Terveisiä Rautavaaralta - ja muuta mielenkiintoist

Olin viikonlopun synnyin- ja lapsuuskunnassani Rautavaarapäivillä. Viikon olin reissussa, kun matkalla mennen tullen kyläilin sukulaisteni luona. Tästä enemmän lopuksi, mutta aluksi keskustapolitiikkaa:

Tämän hallituksen ykköstavoite oli alueuudistus, eli sote- ja maakuntauudistus. Näin ainakin pääministeri Sipilä on sanonut. Uudistussuunnitelma on kuitenkin saanut jo kitkaa jopa hallituspuolueiden sisältä. Siitä puhuin edellisellä avauksellani:

http://keskustelu.suomi24.fi/t/14905692/hyva-tasta-taitaa-tulla

Eli hyvä tästä taitaa siis tulla. Uudistus ei toteutune ainakaan minun elinaikanani. Sen ”maaliin vieminen” kestää ainakin kaksi hallituskautta eli vuoteen 2025 saakka. Näin sanoo asiantuntija:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/224433-perustuslakivaliokunnan-kuulema-asiantuntija-tama-tosiasia-jaanyt-vahalle-huomiolle

Jatkoaikaa sotelle ja maakuntavaaleille joutuu nyt ottamaan jo pääministeri Sipiläkin:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/224638-jymypaukku-hallitukselta-sotelle-perati-vuosi-lisaaikaa-ja-maakuntavaalit-eteenpain

Tuskinpa noissa tapahtuu mitään tuolloinkaan. Eikä varmaan tapahdu mitään, jos päätökset menevät vuoteen 2025, kuten asiantuntija ennakoi. Päättäjinä ovat silloin muut kuin nyt. Viikon aikana on ”gallupeerattu” erilaisten hallitusvaihtoehtojen kannatusta, ja sinipuna, eli kokoomus-demarit niissä on ollut suosituin. Noiden kummankin tahoilta on tuosta suunnitellusta uudistuksesta kuultu näkemyksiä, jotka poikkeavat huomattavasti Sipilän (kepun) tavoitteista.

Jos nuo suunnitelmat toteutuisivatkin, ei se meitä helsinkiläisiä paljon hetkauttaisi. Täällä säilyisi mm. terveyspalvelujen valinnanvapaus, yhtiöitettiinpä niitä tai ei. Meillä on lähellä valinnanvaraa niistäkin, toisin kuin Kepu-Suomessa. Periaatteellisista syistä olen polemisoinut sitä, että kepun tavoitteena on 18 maakuntaa, joissa eräissä on alle 100 000 asukasta, ja omaksi maakunnakseen ei haluta kelpuuttaa tätä yli miljoonan asukkaan pääkaupunkiseutua.

Mutta mitäpä tuosta. Tämä Stadi kasvaa vuosittain suurehkon kepukunnan verran. Viime vuonna väkiluku kasvoi n. 8000 hengellä, pääkaupunkiseudun väkiluku tuon tuplaten. Tuo kasvu takaa sen, että kaikkea hyvää täällä on tarjolla jatkossakin. Väestö täällä on keski-iältään huomattavasti nuorempaa kuin Kepu-Suomessa, joten hyvältä näyttää täällä tulevaisuus.

Niin, niistä Rautavaarapäivistä. Ne ovat aina vuosittain kesä-heinäkuun vaihteen viikonloppuna komipäiväisin ohjelmin. Kun minun syntymäpäiväni on heinäkuun ensimmäinen, monet ”synttärinikin” olen siellä viettänyt. Kymmenen vuotta sitten aloin niillä käydä, ja aina niillä olen ollut sen jälkeen aina paitsi täyttäessäni 75 ja 80 vuotta, joita ”synttäreitäni” vietin kaukomailla.

Kiva siellä oli taas käydä, ja päivien ohjelma oli monipuolinen. Mutta varmaan tämä kerta oli viimeinen. Minulla ei ole siellä enää lähisukua ja lapsuudentoverinikin ovat käyneet jo vähiin. Vielä siellä muutama niitä on, ja lisää tuli eri puolilta Suomea ja kaksi pariskuntaa Ruotsistakin. Monia minua nuorempia sikäläisiäkin on tullut tutuiksi, ja kiva oli tavata myös heitä.

Mutta on sinne kovin pitkä matka näin vanhan miehen ajettavaksi. Tällä kertaa tosin päivämatkat lyhenivät noiden vierailujeni johdosta. Silti autoni mittariin tuli reissusta yli 1100 km, kun matkoissa tuli hieman koukkua ja pari pikkureissua tein siellä perilläkin. Joten kyllä minä nyt hyvästelin nuo lapsuustoverini kuten myöhemminkin tutuiksi tulleet, joista eräs - vanha ”faitteri” muuten hänkin - toppuutteli, että ”älä hulluja puhu, totta kai vielä tulet, kova ukko vielä olet”.

Vielä kepupolitiikkaan: Kepuhan Rautavaarallakin jo kauan on ollut valtapuolue, ja tulokset näkyvät: lapsuuteni yli 6000 asukkaan kunnan väki on pudonnut alle 2000. Ajatelkaapa, yli 1200 neliökilometrin kunnassa on enää puolitoista asukasta neliökilometriä kohden! Surullinen on ollut tuo kehitys, mutta tuttua se on myös muualla maaseudulla. Siitä en ole kovin surullinen, että tuolla menolla kepu saa luonnollisen kuoleman, kun sen kannatus vain tippuu siellä, minne väki noista kunnista karkaa. Täällä Stadissa se on n. 3 %. Siinä mallia muulle maalle!

49

1284

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Totean avauksessani, että kepuhan on Rautavaarallakin jo kauan ollut valtapuolue. Kannatetuin se on vielä viime kuntavaaleissakin, vaikka kannatustaan menettikin. Tosin myös vasurit saivat yhtä monta paikkaa valtuustoon. Persujen edustus valtuustossa tippui kai kolmesta yhteen. Valtuustossa kepun edustajana näkyy olevan yksi kaimanikin, en tunne miestä:

https://vaalit.yle.fi/tulospalvelu/kv2017/vaalipiiri/9/kunta/687

Minun lapsuudessani Rautavaara oli yksi niistä Suomen neljästä kunnasta, joissa SKDL:llä oli valtuustossa ehdoton enemmistö. Ne kolme muuta olivat Kemi, Kolari ja Karkkila.

