ooppera vs. Elokuva

Dino

Valtion tuki kansallisoopperalle 2004: 41 miljoonaa euroa
Oopperan kokonaiskävijämäärä: 300 000
halvin lipun hinta: 12 euroa

Valtion tuki suomalaiselle elokuvalle 2004: 15 miljoonaa euroa
Suomalaisten elokuvien katsojamäärä teattereissa 2004: 1 162 039
keskimääräinen lipun hinta: 7 euroa

Mitäs sanotte?

9

670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arska

      No ainakin sitä että jakolaskuilla saadaan:
      4.1me /300 000 = n.137 euroa tukea per jokainen teatterissa kävijä, aika järjetöntä!!!
      Leffalla vastaavasti 1.5me /1 116 000 = n. 12.9 euroa tukea per elokuvan kävijä, mikä onkin jo ihan ok summa.
      Teatteri jos mukamas on niin hienoa niin pitäisis siitä sit maksaakin käypä summa esim 30e...

    • I am 99

      Ooppera on kaukana edellä tunnettavuudessa.

      Suomessa on ollut oopperaa jo 100 vuotta.

    • Fellini

      Suomalaiset käy katsomassa hömppäelokuvia. Niitäkö pitäs tukea?
      Hyvä vaan ettei hömppäelokuvia tueta. Eikä muuten perusteluksi todellakaan käy se, että niin moni suomalainen käy leffassa - kuten sanoin, suurin osa käy katsomassa vain typeriä hömppäelokuvia. Eihän alkoholismiakaan tueta, vaikka se on suosittua.

      Ooppera on todellista taidetta, hienoa kulttuuria.
      Suomalainen elokuva on taiteena pahasti jäljessä.

      Joo, lopetetaan oopperan tukeminen kokonaan, annetaan kaikki rahat Salatuille elämille, Pekko aikamiespojille ja Antti Tuiskuille! Tosimiestähän ei mitkään oopperat, kirjallisuudet sun muut taiteet kiinnosta! Kielletään samalla kaikki muut ruoat paitsi makkara. Pakotetaan ihmiset juomaan viinin sijaan kossua! Tehdään Suomesta oikein junttien mekka!

      Äly hoi, älä jätä!

      • mewwy

        elokuva jaa ooppera eivät oikein ole rinnastettavissa keskenään. simmottis.


      • Dino

        Sitähän voi miettiä mitä salkkareistakin saataisiin aikaiseksi, jos sen tuotantoo upotettaisiin 41 miljoonaa vuodessa.

        Tai miten suomalainen elokuva lähtisi kehittymään, jos sitä tuettaisi 41 miljoonaa vuodessa? Ei nykyisillä elokuvabudjeteilla oikein voi tehdä parempaa kuin tällä hetkellä tehdään, varsinkin kun suomalainen käsikirjoituskulttuuri on nykyään täydellisesti suossa, kun käsikirjoittajatkin ovat sisäistäneet köyhyyskulttuurin työhönsä.

        Eli väitän, että jos suomalaiselle elokuvalle annetaisi saman verran rahaa kuin oopperalle, niin sen taso nousisi niin, että sen kansainvälinen menestys olisi joka suhteessa huomattavasti oopperaa parempi, taiteellisesti ja taloudellisesti. Katsojia se saisi todennäköisesti kymmeniä, jopa satoja kertoja enemmän kuin ooppera samalla panostuksella. Se kulttuurillinen, taloudellinen ja yhteiskunnallinen vaikutus olisi positiivisempi, vahvempi ja kehittyvämpi kuin oopperan ikinä on ollutkaan tai tulee olemaan.

        Joten aivan turha puolustella oopperaa millään muulla kuin sillä turhamaisuudella, joka sitä muutenkin ylläpitää. Kyllä minäkin tunnustan, etten usko oopperan mihinkään katoavan tulevaisuudessakaan, mutta hiljaa sen puolesta puhujat voisivat olla, vain nauttia valitsemastaan taiteesta ja ottaa haukut vastaan.


      • Dino

        ja alkoholismiahan juuri tuettiin aivan käsittämättömällä summalla, kun veroa alennettiin. Sitä en vastusta, päinvastoin. Pitkällä tähtäimellä alkoholikulttuurin muutos on huomattavasti vaikuttavampi kulttuuriteko kuin ooppera koskaan voisi olla.

        Eli juokaa viisaasti, välttäkää oopperaa.


      • korpikuusi
        Dino kirjoitti:

        Sitähän voi miettiä mitä salkkareistakin saataisiin aikaiseksi, jos sen tuotantoo upotettaisiin 41 miljoonaa vuodessa.

        Tai miten suomalainen elokuva lähtisi kehittymään, jos sitä tuettaisi 41 miljoonaa vuodessa? Ei nykyisillä elokuvabudjeteilla oikein voi tehdä parempaa kuin tällä hetkellä tehdään, varsinkin kun suomalainen käsikirjoituskulttuuri on nykyään täydellisesti suossa, kun käsikirjoittajatkin ovat sisäistäneet köyhyyskulttuurin työhönsä.

