Suomessa jatketaan metsäsän puista tehtävän biopolttoaineen kehittämistä, vaikka EU kieltää ja vaikka kaikki autotehtaat siirtyvät sähköautojen valmistajiksi ja vaikka kaikki laitoshankkeet perutaan. Kepuhallitus haluaa edelleen tukea rahoillamme biodiesellaitosten kehtittämistä huolimatta polttoaineiden kysynnän lopahtamisesta ja asteittaisesta loppumisesta.
Sipilän itse perustama Chempolis on alan tunnetuin toimija, tosin silläkään ei ole yhtäkään toimitetun laitoksen referenssiä. Se on saanut verotukea yli 30 miljonaa euroa ja Chempolikseen on kerätty omistajiksi, hallituksen jäsenkiksi ja ns. neuvonantajiksi maakuntien kepulaiset Esko Ahoa myöti ja entisten valtionyhtiöitten eläkkeellä olevat Ylipääjohtajtat Matti Sundbergia myöti! Verorahojen haaskaus alkaa saada sairaat piirteet!
Maailman autot sähkökäyttöön - Paitsi Suomessa!
155
1535
Vastaukset
- Aina_jäljessä_aikaansa
Apple perusti massiivisen palvelinkeskuksen Tanskaan, koska siellä on saatavissa uusiutuvaa energiaa keskuksen käyttöön, joka toimii kokonaan uusiutuvilla. Samanlaisia uusiutuvan energian varaan nojaavia satojen miljoonien eurojen palvelinkeskuksia suunnittelevat Google ym. suurfirmat. Mitä tekee Suomi, no keskittyy tietenkin vain ja ainoastaan ydinvoimaan. Ja juuri nyt kun tuuli- aalto- ja aurinkoenergian välivarastointiin on kehitteillä akkulaitoksia jotka tasaavat tuotantohuippuja. Myös autoilu on siirtymässä Teslan läpilyömänä ja BMW:n, Volvon ym. valmistajien toimesta täyssähköautoiluun, jonka puhtaan uusiutuvan päästövapaan energian tarpeen takia Suomenkin pitäisi ymmärtää siirtyä akkulaitoksin varustettuun tuulvoiman, aaltovoiman ja aurinkoenergian tuotantoon. Sähköautojakin voidaan käyttää sähkön tuotantohuippujen tasaamiseen kun autokanta sähköistyy. Miksi olemme taas jälkijunassa jämähtäneenä vanhanaikaiseen energiatuotantoon?
- Akkuja-leikkeihin
> Ja juuri nyt kun tuuli- aalto- ja aurinkoenergian välivarastointiin
> on kehitteillä akkulaitoksia jotka tasaavat tuotantohuippuja.
Siis noita akkuja on ollut "juuri nyt kehitteillä" jo ainakin viimeisen 30 vuoden ajan.
Ei ole edelleenkään mitään akkuteknologiaa olemassa, jossa omakotitalon kokoista sähköntarvetta voitaisiin varastoida pakkaskautta varten. Tai edes tuulettomien päivien tai 12 h ajanjakson yli pääsemistä varten. Ollaan edelleen tuhottoman kaukana noiden akkujen kanssa. - pato.varastoi.sähköä
Mitään myrkyllisiä akkuja kannata rupea kehittelemään ja varastoimaan tonnikaupalla. Siinähän se ympäristöhyöty sitten menetetään kun tuota ongelmajätettä on kaikki paikat täynnä. Ja pato on jo keksitty.
Akkuja-leikkeihin kirjoitti:
> Ja juuri nyt kun tuuli- aalto- ja aurinkoenergian välivarastointiin
> on kehitteillä akkulaitoksia jotka tasaavat tuotantohuippuja.
Siis noita akkuja on ollut "juuri nyt kehitteillä" jo ainakin viimeisen 30 vuoden ajan.
Ei ole edelleenkään mitään akkuteknologiaa olemassa, jossa omakotitalon kokoista sähköntarvetta voitaisiin varastoida pakkaskautta varten. Tai edes tuulettomien päivien tai 12 h ajanjakson yli pääsemistä varten. Ollaan edelleen tuhottoman kaukana noiden akkujen kanssa.Siis teknisesti ottaen on olemassa, mutta ongelmana on että siihen menisi suuri osa kellarikerroksesta, maksaisi montakymmentätuhatta euroa, tässä olisi noin 20-30% sähköhävikki (verrattuna siihen että vain ottaa tarvitsemansa sähkön suoraan verkosta) ja sen lisäksi Li-ion akut ovat asioita mitä en tahdo siinä kokoluokassa kotiin.
Vrt miten kännykät joskus ovat räjähtäneet mutta kerro mittakaava parilla monella tuhannella.- paskaaaaa
Toivotttasti sähkökulneuvot ei yleisty...inhottavia
- mobutuseseko
paskaaaaa kirjoitti:
Toivotttasti sähkökulneuvot ei yleisty...inhottavia
Enpä koske noihin sähkörotteloihin edes rukkaset kädessä!
- Toimiiko_suomessa
Toimiiko sähköauto Suomessa talvella? Miten sen ohjaamon saa pysymään lämpimänä?
- Takka-tarpeen
Sähköautossa pitää olla tietenkin puulla toimiva takka, koska sähkö on tunnetusti kylmyyttä tuottava energiamuoto.
- HyvinPyyhkii
En ole huomannut etteikö Teslat toimisi myös talvella.
"Toimiiko sähköauto Suomessa talvella? "
Toimii hyvin :)
"Miten sen ohjaamon saa pysymään lämpimänä?"
Sähkölämmityksellä ja ilmastoinnilla. Molemmat siis toimivat sähköllä.- Emoluski
Oudoksuva kirjoitti:
"Toimiiko sähköauto Suomessa talvella? "
Toimii hyvin :)
"Miten sen ohjaamon saa pysymään lämpimänä?"
Sähkölämmityksellä ja ilmastoinnilla. Molemmat siis toimivat sähköllä.Ja kun talvella ohjaamon lämmitykseen menee noin 3 - 4 kilowattia, niin aika tavalla vähenee se ajomatka. Teslaan on turha verrata mitään "sähköisiä kansanautoja" kun se maksaa omakotitalon verran. Harvalla on siihen varaa.
- Rattoro
Emoluski kirjoitti:
Ja kun talvella ohjaamon lämmitykseen menee noin 3 - 4 kilowattia, niin aika tavalla vähenee se ajomatka. Teslaan on turha verrata mitään "sähköisiä kansanautoja" kun se maksaa omakotitalon verran. Harvalla on siihen varaa.
Tämä valitettava fakta monilta sähköautouskovaisilta unohtuu koko ajan. Myös ilmastointi kuluttaa hyvin paljon energiaa.
- MeneKouluun
Rattoro kirjoitti:
Tämä valitettava fakta monilta sähköautouskovaisilta unohtuu koko ajan. Myös ilmastointi kuluttaa hyvin paljon energiaa.
Aivan samalla tavalla ilmastointia päällä pitävä polttomoottoriauotoilija tankaa seuraavan kerran aivan vähän aikaisemmmin kuten myös sähköautoilija lataa akkunsa vähän aikaisemmin. Vai luuleeko Kepuli, että polttomoottori antaa ilmaiseksi lahjana colerin vaatiman tehon ja että vain sähköautossa ilmastointi vie energiaa? Koulun käymistä suositellaan.
- biohuijaus
Laihialainen ilmalämpöpumppu pitää lämpimänä ja kumit paksuina.
Emoluski kirjoitti:
Ja kun talvella ohjaamon lämmitykseen menee noin 3 - 4 kilowattia, niin aika tavalla vähenee se ajomatka. Teslaan on turha verrata mitään "sähköisiä kansanautoja" kun se maksaa omakotitalon verran. Harvalla on siihen varaa.
Alle 3-4 kilowattia / tunti pitäisi mennä niin pienen tilan lämmittämiseen. Eli verrattuna ajamisen kuluttamaan energiaan se on melkein olematon :)
Vertailun vuoksi, 3 kilowattia on sama kuin 4 hevosvoimaa. Eli autoissakin joissa on ilmastointi oikeastaan ei kovinkaan paljon tehoista kulu sen pyörittämiseen :)
- Entä_traktori
Toimiiko metsätraktori tai peltotraktori sähköllä? Saako sähköstä riittävästi tehoa leikkuupuimuriin tai pyöräkuormaajaan tai rekkaan?
Toimii hyvin ja saa tarpeeksi tehoa :)
Vrt. esim:
Sähkötraktori https://electrek.co/2016/12/05/john-deere-electric-tractor-prototype/
Sähkörekkoja https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_truck- Mosteros
Oudoksuva kirjoitti:
Toimii hyvin ja saa tarpeeksi tehoa :)
Vrt. esim:
Sähkötraktori https://electrek.co/2016/12/05/john-deere-electric-tractor-prototype/
Sähkörekkoja https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_truckKalliiksi tulee latausaika maanviljelijälle, kun sesonki painaa päälle. Sen verran akkuja, että paljon menee aikaa.
Mosteros kirjoitti:
Kalliiksi tulee latausaika maanviljelijälle, kun sesonki painaa päälle. Sen verran akkuja, että paljon menee aikaa.
Tätä varten voi sen ladata sen yöaikana.
- vihreäkansalainen
Tuulivoimaloita on rakennettava lisää että saadaan ladattua sähköautot.
- dfbgdfgdfgdfddfd
Niitä oli aivan pirusti Saksassa. Ei enää hyvän näköistä. Piilaavat noilla loputkin ympäristönsä.
- Whirlvortex
dfbgdfgdfgdfddfd kirjoitti:
Niitä oli aivan pirusti Saksassa. Ei enää hyvän näköistä. Piilaavat noilla loputkin ympäristönsä.
Tuulivoimala on kylläkin kaunis maiseman somiste. Ihmisellä on jotain ongelmaa omien korvien välissä , jos ne rumilta tuntuvat....kaikki kerrostalotkin pitäisi samalla logiikalla kieltää.
- Kaasu_on_kevyttä
Noita painavia akkujensiirtoalustoja ei oikein suomenteillä kannata käyttää.
- assssss
Oudoksuva kirjoitti:
Mistä "painavasta akunsiirtoalustasta" puhut?
Tarkoitti varmaan haihattelua sähkörekoista. Talvella tulee isoja ongelmia.
assssss kirjoitti:
Tarkoitti varmaan haihattelua sähkörekoista. Talvella tulee isoja ongelmia.
Ei yhtään enempää kuin esim. Tesloissa joissa akkupaketeissa on omat lämmittimet että koko ajan pysyy optimilämpötilassa.
Eli siis vielä odotetaan perustelua siitä että mitä "isoja ongelmia" tulee :)- Huoooooh
assssss kirjoitti:
Tarkoitti varmaan haihattelua sähkörekoista. Talvella tulee isoja ongelmia.
Sähkörekan akut painaa 15000 kg ei ongelmaa. Viedään pienenpiä kuormia.
- ei.toimi.suomessa
Kyllä se on diesel täällä siperian kulmilla oltava. Ei me missään helvetin tropiikissa asuta.
- KepuSyntisäkki
Suomessa on akkujen kanssa helpompaa, kuin tropiikissa, jossa akkuja joudutaan jäähdyttämään. Henkilöautoista poistuvat ensin diesel- ja heti perään bensiinimoottorit. Seuraamme Norjan ja Ruotsin perässä tosin poliitikkojemme hidastamana ja metsänomistajien lobbaamana MTK:n ja Kepupuolueen kautta. Joka tapuksessa Kepu ei ohjaile maailman kehitystä vaan taipuu aikanaan, mutta veronmaksajan kannalta liian myöhään.
- voitietämättömyyttä
Sähköä ei ole hyödynnettävässä muodossa ilman maaöljyä. Käytännössä mitään ei kyetä valmistamaan ilman fossiilisia raaka-aineita. On edesvastuutonta tuhlata vähät öljyvarat muka uusiutuviin sähköntuotantotapoihin ja turhanpäiväisiin kulkuneuvoihin.
- SuomessaKepulillaTiellä
Kerro tämä vaikka Volvon autotehtaan johdolle!
- nelöysätpuheet
SuomessaKepulillaTiellä kirjoitti:
Kerro tämä vaikka Volvon autotehtaan johdolle!
Viime vuosikymmenellä pääministeri Persson julisti Ruotsin luopuvan (maa)öljystä vuoteen 2030 mennessä. Hän ei kertonut, miten Ruotsi aikoo tuottaa ja jaella sähkönsä ilman maaöljyä.
- Hölmö_päätös
SuomessaKepulillaTiellä kirjoitti:
Kerro tämä vaikka Volvon autotehtaan johdolle!
Volvo ampui tuossa itseään jalkaan. Kohta ei ole Ruotsissa autoteollisuutta. Ensin meni Saab nurin. Seuraavaksi menee Volvo.
- Storakka
Ruotsissa on ollut CO2-vero vuodesta 1991, hiilijalan jälkeä he eivät ole ainoastaan laskeneet, vaan myös toteuttaneet, siellä luovuttiin etanolista liikenteessä jo 10 vuotta sitten, minkä osuus oli kolmannes. Tämä on se ero Suomeen, täällä isketään päätä seinään. Suomi olisi 20 vuotta sitten voinut ottaa mallia Itävallasta ja Suomi olisi etulyöntiasemassa Ruotsiin nähden.
Jokainen jolla on ollut leluja pienenä, on voinut todeta, että sähköauto on paljon yksinkertaisempi eli halvempi valmistaa. Hitlerin menetelmiä ei kannata ottaa Suomessa enää käyttöön, vaan laittaa puutavara laattoina byggalle.- asssssssss
No sähköauton alhaiset valmistuslustannukset ne näkyvätkin nykyisten sähköautojen hinnoissa, koska kauppa käy koko ajan kuin rajuilma.
No, jaa akut ovat se ylitsepääsemätön ongelma.
Googlettakaa: Europositron Rainer Partanen
- 320cdi
Taloyhtiöissäkin kannattaa latauspisteet maksattaa niillä jotka niitä käyttävät, eihän normaali ihminen sellaista tarvitse.
- UusAikaTulee
Kepuille ei meinaa millään mennä jakeluun, että sähkömoottorit korvaavat polttomoottorit autokäytössä aivan kohta. Kaikkein viimeisimpänä voisi kuvitella, että puusta tehdyllä dieselöljyllä käytettäisiin autojen polttomoottoreita. Mutta kuitenkin KepuTilikainen oli sekin laitettu sanomaan! Tulkaa Keput nykyaikaan höyrykoneistanne!
- Jgttybxz
UusAikaTulee kirjoitti:
Kepuille ei meinaa millään mennä jakeluun, että sähkömoottorit korvaavat polttomoottorit autokäytössä aivan kohta. Kaikkein viimeisimpänä voisi kuvitella, että puusta tehdyllä dieselöljyllä käytettäisiin autojen polttomoottoreita. Mutta kuitenkin KepuTilikainen oli sekin laitettu sanomaan! Tulkaa Keput nykyaikaan höyrykoneistanne!
"puusta tehdyllä dieselöljyllä käytettäisiin autojen polttomoottoreita"
ei vaan puusta tehdyllä dieselöljyllä pyöritetään generaattoria ja saatu sähkö käyetää sähköautoissa
- kxmxld
sähköautot on ympäristökatastrofi. ehkä sekin huomataan jossain vaiheessa ja ne kielletään.
http://www.talouselama.fi/uutiset/tassa-on-sahkoautojen-likainen-pikku-salaisuus-3436102 - onkototta
Kuulin, että Volvokin lopettaa kokonaan polttomoottoreiden kehittämisen nyt ja toimittamisen lähivuosina Pitääkö paikkansa?
- Volvon-humbuugi
No ei pidä paikkaansa. Nyt tuotannossa olevat täysin bensiinikäyttöiset Volvo-mallit valmistetaan malliston elinkaaren loppuun saakka, eli puhtaasti bensa-Volvoja valmistetaan ainakin 5..7 vuotta eteenpäin.
Vuodesta 2019 alkaen uusissa Volvo-malleissa on pienessä osassa pelkka akku sähkömoottori.
Valtaosa uusistakin Volvo-malleista on Toyota Priuksen kaltaisia hybridejä. Ne ovat bensamoottorisia autoja, jotka hyödyntävät akun antamaa jarrutuksissa ja alamäissä latautumalla saatavaa akkutehoa kenties 5..10% verran ajon aikana.
Aivan humpuukia tuokin Volvon lanseeraus. Kyllä bensa palaa maanteillä vielä seuraavat 20 vuotta ylivoimaisena energialähteenä. - laVerdad
Miten niin humpuukia, jos kerran tehdas lopettaa nyt polttomoottoreiden kehittämisen niin kait se nyt sitten niistä luopuukin!!!! Eri asia on tietenkin, tää ihmiset käyttävät nykyautonsa elinkaaren päähän, mutta kuka muutaman vuoden perästä ostaa vanhentumaan jätettyä tekniikkaa - ei kukaan, ei edes Kepupoliitikot!
- Bensaa-palaa
No kun ei se Volvo lopeta polttomoottoreidensa kehitystä. Opettele lukemaan uutiset. Uusiinkin volvoihin laitetaan edelleen 2019 jälkeenkin mahdollisimman bensapihi bensamoottori sisään.
Ja sen bensakoneen rinnalle laitetaan auton verrattain pienehköihin akkuihin perustuva sähkömoottori.
Sekä parempia bensamoottoreita että parempia sähkömoottoreita kehitellään takuuvarmasti Volvon tehtailla vielä 10 vuodenkin kuluttua.
- OlkaaKutenMuutkin
Tunnustakaa Keput virheenne, pyytäkää anteeksi ja lopettakaa verorahojen tuhlaaminen kaiken maailman Chempoliksiinne.
- KepuLulu
Suomi ostaa päästöoikeuksia Ruotsilta.
