Öljykalvon kesto

Jonatn

Kestävä öljykalvo lienee voiteluöljyn tärkein tehtävä. Onko öljykalvon paineenkestosta olemassa mittaustuloksia eri öljyillä, voidaanko öljykalvon paksuutta ja kestoa mitata jollain laitteilla. On näkynyt väittämiä mm. siitä että ACEA C3 luokituksen öljyt kestäis painetta heikommin kuin ACEA A3/B4. Vaikuttaako perusöljy vai lisäaineet tähän kalvon paineenkestoon enemmän?

14

449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Motonomi_1

      Väitteesi pitää paikkansa. Öljyistä on vähennetty paineenkestolisäaineita katalysaattorien kestoiän pidentämiseksi.

      • essonbaaristakokuulit

        Ei pidä paikkaansa, vaan niitä on korvattu toisilla, erilaislla metallisuoloilla.


    • muttaMissäLuuraaPAO

      Aivan sama, kunhan käyttää kyseiseen moottoriin suositeltua öljyä.

      • asuulempäälässä

        PAO-poika on aamurunkilla Lempäälän Minimanin öljyhyllyillä.


    • rellut

      Eiköhän se öljykalvon paksuus riitä, jos vain öljy saadaan öljypohjasta liikkeelle kohti laakeriliuskoja. Pitäisi hakea patenttia öljypohjaan kiinnitettävälle lämmityselementille. Jäähdytysveden lämmitys ei auta öljyn pumpattavuuteen kovilla pakkasilla.
      Auton valmistajat varmasti kieltäisivät lämmitettävät öljypohjat, sehän lisäisi auton moottorin kestoikää. Eihän uusia autoja enää ruostesuojatakaan, jotta varmistetaan autojen nopea vaihtuvuus ja paalaukseen lähtö.

      • kjhbkjhk

        Olet vain muutaman vuosikymmenen myöhässä öljypohjan lämmityksesi kanssa... ihan arkipäivää olleet jo pitkään. Ja ihan ilman autonvalmistajien salaliittoja.

        Ja kyllä se parin tunnin lämmitys perinteisellä lohkolämmittimellä johtaa lohkoa pitkin öljypohjaankin lämpöä, etenkin alumiiniseen sellaiseen, plus säteilylämpö kampikammion sisäpuolella.

        Eri asia on sitten päin persittä suunnitellut autot, kuten esim. rellut.


      • MikäIhmeOn
        kjhbkjhk kirjoitti:

        Olet vain muutaman vuosikymmenen myöhässä öljypohjan lämmityksesi kanssa... ihan arkipäivää olleet jo pitkään. Ja ihan ilman autonvalmistajien salaliittoja.

        Ja kyllä se parin tunnin lämmitys perinteisellä lohkolämmittimellä johtaa lohkoa pitkin öljypohjaankin lämpöä, etenkin alumiiniseen sellaiseen, plus säteilylämpö kampikammion sisäpuolella.

        Eri asia on sitten päin persittä suunnitellut autot, kuten esim. rellut.

        No mikäs relluissa on väärin suunniteltua?


      • SurkeinAutomerkki
        MikäIhmeOn kirjoitti:

        No mikäs relluissa on väärin suunniteltua?

        Koko paska!


      • laatu-auto
        SurkeinAutomerkki kirjoitti:

        Koko paska!

        ... ja itse ajat? Annas kun arvaan.. mopolla.


      • Relluonpaskaa
        laatu-auto kirjoitti:

        ... ja itse ajat? Annas kun arvaan.. mopolla.

        Heti meni rellupenalla herne käkättimeen. Ruahahahaaaa 😂😂😂😂

        Maailman paskin automerkki.


    • 346436635

      Tässä löytyy testiä öljyn paineenkestosta https://540ratblog.wordpress.com/2013/06/20/motor-oil-wear-test-ranking/

      Mobil, Castrol, Valvoline ja Pennzoil (amerikan Shell) löytyvät kaikki kärjen tuntumasta. Toki Suomessa myös kylmäominaisuuksilla erittäin suuri merkitys koska kylmäkäynnistyksessähän se kone kuluu eniten, tuossa testissä vain paineenkesto.

      ACEA c luokitukset ei suoraan tarkoita huonompaa kulumisenkestoa varsinkin laatumerkkien öljyissä. Acea c kulumisekestovaatimus on sama kuin a-öljyille, mutta jos katsoo autonvalmistajien omia tiukkoja kulmisenestovaatimuksia, sitten alkaa useimmat olla vain acea a öljyjä eikä c öljyjä enää paljon näe, esim Porschen A40 yksi tiukimmistä. Mobilin 5w-50 joka soveltuu jopa satunnaiseen kilpakäyttöön muistaakseni täyttää tämän erittäin tiukan porschen kulumisenestovaatimuksen, mutta c luokituksia ei täytää koska liikaa kulumiselta suojaavaa ZDDP:tä.

      Itsellä vanhassa autossani juuri mobilin 5w-50 koska viskositeetti käy siihen ja suojaa looistavasti kulumiselta, ja onhan tuossa TM:än mukaan huippu kylmäominaisuudetkin.

      Uudemmassa autossa käytän valmistajan suositusta eli 5w30 A5, näissä A5 öljyissäkin kannattaa suosia Ford luokitukset omaavaa (vaikka tulee esim Mazdaan) koska Fordilla tiukemmat vaatimukset kulumisenestolle kuin ACEA A5 vaatii.

    • halpuutetaan
    • Saksan-öljylaki

      BIZOL väärässä, että HC öljyt vastaa PAO öljyjä. Hintakysymys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1857
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1553
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1134
    Aihe