po. potilas kyllä on tehnyt valituksen, mutta eihän se menetettyä aikaa takaisin tuo. Käsittämätöntä huolimattomuutta hoitolaitokselta.

• Alkuperäinen-Rapu
        Cee-Lila kirjoitti:

Aurinkoista keskipäivää. Tulin juuri haavahoitajan luota. Teki tarkkaa työtä kyrettinsä ym puikkojen kanssa. 3 varpaan välinen haava on melkein ummessa, mutta kun sitä kaiveli oli siellä 5 mm syvä onkalo, joka putsattiin ja laitettiin sorbact-nauhaa töpöttämällä sinne sisään, joka kerää mahdollisia bakteereita ja sitten teipattiin. Säären ylempi leikkaushaava on jo hyvännäköinen, siinäkin pieni tasku yläreunassa, johon tungettiin sorbact-nauhaa sisään ja koko haavan päälle, joka sisältää brontosangeeliä. Alempi on paljon isompi ja leveämpi, sekä kerää katetta, mutta ei ollut bakterisoitunut. Kyretillä putsasi kaiken mikä irtosi. Paikattiin kuten toinenkin samalla aineella. Perjantaina taas käynti hänellä.

Kun minäkin aikanaan olin ensimmäisen oikean käden sormen pip-nivelen leikkauksessa, missä tulehtunut kudos poistettiin, sain jossain vaiheessa patologin lausunnon, että sormesta otettu nivelkalvo muistuttaa nivelreumamuutosta. En tiedä jäykistettiinkö se nivel, mutta suora se on, ei taivu yhtään. Pip-nivel on se sormen keskinivel, Ravulla se on eka nivel somenpään jälkeen, eikö niin?

Websi, kun fileoit ne hauet, niin mitä niistä valmistat yleensä? Ahvenat varmaan paistat.

Kyllä sinä Cee olet ollut ja olet edelleen aikamoisten toimenpiteiden kohteena, mutta hyvä että hoidetaan. Kyllä siitä vielä hyvä tulee.

Sinultakin on siis nivel sormesta jäykistetty. Sitähän se on, kun ei taivu. Minulta on nyt operoitu tuo pikkusormen ylänivel. Keskimmäistä täytyy taivutella jokapäivä, ettei jäykisty sekin. Hyvin se taipuu.

Kirjoituksen ilon vie tuo robon kanssa piiloleikki. Se kestää joskus niin kauan, että meinaa hermo mennä. "Ohita, ohita, yritä, tunnista", aivan loputtomiin joskus...

• Alkuperäinen-Rapu
        amummu kirjoitti:

Viime syksynä minä meinasin saada halvauksen, kun rintasyövän joukkoseulonnan vastauskirje tuli luukusta jo alle viikon sisällä kuvausajasta. Koskaan aiemmin niin nopeasti vastusta en ollut saanut. Olin siis jo varma, että nyt minun vuoroni tuli. Melkein pyörryksen partaalla kuoren avattuani sain kuitenkin lukea, että ei mitään syöpään viittaavaa löytynyt. Helpotus oli suuri.

Ihan muuta kävi hiljakkoin eräälle ystävällemme, jolla juuri oli syöpä löydetty, mutta jolla myös samalla löydetty joku toinenkin tutkimuksen kohde. Hän siis odotteli kirjettä, missä kerrottaisiin syövän hoitoaikataulu. Sitä ei kuitenkaan alkanut kuulua. Kuukausi meni, niin potilas otti yhteyttä hoitopaikkaan ja kyseli hoidon alkamista. Siellä sitten ihmeteltiin, ja luettiin uudelleen lääkärin kirjoittamat tarinat. Selvityksen lopussa oli mainittu tuo toinen löydös, josta todettiin, että potilaalle varataan tutkimusaika kolmen kuukauden päähän.

Hoitoaikatauluja laativa taho olikin lukenut vain lääkärin tekstin loppurivit, ja syöpähoidon tarve jäi näin ollen kokonaan huomioimatta. Ihan hirveä asia potilaalle. Syöpähoitojen odottelu on varmaan tuskaisaa. Ja kun vielä tehdään tuollainen moka, niin se vain lisää sitä tuskaa. Po. potilas kyllä on tehnyt valituksen, mutta eihän se menetettyä aikaa takaisin tuo. Käsittämätöntä huolimattomuutta hoitolaitokselta.

Niin se on, että useimmat ihmiset jännittävät noita vastauksia, vaikka ei se mitään auta, tulee mitä tulee.

Hyvä että sait tuosta rintasyövän seurannasta hyviä uutisia. Tuo rintasyöpä on nykyisin hyvin yleinen, mutta nykyisin on myös hoitoennuste hyvä. Minä tunnen monta ihmistä lähipiiristä, joilta se on löytynyt, mutta he ovat kaikki täysin toipuneet. Jälkitarkastuksissa kyllä joutuvat käymään.

Ei kannata ruveta odottelemaan vastauksia kovin kauan, vaan paras on ruveta niitä itse kyselemään, koska virheitä sattuu, vaikka ei saisi sattua.

"Mukavaa" oopperalippujen jonotusta - siitä saa sitten myöhemmin nautinnon!

• vilihuli_webs
        Cee-Lila kirjoitti:

Kiva ja hyvä juttu jos lopulta alkavat haavat mennä kiinni mutta on niistä kova riesa ollutkin. Mielestäni siinä alunpitäen leikkaava ja hoitava yksikkö teki selvän hoitovirheen kontrolloimatta työnsä jälkihoitoa ja toipumista.

Itse sain viime perjantaina vielä kontrollisoiton leikanneelta kirurgilta jossa hän kyseli kuinka tehty homma tuntuu nyt nilkan osalta. Ja kyllä minä annoin sen positiivisen palautteen minkä avun tällä hetkellä koipeeni tunnuin saaneeni . Toki eihän siitä "tervettä" koskaan tulekaan mutta huomattavan paremmalta nyt tuntuu. Sanoin kyllä että sittenhän sen vasta näkee kunhan tavallaan "lenkkeilyn" mahd vielä aloittaa.
        Täällähän pomppiessa sitä on lopulta vaikea arvioida mutta nyt aika ok.

Jaa, mitä teen haukifileistä ? :) Useimmiten ne jatkavat matkaa toisiin ruokakuntiin. Ei sillä etteikö olisi hyvä kala mutta sitä tulee "oheistuotteena" niin reilusti ja monet saavat ilmaisin hyvää ja taatusti tuoretta kalaa mikä marketeissa on usein kyseenalaista. Vähintään hinta/laatusuhteessa.
        Toki he saavat myös välillä kuhaa ja etenkin ahventa kun sitä reilusti tulee.
        Ps. En malttanut savulle tänään kuhaa laittaa mutta ei ollut huonoo paistetut fileet (kirnuvoissa) , täysjyväriisin kera ja kermaviilillä höystettynä. Pakko tyytyä noin vaatimattomiin kun ei purkkimuonat kiinnosta :))

• vilihuli_webs

Kyllä sinä Cee olet ollut ja olet edelleen aikamoisten toimenpiteiden kohteena, mutta hyvä että hoidetaan. Kyllä siitä vielä hyvä tulee.

Sinultakin on siis nivel sormesta jäykistetty. Sitähän se on, kun ei taivu. Minulta on nyt operoitu tuo pikkusormen ylänivel. Keskimmäistä täytyy taivutella jokapäivä, ettei jäykisty sekin. Hyvin se taipuu.

Kirjoituksen ilon vie tuo robon kanssa piiloleikki. Se kestää joskus niin kauan, että meinaa hermo mennä. "Ohita, ohita, yritä, tunnista", aivan loputtomiin joskus...

Kokeile Rapsrallaa sitä että siitä tehtävän alla olevasta kiertonuolesta vaihdat sitä tunnistuskuvaa niin monesti että tulee selvempi kuva ja sitten vastaat.

• Alkuperäinen-Rapu
        vilihuli_webs kirjoitti:

Kokeile Rapsrallaa sitä että siitä tehtävän alla olevasta kiertonuolesta vaihdat sitä tunnistuskuvaa niin monesti että tulee selvempi kuva ja sitten vastaat.

Olen minä sitäkin kokeillut, mutta vähän huonoin tuloksin. Kokeilenpa nyt taas.

Kalastus onnea vaan edelleenkin - pääsee tutut ja ystävät myös herkuttelemaan.

• amummu

Onpas hyvä, että Rapunen sai helpottavan diagnoosin. Stressin määrä kun vähenee niin toipuminenkin nopeutuu. Kunpa Ceen ja Arankin vaivoihin tulis ripeä helpotus. Kesällä sairastaminen on selvästi rasittavampaa kuin talvisaikaan. Olen itsekin aikoinaan parina kesänä "sairastanut" leikkauksesta toipumista. Toisella kertaa meni melkein koko kesä huonoissa voimissa.

Mutta Websi ei edes yritä toipua, kun elää siellä saaressaan kuin viimeistä päivää. Puolen yön jälkeen herätys joka päivä! Johan sinulla kohta kasvaa eväät selkään ja suomut silmille, kun vallan kalojen kanssa olet ryhtynyt seuranpitoon. Mitähän tuollaisesta toiminnasta sanoo Ahtikin!

Tänään on taas kolme tointa - kaksi liikaa eläkeläiselle. Kohta tulevat lapset "hoitoon". Todella tulevat: vaarinsa on on hankkinut heille sähköpotkulaudat, joilla viilettävät tuon matkan. Vaari kyllä ajaa saman matkan autolla heidän perässään ja vahtii, että matka menee hyvin.

Iltapäivällä menen jonottamaan lippuja METin ensi kauden näytöksiin. No, eipä siellä varmaan jonottaa tarvitse. Viime kesänä edessäni oli jonossa kaksi, takana kolme "operistia". Liput vain pitää lunastaa tiettynä aikana, jotta saa saman paikan kuin edellisellä kaudella; minulla ja opperaystävälläni aina salin viimeisellä rivillä.

Kolmas toimi tänä iltana on ylimääräinen asoy-kokous, mihin hallituksen jäsenenä minunkin on osallistuttava. Yhtiö on korjaamassa yhtä asuntoamme (taas) kivijalasta lähtien. Sama homma tehtiin n. 9v sitten, ja viime vuoden loppupuolella selvisi, että työ tehty päin sitä itseänsä. Virheet tutkittiin, ja niitä oli monta. Nyt sitten odotellessamme tekijöiltä korvauksia joudumme ottamaan lainaa saadaksemme kämpän asuttavaan kuntoon mahdollisimman nopeasti. Ja siihen tarvitaan osakkaiden lupa. Turhauttavaa, ettei töitä tehdä niin kuin kuuluu, vaan mennään yli missä aita matalin.

Taas tuulee niin, että tukka irtoaa toisestakin päästä. Mutta eipä pääse ilma pilaantumaan.

• aurora5

Olen niin huolissani, kun tyttäreni toiselle paikkakunnalle myymä aikuinen rekikoira lähti livohkaan uudesta kodista heti samana päivänä. Missä mahtaa koiraparka harhailla, takertuuko valjaistaan kiinni johonkin ryteikköön kuolemaan nälkään vai jääkö auton alle. Tuskin entiseen kotiinsa enää osaa yli sadan kilsan päästä. Heikko toivo on siinä, että facebookin kautta on etsintä käynnissä. Kiinni se ei anna ottaa, mutta jos joku saisi teljetyksi aitaukseen. Tytär sanoi, että jos koira löytyy, hän lähtee siltä istumalta hakemaan vaikka ajomatkaan menisi puoli päivää. Ikinä enää hän ei myy aikuista koiraa. Lapissa vastaavanlainen koiran kodinvaihto päättyi niin, että koira karkasi uudelta omistajalta ja poromiehet ampuivat koiran.

• Cee-Lila

Harmaata keskipäivää. Toivottavasti Auroran tyttären koira löytyy, eikä sille ole tapahtunut mitään pahaa.

Mitä A-mummun asoy-kokous päätti asunnon korjauksesta? Onkohan tekijäfirma vielä olemassa kun noin sutta ovat tehneet?

Nukuin huonosti viime yönäkin. Vasen jalka oli niin levoton. Toissa yönä oli levottomat kädetkin. Oletteko ikinä kuulleet levottomista käsistä? Kaiken aikaa oli pakko vaihtaa käsivarsien asentoa, kun mikään ei ollut hyvä. Johtuisikohan lääkearsenaalista?

• vili_webs

Päivät kaikille, ei aamulla ehtinyt kirjailemaan kun se kala"tuuri" jatkui aika hyvin. Jo illalla ja aamulla taas kuhas ja ahventa lykkäsi aika kivasti.
        Sen verran että piti ' hälyttää" syömäkalojen noutajia. Hyvin kelpasivat :)

Nyt oli sitten se pakollinen kauppareissu joka ei ihan kevyt keikka aina olekaan.

Voihan pee tuota koirajuttua mutta aika usein(kin) noin tapahtuu kun aikuinen koira siirretään omasta laumasta uuteen. Toivottavasti löytyy terveenä vaikka riskejä on. Jos vaikka nälissään hakeutuisi ihmisten tykö.

En tiedä mutta kannattaisi tehdä ilmoitus myös paikallisradion kanaville jotka kuuluttavat kyllä noista, esim. ,täällä radio Iskelmän Rex ja myös Ylen radio Suomi /Pohj-Karjalan toimitus.

• aurora5

Täällä yksi levoton käsi. Sille kipeälle käsivarrelle ei millään meinaa löytyä hyvää asentoa. Levottomista jaloistakin on kokemusta, magnesium auttaa joskus, mutta se on otettava jo illalla.

Tuntomerkkeihin sopiva koira oli nähty T:järvellä klenkkaamassa kolmella jalalla. Se karkasi Kii......vaaralta. Jos se on se, niin väärään suuntaankin raukka menossa. Kaksi yötä olen valvonut surressa eläintä jonka olen tuntenut pennusta lähtien.

