Eli jokainen voi kertoa maailmankatsomuksensa tai ideologiansa minkä on omaksanut ja sitä voi vertailla toisiin. Tässä keskustelua herättävät kysymykset.
1.Miksi maailmankaikkeus on olemassa, sen sijaan, että se on olematta?
2. Mikä on ihmiselämän tarkoitus?
3. Voidaanko maailmankaikkeus pelkistää pelkkään kemiaan ja fysiikkaan, ilman yliluonnollista ulottuvuutta?
4.Uskotko Jumalaan vai et?
5.Mihin uskot?
6. Mikä on moraalin mittapuu? Millä standardilla arvioidaan oikea ja väärä?
7.Mitä kuoleman jälkeen tapahtuu?
Jos uskot kuolemanjälkeiseen elämään, niin mitä kuoleman jälkeisessä elämässä tapahtuu?
8. Onko totuus suhteellinen ja absoluuttinen? Perustele!
9. Mitä on totuus?
10. Kuinka totuus voidaan tietää?
11. Mistä tiedät, että olet oikeassa maailmankatsomuksen suhteen?
12. Jos sanot, että totuutta tai näitä asioita ei voida tietää, niin miksi niin?
13. Paljon olet itse lukenut eri uskontoja?
14. Kuinka selität kärsimyksen ja pahuuden tässä maailmassa omasta maailmankatsomuksesta käsin? Miksi on kärsimystä ja pahuutta?
15. Miten maailmankaikkeus on syntynyt?
16. Miten maailmankatsomus näkyy elämässäsi?
17. Voiko absoluuttista totuutta löytää maailmankatsomuksista? Miksi? Miksi ei?
Maailmankatsomus keskustelu.
9
132
Vastaukset
- vanhempiajattelija
1.Miksi maailmankaikkeus on olemassa, sen sijaan, että se on olematta?
Kukaan ei tiedä.
2. Mikä on ihmiselämän tarkoitus?
Se on itse löydettävä.
3. Voidaanko maailmankaikkeus pelkistää pelkkään kemiaan ja fysiikkaan, ilman yliluonnollista ulottuvuutta?
Kyllä, mutta ei vielä.
4.Uskotko Jumalaan vai et?
Jumalia voi olla. En kuitenkaan löysi vetoa niiden puolesta.
5.Mihin uskot?
Ihmisen hyvyyteen.
6. Mikä on moraalin mittapuu? Millä standardilla arvioidaan oikea ja väärä?
Maksimoimalla onnellisuus ja hyvinvointi mahdollisimman suurelle joukolle ihmisiä.
7.Mitä kuoleman jälkeen tapahtuu?
Ei varmaankaan mitään.
Jos uskot kuolemanjälkeiseen elämään, niin mitä kuoleman jälkeisessä elämässä tapahtuu?
Melko suurella varmuudella tuhoudumme.
8. Onko totuus suhteellinen ja absoluuttinen? Perustele!
Totuus ei ole kumpaakaan.
9. Mitä on totuus?
Se mikä on totta.
10. Kuinka totuus voidaan tietää?
Todistamalla sen paikkansapitävyys.
11. Mistä tiedät, että olet oikeassa maailmankatsomuksen suhteen?
En tiedäkään, mutta tiedän tietäväni paremmin kuin moni muu.
12. Jos sanot, että totuutta tai näitä asioita ei voida tietää, niin miksi niin?
Mitä tarkoitat?
13. Paljon olet itse lukenut eri uskontoja?
Olen.
14. Kuinka selität kärsimyksen ja pahuuden tässä maailmassa omasta maailmankatsomuksesta käsin? Miksi on kärsimystä ja pahuutta?
Joko luoja loi ne meidän harmiksemme tai ei mistään erityisestä syystä. Genetiikka, ympäristö ja uskonto ovat usein pahuuden vaikuttimia.
15. Miten maailmankaikkeus on syntynyt?
Mistä tiedät, että se on syntynyt?
