Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ohjaaminen kaksimoottorisella sisämoottori veneell

Uusi.hankinta

Onko jollain mielipidettä/ohjetta, mieluiten kokemuspohjaisesti. Ohjataanko venettä hitailla nopeuksillä ruorilla vaiko moottoreilla, ja entä liuussa, moottreilla vaiko ruorilla.

7

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TuplatVP

      Itsellä liukuva vene suorilla akseleilla ja kahdella koneella.
      Hitaissa nopeuksissa/ahtaissa paikoissa aina koneilla, liukuvauhdilla /normi kaarrokset aina peräsimillä.

      • Metelino

        Samat sanat. Itsellä kaksi konetta vetolaitteilla ja manööverit aina koneilla, ruori suoraan jo sataman suulla ja sen jälkeen siihen ei kosketa ennen kuin ulosajossa.

        Määrätietoisempi eteneminen sitten pelkästään ruorin avulla sekä liu'ussa että hitaammilla nopeuksilla.


    • AkseliOnJees

      Olen ymmärtänyt, että akselivetoista pyöritellään hitaassa ajossa vähän eri tavalla kuin perävetolaitteista, mutta varma en ole. Kokemusta kun on kahdella koneella olevista veneistä vain akselivetoisilla. Kummallakin (akseli, perävetolaite) hitaassa nopeudessa kääntymiset koneilla. Akselivetoisessa kylki edellä siirtyminen (toinen spaaki taakse, toinen eteen ja ruorilla ohjataan veneen sivusuuntaan siirtymisnopeus) toimii akselivetoisella paremmin kuin perävetolaitteella. Onnistuuko edes lainkaan perävetolaitteella siis täysin sivusuuntaan siirtyminen, kun taaksepäin oleva potkuri ohjaa vastaan (akselivetoisessa vain estää eteenpäin siirtymisen)?

      Nopeammilla vauhdeilla kääntymiset aina peräsimellä. Trimmaus, sorto tms vastaava voidaan kyllä hoitaa pienellä kaasuerolla.

      • Uusi.hankinta

        Miten tuo sivuttain liikkuminen onnistuu, minulla ainakin alkaa vene pyörimään? Tosin kokemusta on vain muutaman harjoittelukerran verran.


      • AkseliOnJees
        Uusi.hankinta kirjoitti:

        Miten tuo sivuttain liikkuminen onnistuu, minulla ainakin alkaa vene pyörimään? Tosin kokemusta on vain muutaman harjoittelukerran verran.

        Siis akselivetoisella? Toinen kone taakse sen verran, ettei vene liiku eteen. Toinen kone sen verran, että peräsimen ohi virtaa riittävästi vettä ja vene lähtee siirtymään. Koneiden tehot eivät ole yhtä suuret. Laituriin mentäessä ulompi kone eteen ja sisempi taakse. Alkutilanteessa ruori pitää olla vähän käännetty.

        Jos alkaa pyörimään, niin todennäköisesti peruuttavan koneen teho on liian suuri.

        Piirrä paperille suuntavektorit, jossa taakse päin oleva koneen työntösuunta on suoraan eteenpäin (kohti keulaa) ja toisen suunta peräsimen määräämä.


      • Onsevaikeata
        AkseliOnJees kirjoitti:

        Siis akselivetoisella? Toinen kone taakse sen verran, ettei vene liiku eteen. Toinen kone sen verran, että peräsimen ohi virtaa riittävästi vettä ja vene lähtee siirtymään. Koneiden tehot eivät ole yhtä suuret. Laituriin mentäessä ulompi kone eteen ja sisempi taakse. Alkutilanteessa ruori pitää olla vähän käännetty.

        Jos alkaa pyörimään, niin todennäköisesti peruuttavan koneen teho on liian suuri.

        Piirrä paperille suuntavektorit, jossa taakse päin oleva koneen työntösuunta on suoraan eteenpäin (kohti keulaa) ja toisen suunta peräsimen määräämä.

        Voisiko yksinkertaisen asian vielä mutkikkaamman oloiseksi saada. Kun aikanaan ohjasin vuosia isoja neljällä potkurilla varustettuja jäänmurtajia, en muista edes opetteluvaiheessa kulkukaavioita rustatun paperille!


    • keulispotkuris

      Tuossa olikin tärkeimmät eli akselivetoisella jos nopeutta on tarpeeksi siihen, että peräsimet ja köli pitää, käytetään ruoria, hitaammilla nopeuksilla ruori suorana ja ajetaan koneilla. Akselivetoisen pito hitailla nopeuksilla on huomattavasti vetolaitetta parempi.

      Kokemukseni kahdella vetarilla (duopropit) oli sellainen, ettei ristiin ajamalla saanut juuri mitään muuta kuin mutaa pohjasta. Se johtuu varmaankin siitä, että potkurit olivat huomattavasti lähempänä toisiaan kuin akselivetoisella ja ne olivat melko pinnassa. Vetarien kanssa käännetään keulapotkurilla :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe