Ei taida enää nykyfiiatit olla ajettavuudessa numero uno, kuten oli taka-vuosina. Aivan älyttömästi kehuttiin Fiiattien ajettavuutta joskus 1970 -ja etenkin 80-luvuilla, ja vielä 90-luvun puoliväliin asti kun tuotannossa olivat Uno, Tipo, Tempra ja Croma. Sen jälkeen tuli moitetta, nyt uusimmissa joitakin malleja kehuttu, mutta samasta autosta löytyy yleensä jotain moitittavaakin ajettavuuspuolella, eikä mitenkään ylivoimaisia kilpailijoihin nähden. Aikaisemmin vaan alustan ominaisuudet olivat tosi hyvät Fiiateissa. Veikkaanpa vaikka Unoa että sillä ajaisi väsymättä, ilolla pitkää maantiematkaa toisin kuin vaikka 2000 -lukujen Puntoilla tai Stiloilla.. Unot, Tipot ym. aikalaisensa Fiatit olivat iloisia, vakaita ja tunnokkaita ajaa. Ero etenkin japanilaisiin kilpailijoihin oli suuri.
Maineikkaat ajo-ominaisuudet?
8
193
Vastaukset
- keskitasoa_paremmat
Ei ykkönen muttui huonokaan. Tosin mallikohtaisia eroja on ja osassa annetaan ilmeisesti tasotusta ainakin mukavuuden suhteen (autolehtien arvoissa ongelmana yleensä ollut pompottelu).
BTW, vm 2003 Stilolla jaksoi hyvin taitaa pitkää matkaa. Maantiajossa pehmeä jousitus nieli töyssyt, 1,6 l moottori oli vetoalueella, suuntavakavuus hyvä ja isommissa nopeuksissa sähköinen ohjaustehostuskin keveni niin, ettei ratin pyörittely ollut aivan luonnotonta = leppoisa matkavaunu.
Kaupunkiajo olikin sitten toinen juttu; ohjaus täysin tunnoton - kuin olisi pleikkarin rattia pyöritellyt, pienet peilit ja moottorin alaväännön puute (ei ketään kotona alle 2500 rpm) rassasi. Urheilullisemmin yritettäessä oli myös kallistelu melkoista ja hidastetöyssyissä sai varoa, ettei keula niiaa maahan asti töyssyn jälkeen. Turhan pehmeä jousitus siis makuuni.
Vaan ne kilpailijat? Saman aikakauden Almera 1,8 koneella ei ollut suunnattomasti rivakampi. Auto oli vielä mallia sportdeck, mutta sporttia siinä oli ainoastaan jousituksen pintakovuus. Ei jäänyt kaivonkannet ja routahalkeamat huomaamatta. Toisaalta kiihdytyksissä katseltiin tuulilasista taivasta ja jarrutuksissa näky asvalttia. Eli tosipaikan tullen alusta oli ihan yhtä löllö kuin Stilossa, mutta mukavuus puuttui tyystin. Huonoin mahdollinen yhdistelmä minusta.
No, kaupunkiajo Datsunilla oli vähän kivempaa, kun moottorissa enemmän vääntöä, mutta vaihteenvalinta oli kuin puurokattilaa olisi hämmentänyt - ei mitään tuntoa. Maantieajo ei ollut kivaa, koska penkit olivat huonommat ja autolta puuttui luontainen kyky kulkea suoraan - se halusi käydä ojanpenkkoja nuuskimassa heti, kun kuskin silmä vältti. Almeraa vaivasivat myös upouudesta asti sisustuksen nitinät. Pakkasilla liikkeelle lähdettäessä äänimaailma oli erityisen runsas ja monipuolinen.
MkII Bravo turbkokoneella ja sporttialustalla liikkui ja meni minne käskettiin, ilman vaappumisia. Spottitilassa ohjauksesta löytyi tuntoakin, normaalitilassa ei (liian voimakkaasti tehostettu eli sama vika kuin Stilossa tai melkein missä tahansa nykyautossa). Toisaalta mukulakivikaduilla tai jääpolanteella alettiin jo kallistua lievästi epämukavan suuntaan. Auto tuntui olevan lujaa tekoa, mutta näissähän on se yksi miina eli Opel/GM pohjainen vaihdeloota, joissa valmistusvikaisten pommien osuus on kohtuuttoman iso.
Tuoreimpana testissä 500X. Talviajosta (mikä viimeistään tuo alustasuunnittelun ongelmat esiin) ei vielä kokemusta, mutta kesäkeleillä tämäkin pysyy moottoritiellä suunnassaan ilman kaitsemista ja menee kaarteissa minne käsketään. Mukavuudessa vain tulee takkiin - korkeuden vuoksi jousitus on vähän "yli-innokas" oli siitä on pitänyt tehdä aika jämäkkä ... ja siitä huolimatta auto kallistelee matalampia kumppaneitaan enemmän. Ei toki Stilon/Almeran malliin. Stilossahan oli onnettoman pienet peilit, koska isommat olisivat kaarteissa ottaneet maahan kiinni ;-D
Taitaa noissa Vagniikan maailman testeissä arvotelu mennä silläviisiin, että tuttu auto eli Golf/Octavia saa ylistystä ja muut sitten pisteitä sen mukaan, kuinka samankaltaisia ovat. Samalla periaatteella ne taannoin väänsivät aina No Kian käynnykkävertailun voittajaksi ja Finlux/Saloran televisiovertailun voittajaksi.