• Cee-Lila
        aurora5 kirjoitti:

Täällä yksi levoton käsi. Sille kipeälle käsivarrelle ei millään meinaa löytyä hyvää asentoa. Levottomista jaloistakin on kokemusta, magnesium auttaa joskus, mutta se on otettava jo illalla.

Tuntomerkkeihin sopiva koira oli nähty T:järvellä klenkkaamassa kolmella jalalla. Se karkasi Kii......vaaralta. Jos se on se, niin väärään suuntaankin raukka menossa. Kaksi yötä olen valvonut surressa eläintä jonka olen tuntenut pennusta lähtien.

Minullakin se vasen leikattu jalka on se erittäin levoton ja molemmat olkapäät kun ovat kipeitä, varsinkin oikea vihoitteli oikein kovasti toissayönä, mutta kortisonipiikkejä niihin eikä vasempaan polveen voi antaa, ennen kuin leikkauksen jälkeinen haavatulehdus on poissa päiväjärjestyksestä.

Voi surku, jos se tyttäresi koira jolkottelee aivan väärään suuntaan ja on jo loukannut jalkansa, koska jolkottelee kolmella jalalla ja väärään suuntaan.

• vili_webs
        aurora5 kirjoitti:

Voihan pee, on kyllä vaarassa jo sitten joutua hukkien kanssa matsaamaan ellei jo niin ole tapahtunut?

Kannattaisi ilmoittaa ehkä myös rajavartiostolle asiasta joilla on erittäin hyvät jälkikoirat merkkaamaan ja jopa seuraamaan karkulaista. Voisi jopa ottaa kontaktin rjv : n partioon kun hajun saa.

Valitettavasti sen tietää mitä tapahtuu jos jaksaa " naapurin" puolelle. :(

• amummu

Lapissa kävi usein kettiksen ajurikaverikin. Omistajat olivat todella tarkkoja siitä, että koira ei päässyt irti, koska poromiehet todellakin päästävät irtokoiran pois päiviltä, jos sellaisen kohtaavat. Säälimätöntä. Toivottavasti Aran tyttären koira ei moisen julmuuden kohteeksi joudu, vaan selviäisi karkuretkeltään turvaan.

As Oy:mme osakkaat myönsivät hallitukselle valtuutuksen hoitaa asunnon remonttiin liityvät toimet mukaan luettuna lainan nosto - oikeastaan muuta vaihtoehtoa ei ole olemassakaan. Nuo kolme remontin tekijäfirmaa (suunnittelu, valvonta, toteutus) ovat vielä hyvissä voimissa. Yksi reklamaation kohde on jo ilmoittanut halukkuutensa sopia. Se kertoo, että myöntää tehneensä virheitä, jotka asiantuntijan toimesta on todettu, eikä vain mutu-kuviteltu. Mekin pelkäsimme, että po. firmat pistävät pillit pussiin, mutta sekin niistä, jonka omistaja on jo eläkeiässä edelleen "käy ja kukkuu". Jospa tarinalle tulisi onnellinen loppu.

Tänä iltana on meininki mennä kesäteatteriin. Toinen miniä on saanut osassaan paljon kehuja. Jopa tv:hen po. sarjan tuottanut ryhmä kävi sen katsomassa ja kiitteli maasta taivaaseen juuri miniän esitystä. No, ainakin puolileikkiähän se tietysti on, mutta varmaan tuollainen tekee iloiseksi, kun ryhmä tehnyt esityksen eteen töitä vuorotta viime vuoden marraskuusta saakka. Ryhmän jäsenten sinnikkyydestä kertoo se, että toinen pääosan esittäjä katkaisi koipensa juuri ennen esitysten aloitusta, mutta hoitaa nyt roolinsa rullatuolista käsin, kun sijaista ei löytynyt.

Toivottavasti illan sää on suotuisa. Ettei ainakaan sataisi. Onneksi en vielä ole untsikkaani laittanut "koipussiin". Se on varmaan tarpeen katsomossa.

Nyt lounaan tekoon. Hyvää päivää kaikille!

• aurora5

Kirjastossa oli Eino Leino-tilaisuus, päivää ennen huomista runon ja suven päivää."Teatterikollega" luki, lausui, lauloi ja soitti pianoa. Tupa täynnä kulttuurinnälkäisiä.

Jos koiralle on jotain tapahtunut, se on opetus sekä myyjälle että ostajalle. Tarkkaan täytyy katsoa kelle myy, nämäkin oli parikymppisiä, jotka vasta aloittamassa rekikoiraharrastusta. Hyvän johtajakoiran saanti taisi jäädä heille haaveeksi. Taas tapaus, jossa ketään ei voi syyttää. Paitsi huonoa tsäkää.

• Alkuperäinen-Rapu

Aamupäivää!

Onpas kylmä. Aamulla kun heräsin niin mittarissa oli +8 astetta ja nyt jo peräti +12! Eipä tarvitse hikoilla heinäkuun helteissä. Sisällä on todella kylmä ja pattereissa ei lämmönhiukkastakaan.

Eilinen päivä meni kaupungilla ja kaikenlaisessa muussa. Tänään on "vapaapäivä." Toivottavasti Auroran tyttären koira on löytynyt. Sääliksi käy. Koirat ovat niin viisaita, että varmaan sekin ajattelee, kun kun ei löydä kotiin, että tulikin lähdettyä?

Taisi olla lämmin takki tarpeen amummulle siellä kesäteatterissa. Ei kyllä suoraan sanoen houkuttele sinne istumaan, vaikka esitys olisi kuinka hyvä - no poikkeuksia titysti joskus on, ettei voi pysyä poiskaan.

Auroran ja Ceen raajat ovat vielä särkeviä. Minun sormeni tuntuu jo aika hyvältä. Kipulääkkeitä en ole tarvinnut parin ensimmäisen päivän jälkeen, enkä oikeastaan silloinkaan, mutta otin, kun sanottiin sairaalassa että pitää ottaa.

Pitäisköhän yrittää kokeilla jos silitys onnistuisi, vai tekeekö se liike liian paljon haittaa sormelle?

Vieläkö vili_websin hillitön kuha- ahven saalistus tuo saaliita?

• viliperi_webs

Lämmin toi ja eilinen tuulimyräkkä vei taas kalat ties minne. Eikä tälläkään tuulella nyt jaksa etsiä vaan piti pitää siivouspäivää, käääääk !
        Ei o miesten hommia :)
        Lattialastastakin het varsi poikki joten sitten kontaten joka selälle oiiiikein namia.

Mutta tuli sitten jäljestäkin..........nooh, tuli mitä tuli.

Jaa, söisiköhän tänään ahvenfilettä ? :))

• Cee-Lila

Huomenta. Kenenköhän viesti on jo tänä aamuna poistettu? Ihmeellinen robo. Jotkut sanovat, että jos kirjoittaa aina samalla nimmarilla robo ei edes esitä ruksittavia kuvia, mikä ei ainakaan minun kohdallani pidä paikkaansa.

Sää on todella kolean näköinen ja taivas pilvessä.

Ehkä koleus aiheutti ainakin sen, etteivät itikat inise ympärillä kesäteatterissa istuessa. Untuvatakki päällä ei ainakaan palele.

• vili_webs

Oliskohan taas se joku häirikkö linkitellyt niitä epämääräisiä "sexi"- linkkejään joka on poistettu.

Tuon robon kyselyn poisjäänti lienee välillä ihan selain- ja laitekohtaista, ei niinkään nikkiin perustuvaa. Välillä esim Operalla jättää kysymättä mutta nyt on aina tehtävää lykännyt eteen. Muilla en ole kokeillutkaan.

Onkohan A' ra saanut tietoa karkulaisesta ? Tuli mieleen kun pennusta lähtien tunteneet niin olikohan karkuri Hit...............nen ?

• Aurora5
        vili_webs kirjoitti:

Oliskohan taas se joku häirikkö linkitellyt niitä epämääräisiä "sexi"- linkkejään joka on poistettu.

Tuon robon kyselyn poisjäänti lienee välillä ihan selain- ja laitekohtaista, ei niinkään nikkiin perustuvaa. Välillä esim Operalla jättää kysymättä mutta nyt on aina tehtävää lykännyt eteen. Muilla en ole kokeillutkaan.

Onkohan A' ra saanut tietoa karkulaisesta ? Tuli mieleen kun pennusta lähtien tunteneet niin olikohan karkuri Hit...............nen ?

Eipä ollut mainitsemasi, kylläkin muistaakseni samaa isoa pentuetta. En ole viitsinyt kysellä ja lisätä pahaa mieltä. Vanhaan kotiin se ei ainakaan löydä sieltä satojen kilomerien päästä, ne ovat sille umpivieraita seutuja. Uuteen kotiin, josta karkasi, ei halua varmaan mennä. Voi olla että on menetetty tapaus. Toivoa täytyy, ettei kovin paljon joudu kärsimään.

Minut robo päästää välillä ihan ilman tunnistusviidakkoa. Chromea käytän pelkästään.

Täällä on tänään heinähulinat, mutta kylmä sää on pahasti karsinut kojuja. Lörtsyjä ostin omena- ja vadelmatäytteellä. Mansikoita ostan joka päivä marketin aulasta, tänään myös pensasmustikoita. Mikään kunnon ruoka ei oikein maistu. Katselen melkein inhoten ihmisten ostoskärryjen valtavia liha- ja makkararöykkiöitä. Siinähän grillaavat verisuonensa tukoksiin, ajattelen (kateellisena).

• vili_webs
        Aurora5 kirjoitti:

Eipä ollut mainitsemasi, kylläkin muistaakseni samaa isoa pentuetta. En ole viitsinyt kysellä ja lisätä pahaa mieltä. Vanhaan kotiin se ei ainakaan löydä sieltä satojen kilomerien päästä, ne ovat sille umpivieraita seutuja. Uuteen kotiin, josta karkasi, ei halua varmaan mennä. Voi olla että on menetetty tapaus. Toivoa täytyy, ettei kovin paljon joudu kärsimään.

Minut robo päästää välillä ihan ilman tunnistusviidakkoa. Chromea käytän pelkästään.

Täällä on tänään heinähulinat, mutta kylmä sää on pahasti karsinut kojuja. Lörtsyjä ostin omena- ja vadelmatäytteellä. Mansikoita ostan joka päivä marketin aulasta, tänään myös pensasmustikoita. Mikään kunnon ruoka ei oikein maistu. Katselen melkein inhoten ihmisten ostoskärryjen valtavia liha- ja makkararöykkiöitä. Siinähän grillaavat verisuonensa tukoksiin, ajattelen (kateellisena).

Hyvin paljon mahdollista ettei reissusta selviä kaveri ellei sitten nälissään hakeudu jollekin talolle. Jossain korvessa siellä kyllä käy huonosti. Ja etenkin jos se havainto jalkavammaisesta piti paikkansa. Ikävä hommeli.
        Mutta noita sattuu joille ei voi mitään.

Kyllä nyt kaikki ulkotapahtumat saavat "takkiinsa" näistä nopeista sään muutoksista. Saa nähdä kuinka tuleva vkl ja seuraavan viikon tapahtumat maakunnan ykköspaikassa onnistuvat ? Varmasti Ilosaaren hommat onnistuvat mutta muiden koko viikon arkena olevat voivat tuskailla kävijämäärien suhteen. Onneksi nyt kuitenkin on suunta taas kohtuullisiin säihin edes.

Chrome taitaakin olla selain jolla tuo robo ei (aina) kysele tuota juttuaan, googlen selain ja tuo robo on googlen "kyhäelmä".

• Cee-Lila
        Aurora5 kirjoitti:

Sama täällä, että mikään kunnon ns ruoka ei maistu yhtään. Ja minullahan on alaraajan verisuonet tukossa mistä syystä koko tämä kevät on ollut yhtä leikkausta ja haavanhoitoa. Ja olen yrittänyt aina syödä hyvin terveellisesti eli hyvin vähärasvaista. Ja lopetin tupakanpoltonkin jo 3kymppisenä. Mutta tuo sukuvika, se painaa. Luin eilen tästä omasta jutustani, että tämän takia minulla on myös suuri riski saada sekä sydän- että aivoinfarkti. No, systerillä se sydän ennakoi jo 53 vuotiaana, 58 v tehtiin ohitusleikkaus. Nyt minulla ohitus alaraajassa tänä keväänä. Vanhemmaksi olen päässyt ilman sitä vaivaa, mutta systerillä ei ole ollut reumaa minkäänlaista.

Kävin eilen vaakalla ja jopa hiukan pelästyin kun paino on mennyt jo 3,5 kg:n päähän vihkimispäivästä, 55kg, jolloin olin hiukan alle 21 v. U sanoi, että hän ei ikinä pääse siihen painoon, mikä hänellä oli hääpäivänä eli 73 kg. Hyvä, jos pääsee 90 kiloon, on tyytyväinen. On hänellä tuota pituuttakin. Olin kyllä reuman takia välillä vain 53 kiloinenkin. Silloin vaihdettiin lääkitys pois tablettikullasta, jos olette ikinä kuulleet moisesta lääkkeestä.

Minullakin on chrome käytössä koko ajan täällä s24:ssa ja ikinä ei ole päästänyt läpi ilman kymmenien kuvien klikkauksia.

• viliperi_webs
        Cee-Lila kirjoitti:

Sama täällä, että mikään kunnon ns ruoka ei maistu yhtään. Ja minullahan on alaraajan verisuonet tukossa mistä syystä koko tämä kevät on ollut yhtä leikkausta ja haavanhoitoa. Ja olen yrittänyt aina syödä hyvin terveellisesti eli hyvin vähärasvaista. Ja lopetin tupakanpoltonkin jo 3kymppisenä. Mutta tuo sukuvika, se painaa. Luin eilen tästä omasta jutustani, että tämän takia minulla on myös suuri riski saada sekä sydän- että aivoinfarkti. No, systerillä se sydän ennakoi jo 53 vuotiaana, 58 v tehtiin ohitusleikkaus. Nyt minulla ohitus alaraajassa tänä keväänä. Vanhemmaksi olen päässyt ilman sitä vaivaa, mutta systerillä ei ole ollut reumaa minkäänlaista.