- lisäävaanautoja
"Kun sähköauto lähtee tehtaalta, on se aiheuttanut hiilidioksidipäästöjä 13 600 kilogramman edestä. Polttomoottoriauton kohdalla vastaava määrä on 6 350 kiloa."
"Lisäksi akkujen latauskapasiteetti heikkenee ajan myötä. Esimerkiksi Nissan arvioi, että sen Leaf-sähkäauton akut heikkenevät viidessä vuodessa niin, että 125 kilometrin maksimimatka lyhenee 88 kilometriin."
"... vaikka sähköautot eivät liikkuessaan aiheuta hiilidioksidipäästöjä, aiheuttaa niiden valmistus päästöjä enemmän kuin moni ymmärtääkään."
Kyllä moni ymmärtääkin täysin millainen raakile sähköauto on, mutta liian moni ei.
Ja niille ymmärtämättömille voidaan sitten tarjoilla päästöttömiä sähköautoja.
Ja täydestä menee. Niin täydestä että siitä intoutuu pienemmät politrukit julistamaan taantumuksen pimeyttä vaikka autoteollisuus tarjoaisi pikatien autuuteen. Autoteollisuushan tietysti toimii puhtaasti ympäristön tilan hyväksi tuottamalla aina uudenlaista autokantaa.- puhelinlangat.laulaa
En ihan usko tollaseen eroon, mutta siks mulla on lankapuhelin , koska tiedän akkuvalmistuksen kuormittavan ongelman. Myös elinkaarensa päässä. :)
- fortum.on.perseestä
Heh, ja johan fortum on taas ahneuksissaan lyönyt kapuloita rattaisiin perimällä seitsenkertaista sähkön hintaa auton lataajilta.
- KäsikassaraFortum
Fortum valtionyhtiönä on Kepun käsikassara, jonka johto milloin investoi Venäjälle 4500 miljoonaa Pekkarisen pyynnöstä, milloin sijoittaa Rehnin pyynnöstä Fennovoimaan ja milloin taas ostaa Sipilän perheyrityksen, Chempoliliksen ylihinnalla. Siksi myös suomalaiset joutuvat kustantamaan Fortumin johdolle jättibonukset, että pitävät suunsa kiinni siitä kaikesta hullusta mihin heidät on pakotettu.
- TulevaisuusKäsillä
Taloyhtiöt eivät varaudu tulevaisuuteen biodiesel- säiliöin, vaan säköautojen latauspistein. https://www.kauppalehti.fi/uutiset/taloyhtioiden-on-syyta-varautua-latauspistebuumiin/TCAsL6xc
- kalliksi.tulee
Sellanen taloyhtiö on ihanteellinen jossa ei asu ensimmäistäkään vihreätä.
- hybridillä
Pää tais jälleen tulla vetävän käteen. Jo keväällä asiantuntijat(dosentit 68 kpl :)) sanos, ett kepuloisisten laskutaito ei ole riittävä. Silti tuttuun tyyliin, sipilän ykköshanketta, biopolttoaineen tuotantoa metsästä ajettiin kuin käärmettä sinne. Eu ei ikinä tuu hyväksymään moista, ilman kovia sanktioita hiilinielujen tuhoamisesta. Mut eiköhän tuo kuitenkin toteudu, veronmaksajahan ne tietenkin maksaa, vaikka hyödyn kerää kepuloinen.
Toinen juttu myös kepuloisista, jotka tukevat kaikenlaista kaivannaisteollisuutta maassamme lopputuloksesta piittaamatta. Nyt on kovasti tapeetilla litium(sähköautojen akut mm.) löydösten hyödyntäminen ulkomaalaisvoimin. Kepuhan on valmis hyväksymään kaiken, kunhan joku vaan saa provikat. Jälkien korjaamisenhan maksaa veronmaksajat joihin kepuloiset sipilän mallin mukaan (11%) kuuluvat nihkeästi.
Volvo(kiinalaisten om.) ilmoitti, ett v. 2019 malleista lähtien kaikissa uusissa autoissa on sähkömoottori. Meillä lienee ennemmin sipilän tehtaan häkäpöntöt, jos ny jotain omaa joskus...Ehkä peräkärryssä viel paskakaivoki, joho jätteet.- Sdp1
Ei niitä ainakaan hitlerin menetelmillä kannata tehdä, Ruotsissa ei tehdäkään.
- hölmölässä
Laitetaan purje auton katolle.
Sitten voi mennä minne tuuli kuljettaa. - Kepuhuuhaata
Polttoaineen jyystäminen puusta on todellinen energiasyöppö. Siinä kuluu energiaa moninkertaisesti siihen nähden mitä saadaan irti. Puulle löytyy ainakin tuhat järkevämpää käyttötapaa.
No puusta saa energia halvemmallakin sota-aikana Suomen autot kulkivat " Häkäpytyillä".
Miksi ei sitä häkäpytty tekniikkaa kehitellä Suomessa nykyaikaisilla raaka-aneilla, suodattimilla ja tekniikalla luulisi sen pelaavan hienosti ? Jossain vaiheessa häkäpytyn kehittely tyssääntyi valtion omilla toimilla verottamalla häkäpytyttyautoja kohtuuttomasti. Että silleen.höpöhöpö kirjoitti:
No puusta saa energia halvemmallakin sota-aikana Suomen autot kulkivat " Häkäpytyillä".
Miksi ei sitä häkäpytty tekniikkaa kehitellä Suomessa nykyaikaisilla raaka-aneilla, suodattimilla ja tekniikalla luulisi sen pelaavan hienosti ? Jossain vaiheessa häkäpytyn kehittely tyssääntyi valtion omilla toimilla verottamalla häkäpytyttyautoja kohtuuttomasti. Että silleen.Koska häkäpönttö on epätehokas tapa saada energiaa ja kestää kauan ennen kuin se on lämmennyt tarpeeksi ennen kuin sitä voi käyttää. Periaatteessa samat syyt kuin miksi nykyisin ei käytetä enää höyrykoneita :)
Oudoksuva kirjoitti:
Koska häkäpönttö on epätehokas tapa saada energiaa ja kestää kauan ennen kuin se on lämmennyt tarpeeksi ennen kuin sitä voi käyttää. Periaatteessa samat syyt kuin miksi nykyisin ei käytetä enää höyrykoneita :)
No kaikilla, ei ole niin kiire lähteä. Miksi ne joilla on aikaa ei voisi käyttää noita häkäpyttyjä ?
Miksi pitää veroilla tehdä aina kiusaa vähävaraisille autoilijoille ? Että silleen.höpöhöpö kirjoitti:
No kaikilla, ei ole niin kiire lähteä. Miksi ne joilla on aikaa ei voisi käyttää noita häkäpyttyjä ?
Miksi pitää veroilla tehdä aina kiusaa vähävaraisille autoilijoille ? Että silleen.Huomasitko sen toisen mainitsemani pointin? Häkäpönttöauto on vähemmän energiatehokas kuin bensalla toimiva auto ja käyttää noin 1.54 kertaisen määrän energiaa saadakseen yhtä paljon tehoa polttoaineesta kuin suoraan se polttamalla saataisiin :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Wood_gas#Internal_combustion_engineNo huomasin, mutta se häkäpytyn kehittely loppui verotukseen. Nykyisellä tekniikalla ja hyvistä raakaineista valmistettuna tuo systeemi on jotain ihan muuta, kun nuo sota-ajan häkäpytyt oli hyötysuhteeltaan. Noita pilkepuita joita noissa häkäpytyissä käytettiin on nykysin metsät täynnä, jos joku vain haluaisi niitä kerätä ja valmistaa niistä sopivia kalikoita pyttyyn. Että silleen.
- Nytkulkeejapitkälle
Näin auto tankataan uudella mullistavalla ja ympäristöystävällisellä tavalla, nobelilla palkittu nero näyttää toimintaperiaatteen: http://aijaa.com/zG4GZO
- Cphaw
Hienoa kun on oikeita käytännön neroja olemassa eikä mitään vammaisia pyörätuolissa koneen avulla puhuvia epäsikiöhirviöitä.
- Mahtavaaaa
Edisoniin verrattava nero tuo tumma herra! Nyt minustakin tuli maahanmuuttomyönteinen :)
- Solarwood
Mitä puu on? Aurinkoenergiaa!! Luonto on jo kehittänyt sähkötekniikan varastoimaan aurinkoenergian puiden muodossa. Vettä aurinkoa ja hiilidioksidia niin saadaan energiaa varastoitua tikkua ristiin laittamatta.
- sunffarallalalaalaaa
En voi sanoa että Suomi pelkästään olisi täynnä idiootteja, mutta kun ymmärrän suomea ja luen nyt suomeksi näitä juttuja, niin ainakin nämä tänne kirjoittajat tuntuvat idiooteilta. Eikö kukaan ajattele, että joku tulevaisuudessa keksii jotain mullistavaan energian tuottamisen suhteen.
ihmiskunta on ollut aina joidenkin nerojen varassa. Pyörän keksijää ei tosin tiedetä kuka se oli ja patenttiakaan tuo ei keksinnölleen hakenut. Tulen keksijälle kävi samoin. No patent.