16. Miten maailmankatsomus näkyy elämässäsi?
Kaikissa asioissa.
17. Voiko absoluuttista totuutta löytää maailmankatsomuksista? Miksi? Miksi ei?
Maailmankatsomuksensa absoluuttisesta totuudesta varmimmat ovat ne joilla on eniten epätosia uskomuksia ja toiveita siitä miten asioiden pitäisi olla. - nää_on_näitä
Tiedän kaiken tarpeellisen mitä minun tällä hetkellä on hyvä tietää.
Todistan sen itselleni sillä että kaikki muu vain lisää miksi tai miten kysymyksiä joista en tule sen "viisaammaksi"
Oikea kysymys antaa kyllä vastauksen - alfa123om22
1. Emme tiedä onko kaikkeus olemassa kuin vain sykkivästi. Sehän voi olla
dualistinen. Samaan aikaan olemassa oleva ja olematon.
2. Tietää lopussa enemmän kuin alussa. Kun elää täysillä ja tekee työtä täysillä
7-40 vuotta tajuaa lopussa tehneensä täysin turhaa työtä. Ja työtä rikollisten,
anastajien pussiin. Gutenberg keksi kovin eläen ja tohottaen kirjapainotaidon,
mutta toinen anasti siitä suurimman hyödyn. Kun ihmiselämän tarkoitus on saavutettu
hyöty siitä todetaan turhaksi ja savuna ilmaan katoavaksi.
3. Kyllä voidaan, mutta aikaa siihen ei ole riittävästi. Fysiikaan kaavakieli tarjoaa
täyden arsenaalin kaikkien ilmiöiden kuvailuun kaikkeudessa, mutta ei ole tarpeeksi
aikaa (joka muuten on näkymätön ulottuvuus) saattaa julki pelkistettyä kuvaa.
4. Onko Jumala itse luotu? Vai onko hän kaiken luoja? Ihmisellä saattaa olla kyky
tulevaisuudessa luoda Jumalia ja jo nyt on tuhansia vuosia sitten Juudan heimolla
ollut tuollainen taipumus. Miten voin olla varma, että Jumala ei ole tulevaisuuden
ihmisten luomus, joka tulevaisuus taitaa aikamatkailun? Ihminen saattaa kyetä luomaan
"eräänlaisen" Jumalan, mutta hän ei kykene luomaan Raamatun, Koraanin ja Bhagavatamin
kaltaisia teoksia. Eikä hän kykene saamaan kirjoitetusta sanasta tai ajatuksistaan tulemaan totta omin voimin. Jumala kykenee sanomaan: OLE ja sitten se vain ON.
5. Uskon tarvitsevani tänä päivänä sen lämpötilan kehossani ja ulkona luonnossa,
joka lämpötila vallitsee, jotta elintoimintoni toimisivat. Eli "älkää murehtiko
huomisesta, eläkää päivä kerrallaan".
6. Moraali on tietokonepeli tai annospalojen annostelija. Aina kun valitsee kahdesta
vaihtoehdosta oikean niin pääsee pelissä pidemmälle tai saa makeisen annostelijalta.
Jos valitsee kahdesta vivusta väärän vivun niin peli päättyy siihen. Mutta kun osaa
aina valita oikean vivun niin peli jatkuu ja jatkuu.
7. Ihminen ei osaa vastata juuri tähän kysymykseen. Mutta aina voi yrittää. Ehkä
mato on kaiken pää. Mato loi muut eläimet tutkimaan ympäristöä, koska ei voinut
itse liikkua tai nähdä pitkälle.Nuo muut eläimet ovat madon ohjauksessa, joka on
niiden vatsassa ja lopulta mato syö ruumiin ja kerää tiedon siitä mitä ohjattava
on elämänsä varrella nähnyt ja kokenut. Näin matokunta viisastuu päivä päivältä
ja saa tietoa ympäristössä jossa elävät. Alusssa oli mato suunnittelemassa kaikkea,
keskivaiheilla on mato ohjaamassa eläinten askelia ja lopussa on mato syömässä
ruumiin ja keräämässä tiedon.