Kävin eilen vaakalla ja jopa hiukan pelästyin kun paino on mennyt jo 3,5 kg:n päähän vihkimispäivästä, 55kg, jolloin olin hiukan alle 21 v. U sanoi, että hän ei ikinä pääse siihen painoon, mikä hänellä oli hääpäivänä eli 73 kg. Hyvä, jos pääsee 90 kiloon, on tyytyväinen. On hänellä tuota pituuttakin. Olin kyllä reuman takia välillä vain 53 kiloinenkin. Silloin vaihdettiin lääkitys pois tablettikullasta, jos olette ikinä kuulleet moisesta lääkkeestä.

Minullakin on chrome käytössä koko ajan täällä s24:ssa ja ikinä ei ole päästänyt läpi ilman kymmenien kuvien klikkauksia.

Kyllä meikälle ruoka maistuu :) Mutta tuleehan tässä vippastua pitkiä päiviä ulkoilmassa. Eikä se Ahti hylännyt tänäänkään websiä vaan pari kuhaa nakkasi saaviin .

Ai ei sinulla chromellakaan jätä robo rauhaan? Taitaa olla sitten joitain satunnaispätkiä ( häiriöitä) robon ohjelmoinnissa kun päästää läpi ilman kyselyjä. Rekatuilla nikeillä luullakseni ei kysele. Tai näin olen ymmärtänyt tuon sydeemin. Tiedä sitten.

Mutta taas huomaa tuohon alas tulleen linkin että nikkiä ja ip:ta vaihtelemalla kierto onnistuu vaikka olisi ehkä bannattukin.

• viliperi_webs

Vällyhoussu-huomenet, taas. :) No onneksi tääkin kesä on suhteellisen vähäluminen täällä vielä, tulevasta ei tiedä.

+10 ja yhä luoteelta aika raakaa puhallusta mutta tuonnehan se sekaan pitäis kipaista, ahdin mahd, antimet pois hakemassa.

Mutta täällä ei pullot lentele ja kahjupäät mellakoita järjestä, ei oo nääs varaa tai joutuu uimasille ja äkkiä. Siis alueen puolustus hyvällä tolalla paitsi että ennätysmäärä räksiä yrittää pommittaa ja vallata pihamaankin.
        Punaiset viinimarjat vievät raakileina mutta viekööt pirulaiset, mustat saa olla rauhassa.

Nonih, ny lähettiin joten persjantaita kaikille kivuliaille sekä vähemmillä kivuilla " siunatuille", kyl se tästä vaikka koukkuun vääntää :)

• Cee-Lila

Aurinkoista huomenta. Robo on näköjään poistanut ne linkit, missä kai neuvottiin miten roboa voisi vältellä. Minulla on kiinteä laajakaista, mutta koneeni on yhdistetty modeemiin langattomasti, eli en tiedä, vaihtuuko ip:ni silloin tällöin, vai onko aina sama.

Lähden kohta taas haavahoitoon ja tilaan samalla kukkavihkon tätini hautajaisiin jotka ovat viikon kuluttua lauantaina. Ei se ehdi nuupahtaa matkalla, kun ajoaikaa on vain 2½ tuntia.

Websi liikkuu ja heiluu niin paljon, ettei varmaan liho vaikka söisi kuinka. Ja kalaahan syö jatkuvasti, eli terveellistä rasvaa saa.

• vili_webs

Juu, kyllä tässä tulee heiluttua pitkässä päivässä monenlaista. Hyvä jos malttaa kaffekupin höpäistä välillä persuuksillaan :))

Tänään jo verkoilla käyty, yhtä moottoria säädelty ja putsailtu, pyykätty, patjat hönnästä käytetty pölläyttämässä ja tuulettumassa, kalaa fileoitu.........mihinhän tässä vielä ehtii ?

No, selkä vihoittelee aikas pahasti joten katsellaan.

Ps. Kyllä sullakin se ip joskus harvakseltaan vaihtuu mutta jos kone ei pitkään ole pois käytöstä niin kiinteässä aika harvoin, kerran kaksi vuodessa ehkä.
        Tuo linkittäjä näköjään rekannut aina uusia nikkejä ja epämääräisiä linkkejä postaa lähes joka osiolle.

• aurora5

Helpottunut olo. Tytär soitti, on matkalla kotiin karkulainen kyydissä. Viikon etsinnät vapaaehtoisten kanssa toivat tuloksia. Langanlaiha, lopen uupunut dogi oli jäänyt pyörimään Tohmajärvelle asutuksen keskelle. Tytär ajanut sinne joka yö töiden jälkeen ja eilen ottanut oman laumankin mukaan etsimään ja ulvomaan. Koiran takajalka on pahasti vereslihalla, koska valjaat kääntyneet väärinpäin ja hanganneet. Nyt jää poika omaan entiseen kotiinsa, mutta toki reiluuden nimissä uudelle omistajalle palautetaan rahat. Jokaiselle voi sattua tuollainen kriittinen hetki, että vastatuotu koira karkaa, vaikka olisi kokenutkin koiraihminen.

• vili_webs

Hieno homma.... kävi kuten toivoin että nälissään ja väsynä jää jonkun talon(jen) lähelle. Aina ei noin hyvin tarina pääty kuten meilläkin löytyi ajuri sitten keväällä joesta hukkuneena.
        Varmasti oli kotiin suunnistamassa mutta oli oikaistessaan hyytynyt jäiseen jokeen. 2 viikkoa sitäkin etsittiin mutta ilman tulosta.

Kyllä tuollainen useinkin voi tapahtua kun on aikuisesta koirasta kyse.

• Aurora5

Siitä koirasta tuli kiitettävästi havaintoja. Se oli mm. nähty nukkumassa omakotitalon seinustalla, mutta ampaissut heti karkuun, kun yritettiin lähestyä. Erinomaisen aktiivisia etsijöitä oli entisen rajavartijan vetämä etsintäkoirapartio sekä eräs ihan koiratonkin ihminen, joka jatkuvasti ilmoitteli koiran muuttuvasta sijainnista.

Kurja kohtalo ajurilla. Tämänkin pelastuminen saattoi olla sillä hilkulla. Samalla seudulla sudet ovat juuri repineet lampaita.

Onnellinen jälleennäkeminen tapahtui metsätiellä. Tytär oli puhumassa puhelimeen, kun hänen seurassaan ollut oma koira jäi tuijottamaan taaksepäin. Sieltä se karkulainen ilmestyi mutta pysähtyi epäuskoisen näköisenä. Kun se lopulta tajusi, että oma emäntä siinä, se hyppäsi suoraan syliin ja nukahti jalkojen juureen.

• Cee-Lila
        Aurora5 kirjoitti:

Siitä koirasta tuli kiitettävästi havaintoja. Se oli mm. nähty nukkumassa omakotitalon seinustalla, mutta ampaissut heti karkuun, kun yritettiin lähestyä. Erinomaisen aktiivisia etsijöitä oli entisen rajavartijan vetämä etsintäkoirapartio sekä eräs ihan koiratonkin ihminen, joka jatkuvasti ilmoitteli koiran muuttuvasta sijainnista.

Kurja kohtalo ajurilla. Tämänkin pelastuminen saattoi olla sillä hilkulla. Samalla seudulla sudet ovat juuri repineet lampaita.

Onnellinen jälleennäkeminen tapahtui metsätiellä. Tytär oli puhumassa puhelimeen, kun hänen seurassaan ollut oma koira jäi tuijottamaan taaksepäin. Sieltä se karkulainen ilmestyi mutta pysähtyi epäuskoisen näköisenä. Kun se lopulta tajusi, että oma emäntä siinä, se hyppäsi suoraan syliin ja nukahti jalkojen juureen.

Voi miten ihana kuulla, että koira löytyi ja pääsi takaisin omaan kotiin. Tyttäresi oli myös hyvin reilu kun palautti rahat, vaikka ei koiran karkaaminen ollut hänen syynsä. Mukavan aktiivisia etsijöitä siellä ja se koirattomankin aktiivisuus on kiitettävää luokkaa. Onneksi ei joutunut susien suuhun tämä karkuri.

• Alkuperäinen-Rapu
        Aurora5 kirjoitti:

Olipas onnellinen loppu tuolle karkumatkalle. Pala tuli kurkkuun, kun ajattelin, miltä tuosta koirasta tuntui, kun oma lauma oli löytynyt - ja tietysti lauman ylinjohtaja, joka piti laumasta huolta.

Elämässä on myös onnellisia tapahtumia, se tuli taas kerran todistettua.

• aurora5

Olen iloinen, että ymmärrätte tuollaiseen koirajuttuunkin liittyvän pelon ja helpotuksen, kun se ratkeaa parhain päin. Onnellisia sattumia on, ja hyviä ihmisiä.

Jos joku on ihmetellyt minne tangomarkkinat ovat maikkarilta hävinneet, niin ne tulevat uudelta alfa-tv-kanavalta, joka näkyy asemalta 15. Sattumalta googlaamalla löysin. Eilen katsoin jo netiltä suorana tangokuningatar-kilpailun. Sama kisa näkynee telkkarissa tänään klo 20.30 tuolla 15-kanavalla. Huomenna tulee tangokuningas-kisa samalta kanavalta.

• amummu

Tässä sen verran kerkiän, että sanon iloni karkurin selviämisestä. On karmea kokemus pojalle se ollutkin. Ja mikä säkä, että (ent.) omistaja sattui tielle. Ihan liikkistä tuo, että käy emäntänsä jalkoihin nukkumaan. Nyt on sillä taas elo kohdallaan.Ja hyvä niin.

Kettiksen kaverille, ajurille, kävi myös viime vuonna paha onni. Oli ajossa pudonnut kallion kielekkeeltä muutaman metrin matkan. Selkäranka murtuneena se raukka oli yhden yön maannut metsässä, kunnes sitten hakupartio sen löysi. Lopettaa piti lääkäriasemalla, vaikka yrittivät sitä kovasti hoitaa.

Mutta nyt tiskaamaan. Olemme mökillä emmekä vielä ole oppineet olemaan syömättä, jotta tiskiltä välttyisimme. Siis veden kuumennukseen.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

• Cee-Lila

Katsoin juuri uutisista karmeista Hampurin mellakoista, missä autot palavat kaduilla ja poliisien vesiautot ruiskuttavat ihmisiä kylmällä vedellä, että saisi heidät hajaantumaan. Toivottavasti HHRiitun kotikulmilla on rauhallista. Huomiseksi arvellaan saapuvan 100000 mielenosoittajaa kaduille, siinä on 22000 poliisiakin helisemässä.

• viliperi_webs

Huomenta "hiukan" viileästä periferiasta , tuossa tunti sitten vain + 7 C vaikka veden äärellä ollaan. Siis mantereessa ehkäpä pari graadia vähemmän vielä.

Kyllä on sekopäistä touhua nuo mellakat joilla ei ole enää mitään tekemistä mielenosoitusten kanssa. Takana varmasti taas joku ydinjoukko vandaaleja jotka saavat sitten homman eskaloitumaan tuolle asteelle. Ja kas, kukas onkaan syyllinen kun muutama kuolee? Poliisi tottakai.

No asiasta kolmanteen.....hyvä video Ylen uutissivulla itä-Kuusamosta mikä teho on suomalaisilla voimasanoilla :))

Hyvää lauantaipäivää kaikille 😉

• Alkuperäinen-Rapu

Huomenta - "miks et sä tuu jo..."?

Kesän tulosta on kysymys kun paleltaa. 12 astetta aamulla mittarissa ja sisällä patterit aivan kylmät. Rankkoja kestää nämä heinäkuun "helteet", kesälomalaiset nauttivat varmaankin kun uimapuvun sijasta on toppatakki päällä jos viettävät lomaansa Suomessa?

No eipä tuo valittamalla lämpene, joten ei muuta kuin "villaa ylle", kuten jossakin mainoksessa on hoettu. Täällä on sentään hieman lämpimämpää nyt kuin viliberin periferiassa, mutta siellä on sentään ollut jo oikeita helteitäkin, mitkä täällä ovat vielä vain odotuksessa.

Tänään saamme kuitenkin kuunnella tangoa Seinäjoelta kun kuningasta valitaan. Mielestäni yrittäjistä kukaan ei ole juuri kovin paljon ylitse muiden yrittäjien.

Minä lähden nyt kastelemaan kukkia. Amppelitomaatti näyttää olevan lehdet velttoina, toivottavasti tointuu vielä eloon!

Mukavaa lauantaita kaikille - olipa sää mikä tahansa!

• aurora5

Huomenta,

kohtalainen sää vallitsee, ei ainakaan sada. Tuli taas viesti sitkeältä mainostajalta. Jäätelöauto on kuulemma liikkeellä hienoine tarjouksineen. Valehtelenko, jos kerron, että stadin jätskiauto on lähettänyt minulle textareita 20 vuotta, Elisan edeltäjän Radiolinjan ajoista saakka. Numeron vaihdon kai se vaatisi, jos haluisin päästä noista iloisista viesteistä eroon. Mutta miksi haluaisinkaan?

Hampurin poliiseille on annettava kovempia valtuuksia, eihän pieni vesisuihku idiootteihin tehoa.

Rapu taitaa kuunnella tangomarkkinoita Järviradiosta. Alfa-tvn kuva on oudon samea ja punainen. Aino Niemestä saimme suloisen, nuoren ja tosi musikaalisen kuningattaren.

• Alkuperäinen-Rapu

Tervehdys!

Minä en ole saanut koskaan Jäätelöauto mainoksia, minkähän takia? Aiemmin se pysähtyi tuossa meidän taloyhtiön huoltotalon pihassa, mutta ei enää. Ei tainnut kauppa käydä?

