Sijoittajamuorin tarina

Nuoromuori56

Heräsin vähän liian myöhään, reilun kuutisen vuotta sitten siihen että eläkkeeni tulisi olemaan niukahko äitiyslomien, työttömyysjakson ja aikuisopiskeluvapaan takia. No, ehdin kuitenkin vielä juuri ja juuri mukaan pitkäaikaissäästäjäksi vanhoin ehdoin, ja nyt minulla on kasassa jo 55000 € säästettyä rahaa eläkepäivien iloksi.

Joku tietysti taas huomauttaa, että vielä parempi olisi jos olisin säästänyt suoraan osakkeisiin ilman välikäsiä ja tilinhotomaksuja, mutta itse olen kokenut että rahat pysyvät tällä tavalla varmemmin tallessa heräteosotoksilta. Veroja niistä joutuu kyllä sitten myöhemmin maksamaan, mutta kaiken kaikkiaan olen varsin tyytyväinen saavutuksiini tähän mennessä.

10

335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannustaja

      Turhapa siinä on muiden urputtaa, jos sinä itse olet tyytyväinen ja tiedät muistakin vaihtoehdoista

      • Nuorimuori56

        Kiitos kannustuksesta :D
        Olisin kuitenkin kiinnostunut tietämään mitä itse tekisit minun tilanteessani, nyt kun aktiivisia vuosia työelämässä on vielä ainakin nelisen kappaletta. Kaikki hyvää tarkoittavat ohjeet toitottavat nimittäin sitä samaa : aloita nuorena, mutta harvempi kertoo mitä kannattaisi tehdä jos säästämisen aloittaminen siirtyy myöhemmäksi.


      • joeläkkeellä
        Nuorimuori56 kirjoitti:

        Kiitos kannustuksesta :D
        Olisin kuitenkin kiinnostunut tietämään mitä itse tekisit minun tilanteessani, nyt kun aktiivisia vuosia työelämässä on vielä ainakin nelisen kappaletta. Kaikki hyvää tarkoittavat ohjeet toitottavat nimittäin sitä samaa : aloita nuorena, mutta harvempi kertoo mitä kannattaisi tehdä jos säästämisen aloittaminen siirtyy myöhemmäksi.

        No eikö sulla nyt ole aika hyvä potti tallessa? Mitä niille pitäis tehdä? Jos on tavanomainen eläkesäästösoppari niin sulle maksetaan kuukausittain joku summa joitakin vuosia. Verotus on vain tosi kova, onkohan 30%. Itse olen sijoittanut sijoitusasuntoon, mutta mun pitää kai antaa sen lapseni käyttöön. No ei eläkeläisenä erityisen paljon rahaa kulukaan.


      • Nuorimuori56
        joeläkkeellä kirjoitti:

        No eikö sulla nyt ole aika hyvä potti tallessa? Mitä niille pitäis tehdä? Jos on tavanomainen eläkesäästösoppari niin sulle maksetaan kuukausittain joku summa joitakin vuosia. Verotus on vain tosi kova, onkohan 30%. Itse olen sijoittanut sijoitusasuntoon, mutta mun pitää kai antaa sen lapseni käyttöön. No ei eläkeläisenä erityisen paljon rahaa kulukaan.

        Itse kyllä mietityttää tulotason romahdus, kun mieli tekisi ainakin alkuvaiheessa matkustella ja viettää muutenkin huoletonta elämää.

        PS-tilin verotus on kova, mutta yllätyksenä se ei tule. Parempi kuitenkin näin, sillä muuten olisin luultavasti käyttänyt kuukausittaisen säästösummani kulutukseen, ja sitten ehkä vasta eläkeläisenä herännyt haalimaan säälittäviä senttejä kukkaruukkuun.

        Sijoitusasunto sästökohteena ... enpä tiedä, jos vuokratuloja tarkoitat, siinä on mielestäni mahdollisuus aikamoiseen säätämiseen ja stressaamiseen kaikkine velvollisuuksineen. Oma velaton asunto toki on, mutta vuokranantajan osan koen liian rasittavana.