Katastrofi on siinä kun ihmiset kuvittelevat, että keksintöjen keksiminen on loppu. Aivottomat idiootit luulevat ettei mitään uutta kukaan voi enää keksiä, kun itse ovat puusta tehdyillä päillään funtsimassa maailman menoa.
Tuli ja pyörä keksittiin ennen patenttitoimiston olemassa oloa. Purjekin taisi mennä ilman patentinhaltijaa.
Autossa on useita patentin haltijoita. Tuulilasin pyyhkijän keksi muuten nainen. Benzillä, Peugeotilla, Citroenillä ja monella muulla on jokin keksintö mikä toi auton siihen olomuotoon mikä se nyt on. Joku keksii vielä jonkun keksinnön mikä vapauttaa meidät tästä vanhanaikaisesta teknologiasta joten levätkää rauhassa ja lakatkaa valittamasta.- täysilläpäin
Ihmiskunnan ns. keksinnöt on kohta keksitty, kun öljy loppuu. Öljyä on tuhlattu ja tuhlataan silmittömästi toivotalkoissa, mutta luonto vapauttaa meidät tästäkin rististä historiallisesti ottaen pikavauhtia..
- turkki-tarpeen-
Pitääkö sähköautoon laittaa polkimet, että pääsee jatkamaan matkaa sähkön loputtua. Vai laitetaanko jokaiseen autoon tuulivoimala ja aurinkokennot, että ei jää tienpäälle. Eihän lataus kuitenkaan aina riittä, joten tankausautoko tilataan tielle lataamaan auto. Ongelmia syntyy varmasti kun pakkasta on yli 30 astetta.
Pakkanen ei ole ongelma (ja niissä on akunlämmittimet pakkasta varten), eikä suurimmalle osalle ihmisistä 480km etäisyys akulla ole ongelma kun sen voi ladata öisin :)
- ihmeellistä
Millä net lämmittimet lämmitetää, tohollako?
- PTC-
ihmeellistä kirjoitti:
Millä net lämmittimet lämmitetää, tohollako?
Oletko kuullut koskaan sähkövastuksesta? Kuinka sähkökiuas lämpenee? Tohollako?
Sähkö auto soveltuu kotirouvien kauppakassiksi kaupungeissa, täällä laajoissa maakunnissa sillä ei ole juuri mitään käyttöä! Koittakaapas käväistä vaikkapa Oulusta Kilpisjärvellä sähköautoillanne, veikkaan jotta itku tulee välillä !
Diesel ja bensa autoilla se ei ole konstikaan !
Late Lapista. SSSS Ry!- hybridillä
Oliko pirmera liikaa? Vai, et voi 3,5 l/100 pensavehkeellä päästä sähön avulla kaupunkissa?
- kovat.käryt.akunteossa
Jostakin kuulin, en muista mistä, että teslan akun valmistuksen päästöillä ajaisi 8 vuotta normaalilla autolla. Muistaako joku missä tämä uutinen oli?
Hitto kun tätä mediaa on niin paljon ettei muista mistä mikäkin uutinen on.- öljyratkaisee
Oleellista ei ole, kuinka pitkälle ajaa päästöillä, vaan kuinka paljon öljyä kuluu akun valmistukseen.
öljyratkaisee kirjoitti:
Oleellista ei ole, kuinka pitkälle ajaa päästöillä, vaan kuinka paljon öljyä kuluu akun valmistukseen.
Koko sähköauton valmistukseen, noin kaksinkertaisesti normaaliin autoon. Erona lähinnä että vanhanaikaisella autolla eliniän hiilidioksidituotot on vain 17% eliniän hiilidioksidi-päästöistä joten kaksinkertainenkin on suuri parannut verrattuna normaaliin autoon.
- aw69ew
Lyhyessä kaupunkiajossa bensamoottorin hyötysuhde on huono, vain 10 % luokkaa. Sähkömoottorilla se on luokkaa 95 %. Yhtä bensalitraa korvaamaa tarvitaan noin 1 kWh sähköä.
Akkujen valmistuskustannus on nykyään noin 350 e/kWh. Jos akku kestää 1000 lataussykliä (optimistisesti), niin akkukustannus on 0.35 e/kWh.
Kaupunkiajossa sähköauton akkukustannus on vain noin puolet bensiinin verottoman maailmanmarkkinahinnan mukaisesta kustannuksesta. Lisäksi tulee sähkön hinta, joka kotitaloushinnalla tekee noin 0.12 e/kWh.
Lyhyessä ajossa (alle 150 km/päivä) sähkö alkaa olla jo kiplailukykyinen vaihtoehto bensiinille. Verottaja tietysti ratkaisee asian loppupeleissä.- kokonaishinta-
Vai kotitaloushinnalla 0.12 €/kWh?
Miksi sitten joillakin kotitaloushinta kokonaisuudessaan on 0.759 €/kWh.
Minä ainakin joudun maksamaan kaikki siirrot, verot, perusmaksut, ennen kuin laittavat sähköä tulemaan. 1000 lataussyklin jälkeen modernit akut kyllä toimivat, energiakapasiteetti vain pudonnut täydestä 80 prosenttiin.
Eli koska esim. Teslan Model S:n kantama on 480km uutena, 1000 lataussyklin jälkeen olisi se enää vain 384km latauksien välissä. Joten sitä voi hyvin käyttää vielä tässä vaiheessa :)
https://www.quora.com/How-many-complete-charges-can-a-Tesla-Model-S-battery-take-before-it-has-to-be-replaced-Or-is-it-only-a-function-of-time
- h.akkarainen
Kiintokuutiosta puuta saadaan noin 100 litraa dieseliä. Sen maailmanmarkkina-arvo on noin 60 e eli saman verran kuin tukkipuun kantohinta kuutiolta.
Puun jalostaminen dieseliksi on kallista. Pelkästään sahatavarana puusta saa kantohintaan nähden 5-kertaisen hinnan.
Biodieselin kannattavuus on kyseenalaista, vaikka raaka-aine olisi ilmaista jätepuuta.Pajupensikot vain biodiesseliksi, ei siihen tukkipuita kannata tuhlata !
Late Lapista. SSSS Ry!- h.akkarainen
"Ilmainen" jätepuu kannattaa polttaa sähköksi ja lämmöksi lämpölaitoksissa. Sähköllä ladataan autojen akkuja ja lämmöllä lämmitellään.
- gigiugilugli
gyuguygyugfyuf
- lannastaenergiaa
100 l dieselin lisäksi 1 kuutiosta puuta saadaan esim. lämpöä saman energiamäärän verran .
Tukkipuut on erikseen. Jätepuusta ja halvasta kuitupuustakin kannattaa jo tehdä.
Biokaasu on päästötöntä ja olisi ympäristön kannalta ylivoimaisesti parempi vaihtoehto kuin sähköakkujen valmistus ja käyttö. - KemiaaOppimaan
Sen 100 litran irroittamiseksi puusta tarvitaan paljon öljyä, tai vielä enemmän puuta, että prosessi saadaan toimimaan. Ei kait kukaan luule, että puuta kylmäpuristamalla syntyy öljyä? Minkä kaavan mukaan syntyy tasan100 litraa "dieseliä" kuutiometristä puuta! Onko koivu siinä parasta, vai pitääkö olla haapaa, kuusta, vai mäntyä?
Diesilöljy, kuten biokaasukaan ei ole päästötöntä, koska palaessa syntyy CO2- päästöjä ja epätäydellisestä palamisesta ja oheisainesta johtuen mm. hiilivetyjä ja satoja myrkky- yhdistetitä. Entä prosessin päästöt - paljonko ovat ja mitä päästöjä?
- lhlhlhhlhlå
Vähänkään järkeä käyttää niin ymmärtää, että pelkkään sähköön ei kannata turvautua missään asiassa. Mä haluan sellaisen auton, joka toimii vaikka millä liemellä ja tarvittaessa vaikka häkäpöntöllä. Siinä ei tarvitse olla mitään hienouksia, kunhan lämmityslaite löytyy.
Pelleilkää kuulkaa sähköautojenne kanssa. Kyllä se on nuilla harvoilla pakkasilla nähty mitkä autot ei käyntiin lähde ja kykkivät tienvarsissa.
Maailma alkaa olemaan sellaisessa mallissa, että kannattaa varautua aivan vanhoilla hyvillä konsteilla tulevaan. Ensimmäisenä tulee mieleen pidempi sähkökatkos syystä tai toisesta. Sekä tulevat monopolitoimittajat, jotka kiskovat energiasta, vedestä yms järjettömiä hintoja.
Siis aivan hyvä asia kehitellä biopolttoainetta ihan kotimaisesti ja unohtaa EUn kotkotukset tyystin. - turhaahöpinää
Rahan kytkeminen energiaan vie huomion pois varsinaisesta asiasta. Eri energialähteitä pitää vertailla energiasisällön mukaan ymmärtäen, että mistään ei tule mitään ilman maaöljyä.
- ytrewqh
Öljy on arvokas kemianteollisuuden raaka-aine. Sen tuhoaminen polttamalla tulisi kriminalisoida.