En tiedä, mitä puoluetta kannatettiin lapsuuskodissani, kun en muista siellä politiikasta juuri koskaan puhutun. Arvelen, että ukkini oli kyllä demari, kun hänen hyvä kaverinsa ja meillä usein käynyt mies oli melko läheisellä Kukkaromäellä asunut Toimi Pursiainen. Pursiainen oli vuodesta toiseen kunnanvaltuuston puheenjohtaja, vaikka valtuustossa kommunistienemmistö oli, joten hänen täytyi olla arvostettu mies.

Ukkini jälkeen lapsuuskotini isännyyden ottanut enoni oli ehkä SKDL:n kannattaja, kun alkoi tilata meille Savon Kansa -lehteä. Maalaisliittolainen Savon Sanomat meille aikaisemmin tuli. Mahdollisesta puoluekannastaan riippumatta enoni kuitenkin toimi aktiivisesti Rautavaaralle perustetussa asevelijärjestössä, mikä sen nimi mahtoi ollakaan. Hän oli jatkosodassa kaksi kertaa haavoittunut mies, peräti korpraali sotilasarvoltaan;))

Enpä ole tuollaisia vuosikymmeniin ajatellut, tuskin muistanutkaan, mutta niitä tuli mieleeni nyt todennäköisesti viimeiseksi jääväksi Rautavaara-käyntini inspiroimana. Ja olipa mitä oli poliittiset mieltymykset aikoinaan Rautavaaralla, minulla mitään sellaisia ei ollut, kun lähdin sieltä pois jo 16-vuotiaana. Eivätkä ne ole vaikuttaneet minussa myöhemminkään, sillä enhän ole kepulainen, joilla puoluekannatus jatkuu perittynä - paitsi, jos asianomainen lähtee sieltä muualle, jolloin hän jättää samalla kepulaisuutensa kuten kotiseutunsakin;))

• risupartapappi

• risupartapappi kirjoitti:

Onko tämä sen Toimi Pursiaisen poika?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Terho_Pursiainen

Ei ole, vaan on hänen veljensä Martti Pursiaisen poika. Martti opiskeli muistaakseni rakennusmestariksi ja muutti perheineen Kuopioon, jossa Terhokin näkyy koulunsa käyneen. Vasemmistolaisena ”risupartapappina” Terho tosiaan tuli myös tv:sta tutuksi.

Toimi Pursiainen oli siis vakaumuksellinen demari; jäi ehkä epäselväksi tuossa edellisessäni. Martti-veljensä puoluekantaa en tiedä.

Terho toimi moniaita vuosia sitten pappina myös täällä Helsingissä, Huopalahden seurakunnassa, ja siellä kirkonmäen vapputapahtumassa hänet tapasin ja esittäydyin Rautavaaran poikana, jolloin meille syntyi vähän keskustelua, vaikka kovin varautuneen oloinen mies hän on.

Sittemmin Terho näkyy vaihdelleen puoluekantaansa. Ihmisen järkiperäistä ajatteluahan sellainen toisaalta osoittaa; jos oma asema, omat edut ja näkemys yhteiskunnan parhaasta muuttuu, tietenkin muuttuu myös puoluekannatus. Näkyy muuten olevan jo neljännessä avioliitossaan, joten melkoinen vipeltäjä on ollut silläkin alueella. Nuo tiedot luin linkistäsi.

• kapi_ kirjoitti:

Ei ole, vaan on hänen veljensä Martti Pursiaisen poika. Martti opiskeli muistaakseni rakennusmestariksi ja muutti perheineen Kuopioon, jossa Terhokin näkyy koulunsa käyneen. Vasemmistolaisena ”risupartapappina” Terho tosiaan tuli myös tv:sta tutuksi.

Toimi Pursiainen oli siis vakaumuksellinen demari; jäi ehkä epäselväksi tuossa edellisessäni. Martti-veljensä puoluekantaa en tiedä.

Terho toimi moniaita vuosia sitten pappina myös täällä Helsingissä, Huopalahden seurakunnassa, ja siellä kirkonmäen vapputapahtumassa hänet tapasin ja esittäydyin Rautavaaran poikana, jolloin meille syntyi vähän keskustelua, vaikka kovin varautuneen oloinen mies hän on.

Sittemmin Terho näkyy vaihdelleen puoluekantaansa. Ihmisen järkiperäistä ajatteluahan sellainen toisaalta osoittaa; jos oma asema, omat edut ja näkemys yhteiskunnan parhaasta muuttuu, tietenkin muuttuu myös puoluekannatus. Näkyy muuten olevan jo neljännessä avioliitossaan, joten melkoinen vipeltäjä on ollut silläkin alueella. Nuo tiedot luin linkistäsi.

Tiesin että Terho Pursiaisen syntyjäänkin rautavaaralainen äiti Lempi Pursiainen oli jonkinlainen muistelmakirjailija, mutta aivan näin tuotteliaaksi häntä en olisi arvannut. Yhden romaaninsa Lempi Pursiainen on ilmeisesti omistanut pojalleen. Kirjan nimen "Etsi tiesi poikani" perusteella kotona ei pidetty Terhon vasemmistolaisesta valinnasta, mutta se opittiin hyväksymään.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lempi_Pursiainen

• Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Tiesin että Terho Pursiaisen syntyjäänkin rautavaaralainen äiti Lempi Pursiainen oli jonkinlainen muistelmakirjailija, mutta aivan näin tuotteliaaksi häntä en olisi arvannut. Yhden romaaninsa Lempi Pursiainen on ilmeisesti omistanut pojalleen. Kirjan nimen "Etsi tiesi poikani" perusteella kotona ei pidetty Terhon vasemmistolaisesta valinnasta, mutta se opittiin hyväksymään.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lempi_Pursiainen

Sorry, että en huomannut aikaisemmin tuota viestiäsi, jonka olet jättänyt eilen illalla samoihin aikoihin kuin minä silloin palstalta poistuin. Enkä huomannut aamullakaan vastatessani sinun erääseen toiseen viestiisi. Mutta nyt huomasin, kun tulin vielä avaukseni tuottamaa vilkaisemaan.