Minä katselen noita Tangomarkkinoita Alfa-kanavalta. Minulla on kuvakin aivan hyvä. Sain kuulla siskoltani jo silloin kun oli karsinnat tähän finaaliin, että näkyvät Alfa-kanavalla. Järviradiota kuuntelen yleensä vain lauantaina ja sunnuntaina radiosta, koska silloin sieltä tulee vanhaa tanssimusiikkia. Viime viikolla tuli Radio Suomi-kanavalla kivaa musiikkia päivällä. "Yö kerran unhoa annoit..." - hidas- ihana valssi. Jostakin syystä minä en osaa sitä tanssia niin kuin se oikeasti menee, vaikka askelet ovat yksinkertaiset. Juontaja sanoi, että tämä valssi on eniten käytetty, kun opetetaan hidastavalssia, joten minähän opettelin keittiössä sitä samalla kuin laitoin ruokaa. Tanssin siis yksin - mutta ei se haitannut. Ajattelin kuitenkin, että jos joku naapuri kulkee juuri ohitse ja vilkaisee ikkunaani, niin mitähän se ajattelee?

Nyt sitten vain tangojen odotukseen - ja Pokka pitää!

• aurora5

https://youtu.be/T2m_C5aUaF0

Laitetaanpa nyt vähän hienointa valssia tangojen sekaan.

Aino Niemestä saimme suloisen herkän, nuoren tangokuningattaren, Kunkuista en tiedä vielä mitään, joten ilta on mielenkiintoinen.

Sujuvasanaiselle ja symppikselle Kaj Kunnakselle annan juontajana täydet pisteet.

• Alkuperäinen-Rapu

Kiitos Aurora!
        On se vaan niin ihana ja kulumaton valssi. Kuuntelen varmaan monta kertaa, kun sen tuosta saa helposti nyt soimaan.

• viliperi_webs

Huomenta ja ollaankos me nyt kuninkaan alamaisia ? Luultavasti..........

Ihmettelinkin kun on " säästynyt" radion puolella siltä monta viikkoa kestäneeltä " tankon pakkosyötöltä" mutta siis Ylellä ei ollutkaan nyt oikeuksia ostettuna ?

Toisaalta ehkä tuollaiset ei kuulukaan sen " sponsorointien" piiriin verorahotteisena. Ok, tiedän tiedän että moni on erimieltä :) Mutta niinhän pitää ollakin . "Bönden mummu" huutaa jo kohta uupperaakin :))) ylelle parhaaseen urheilun katseluaikaan !

Nooh, se siitä....Tänään aamusta päätellen voidaan saada vähän lämpöjäkin takaisin joka ei luita rikkoisi. Vesien pintalämmöt ei ole noin +15-16C vaikka yleensä tähän aikaan ovat 20- 23 C.
        Tekee kalahommat aika haasteelliseksi ja moni on " luovuttanut" tyhjän pyytämiseen.
        Meikä ei ja kyllä sitä vain tulee kun on riittävä kokemus ja tieto vesialueesta ja kalan " liikkeistä" kelillä kuin kelillä.

Siispä aurinkoista sunnuntaita täältä iloisesta itä-Suomesta kaikille :)

• Cee-Lila

Aurinkoista sunnuntaista aamupäivää. Nyt on ihan oikeanlainen kesäsää. Katsoin illalla Alfalta tangomarkkinoita, kyllä parasääninen voitti. Kuvaustekniikka ei kyllä vetänyt vertoja ylelle, kuva oli hieman suttuinen ja punavoittoinen. Alfa kanava ei kai ole kauaa ollut vielä olemassakaan. Useimmiten kun satun katsomaan, mitä sieltä tulee, niin useimmiten siellä on pari miestä puhumassa uskosta. Ja HS:ssä ei ole Alfan ohjelmista mitään tietoa. Löysin kyllä ohjelmatiedot Telsusta netissä. Näkyy sieltä leffojakin tulevan.

• Cee-Lila

Meillä on ollut pihalla 3 hengen porukka, joista kaksi miestä ja yksi nainen. Nuoria. Olisikohan polttariporukkaa, koska toisella miehellä on Napolenin ajan vaatteet päällä, kultareunuksinen kolmenkolkanhattu, valkoiset tiukat farkut ja musta vyötäröltä kapea takki. Kävivät piknikillä tuossa rannan puolella ja nyt tyttö piilotti jonkun pullon jossa on A4 paperiarkki sisällä ja kohta kai tämä "napoleon" tulee etsimään sitä.

• Alkuperäinen-Rapu

Täällä on hiljaista. Ketään ei näy liikkuvan ulkona. Lasten leikkipuistokin on tyhjä, keinuissa ei kukaan keinu. Eihän täällä nyt taida lapsia ollakaan kovin monta.

Sää on nyt sitten kesäntuntuinen vihdoin viimein, kunhan kestäisikin edes jonkunaikaa tätä lämpöä. Minä otin juuri päiväunet tuossa viherhuoneen sohvalla. Kirjan kanssa sinne menin ja nostin jalat seinälle, mutta sitten rupesi nukuttamaan ja ajattelin, että miksikäs ei. Silmät kiinni ja kirja pöydälle.

Nykyisin nuo polttarit menevät joillakin turhan vaaralliseksi touhuksi. Siitä on mielestäni jo hauskuus kaukana, kun kaverit ideoi. Olisiko tarkoitus vihjaista, että avioliitossakin voi olla tilanteita, jolloin leikki on kaukana?

• viliperi_webs

Oli taas kesän tuntua , tuuli "hävisi" ja lämmöt kipusi liki hellerajaa, +24.8 jossa kylmän jälkeen vähän liikaakin. No " virallisilla" asemilla hieman alempia lukemia.

Njaaa, siel on varaa makoilla vaikka kesken päivää, toista se meikäläisellä. Nytkin on kaksi tulevaa päivää varattu ( muun lisäksi) yhden pojan " vartijaksi" ja sitten taas vieraita loppuviikolla.

Mutta ihan kivaa puuhastelua välillä nuokin ovat. Kivikylässä käynti siirtyykin näillä näkymin elokuun puolelle sitten mutta haitannoonko tuo mittää, kyllä siellä ehtii talven " möllöttää " : )

• Alkuperäinen-Rapu
        viliperi_webs kirjoitti:

Oli taas kesän tuntua , tuuli "hävisi" ja lämmöt kipusi liki hellerajaa, +24.8 jossa kylmän jälkeen vähän liikaakin. No " virallisilla" asemilla hieman alempia lukemia.

Njaaa, siel on varaa makoilla vaikka kesken päivää, toista se meikäläisellä. Nytkin on kaksi tulevaa päivää varattu ( muun lisäksi) yhden pojan " vartijaksi" ja sitten taas vieraita loppuviikolla.

Mutta ihan kivaa puuhastelua välillä nuokin ovat. Kivikylässä käynti siirtyykin näillä näkymin elokuun puolelle sitten mutta haitannoonko tuo mittää, kyllä siellä ehtii talven " möllöttää " : )

Huomenta!

Täälläkin on jo tänä aamunakin kesäntuntua. Mittari näyttää 15 astetta jo näin varhain, mihin vielä ehtiikään?

Ei kannata rehkiä liikaa kesällä, että jaksaa myös talvella nauttia joutenolosta, niin se on. Jotkut vanhemmat aikatauluttavat myös lomansa niin ettei voi nauttia hetkeäkään kiireettömästä olosta - jalat seinällä ja uni silmissä keskellä päivää.

Hyvää viikonalkua kaikille ja lämpöä sopivasti!

• Alkuperäinen-Rapu

Sain äsken puhelun noista 44-alkuisista joista on varoitettu. En katsonut numeroa sen tarkemmin kun vastasin, mutta onneksi vastasin vain "haloo", koska soittajan nimeä ei näkynyt. Yleensä kyllä vastaan tuntemattomiinkin numeroihin nimellä, jos yleensä vastaan. Englantia siellä ruvettiin puhumaan, mutta minä suljin puhelimeni kuuntelematta sen pidempään.

• amummu

On mukava olla tekemättä mitään ja sen jälkeen levätä. Siinä minun mottoni. Jolla myös olen yrittänyt aivopestä jälkikasvuamme. Vaan enpä oikein ole onnistunut. Lomalle suunnittelevat vaikka mitä menoja niin, ettei häntä takapuolta kiinni saa. Lapset tykkäisivät lähteä mökille, ja pääsevätkin sinne usein kanssamme, mutta vanhemmat eivät sellaiseen "laiskotteluun" oikein oleennu.

Itse en työvuosinakaan koskaan suunnitellut mitään loman varalle. Tein/teimme sitä, mitä milloinkin mieleen mällähti. Työkuvioissa sain ihan tarpeeksi kellon kyttäämisestä ja sen mukaan menemiseni ja tulemiseni suunnittelusta. Loma oli lomaa, kun sellaisen saatoin jättää pois.

Tuttavaiirissämme on pari eläkeläispariskuntaa, jotka joka päivälle sunnittelevat äksönit. Myös "lomalla" ja lomareissuilla sama juttu. Pakko tunnustaa, että alkaa ahistaa, kun kuuntelemme heidän matkakertomuksiaan.

No, kukin taaplaa tyylillään. Minusta ei ole sellaiseen. Juuri tuo Rapusenkin "makuuasento, jalat seinällä" on ihan sopiva arkinen askare minullekin. Vaan totta maar välillä itsekin hommaan kaikenlaista, mutta vain poikkeustilanteissa aikataulutettuna. Vielä pahempaa olisi, että kello soittaisi aamulla ja komentaisi hommiin. Siihenkin tarvitaan ihan erikoisen poikkeava poikkeustilanne.

Tuosta mökkeilystä vielä, ja urbanisoitumisesta. Sisareni perheeseen kuuluu kaksi nuorehkoa naista, jotka käyvät suvun mökillä vain äärimmäisessä hädässä: siellä on hyttysiä, ulkohuussi (muun inhotuksen lisäksi sinne mentäessä pitää olla mukana mörönsyötti), saunassa ei ole suihkua, järvivesi on kylmää (verrattuna kylpylän altaaseen), tiskata pitää käsin, pyykit pestään vanhassa pulsaattorikoneessa, vierasmökissä takkalämmitys, jne. Kauhistuttavia juttuja. Näiden naisten lapset ja miehet viihtyisivät mökillä lähes paremmin kun kotona, mutta kun äiti ei viihdy, niin koko perhe joutuu peesaamaan äitiä. Hiiriä taitavat sitten olla nuo miehet;)

Mökillä olimme viikonlopun ja sinne olisi nyt ollut mukava jäädäkin kun ainakin tänään vielä on kesä. Mutta täällä tänään ja huomenna meillä kummallakin asoiden hoitoa, joten pakko oli tulla kotiin.

Minulla huomenna silmälääkäri, joka antaa kuvine perusteella tuomion: leikataanko, laseroidaanko vai tehdäänkö ylipäätään mitään. Sanoi vielä, että kaukonäköni on hieman heikentynyt, mutta "ei teistä sokea tule". Lohdullista. Ei kylläkään määrännyt edes laseja, kun kuitenkin näen niin hyvin, ikäisekseni keskimääräistä paljon paremmin. Syy, miksi menin silmälääkäriin (35v tauon jälkeen!!) oli se, että kaukonäkööni on ilmestynyt hienoinen sameus, joka häiritsee, kun sellaista ei ole koskaan ennen ollut.

Nyt kukkia kastelemaan. Ovat olleet muutaman päivän kuivillaan, ja huutavat vettä. Etenkin hortensiat ja lobeliat näyttävät hieman veltoilta. Hyvää kesäpäivää kaikille!

• aurora5

Aivan värisytti lukea noista a-mummun tuttujen koettelemuksista inhottavalla sukumökillä. Eipä paljon eronnut siitä, mitä kauhuja minäkin joudun kestämään meikäläisen mökkeröllä paitsi että likapyykit pysyvät likaisina, kun sähkön puutteessa uupuu pulsaattorikin.

Ennen vanhaan nuorempana karkasin usein yksin mökille, ja se sopi perheelle hyvin, Jokaisella oli omat harrastuksensa, miehellä urheilun seuraaminen ja lapsella kavereiden hauska seura. Tykkäsin kuunnella levysoitinta omassa rauhassani ja tehdä jotain pikku askareita mitä alkeellisen mökin alkeellisessa puutarhassa voi tehdä.

Se on sitten Ravunkin numeron äkännyt se 44-alkuinen mongertaja. Onneksi minäkin olen ottanut tavaksi karjaista luuriin pelkään haloon. Ja onneksi puhun niin huonosti vieraita kieliä, ettei minua pysytä houkuttelemaan sanomaan YES, koska lehden mukaan jo se yksi sana voi johtaa vaikeuksiin.

• Cee-Lila

Hyvää lämmintä aurinkoista heinäkuista maanantaita kaikille. Ulkona on jotain 20 plussaa, partsilla 35, joten ei paha.

Olin haavahoidossa Meikussa ja sain nyt sen alipaineimuhoidon jalkaani siihen isoimpaan haavaani nilkan yläpuolella. Se 3. varpaan haava on jo kohta ummessa, samoin ylempi nilkan yläpuolella kasvattaa kohta uuden ihon siihen päälle. Nyt minulla on teipit sääressä, letku kulkee gollegehousujeni sisällä tullen ulos vyötäröltä ja kiinnittyy pieneen laitteeseen, joka roikkuu kaulassani. Siinä vilkkuu pieni vihreä valo, joka tarkoittaa, että laite on toiminnassa ja imee alipaineella haavaani. Sääressä sillä kohtaa oleva tietyillä kalvoilla teipattu haava näkyy selvästi sisäänpainuneena haavan syvyydeltä. Tätä härpäkettä käytän nyt yöt ja päivät.

A-mummun kaukonaön sameuden syytä odotan mielenkiinnolla, mitä lääkäri sanoo. Itsellänikin olen havainnut samaa. En enää näe telkkarin kuvaa täysin selvästi 3 tai 4 metrin päästä, vaikka on smart tölläri, 42 tuumainen. Ja joku hemmetin auenneen havunneulan näköinen kuvio näkyy oikeassa silmässä, kun katson jotain täysin vaaleata taustaa vasten. Minulla on vanhat silmälasit, +2,25 vahvuiset, nykyään näen paremmin ilman niitä lukea esim hesaria.

