Tuholaineko guineanliisoihin iskenyt

Vastausta_odotellen

Istutin kesäkuussa hankkijan puutarhamyymälästä ostamani guineanliisat puhtaisiin ruukkuihin ja puhtaaseen multaan tukevasti ja kastelin hyvin.
Ennen juhannusta oli sateista ja koleaa ja sen jälkeenkin.
Sateelta ne siirsin suojaan, mutta viileydestä en sisälle tuonut, koska hallaa ei ollut.
Kastelin ohjeiden mukaan. Ne kukki aikansa kauniisti. Olin pari viikkoa poissa kotoa, mutta kävin kastelemassa kukat. Ennen juhannusta tuli sateita tiiviimmin, mutta myös rakeita. Ikkunalla olevassa parvekelaatikossa olevat kukat olivat alttiita raesateelle.

Kotiin palattuani juhannuksen jälkeen, liisojen lehdet lötköttivät ja osa käpristyi kippuralle ja niihin ilmestyi reikiä ja kukkien nuputkin kuivuivat ja putoilivat pois. Silti vaikka olin käynyt hoitamassa niitä normaalisti.
Kokeilin aina multaa, onko kasteluntarvetta. Kolealla ja sateisella säällä multa oli jatkuvasti kosteaa.

Lopulta nyppäsin koko kuolleen näköiset kasvit pois mullasta, Silloin huomasin, ettei sniissä ollut enää lainkaan juuria, pelkät varret vain ja nekin lötköjä.
Osaako kukaan sanoa, mikä liisojani vaivaa? Onko niihin iskenyt joku kasvitauti, tai tuholainen, joka on pesinyt niissä jo ehkä taimimyymälässä?
Muut kukat, esim.lumihiutale ja lobeliat, liisojen vierellä kukkalaatikossa eivät ole menneet tälläisiksi. Eli ei ainakaan ole tarttuvaa lajia. Miksi siis vain liisat kuukahti näin?
Ihan kuin joku olisi niihin jotain rikkaruohomyrkkyä tuikannut.

Minulla on naapurina vanhempi rouva, jolla on kiusallinen tarve olla apuna pyytämättä.
Hän on tuhonnut kaikki omat pihakasvinsa liikakastelulla ja ihmettelee, miksi ne aina kuolevat. Hän kastelee mielellään luvatta myös naapurin pihan kukkia.
Sateista ja koleudesta huolimatta kastelukannu on ahkerassa käytössä.
Hellepäivinä hän uittaa kukkiaan moneen kertaan päivän aikana.

Olen hienovaraisesti huomauttanut hänelle kukkiensa liikakastelusta, mutta turhaan.
Hän ei tunnu ymmärtävän seurauksia.
Joten on mahdollista, että liisojani on poissaollessani kasteltu sateellakin.
Koska aina käydessäni kotona, ihmettelin, kun multa oli melko märkää.
Yhtenä kesänä kauhistuin, kun kotiin palattuani parin päivän reissulta, taimeni uivat kukkalaatikoissa, joista kaadoin vettä pois. Rouva kertoi kastelleensa niitä.

2

157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poltinkarva

liikakastelu

• Probleema

Miten saa kuriin tuollaisen naapurin himokastelijan? Sähköpaimenet kukkaruukkuihin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump muka öljyn takia Venezuelaan? Pelkää mustamaalausta

Kertokaapa mistä tuollainen uutisankka on saanut alkunsta? Näyttäkääpä ne alkuperäiset lähteet, minä en löytänyt mitään
      Maailman menoa
      142
      13275
    2. Kun Arman Alizad puolusti hiihtäjä Vilma Nissilää sanomalla

"älä välitä sekopäistä Vilma", ja kun siitä kerrottiin täällä, niin sekopäinen mukasuvaitsevainen teki siitä valituksen
      Maailman menoa
      87
      3714
    3. Venezuela on hyvä esimerkki vasemmistolaisten pahuudesta

Jokainen tietää, että Venezuelassa on pitkään ollut Chavezin ja Maduron vasemmistohallinto. Maan talous on romuttunut,
      Maailman menoa
      130
      3021
    4. Martinalta vahva viesti

"Suuret unelmat venyttävät sinua, pelottavat vähän ja vievät mukavuusalueen ulkopuolelle. Juuri siellä kasvu tapahtuu. J
      Kotimaiset julkkisjuorut
      272
      1445
    5. Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?

Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?
      Maailman menoa
      44
      1418
    6. Akateemikko Martti Koskenniemi vertaa Trumpia Putiniin

"-Suomalaisena on syytä olla huolissaan siitä, että Yhdysvallat näin vahvistaa 1800-luvun alkupuolella julistamansa etup
      Maailman menoa
      156
      1373
    7. Jos mies olet oikeasti...?

Kiinnostunut... Pyydä mut kunnolla treffeille ja laita itsesi likoon. En voi antaa sydäntä jos sinä olet epävarma ja eh
      Ikävä
      115
      1294
    8. Esko Eerikäinen paljastaa järkyttävän muiston lapsuudesta - Isä löytyi alastomana slummista

Esko Eerikäisen tausta on monikulttuurinen, hän muutti vain 10-vuotiaana yksin kotoaan Kolumbiasta isovanhempiensa luo S
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1244
    9. Pitäisikö meidän

Sitten nähdä ilman että siitä tehdään ongelmaa?
      Ikävä
      81
      1091
    10. Nautitko riidan haastamisesta?

Itse olen hyvin kärsivällinen ja sopuisa noin yleensä, mutta osaan tarvittaessa olla hankala. Niin metsä vastaa kuin sin
      Sinkut
      205
      999
    Aihe