Uusi tieto tuo minulle on. En kai ole koskaan tavannut tuota Lempi Pursiaista, hänen Martti-miehensäkin kai vain pari kertaa ohimennen, enkä oikeastaan mitään hänestäkään muista. Vaikka kohtuullisen ahkera kirjojen lukija olen ollut ja olen vieläkin, ja paljon olen lukenut muistelmakirjojakin, minulle tuo Lempi Pursiainen on pysynyt aivan tuntemattomana.

Täytyypä nyt ottaa muistiin hänen nimensä ja talletan tuon linkissäsi olevan tuotantoluettelonsa, jossa saattaa olla sellaistakin, joka saattaisi minua kiinnostaa. Täytyypä kysellä kirjakaupoista tai divareista. Kiitos viestistäsi!

• kapi_ kirjoitti:

Sorry, että en huomannut aikaisemmin tuota viestiäsi, jonka olet jättänyt eilen illalla samoihin aikoihin kuin minä silloin palstalta poistuin. Enkä huomannut aamullakaan vastatessani sinun erääseen toiseen viestiisi. Mutta nyt huomasin, kun tulin vielä avaukseni tuottamaa vilkaisemaan.

Uusi tieto tuo minulle on. En kai ole koskaan tavannut tuota Lempi Pursiaista, hänen Martti-miehensäkin kai vain pari kertaa ohimennen, enkä oikeastaan mitään hänestäkään muista. Vaikka kohtuullisen ahkera kirjojen lukija olen ollut ja olen vieläkin, ja paljon olen lukenut muistelmakirjojakin, minulle tuo Lempi Pursiainen on pysynyt aivan tuntemattomana.

Täytyypä nyt ottaa muistiin hänen nimensä ja talletan tuon linkissäsi olevan tuotantoluettelonsa, jossa saattaa olla sellaistakin, joka saattaisi minua kiinnostaa. Täytyypä kysellä kirjakaupoista tai divareista. Kiitos viestistäsi!

Lisäänpä tuohon vielä yhden nyt mieleeni pullahtaneen kuulemani:

Terhon äiti Lempikin saattoi olla kiusaantunut pappi-poikansa Terhon äärivasemmistolaisuudesta, kai myös hänen isänsä. Vuosikymmeniä sitten jollain Rautavaara-käynnilläni kuulin, mitä ajatteli ja sanoi hänen Toimi-setänsä, vakaumuksellinen demari: "Se Terho on niin terävä poeka, voan kun se on niin ratikaali"!

Kiva, kun huomasin tuon viestisi, joka sitten palautti mieleeni tällaisiakin. Nyt on mukava lähteä vuoteeseen suu hymyn virneessä.

• kapi_ kirjoitti:

Lisäänpä tuohon vielä yhden nyt mieleeni pullahtaneen kuulemani:

Terhon äiti Lempikin saattoi olla kiusaantunut pappi-poikansa Terhon äärivasemmistolaisuudesta, kai myös hänen isänsä. Vuosikymmeniä sitten jollain Rautavaara-käynnilläni kuulin, mitä ajatteli ja sanoi hänen Toimi-setänsä, vakaumuksellinen demari: "Se Terho on niin terävä poeka, voan kun se on niin ratikaali"!

Kiva, kun huomasin tuon viestisi, joka sitten palautti mieleeni tällaisiakin. Nyt on mukava lähteä vuoteeseen suu hymyn virneessä.

Eipä kestä. Vähän tosin yllätyin, ettet ollut Lempiä pannut merkille, sillä hänestä oli kyllä kirjailija-aikoinaan haastatteluja lehdissä ja ehkä televisiossakin. Luulisi että hän on ollut läsnä Rautavaara-päivilläkin, mutta ehkä jo aikana, jolloin sinä et niillä kulkenut.

Tuskinpa Lempi olisi saanut huomiota valtakunnallisessa mediassa ja suurta painosmäärää ilman niin tunnettua poikaansa. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että ne ovat silti ihan hyviä kirjoja sellaisille, jotka muistelmista pitävät. Kohtalaisesta valtakunnallisesta huomiosta huolimatta Lempi Pursiainen jäi minulle parhaiten mieleen siitä, että kerran vanhempieni luona käydessäni äidilläni oli lainassa kirja, jossa Lempi kertoi pojastaan. Minulla oli kuitenkin aikaa ja kiinnostusta silmäillä sitä vain hieman. Äitini kertoi pitäneensä erityisesti noista Lempin lapsuuteen sijoittuvista kirjoista. Olivathan he samaa ikäluokkaakin. Lapsuuskuvausten täytyy sijoittua Rautavaaraan, joten niissä voi olla esillä henkilöitä, jotka itsekin tunnet tai joista olet kuullut puhuttavan, mutta ei välttämättä todellisella nimellään.

Voisi noita Lempi Pursiaisen kirjoja löytyä kirjastoistakin, vaikka ne nykyään poistavat herkästi kirjoja vanhemmasta päästä.

• KempeleenUkki

Löytyikö Rautavaaralta tieto, kuka polkaisi karjakkoäitäsi reilu 80-vuotta sitten????

• hddndn

Joku laukkuryssä kuuluu olleen

• Korpikommunisti
        hddndn kirjoitti:

Joku laukkuryssä kuuluu olleen

Joku taas tiesi , että horttukaaloihin kuulunut toistaitoinen tinuri Viipurista. Tumma ja lyhytjalkainen ukkelihan kapikin on .

• korpien.rofeetta
        Korpikommunisti kirjoitti:

Joku taas tiesi , että horttukaaloihin kuulunut toistaitoinen tinuri Viipurista. Tumma ja lyhytjalkainen ukkelihan kapikin on .

Kapi polveutuu suoraan Lars Leevi Lestaediuksesta ja Ukko-Paavosta.

• sonnassa.piehtaroija

Tuhlaajapoika palasi kotiin.

• Kotiini palasin, ja vaikka kepusontaa avauksessani esille toin, siinä piehtaroimaan en jään nyt tätä pitemmäksi aikaa. Käyn illalla vilkaisemassa, ja jos on mahdollisissa vastineissa tullut asiaakin, mielelläni siihen otan kantaa. Näyttää kyllä siltä, että avaukseni varsinainen asia on ollut liian kipeää totta noille, jotka ovat kiirehtineet puhumaan muusta - heille niin paljon mielenkiintoisemmasta!

