Ihmiskokeet

Korpit ovat taas testanneet ihmisen älykkyyttä koejärjestelyin. Korppien ohjauksessa ihmiset ovat ruokkineet korppeja, mutta ihmiset eivät ole vielä niin kehittyneitä, että kykenisivät kommunikoimaan korppien kanssa. Ehkä jonakin päivänä ihmiset pääsevät korppien tasolle?

http://www.hs.fi/tiede/art-2000005291651.html
Hesarin ollessa muurin takana: https://www.scientificamerican.com/article/nevermore-or-tomorrow-ravens-can-plan-ahead/

14

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korppi on kyllä kunnioitusta herättävä ja jollain primitiivisellä tavalla kaunis lintu. Monasti sitä vielä ehtii ihmettelemään jossain korvessa, että mikä ihmeen ääni tuo oli, kun kuulee jotain kolahtavia *klong* -ääniä, ennen kuin matalat *krook* -äänet ja yli lipuva huomattavan kookas varismainen hahmo paljastavat mistä on kyse. Kuuleehan ja näkeehän noita ihan stadissakin.

      Odotan innolla mitä kaikkea uutta niiden jo huomautusta älykkyydestä jatkossa saadaan tietää. Erityisesti kiinnostaa tuo erilaisten eläinten aikakäsitys ja se, että miten ne muistavat asioita. Tietysti kyse on jostain ihan samanlaisesta kuin meillä ihmiseläimillä, mutta ihmiset vain tuppaavat kuvittelemaan, ettei muilla eläimillä olisi samanlaisia piirteitä.

      Tätä lisää!

      • Jos eläinten älykkyyden tutkimustulokset kiinnostavat, niin melko tuoretta, laaja-alaista ja helppotajuista tietoa löytyy Helena Telkänrannan teoksesta "ELÄIN JA IHMINEN. Mikä meitä yhdistää?" Kirja on julkaistu tänä vuonna.
        Telkänranta on itse eläinten käyttäytymistä ja kognitioita tutkiva evoluutiobiologi ja kirjailija. Viime vuonna häneltä tuli kirja "Millaista on olla eläin." Minulla on ensin mainitusta vielä muutama sivu lukematta ja jälkimäinen odottaa seuraavaksi lukemista. Minulle ala on sen verran vieras, että uutta tietoa tuli melko paljonkin.
        Varislinnut ovat älykkäitä.


      • agnoskepo kirjoitti:

        Jos eläinten älykkyyden tutkimustulokset kiinnostavat, niin melko tuoretta, laaja-alaista ja helppotajuista tietoa löytyy Helena Telkänrannan teoksesta "ELÄIN JA IHMINEN. Mikä meitä yhdistää?" Kirja on julkaistu tänä vuonna.
        Telkänranta on itse eläinten käyttäytymistä ja kognitioita tutkiva evoluutiobiologi ja kirjailija. Viime vuonna häneltä tuli kirja "Millaista on olla eläin." Minulla on ensin mainitusta vielä muutama sivu lukematta ja jälkimäinen odottaa seuraavaksi lukemista. Minulle ala on sen verran vieras, että uutta tietoa tuli melko paljonkin.
        Varislinnut ovat älykkäitä.

        Tiedän Telkänrannan nimeltä ja vaimollani on tuo Millaista on olla eläin -teos. Täytyypä lukea se. Kiitos kun vinkkiä tarjotessasi muistutit minua tästä mahdollisuudesta, sekä kiitos tietysti tuosta minulle ihan uudesta kirjavinkistä.


      • En tiedä kumpi on tällä hetkellä rajoittavampi tekijä: se, ettei ihminen keksi juuri niitä oikeita täydellisiä koejärjestelyjä mitata esimerkiksi korpin älykkyyttä vai se, ettei korppi olisikaan tuota älykkäämpi?
        Kritisoinnin kohteena oli ainakin korppien vähäinen lukumäärä. Ja millä todennäköisyydellä noiden viiden korpin joukossa on se korppimaailman Einstein. Ja noissa kokeissa tietysti etsitään ihmismäistä älykkyyttä - voiko älykkyyttä olla myös erilaista kuin ihmisen älykkyys?

        Mutta mielenkiintoisia kokeita ja varmaan ne ajan myötä kehittyvät (siis kokeet). Mutta pikku hiljaa voidaan vaihtaa filosofisessa ongelmassa apinoiden tilalle korpit: kuinka kauan menee korpeilla kirjoittaa Shakespearen teokset, jos aikaa on rajattomasti?