- k.epuli
Tukiaisilla ja verotuksella nämä asiat lopulta ratkaistaan.
- tästä.on.kysymys
Kepu haluaa energiasta toisen tukiaisjalan.
- LuluCf
Se onnistuu vain kansallisilla tukiaisilla, koska EU:n kanta on ollut yli 25 vuotta tämä hiilinieluissakin.
- Sota-ajan-autot
>> Maailma alkaa olemaan sellaisessa mallissa, että kannattaa varautua aivan vanhoilla hyvillä konsteilla tulevaan. Ensimmäisenä tulee mieleen pidempi sähkökatkos syystä tai toisesta.>>
Noi herkät, elektroniikalla kulkevat autot tarvii jatkuvasti toimivaa merkkikorjaamoketjua ja sen huoltamon palveluita, että autoa saa pysymään ajokuntoisena. Mistä niitä tekijöitä ja mikropiirin osia sotaa muistuttavissa kriisioloissa on muka Suomeen saatavana?
Auton pitää olla rakenteeltaan semmoinen, että jos siitä joku keskein osa hajoaa, vaikka vesipumppu tms. niin siihen voi viime kädessä käyda hakemassa varaosia vaikka puimasuulilta.
Taikka autojen kaatopaikalta romikselta, tai sitten pyytää naapurin verstasta valmistamaan sen puuttuvan osan.- Häköpönttötasoa
Terveiset sinne teikäläisen kivikauteen! Höyrykone tai Sipilän tapaan häkäpönttö on oíkea laite sinunlaiselle nilviäiselle. joka on menneisyyden vanki. En usko, että edes sinä haluat kumpaakaan, et höyryautoa, etkä häkäpönttöä. Silloin sinun on tyytyminen moniverroin sähköautoa monimutkaisempaan ja vaikeammin korjattavaan "tuhannen vikaantuvaa osaa" sisältävään polttomoottoriautoon. Me muut suhistelemme sähköautoilla.
- hqiutr
Sähköauton tiellä on enää yksi este. Se on tuo "kantama". Vety on ratkaisu siihen. Sähkö tuotetaan autossa polttokennolla. Näin kantama saadaan moninkertaistettua - sitä tarvitseville.
- joopas.joo
Pikalaturilla akkuun saadaan 80 % täydestä latauksesta noin puolessa tunnissa. Jos sillä sitten taas pääsee 100 km eteenpäin, niin pitkällä matkalla menee kyllä hermot. Ja aikakin on rahaa.
No ensinäkin nuo pikalatauspisteet eivät toimi nykyisillä pistorasioiden 1,5 neliön johdotuksilla ja 10 Amppeerin sulakkeilla ja niitä pikalatauspistokkeita pitää olla useita joka latauspisteessä.
Että silleen.- hyw96ue
Kahden auton ( s ja perinteinen) pitäminen on taas kallista, koska molemmista joutuu maksamaan mm. vakuutukset ja verot ja lisäksi niiden arvo hupenee ite eestään siinä pihalla, vaikka ei ajeta.
- energiasta.rauhaa
Olen vedyn kannalla 100% tai ainakin IsäTimon verran. Uskon, ett vety tulee olemaan ratkaisu lähes kaikkeen energiaan. Energiahan on "häviämätöntä" joten sen "kierrätystä" pitäis oppii lisää. Jos taloudelliset/poliittiset ARVOT ois ohitettu aikoinaan, ei SOTIA tarveis käydä, ainakaan nyky"syin".
- kaasutteluauto
Tulevaisuudessa ajetaan kaasuautoilla, joiden kehittämisessä suomalaiset ovat edelläkävijöitä. Nykyaikaisista kaasuautoista saadaan tehoa jo yhtä paljon, tai jopa enemmän kuin bensiiniverrokeista. Kaasu tuotetaan autoihin kotimaisesta puusta tai turpeesta tehdyillä pelleteillä.
Katsokaa Ylen dokumentti, niin tiedätte enemmän tulevaisuuden liikkumisesta Suomessa.
http://areena.yle.fi/1-3542881Suurin este muiden poltoaineden käytön edistämiselle on valtion yhtiö NESTE sillä on monopoli ja sitä tukee valtio verottamalla kaikkia muita kokeiluja tolkuttomalla verolla loppuu into kokeilla ja kehittää bensaa korvaavia polttoaineita ja laitteita. Että silleen.
- halkopinolta
Yksi pikkuauto kuluttaa noin tonnin öljyä vuodessa. Sen korvaamiseksi tarvittaisiin energialla mitaten noin 5 m3 puuta. Kaasutuksen hävikit, korjuu ja muut huomioiden ainakin triplat eli noin 15 m3 vuodessa. Kun pikkuautona on joku 2.5 miljoonaa, niin puuta tarvittaisiin niille luokkaa 40 m3. Se on noin puolet vuotuisista hakkuista.
- puunappula
halkopinolta kirjoitti:
Yksi pikkuauto kuluttaa noin tonnin öljyä vuodessa. Sen korvaamiseksi tarvittaisiin energialla mitaten noin 5 m3 puuta. Kaasutuksen hävikit, korjuu ja muut huomioiden ainakin triplat eli noin 15 m3 vuodessa. Kun pikkuautona on joku 2.5 miljoonaa, niin puuta tarvittaisiin niille luokkaa 40 m3. Se on noin puolet vuotuisista hakkuista.
Puupelletin energiasisältö on painossa mitattuna noin 40% verrattuna dieseliin. Kuinkahan pieneksi prosentti putoaa, jos korjuu, valmistus ja logistiikka huomioidaan? Toki dieseissäkin pitäisi huomioida silloin jalostus ja kuljetus.
Nykyiselläänhän pelletit puristetaan puunjalostuksen sivutuotteena tulevasta aineksesta, eli neitseellistä metsää ei kaadeta niitä varten. Mutta jos tarkoitus olisi häkäpöntöttää koko autokanta, niin ei taida pelkät sahanpurut ja kutterinlastut riittää.. No eikös ne voisi käyttää häkäpyttyjä, jos on halua ja tahtoa ja omaa ilmaista puuta saatavilla ?
Ne tehokkuusprosentit ovat näpertelyä ja saivartelua, kun kyseessä on ilmainen polttoaine.
Että silleen.
- Stagnaatiossa
Suurin este kehitykselle, ei yksistään sähköautolle on Suomen Keskusta, eli Kepuli!
- EiSoviSuomeen
Sähköauto ei sovi meluttomuutensa vuoksi Suomeen. Meillä on, toisin kuin muissa maissa, Nokian Renkaitten vimmatun lobbauksen johdosta pinttynyt tapa käyttää autoissa puolet vuodesta nastarenkaita.
Nastarenkaat syövät asfaltista äänätä vaimentaman bitumin ja hakkaavat kiviaineksen karheaksi joka aiheuttaa kaikilla renkailla ajettuna sietämätöntä liikennemelua autossa matkustaville. Lisäksi nastarenkaiden käytön johdosta Suomen tiet joudutaan pinnoittamaan louhossepelistä valmistetulla asfalttimassalla, joka edeleen lisää rengasmelua. Sähköautossa, josta puuttuu moottoripörinä korostuu rengasmelun tunne hyvin paljon voimakkaampanai kuin polttomoottorikäyttöisissä autoissa.
Rengasmelun vuoksi sähköautot sopivat muihin maihin hyvin, mutta eivät meille suomalaisille.- suola.pois
Tuo tien "syöminen" johtuu suolan käytöstä. Kun tien pintaa sulatetaan ja jäädytetään keinotekoisesti, niin se rapautuu tehokkaasti.
- 3kgPer100km
suola.pois kirjoitti:
Tuo tien "syöminen" johtuu suolan käytöstä. Kun tien pintaa sulatetaan ja jäädytetään keinotekoisesti, niin se rapautuu tehokkaasti.
Siis Suomessa suolakin on erilaista kuin muissa maissa!
Yhden auton nastat iskevät satasen vaudissa yli 9000 kertaa asfalttiin joka sekuntti. Bitumi irtoaa heti ja kiviaines murskautuu pölyksi. Jokainen tiellä liikkut on kuullut omilla korvillaan mitä nastat tekevät pinnoitteille. Ja jokainen on nähnyt omin silmin sen pölyn keväisin ja nastaurat, sekä mustan asfaltin jauhautumisen harmaaksi kivipinnaksi parissa viikossa joka syksy. Tutkimusten mukaan nastarenakain varustettu henkilöauto irrottaa noin puolet kuluten polttoaineen määrästä tietä pölyksi, eli noin 3 kg/100km.
