Veneeseen pitää nimetä PÄÄLLIKKÖ !

tämäkinvieläkö

MITÄ IHMETTÄ TAAS ollaan tekemässä ! Veneelle pitää nimetä päällikkö. ! ELI mökkiläisistä joiden venettä käyttää useampi henkilö, yksi nimetään "vastuuhenkilöksi" ! Miten tällänen toteutetaan sisävesiliikenteessä. Meilläkin pieni vene ja 60hp moottori. Soitetaan trafille kuka veneellä on lähdössä käymään kaupalla ! EN itse läheskään aina itse edes ole mökillä,kun 3 lastamme käy mökillä ja veneilevät puolisoidensa kanssa. Saisiko venettä ohjatakkaan muu kuin nimetty "päällikkö" ! Voi hyvän tähe meitä Suomalaisia. Seuraavaksi varmaan nimetään saunamajuri, sen lämmittämiseen, kun saunojakin jokunen Suomessa on joskun palanut

19

427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eskonpuumerkki

      Joopa joo ja miehistöluettelo. Miehistöluettelostahan selviää myös aluksen päällikkyys, sekä mukana oleva muu miehistö ja matkustajat. On hyvä olla dokumetti siitä ketkä henkilöt ovat olleet aluksella mukana, jos jotain sattuu. Miehistöluettelo on esitettävä lähdön yhteydessä satamakapteenille joka kopioi luettelon ja lähettää sen tiedoksi TraFille. Tätä varten jokaiselle mökkilaiturille on nimettävä satamakapteeni. Mielestäni nämä uudistukset ovat hyviä ja veneilyturvallisuutta lisääviä, siksi nämä onkin saatava osaksi veleilylain uudistusta.

    • YliKenraaliMarsalkka

      Voiko aluksen päällikkö vihkiä avioliittoon matkustajia? Eihän sitä ikinä tiedä, milloin tarve tulee.

    • Ongelmahan on juuri siinä, että se henkilö, joka fyysisesti ohjaa venettä, ei kaikissa tapauksissa ole veneen todellinen kuljettaja/päällikkö. Pyrkimyksenä on juuri selventää sitä. Toinen vaihtoehto olisi tyly linja: päälliköksi katsotaan aina se, jonka käsi on pinnassa/ruorissa. Ja siitä taas seuraisi, että ei enää olisi laillista antaa vaikkapa 14-vuotiaan harjoitella veneen ohjaamista vanhemman istuessa vieressä.

      • Muheros

        Päällikkyydellä veneessä merkitys on siis mikä?


      • dhvsoa
        Muheros kirjoitti:

        Päällikkyydellä veneessä merkitys on siis mikä?

        Ennen kaikkea, mitä vittua se kuuluu TraFille.


      • akjödlkjöfkajdökf
        dhvsoa kirjoitti:

        Ennen kaikkea, mitä vittua se kuuluu TraFille.

        Ennen uskoin älyn voittoon. Oli tapanani opiskella filosofiaa aamunkoittoon. Sitten vastaan tuli kas, byrokraattikuningas ja lausui: Se on raha joka puhuu!


      • Muheros kirjoitti:

        Päällikkyydellä veneessä merkitys on siis mikä?

        Vastuu ja pätevyys. Eli:
        -kuka on se, joka maksaa sakot ja vahingonkorvaukset, jos sellaisiin tulee aihetta
        -kuka on se, jolla pitää olla lain vaatima osaaminen.

        Nykyinen laki ei määrittele sitä selkeästi.

        Ja Trafille se kuuluu sitä kautta, että Trafin vastuulla on liikenteen turvallisuus ja siihen liittyvän lainsäädännön valmistelu. Osittain valvontakin.


      • Muheros kirjoitti:

        Päällikkyydellä veneessä merkitys on siis mikä?

        Otetaan vielä kerran rautalangasta, kun et kerran selvää asiaa ymmärrä: nykyisen lain mukaan rekisteröidyn aluksen kuljettajalla pitää olla tarpeeksi ikää ja osaamista ja riittävän vähän promilleja. Lisäksi Merilaki määrittelee, että aluksen päällikkö on vastuussa aluksesta. Mutta kun eri lait käyttävät eri sanoja, ei ole selvää, kuka on vastuussa, jos huviveneellä törppöillään.