• Cee-Lila

Nyt minäkin sain ihan äsken puhelun +44 alkuisesta numerosta, painoin heti punaista luuria. Ehti soida vain kaksi kertaa. Olen lukenut tuosta, ettei kannata vastata, En muista mitä ovat tarjonneet. En yleensäkään vastaa mihinkään numeroon, mitä en heti tunnista. Näitä ovat esim lehtikauppiaat.

• amummu

Siipalleni on tullut noit +44 suunnan soittoja ähes päivittäin, minulle ei vielä yhtään. Viimeisimässä puhelussa siippa kysyi, mitä asiaa. Silloin tarjosivat jonkun englantilaisen pankin palveluita. Siippa katsoi netistä po. pankin tietoja ja ainakin se näytti olevan ihan oikeasti olemassa, mutta voihan sekin olla huijausta. Useimmiten siippa kuitenkin sanoo vain haloo ja seuraavaksi "not intrested" ja puhelin kiinni. Siippaa vähän hämää, kun hänellä on englantiin business-suhteita, niin ihan vastaamatta ei voi olla.

Minä en koskaan vastaa puheluihin, joissa näkyy vieras numero. Jos soittajalla on asiaa soittaa hän uudelleen tai laittaa tekstarin että vastaa nyt eukkopaha puhelimees.

Minun kaukonäköni on tuosta sameudesta huolimatta oikein hyvä. Telkkarin katsomiseen en laseja tarvitse enkä autollakaan ajamiseen. Näen jo kaukaa kaikki liikenteen kyltit, mutta tuo pieni sameus on häiritsevää. Kun sitä ei ole ennen ollut. Lukulasit minulla on +1,5 tai joskus 2,0:t nokalla kun oikein tarkkaan jotain pitää katsoa. Lääkärini oli tuosta sameudesta sitä mieltä, että on alkavaa ikärappeumaa, mutta se nähdään viime viikolla otetuista kuvista, jotka nyt sitten huomenna vien mukanani.

Nyt taas oikeisiin asioihin: as oy:n hallituksen kokoukseen. Juuri nyt ei kauheesti olisi intoa lähteä. Tiedän että kokoustila on kuuma kuin sauna, mutta ei auta hiki markkinoilla, menoksi on pistettävä.

• Alkuperäinen-Rapu

Kävin katselemassa kalasääksiä tuolla Saimaan pesässä. Hyvin on pesänpaikka valittu. Pesässä on kolme tomeraa poikasta. Alkukesästä yritin löytää jonkun hyvän pesän seurattavaksi, mutta en löytänyt mitään. Ystävätär kertoi tänään minulle tuosta Saimaan-pesästä ja löysin sen. Hän kertoi olevansa aivan koukussa sen pesän asukkaiden touhujen seuraamiseen ja kyllä minäkin olen tänään vieraillut siellä monta kertaa. Alkuun sain pienikokoisen kuvan, mutta muistinpa weepelin opetuksen kuvan koon säätelystä ja Ctrl ja hiiren rullan pyöritys, niin kuvasta saa ison. Pesää kuvataan livenä, niin kuin aikoinaan Hailuodon pesää.

Nyt taas turhautumaan kuvien tunnistuksen kanssa. Ei noin saisi olla - ylläpito hei!

• Cee-Lila

Minäkin katsoin niitä Saimaan sääksiä, oli hauskan näköistä, kun jokainen nukkui pesän eri kohdassa ketarat oikosenaan. Niitä alettiin näyttää heinäkuun alussa, eli se norppa-live kamera siirrettiin tähän pesään nyt heinäkuun ajaksi.

• viliperi_webs

Huomenia , vai ovat huijarit löytänyt teidän puh,nrot ja yrittävät " haastatella" . Aika ketkuja ovat jos puhumaan jäät, nauhoittavat puhelun ja koostavat siitä " tehdyn tilauksen".
      No aika hyvin tuosta on tiedotettu julkisuudessa että osataan varoa.

Täällä jo " lapsenvahti" ollut tunnin jalkeilla jo vaikka vahdittavan haku on n. 06:30. Meni nuo unirytmit ihan sekaisin kun vain 3-4 tuntia nukkuu parissa pätkässä. Nukutaan sitten kun riittävä väsy iskee kunnolla.

Ei muuten palele tänäänkään kun nyt jo 15.5 mittarissa ja eilenkin se " helleraja" saaressa puhki meni, + 25.4C.
      Se taisi olla jo 6. päivä kun noin on käynyt vaikka viralliset ovat saaneet vasta kaksi päivää. Paljon riippuu paikasta , vaihtelu voi olla +-5 astetta pienellä alueella.

Siltikin " rattoisaa" tiistaita kaikille , minun täytyy viedä taas " pojankloppi" opettelemaan kalastuksen jaloja saloja :)

• Cee-Lila

Huomenta. Ei paista, taivas harmaa. Kyllä Itä-Suomessa on aina lämpimämmät säät kuin muualla Suomessa. Tässä meren rannallakin on paljon viileämpi kuin vaikka Vantaalla.

Minun klabbiani särkee koko ajan, sellaista pakotusta. Ja haavan kohta sykähtelee ja sävähtelee, miten sen kuvaisi.

Kun eilen tulimme Meikusta, käveli supikoira tien reunaa valtavassa liikenteessä ja ahtaassa paikassa lähellä Sörnäistä. Siinä on katutöitä koko matkalta, koko stadi on kuin yhtä katu- ja rakennutyömaata sinne Meikkuun mennessä. Olikohan sama supikoira kun kävi siellä yhdessä raflassa?

Onko "pojankloppi" veljesi poika?

• vili_webs

Jep, veljen pojanpoika, ja sitten tuli vielä Roikalekin :) Käytiin muutama hauki päiväuistelulla
        Ja kyllä, + 25 vaikka tuulee aika reippaasti ja puolipilvistä. Mutta huomen pitäisi olla ihan eri keli taas.

• Alkuperäinen-Rapu

Kotona taas. Rasittavaa tuo kaupungissa käynti. Nyt ei pitäisi olla vähään aikaan sitä tarvetta jos ei sitten halua lähteä sinne vain humputtelemaan. No, ei nyt huvita.

Nyt alkaa jo olla nälkäkin, joten alakertaan.

• Cee-Lila

Milloinkohan se luvattu kaatosade alkaa? Vaikka aurinko ei paista, on partsillamme +25. Hiekanputsausauto ajaa edestakaisin kadullamme.

Jalassa oleva imulaite toimii, ei tunnu kyllä kovin kivalta. Perjantaina on taas käynti Meikussa, saa nähdä, miten kirpaisee, kun ihosta revitään ne ohuet silikoniteipit pois ja asennetaan uudet, joiden on oltava tosi ilmatiiviisti ihoa vasten, ettei haavaan pääse ilmaa, jolloin imuteho häviää. Laite on nyt lökärieni taskussa pullottamassa, kun ei se nauha kaulallakaan kivalta tunnu. Saa nähdä, onko ihoni sietänyt tämän teipin, jos ei, niin tätä hoitoa ei voi jatkaa.

• Alkuperäinen-Rapu

On sinulla Cee-Lila kestettävää. Ihailen tuota sinun valoisuuttasi kaiken kivunkin keskellä. Se kyllä auttaa paranemista kun ei vaivu vaivojensa vangiksi ja anna masennuksen voittaa. Sellaisiakin potilaita on, joille on turha edes yrittää kertoa mielialan tärkeydestä parantumisen nopeuttajana. Älä lannistu, lopputulos tulee olemaan hyvä.

Minä sain tänään laskun tuosta sormenleikkauksesta. 107.20 euroa. Kauan se kesti ennen kuin laskuttivat. Luulin jo, että onko posti hukannut. Valutan jokapäivä vettä sen sormen päälle ja rasvaan, sekä pujotan uuden sormisukan ja sitten lasta. Rupi siinä leikkauskohdassa, heti kynnen alapuolella on, mutta en käy sitä repimään pois. Kyllä se siitä lähtee itsekseenkin kun aika on.

• Cee-Lila

Nyt se sörnäisten supikoira on saatu eilen illalla kiinni ja viety Korkeasaareen lopetettavaksi. Joka kerta kun esim ajamme Mikkeliin on tiellä monta kuollutta supikoiraa tien varressa. Se eilinen osasi jolkottaa tien reunassa, ei yrittänyt ylittää tietä. Oli hieman vaivaisen näköinen, liekö tassut jo asfaltti-ihottumaa saaneet.

• amummu

Varmaan sata kertaa olen ilmaissut vihani sanaa "helle" kohtaan. Jos kuuntelee ihmisiä, mediaa ja meteorologeja, niin Suomen kesä on vain silloin kun on helle. Alle tuon maagisen rajan kesä ei ole mitään, ja melkein itkunsekaisesti voivotellaan, jos ei hellettä näy eikä kuulu. Riemu ja kohkaaminen alkaa, kun 25graadia saavutetaan. Ja kun tuo kuumuus taas jossain vaiheessa loppuu, niin itketään vielä enemmän sen päättymistä. Ja heti oitis aletaan penätä meteorologeilta uusia helteitä. Ja ennustajaeukot alkavatkin kiihkeästi tutkia, josko merkkejä uusista kuumista jo näkyisi kartoilla. Sitä he kyllä muutenkin tekevät jo viimeistään toukokuusta alkaen. Ihan älytöntä helteen palvontaa. Ja kuitenkin on paljon ihmisiä, jotka suorastaan kärsivät kuumalla.

Minä sitten kävin silmälääkärissä kuulemassa tuomion, joka oli: vuoden päästä uudestaan kuvaukseen. Oli vain ihan pieni rappeuman iduksi luokiteltava varjo kummankin silmän kuvassa. Lääkäri lohdutti, että tällä mennään 15v ja sen jälkeen sitten onkin jo käytössä uusi konsti, millä rappeuma parannetaan: kantasoluhoito, jota nyt jo testaillaan. No, minä varmaan 15v päästä kasvan jo horsmaa, mutta joku muu varmaan sillä hoidolla avun huonoon näköönsä saa.

Tänään koin myös, miten sote-valinnanvapauskokeilu toimii maksujen suhteen - aikaa tilatessanihan kävi niin, että en pääse sitä hoitamaan netissä. Lääkäriaseman kassasysteemi pisti automaattisesti maksun sote-puolelle, vaikka olin käynyt erikoislääkärillä, mikä ei soteen kuulu. Siinä sitten vastaanottovirkailijat maanittelivat systeemiä antamaan oikean laskun. Ja se maanittelu kesti aika kauan; yhtä kauan kuin itse lääkärillä käynti, 10min, josta lääkäri rokotti 145 ja "toimistotytöt" 19€.

Sateita odotellessa

• Alkuperäinen-Rapu

Minä olen saanut kaavakkeen täytettäväksi Helsingin Biopankkiin (rekist. Valviran biopankkirekisteriin 21.4.2015). En ole vielä sitä täyttänyt, mutta onhan se tietysti hyvä asia, että kaikkea tutkitaan. Ehkä siitä on hyötyä tulevaisuuden ihmisille ainakin.

"Biopankkitutkimuksen avulla selvitetään sairauksien syitä ja ehkäisykeinoja sekä perimän, ympäristön ja elintapojen vaikutusta niiden syntyyn. Tarkoituksena on kehittää turvallisempaa, tehokkaampaa ja yksilöllisempää hoitoa sekä parantaa diagnostiikkaa."

Tärkeää tutkimustyötä tekevät. Ei se vaikuta omiin hoitoihin, mutta ehkä sillä tavalla löytyy apua johonkin sairauteen tulevaisuudessa. Tosin, kyllä sieltä ohjataan terveydenhoitoon, jos huomataan jotain näytteissä, sellaista mitä terveydenhoito ei ole huomannut.

Minä olen odotellut myös Elisan laskua. Ei ole tullut vieläkään, vaikka odottelin sitä jo kesäkuussa. Se maksu menee kuitenkin suoramaksuna tililtäni, mutta olisin halunnut nähdä sen paperilla. Elisa veloittaa nykyisin paperilaskusta 2.90 euroa!

• amummu

Koko kevään odottelin ja vieläkin odotan hammaslääkärikutsua, joka yleensä on tullut maalis-huhtikuun aikana. Olen nyt päättänyt odottaa elokuun alkuun. Jos se silloin ei ole tullut, niin pitää kai itse alkaa kysellä; kynnys hammiksen tilaamiseen on kyllä minulla aika korkea, joten kutsu helpottanut oloani. Hieman olen asiaa ihmetellyt, kun jo pari kymmentä vuotta kutsukäytäntö on toiminut. Ajattelin, että lääkärini on jo lähtenyt eläkkeelle, mutta yleensä silloin lääkärikeskus tarjoaa tilalle toista lääkäriä. Mutta kun Rapunen mainitsi postin hukkumisen, niin se voisi minunkin tapauksessani olla yksi vaihtoehto.

Posti on tänä kevään hukannut, tai ainakin pantannut joitakin postejamme. Joku aika sitten Elisan lasku tuli luukusta paljon jälkeen maksupäivän. Enkä sittenkään laskua vielä muuttanut e-laskuksi. Ryhdyn ammattivalittajaksi postin kuljetuksesta:))

• Cee-Lila

Minä sain jokunen aika sitten "omalta" hammaslääkäriltäni kirjeen, että hän on siirtynyt keskustassa olevalle klinikalle ja toivotti sinne tervetulleeksi. Jonkin ajan kuluttua sain taas kirjeen sieltä hammaslääkäriasemaltani, että he ovat lopettaneet ja siirtyneet Itiksessä olevalle hammasklinikalle, tervetuloa sinne. Siellä on siis hammashygienistini ja keskustassa hammaslääkärini siltä entiseltä hoitopaikaltani, missä kävin viime vuoden loka ja marraskuussa.
        Kumpikaan klinikka ei ole sen niminen, missä kävin,

Ristikkolehdessä oli sellainen vihje, että häviävä maksumuoto; arvelin vaikka mitä sekistä lähtien mutta se oli paperilasku. Itse otan vielä laskut paperilla ja se maksaa erikseen useimmilta firmoilta, e-laskua en ole suostunut ottamaan enkä suoraveloitusta. Mitenköhän on, kun väestö ikääntyy kovaa vauhtia, eivät nuokaan maksutavat voi yleistyä loputtomiin, millä sitten saavat tiedot ilman mobiilia ja tietokonetta olevilleihmisille?