        Eli väitän, että jos suomalaiselle elokuvalle annetaisi saman verran rahaa kuin oopperalle, niin sen taso nousisi niin, että sen kansainvälinen menestys olisi joka suhteessa huomattavasti oopperaa parempi, taiteellisesti ja taloudellisesti. Katsojia se saisi todennäköisesti kymmeniä, jopa satoja kertoja enemmän kuin ooppera samalla panostuksella. Se kulttuurillinen, taloudellinen ja yhteiskunnallinen vaikutus olisi positiivisempi, vahvempi ja kehittyvämpi kuin oopperan ikinä on ollutkaan tai tulee olemaan.

        Joten aivan turha puolustella oopperaa millään muulla kuin sillä turhamaisuudella, joka sitä muutenkin ylläpitää. Kyllä minäkin tunnustan, etten usko oopperan mihinkään katoavan tulevaisuudessakaan, mutta hiljaa sen puolesta puhujat voisivat olla, vain nauttia valitsemastaan taiteesta ja ottaa haukut vastaan.

        Voimmehan myös todeta, että jos hiihtoon ja mäkihyppyyn satsatut rahat laitettaisiin jalkapalloon, niin Suomi saisi sitä kautta paljon enemmän mainetta ja julkisuutta maailmalla...

        Huipputasoista jalkapallojoukkuetta emme kuitenkaan saisi. Jalkapallokulttuurin kehittyminen vaatii aikaa.

        Saman voi todeta elokuvataiteesta. Koska Suomella on "Suomisen Olli" -tasoinen elokuvahistoria, niin ei tästä maasta tehdä isollakaan rahalla jotain elokuvataiteen jättiläistä.

        Siksi kannattaa ehkä kuitenkin keskittyä siihen taiteenlajiin, jossa meillä on pitkä ja vaikuttava osaamisen historia. Eli oopperaan ja klassiseen musiikkiin.


    • odin

      Oopperan tuki pitäisi poistaa tai ainakin vähentää sitä rajusti. En ehdota, että säästynyt raha siirrettäisiin elokuvan tukemiseen. Molemmat pärjätköön omillaan.

      Jos tekee jotain järkevää ja laadukasta, saa varmasti myös lipputuloja, jolloin on varaa jatkaa toimintaa. Jos ooppera ei tule toimeen omillaan tai hyvin pienellä tuella, lopettakoon toimintansa. Nyt kalliit verorahat valuvat eliitin kalliiseen harrastukseen.

      Elokuvia (tarkemmin ottaen katsomisoikeuksia) voi ostaa ulkomailtakin, ja koska niitä voidaan monistaa ja katsoa uudestaan, katsojakohtaiset kustannukset pysyvät alhaalla. Ooppera sen sijaan on sikäli kertakäyttötavaraa, että jokainen näytäntö joudutaan näyttelijöiden ym. osalta tekemään uudestaan.

      En väitä, että elokuva olisi oopperaa parempi kulttuurimuoto, tai että ooppera pitäisi lopettaa. Sanon vain, että on järjetöntä tuhlata rahoja niin taloudellisesti kannattamattomaan asiaan kuin suomalainen ooppera nykyisellään on.

      • Rienzi

        Tähän päivään asti säilyneet oopperoista suurin osa ovat aitoa kansalliskulttuuria, elokuvista suurin osa, vaikkeivät kaikki, ovat sieluttoman kulttuuriteollisuuden massatuotantoa jonka teennäisyys on jo moraalittomuudessaan järjettömiin mittoihin. Jos emme tue kansalliskulttuuria, saavat viihteellisen kulttuuriteollisuuden suuret elokuva- ja musiikkiyhtiöt entistä suuremman edun harjoittaakseen moraalitonta peliään liukuhihnamusiikillaan ja formaatti-elokuvillaan, ja vakava kansalliskulttuurimme suosio häviää entistä enemmän, ja se on askel lähempänä kuolemaansa. Näinkö pitäisi käydä?

        Tärkeintä kansan hyvinvoinnin edistämisessä on moraali. Suunilleen näin ajatteli myös Wagner. Ilman moraalia, emme erottaisi hyvää pahasta, emme osaisi sanoa mikä on sallittua ja mikä kiellettyä.
        Ja siinä missä massakulttuurilla on usein turmeleva vaikutus moraaliin, koska raha on siinä moraalia tärkeämpää. Kansalliskulttuurilla on sivistävä ja tutkimusten mukaan älykkyyttä edistävä vaikutus ihmisiin; jos kaikille tyrkytettäisiin paljon oopperaa koulussa, meillä olisi vähemmän lukutaidottomia, työttömiä, ryöstäjiä, tappajia, narkkareita, juoppoja, sekä sivareita ja maahanmuuttajia. Siksi mielestäni kansalliskulttuurin tukea pitäisi lisätä entisestään, luodaakseen enemmän vastarintaa kulttuuriteollisuudelle.

        Ajattele, kummat ovat todennäköisempiä aiheuttamaa väkivaltaa sinuun; räppärit ja hevarit, vai he jotka ovat oopperan parissa varttuneet?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkä nimistä naista

      Täällä kaipailet?
      Ikävä
      106
      2449
    2. Minkä nimistä miestä

      Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      106
      1912
    3. Ripeyttä asiointiin

      Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      16
      1804
    4. Mitä ajattelit hänestä

      Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      99
      1457
    5. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

      Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      192
      1432
    6. Mietitkö tosissasi..

      ..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      4
      1375
    7. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

      Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      133
      975
    8. Koska me nähdään

      Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      57
      957
    9. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

      Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      125
      948
    10. En tunne muita

      Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      946
    Aihe