• rautavaaralla
        kapi_ kirjoitti:

Kotiini palasin, ja vaikka kepusontaa avauksessani esille toin, siinä piehtaroimaan en jään nyt tätä pitemmäksi aikaa. Käyn illalla vilkaisemassa, ja jos on mahdollisissa vastineissa tullut asiaakin, mielelläni siihen otan kantaa. Näyttää kyllä siltä, että avaukseni varsinainen asia on ollut liian kipeää totta noille, jotka ovat kiirehtineet puhumaan muusta - heille niin paljon mielenkiintoisemmasta!

Kapilla on varmaan eturauhasvaivoja on neste näköjään purkautumassa korvista ulos. Kovin on pyöreä tuo pää. tuliko tukos alapäähän...

• väärä.syytös

"Vielä kepupolitiikkaan: Kepuhan Rautavaarallakin jo kauan on ollut valtapuolue, ja tulokset näkyvät: lapsuuteni yli 6000 asukkaan kunnan väki on pudonnut alle 2000. Ajatelkaapa, yli 1200 neliökilometrin kunnassa on enää puolitoista asukasta neliökilometriä kohden!"

Keskustan syytäkö se on? Eiköhän sieltä alkanut väki valua muualle jo silloin kun siellä oli kommunistit vallalla. Silloin kai sinäkin sieltä lähdit.

• keppanatkäppänät

Urkki jäi eläkkeelle ja alkoi kepuloiden halvaantuminen.

• Ei se ole keskustan syytä, sillä kyllä se tosiaan alkoi jo silloin, kun tuollaista peitenimeä käyttänyttä puoluetta ei vielä ollutkaan; puolue oli nimeltään rehellisesti Maalaisliitto. Eikä se minun sieltä lähtöni aikoihin ollut siellä vielä valtapuolue, vaan tilanne oli niin kuin sanot.

Mutta kauan siitä jo on, kun kepu nousi siellä kannatetuimmaksi puolueeksi. Sinä aikana sieltä pako on kai vain kiihtynyt, tarkempia tietoja minulla ei ole, kun asia ei ole kiinnostanut. Mutta nyt siis kepun kannatus on alkanut laskea sielläkin. Nähdään tuosta linkittämästäni viime kuntavaalien tuloksesta. Joten ehkäpä Rautavaarallakin on vielä toivoa!

• kutensinäkin
        kapi_ kirjoitti:

Ei se ole keskustan syytä, sillä kyllä se tosiaan alkoi jo silloin, kun tuollaista peitenimeä käyttänyttä puoluetta ei vielä ollutkaan; puolue oli nimeltään rehellisesti Maalaisliitto. Eikä se minun sieltä lähtöni aikoihin ollut siellä vielä valtapuolue, vaan tilanne oli niin kuin sanot.

Mutta kauan siitä jo on, kun kepu nousi siellä kannatetuimmaksi puolueeksi. Sinä aikana sieltä pako on kai vain kiihtynyt, tarkempia tietoja minulla ei ole, kun asia ei ole kiinnostanut. Mutta nyt siis kepun kannatus on alkanut laskea sielläkin. Nähdään tuosta linkittämästäni viime kuntavaalien tuloksesta. Joten ehkäpä Rautavaarallakin on vielä toivoa!

Sinulla vanhalla demarilla ei ole puolueesi vanhenee ja kuihtuu pois

• Hyvin.epäluotettava

Selvää demarin jollotusta.
      Miten tuollainen ollut armeijan palveluksessa.
      Tuohan olisi ryssiin mennyt sodan aikana.

• Tai.toimistoon

Tuollaiset pussihuosujen viikkaajiksi, sekin valvottuna.

• MaisciPyllyAUJompenJOHTO

Kaikenmoista porukkaa pääsi sisään kun väki ei ollut suosittu. Ilman soveltuvuustestejä kaiken lisäksi.

• Aika.poikkeava

Kommarit sanoi, että hekin tarvitsee vallankumouksessa upseereja.
      Tasoa, "ken saa pistoolin, toimii johtajana".

Aika harvinainen on armeijan kapteeniksi, joka haukkuu hallitusta, hallituspääpuoluetta, ja pääministeriä.

• Eipä tuo avaukseni poliittinen asia näy kovin kiinnostaneen. Ilmeisesti tuo kepuhallituksen ilmeisesti umpisolmuun vievä tohellus on ollut liian kiusallinen kommentoitavaksi niille, joilla tuollaisiin asioihin on kiinnostusta ja joilla olisi myös kykyä niistä puhua.

Muutama sen verran asiallinen vastine on kuitenkin tullut, että niitä kommentoin. Ja kommentoin yhtä asiatontakin palkkioksi siitä, että hän oli minua tänne viikon turhaan odottanut ja päivittäin kaipaillut. Täytyy vain vielä sanoa, että hänellä ja muutamalla muullakin ollut kurjaa, kun mielenkiintonsa ainoa kohde, yksinäisen, tyhjän elämänsä ainoa sisältö on ollut poissa. Niinpä he nyt ensimmäisinä ovat avaukselleni rientäneet. Voi pieniä raukkoja!

Enpä anna mielessäni sijaa säälille heitä kohtaan, sillä vaikka oma elämäni on ollut ja on edelleen vanhuksenakin niin kovin toisenlaista kuin heillä, itse olen kaiken omilla kyvyilläni ja omalla yritykselläni saanut ja ansainnut. Hekin ovat saaneet sen, mihin heidän kykynsä ovat riittäneet. Ne kyvyt ovat riittäneet vain pikkumitättömyyksinä kepupalstaa päivystämään ja antamaan tänne sellaista kuin taas nähdään!

En viitsi enää tänä iltana täällä käydä, kun on hieman matkaväsymystäkin. Kuitenkin keskityn nyt molemmin silmin katsomaan tuota jo menossa olevaa Suomi-Ukraina naisten lentopallomatsia. Kyllä minä vielä huomenna palstan avaan ja jos tälle avaukselleni on tullut jotain kommentoinnin arvoista, sitä kommentoin. Noilta pikkuturhimuksilta tulevan tavallisen jätän vaille huomiotani.