8. Kyllä. Hare Krishna kirjat opettavat tästä kaiken tarpeellisen. On olemassa:
Menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus. Menneisyys voi muuttua, nykyisyys on dynaaminen
muutoksen alainen, tulevaisuus on deterministinen ja muuttumato (oma sepustukseni).
9.Totuuden tähden on uhrattu valtava määrä elämää ja henkiä, mutta se ei silti voita
rakkautta tai edes armoa. Totuus uhraa siellä täällä viisaita miehiä, rakkaus uhraa
puolet väestöstä, joko miehen tai naisen. Mutta armo uhraa kaiken. Sillä kun rosvoille
ja pahoille annetaan armo niin he lopulta tuhoavat koko kaikkeuden.
10. Totuutta verrataan todellisuuteen. Esim. joku sanoo kehosi lämpötila on 37 astetta
niin tutkin ensin ympäristön lämpötilan eli ilman lämpötilan sen jälkeen jokaisen
esineen lämpötilan ympäristössä jne.
11. Ei edes Jumala ole oikeassa maailmankatsomuksensa suhteen. Sillä kukaan ei ole
milloinkaan kyennyt seisomaan sanojensa takana täysin. Aina jää sanotuista sanoista
toteutumatta paljon.
12. Koska maailmankaikkeus on tuhoutuva ja väliaikainen. Jos valmistat ikuisesti
kestävän cd rompun ja laitat siihen aakkoset ja numerot yms. Niin se on ikuinen
totuus?
13. Olen yrittänyt muita kuin Kristinuskon kirjoja lukea loppuun asti, mutta niiden
lukeminen jää aina kesken. Jopa Beowulfia en saanut luettua loppuun asti.
Koraanin sentään sain luettua loppuun asti, mutta sitten selvisi, että sen kaikki
käännökset ovat melko täysin erilaisia toisiinsa verrattuna. Eli niitä kirjoja, jotka
esittävät yhden kielen näkökulman asioihin ei saa luettua loppuun asti. Niitä kirjoja
saa luettua loppuun asti yhden kielen osalta, jotka esittävä 7000 eri kielen näkökulman
asiaan.
14. Pahuus ja kärsimys ovat varjopuolia ja sivuoireita sekä sivuvaikutuksia jollekin
tosi hyvälle asialle. Esim. pahuus sen kun lisääntyy ja kasvaa ARMON VAIKUTUKSESTA.
MITÄ ENEMMÄN PAHOJA ARMAHDETAAN SITÄ ENEMMÄN ON PAHUUTTA MAAILMASSA. Kuitenkin armo
on hyvä ja välttämätön asia.
15.On olemassa useita eri kaikkeuksia. Tämä meidän kaikkeutemme on sanan synnyttämä.
Lopulta tämä kaikkeus muuttuu tulimereksi, energiavarastoksi ja ydinmiiluksi jollekin
toiselle rinnakkaiselle kaikeudelle. Sitä ennen tästä kaikkeudesta pyritään imemään
kaikki arvokas esim. henki ja joitakin näytekappaleita ihmistä yms. tuohon toiseen
pysyvämpään kaikkeuteen. - alfa123om22
16. ÄO:ni on nykyisin vain 102 ja välillä se oli 118. En ole rationalisti joiden
äly on yli 140. Joudun kilpailemaan rationalisteja vastaan yksinomaa mielikuvituksen
avulla. Käytän paljon mielikuvitusta maailmankatsomukseni suhteuttamiseen ja
soveltamiseen käytäntöön.