        Esimerkiksi Dzeidzein tapaus oli sellainen, että nykyisen lakitekstin epämääräisyyden vuoksi oli mies pakko vapauttaa.


      • Eilusimaan
        10-14 kirjoitti:

        Otetaan vielä kerran rautalangasta, kun et kerran selvää asiaa ymmärrä: nykyisen lain mukaan rekisteröidyn aluksen kuljettajalla pitää olla tarpeeksi ikää ja osaamista ja riittävän vähän promilleja. Lisäksi Merilaki määrittelee, että aluksen päällikkö on vastuussa aluksesta. Mutta kun eri lait käyttävät eri sanoja, ei ole selvää, kuka on vastuussa, jos huviveneellä törppöillään.

        Esimerkiksi Dzeidzein tapaus oli sellainen, että nykyisen lakitekstin epämääräisyyden vuoksi oli mies pakko vapauttaa.

        Tässä zeizein tapauksessa nyt kuitenkin oli kyse siitä, ettei kyetty osoittamaan hänen ja juuri hänen ajaneen venettä. Eikä sitä olisi kyetty osoittamaan vaikka lait olisivat olleet toisenlaiset.
        Leikitäänpä ajatuksella että olet itse humalassa ja annat autosi avaimet toiselle humalaiselle ja sallit hänen ajavan autoasi. Päädytte onnettomuuteen jossa kuljettaja kuolee. Teknisesti ei kyetä osoittamaan kumpi teistä ajoi eikä kukaan nähnyt tapausta, itse et muista tapauksesta mitään tai väität ettet ajanut. Moneksiko vuodeksi vankilaan kuvittelet joutuvasi?


      • Eilusimaan kirjoitti:

        Tässä zeizein tapauksessa nyt kuitenkin oli kyse siitä, ettei kyetty osoittamaan hänen ja juuri hänen ajaneen venettä. Eikä sitä olisi kyetty osoittamaan vaikka lait olisivat olleet toisenlaiset.
        Leikitäänpä ajatuksella että olet itse humalassa ja annat autosi avaimet toiselle humalaiselle ja sallit hänen ajavan autoasi. Päädytte onnettomuuteen jossa kuljettaja kuolee. Teknisesti ei kyetä osoittamaan kumpi teistä ajoi eikä kukaan nähnyt tapausta, itse et muista tapauksesta mitään tai väität ettet ajanut. Moneksiko vuodeksi vankilaan kuvittelet joutuvasi?

        Pointti onkin siinä, että jos olisi selvästi laissa määritelty, kuka on aluksen päällikkö myös veneiden osalta, niin zeizei olisi melko varmasti joututunut lusimaan päällikön roolissa. Riippumatta siitä, olisiko hänen voitu osoittaa olleen itse namikoissa kiinni.

        Sinä taidat ajatella niin, että veneen päällikkö olisi aina se, joka fyysisesti ajaa venettä. Toki olisi yksi vaihtoehto kirjata se lakiin juuri noin. Mutta siitä seuraisi se, mitä tuossa aiemmin sanoin: ihan yleinen käytäntö antaa alle 15-vuotiaan tai muuten "vailla riittävää osaamista olevan" ajaa venettä aikuisen (tai muuten lain vaatimukset täyttävän) istuessa vieressä olisi laiton. Eli toisin sanoen kukaan ei enää voisi opetella ajamaan rekisteröityä venettä muuten kuin käymällä jotkin maksulliset kurssit.


      • mopokarkas
        10-14 kirjoitti:

        Vastuu ja pätevyys. Eli:
        -kuka on se, joka maksaa sakot ja vahingonkorvaukset, jos sellaisiin tulee aihetta
        -kuka on se, jolla pitää olla lain vaatima osaaminen.

        Nykyinen laki ei määrittele sitä selkeästi.

        Ja Trafille se kuuluu sitä kautta, että Trafin vastuulla on liikenteen turvallisuus ja siihen liittyvän lainsäädännön valmistelu. Osittain valvontakin.

        TraFi'lle kuuluu vastuu venerekisterin ylläpidosta. Vastuu liikenteen turvallisuudesta kuuluu veneen päällikölle joka taas on,.... no nykyisin se henkilö, joka ilmoittaa olevansa päällikkö.
        Pitäisikö muutoin jokaisella rannalle lahoavalla soutuveneelläkin sitten olla päällikkö?


