Ne tiet joita juuri nyt päällystetään ovat muutaman kuukauden päästä jo uraiset! Ja nastasankarit kaiken syy!!
Mitä mieltä nastasankarit
22
279
Vastaukset
- ViisasNastailija
Kerrankin saa tuhota yhteistä omaisuuttamme, eli maanteitä oikein luvan kanssa. AAAAHHHHH!!!! Meinaa tulla jo!!!! Taidanpa jo tästä lähteä vaihtamaan nastoja alle, sillä viisas vaihtaa ajoissa......
- senytonvaannäin
Ei ilman nastoja pärjää, jos meteorolookit lupaavat hallaa tai yöpakkasia.
- HarmillisiaNuoTalvet
Muutaman kuukauden päästä ovatkin useimmat jo selvästi alkaneet urautua. Sen huomaa helposti, kun tie on vetinen.
Tosin silloin ei vielä suolaus ja nastat ole ehtineet vaikuttaa asiaan, mutta ehtiväthän nekin ennen ensi kesää.- PiikkinastatTakaisin
Muistatteko ne ajat, kun nastat olivat nastoja. Huopalahdentien ja Munkkiniementien risteyksessä oli kymmenen sentin syvyiset urat (henkilöauton raideleveyden verran). Oi niitä aikoja. Sai päästellä vapaasti pelkäämättä mustaa jäätä.
- UudetParempia
PiikkinastatTakaisin kirjoitti:
Muistatteko ne ajat, kun nastat olivat nastoja. Huopalahdentien ja Munkkiniementien risteyksessä oli kymmenen sentin syvyiset urat (henkilöauton raideleveyden verran). Oi niitä aikoja. Sai päästellä vapaasti pelkäämättä mustaa jäätä.
Muistan kyllä.
Uusimmat nykynastarenkaat eivät enää kuluta teitäkään kuin aivan murto-osan noihin kunnon nastarenkaisiin verrattuna. Ero on jo valtava esim hakkapeliitta5 ja 8 välillä, vaikka tuossa ei liene kuin pari vuotta eroa markkinoille tulon osalta. Nastarenkaista puhtaasti johtuva voimakas urautuminenkin on jo lähinnä historiaa ja ilman suolausta taitaisi lähes loppua sekin vähä.
Toisaalta nykynastarenkaat ovat kehittyneet huomattavasti kaikilta muiltakin ominaisuuksiltaan. Nastat eivät esim käytännössä kulu juuri lainkaan, ne eivät irtoile ja mikä oleellisinta niin pitokyky on huomattavasti parempi.
En vaihtaisi takaisin noihin 'äijänastoihin', vaikka ne miehekkäästi ropisivatkin..... - tosiasiat_esiin
UudetParempia kirjoitti:
Muistan kyllä.
Uusimmat nykynastarenkaat eivät enää kuluta teitäkään kuin aivan murto-osan noihin kunnon nastarenkaisiin verrattuna. Ero on jo valtava esim hakkapeliitta5 ja 8 välillä, vaikka tuossa ei liene kuin pari vuotta eroa markkinoille tulon osalta. Nastarenkaista puhtaasti johtuva voimakas urautuminenkin on jo lähinnä historiaa ja ilman suolausta taitaisi lähes loppua sekin vähä.
Toisaalta nykynastarenkaat ovat kehittyneet huomattavasti kaikilta muiltakin ominaisuuksiltaan. Nastat eivät esim käytännössä kulu juuri lainkaan, ne eivät irtoile ja mikä oleellisinta niin pitokyky on huomattavasti parempi.
En vaihtaisi takaisin noihin 'äijänastoihin', vaikka ne miehekkäästi ropisivatkin.....Yksi äijänasta vastaa kymmentä pehmonastaa, mutta entäs sitten kun tulee se yhdestoista? Eli autojen painot ovat nousseet merkittävästi - vai vertaatko Fiat 600:sta vaikka Audi A4:ään? Tai kunnon katumaasturin rouhinta. Entä autojen määrä? 500 000 => 2 500 000, riippuen siitä, mikä vuosi otetaan vertailuperusteeksi. Joten nykynastat kuluttavat Suomen teitä yllättävän paljon.
- UudetParempia
tosiasiat_esiin kirjoitti:
Yksi äijänasta vastaa kymmentä pehmonastaa, mutta entäs sitten kun tulee se yhdestoista? Eli autojen painot ovat nousseet merkittävästi - vai vertaatko Fiat 600:sta vaikka Audi A4:ään? Tai kunnon katumaasturin rouhinta. Entä autojen määrä? 500 000 => 2 500 000, riippuen siitä, mikä vuosi otetaan vertailuperusteeksi. Joten nykynastat kuluttavat Suomen teitä yllättävän paljon.
Nykynastarenkaat on testeissä osoittautuneet pidoltaan paremmiksi kuin vanhemman malliset nastarenkaat. Ja tienkulutusvaikutukseltaan vähäisiksi.
Tottakai tienkulutukseen vaikuttavat olosuhteet, kuten auton paino, tien pinta, suolaus, jne ja tietysti kokonaiskulutukseen se, kuinka monessa autossa sellaiset ovat. Yksittäisen uuden nastarenkaan osalta kulutus on vähentynyt roimasti ja kun liikenne siirtyy yhä enemmän uusiin nastarenkaisiin, niin tilanne paranee edelleen.
Nythän noin 80-85% käyttää nastoja. Kitkojen osuus on ollut kasvussa. Helsingissä kitkojen määrä on suurempi, mutta toisaalta Helsingissä suolataan teitä selvästi muuta maata enemmän, joten tiet altistetaan nastojen vaikutukselle enemmän. - nastapropagandaa
UudetParempia kirjoitti:
Nykynastarenkaat on testeissä osoittautuneet pidoltaan paremmiksi kuin vanhemman malliset nastarenkaat. Ja tienkulutusvaikutukseltaan vähäisiksi.