• Puna.kapteeni

Joko taas meidät jätät ?
        Olisko 200:s kerta.

• TervemenoaTaas
        Puna.kapteeni kirjoitti:

Joko taas meidät jätät ?
        Olisko 200:s kerta.

En katsonut enään jatkaa täällä, kehä pyörii, ilman päämäärää. Nyt tulin poikkeamaan, muutamaan päivään en ole näitä avannut, nyt jatkossa en avaa lainkaan. En ole vastaamassa mihinkään.
        Kirjoitan joskus toisaalle nimelläni, toinenpaikka nimimerkillä, ei ole Suomi24. Se riittää tähän ihan hyvin, sinne jo tullut oma porukkansa, jossa asiaa käsitellään pääosin.

Toivotan kaikille hyvää jatkoa harrasteenne parissa, kuin muutenkin.
        Mukava teillekkin, kun on tälläisia avautmispaikkoja aattelle ym, mitä nyt mieleen tuleekaan.

• Tuon naisten lentismatsin päätyttyä - valitettavasti, mutta ei yllättäen - naistemme 3-1 tappioon, tulin vielä pistäytymään.

Poistumiseni jälkeen tuolla ylempänä joku sanoo: ”Kapi polveutuu suoraan Lars Leevi Lestaediuksesta ja Ukko-Paavosta”. Tuon ensiksi mainitun pitäisi olla oikea profeetta pääministerillemme. Vaikka ei lestadiolaisen Sipilänkään toiminnassa paljon näy profeettansa opit, joiden tietääkseni kaikkien lähimmäisten parasta ajattelevia pitäisi olla.

Ei Ukko-Paavokaan sovi profeetakseni, sillä en körttiläinekään ole. Jotenkin kyllä tunnen myötätuntoa hänen ”kipuilunsa” vuoksi. Sellaisia tuntemuksia minulle syntyi, kun parikymmentä vuotta sitten vaimoni kanssa kävimme lomallamme synnyinpitäjäni naapuripitäjässä Nilsiässä, Syväri-järven Aholansaaressa katsomassa Ukko-Paavon pirtin pihassa esitetyn Paavon elämästä kertovan Joonas Kokkosen oopperan ”viimeiset kiusaukset”.

Huvittaa, miten tuo yksi toistelee yhtenään jostakin testistä. Myönnän, että sotilasuralle jäädessäni muistaakseni en mitään palikkatestiä suorittanut. Ehkä sellaista testiä arvokkaammaksi todisteeksi kelpoisuudekseni kävi se, että jo siellä ”rottakoulussa” kuten myöhemmissäkin kouluissani menestyin aina kiitettävästi. Puhumattakaan palveluksessa antamistani näytöistä, jotka monien erilaisten tehtävien kautta veivät minua varsin mukavasti silläkin uralla eteenpäin.

Mieleeni hiipii ajatus, että tuo sittenkin taitaa olla vain trolli, mielikuvitussotilas, kuten palstan ”majurikin”. Niin omituisia, kaukana todellisuudesta ovat heidän käsityksensä sotilasuralla vaaditusta ja arvostetusta. Ei kai kukaan oikeasti sotilasuralla ollut eläisi noin jo kauan sitten taakse jäänyttä sotilasuraansa. Tuo lienee ottanut sen tietyn Ossin henkilöllisyyden mielikuvitusuransa vahvistukseksi. Ei se Ossi voine mitenkään tuollainen olla, vaikka aloitusvaiheensa tehtäviin jämähtäneellä vaatimattomalla sotilasurallaan hänellä kuulemma molemmat jalat olivatkin aina tukevasti ilmassa.

Enpä jää moista enempää pähkäilemään, vaan vielä katson tv:sta uutisten jälkeisen A-studion, jossa ministeri Rehula on selittelemässä, miksi tuossa hallituksen ykköshankkeessa on käynyt niin kuin on käynyt. Sitten iltapesuille, ja kun hieman matkaväsynyt olen, sen jälkeen vain ”yömyssy” ja unten maille!

• Sosialistin.elkein

Kuka se elää sotilas uraansa ?
        Oikein nimimerkkikin piti sieltä ottaa.
        hehehe

Aika vempula olet Korhonen.
        Itse kerrot itsestäsi, ja sitten siitä muita syytät.

• MaisziPyllyAUJompenJOHTO

Tehtäväsi väessä hoidit osin kehnosti. Vakansseja itsekkäästi metsästit. Milloinkaan et ajatellut muuta kuin omaa napaasi. Eikö hävetä?

• Ajattelin palata vielä avauksesi tähän kohtaan: ". Uudistus ei toteutune ainakaan minun elinaikanani. Sen ”maaliin vieminen” kestää ainakin kaksi hallituskautta eli vuoteen 2025 saakka."

Moni meistä palstalaisista on tehnyt jopa pitemmälle vieviä ennusteita seuratessaan uudistuksen monia käänteitä. Ehkä surkuhupaisinta on ollut, että perustuslakivaliokunta on torjunut kaavailut jo kolmesti, kaksi kertaa kaavaillun hallinnollisen pohjan vuoksi, nyt kolmannen kerran ns. valinnanvapausmuotoilun vuoksi.

Ei olisi mikään ihme, vaikka valiokunnalta nähtäisiin uusiakin torjuntoja. Mielestäni valiokunta oli lausunnossaan kuitenkin erittäin maltillinen ja myös oppositiojohtajien kannoista on huokunut henki, että seuraavia eduskuntavaaleja ei yksinkertaisesti enää jakseta kampanjoida sote-byrokratian ympärillä. Siihen on vielä vähemmän houkutusta siksi, että talousennusteet näyttävät pitkästä aikaa antavan mahdollisuuden kampanjointiin vanhojen aikojen positiivisilla asioilla eli lupaamalla äänestäjille aineellista hyvää.

Uskon siis, että sote-uudistuu toteutuu vuonna 2020 siinä muodossa, missä Sipilän hallitus sen esittää. En kuitenkaan tarkoita, että uudistus olisi sillä valmis, vaan viilauksia ja korjauksiakin tehdään useita vuosia sen jälkeenkin, kun käytännön kokemuksia on saatu.