17. Sadut ja mielikuvitus ovat lähempänä totuutta kuin mitä rationalismi on?
Sillä ne sallivat sattuman ja kohtalon yms. vaikutuksen, jonka vaikutuksen
sallimista rationalistit ovat ilman. Kun rationalisti tietää varmasti kehon
lämpötilan olevan 37 astetta niin mielikuvitus voi sanoa siihen, että se ei
ole tasan tuo vaan heittelehtii välillä 36 ja 38 astetta asettuen näennäisesti
keskiarvoon. Näin ollen mielikuvitus sallii esim. kuumeen olemassaolon, mutta
rationalisti ei salli kuumeen olemassaoloa ilman lisätutkimuksia. - 12___13
1. Jumala loi kuten Raamattu kertoo.
2. Tässä ”elämässä” (ensimmäinen kuolema oikeastaan), tarkoitus on oppia tuntemaan hyvä ja paha, tulla vanhurskaaksi. Todellisen elämän tarkoitus on rakkaus.
3. Kaikkea voi pelkistää, mutta pelkistetty ei ole koskaan koko totuus.
4. uskon Raamatun jumalan olevan totta ja ainoa tosi Jumala.
5. Raamatun ilmoitukseen uskon.
6. Älä tee toiselle mitään, mitä et halua itsellesi tehtävän.
7. Kuolemanjälkeisyys riippuu siitä, oletko vanhurskas vai et. Vanhurskaille on ikuinen elämä. Muille lopullinen tuhoutuminen. Vanhurskaat jatkavat vähän kuin enkelit.
8. Totuus on absoluuttinen. Esim. jos sinulla on auto, asia on niin, ja se on totuus, ei mitään säädettävää.
9. Totuus riippuu asiasta. Esim. jos auto on punainen, auto on punainen, on totuus.
10. Totuuden voi tuntea näkemällä ja kuulemalla.
11. Kaikki havainnot osoittavat sen olevan oikea.
12. –
13. Riittävästi.
14. Ihminen karkotettiin tähän ensimmäiseen kuolemaan, koska halusi oppia tuntemaan hyvän ja pahan niin kuin Jumala. Kärsimys on olemassa, koska haluttiin tietää mitä paha on. Onneksi tämä on vain lyhyt oppitunti asiasta.
15. ks. 1 kohta.
16. Pyrin toimimaan Jumalan tahdon mukaan (rakastaa lähimmäistä niin kuin itseäni).
17. Absoluuttisen totuuden voi löytää, mutta yksimielisyyttä asiasta ei ehkä löydy vielä. :)- näin.semenee
Jumalaa ei voi nähdä eikä kuulla. Jumala ei ole totuus. - 12___13
näin.semenee kirjoitti:
Jumalaa ei voi nähdä eikä kuulla. Jumala ei ole totuus.Raamatun mukaan Jumala on rakkaus. Minä tunnen rakkauden, mutta en kyllä yhtään ihmettele, jos sinä et.
Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.
1 Joh. 4:8
Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.
1 Joh. 4:16 - näin.semenee
Sinulle on helppoa syyttää rakkaudettomaksi kaikkia, jotka eivät usko sinun tavallasi. Raamattu on väärässä Rakkaudestakin.
- klpo
Jeesus:"Etsikää ensinsin Jumalan Valtakuntaa, niin kaikki sen mukana annetaan!"
Helpotusta etsintään!
Jeesus torjui kiusaajan Jumalan Sanalla!
Myös Uusi Testamnetti on Jumalan Sanaa!
"13 Ja sentähden me myös lakkaamatta kiitämme Jumalaa siitä, että te, kun saitte meiltä kuulemanne Jumalan sanan, otitte sen vastaan, ette ihmisten
sanana, vaan, niinkuin se totisesti on, Jumalan sanana, joka myös vaikuttaa teissä, jotka uskotte." 1Tessalonikalaiskirje 2.luku
Raamatun sana osoittaa islamin antikristullseksi, joka Raamatussa ilmoitettu!
Kyseessä se Raamatussa ilmoitettu antikristuksen ilmaantuminen!?
Raamatun mukaan antikristus ei tunnusta Jeesusta Jumalan pojaksi!
Ja Kalliomoskeijan ulko- ja sisäseiniin muhamettilaiset ovat kirjoittaneet;"Ettei Jumalalla ole Poikaa!" Eli kirjoitukset käyvät tuossa toteen, eli muhamettilaisuus eli islam on Antikristus, joka Raamatuissa on ilmoitettu tulevan maailmaan!!!
