Öljykalvon kesto

Jonatn

Kestävä öljykalvo lienee voiteluöljyn tärkein tehtävä. Onko öljykalvon paineenkestosta olemassa mittaustuloksia eri öljyillä, voidaanko öljykalvon paksuutta ja kestoa mitata jollain laitteilla. On näkynyt väittämiä mm. siitä että ACEA C3 luokituksen öljyt kestäis painetta heikommin kuin ACEA A3/B4. Vaikuttaako perusöljy vai lisäaineet tähän kalvon paineenkestoon enemmän?

14

711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Motonomi_1

      Väitteesi pitää paikkansa. Öljyistä on vähennetty paineenkestolisäaineita katalysaattorien kestoiän pidentämiseksi.

      • essonbaaristakokuulit

        Ei pidä paikkaansa, vaan niitä on korvattu toisilla, erilaislla metallisuoloilla.


    • muttaMissäLuuraaPAO

      Aivan sama, kunhan käyttää kyseiseen moottoriin suositeltua öljyä.

      • asuulempäälässä

        PAO-poika on aamurunkilla Lempäälän Minimanin öljyhyllyillä.


    • rellut

      Eiköhän se öljykalvon paksuus riitä, jos vain öljy saadaan öljypohjasta liikkeelle kohti laakeriliuskoja. Pitäisi hakea patenttia öljypohjaan kiinnitettävälle lämmityselementille. Jäähdytysveden lämmitys ei auta öljyn pumpattavuuteen kovilla pakkasilla.
      Auton valmistajat varmasti kieltäisivät lämmitettävät öljypohjat, sehän lisäisi auton moottorin kestoikää. Eihän uusia autoja enää ruostesuojatakaan, jotta varmistetaan autojen nopea vaihtuvuus ja paalaukseen lähtö.

      • kjhbkjhk

        Olet vain muutaman vuosikymmenen myöhässä öljypohjan lämmityksesi kanssa... ihan arkipäivää olleet jo pitkään. Ja ihan ilman autonvalmistajien salaliittoja.

        Ja kyllä se parin tunnin lämmitys perinteisellä lohkolämmittimellä johtaa lohkoa pitkin öljypohjaankin lämpöä, etenkin alumiiniseen sellaiseen, plus säteilylämpö kampikammion sisäpuolella.

        Eri asia on sitten päin persittä suunnitellut autot, kuten esim. rellut.


      • MikäIhmeOn
        kjhbkjhk kirjoitti:

        Olet vain muutaman vuosikymmenen myöhässä öljypohjan lämmityksesi kanssa... ihan arkipäivää olleet jo pitkään. Ja ihan ilman autonvalmistajien salaliittoja.

        Ja kyllä se parin tunnin lämmitys perinteisellä lohkolämmittimellä johtaa lohkoa pitkin öljypohjaankin lämpöä, etenkin alumiiniseen sellaiseen, plus säteilylämpö kampikammion sisäpuolella.

        Eri asia on sitten päin persittä suunnitellut autot, kuten esim. rellut.

        No mikäs relluissa on väärin suunniteltua?


      • SurkeinAutomerkki
        MikäIhmeOn kirjoitti:

        No mikäs relluissa on väärin suunniteltua?

        Koko paska!


      • laatu-auto
        SurkeinAutomerkki kirjoitti:

        Koko paska!

        ... ja itse ajat? Annas kun arvaan.. mopolla.


      • Relluonpaskaa
        laatu-auto kirjoitti:

        ... ja itse ajat? Annas kun arvaan.. mopolla.

        Heti meni rellupenalla herne käkättimeen. Ruahahahaaaa 😂😂😂😂

        Maailman paskin automerkki.


    • 346436635

      Tässä löytyy testiä öljyn paineenkestosta https://540ratblog.wordpress.com/2013/06/20/motor-oil-wear-test-ranking/

      Mobil, Castrol, Valvoline ja Pennzoil (amerikan Shell) löytyvät kaikki kärjen tuntumasta. Toki Suomessa myös kylmäominaisuuksilla erittäin suuri merkitys koska kylmäkäynnistyksessähän se kone kuluu eniten, tuossa testissä vain paineenkesto.

      ACEA c luokitukset ei suoraan tarkoita huonompaa kulumisenkestoa varsinkin laatumerkkien öljyissä. Acea c kulumisekestovaatimus on sama kuin a-öljyille, mutta jos katsoo autonvalmistajien omia tiukkoja kulmisenestovaatimuksia, sitten alkaa useimmat olla vain acea a öljyjä eikä c öljyjä enää paljon näe, esim Porschen A40 yksi tiukimmistä. Mobilin 5w-50 joka soveltuu jopa satunnaiseen kilpakäyttöön muistaakseni täyttää tämän erittäin tiukan porschen kulumisenestovaatimuksen, mutta c luokituksia ei täytää koska liikaa kulumiselta suojaavaa ZDDP:tä.

      Itsellä vanhassa autossani juuri mobilin 5w-50 koska viskositeetti käy siihen ja suojaa looistavasti kulumiselta, ja onhan tuossa TM:än mukaan huippu kylmäominaisuudetkin.

      Uudemmassa autossa käytän valmistajan suositusta eli 5w30 A5, näissä A5 öljyissäkin kannattaa suosia Ford luokitukset omaavaa (vaikka tulee esim Mazdaan) koska Fordilla tiukemmat vaatimukset kulumisenestolle kuin ACEA A5 vaatii.

    • halpuutetaan
      • Saksan-öljylaki

        TÄRKEÄÄ.
        https://www.bizol.com/company/education/lubricant-knowledge-base/synthetic-oil/


    • Saksan-öljylaki

      BIZOL väärässä, että HC öljyt vastaa PAO öljyjä. Hintakysymys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7415
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3947
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3500
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      2723
    5. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2642
    6. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      40
      2443
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      129
      2369
    8. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2259
    9. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      20
      2178
    10. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1942
    Aihe