Sipilän hallitukselle uudistuksen lykkääminen saattoi olla edullinenkin asia. Jos uudistus olisi toteutunut vuoden 2019 alusta, lehtien yleisönosastot pursuisivat kirjoituksia vihaisilta sote-asiakkailta ja heidän omaisiltaan. Ne olisivat olleet ilmapiirillisesti mainio apu oppositiopuolueiden vaalikampanjointiin, vaikka kyseiset puolueet eivät enää muutoksia uudistukseen vaatisikaan.

Olisikohan Sipilän hallitus lykännyt uudistusta todellisuudessa vain seuraavaa vaalikampanjaansa ajatellen. ;-)

• Surkuhupaisinta ei ole ollut se, että perustuslakivaliokunta on torjunut hallituksen kaavailut jo kolmesti, vaan surkuhupaisinta on ollut se, että hallitus on tuonut kolmeen kertaan epäkelvon esityksen perustuslakivaliokunnalle.

Noin ei olisi tapahtunut, jos hallitus olisi esitystään valmistellessaan kuullut asiantuntijoita. Ne hallitukselle neuvojaan suorastaan tyrkyttivät, mutta omaa viisauttaan täynnä oleva hallitus ei halunnut heitä kuulla. Niinpä hallitukselle on tuossa asiassa käymässä samoin kuin sille sadun sammakolle - tuntenet sadun.

Jos hallitus kepun ideoimana jatkaa asiassa entiseen tapaan, ei todellakaan olisi ihme, jos perustuslakivaliokunnalta nähtäisiin uusiakin torjuntoja. Sen valiokunnan kun on valvottava lakien mukaisuutta. En pidä laillasi lainkaan varmana, että sote-uudistus toteutuisi edes v. 2020. Uskon asiantuntijoihin, että se voisi tapahtua v. 2025 mennessä - sillä varauksella, että jos silloinkaan.

loppuun laittamistasi hymiöistä päättelen, että vitsiksi olet tarkoittanut tuon: >>Olisikohan Sipilän hallitus lykännyt uudistusta todellisuudessa vain seuraavaa vaalikampanjaansa ajatellen. ;-)<<

Yhtä lailla surkuhupaisaa on hallituksen puuhastelu tuossa Euroopan lääkeviraston Suomeen saamisessa. Siitä mielipidettä tässä:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/224718-ministeriosta-suorat-sanat-suomen-jahkailusta-helsinki-ainoa-vaihtoehto-euroopan

Suomi ei tule saamaan virastoa, jos ja todennäköisesti kun kepu pyrkii saamaan sen Kuopioon tai jonnekin muualle periferiaan. Viraston sitten saava maa kiittää siitä Suomen hallitusta.

• Aina.sitä.uhontuukin
        kapi_ kirjoitti:

Surkuhupaisinta ei ole ollut se, että perustuslakivaliokunta on torjunut hallituksen kaavailut jo kolmesti, vaan surkuhupaisinta on ollut se, että hallitus on tuonut kolmeen kertaan epäkelvon esityksen perustuslakivaliokunnalle.

Noin ei olisi tapahtunut, jos hallitus olisi esitystään valmistellessaan kuullut asiantuntijoita. Ne hallitukselle neuvojaan suorastaan tyrkyttivät, mutta omaa viisauttaan täynnä oleva hallitus ei halunnut heitä kuulla. Niinpä hallitukselle on tuossa asiassa käymässä samoin kuin sille sadun sammakolle - tuntenet sadun.

Jos hallitus kepun ideoimana jatkaa asiassa entiseen tapaan, ei todellakaan olisi ihme, jos perustuslakivaliokunnalta nähtäisiin uusiakin torjuntoja. Sen valiokunnan kun on valvottava lakien mukaisuutta. En pidä laillasi lainkaan varmana, että sote-uudistus toteutuisi edes v. 2020. Uskon asiantuntijoihin, että se voisi tapahtua v. 2025 mennessä - sillä varauksella, että jos silloinkaan.

loppuun laittamistasi hymiöistä päättelen, että vitsiksi olet tarkoittanut tuon: >>Olisikohan Sipilän hallitus lykännyt uudistusta todellisuudessa vain seuraavaa vaalikampanjaansa ajatellen. ;-)<<

Yhtä lailla surkuhupaisaa on hallituksen puuhastelu tuossa Euroopan lääkeviraston Suomeen saamisessa. Siitä mielipidettä tässä:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/224718-ministeriosta-suorat-sanat-suomen-jahkailusta-helsinki-ainoa-vaihtoehto-euroopan

Suomi ei tule saamaan virastoa, jos ja todennäköisesti kun kepu pyrkii saamaan sen Kuopioon tai jonnekin muualle periferiaan. Viraston sitten saava maa kiittää siitä Suomen hallitusta.

Sikäli hienoa, että elintarvikevirasto saatiin Lipposen ansiosta Suomeen.
        Et muista Kapi sitä kehua.

• kapi_ kirjoitti:

Surkuhupaisinta ei ole ollut se, että perustuslakivaliokunta on torjunut hallituksen kaavailut jo kolmesti, vaan surkuhupaisinta on ollut se, että hallitus on tuonut kolmeen kertaan epäkelvon esityksen perustuslakivaliokunnalle.

Homma on mennyt pieleen vain kokoomuksen valinnanvapaus vaatimuksen takia ei kepun vaatimusten takia. Miksi valehtelet tuostakin asiasta?

• kapi_ kirjoitti:

Kuten tuossa DV8_Hellraiser jo totesikin, kepu ei valinnanvapautta ideoinnut, vaan kokoomus.

Luultavasti hallitukselta saadaan valinnanvapauden suhteen pidennetyn valmisteluajan ansiosta esitys, joka ei enää kaadu perustuslakivaliokuntaan, mutta on mielenkiintoista nähdä, toteaako sen sijaan Euroopan unioni, että pakkoyhtiöittämisen poistuminen on ristiriidassa sen kilpailusäädösten kanssa. Näinkin on epäilty. Se kyllä Suomen EU:lle alistuessa merkitsisi, että sote-uudistus tosiaan siirtyy hamaan tulevaisuuteen.

Pääpointtini kuitenkin on, että oppositio ei näytä enää haluavan aloittaa uudistusta alusta eli valmistautua vuosien 2019-2023 hallitusvastuuseen mielessään uudistus, jonka parissa on työskennelty jo kymmenen vuotta. Nousukauden koittaessa niiden mielenkiinto on muissa kuin rakenteellisissa asioissa.