- Ai-suomessako
"Tehokas polttomoottori ja sähköautot eivät ole toisensa kumoavia vaihtoehtoja, vaan ne ovat toisiaan täydentäviä polkuja. Molempia tarvitaan, jotta kunnianhimoiset ilmastotavoitteet saavutetaan. Autoteollisuuden kotina Saksan ei pitäisi laittaa yhtä ajotapaa toisen edelle. Poliitikkojen on määriteltävä maalit, muttei määrättävä, kuinka ne on saavutettava", Wissmann kommentoi selvityksen tiedotteessa.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/selvitys-polttomoottoriautojen-tayskielto-vaarantaisi-saksassa-yli-10-prosenttia-teollisuuden-tyopaikoista/SwrksRBB?ref=ampparit:1680&ext=ampparit- Prioditeetit
Entäs höyrykone ja polttomoottori - eivät ole toisiaan kumovaia vaan elävät symbioosissa? Jo olisi syytä ymmärtää, että markkinat määrittelevät kehityksen ja politiikkan tehtävänä on ainoastaan asettaa toiminnalle rajat (esim. ihmisten turvallisuus tuotannossa ja tuotteiden käyttäjänä), valvoa rajojen noudattmista ja kerätä verot. Ei mitään muuta, ei kerrassaan mitään muuta.
Suomessa kuolee ilmansaasteisiin noin 1800 ihmistä joka vuosi. Se on noin 5 kertaa enemmän mitä kuolee kaikissa liikenneonnettomuuksissa yhteensä. Kiinassa kuolee joka vuosi ennenaikaisesti 3 000 000 ihmistä ilmansaasteisiin, siis suuruusluokkana koko Suomen väestömäärä! - saa-mitä-tilaa
Tuo "selvitys" oli Saksan autoteollisuuden tilaama. Ikään kuin sähköautojen valmistaminen ei vaatisi ihmisiä tuotantoketjussa. Pelkkiin polttomoottoreihin keskittyneet teollisuuslaitokset saattavat hieman kärsiä, mutta maailma muuttuu, ja heidänkin kannattaisi ryhtyä panostamaan hyvissä ajoin tulevaisuuden teknologiaan.
- eswxrdcftvybguhnjikl
Prioditeetit kirjoitti:
Entäs höyrykone ja polttomoottori - eivät ole toisiaan kumovaia vaan elävät symbioosissa? Jo olisi syytä ymmärtää, että markkinat määrittelevät kehityksen ja politiikkan tehtävänä on ainoastaan asettaa toiminnalle rajat (esim. ihmisten turvallisuus tuotannossa ja tuotteiden käyttäjänä), valvoa rajojen noudattmista ja kerätä verot. Ei mitään muuta, ei kerrassaan mitään muuta.
Suomessa kuolee ilmansaasteisiin noin 1800 ihmistä joka vuosi. Se on noin 5 kertaa enemmän mitä kuolee kaikissa liikenneonnettomuuksissa yhteensä. Kiinassa kuolee joka vuosi ennenaikaisesti 3 000 000 ihmistä ilmansaasteisiin, siis suuruusluokkana koko Suomen väestömäärä!Joo, paitsi että suomessa on 5 500 000 ihmistä. Varmaan pitäisi lopettaa kaikki energian tuotanto, niin loppuis tää tietokoneidenkin käyttöä. Ei muutakuin jousipyssy kainaloon ja mettälle. Mennään kivikaudelle kaikki,jep ,jee........ Ihminen varmaan luulee olevansa maailmanvaltias, mutta kyllä nää sääilmiöt on ihan luonnon omia juttuja mihin ihmisen pitää vaan tottua. Jotkut tahot vaan on nyt keksinyt kivan tavan rikastua tällä ilmasto "vouhotuksella". Ei akkuteknologia onnea tuo, se vain luo uusia ongelmia....... Mut hei, aina joku taho hyötyy ruhtinaallisesti......Monacossa isot moottoriveneet kiiltelee ja bileet jatkuu....
- ikiliikku
Öljyn loppumisesta ei huolta. Sähköauto on jo valmis tuote.
- enkäännäposkeani
Chempolis on kuollu idea jo syntyessään
mutta se on oiva lypsylehmä ja sillä on tehokas lypsäjä
koko sipin touhussa haisee oligarkki
sivistyneen maan johdossa ei ole tuollaisia johtajia
ja päättäjiä
sipi alensi Suomen roskaluokkaan käteisen, orvon, soinin, vajaavuoren johdolla
tekivät tästä maasta hyvin turvattoman ja
veivät maan talouden konkurssiin
koska eivät osaa rakentaa, ainoastaan ottaa ja purkaa
täysin vääriä ihmisiä päättämään maan asioista
moukka lellikakara on moukka eikä pidä edes omaa pesäänsä arvossa- kallista.tukea
Mitäpä tuohon, kus vaa kärvisteellää.
- IntottaaÄärettömästi
Keskustan äänitorvi Maaseudun Tulevaisuus haluaisi enemmän tukirahaa biopolttoaineiden tuotantoon veronmaksajilta, vaikka jo yksistään Kepun puheenjotaja ja päämisteri Sipilän perustama Chempolis on ottanut rahojamme yli 30 miljoonaa saamatta aikaan yhtään mitään.
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/puheenaiheet/pääkirjoitus/biotalous-tarvitsee-suomalaisten-tuen-1.198959
Vastavuoroisesti Kepu Tiilikainen kertoi, että sähköautojen hankintaan on valtiolta mahdoton saada tukea, koska rahaa ei ole. Jos joku väittää, että Kepussa ei pelata omaan laariin on aivan varmasti väärässä! - Äänestä
Maataloustuen kansallistamisen jälkeen biopolttoaineille saadaan rajaton tuki.
- RUMAApeliä
Muistan männävuosilta tapauksen, jossa isäntä valmisti rypsistä itselleen traktoriin polttoainetta
ja sai siitä hyvästä SAKOT..
ihmettelin MILLÄ PERUSTEELLA?? ihmettelen edelleen sakotusperiaatetta. Ihminen saa tyrkätä autonsa/ traktorinsa tankkiin vaikka pissaa, jos se toimii sillä, eikä saastuta ympäristöä.
JOS se sakko tuli siksi, että isännän idea kilpaili polttioainetuottajan kanssa
SE OLI LAITON SAKKO!!
SE on edelleen asia, joka pitäisi nostaa esille ja hyvittää - koska se oli laiton sakko.
Kaikki muut sivistysmaat antavat kansalaistensa kehitellä uusia tuotteita, mutta ei suomessa. Varsinkaan jos se liittyy energiantutotamiseen.
Olin vuosia sitten eräässä biopolttoaineprojektissa ja samaan aikaan hallitus kaavaili uutta ydinvoimalaa. Ehdotin, että vaihtoehtoisiin pitäisi panostaa enemmän ja tukea niiden kehittämistä (veroilla, tuilla, liiketiloilla.... u name it)
Minulle sanottiin - että sitä ei saa sanoa ääneen ja että bio -ryhmän PITÄÄ äänestää ja tukea
ydinvoimaa - ja että ydinvoimaryhmä lupaisi tukensa äänestyksen jälkeen bio- ryhmille jos äänestäisivät SILLÄ KERTAA YDINVOIMAN PUOLESTA. Kuulosti valheelta jo siinä vaiheessa.
Vanhukset ja audiäijät (siinä ryhmässä) olivat ottaneet sloganin "ei pidä ajatella tunteella".
Surin niiden puolesta jotka olivat jo panostaneet tuotekehitykseen ja tekivät sen omalla kustannuksella omassa pajassaan.
suomessa on hyvin systemaattisesti TAPETTU ja näännytetty kaikki muut vaihtoehtoiset projektit
ja muistan erityisesti niiltä ajoilta Pekkarisen joka tupee täristen VAATI SUOMEEN LISÄÄ YDINVOIMAA. Näytti siltä, kuin se olis lurkkinut pitkin käytäviä ja ajanut asiaansa woimalla
sammutetuin lyhdyin....
Öljy loppuu aikanaan (kaikki tietää sen), ja maakaasu ei ole mikään ainoa ratkaisu. Molempiin liittyy venäjä ja vahvemman "oikeus" kilpailuetuun.
Totuus on se, että tuotekehitystä tarvitaan ja kiinalaiset vie siitä kaiken hyödyn jos
täällä kehitystä ei päästetä edes alkuun. Vaihtoehtoiset olisivat voineet tuoda tähän maahan
työpaikkoja, jo pelkästään siksi, että koulutustaso on korkea. Fasiliteetit puuttuvat ja tahto tukea tuotekehittelyä.
Hallituksen tavoite ei ole helpottaa työllisyyden lisääntymistä vaan
taata parille herralle hillot tolppiin.
Se itsekäs ajattelu tuhoaa pitkällä juoksulla koko maan kehityksen.
ps. Norja on jo aikaa sitten kutsunut Suomea vesivoimahankkeisiinsa (ja ihmetteli miksi täältä kukaan ei edes vastaa niiden kutsuihin)
mutta Suomi päätti panostaa venäjän kaasuputkeen ja vapaavuori osti niiltä
yhden miilun lisää. ONKO TÄMÄ TEISTÄ KESTÄVÄÄ KEHITYSTÄ? - VainKannattavaaTuettava
Valitettavasti meillä Suomessa tukea maksetaan kaikkein tappiollisimman toiminnan ylläpitämiseksi ja kuolevien toimintojen elinkaaren jatkamiseksi. Ssamanaikaisesti muissa maissa tuetaan ko. maan kaikkein kannttavimpia teollisuudenaloja, josta johtuen esimerkiksi Saksan veto on aivan posketon. Korkeasuhdanne on lähes 10 vuotta maailmalla takonut kehitystä ja meidänkin teollisuus on päässyt sen loppuvaiheessa parantumaan kunnes seuraava lama tulee päälle kunnollla. Me suomalaiset menetämme rahat Talvivaaroihin, Fennovoimiin, maatalouteen ja Chempoliksiin tuulimyllyihin ja biodieselhankkeiden valmisteluihin, kun samalla velkaannumme lisää ja työpaikat häviävät. Sitten maksetaan työttömille työttömyystykea, asumistukea.........