      • Muheros
        10-14 kirjoitti:

        Otetaan vielä kerran rautalangasta, kun et kerran selvää asiaa ymmärrä: nykyisen lain mukaan rekisteröidyn aluksen kuljettajalla pitää olla tarpeeksi ikää ja osaamista ja riittävän vähän promilleja. Lisäksi Merilaki määrittelee, että aluksen päällikkö on vastuussa aluksesta. Mutta kun eri lait käyttävät eri sanoja, ei ole selvää, kuka on vastuussa, jos huviveneellä törppöillään.

        Esimerkiksi Dzeidzein tapaus oli sellainen, että nykyisen lakitekstin epämääräisyyden vuoksi oli mies pakko vapauttaa.

        Töppäilijä on aina se joka on vastuussa, siinä ei mitään päällikköjä soutuveneisiin kaivata.
        Eikä ole sinulla kykyjä rautalangan vääntäjäksi, sellaisella olettaisi olevan jonkin verran järkeä, sitähän sinulla ei ole - ylimielisyyttä kylläkin.

        Hyi vittu !


      • Eilusimaan
        10-14 kirjoitti:

        Pointti onkin siinä, että jos olisi selvästi laissa määritelty, kuka on aluksen päällikkö myös veneiden osalta, niin zeizei olisi melko varmasti joututunut lusimaan päällikön roolissa. Riippumatta siitä, olisiko hänen voitu osoittaa olleen itse namikoissa kiinni.

        Sinä taidat ajatella niin, että veneen päällikkö olisi aina se, joka fyysisesti ajaa venettä. Toki olisi yksi vaihtoehto kirjata se lakiin juuri noin. Mutta siitä seuraisi se, mitä tuossa aiemmin sanoin: ihan yleinen käytäntö antaa alle 15-vuotiaan tai muuten "vailla riittävää osaamista olevan" ajaa venettä aikuisen (tai muuten lain vaatimukset täyttävän) istuessa vieressä olisi laiton. Eli toisin sanoen kukaan ei enää voisi opetella ajamaan rekisteröityä venettä muuten kuin käymällä jotkin maksulliset kurssit.

        Maksullisia kursseja kohti todennäköisesti tulevaisuudessa ollaankin menossa. Ajokorttia vastaavaa on aina aika- ajoin ehdotettu myös vesiliikenteeseen ja minusta tuo olisi ihan paikallaan. Itse asiassa tuo voisi olla parempi järjestely kuin esim. päällikön nimeäminen, Ei autoilussakaan varsinaisesti autolle päällikköä nimetä, ja aika hyvin asiat sujuvat! Meillä ovat jo muotoutuneina esim. sellaiset kuin rannikko- ja saaristolaivurikurssit ja - tutkinnot, niistä saataisiin varmaan hyvä pohja sille veneajokorttikurssille.

        Jos päällikkö vaadittaisiin, se ei nykyisellä lainsäädännöllä merkitsisi huviveneilyssä yhtään mitään, sen varalle kun ei ole sitä lainsäädäntöä. On erotettava huviveneily ammattimaisesta toiminnasta, jälkimmäisessä on jo nyt aika tiukat vaatimukset pätevyyksille jne.

        Jotta zeizein tapauksen kaltaisessa jutussa kukaan vankilaan passitettaisiin, lain tulisi olla erityisen ankara, sellaista lakia tuskin tullaan saamaan, kohtuus kaikessa. Esim. murhasta tai taposta tuomitseminen noin yleisestikin edellyttää lähes poikkeuksetta teon olleen tahallisesti tehdyn!


      • Eilusimaan kirjoitti:

        Maksullisia kursseja kohti todennäköisesti tulevaisuudessa ollaankin menossa. Ajokorttia vastaavaa on aina aika- ajoin ehdotettu myös vesiliikenteeseen ja minusta tuo olisi ihan paikallaan. Itse asiassa tuo voisi olla parempi järjestely kuin esim. päällikön nimeäminen, Ei autoilussakaan varsinaisesti autolle päällikköä nimetä, ja aika hyvin asiat sujuvat! Meillä ovat jo muotoutuneina esim. sellaiset kuin rannikko- ja saaristolaivurikurssit ja - tutkinnot, niistä saataisiin varmaan hyvä pohja sille veneajokorttikurssille.