Kuten tuossa DV8_Hellraiser jo totesikin, kepu ei valinnanvapautta ideoinnut, vaan kokoomus.

Luultavasti hallitukselta saadaan valinnanvapauden suhteen pidennetyn valmisteluajan ansiosta esitys, joka ei enää kaadu perustuslakivaliokuntaan, mutta on mielenkiintoista nähdä, toteaako sen sijaan Euroopan unioni, että pakkoyhtiöittämisen poistuminen on ristiriidassa sen kilpailusäädösten kanssa. Näinkin on epäilty. Se kyllä Suomen EU:lle alistuessa merkitsisi, että sote-uudistus tosiaan siirtyy hamaan tulevaisuuteen.

Pääpointtini kuitenkin on, että oppositio ei näytä enää haluavan aloittaa uudistusta alusta eli valmistautua vuosien 2019-2023 hallitusvastuuseen mielessään uudistus, jonka parissa on työskennelty jo kymmenen vuotta. Nousukauden koittaessa niiden mielenkiinto on muissa kuin rakenteellisissa asioissa.

Ei tuo ”homma” ole mennyt pieleen vain kokoomukselle tärkeän valinnanvapausvaatimuksen vuoksi, vaan monesta muustakin syystä. Hankkeen huonosta valmistelusta ja asiantuntijoilta kuultujen mielipiteiden huomiotta jättämisestä johtuen.

Totta kai kokoomus pitää kiinni valinnanvapausvaatimuksestaan, sillä ei puolue halua enää siinä nöyrtyä kepun edessä, kuten joutui tekemään maakunta-asiassa. Kokoomushan ehdotti huomattavasti pienempää maakuntien määrää, mutta kepu sai niitä kaavioonsa peräti 18, muutamassa vähemmän asukkaita kuin meidän keskisuurissa kaupungeissamme. Puhumattakaan yli miljoonan asukkaan pääkaupunkiseudusta.

Kepu se on ennenkin tunaroinut ja tehnyt maalle vahinkoa ykköshankkeissaan, kuten Fimean siirrosta Helsingistä Kuopioon, jolloin vain murto-osa laitoksen parhaasta ammattiväestä suostui sinne siirtymään. Ja yhä vain sillä taholla näkyy sama typeryys jatkuvan:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/224679-tyly-reaktio-keskustasta-jan-vapaavuorella-liian-vahan-oikeita-toita

Vaikka tuo kansanedustaja on Lapista, Utsjoelta kai peräti, luulisi hänen silti ymmärtävän maan parasta. Erityisesti minua hämmästyttää ja suututtaakin tuossa se, että kyseinen henkilö on taustaltaan upseerimies, evp-rajaupseeri.

• KempeleenUkki
        kapi_ kirjoitti:

Surkuhupaisinta on se, kun Rautavaaran karjakon poika ja entinen evp aliupseeri kuvaa munakarvansa ja pistää kuvat politiikan palstalle. Siitä ei hulluus enää voi pahemmaksi tulla. Näin on näreet???

• kapi_ kirjoitti:

Ei tuo ”homma” ole mennyt pieleen vain kokoomukselle tärkeän valinnanvapausvaatimuksen vuoksi, vaan monesta muustakin syystä. Hankkeen huonosta valmistelusta ja asiantuntijoilta kuultujen mielipiteiden huomiotta jättämisestä johtuen.

Totta kai kokoomus pitää kiinni valinnanvapausvaatimuksestaan, sillä ei puolue halua enää siinä nöyrtyä kepun edessä, kuten joutui tekemään maakunta-asiassa. Kokoomushan ehdotti huomattavasti pienempää maakuntien määrää, mutta kepu sai niitä kaavioonsa peräti 18, muutamassa vähemmän asukkaita kuin meidän keskisuurissa kaupungeissamme. Puhumattakaan yli miljoonan asukkaan pääkaupunkiseudusta.

Kepu se on ennenkin tunaroinut ja tehnyt maalle vahinkoa ykköshankkeissaan, kuten Fimean siirrosta Helsingistä Kuopioon, jolloin vain murto-osa laitoksen parhaasta ammattiväestä suostui sinne siirtymään. Ja yhä vain sillä taholla näkyy sama typeryys jatkuvan:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/224679-tyly-reaktio-keskustasta-jan-vapaavuorella-liian-vahan-oikeita-toita

Vaikka tuo kansanedustaja on Lapista, Utsjoelta kai peräti, luulisi hänen silti ymmärtävän maan parasta. Erityisesti minua hämmästyttää ja suututtaakin tuossa se, että kyseinen henkilö on taustaltaan upseerimies, evp-rajaupseeri.

Ei tuossa ole nöyrtymisestä kysymys. Kepulla ja kokoomuksella on omat tavoitteet ja niistä on yhteisymmärrys ja Sipilä piti näköjään selvänä että yhtä jalkaa mennään. Ei niistä meteliä ja "riitaa"saa kun te vihervasurit.

Vapaavuori oli neljä vuotta hallituksessa joka olisi voinut Fimean paikan muuttaa. Ei kiinnostanut ministerinä. Nyt kiinnostaa sitten pormestarina.

Suomella on ollut niitä mahdollisuuksia pilvin pimein. Lipposen elintarvikevirasto Euroviisuissa ollaan aina suuria ennakkosuosikkeja ja milloin mikin ja kukin suomalainen on ennakkosuosikki.

Uskoo ken tahtoo, minä en 0le enää pitkään aikaan.

• MaisziPyllyAUJompenJOHTO
        kapi_ kirjoitti:

Kovin olet yksinkertainen kun luulet muitakin sellaisiksi. Kerrotko nyt minulle "sekopäälle" mitä minun pitäisi sieltä kadehtia?