Meidän suomalaistenkin kannattasi tehdä sitä mikä tuottaa hyvinvointia, eikä tuota tappiota. - Dougal
Sähköauto breikkaa 2019 eduskuntavaaleissa, Touko Aalto ja Antti Rinne vaihtavat Audinsa niihin.
- esrdftvgybhujik
Kerro välkky! Miten pienituloisella perheellisellä vuokralaisella, jolla ei ole mahdollisuutta käyttää julkistaliikennettä (johtuen aikataulusta ja reitistä).Kerro ihmeessä mistä mä taioin 30.000 -50.000e hybridin tai sähköauton ostoon!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tsekkaa ny saatana, mitä päästöjä on aasian maissa tai afrikassa jne.... Pikku Suomi haluaa olla esimerkki muille maille, vaikkei ole edes varaa...........
- SipilänHäkäpöntöt
UUTINEN: Myös Britannia kieltää diesel- ja bensiinikäyttöiset autot. Sipilä ajaa koko Suomen häkäpönttökauteen ja jäämme maailmassa ainoaksi pilkkeellä romuautoamme käyttäväksi kansakunnaksi.
http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005303372.html- pohjapaistaajo
Maaöljypohjaisista tuotteista on pakko luopua, koska maaöljy on loppumassa - BP:n mukaan v. 2067. Sähköön siirtyminen ei pelasta, koska sähköä ei ole ilman maaöljyä.
- 0100100
pohjapaistaajo kirjoitti:
Maaöljypohjaisista tuotteista on pakko luopua, koska maaöljy on loppumassa - BP:n mukaan v. 2067. Sähköön siirtyminen ei pelasta, koska sähköä ei ole ilman maaöljyä.
Akut maksata nykyään noin 300 e/kWh. Arvioivat, että 10 vuodessa hinta painuu tasolle 100 e/kWh. Jos/kun akku kestää 1000 lataussyksilä, niin energian akkukustannus on silloin 0.10 e/kWh.
Akkuja voidaan ladata auringolla ja tuulella - kun sattuu paistamaa tai tuulemaan. Tuulisähkön tuotantokustannus on nykyään noin 0.05 e/kWh. Yhteensä siis energian hinnaksi tulee tuolloin noin 0.15 e/kWh.
Sähköauto syö maantieajossa noin 15 kWh/ 100km. Energiakustannus olisi 2.25 e "satasella". Nykyisin verottomalla bensan hinnalla vastaava kulu olisi 3.50 e satasella.
Verottomilla hinnoilla sähkö alkaa olla jo nyt varteenotettava vaihtoehtopolttoaine. Häkäpöntöt voi unohtaa Sipilän hourailuina. - vaihtoehtoja.on
pohjapaistaajo kirjoitti:
Maaöljypohjaisista tuotteista on pakko luopua, koska maaöljy on loppumassa - BP:n mukaan v. 2067. Sähköön siirtyminen ei pelasta, koska sähköä ei ole ilman maaöljyä.
Auringon elinajan mittakaavassa uusiutuvaa sähköä ovat ainakin : vesivoima, kasveja polttamalla tuotetulla lämmöllä tehty sähkö, aurinkopaneelivoima, tuulivoima, aaltovoima.
- lopunaikoja
0100100 kirjoitti:
Akut maksata nykyään noin 300 e/kWh. Arvioivat, että 10 vuodessa hinta painuu tasolle 100 e/kWh. Jos/kun akku kestää 1000 lataussyksilä, niin energian akkukustannus on silloin 0.10 e/kWh.
Akkuja voidaan ladata auringolla ja tuulella - kun sattuu paistamaa tai tuulemaan. Tuulisähkön tuotantokustannus on nykyään noin 0.05 e/kWh. Yhteensä siis energian hinnaksi tulee tuolloin noin 0.15 e/kWh.
Sähköauto syö maantieajossa noin 15 kWh/ 100km. Energiakustannus olisi 2.25 e "satasella". Nykyisin verottomalla bensan hinnalla vastaava kulu olisi 3.50 e satasella.
Verottomilla hinnoilla sähkö alkaa olla jo nyt varteenotettava vaihtoehtopolttoaine. Häkäpöntöt voi unohtaa Sipilän hourailuina.Rahalla ei voi mitata mitään, sillä raha on vain poliittinen vaihdon väline. Maaöljylle ei ole vaihtoehtoa. Kun öljy loppuu, loppuu myös sähköntuotanto ja akkujen valmistaminen. Öljyä ei ole varaa tuhlata pisaraakaan 'uusiutuviin' energiantuotantotapoihin ja sähköauton tapaiseen tavarahömppään. Sähkön osuutta maailman kokonaisenergiankulutuksesta on mahdotonta lisätä merkittävästi.
- valitettavasti
Lisätään vaan sähkönkulutusta.Ketkä tästä rahastavat.Siirtohinnat jo pilvissä.Sähkölämmittäjällä kylminä kuukausina laskutus piikkiin.Kuviteleeko joku jos tuokin härpäke yleistyy niin kulutushinnat halpenisi.Lisäksi tulisi uudenlainen käytön verotusmuoto.Ei tällä ole mitään tekemistä maailman pelastumiseen.Rahastuksesta kyse ja bisnesmiehet ovat valppaina rummuttamaan tämän puolesta.
Millä se sähkö tuotetaan ydintähän tähän ajetaan lisää ja ulkoa tuontia.Eli joudumme ojasta allikkoon.
Olisi keksittävä todella uusiutuva tuote vaikkapa vedestä,mullastajne..Ydinvoimasta tiedetään takuulla mikä on se tuhon vaikutus.Tästä piittamatta sähkimö-autoa,että saadaan kulutusta tappiin.- po69ew
Suurin este halvan autoilun edessä on verotus. Kun autoilija käyttää ajeluunsa euron, niin verottajan pohjattomaan mustaan aukkoon on hävinnyt kaksi euroa.
- joliianhalpaa
po69ew kirjoitti:
Suurin este halvan autoilun edessä on verotus. Kun autoilija käyttää ajeluunsa euron, niin verottajan pohjattomaan mustaan aukkoon on hävinnyt kaksi euroa.
Kaikki veroina kerätyt rahat palautuvat yrityksille monia eri teitä. Autoilu on halpaa, kun ajattelee, kuinka moni saa palkkansa autoiluun liittyvistä töistä. Autoja on ihan liikaa ympäristön kannalta.
- guortpw
joliianhalpaa kirjoitti:
Kaikki veroina kerätyt rahat palautuvat yrityksille monia eri teitä. Autoilu on halpaa, kun ajattelee, kuinka moni saa palkkansa autoiluun liittyvistä töistä. Autoja on ihan liikaa ympäristön kannalta.
Ympäristön kannalta olisi tietysti edullista, että autoilun verotus nostettaisiin niin korkeaksi, että ajelu loppuisi kokonaan. Tällöin tosin verotulotkin loppuisivat, kun kenelläkään ei olisi enää varaa liikkua kuin kävellen tai fillarilla. Seurauksena olisi paljon työttömyyttä ja siitä aiheutuvat suuret kustanukset. Muista seurauksista puhumattakaan.
Autoilun verotaakkaa on mielekästä nostaa vain niin kauan kuin verokertymä kasvaa. Nyt ollan jo niillä rajoilla.
- Anwarjadougal
Valtion osuus vain kolmannes, kymmeniä uusia keskinopeita latausasemia, dieseljetsulaa ei tarvita pögläpeugeoteissa.
- Kepu-uskomaton
Britannian muuttumista sähköautoiluun ei uutisen kommentointien perusteella ymmärettä Kepulandiassa lainkaan. Näin pätevästi ovat Sipilät, Pekkariset, Lehtomäet, Lintilät ja Tiilikaiset aivopesseet suomalaiset vuosien varrella. Katso mielipieteet:
http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005303372.html
Joka tapuksessa nämä Kepu- uskovaiset tulevat aivan pian huomaamaan olleensa suuresti väärässä. Valitettavasti Kepu meuhkaa moottoripolttoaineita puusta tekemisen puolesta, tuohoaa rahamme, eikä muka ymmärrä EU: kieltoa sellaiselle stagnaatiotouhulle! Voi meitä poloisia minkälainen päähallituspuolue meillä onkaan!- Kepulitalous
Meitä tanssittaa!
- EKoistinen
Hevosia pitää lisätä, päästään taasen puhtaaseen luontoon.