        Jos päällikkö vaadittaisiin, se ei nykyisellä lainsäädännöllä merkitsisi huviveneilyssä yhtään mitään, sen varalle kun ei ole sitä lainsäädäntöä. On erotettava huviveneily ammattimaisesta toiminnasta, jälkimmäisessä on jo nyt aika tiukat vaatimukset pätevyyksille jne.

        Jotta zeizein tapauksen kaltaisessa jutussa kukaan vankilaan passitettaisiin, lain tulisi olla erityisen ankara, sellaista lakia tuskin tullaan saamaan, kohtuus kaikessa. Esim. murhasta tai taposta tuomitseminen noin yleisestikin edellyttää lähes poikkeuksetta teon olleen tahallisesti tehdyn!

        Merilaissa todetaan, että se pätee "soveltuvin osin" myös huvialuksiin. Joten kyllä sen nojalla voitaisiin rangaista.


    • tsahhah

      vain auktoriteettien kanssa pelkotiloja omaavat eivät ymmärrä että liikkuvalla laitteella tulee olla siitä vastaava henkilö

    • Mattikimi

      Tämä on hyvä ajatus Trafilta. Yksiselitteisesti jokaiseen paattiin nimetään päällikkö, joka vastaa aluksesta ja sen toiminnasta/liikkumisesta tms. Päällikön ei tarvitse olla se, joka ruoriin nojailee. Jos ruorijengari mokailee, vastuu on päällikön...

      • mopokarkas

        Suomessa on arvion mukaan 1 160 000 venettä, pitääkö niille kaikille olla nimetty päällikkö, joka viides suomalainen pääsee siis keskimäärin yhden veneen päälliköksi.
        Pitääkö tälle veneelle olla päällikkö:
        http://www.vastavalo.net/ranta-jarvenranta-shore-lake-vene-tarviolla-410493.html
        Ollaankohan tässä taas päättäväisesti tekemässä jotakin, tietämättä kuitenkaan oiken mitä.


      • Muholos
        mopokarkas kirjoitti:

        Suomessa on arvion mukaan 1 160 000 venettä, pitääkö niille kaikille olla nimetty päällikkö, joka viides suomalainen pääsee siis keskimäärin yhden veneen päälliköksi.
        Pitääkö tälle veneelle olla päällikkö:
        http://www.vastavalo.net/ranta-jarvenranta-shore-lake-vene-tarviolla-410493.html
        Ollaankohan tässä taas päättäväisesti tekemässä jotakin, tietämättä kuitenkaan oiken mitä.

        Olisi ainakin kovinkin nykyhallitukselle ja Trafille sopivaa toimintaa - idiootit "päällikkönä" päsmäröimässä, sutta ja sekundaa tulee ulos enemmän kuin kukaan koskaan kykenee ymmärtämään.


      • Vainrekisteröidyt
        mopokarkas kirjoitti:

        Suomessa on arvion mukaan 1 160 000 venettä, pitääkö niille kaikille olla nimetty päällikkö, joka viides suomalainen pääsee siis keskimäärin yhden veneen päälliköksi.
        Pitääkö tälle veneelle olla päällikkö:
        http://www.vastavalo.net/ranta-jarvenranta-shore-lake-vene-tarviolla-410493.html
        Ollaankohan tässä taas päättäväisesti tekemässä jotakin, tietämättä kuitenkaan oiken mitä.

        Onko kuvan vene rekisteröitävä? Ellei, ei siis kaavailtu vaatimus sitä koskisi. Eli kun selvität montako rekisteröintipakon alaista venettä suomessa on, tuo suurelta kuulostava lukumäärä pudonnee melkoisesti!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet

      Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu
      Seinäjoki
      157
      3533
    2. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      373
      1760
    3. KJ Konetimber OY

      Haettu konkurssiin Eläke yhtiö Ilmarisen toimesta.
      Kuhmo
      85
      1736
    4. Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!

      Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum
      Loimaa
      47
      1525
    5. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      33
      1323
    6. Millä kirjaimella nimeni alkaa

      Ja montako kirjainta sukunimestäni voi laskea? N to M
      Ikävä
      64
      1185
    7. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      203
      1174
    8. Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen

      Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh
      Ikävä
      151
      1052
    9. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      84
      1006
    10. Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?

      Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi
      Sinkut
      148
      919
    Aihe