      • oloneuvos.-
        Nuorimuori56 kirjoitti:

        Itse kyllä mietityttää tulotason romahdus, kun mieli tekisi ainakin alkuvaiheessa matkustella ja viettää muutenkin huoletonta elämää.

        PS-tilin verotus on kova, mutta yllätyksenä se ei tule. Parempi kuitenkin näin, sillä muuten olisin luultavasti käyttänyt kuukausittaisen säästösummani kulutukseen, ja sitten ehkä vasta eläkeläisenä herännyt haalimaan säälittäviä senttejä kukkaruukkuun.

        Sijoitusasunto sästökohteena ... enpä tiedä, jos vuokratuloja tarkoitat, siinä on mielestäni mahdollisuus aikamoiseen säätämiseen ja stressaamiseen kaikkine velvollisuuksineen. Oma velaton asunto toki on, mutta vuokranantajan osan koen liian rasittavana.

        oletko laskenut kuukausittaisen rahantarpeesi. Itse otin aikoinaan parin vuoden tiliotteet ja selvitin paljonko oikeasti kuluu kuukaudessa elämiseen ja muuhun.
        Kun olin laittanut kaiken ylimääräisen osakkeisiin, niin oli vähän epäselvää, paljonko oikeasti tarvitsee kun säästämisen jättää pois. Yllättävän vähällä pärjään. siihen tosin auttaa, kun ei ole matkustusviettiä, eikä ravintolatkaan houkuttele.


      • joeläkkeellä
        Nuorimuori56 kirjoitti:

        Itse kyllä mietityttää tulotason romahdus, kun mieli tekisi ainakin alkuvaiheessa matkustella ja viettää muutenkin huoletonta elämää.

        PS-tilin verotus on kova, mutta yllätyksenä se ei tule. Parempi kuitenkin näin, sillä muuten olisin luultavasti käyttänyt kuukausittaisen säästösummani kulutukseen, ja sitten ehkä vasta eläkeläisenä herännyt haalimaan säälittäviä senttejä kukkaruukkuun.

        Sijoitusasunto sästökohteena ... enpä tiedä, jos vuokratuloja tarkoitat, siinä on mielestäni mahdollisuus aikamoiseen säätämiseen ja stressaamiseen kaikkine velvollisuuksineen. Oma velaton asunto toki on, mutta vuokranantajan osan koen liian rasittavana.

        Oikeasti se sijoitusasunto oli tarkoitus myydä nyt kun olen eläkkeellä, ja laittaa vaikka osakkeisiin. Sijoituksena se on ihan hyvä 18 vuodessa arvo on noussut n 100 000 eurolla, ja arvonnousu on verotonta kun olen itse asunut siellä . Mutta kaipa nyt ne rahat pitää lainata nuorisolle (korotta) joten elämiseen saa riittää se pikkuinen eläke. En valita olen tottunut elämään halvalla. Tulotaso ei romahtanut eläkkeelle siirryttäessä kun olin monta vuotta osapäivätyössä ennen eläkettä.


      • Nuorimuori56
        oloneuvos.- kirjoitti:

        oletko laskenut kuukausittaisen rahantarpeesi. Itse otin aikoinaan parin vuoden tiliotteet ja selvitin paljonko oikeasti kuluu kuukaudessa elämiseen ja muuhun.
        Kun olin laittanut kaiken ylimääräisen osakkeisiin, niin oli vähän epäselvää, paljonko oikeasti tarvitsee kun säästämisen jättää pois. Yllättävän vähällä pärjään. siihen tosin auttaa, kun ei ole matkustusviettiä, eikä ravintolatkaan houkuttele.