• aurora5

Minä olen ihan tyytyväinen e-laskuun, jolta minulta menee niin yhtiövuokra, puhelin ja tietsikka, sähkö kuin hesarikin. Muut menevät automaattisesti tililtäni, mutta vuokra täytyy ensin hyväksyttää, ennen kuin se siirtyy erääntyvien e-laskujen luetteloon. Paperilaskuina tulee vain jokunen hyväntekeväisyysjuttu sekä lehden määräaikaistilaus..

Huomenna on taas fysioterapeutti, ja tietenkin samana päivänä ilmoitti tytär tulevansa. Ensi viikko vasta vinkeä on, kun on taas röntgeniä ja näytelmää sikinsokin ja limittäin, kuten kesäkuussakin. Toivon todella viileämpiä säitä, kun on juoksua sinne tänne.

Käsivartta särkee vieläkin, ihmekös tuo, kun olkapää on väärässä kohdassa. Panadolin olen kyllä vähentänyt kolmesta kahteen.

• Cee-Lila

Nyt se sade sitten alkoi, ehkä puoli tuntia sitten, U istuu partsilla ja nauttii sateen ropinasta. Kohtalaisen kova tuo sade jo on, mutta ei mikään rankkasade.

• Cee-Lila

Oli hauska näky äsken Saimaan sääksipesällä kun satuin menemään sinne. Kuvan edessä heilui iso miehen käsi ja poikaset makasivat pesän pohjalla liikkumatta. Mies suihkutti pesuainetta kameran linssiin ja pyyhki sen kuivaksi. Sitten hän heitti kolme kalaa pesälle. Kun pari tuntia sitten katsoin pesälle, äiti syötti kahta poikasta, kolmas oli taustalla matalana eikä saanut mitään. Jospa kolmas nyt saisi osansa.

• aurora5
        Cee-Lila kirjoitti:

Oli hauska näky äsken Saimaan sääksipesällä kun satuin menemään sinne. Kuvan edessä heilui iso miehen käsi ja poikaset makasivat pesän pohjalla liikkumatta. Mies suihkutti pesuainetta kameran linssiin ja pyyhki sen kuivaksi. Sitten hän heitti kolme kalaa pesälle. Kun pari tuntia sitten katsoin pesälle, äiti syötti kahta poikasta, kolmas oli taustalla matalana eikä saanut mitään. Jospa kolmas nyt saisi osansa.

Saimaan sääksenpesällä märkä herääminen aiheuttaa kolmessa pallerossa hurjaa pään ravistelua ja siipien sukimista. Järven pintaa sade soittelee ja on vielä syksyisen pimeää tässä neljän maissa.

Ihan virkistävää minustakin, että sataa. Eilisillan hikilenkki koiran kanssa oli pelkkää painajaista, 26 asteen helle liimasi jotain perhanan ötököitä pintaan. Kyllä me "luontokappaleet" viihdymme vähän viileämmässä säässä.

Huomenta vaan ja suurkiitos sääksilinkistä. Sen näyttää toteuttaneen itse Juha "Norppa" Taskinen.

• viliperi_webs
        aurora5 kirjoitti:

Saimaan sääksenpesällä märkä herääminen aiheuttaa kolmessa pallerossa hurjaa pään ravistelua ja siipien sukimista. Järven pintaa sade soittelee ja on vielä syksyisen pimeää tässä neljän maissa.

Ihan virkistävää minustakin, että sataa. Eilisillan hikilenkki koiran kanssa oli pelkkää painajaista, 26 asteen helle liimasi jotain perhanan ötököitä pintaan. Kyllä me "luontokappaleet" viihdymme vähän viileämmässä säässä.

Huomenta vaan ja suurkiitos sääksilinkistä. Sen näyttää toteuttaneen itse Juha "Norppa" Taskinen.

Haaa, "siunattu" sadeyö- ja päivä :) Antaa tarpeeseen tulevan lepopäivän väliin mutta huonosti se silti nukutti. Piti illalla vielä käydä aallokossa keikuttelemassa ja muutama syömäkala uistelemassa.
        Sitten se uni ei tahdo tullakaan, punkkakin " keikkuu" vielä aikansa ,:))

Tosi helpottava ja raikastaa ilman nyt kivasti ja siltikin ilma on lämmin, yölläkin +17. Maat olivatkin ihan rutikuivia joten tämä tekee gutaa luonnolle. Voisi ekat tatit(kin) poksahtaa näkyville.

" Jos metsään haluat mennä nyt niin takuulla yllätyt "......
        Hih, voi tulla karhunalle vastaan :)

• Cee-Lila

Huomenta huonosti nukutun yön jälkeen. Tämä imulaite aloitti illalla ½9 aikaan pitämään säksättävää ääntä. Aivan kuin kelaisi CD-levystä jotain kipaletta jostain keskiväliltä. Sitten ääni alkoi tulla tiuhempaa tahtia ja lopuksi kuin sorsa rääkyisi ajaen toista sorsaa takaa. Kokeilin kaikki paikat, ettei ole ilmavuotoa. Laitteen virheä merkkivalo kuitenkin vilkkui normaalisti, niin kuin pitäisi. Vaihdoimme jopa patterit, sekään ei auttanut. Menin 10 maissa nukkumaan, uni ei tullut, kone vain kelasi sitä cd-levyääntä, rääkäisi välilllä aina lujempaa. Jopa ilmajohdon liikuttelu tuntui välillä saavan laitteen hiljaiseksi, ajattelin, ettei tästä tule mitään. ½ 1 nousin ylös ja kahdelta otin koko härpäkkeen pois päältä. Aamulla laitoin sen taas toimimaan ja se jatkaa samaa tahtia, on välillä hiljaa ja välillä ei. Soitin jo haavahoitajalle, hän ei ehdi vastata, täytyy kokeilla jollekin muulle, että kuuluuko tämän laitteen pitää koko ajan ääntä. Ohjekirjassakaan ei mainita äänestä mitään. Mutta kehotetaan, että yötkin olisi oltava päällä, ainoastaan suihkussa ei.

• Cee-Lila

Sain äsken haavahoitajan kiinni ja hän sanoi, että kone ääntelee ja tekee silloin koko ajan imemistöitä, jos joku liitin on löysällä taikka jalan teipit ovat jostain kohtaa löysähköjä ja ilmaa pääsee väliin, Minä en löydä kyllä löysää kohtaa mistään vaikka kuinka kokeilen. Ääntä pitäisi kuulua vain imun aikana ja noin 30 sekunnin ajan, jos kaikki on ilmatiivistä. Tämä metelöi lähes koko ajan, joten patterit tietysti kuluvat nopeaa tahtia. Korvatulpat voisivat auttaa. En tiedä, mikä desipelimäärä tästä lähtee, mutta ärsyttävää se on.

• amummu

Täällä böndelläkin satoi eilen niin, että katto rumisi. Ja nyt ovat hortensiani kuin hakattuja. Saas nähdä tuleeko niistä vielä kalua. Harmittaisi, jos ei tulisi.

Mutta luonto säästää minut ainakin vielä tänään isolta hommalta. Suunnittelin heittäväni koko makkarin ulos tuulettumaan, mattoineen, patjoineen päivineen, mutta enpä taida. On niin kosteaa, että ensi yön nukkuisimme tukka märkänä. Eli taas tuli vapaapäivä - siitä hommasta. Kohta kuitenkin haen lapset meille syömään. Ovat kahdestaan kotona, tai oikeastaan viisistään - kolme gepukkaa kavereina. Siis oikeasti lomalla, kun eivät vanhemmat ole koko ajan äkseeraamassa.

Onpa hurjan kuuloista tuo Ceen imukoneen toiminta. Jos tuollainen ääni kuuluu, niin luulisi, että laite ei toimi oikein. Voisiko se mahdollisesti viallisena tehdä jopa vahinkoa hoitamisen sijaan? Tuo avun saannin vaikeus on yksi avainkysymys sotessakin. Minä en vain jaksa uskoa, että sote sitä(kään) ongelmaa pystyisi ratkaisemaan. Perusvikahan on ainakin lääkärin avun saamisessa, että lääkäreitä ei ole tarpeeksi.

Aralta pitää kysyä, jotta voitko nyt lainkaan käydä siellä mökilläsi, kun kätesi tuommoiseen kuntoon meni? Iso harmi olisi, jos kesä vasta hankkimissasi maisemissa jäisi kokematta Paitsi jos kätesi paranee sunnitelman mukaan, niin onhan vielä jäljellä loppukesä ja syksy, joka sekin niissä maisemissa varmasti on hieno. Ja syksyssä on sekin hyvä puoli, että ainakin itikat ovat jo vetäytyneet levolle. Mutta pimeys tietysti alkaa jo lisiä kovalla vauhdilla. Huussireissuista pitää niissäkin oloissa selvitä, ja mieluiten ilman uusia haavereita.

Websi vissiin on taas jo päivän kala-annoksen nauttinut, ellei kaksikin. Ja vielä kerkiit monta lisää; päivähän on vasta alullaan.

Rapunen puhui biopankkitutkimuksesta. Liittävätköhän kauppojen kanta-asiakastiedotkin samaan pakettiin. Niistähän saa oivaa tietoa mm. elintavoista, minkälaista ruokaa ja juomaa kitusiinsa kiskoo. Joskus, kun ruvetaan sääntelemään, kuka saa hoitoa, kuka ei, niin siitäpä saa hyvät argumentit vaikka hoidotta jättämiselle: itsepä on rasvannut itsensä voilla ja makkaroilla, myös maksansa keskikaljalla, jne. Eli ansaitse hoitoa; itse aiheutetut "päänsäryt" voi rangaistuksen luonteisesti jättää lääkkeittä - "kikkelis kokkelis, mitäs läksit" - No, tämä skeptistä ajatteluani kaikesta ihmisten tekemisten tutkimisesta.

Nyt laittamaan lapsosille murkinaa. Se on kyllä aika terveellistä: grillipihvit luomujauhelihasta, uudet potut ja salaatti, juomaksi maitoa ja jälkkäriksi jätskiä. Ja siippakin saa samaa ruokaa, jos lapsilta jotain jää:)))

• Alkuperäinen-Rapu

Sadepäivän tervehdys!

Tuosta Biopankista vielä. Siitä saa netistä tietoja Helsingin Biopankin verkkosivuilta (www.helsinginbiopankki.fi).

Näytteistä voidaan selvittää yksilön geeniperimää ja sen vaikutusta sairastavuuteen. Kysyin tyttäreltä, että olisiko syytä antaa lupa, niin hän oli sitä mieltä että kyllä. On tulevaisuutta ajatellen hyvin tärkeää saada tietoja erilaisista sairauksista mahdollisimman laaja-alaisesti ja joskus voi onnistaa, että joku saa avun edellisten tutkimustulosten ja hoidon vertailulla tutkimusprojektin keräämästä aineistosta.

Tuosta kauppojen kanta-asiakastiedojen tallentamisesta biopankkiin tuossa saamassani esitteessä ei puhuta mitään, mutta kauppalaskut kyllä kertovat hyvin paljon elintavoista kunkin tutkittavan elämässä - ja varmaan myös joidenkin (ainakin) sairauksien synnyssä.

Minäkin rupean nyt tekemään salaattia - jos se ei aivan terveeksi tee (varsinkaan tätä pikkurilliä), niin tuskin tekee enemmän haittaakaan terveydelle.

Toivorikasta torstaita kaikille. Ceelle voimia taas saada kuriin tuo uusin harmi.

• aurora5

Aralta pitää kysyä...

Enpä nyt juuri ole käynyt tuon käden takia. Ja hyttysiäkin on kuulemma ja keskikesän riesana ne kirjavasiipiset pommittajat. Tytär siellä käy viikottain, kun lähellä asuu. Lakkoja kuulemma tulossa paljon.

Sitten kun käsi on niin terve, että veneeseen pääsen auttamatta ja pystyn soutamaan, alan olla siellä. Maanantaina vien sinne jo vieraita ihan Helssinkistä saakka.

Kummallista, ettei pimeys mökeillä ole minua koskaan haitannut, edellisellä mökillä kävin yksin vielä marraskuussakin. Täällä taitaa silloin olla jo paksut hanget, ja aurattua tietähän sinne ei mene.

• viliperi_webs

Huomenet, vähän myöhäiset kyllä :) Mennyt tässä kuivatellessa eilisen jälkiä ja valmistautuessa sille viikon kauppakeikalle. Ja sehän ei ihan iisi city-reissu taas ole.

Mutta sää nyt ihan taas kohtuullinen ja voikin tulla "hikupäivä", on tuo kosteus niin kovaa.

Jokos ne kuvasi sen A'ran olkapään? Millä mallilla on nyt sitten vinksallaan ?

Kyllä, mitä böndenmummu oli arvellutkin, kala-annos oli nautittu ja tänään lisää :) Kylmässä on sen verran (sopivasti) että riittää velipojan porukoillekin kuhaa & haukifilettä ainakin. Voi olla että vielä ahveniakin kunhan päivä etenee.

Iloista päivää periferian "paratiisista " :))

• aurora5

Huomenta täältä käsvaivasen onnelasta.

Kuvaus on vasta viikon päästä. Eilen kävin fyssalla. Oli näkevinään koneelta, että minulle olisi huomenna perjantaina tulossa kotifyssa klo 9. Minä ihmettelemään, mitä sitä nyt joka toinen päivä toinnaa yhtä kättä viännellä ja kiännellä. En edes ollut tiennyt mistään kotikäynnistä. Fyssa lupasi soittaa kotiini tulijalle, että tuleekin vasta röntgenin jälkeen. Saas nähdä, meneekö viesti perille.