- MyrkkyVW
Miljoonat supermyrkkyautot otetaan nyt posi liikenteestä! VW, Seat, Audi ja Skoda eivät saa enää ajaa Saksassa myrkyttämässä ympäristöään, ihmisiä, eläimiä ja kasveja. Suomalaiset odottavat edelleen, että Sipilä lähettäisi miljardivaatimuksen VW- konsernille meille lähetettyn epäkurantin tavaran korvauksena. Amerikkalaiset nostivat samasta asiasta jo yli 20 miljardia dollaria korvauksia. Sähköautot ovat jo ovella.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/peli-kovenee-dieselskandaalissa-vw-autoja-uhkaa-kilpien-poisto-saksassa/fTe9LnhG?ref=iltalehti:0813&_ga=2.211309589.1835539917.1501069702-1122148041.1501069702- ootellaan
Milloinkahan kieltävät saastuttavat lentokoneet, semmoset missä pyörii ropellit?
- ajatteleminenriittää
Tässä on pieni ongelma, täällä pohjoisessa on pakkasta ja se pudottaa sähköauton toimintasädettä aivan mielettömästi. Ja sitten tämä biopolttoaine hömpötys, sen vika on se ettei sitä saada koskaan maksamaan itseään takaisin, suurin syy on Keskustapuolue joka hinnoittelee sen ihan pihalle. Oikeastaan se on jo hinnoiteltu, kiinalaisten aihesopimus tarkoittaa: kusekaa housuillenne ahneet juntit.
- BiodieseltehtaatKiville
Niin siinä sitten kävi. Britannia kieltää diesel- ja bensa- autot. Mitenköhän käy nyt Sipilän häkäpöntön ja Tiilikaisen biodieseltehtaiden?
http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005303945.html- SähköisuAutosta
Sipilä joutuu nyt lataamaan paljon lisää Chempolikseen verorahaa niin, että dielautot saavat polttoaineen ilmaiseksi. Muutoin meilläkin joudutaan sähköautoihin, joissa piilee jatukuva sähköiskun vaara. Suomalaisille on nyt taottava päähän sähköiskun vaarat.
- KohtaOllaanKarilla
Aikaisemmin Pohjoismaita pidettiin maailmalla uudistumisen kehtona, niin nytkin mutta ilman Suomea. Me otamme lisää velkaa ja menemme suomalaisella Sisulla vastavirtaan, kunnes.....
- EiVeteleTämäPeli
Suomalaisilla vanhan ajan paperintuottajilla on pakkomielle saada tehtyä jotain puusta. Kun puuntuotannolla on eletty täällä niin pitkään, niin nämä nyt tulonsa menettäneet entiset "paperiselluloosamiehet" kuvittelevat vielä pystyvänsä menestymään näillä uusilla selluloosa- ym. systeemeillä. Ja tämä pakkomielle puunjalostamiseen pysäyttää nyt Suomessa sähköautotuotannon.
- raapaiskaa
"-Myrkytyksen oireet"-J.Leskinen.Tuolla tuotetaan sähkimöihin latausta.
- KepuliBerner
Euroopassa polttomoottoriautojen myyntikielto on tulossa jo Ranskaan, Norjaan, Hollantin, Britanniaan ja Saksa autoilun mahtimaana on harkitsemassa. Suomessa kepun Berner ei halua kieltää, vaan haluaisi lopettaa dieselauton myynniin 13 vuoden sisällä. Kaikki tiedämme Kepun mielipiteen asiasta; halutaan jäädä kehityksessä viimeiseksi jos kerran kyseessä on äänestäjien puunmyyntiin liittyvä asia. Kuitenkin jonkinlainen höpinäilmaus pitää antaa kun kehitys on vääjäämätön! Berneriä sen enempää kuin Sipilää emme koskaan tämän jälkeen tule näkemään politiikassa. He ovat tehtävänsä Kepulle tehneet!
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/226125-anne-berner-dieselautojen-myynti-suomessa-halutaan-lopettaa-13-vuodessa - urbaaniurpo
Teslan kosmisella energialla toimiva akuton auto. Oliko tämä urbaani legenda vai mikä?
Tesla, according to the story, had removed the gasoline engine from the car and replaced it with a brushless AC electric motor. The motor was said to have been run by a "cosmic energy power receiver" consisting of a box measuring about 25 inches long by 10 inches wide by 6 inches high, containing 12 radio vacuum tubes and connected to a 6-foot-long (1.8 m) antenna. The car was said to have been driven for about 50 miles at speeds of up to 90 mph during an eight-day period. - Tyhgythgg
Metsässä kasvava puu on kuin akku. Auringon energia varastoituu puuhun (akkuun) ja energia saadan käyttöön kun puu poltetaan
- Erilainen-Maamme
Lapsikin tietää, että Suomeen eivät sähköautot sovellu, koska sähkö on meillä erilaista kuin muualla aiheutten akkujen rikkoutumisen lyhyessä ajassa. Vastaavanlainen erilaisuus on ollut voimassa jo vuosikymmenen; Hyvin erilaisen kidemudon vuoksi jää ja lumi on meillä erialaista aiheuttaen teille sellaisen liuikkauden josta selviää vain renkaisiin asennetuin kovametalipiikein. Muualla pärjätään loistavasti kitkarenkailla, koska lumi ja jää eivät aiheuta liukkautta.
- Ent.Metsäläispuolue
Lapsikin jo tietää, että meille ei salllita sähköautoja, koska päähallituspuolue on entinen Metsäläisliitto, eli nykyinen Keskustapuolue! Me joudumme tyytymään risuista valmistettuun biodieseliin ja niitä käyttäviin polttomoottoreihein vielä tämän vaalikauden loppuun saakka.
- Puhdasta-pakokaasua
Lapsikin ymmärtää paremmin kuin kaiken maailman tutkijat, että ilmansaasteet eivät tapa maailmassa ennenaikaisesti paljoakaan yli 100 miljoonaa ihmistä vuosittain.
- HalpaaDieseliä
Jo lapset ymmärtävät, että puusta on äärimmäisen helppoa ja halpaa valmistaa dieseliä.
Sellaisen polttoaineen valmistamien ei edellytä muuta kuin nostaa polttoaineveroa sen verran, että hinnaksi tulee vajata 5 euroa litralle. Sellaisen pienen tuen antamimen valtion rajattomista verovaroista puudieselin valmistajille antaa meille vauraaan tulevaisuuden. - Sähkkö
Ent.Metsäläispuolue kirjoitti:
Lapsikin jo tietää, että meille ei salllita sähköautoja, koska päähallituspuolue on entinen Metsäläisliitto, eli nykyinen Keskustapuolue! Me joudumme tyytymään risuista valmistettuun biodieseliin ja niitä käyttäviin polttomoottoreihein vielä tämän vaalikauden loppuun saakka.
Lapsikin ymmärtää ettei biodieseliä autoihin tankata, vaan sillä pyöritetään generaattoria mistä saadaan sähköä sähköautoihin ja sähkölämmitteisiin omakotitaloihin
- Uutisia_Ulkomailta
Los Angels vaihtaa kaikki dieselbussit sähkökäyttöisiin busseihin ihmisten terveysriskien vähentämiseksi. Näitä uutisia kuulemme joka päivä muista maista paitsi Suomesta!
http://www.is.fi/autot/art-2000005305994.html - Kenraalinjassa
GM ja Nissan ovat jo suurempia sähköautojen valmistajia kuin Tesla ja Fordkin yhtäsuuri.
Leaf suomessa 34 760 €. Onko sipilällä breznevin liikennepolitikka. - UskokaaJo
Nyt Stuttgartin kaupunki MB:n kotikaupunkina kieltää dieselautojen liikennöinnin kaupunkinsa alueella! Joka ainut päivä tulee useampi tällainen uutinen, paitsi Kepulandiasta.
- Ei-vaikutusta-Meille
Suomalaiset autokauppiaat jatkavat uhmakkaana; tässä Kesko haluaa jatkaa myrkkyvolkkareiden myyntiä vielä kymmenet vuodet. Elämmekö umpiossa?
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/kesko-dieselautoja-myymme-vielä-vuosikymmeniä-1.199578 - Pyöräilerahaa
Koska tämä Kepuhulluus oiken loppuu? Nyt Perneri ehdottaa kilometrikorvausta pyöräilijöille, että CO2 päästötavoitteet täyttyisivät! Tämä vaikka sähköautokin on jo keksitty!
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005306970.html - Maseratisähköön
Maserati myös siirtyy sähköautojen valmistajaksi. Hylkää polttomoottorit jo ensi vuonna. Kepuli uutinen Kepun puupolttoainetehtaille.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/fiat-chryslerin-marchionne-maserati-edella-sahkoautoihin/5Vyjv5Bn - hölmöKepulandia
Kepulaiset pakottavat meidät kivikauteen saadakseen siirrettyä edes vähän rahaa metsää omistaville äänestäjilleen. Haaskaamalla rahamme puuraaka- aineesta dieselin tekemiseen köyhdymme vain kaikki, myös metsänomistaja, koska dieselmotorit poistuvat markkinoita aivan kohta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006464
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303873törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283250Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3761764- 331408
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471013Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879