Hitler oli areolainen, eli tuota 400 luvulla Saksassa ollutta oppikuntaa edustamassa, joka kieltänyt Jeesuksen jumalluuden eli pitivät Jeesusta ihminsenä bain. "Joka ei tunnusta Jeesusta Jumalan Pojaksi, on Antikristus!" Raamatun mukaan!
Tuo löytyy sen ajan vastustavista kirjoituksista, Foesterin kirjoista!
Hitler oli yksi antikristus!
Katoliiset ahdistivat areolaisuutta niin paljon, että se siirtyi Espanian ja Pohjos-Afrikan kautta Palestiinaan ja Arabian niemimaalle 500 luvulla ja sieltä nousi tuo Muhamed, joka samalla opilla alkoi levittää oppiaan, joka oliYleisissä Kirkolliskokoiksissa tuomittu Kirkon alkuajoilla!
Jeesus tuli pelastamaan, ei tuhoamaan!
Jeesus torjui kiusaajan Jumaalan Sanoila!
Jeesus käski justamaan Evankeliumia maailman loppuun asti.
Islam ei ole tuota Evankeliumia, jota Jeesus käski julistamaan!
Vain Jeesukseen uskomalla voi pelastua Jumalan luo!
Jeesus sovitti koko maailman synnit Jumalan suhteen.
Joka uskoo Jeesukseen saa syntinsä anteeksi ja perii iankaikkisen elämän!
"Jumala käskee kaikkia ihmisä kaikkialla tekemään parannuksen ja uskomaan Jeesuksen nimessä synnit anteeksi! Vakuudeksi Jumala on herättänyt Jeesuksen kuolleista ensimmäisenä kuolleista ylösnousseista!"
Edellinen Apostoluen teoista jA 1.Johaneksen kitJe 1-luku kirkstettu tetsti
Jeesus käski justamaan Evankeliumia maailman loppuun asti.
Islam ei ole tuota Evankeliumia, jota Jeesus käski julistamaan!
Vain Jeesukseen uskomalla voi pelastua Jumalan luo!
Jeesus sovitti koko maailman synnit Jumalan suhteen.
Joka uskoo Jeesukseen saa syntinsä anteeksi ja perii iankaikkisen elämän!
"Jumala loi kaiken Kristukseen ja kaikki kuoli Golgatalla. " Joka uskoo Jeesukseen, saa syntinsä anteeksi ja uudestisyntyy ja saa Pyhän Hengen ja liittyy Kristilliseen Seurakuntaan!Jeesus pelastaa!
Raamattu, Galattaiskirje 1. luku
"Apostoli toivottaa Galatian seurakunnille Jumalan armoa ja rauhaa 1 – 5, ihmettelee heidän pikaista luopumistaan Kristuksen evankeliumista, sanoo sen vääristelijäin olevan kirouksen alaisia 6 – 10 ja osoittaa, ettei hän ole saanut saarnaamaansa evankeliumia ihmisiltä, vaan Jeesuksen Kristuksen hänelle antaman ilmestyksen kautta 11 – 24.
1 Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt,
2 ja kaikki veljet, jotka ovat minun kanssani, Galatian seurakunnille.
3 Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta,
4 joka antoi itsensä alttiiksi meidän syntiemme tähden, pelastaaksensa meidät nykyisestä pahasta maailmanajasta meidän Jumalamme ja Isämme tahdon mukaan!
5 Hänen olkoon kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen.
6 Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,
7 joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.
8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.
10 Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.
11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut."
Uuden Testamentin käsikirjoitukset ovat yhtäpitäviä eli niissä ei ole paljoa poikkeavuuksia ja nekään ei ole missään opillisesti tärkeissä paikoissa. Eli Uuden Testamentin suomennoksia voi pitää hyvin luotettavina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174926
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2142649Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella341715Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731697- 281634
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon301528Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641227- 1501143
Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme81134Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42962