Välillä epäilen, että minut sotketaan toiseen henkilöön. Kun menin seuraavaksi antamaan verikoetta, jotta selviäisi, onko kolmen kk B12-vitamiinin syönti parantanut tiettyä veriarvoa, labra oli näkevinään koneelta, että sydänfilmihän minusta piti ottaa. Ei ollut sellaisestakaan
        ollut puhetta. Hassuinta oli, että heti tapaturman jälkeen minua luultiin 1930 syntyneeksi ja ihan toisen nimiseksi potilaaksi. Sellainenkin loukkaus vielä muun kivun lisäksi:) Olin jo kaivamassa lompsasta henkkaria ennen kuin uskoivat että olen se kuka olen.

Viime yönä oikein valvoin ja ajattelin, miltä mahtaa tuntua ihmisestä, esim. maahanmuuttajasta, jolta viedään identiteetti ja joka sysätään kaikkien järjestelmien ulkopuolelle. Itseni kohtaamat mokat ovat sentään vain inhimillisiä erehdyksiä ja johtunevat siitä että olen vasta äskettäin liittynyt vuoden vaihteessa perustettuun siun sote- systeemiin, joka sinänsä tuntuu henkilökunnallekin olevan harvinaisen kinkkinen viidakko.

• Cee-Lila
        aurora5 kirjoitti:

Kuvaus on vasta viikon päästä. Eilen kävin fyssalla. Oli näkevinään koneelta, että minulle olisi huomenna perjantaina tulossa kotifyssa klo 9. Minä ihmettelemään, mitä sitä nyt joka toinen päivä toinnaa yhtä kättä viännellä ja kiännellä. En edes ollut tiennyt mistään kotikäynnistä. Fyssa lupasi soittaa kotiini tulijalle, että tuleekin vasta röntgenin jälkeen. Saas nähdä, meneekö viesti perille.

Välillä epäilen, että minut sotketaan toiseen henkilöön. Kun menin seuraavaksi antamaan verikoetta, jotta selviäisi, onko kolmen kk B12-vitamiinin syönti parantanut tiettyä veriarvoa, labra oli näkevinään koneelta, että sydänfilmihän minusta piti ottaa. Ei ollut sellaisestakaan
        ollut puhetta. Hassuinta oli, että heti tapaturman jälkeen minua luultiin 1930 syntyneeksi ja ihan toisen nimiseksi potilaaksi. Sellainenkin loukkaus vielä muun kivun lisäksi:) Olin jo kaivamassa lompsasta henkkaria ennen kuin uskoivat että olen se kuka olen.

Viime yönä oikein valvoin ja ajattelin, miltä mahtaa tuntua ihmisestä, esim. maahanmuuttajasta, jolta viedään identiteetti ja joka sysätään kaikkien järjestelmien ulkopuolelle. Itseni kohtaamat mokat ovat sentään vain inhimillisiä erehdyksiä ja johtunevat siitä että olen vasta äskettäin liittynyt vuoden vaihteessa perustettuun siun sote- systeemiin, joka sinänsä tuntuu henkilökunnallekin olevan harvinaisen kinkkinen viidakko.

Minullekin tarjottiin aikoinaan Unioninkadun labrassa (silloin siellä vielä oli sellainen) ihan eri diagnoosia kuin minulla, kysyin ettei minua vaan nyt sekoiteta saman sukunimiseen anoppiini? Hänkin on käynyt täällä verikokeissa. Siksi pidänkin tärkeänä, että joka kerta kun käyn labrassa, minun on sanottava ääneen sotuni, loppuosaa myöten, ettei näytteitäni sekoiteta kenenkään kanssa, vaikka sitä ennen he ovat jo katsoneet kela-korttini. Nyt HUS:issa käydessäni, esim haavahoitajani ei katso korttiani, olenhan sen jo näyttänyt ilmoittautuessani toimistoon.

• vili_webs
        aurora5 kirjoitti:

No se on vaiheessa se siun- sotekin joten kaikkea häslinkiä voi olla, tietokannatkin sen verran peestä et herkästi voi sekaannusta olla.

Ei kai sitä ennen kuvia ny passaa ruveta viäntelemmään, murjasee viel keturalleen uusiks.

Hih, minnuu ei äkämys vaivoo vaikka ei tiälläkää mittään hesarii näkyny :)

Ceelle et kaupalle voip valita, joko kaks kilsaa veneellä ja 13 fillarilla, tai 5 veneellä ja 5 fillarilla. Nuo siis ed,takaisia matkoja.Siihen kun nakkaa 15-20 kg:n repun selkään ja pari kassillista lisää niin kyl siinä vähän aina jotain paikkaa kolottaa.

Toivotaan nyt bönden jengille et uroksia tulee ja ihme ellei ole 2-3 kpl .

• Alkuperäinen-Rapu

Torstai huomenta!

Minä elin jo eilen tätä päivää, mutta elänpä nyt "uudestaan."

viliperillä on kalaa, vaikka ei jokapäivä niitä hakisikaan vesistä. Minä jäin tänään ilman HS:a ja minua suututtaa. Lupasivat lähettää lehden joskus tänään, tai tarjosivat korvausta! Näinköhän sen korvauksen olisin saanut ja muistanut edes tarkistaa jatkuvasti nousevista tilaushinnoista. Olin kiukkuinen kun soitin asiakaspalveluun ja kysyin, että "oliko lehdenjakajalla kiire leikkaamaan jonkun nurmikkoa?" Postihan täällä jakaa Hesaritkin.

Minunkin on lähdettävä kirjasto- ja kauppareissulle pian.

Nyt kuitenkin toivottelen mukavaa torstaita kaikille!

• Cee-Lila

Huomenta. Uusin harmini saatiin jonkinlaiseen ruotuun, eilen tämä härpäkkeeni ei pitänyt enää niin kovaa meteliä, U irrotti siitä toisen liitoskohdan ja laittoi takaisin, sekä teippasi letkun jalkaani parista kohtaa, mikä näköjään auttoi. Pystyin nukkumaankin tämän toiminnassa ollessa. Urahtelee silloin tällöin melko vaimeasti.

Onko Websillä montakin kilometriä kauppaan kun olet ensin veneillyt johonkin rantaan. Onko sinulla fillari vai käveletkö sen matkan?

• amummu

Kyllä nämä viikot menevät vallan hujahtamalla. Juurihan torstai oli, ja nyt taas uusi. Tällä menolla jo ensi viikolla on joulu.

Tänäänkin vapaaehtoisesti siirrän makkarin ulosheittoa, jonka piti jo eilen tapahtuman. Taivas on sen näköinen, että vettä tulee minä hetkenä hyvänsä, joten paree pitää vaatetavara sisällä kuivassa. Jospas veisin imurin ulos sateeseen niin siten säästyisin ehkä pidemmänkin ajan siivouksilta.

Inhoan siivousta, kesällä etenkin. Tykkään kyllä siististä huushollista, mutta sen saisi mielellään tehdä joku muu. Olenkin päättänyt, että syyssiivouksen teetän jollain ulkopuolisella. Tuleepahan kaikki tehtyä samalla kertaa. Nykyään siivoan huoneen kerrallaan, joten homma on käynnissä kaiken aikaa enkä juuri koskaan pääse löhähtämään sohvalle nauttimaan työn tuloksista. Aina on vielä joku kolkka tekemättä. Vaan ketään muuta en siitä voi syyttää kuin itseäni.

Kohta lähden käymään naapurikaupungissa. Ensin parantamaan maailmaa ystäväni kanssa kaffekupin ääressä. Sitten etsimään jotain kevyttä röijyä, jonka otan mukaan parin viikon päästä Veronan reissulle. Onhan minulla kaikenlaista vastaavaa vaatetta, mutta haluan jonkun superkevyen (aion selvitä reissun käsimatkatavaralla), joka tarvittaessa toimii hartioiden lämmikkeenä, kun Veronan amfiteatterissa oopperaa seuraamme. Hellehän siellä yleensä tähän aikaan vuodesta on, mutta aina pitää olla varautunut pahimpaan, etenkin näin ilmastonmuutoksen painaessa päälle.

Ensi viikolla olisi meininki viett mökillä muutama päivä. Nuorempi poika ja miniäkin tulevat, ja saamme heistä tervetullutta apua puuhommiimme. Miniältä loppuu nyt kesäteatteri rupeama, poika lopettaa vanhassa työpaikassaan (alkaakseen uudessa paikassa lomansa jälkeen) Pitävät lyhyen böndenböndehengähdystauon ennen lomareissuun lähtöään. Tällä viikolla pitäisi syntyä kettispentue, josta ovat varanneet urospennun. Saa nähdä syntyykö uroksia, ja jos niin saammeko jo kuvan pennuista tällä viikolla. Kivaa odotusta!

Toivokasta torstaita kaikille!

• Cee-Lila

Kokeilin tänään maksaa ekan kerran laskun sillä tunnuslukulaitteella ja voihan permanto, mikä homma se oli. Jouduin kaksi kertaa soittamaan Nordeaan ja saamaan apua. Puhelut kestivät yhteensä puolisen tuntia. Ei liene ilmaista. Kyllä se on monimutkainen verrattuna tunnuslukukorttiin. näpyteltävää on monin verroin enemmän ja laite on helkkarin pieni ja meikäläisen reumasormet tönköt. Ja nollat ja 8 kaikki heikosti erotettavissa. Vähän väliä tehtävä töitä sekä sillä laitteella, että tietokoneella.Ei hyvä. Sanoin, että laita terveisiä Nordealle että miten tällaiset tönkkösormiset näin pienellä laitteella pärjäävät, vaikka olisi tietokone. Ja älykännyhän ei paljoa isompi ole kuin mainittu aparaatti. Kohta mennään siihen, että kaikki laskut ovat suoramaksussa. Puhelun aikana alkoi kaulassa roikkuva aparaattikin huutaa säksättää kuin räkättirastas, Sanoin tytölle, että minulla on tällainen leikkaushaavan jälkeinen alipaineimuhoitoaparaattikin kaulalla, jos olet ikinä sellaisesta kuullut, nyt kuulet. Kuulimme kuitenkin toisiamme puhelun aikana.

Että ei harmitonta päivää ainakaan montaa viikossa.

• Cee-Lila

Härpäke alkoi taas huutaa suoraa huutoa, joten otin sen pois päältä. Huomenna on käynti Meikussa, saa nähdä, miten käy, kun silikoniteipit irrotetaan ja laitetaan uudet, jatkuuko sama souvi.

• viliperi_webs

Sateista huomenta (välillä) taas eilisen hyvän kelin jälkeen. Lupaili jopa "kovia" ukkosmyryjä, saas nähdä sillä oireita on havaittavissa jo kyllä.
      Tämä kesä onkin mennyt ilman kovempia ukkosia joten ei ihme jos nyt sitten paukkuisikin.

Onneksi tänään ei ole mitään pakkoa vesille lähteä, eilen tulikin oltua monta keikkaa ja pitkää päivää.

Hmmm, johan nyt on harmia Ceellä tuostakin laitteesta, mikään ei mene kuin siellä siellä , siellä "Römpsöössä", vaimikäsenyolikaan?
      Jospa homma olisi tehonnut ja/tai ainakin laittavat paremman imurin kiinni.

Mutta harmeista(kin) huolimatta hyvää persjantaita , aamusta iltaa ihan koko päivälle :)

• Alkuperäinen-Rapu

Keskipäivää!

Tämä on nyt kerrottava oikeudenmukaisuuden takia. Moitin eilen, etten saanut HS:a. Nyt kerron kuinka siinä kävi "oikeasti", ettei lehti ollut aamulla eteisenlattialla.

Nimikyltistäni oli monta kirjainta tippunut pois paikoiltaan. Pojanpoikani kävi (14v) ja sanoin hänelle, että saisitkohan nostettua nuo nimikirjaimet paikoilleen? Hän ruuvasi läpän irti, mutta sanoi sitten, että ne kirjaintentapit on poikki ja jääneet sinne reikiin. Sanoi sitten, että soita huoltofirmaan. Hän ei kuitenkaan kertonut, että hän ei saanut sitä postiluukkua enää avoimeksi, vaan se jäi kiinni, eikä siitä voinut saada enää mitään sisään.

En siis eilisaamuna tiennyt, ettei luukku toimi ja kun lehti ei ollut eteisessä, soitin kiukkuisesti asiakaspalveluun (postia on nyt otollista moittia kaikesta). Sieltä luvattiin lähettää lehti, ja oli lähetettykin ja laitettu ulkonaolevaan postilaatikkoon. Kuitenkin, kun lähdin eilen päivällä kauppaan, niin huomasin että Hesari oli työnnetty ovikahvan ja oven väliin. Fiksu jakaja.

Soitin huoltofirmaan ja he lupasivat yrittää tulla eilen korjaamaan sitä, mutta tulivatkin vasta tänään. Laitoin lapun ulko-oveen jakajalle, että luukku ei toimi (senhän hän jo tiesikin), joten laita lehti siihen ovenkahvaan. Siinä se oli sitten myös tänä aamuna.

Lähetin sitten eilen myös sähköpostilla anteeksipyyntöni ja pahoitteluni siitä että "kilahdin." Pyysin myös välittämään pahoitteluni lehdenjakajalle (muualta tänne muuttanut), jos häntä oli jo ehditty moittia. Asiakaspalvelusta tuli heti automaattiviesti, että palautteeni on tullut. Tänä aamuna oli sitten jo henkilön lähettämä viesti, että pahoitteluni on välitetty lehdenjakajalle. Toivottiin, että saan oviluukun pian kuntoon. Nyt se on kunnossa kun kaksi! nuorta miestä kävi laittamassa uudet kirjaimet ja luukku pelaa taas.

Että tämmöstä tänään! En voinut kuitenkaan "painaa villaisella" omaa mokaani, ja antaa syyttömän kärsiä, vaan tunnustin osuuteni.

• Paavillisempi

Senkin Trump. Onneksi ryhdyit Carteriksi!

• Alkuperäinen-Rapu
        Paavillisempi kirjoitti:

Senkin Trump. Onneksi ryhdyit Carteriksi!

Anteeksi vaan, taas kerran, mutta nyt en ymmärtänyt vastaustasi. Voisitko selventää, koska minä kerroin mokani mielestäni selvin sanoin?