        On totta, että paljon voi laskea pois - juurikin sen säästöosuuden, matkakuluja, vaate- ja ravintolakuluja, mutta matkustamisesta en kyllä luovu. Varsinkin eläkkeellä olemisen alkuvuosina sitä vielä jaksaa ja haluaa kokea kaikenlaista. Mielestäni elämän ei silloin pidä ollakaan pelkkää pärjäämistä ja sinnittelyä, sitten 10-15 vuotta myöhemmin ehkä tulee toimeen vähemmällä.


      • Nuorimuori56
        joeläkkeellä kirjoitti:

        Oikeasti se sijoitusasunto oli tarkoitus myydä nyt kun olen eläkkeellä, ja laittaa vaikka osakkeisiin. Sijoituksena se on ihan hyvä 18 vuodessa arvo on noussut n 100 000 eurolla, ja arvonnousu on verotonta kun olen itse asunut siellä . Mutta kaipa nyt ne rahat pitää lainata nuorisolle (korotta) joten elämiseen saa riittää se pikkuinen eläke. En valita olen tottunut elämään halvalla. Tulotaso ei romahtanut eläkkeelle siirryttäessä kun olin monta vuotta osapäivätyössä ennen eläkettä.

        Juu lapset. Ja toivottavasti vielä joskus lapsenlapsetkin.
        Meillä päädyttiin sellaiseen ratkaisuun, että ukko luopui perinnöistään jälkikasvun hyväksi. Eivät ole ainakaan ihan heti kinuamassa viikkorahoja ;P


    • eläkeläismuori

      Niin ihmettelen vähän tuota että eläkkeellä ollessa pitää olla niin kauheasti rahaa. Miten sitä pystyy rellestämään ja matkustamaan maailman ympäri kun oma jälkikasvu ei saa asuntoa millään, kun tulot ei riitä kalliiseen vuokrakämppään eikä kunnan halpisasuntojakaan saa. Enkä voi matkustaa niin paljon , kun kotona on kissat ja koira. Ja saan angstia tuhlaamisesta. Jotkut mun tutut käy monta kertaa ulkona syömässä koko menun låpi.
      Mulla se pihiysgeeni on liian vahvana, olen tottunut hankkimaan kaiken kirppiksiltä jeikä tässä iässäa juuri tarvii niin paljon tavaraa hankkiakaan .En juo enkä polta.
      Olen tietysti onnekkaassa tilanteessa, kun ei ole sairaskuluja, ainoastaan joskus hammaslääkärilaskuja.

      Oikeasti jos eläkettä varten pitää säästää, ne rahat pitäisi jemmata siihen asti kun on jotain 75-85 v. Silloin yleensä alkaa se sairastaminen, apua pitää hankkia kotiin ja ehkä pitää vuokrata paikka jossakin palvelutalosta. Emme me oikein voi luottaa siihen että yhteiskunta hoitaa, veikkaan että tulevaisuudessa saa tosi ankean vanhuushoidon, ellei ole valmis maksamaan siitä paljon itse.

    • Nuorimuori56

      Kiitos mietteistäsi.

      Meillä jälkikasvu on myös innostunut sijoittamisesta. Pääsääntöisesti pärjäävät omillaan, mutta tarpeen tullen olemme tietysti valmiita auttamaan, tilapäisesti. Kissoja ja koiria en tarvitse, sen sijaan minulla on "kummilapsi", jonka opiskelua vähän sponsoroin.

      Tiedän kyllä, että piirit tulevat iän myötä pienenemään, mutta silloin myös riittävät vähemmät neliöt. Kenties asun kummityttöni kotimaassa, ja minulla on varaa pitää henkilökohtaista hoitajaa. Yritän pitää terveydestäni huolta, mutta en fanaattisesti - elän niin kauan täysillä kuin kykenen, mutta ymmärrän myös rajallisuuteni.

      Jos loppu on "ankeaa", niin so be it. Ainakin minulla tulee olemaan upeat muistoni seuranani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4140
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4022
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      609
      3874
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      19
      2667
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2455
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2052
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      339
      2051
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      190
      1920
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1579
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1412
    Aihe