Intiassa on kuusitoista virallista kieltä, mutta Suomessa ongelmia tuottaa jo kaksi.
Jos haluttaisiin todella säästää niin täällä puhuttaisiin vain ruotsia tai vain englantia. Virallisena kielenä olisi siis jompikumpi noista edellä mainituista.
Äidinkielenään ruotsia puhuvan on helpompi oppia englannin kieli, joka on maailmalla yleiskieli, kuin suomenkielisen. Ruotsin kielen kautta meillä olisi kohtalaisen suora kielellinen yhteys kaikkiin Pohjoismaihin tai vaihtoehtoisena esittämäni englannin kielen kautta suurimpaan osaan maailmaa.
Kielellisen rikkauden ylistys on silkkaa saivartelua, koska kieli elää kaiken aikaa ja lopulta suomen kieli katoaa kuitenkin.
Muutos toteutuu jossakin muodossa vähän kerrallaan, ja lopulta täydellisesti, joten pitäisi ehkä selvittää kuinka tuo muutos saataisiin aikaan mahdollisimman nopeasti ja sujuvasti.
Toki jokainen saisi puhua vaikka urdua, mutta virastokielenä olisi ruotsin tai englannin kieli.
Kaksikielisyys on kallis ongelma
17
159
Vastaukset
- saa.nauraa
Olipa surkea avaus. Olet varmaan rkp:n freudenthalisti.
- kielit.kuin.kielet
Avaus OLISI ollut hyvä jos se olisi kuulunut niin kuin että, Lieksassa tuottaa ongelmia jo YKSIKIN kieli. Sen kielen voi valita itse kukin. Olkoon vaikka ruskea kieli.
- odotellaan
Todella ansiokas ja asiapitoinen avaus. Se parhaiten nauraa, joka viimeksi nauraa - vai mitä nimimerkki "saa.nauraa"? Sinulla on vielä paljon koettavaa kunhan ensin kasvat aikuiseksi.
- saa.nauraa
Aloittaja fanittaa pakkoruotsia ja ruotsalaisuutta, mutta on väärässä. Ihan täällä suuressa kaupungissa voi nähdä, kuinka ruotsin kielen asema on täysin romahtanut. Sitä ei tarvita täällä, eikä sisämaassa. Ruotsi on jäänyt englannin jalkoihin lopullisesti.
Joten sekä sulle että aloittajalle saa nauraa. - katoaa.se
saa.nauraa kirjoitti:
Aloittaja fanittaa pakkoruotsia ja ruotsalaisuutta, mutta on väärässä. Ihan täällä suuressa kaupungissa voi nähdä, kuinka ruotsin kielen asema on täysin romahtanut. Sitä ei tarvita täällä, eikä sisämaassa. Ruotsi on jäänyt englannin jalkoihin lopullisesti.
Joten sekä sulle että aloittajalle saa nauraa.Ruotsi on kuoleva kieli mantereella.
- 35yhashjsdrjnasrjnsd
No jopas osasitkin keksiä Suomeen hienosti sopivan vertailukohdan!! ONNITTELUT!!
Tilastokeskuksen mukaan ( http://tilastokoulu.stat.fi/verkkokoulu_v2.xql?page_type=sisalto&course_id=tkoulu_vaesto&lesson_id=13&subject_id=3 ) Intian väkiluku v. 2015 oli n. 1,31 miljardia ihmistä.
Jos mainitsemasi kieliryhmät olisivat tasasuuret, olisi Intiassa jokaista 16 virallista kieltä kohti lähes 82 miljoonaa käyttäjää!
Siinäpä vasta oivallinen vertailukohta KOLMEN virallisen kielen ja reilun 5,5miljoonan ihmisen Suomelle!
JIPPIII!!- a4gtazshgzea
KORJAUS: Saamen kieli ei taida olla VIRALLINEN kieli, vaikka vuodesta 1992 asti saamen kielillä on ollut Suomessa virallinen asema saamelaisten kotiseutualueella eli Enontekiön, Inarin ja Utsjoen kunnissa sekä Sodankylän pohjoisosassa. Tämä merkitsee sitä, että saamelaisilla on oikeus asioida äidinkielellään virastoissa ja sairaalassa.
- - Kentah-pagizou
a4gtazshgzea kirjoitti:
KORJAUS: Saamen kieli ei taida olla VIRALLINEN kieli, vaikka vuodesta 1992 asti saamen kielillä on ollut Suomessa virallinen asema saamelaisten kotiseutualueella eli Enontekiön, Inarin ja Utsjoen kunnissa sekä Sodankylän pohjoisosassa. Tämä merkitsee sitä, että saamelaisilla on oikeus asioida äidinkielellään virastoissa ja sairaalassa.
-Niin ja sitten on vielä karjalan kieli:
https://yle.fi/uutiset/3-5935502
https://www.uef.fi/web/hum/karjalan-kieli-ja-kulttuuri
https://fi.wikipedia.org/wiki/Euroopan_alueellisten_tai_vähemmistökielten_peruskirja
http://formin.finland.fi/public/default.aspx?contentid=66823
- Lystiä.piisaa
Tuo aloittaja saattoi olla myös joku vasemmistolainen somalivaltuutetun tulkkausasioissa tuskiensa kiemuroissa painiskeleva suvakki, joka ei parempaa oljenkortta enää keksinyt. Aivan naurettava aloitus, mutta erittäin huvittava ja lystikäs.
