Peugeot 406 V6 Viritys/piristäminen

Pösö406v6

Eli rojektina tollanen 406 pögötti v6 koneella (ES9j4) eli 190hp motti. Nyt kun on yläkerta läpikäyty, niin pitäisi löytää keino jolla tuoda lisää potkua/pirteyttä koneeseen.

Itse pohdin että tuliskos lisää potkua jos ottaa katin pois jonka jälkeen tulisi tupla putki eestä taakse eli 3 sylkkää per putki karkeesti sanottuna. Sitten suodattimen vaihtoa eli joku vapari ja sille joku laatikko että saisi mahd paljo kylmää ilmaa eikä kuumaa.

Löysin myös jonkun carbon airbox? Nimellä olevan suodattimen valmistajalta cda. Onko sellanen parempi? Että jos on ideoita, neuvoja tai ihan mitä tahansa vinkkejä niin otetaan vastaan.

Turboa en asentele (vielä)

20

2280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MihinTarvitset

      Mihin tuota tehoa tarvitset? Vedätkö autollasi niin raskaita kuormia ylämäkeen, ettei nykyisen moottorin kapasiteetti enää riitä?

      Itselläni on 406, jossa on 1.8 litrainen 110 hevosvoimainen, eikä itselläni ole koskaan teho loppunut kesken.

      • Pösö406v6

        Lähinnä projektina. Kylhän tuo etiäpäin vie, mutta kiva oppia ja tehdä kaikkea uutta.


      • Pösö406v6

        Jatkaen vielä, että käyttiksenä toinen auto. Pösö on vielä kesken, niin olisi nyt hyvä tehdä mahdollisia muutoksia.


      • MihinTarvitset
        Pösö406v6 kirjoitti:

        Lähinnä projektina. Kylhän tuo etiäpäin vie, mutta kiva oppia ja tehdä kaikkea uutta.

        Okei okei. Harrastusmielessä siis...

        Moottorin hengitystä parantamalla voi toki jotakin saavuttaa, mutta se hengitys ei parane katalysaattorin poistolla tai ilmanputsarin modofioinnilla. Moottorista kannet veks, niiden koneistus (asiansa tuntevalla tyypillä), uudet nokka-akselit ja moottorinohjaus, ehkä myös uudet suuttimet. Noilla keinoilla voitaneen olla 250 hevosvoiman paikkeilla.

        Kustannukset? Nokka-akselit 500, kansityöt 1500, moottorinohjaus 500 - 2000, suuttimet 500, dynamometri ja moottorinohjauksen ohjelmointi 200 - 500.

        Ehkä noin 3000 - 4000 eurolla saat siis 50 lisähevosvoimaa.

        Itse pitäisin aika hintavana harrasteluna, kun tuohon hintaan noita V6 moottorisia 406:sia saa kolme tai neljäkin kappaletta, koko autoja siis.

        Ja tuolla 4000 eurolla alkaa saamaan Audi A8:ia 4.2 litraisella 300 hevosvoiman moottorilla. Jos se teho on oleellista.


      • Hehheh67
        MihinTarvitset kirjoitti:

        Okei okei. Harrastusmielessä siis...

        Moottorin hengitystä parantamalla voi toki jotakin saavuttaa, mutta se hengitys ei parane katalysaattorin poistolla tai ilmanputsarin modofioinnilla. Moottorista kannet veks, niiden koneistus (asiansa tuntevalla tyypillä), uudet nokka-akselit ja moottorinohjaus, ehkä myös uudet suuttimet. Noilla keinoilla voitaneen olla 250 hevosvoiman paikkeilla.

        Kustannukset? Nokka-akselit 500, kansityöt 1500, moottorinohjaus 500 - 2000, suuttimet 500, dynamometri ja moottorinohjauksen ohjelmointi 200 - 500.

        Ehkä noin 3000 - 4000 eurolla saat siis 50 lisähevosvoimaa.

        Itse pitäisin aika hintavana harrasteluna, kun tuohon hintaan noita V6 moottorisia 406:sia saa kolme tai neljäkin kappaletta, koko autoja siis.

        Ja tuolla 4000 eurolla alkaa saamaan Audi A8:ia 4.2 litraisella 300 hevosvoiman moottorilla. Jos se teho on oleellista.

        Toi Audi A8 oliskin semmoinen pommi, että konkurssi tulee ennemmin ennen kun auto on kunnossa.


      • MihinTarvitset
        Hehheh67 kirjoitti:

        Toi Audi A8 oliskin semmoinen pommi, että konkurssi tulee ennemmin ennen kun auto on kunnossa.

        Ei välttämättä.

        Kaverillani on noita pari ollut, eikä ne niin vikapesiä ole olleet, mitä itsekin epäilin. Suurin menoerä on sittenkin ollut polttoaine.