      • tieteenharrastaja
        agnoskepo kirjoitti:

        Jos eläinten älykkyyden tutkimustulokset kiinnostavat, niin melko tuoretta, laaja-alaista ja helppotajuista tietoa löytyy Helena Telkänrannan teoksesta "ELÄIN JA IHMINEN. Mikä meitä yhdistää?" Kirja on julkaistu tänä vuonna.
        Telkänranta on itse eläinten käyttäytymistä ja kognitioita tutkiva evoluutiobiologi ja kirjailija. Viime vuonna häneltä tuli kirja "Millaista on olla eläin." Minulla on ensin mainitusta vielä muutama sivu lukematta ja jälkimäinen odottaa seuraavaksi lukemista. Minulle ala on sen verran vieras, että uutta tietoa tuli melko paljonkin.
        Varislinnut ovat älykkäitä.

        Muistitko, että tuosta kirjasta on käyty palstakeskustelu:

        "http://keskustelu.suomi24.fi/t/14339609/millaista-on-olla-elain


      • tieteenharrastaja
        agnoskepo kirjoitti:

        Jos eläinten älykkyyden tutkimustulokset kiinnostavat, niin melko tuoretta, laaja-alaista ja helppotajuista tietoa löytyy Helena Telkänrannan teoksesta "ELÄIN JA IHMINEN. Mikä meitä yhdistää?" Kirja on julkaistu tänä vuonna.
        Telkänranta on itse eläinten käyttäytymistä ja kognitioita tutkiva evoluutiobiologi ja kirjailija. Viime vuonna häneltä tuli kirja "Millaista on olla eläin." Minulla on ensin mainitusta vielä muutama sivu lukematta ja jälkimäinen odottaa seuraavaksi lukemista. Minulle ala on sen verran vieras, että uutta tietoa tuli melko paljonkin.
        Varislinnut ovat älykkäitä.

        Ja tuosta myös:

        "http://keskustelu.suomi24.fi/t/14603441/helena-telkanranta-elain-ja-ihminen



      • IlkiönFarminSeminologi
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Ja tuosta myös:

        "http://keskustelu.suomi24.fi/t/14603441/helena-telkanranta-elain-ja-ihminen

        Tuossako kirjassa Telkänranta mainitsi, että koira tyydyttää mielellään seksitarpeitaan ihmisen kanssa? Jo Kinseyn poppoo mainitsi noin 1948, että uroskoira ehdollistuu niin tehokkaasti, etteivät sen omat lajitoverinartut enää oikein kelpaa.


      • IlkiönFarminSeminologi kirjoitti:

        Tuossako kirjassa Telkänranta mainitsi, että koira tyydyttää mielellään seksitarpeitaan ihmisen kanssa? Jo Kinseyn poppoo mainitsi noin 1948, että uroskoira ehdollistuu niin tehokkaasti, etteivät sen omat lajitoverinartut enää oikein kelpaa.

        Kehdanneeko tällainen ujo ja estynyt maalaispoika edes lukea niin tuhtia tekstiä?
        Koirahan lukee ihmisen lajitoverikseen, tai näin ainakin väitettiin, kun itse olin mukana palveluskoirahommissa. Perhe on koiralle kotilauma.


    • Niko Kettusen jutut ovat huippua. Kirjoittaa jätkä sitten mistä aiheesta tahansa, lukeminen kannattaa aina. Nikon elukkajutuissa on paitsi asiaa niin todella vinkeää tekstiä muutenkin.


      • marathustra kirjoitti:

        Ehdottomasti.
        Aikaisempi hänen juttunsa oli: "Kimppuun vain ja lihoiksi – tiepistiäinen toimii kuin Finnkino". Aika täydellinen vertaus.
        http://www.hs.fi/tiede/art-2000005293679.html

        Joo täytyypä toistaa jo ketjussa esittämäni "tätä lisää!" Olen kyllä nähnyt noita juttuja, mutta en ole hoksannut, että Niko Kettunen saattaa olla ilmiö.


      • Kaaosnautti kirjoitti:

        Joo täytyypä toistaa jo ketjussa esittämäni "tätä lisää!" Olen kyllä nähnyt noita juttuja, mutta en ole hoksannut, että Niko Kettunen saattaa olla ilmiö.

        Yhdyn edelliseen kommenttiin.


      • pieni.hirveä.mies

        Kiitos kommenteistasi, Niko Kettunen, itseäsi koskien.

        Itse en kuitenkaan aio MV-lehteä vaihtaa, sillä siinä on huumorikin parempaa.

        Olen kokeillut hesaria mökillä puuceessä. Tuli ihottumaa, aivan samalla tavalla kuin lukiessakin, joten lopetin tilauksen.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2087
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1600
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1226
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      488
      1145
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1135
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      876
    Aihe