- Yhtä-kieltä
Et sitten tajunnut mitä aloituksessa sanottiin. Luitko sinä sen? Jos luit niin kokeilepas ja lue uudelleen, josko vaikka tajuaisit mitä siinä OIKEASTI sanotaan.
Ei kielemme katoa milloinkaan.
Tämä on kaunein ja monipuolisin kieli maailmassa.- Yhtä-kieltä
Ei katoa kokonaan kovin pian, mutta muutamassa sukupolvessa kyllä. Noin viidenkymmenen vuoden kuluttua suomen kieli on vähemmistönä Suomessa. Jo nyt mm. suuri osa yrityksiä käyttää virallisesti englantia.
Tottakai te vingutte kun kaikki uusi pelottaa niin, että vetelä valuu housunpuntista, mutta muutokselle te ette voi yhtään mitään.
EL KAMUTTAJAn jutuista voi päätellä, ettei mies ole mitenkään erityisen välkky. Itseään täynnä kylläkin. - VesaKaitera
Yhtä-kieltä kirjoitti: "Ei katoa kokonaan kovin pian, mutta muutamassa sukupolvessa kyllä. Noin viidenkymmenen vuoden kuluttua suomen kieli on vähemmistönä Suomessa. Jo nyt mm. suuri osa yrityksiä käyttää virallisesti englantia."
Tällä hetkellä suomen kielen asema on vahvempi kuin mitä se koskaan on ollut historian aikana. Niin kauan kuin Suomi-niminen valtio on olemassa, täällä puhutaan suomea.
Itsekin olin aikoinani töissä toistakymmentä vuotta sellaisissa yrityksissä, joiden virallinen kieli oli englanti. Se oli käytännön pakko, koska niin suuri osa työntekijöistä ei osannut suomea. Heidän kanssaan puhuimme englantia, ja kaikki dokumentit kirjoitettiin ensin englanniksi ja vasta sitten suomeksi. Mutta suomea käytimme kaikissa niissä tilanteissa, joissa ei ollut välttämätöntä käyttää englantia. Sitä pelkoa. että englanti syrjäyttäisi suomen kielen täydellisesti, ei ole. - vtngbbvbvbv
VesaKaitera kirjoitti:
Yhtä-kieltä kirjoitti: "Ei katoa kokonaan kovin pian, mutta muutamassa sukupolvessa kyllä. Noin viidenkymmenen vuoden kuluttua suomen kieli on vähemmistönä Suomessa. Jo nyt mm. suuri osa yrityksiä käyttää virallisesti englantia."
Tällä hetkellä suomen kielen asema on vahvempi kuin mitä se koskaan on ollut historian aikana. Niin kauan kuin Suomi-niminen valtio on olemassa, täällä puhutaan suomea.
Itsekin olin aikoinani töissä toistakymmentä vuotta sellaisissa yrityksissä, joiden virallinen kieli oli englanti. Se oli käytännön pakko, koska niin suuri osa työntekijöistä ei osannut suomea. Heidän kanssaan puhuimme englantia, ja kaikki dokumentit kirjoitettiin ensin englanniksi ja vasta sitten suomeksi. Mutta suomea käytimme kaikissa niissä tilanteissa, joissa ei ollut välttämätöntä käyttää englantia. Sitä pelkoa. että englanti syrjäyttäisi suomen kielen täydellisesti, ei ole.Samaa mieltä.
Mutta ruotsin kieli tulee vähitellen katoamaan Manner-Suomesta, sitä mukaa kun ruotsin kieliset vähenevät ja kun osa sulautuu valtaväestön joukkoon.
Eikö ruotsin kieli ole pitkään aikaan ollut tärkeä kieli Pohjoismaisessa yhteistyössä, vaan se on englanti. Nordea joka muutti pääpaikkansa Suomeen, haluaa olla eurooppalainen pankki, ei siis pohjoismaalainen. Nordean konsernikieli on myös englanti.
Melkein säälittää nämä menneisyydessä elävät henkilöt, jotka vielä uskovat ruotsin kielen "suuruuteen". RKP taistelee tuulimyllyjä vastaan. - håkan-juo
vtngbbvbvbv kirjoitti:
Samaa mieltä.
Mutta ruotsin kieli tulee vähitellen katoamaan Manner-Suomesta, sitä mukaa kun ruotsin kieliset vähenevät ja kun osa sulautuu valtaväestön joukkoon.
Eikö ruotsin kieli ole pitkään aikaan ollut tärkeä kieli Pohjoismaisessa yhteistyössä, vaan se on englanti. Nordea joka muutti pääpaikkansa Suomeen, haluaa olla eurooppalainen pankki, ei siis pohjoismaalainen. Nordean konsernikieli on myös englanti.
Melkein säälittää nämä menneisyydessä elävät henkilöt, jotka vielä uskovat ruotsin kielen "suuruuteen". RKP taistelee tuulimyllyjä vastaan.Hyvä kommentti, johon ei "pakkoruotsittajat" enää vastaa.
- hoikjmnbv
empä ole turhempaa joutunut opiskelemaan kun pakko ruotsi totaallista idiolismia opettaa kaikille jonkun ääri vähemmistön kieltä suomessa samaten englannin kielen pakko syöttö suomalaisille on pelkkää amerikkalaisten nuoleskelua venäjällä ja saksalla olis ollut käyttöä
- näin.on
Sitä paitsi näille uussuomalaisille on mahdottomuus yrittää opetella kahta kieltä, joista ruotsi on se turha.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1311364
- 102881
- 75713
- 51605
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa13521ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40484Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30417- 26389
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384