      • Pösö406v6

        Mitenkäs tuo celtictuning, niin en ehtinyt paljoa tutkailla, mutta pitääkö postittaa jonnekkin? Sitten hyö ohjelmoi vai?

        Ja siis meinasin ECU:n postitusta, en auton 😀


      • skeptikkona

        Suhtautuisin skeptisesti vapaastihengittävien "teholastuihin", tehodynamossa ohjelmoiden jonkinlaiset muutokset (tehon/väännön kasvu) ovat toki mahdollisia, mutta noita valmiina myytäviä itseasennettavia "lastuja" epäilen.


    • muu.anna.olla

      Öljypumppu vaihtoon, voitelussa ollut ongelmia.

      • JoopatiJoopa

        Kommentoit nyt ES9 moottorin edeltäjää, PRV V6 moottoria, jossa oli voiteluongelmia.

        Kyseisillä moottoreilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, eli ongelmatkaan eivät ole samoja.


    • miten.olisi
      • Pösö406v6

        Toihan olisi ihan mielenkiintoinen projekti. Miettinyt jos turbottaisi, mutta taito ei ihan kaikkeen riitä. Jos löytyisi ohjeita/vinkkejä miten tehdä, niin varmaan tekisinkin.

        Eikös v-kone kannata vetää 2 ahtimella? Ja sitten millä ahtimella vai juuri tuolla mitä dp engineering pösössä oli? Sitten tuo ohjelmointi turbolle 😕 putkiston teko onnistuu kyllä.

        Ja viimeiseksi mistä kannattaisi hilppeet ostaa?


    • Mielenkiintoinen moottori, joka huipputeho näköjään on rajoitettu senaikaisten Ranskan ja Saksan vakuutusmaksuluokkien ohjaamana 142 kW:iin.

      Pelkällä vapaavirtausilmansuotimella ja vapautetulla moottorilastulla tuosta saanee kutiteltua vähintään sen tehon, mitä tarvitsee kestävyyden ja käytettävyyden silti säilyessä aivan sellaisenaan.

      Ei kuulosta kovin jännittävältä, mutta niin minä tekisin.

      • PaksuHaba

        En kyllä jaksa uskoa että sillä vapaavirtausilmansuodattimella saavutettaisiin yhtään mitään.

        Tehdas on laittanut autoon sellaisen imuputkiston, jolla ilma vedetään moottoritilan ulkopuolelta. Enkä jaksa uskoa että tuon putkiston ja suodattimen painehäviö olisi viittä millibaria enempää. Ja tuokin siinä vaiheessa kun moottoria huudatetaan maksimikierroksilla.

        Joten, ei mitään hyötyä, ainakaan jos tehoa ajatellaan.


      • Pösö406v6

        Kiinnostaisi saada tehoa/vääntöä lisää jollakin tavalla. Tällä hetkellä ns "tehopiikki" eli lähtee kunnolla vetämään 4000 kierroksessa. Olisi hyvä jos lähtisi paremmin ja vähän aikasemmin.

        Turbon asennuskin kuullostaisi hauskalta operaatiolta 😀


      • PaksuHaba
        Pösö406v6 kirjoitti:

        Kiinnostaisi saada tehoa/vääntöä lisää jollakin tavalla. Tällä hetkellä ns "tehopiikki" eli lähtee kunnolla vetämään 4000 kierroksessa. Olisi hyvä jos lähtisi paremmin ja vähän aikasemmin.

        Turbon asennuskin kuullostaisi hauskalta operaatiolta 😀

        Kyseisessä moottorissa ei ole mitään tehopiikkiä.

        Olisiko järkevin viritys se, että huollat moottorin, jotta saisit takaisin ne hevosvoimat, jotka moottorin valmistaja on siihen alunperin laittanut.


      • Pösö406v6

        Hmm.... Lähtee vetämään kunnolla sanoin. Vedot on kunnossa ei siinä mitään ongelmaa. On huollettu yms yms ja ajettu 110tkm.


      • miksimiksimiksi
        Pösö406v6 kirjoitti:

        Hmm.... Lähtee vetämään kunnolla sanoin. Vedot on kunnossa ei siinä mitään ongelmaa. On huollettu yms yms ja ajettu 110tkm.

        Jos sulla on noin vähän ajettu V6 406, niin miksi se harkitset sen pilaamista tekemällä siihen turhia virityksiä.

        Noita ei ole montaakaan noin vähän ajettua, kaikkein parasta mitä tuolle voi tehdä, on jättää se alkuperäiseksi ja pitää hyvässä kunnossa.

        Nettiautosta löytyy niitä tuunauskohteita pilvin pimein.


    • V6turbo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      140
      7905
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2051
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1990
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1050
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      955
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe