ooppera vs. Elokuva

Dino

Valtion tuki kansallisoopperalle 2004: 41 miljoonaa euroa
Oopperan kokonaiskävijämäärä: 300 000
halvin lipun hinta: 12 euroa

Valtion tuki suomalaiselle elokuvalle 2004: 15 miljoonaa euroa
Suomalaisten elokuvien katsojamäärä teattereissa 2004: 1 162 039
keskimääräinen lipun hinta: 7 euroa

Mitäs sanotte?

9

683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arska

      No ainakin sitä että jakolaskuilla saadaan:
      4.1me /300 000 = n.137 euroa tukea per jokainen teatterissa kävijä, aika järjetöntä!!!
      Leffalla vastaavasti 1.5me /1 116 000 = n. 12.9 euroa tukea per elokuvan kävijä, mikä onkin jo ihan ok summa.
      Teatteri jos mukamas on niin hienoa niin pitäisis siitä sit maksaakin käypä summa esim 30e...

    • I am 99

      Ooppera on kaukana edellä tunnettavuudessa.

      Suomessa on ollut oopperaa jo 100 vuotta.

    • Fellini

      Suomalaiset käy katsomassa hömppäelokuvia. Niitäkö pitäs tukea?
      Hyvä vaan ettei hömppäelokuvia tueta. Eikä muuten perusteluksi todellakaan käy se, että niin moni suomalainen käy leffassa - kuten sanoin, suurin osa käy katsomassa vain typeriä hömppäelokuvia. Eihän alkoholismiakaan tueta, vaikka se on suosittua.

      Ooppera on todellista taidetta, hienoa kulttuuria.
      Suomalainen elokuva on taiteena pahasti jäljessä.

      Joo, lopetetaan oopperan tukeminen kokonaan, annetaan kaikki rahat Salatuille elämille, Pekko aikamiespojille ja Antti Tuiskuille! Tosimiestähän ei mitkään oopperat, kirjallisuudet sun muut taiteet kiinnosta! Kielletään samalla kaikki muut ruoat paitsi makkara. Pakotetaan ihmiset juomaan viinin sijaan kossua! Tehdään Suomesta oikein junttien mekka!

      Äly hoi, älä jätä!

      • mewwy

        elokuva jaa ooppera eivät oikein ole rinnastettavissa keskenään. simmottis.


      • Dino

        Sitähän voi miettiä mitä salkkareistakin saataisiin aikaiseksi, jos sen tuotantoo upotettaisiin 41 miljoonaa vuodessa.

        Tai miten suomalainen elokuva lähtisi kehittymään, jos sitä tuettaisi 41 miljoonaa vuodessa? Ei nykyisillä elokuvabudjeteilla oikein voi tehdä parempaa kuin tällä hetkellä tehdään, varsinkin kun suomalainen käsikirjoituskulttuuri on nykyään täydellisesti suossa, kun käsikirjoittajatkin ovat sisäistäneet köyhyyskulttuurin työhönsä.

        Eli väitän, että jos suomalaiselle elokuvalle annetaisi saman verran rahaa kuin oopperalle, niin sen taso nousisi niin, että sen kansainvälinen menestys olisi joka suhteessa huomattavasti oopperaa parempi, taiteellisesti ja taloudellisesti. Katsojia se saisi todennäköisesti kymmeniä, jopa satoja kertoja enemmän kuin ooppera samalla panostuksella. Se kulttuurillinen, taloudellinen ja yhteiskunnallinen vaikutus olisi positiivisempi, vahvempi ja kehittyvämpi kuin oopperan ikinä on ollutkaan tai tulee olemaan.

        Joten aivan turha puolustella oopperaa millään muulla kuin sillä turhamaisuudella, joka sitä muutenkin ylläpitää. Kyllä minäkin tunnustan, etten usko oopperan mihinkään katoavan tulevaisuudessakaan, mutta hiljaa sen puolesta puhujat voisivat olla, vain nauttia valitsemastaan taiteesta ja ottaa haukut vastaan.


      • Dino

        ja alkoholismiahan juuri tuettiin aivan käsittämättömällä summalla, kun veroa alennettiin. Sitä en vastusta, päinvastoin. Pitkällä tähtäimellä alkoholikulttuurin muutos on huomattavasti vaikuttavampi kulttuuriteko kuin ooppera koskaan voisi olla.

        Eli juokaa viisaasti, välttäkää oopperaa.


      • korpikuusi
        Dino kirjoitti:

        Sitähän voi miettiä mitä salkkareistakin saataisiin aikaiseksi, jos sen tuotantoo upotettaisiin 41 miljoonaa vuodessa.

        Tai miten suomalainen elokuva lähtisi kehittymään, jos sitä tuettaisi 41 miljoonaa vuodessa? Ei nykyisillä elokuvabudjeteilla oikein voi tehdä parempaa kuin tällä hetkellä tehdään, varsinkin kun suomalainen käsikirjoituskulttuuri on nykyään täydellisesti suossa, kun käsikirjoittajatkin ovat sisäistäneet köyhyyskulttuurin työhönsä.