• Cee-Lila

Iltapäivää. Olin aamupäivällä haavahoidossa ja minulle vaihdettiin uusi imuaparaatti, eri merkkinen. Tämä on pysytellyt hiljaa, paras koputtaa puu(päätä), ettei taas kohta ala. Tämä merkki on kuulemma paljon käytetty malli ja minun edellinen joku uusi versio, josta ei ole paljoa kokemusta hoitajillakaan. Saman kokoinen tämä on eli noin 10 x 10 cm ja roikkuu kaulassani pienessä pussukkakotelossa, että näen vihreän merkkivalon vilkkuvan, jos keltainen valo alkaa vilkkua, on patteri vähissä ja jos pitää kovempaa ääntä, horii ilmaa jostain, eikä saa alipainetta pidettyä. Ei sen silikonihaavatarran irrottaminen paljoa tuntunut, ylempi haava on jo kohta valmis uuteen nahantuloon ja kolmosvarpaan välinen haava jo lähes parantunut. siihen ei enää laitettu sorbactia eikä mitään muutakaan.

Tullessa kävimme" ulkona" syömässä, eli Macissä ja koska pöydän yllä ei ollut edes aurinkovarjoa, sai olla varuillaan kun pari lokkia seurasi kirkuen aivan lähellä, etteivät ala pommittaa meitä "mälleillään". Söimme ne kanapurilaiset, missä oli pari viipaletta pekoniakin, kastike oli tosi tulista, ranskikset olivat tosi hyviä pitkästä aikaa. Varoimme tarkkaan ruokkimasta lokkeja, etteivät ala käymään liian tuttavallisiksi, kuten kauppatorilla tekevät.

Huomenna sitten Mikkeliin hautajaisiin.

• viliperi_webs

Koleahkoa mutta "lämmintä" huomenta silti(kin) ...

Sillai, siis jonkun piti käydä Rapua "tökkäämässä" kun ei mitään asiaa ollut. Kommentti tullee kai niin itseriittoiselta tyypiltä joka "ei tee virheitä" mutta vielä etenkään ei sellaista myönnä saati osaisi mitään anteeksi pyytää tai pahoitella aiheuttamaansa harmia.

Ceelle ei voi nyt hauskaa matkaa toivottaa mutta turvallista reissua Mikkeliin. Ja hienoa jos niiden haavojen paraneminen on lopultakin alkanut.

Aurora kai onkin "emännöimässä" mökillä vierasporukkaa? Tänään nyt ei oikein säänhaltija kovin suosiollinen ole jos nuo ip:n luvatut sateet tulevat sinne, ja tänne. Eilisen luvatut ukkoset ja myräkät menivätkin itärajaa hipoen ohi täältä. Joten iltapäivä menikin " vaihteeksi" kalassa :)

No hyvät sateet suosivat böndenbönden jengin puusouvia ja tekee hiton hyvää naapurin kuiville heinille ja osuuskaupan haloille . Tai no, eihän ennen osuuskaupasta muuta tuoretta saanutkaan kuin koivuhalkoja :)

Kaikille hyvää ja " antoisaa" päivää, tavalla tai toisella ;))

• Alkuperäinen-Rapu

Aurinkoista aamupäivää!

Minua ei joidenkin "paavillisten" heitot hämmennä. Kunhan kysyin selvennystä, mutta eihän noilta puskista ampujilta sellaista saa.

Ceelle toivotan minäkin turvallista matkaa surulliseen tilaisuuteen.
        amummu taitaa olla "puutalkoissa" tänä viikonloppuna! Siinä se kunto kasvaa. Ystävätär on myös usein puutalkoissa kun menee käymään maalla. Hänellä on siellä metsää 100-hehtaaria, joten hommia piisaa.

Auroralle kivaa ja myöskin turvallista viikonloppua kesäkeitaassasi vieraiden kanssa. Minä en tee mitään kummempaa tänä viikonloppuna. Nautin rauhasta ja nautin myös lukemisen antamasta nautinnosta. Jalat seinällä, ihaillen pikkutomaattien punerrusta viherhuoneen amppelissa. Omavaraistaloutta sekin.

Hyvää lauantaita kaikille.

• aurora5

Sateista aamupäivää.

Onneksi veljeni vaimoineen tulee vasta maanantaina, joten sää ehtii parantua. Eivätkä he viivy kuin päiväseltään, illalla matka kääntyy takaisin etelään. Hienoa kuitenkin, että vaivautuvat näin kauas. Monen muunkin kanssa on tulosta puhuttu, mutta näin se kesä vaan liukuu ohi. Parhailla ystävilläni on koirat muttei autoa. Aika mahdoton yhtälö vanhemmalla iällä matkoja suunnitellessa. Helpompaa on puhua puhelimessa ja vaihtaa ihania keskikesän kukkakuvia pihoiltamme ja partseiltamme, kuten eilen teimme erään naapurin kanssa. Vanhat pärstämme muistamme hyvin ennestään.

Leppoisaa viikonloppua - ja loppukesää; eikös heinäkuun puoliväli ole jonkinlainen vedenjakaja? Kyllä aika kuluu, ihan näinä päivinä tulee vuosi tämän pikkukämpän hankkimisesta. Karjalaisena on ollut oikein mukava olla. Tai opetella olemaan.

• Alkuperäinen-Rapu

Huomenta!

"Pyhäaamun rauha, hiljaa huokuilee..."
      Noin voi laulaa. Missään ei kukaan liiku, tuulikin on tyyntynyt, männynlatvat eivät juuri heilu. Kyllä se minulle sopii.

Luin Hesarista tänään kuinka nuoret lähtevät hakemaan hiljaisuutta ja rauhaa Lapin perukoilta, tiettömientaipaleiden takaa. Asuen jossakin pienessä mökissä ilman mitään mukavuuksia tai jopa "kämmissä", kuulin ensimmäisen kerran tuon nimen asumuksesta. Minä en pystyisi kyllä tuohon.

Hesarissa on myös kolumni, missä annetaan ohjeita siitä, miten sosiaalisessa mediassa pitäisi käyttäytyä. Se on tiivistetty osuvasti yhteen sanaan: armollisuus. Koska ihminen on luotu mokailemaan. Armollisuuteen myös sosiaalisessa mediassa kuuluu kolumnistin mukaan sanan synonyymien mukaan: lempeys, hyväksyvyys, ystävällisyys, hyväntahtoisuus ja suopeus.

Viisaasti sanottu. Kunhan vain muistaisi edes jonkun noista neuvoista, eikä erehtyisi pitämään itseään muuna kuin joskus myös mokailevana - siis normaalina ihmisenä.

Mukavaa ja lämmintä sunnuntaita kaikille!

• aurora5

Huomenta.

Kai se on niin, että kun miesparka joutuu julkielämässä käyttäytymään luontonsa vastaisesti kilttinä isoisänä, on nimettömänä ihan pakko päästää ihmistä vihaava puolensa esille. Riitaa täytyy haastaa vaikka vihdanteon lomassa...

Miksei tuollaisessa Lapin mökissä tai kammissakin voisi asua, jos on nuori ja muitakin mahdollisuuksia ulottuvilla. Lapin kutsu on tietysti omaa luokkaansa, mutta ei rauhaa saadakseen tarvitse sinne asti muuttaa. Suomi on täynnä syrjäseutuja, tosin jossain Lieksan korvessa asuminen ei ole yhtä mediaseksikästä. Ja siellä asuu oikeasti köyhiä. Mutta siinä se pulma onkin. Lehdet ja varsinkaan naistenlehdet eivät mielellään haastattele muita kuin näitä koristeellisia elintapaköyhiä. Oikean kurjuuden paljastaminen näyttäisi rivolta kosmetiikka- ja automainosten rinnalla.

• noitaakkatyötätekee

Wepskulli : "Sillai, siis jonkun piti käydä Rapua "tökkäämässä" kun ei mitään asiaa ollut. Kommentti tullee kai niin itseriittoiselta tyypiltä joka "ei tee virheitä" mutta vielä etenkään ei sellaista myönnä saati osaisi mitään anteeksi pyytää tai pahoitella aiheuttamaansa harmia. "

• noitaakkatyötääntekee
        aurora5 kirjoitti:

Huomenta.

Kai se on niin, että kun miesparka joutuu julkielämässä käyttäytymään luontonsa vastaisesti kilttinä isoisänä, on nimettömänä ihan pakko päästää ihmistä vihaava puolensa esille. Riitaa täytyy haastaa vaikka vihdanteon lomassa...

Miksei tuollaisessa Lapin mökissä tai kammissakin voisi asua, jos on nuori ja muitakin mahdollisuuksia ulottuvilla. Lapin kutsu on tietysti omaa luokkaansa, mutta ei rauhaa saadakseen tarvitse sinne asti muuttaa. Suomi on täynnä syrjäseutuja, tosin jossain Lieksan korvessa asuminen ei ole yhtä mediaseksikästä. Ja siellä asuu oikeasti köyhiä. Mutta siinä se pulma onkin. Lehdet ja varsinkaan naistenlehdet eivät mielellään haastattele muita kuin näitä koristeellisia elintapaköyhiä. Oikean kurjuuden paljastaminen näyttäisi rivolta kosmetiikka- ja automainosten rinnalla.

Kyllä se onku naisparka joutuu hyttysten hyökkäyksen kohteeksi soisessa erämaassaan ja kompuroi jumalan selän takana julkielämässään etsiessään lypsyjakkaraa, niin on pakko kait vielä heittäytyä noidaksi.

• aurora5

Onko se vasta nainut poikasi vielä saman akan kanssa ja joko on pullat uunissa? Isoisälle pukkaa uutta "hoivattavaa". Tee nyt uusi koivuniemen herra sitäkin naperoa varten, kun kerran koivunoksia näpertelet.

• noitaakkatyössäänsiellä
        aurora5 kirjoitti:

Onko se vasta nainut poikasi vielä saman akan kanssa ja joko on pullat uunissa? Isoisälle pukkaa uutta "hoivattavaa". Tee nyt uusi koivuniemen herra sitäkin naperoa varten, kun kerran koivunoksia näpertelet.

Onko se naimaton tyttäresi yhä vaan koiriensa ... no siellä itärajallahan se käy. Veri vaihtuu ... vieläkin erikoisemmaksi.

• oidipaalista
        noitaakkatyössäänsiellä kirjoitti:

Onko se naimaton tyttäresi yhä vaan koiriensa ... no siellä itärajallahan se käy. Veri vaihtuu ... vieläkin erikoisemmaksi.

Minä katsos en tiedottele omaisteni ihmissuhteista. Sulle se poikasi avioon pääsy tais olla aikamoinen ihme, eikös hän äitinsä kainalossa luuhannut ennen?

• noitasesiellämääkii
        aurora5 kirjoitti:

Sydärin saisit, jos sun kakarallas olis pullat uunis. Karvasii meinaan vois tulla

• aurora5
        noitasesiellämääkii kirjoitti:

Sydärin saisit, jos sun kakarallas olis pullat uunis. Karvasii meinaan vois tulla

Miesparka, mielikuvitus kuin 13-vuotiaalla runkkarilla.

• noidalletotuutta
        aurora5 kirjoitti:

Miesparka, mielikuvitus kuin 13-vuotiaalla runkkarilla.

Mielikuvitus on parempi kuin itärajan huvitus. Yks sadasta on mahdollisuus siel päin, että tervettä jälkeläistöö syntyy. Hirvee enemmistö syntyy joko kaljupäisiks lopuksi elämäänsä tai sit just karvasiks

• amummu

Onpas kerrankin ihan oikean oloinen suvipyhä. Lämmintä mittarissa 23 eikä pilven pilveä.

Kotona vielä ollaan, mutta alkuviikolla kohti mökkiä niitä puusouvveja tekemään. Siippa tekee tänään ja huomenna "konsulenttihommia", mutta kun ne on tehty, niin sitten kohti Keski-Suome. Poika ja miniä menevät sinne jo tänään, ja saavat niin ollen viettää pari päivää ihan löhöillen ennen kuin homiin piiskaavat vanhat ampaisevat paikalle.

No, oikeesti se on niin päin, että kun "nuoriso" böndenböndelle kerkiää, niin lepäämään eivät tule. Tekevät koko ajan hulluna kaikkea tekemätöntä ja meikäläiselle tulee hiki sitä katsellessa. Pienet hiet minäkin kyllä otan sitten hellan tai grillin vieressä työväen murkinan tuotossa.

Eilen olimme kummipojan 50v-päivillä. Ihan Hesan keskustassa. Oli todella kivaa ja mieltä ylentävää nähdä pitkästä aikaa sukulaisia, joista suurin osa kyllä asuu näillä leveysasteilla, mutta joita kuitenkin niin harvoin tapaa. "Meidänkin" lapset tapasivat esimmäistä kertaa monta pikkuserkkua. Juttuseuraa, hyvää ruokaa ja juomaa ihanassa kesäsäässä. Voisiko enää enempää toivoa.

Köyhäilevästä rikkaasta luin jutun jostain lehdestä joku vuosi sitten. Korkeakoulutettu (suomalainen )nainen oli työskennellyt pitkään johtavassa asemassa isossa firmassa. Oli sitten jossain vaiheessa kyllästynyt eliitin elämään. Otti lopputilin ja alkoi elää köyhän elämää. Totesi, että hyvin pienellä tulee ihminen toimeen. Niinpä. Mutta oikeasti köyhään elämään pakotetulla ei ole suunnitelma beetä, joka otetaan käyttöön, kun köyhäily ei enää kiehdokaan; heidän on pakko jatkaa köyhäilyä. Vähän tuntuvat romantisoiduilta nuo HS:n "Lapin tyttöjenkin" elämän kuvaukset. Voisin kuvitella, että heilläkin varasuunnitelma olemassa, jos kovin vaikeaksi menee.

Täälläkin taas joku "loikkari" käynyt rääpimässä suutaan. On vissiin homman ja paremman seuran puute.

Toivotan kaikille hienoa kesäpäivää. jollainen nyt taitaa olla siellä idässäkin.

• vili_webs