Öljykalvon kesto

Jonatn

Kestävä öljykalvo lienee voiteluöljyn tärkein tehtävä. Onko öljykalvon paineenkestosta olemassa mittaustuloksia eri öljyillä, voidaanko öljykalvon paksuutta ja kestoa mitata jollain laitteilla. On näkynyt väittämiä mm. siitä että ACEA C3 luokituksen öljyt kestäis painetta heikommin kuin ACEA A3/B4. Vaikuttaako perusöljy vai lisäaineet tähän kalvon paineenkestoon enemmän?

14

697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Motonomi_1

      Väitteesi pitää paikkansa. Öljyistä on vähennetty paineenkestolisäaineita katalysaattorien kestoiän pidentämiseksi.

      • essonbaaristakokuulit

        Ei pidä paikkaansa, vaan niitä on korvattu toisilla, erilaislla metallisuoloilla.


    • muttaMissäLuuraaPAO

      Aivan sama, kunhan käyttää kyseiseen moottoriin suositeltua öljyä.

      • asuulempäälässä

        PAO-poika on aamurunkilla Lempäälän Minimanin öljyhyllyillä.


    • rellut

      Eiköhän se öljykalvon paksuus riitä, jos vain öljy saadaan öljypohjasta liikkeelle kohti laakeriliuskoja. Pitäisi hakea patenttia öljypohjaan kiinnitettävälle lämmityselementille. Jäähdytysveden lämmitys ei auta öljyn pumpattavuuteen kovilla pakkasilla.
      Auton valmistajat varmasti kieltäisivät lämmitettävät öljypohjat, sehän lisäisi auton moottorin kestoikää. Eihän uusia autoja enää ruostesuojatakaan, jotta varmistetaan autojen nopea vaihtuvuus ja paalaukseen lähtö.

      • kjhbkjhk

        Olet vain muutaman vuosikymmenen myöhässä öljypohjan lämmityksesi kanssa... ihan arkipäivää olleet jo pitkään. Ja ihan ilman autonvalmistajien salaliittoja.

        Ja kyllä se parin tunnin lämmitys perinteisellä lohkolämmittimellä johtaa lohkoa pitkin öljypohjaankin lämpöä, etenkin alumiiniseen sellaiseen, plus säteilylämpö kampikammion sisäpuolella.

        Eri asia on sitten päin persittä suunnitellut autot, kuten esim. rellut.


      • MikäIhmeOn
        kjhbkjhk kirjoitti:

        Olet vain muutaman vuosikymmenen myöhässä öljypohjan lämmityksesi kanssa... ihan arkipäivää olleet jo pitkään. Ja ihan ilman autonvalmistajien salaliittoja.

        Ja kyllä se parin tunnin lämmitys perinteisellä lohkolämmittimellä johtaa lohkoa pitkin öljypohjaankin lämpöä, etenkin alumiiniseen sellaiseen, plus säteilylämpö kampikammion sisäpuolella.

        Eri asia on sitten päin persittä suunnitellut autot, kuten esim. rellut.

        No mikäs relluissa on väärin suunniteltua?


      • SurkeinAutomerkki
        MikäIhmeOn kirjoitti:

        No mikäs relluissa on väärin suunniteltua?

        Koko paska!


      • laatu-auto
        SurkeinAutomerkki kirjoitti:

        Koko paska!

        ... ja itse ajat? Annas kun arvaan.. mopolla.


      • Relluonpaskaa
        laatu-auto kirjoitti:

        ... ja itse ajat? Annas kun arvaan.. mopolla.

        Heti meni rellupenalla herne käkättimeen. Ruahahahaaaa 😂😂😂😂

        Maailman paskin automerkki.


    • 346436635

      Tässä löytyy testiä öljyn paineenkestosta https://540ratblog.wordpress.com/2013/06/20/motor-oil-wear-test-ranking/

      Mobil, Castrol, Valvoline ja Pennzoil (amerikan Shell) löytyvät kaikki kärjen tuntumasta. Toki Suomessa myös kylmäominaisuuksilla erittäin suuri merkitys koska kylmäkäynnistyksessähän se kone kuluu eniten, tuossa testissä vain paineenkesto.

      ACEA c luokitukset ei suoraan tarkoita huonompaa kulumisenkestoa varsinkin laatumerkkien öljyissä. Acea c kulumisekestovaatimus on sama kuin a-öljyille, mutta jos katsoo autonvalmistajien omia tiukkoja kulmisenestovaatimuksia, sitten alkaa useimmat olla vain acea a öljyjä eikä c öljyjä enää paljon näe, esim Porschen A40 yksi tiukimmistä. Mobilin 5w-50 joka soveltuu jopa satunnaiseen kilpakäyttöön muistaakseni täyttää tämän erittäin tiukan porschen kulumisenestovaatimuksen, mutta c luokituksia ei täytää koska liikaa kulumiselta suojaavaa ZDDP:tä.

      Itsellä vanhassa autossani juuri mobilin 5w-50 koska viskositeetti käy siihen ja suojaa looistavasti kulumiselta, ja onhan tuossa TM:än mukaan huippu kylmäominaisuudetkin.

      Uudemmassa autossa käytän valmistajan suositusta eli 5w30 A5, näissä A5 öljyissäkin kannattaa suosia Ford luokitukset omaavaa (vaikka tulee esim Mazdaan) koska Fordilla tiukemmat vaatimukset kulumisenestolle kuin ACEA A5 vaatii.

    • halpuutetaan
      • Saksan-öljylaki

        TÄRKEÄÄ.
        https://www.bizol.com/company/education/lubricant-knowledge-base/synthetic-oil/


    • Saksan-öljylaki

      BIZOL väärässä, että HC öljyt vastaa PAO öljyjä. Hintakysymys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      89
      3308
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3077
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2560
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2353
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2323
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2066
    7. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2006
    8. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1666
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1663
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1529
    Aihe