        Eli väitän, että jos suomalaiselle elokuvalle annetaisi saman verran rahaa kuin oopperalle, niin sen taso nousisi niin, että sen kansainvälinen menestys olisi joka suhteessa huomattavasti oopperaa parempi, taiteellisesti ja taloudellisesti. Katsojia se saisi todennäköisesti kymmeniä, jopa satoja kertoja enemmän kuin ooppera samalla panostuksella. Se kulttuurillinen, taloudellinen ja yhteiskunnallinen vaikutus olisi positiivisempi, vahvempi ja kehittyvämpi kuin oopperan ikinä on ollutkaan tai tulee olemaan.

        Joten aivan turha puolustella oopperaa millään muulla kuin sillä turhamaisuudella, joka sitä muutenkin ylläpitää. Kyllä minäkin tunnustan, etten usko oopperan mihinkään katoavan tulevaisuudessakaan, mutta hiljaa sen puolesta puhujat voisivat olla, vain nauttia valitsemastaan taiteesta ja ottaa haukut vastaan.

        Voimmehan myös todeta, että jos hiihtoon ja mäkihyppyyn satsatut rahat laitettaisiin jalkapalloon, niin Suomi saisi sitä kautta paljon enemmän mainetta ja julkisuutta maailmalla...

        Huipputasoista jalkapallojoukkuetta emme kuitenkaan saisi. Jalkapallokulttuurin kehittyminen vaatii aikaa.

        Saman voi todeta elokuvataiteesta. Koska Suomella on "Suomisen Olli" -tasoinen elokuvahistoria, niin ei tästä maasta tehdä isollakaan rahalla jotain elokuvataiteen jättiläistä.

        Siksi kannattaa ehkä kuitenkin keskittyä siihen taiteenlajiin, jossa meillä on pitkä ja vaikuttava osaamisen historia. Eli oopperaan ja klassiseen musiikkiin.


    • odin

      Oopperan tuki pitäisi poistaa tai ainakin vähentää sitä rajusti. En ehdota, että säästynyt raha siirrettäisiin elokuvan tukemiseen. Molemmat pärjätköön omillaan.

      Jos tekee jotain järkevää ja laadukasta, saa varmasti myös lipputuloja, jolloin on varaa jatkaa toimintaa. Jos ooppera ei tule toimeen omillaan tai hyvin pienellä tuella, lopettakoon toimintansa. Nyt kalliit verorahat valuvat eliitin kalliiseen harrastukseen.

      Elokuvia (tarkemmin ottaen katsomisoikeuksia) voi ostaa ulkomailtakin, ja koska niitä voidaan monistaa ja katsoa uudestaan, katsojakohtaiset kustannukset pysyvät alhaalla. Ooppera sen sijaan on sikäli kertakäyttötavaraa, että jokainen näytäntö joudutaan näyttelijöiden ym. osalta tekemään uudestaan.

      En väitä, että elokuva olisi oopperaa parempi kulttuurimuoto, tai että ooppera pitäisi lopettaa. Sanon vain, että on järjetöntä tuhlata rahoja niin taloudellisesti kannattamattomaan asiaan kuin suomalainen ooppera nykyisellään on.

      • Rienzi

        Tähän päivään asti säilyneet oopperoista suurin osa ovat aitoa kansalliskulttuuria, elokuvista suurin osa, vaikkeivät kaikki, ovat sieluttoman kulttuuriteollisuuden massatuotantoa jonka teennäisyys on jo moraalittomuudessaan järjettömiin mittoihin. Jos emme tue kansalliskulttuuria, saavat viihteellisen kulttuuriteollisuuden suuret elokuva- ja musiikkiyhtiöt entistä suuremman edun harjoittaakseen moraalitonta peliään liukuhihnamusiikillaan ja formaatti-elokuvillaan, ja vakava kansalliskulttuurimme suosio häviää entistä enemmän, ja se on askel lähempänä kuolemaansa. Näinkö pitäisi käydä?

        Tärkeintä kansan hyvinvoinnin edistämisessä on moraali. Suunilleen näin ajatteli myös Wagner. Ilman moraalia, emme erottaisi hyvää pahasta, emme osaisi sanoa mikä on sallittua ja mikä kiellettyä.
        Ja siinä missä massakulttuurilla on usein turmeleva vaikutus moraaliin, koska raha on siinä moraalia tärkeämpää. Kansalliskulttuurilla on sivistävä ja tutkimusten mukaan älykkyyttä edistävä vaikutus ihmisiin; jos kaikille tyrkytettäisiin paljon oopperaa koulussa, meillä olisi vähemmän lukutaidottomia, työttömiä, ryöstäjiä, tappajia, narkkareita, juoppoja, sekä sivareita ja maahanmuuttajia. Siksi mielestäni kansalliskulttuurin tukea pitäisi lisätä entisestään, luodaakseen enemmän vastarintaa kulttuuriteollisuudelle.

        Ajattele, kummat ovat todennäköisempiä aiheuttamaa väkivaltaa sinuun; räppärit ja hevarit, vai he jotka ovat oopperan parissa varttuneet?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      70
      17753
    2. Mitä tapahtunut

      Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      45
      5521
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      304
      2970
    4. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

      Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      43
      2685
    5. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

      Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      175
      2478
    6. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      9
      2060
    7. Missäpäin,,,

      Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      24
      1954
    8. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

      Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      12
      1812
    9. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      141
      1742
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      411
      1648
    Aihe