• juoppokepulainen2

miksi me kepulaiset keskustelemme rautavaara-päivistä emmekä siitä että Kempele-Sipilä toi Suomeen matua mahan täydeltä ja maksatti näiden laittomien oleskelusta jopa kaksi miljardia euroa verorahoja heti alkuunsa

Kempele päästi ne Suomeen pääosin turvallisesta Ruotsista SPR-hörhöjen tuella

• Puhun tämän avaukseni alussa alueuudistuksesta, eli sote- ja maakuntauudistuksesta. Aamun Hesarin pääkirjoitus nosti esille maakuntavaaleista niin mielenkiintoista, jotta asiasta täytyy vielä puhua vähän täälläkin:

Jutussa tuodaan esille, että kolmessa suurimmassa tulevassa maakunnassa - Uudellamaalla, Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa - on väkeä jokseenkin yhtä paljon kuin muissa viidessätoista maakunnassa yhteensä. Ja että Uudenmaan maakunta on jättiläinen, joka on ontuva sikäli, että pääkaupunkiseutu yli miljoonalla asukkaallaan jättää noin puolen miljoonan asukkaan muun Uudenmaan pahasti varjoonsa.

Vaaleissa voi hyvin käydä niin, että puolet maakuntahallintoon valittavista edustajista tulee Helsingistä ja loput Espoosta ja Vantaalta. Näistä kaupungeista kun tunnetuimmat ja vetovoimaisimmat ehdokkaat tulevat. Minulle ja varmaan muillekin pääkaupunkiseudun asukkaalle sopisi hyvin, että maakuntaedustajamme tulisivat vain tältä pääkaupunkiseudulta. Mutta siitä ei tykättäisi esim. Keravalla, Hyvinkäällä, Nurmijärvellä, Vihdissä tai Tuusulassa.

Olen tuonut täälläkin esille näkemykseni suunnitellun maakuntajaon järjettömyydestä. Eli on maakuntia, joissa on alle 100 000 asukasta, ja sitten tällainen yli 1,6 miljoonan asukkaan Uusimaa. Miksi ihmeessä asian pitää olla noin noissa maakuntavaaleissa, kun eduskuntavaaleissakin Helsinki on oma vaalipiirinsä, jolloin helsinkiläinen ei voi äänestää esim. vantaalaista eikä vantaalainen helsinkiläistä.

Ensimmäisiä maakuntavaaleja on jo lykätty aiotusta ajankohdasta, ja sekoilu tuossakin alkaa jo herättää ajatuksia, että toteutunevatko ne koskaan. Mutta jos toteutuvat, sitten jatkossa maakuntavaalit olisivat aina kuntavaalien yhteydessä. Millaista sekoilua silloin mahtaisi tullakaan, kun niissä olisivat eri vaalipiirit, kuntavaaleissa vain oma kunta ja maakuntavaaleissa koko maakunta.

• älä.välitä

Maakuntahanke sellaisena on kepun hanke. Sille käy niin kuin muillekin kepun hankkeille. Ei se tule toteen. Onneksi Suomelle.

• Olen sanonut ennenkin, että omasta mielestäni olisi järkevää, että Helsingistä perustetaan väkilukunsa vuoksi itsenäinen "maakunta", mutta kun toisaalta puhutaan paljon "pääkaupunkiseudusta" ja sen yhteistyöstä, jonka ehdotukseni katkaisisi, en puutu asiaan sen enempää.

Epäilet että kuntavaalien ja maakuntavaalien järjestäminen yhtä aikaa johtaisi sekoiluun. Kuitenkin muissa maissa ei sekoilla samanaikaisissa vaaleissa. Älä turhaan aliarvioi suomalaisten älykkyyttä.

Olen sanonut ennenkin, että omasta mielestäni olisi järkevää, että Helsingistä perustetaan väkilukunsa vuoksi itsenäinen "maakunta", mutta kun toisaalta puhutaan paljon "pääkaupunkiseudusta" ja sen yhteistyöstä, jonka ehdotukseni katkaisisi, en puutu asiaan sen enempää.

Epäilet että kuntavaalien ja maakuntavaalien järjestäminen yhtä aikaa johtaisi sekoiluun. Kuitenkin muissa maissa ei sekoilla samanaikaisissa vaaleissa. Älä turhaan aliarvioi suomalaisten älykkyyttä.

Minulle helsinkiläisinä ja kenties useimmille helsinkiläisille sopisi sekin, että Helsinki olisi oma maakuntansa ja Espoo, Vantaa ja Kauniainen jäisivät Uudenmaan maakuntaan. Mutta siinä olisi se ongelma, jonka toteat: pääkaupunkiseudun yhteistyö vaikeutuisi. Sellaista ratkaisua tuskin haluttaisiin noissa muissa mainituissa kaupungeissa. Siitä kärsisi muukin Suomi, sillä onhan tämä pääkaupunkiseutu yhdessä koko Suomen veturi.

Luontevinta olisi tehdä pääkaupunkiseudusta oma maakuntansa ja jättää muu Uusimaa omakseen. Sillekin jäisi vielä puoli miljoonaa asukasta. Mutta mikä olisi sen maakunnan pääkaupunki? Luontevin olisi kai väkiluvultaankin suurin Hyvinkää, mutta sitä saatettaisiin vierastaa rannikkokaupungeissa, kuten Porvoossa ja Tammisaaressa ja Hangossa, kun noissa kaupungeissa ruotsin kieli on merkittävässä asemassa Hyvinkään ollessa kai jokseenkin täysin suomenkielinen.

Turha kai noita on spekuloida, mutta ei noita asioita voi helsinkiläisenä olla ajattelematta. Täytyy kai vain tyytyä siihen, että tulkoon, mikä tulee - jos tulee mitään ollenkaan; sellaiseenkin mahdollisuuteen näkyy joku uskovan.

• Rautavaara ei ole kepukunta. Kommunistit ja vennamolaiset hallinneet, vaikka Kantolan Irja ja korkalais-Liisa parhaansa yrittivät. Rautavaaralla on ollut syrjäisestä sijainnista johtuen paljon perinnöllisiä, myös psyykkisiä sairauksia (muitakin kuin kommunismi ja vennamolaisuus). Kunnassa oli 1980-luvulla ideologisista syistä Suomen korkein Lada-henkilöautojen määrä suhteessa väkilukuun. ETTÄ SELLAINEN KAPI-juttu tällä kertaa kuten aina. Kuvitelmia aika laajalti ja loput valhetta.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      7467
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      51
      5609
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      63
      3135
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2613
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1608
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      201
      1467
    7. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1129
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      327
      1097
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      246
      1075
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      946
    Aihe