Ei ainakaan pari päivää käytössä ollut Golf mitenkään suunnattoman ylivertaiselta tuntunut. Suuntavakavuus OK, auto ei vaappunut (itseasiassa yllättävän kova alusta tavis/karvalakkimallin autoon), mutta ohjauksekeen olisin kaivannut lisää tunnokkuutta / tehostusta vähemmälle ja hyvin löytyivät myös asfaltin poikittaishalkeamat. Suurin plussa oli vähäisempi rengasmelu - tosin alla oli jotkin "pallot" 16" vanteilla.
Puhumattakaan pikaisesti koeponnistetusta Astrasta. Aika vaisun vaikutelman 140 hv kone jätti verrattuna Stlon 150 hv pataa - tosin Astrassa välityksen ovat mallia aavikko. Mukavuus OK, suuntavakavuus OK, rengasmelua vähemmän, mutta ohjaus pilattu tolkuttomalla ylitehostuksella. - keskitasoa_paremmat
> verrattunaStlon 150
Eikunsiis Bravon 150 hv T-jettiin- tarkennusta
Ja tuo surullisen kuuluisa GM vaihdelaatikko on/oli siis 6-vaihteinen manuaali, joka on ollut myös Opelila käytössä turbolla varustetuissa bensa- ja dieselkoneissa, kuten 1.4T ja 1.9CDTI.
- Takavuosina
Joo, kyllä nyt muistankin TM parivertailun jossa Stilo mw 1.8 ja Daevoo/Chevrolet Nubira farm. Stilon jousitusta kehuttiin varsin mukavaksi ja taisipa voittaakin vertailun. Kyllähän sillä varmaan matka-ajoa ajaa mukavasti ja kyllähän v.2000 markkinoille tullutta Puntoakin kehuttiin tehostamattomana todella tunnokkaaksi liukkailla teillä ja kyllä oma 2002 mallin Punto tehostettunakin oli alustaltaan liukkaalla tunnokas, vaikka ohjaustehostus oli ehkä liian kevyt eli ei takavuosien veroinen suuntavakavudessa. Tosin uudistunut, 2004 tullut facelift ja myös Panda lienevät parempia ohjaukseltaan. Grande Punton maantieajettavuutta kehuttiin myös TM koeajossa, vaikka alusta saikin moitteita jonkun verran.
500X kyllä menestyi kohtalaisen hyvinkin toissa talven TM talvivertailussa. Taakse jäi muistaakseni maastureista joku korealainen ja myös BMW. Tuo oli poikkeuksellinen talviautovertailu koska kaikki olivat nelivetoisia. Vertailun 500X oli 2.0 Multijet Cross 4X4 automaattivaihteistolla. TM 16/2015 koeajossa ollut 500X 1.4 multiair -mallin ajettavuutta mutkateillä kehuttiin ja jousituksen pintakovuutta moitittiin. Kova jousitus on suunniteltu nielemään tiukkojakin mutkia "sata lasissa".- nykyajan_kriteerit
VAGniikan maailman nykyiset arvostelukriteerit käyvät hyvin ilmi kestotestierikoisnumeroon 13E/2017 maailman parhaalle tai ainakin järkevimmälle autolle, Octavialle, kirjoitetusta ylistyslaulusta. Siinä jää jo tojoterojenkin hurmos toiseksi...
"Parikymmentä vuotta vanhasta huippuautosta uuteen Octaviaan tai vastaavaan siirtyminen voi olla melkoinen kulttuurishokki, sillä perinteiset ohjauksen ja jousituksen herätteet loistavat poissaolollaan. Myös kaasujalan, moottorin ja vaihteiston yhteistyöstä on hävinnyt mekaaninen tuntuma. Kuulostaa luonnottomalta, mutta sitä ajokokemus ei kuitenkaan ole."
Ensin siis selitetään, että täysin tunnoton ohjaus, tunnottomat polkimet yms. on OK kun muillakin on/koska nykyaika, toisaalta vuodatus jatkuu Octavian tunnokkaan ohjauksen ylistyksenä.
Octaviaa ei ole tullut kokeiltua, mutta Golfikin on aina muistettu kehua tunnokkuudestaan, mikä omin käsin koettuna ei kyllä antanut aihetta suurempiin ylistyslauluihin.
- yllättynyt
Kieltämättä useat suomalaiset autolehdet ovat jo vuosikausia eläneet jotakin kummallista VAG hurmosta. Olisiko ison konsernin avokätisellä sponsoroinnilla ja lehtien mainostuloilla jotakin tekemistä asian kanssa? VAG konsernin merkittävät laatuongelmat ovat taas saaneet monessa lehdessä yllättävän minimaalisesti palstatilaa aiheen vakavuuteen nähden. Tässä olisi erittäin mielenkiintoinen aihe rohkealle, tutkivalle journalistille.
- hauska.peli
Jos asuisin Välimeren rannalla, niin Fiat 500C olisi minun autovalintani. ei mikään pakettiauto mutta kahdelle ja kauppakasseille sopiva kulkuväline ahtaille kaduille.
- Kgghjkkeli
Niinhän sitä bruukataan sanoo että viimeiset oikeat Fiatit oli Uno ja Tipo. Italiassa ei taidettukaan sittemmin Palio mallia enää valmistaa... mitä nyt Albeaa hetki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384108- 892019
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151941Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581557Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541452Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331405VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001328- 741226
- 981131
- 691063