Tottakai tienkulutukseen vaikuttavat olosuhteet, kuten auton paino, tien pinta, suolaus, jne ja tietysti kokonaiskulutukseen se, kuinka monessa autossa sellaiset ovat. Yksittäisen uuden nastarenkaan osalta kulutus on vähentynyt roimasti ja kun liikenne siirtyy yhä enemmän uusiin nastarenkaisiin, niin tilanne paranee edelleen.
Nythän noin 80-85% käyttää nastoja. Kitkojen osuus on ollut kasvussa. Helsingissä kitkojen määrä on suurempi, mutta toisaalta Helsingissä suolataan teitä selvästi muuta maata enemmän, joten tiet altistetaan nastojen vaikutukselle enemmän."Yksittäisen uuden nastarenkaan osalta kulutus on vähentynyt roimasti ja kun liikenne siirtyy yhä enemmän uusiin nastarenkaisiin, niin tilanne paranee edelleen. " Siinähän se ongelma on, että tilanne ei parane, koska autojen määrä kasvaa. Ja paino on lisääntynyt. Esim. Twingon omamassa 940 kg - kun taas Renault 4 painoi jotain 670 kg. Puhumattakaan "öky"maastureiden massiivisista nastarenkaista.
- HiemanEriAsia
nastapropagandaa kirjoitti:
"Yksittäisen uuden nastarenkaan osalta kulutus on vähentynyt roimasti ja kun liikenne siirtyy yhä enemmän uusiin nastarenkaisiin, niin tilanne paranee edelleen. " Siinähän se ongelma on, että tilanne ei parane, koska autojen määrä kasvaa. Ja paino on lisääntynyt. Esim. Twingon omamassa 940 kg - kun taas Renault 4 painoi jotain 670 kg. Puhumattakaan "öky"maastureiden massiivisista nastarenkaista.
Oikeastaan se on toinen ongelma tuo autojen määrän ja painon kasvu. Renkaista riippumattakin tuosta seuraa lisää myös autoista johtuvia ongelmia, tiestön kulumista, ympäristön saastumista jne.
Onneksi nastojen kehitys on ollut huimaa, joten niiltä osin se kompensoi määrän ja painojen lisääntymisestä johtuvia haittoja.
- Vyfztfcknöln
Jos vihreät saisivat aikaan nastarengaskiellon, lupaan äänestää niitä vaikka se puolue on muuten syvältä.
- UudetParempia
Eipä taida, jos ympäristöasiat ratkaisee. Nastakiellon myötä suolausta pitäisi lisätä merkittävästi.
Helsingissäkin, jossa kitkojen osuus on selvästi suurempi kuin muualla Suomessa, suolaus on muuta maata huimasti suurempaa. Ja eniten valitetaan tiestöstä ja urautumisista.
Helsingissä autoilua voisi vähentää selvästi, koska siellä on toimivat vaihtoehdot. Se olisi tehokkain tapa pitää Helsinki ja sen tiestö kunnossa. Kyllä tietysti nastojen lisärajoittaminenkin jotain vaikuttaa, jos suolauksella ei nastojen hyötyjä korvattaisi. - sepelisusi
UudetParempia kirjoitti:
Eipä taida, jos ympäristöasiat ratkaisee. Nastakiellon myötä suolausta pitäisi lisätä merkittävästi.
Helsingissäkin, jossa kitkojen osuus on selvästi suurempi kuin muualla Suomessa, suolaus on muuta maata huimasti suurempaa. Ja eniten valitetaan tiestöstä ja urautumisista.
Helsingissä autoilua voisi vähentää selvästi, koska siellä on toimivat vaihtoehdot. Se olisi tehokkain tapa pitää Helsinki ja sen tiestö kunnossa. Kyllä tietysti nastojen lisärajoittaminenkin jotain vaikuttaa, jos suolauksella ei nastojen hyötyjä korvattaisi.Suolausta merkittävästi? Suurin osa talvea on tätä samaa kesäkeliä. Mutta kun säätiedotuksessa sanotaan "yöpakkanen", niin kaupunkien kuorma-autot alkavat levittää joka paikkaan sepeliä ja suolaa. Siinä ei kustannuksista nuukailla, toisin kuin vaikka nyt esimerkiksi vanhainkotien proteiinimäärissä per ruoka-annos.
- UudetParempia
sepelisusi kirjoitti:
Suolausta merkittävästi? Suurin osa talvea on tätä samaa kesäkeliä. Mutta kun säätiedotuksessa sanotaan "yöpakkanen", niin kaupunkien kuorma-autot alkavat levittää joka paikkaan sepeliä ja suolaa. Siinä ei kustannuksista nuukailla, toisin kuin vaikka nyt esimerkiksi vanhainkotien proteiinimäärissä per ruoka-annos.
Näinhän juuri tapahtuu ja erityisesti Helsingissä huomattavasti enemmän kuin muualla Suomessa jo nyt. Se suolaus muuten on yksi iso syy, että 'suurin osa on tätä samaa kesäkeliä'.
Juu, ei se halpaa ole sekään, vaikka kustannukset kiinnostavat yleensä vain ja ainoastaan nastarenkaiden haittojen osalta.
- etsilleisemenee
Yksi täysi rekka-auto kuluttaa tietä yhtäpaljon kuin 3000 henkilöautoa, ja kuumalla ilmalla vielä enemmän. Tämä siis kesärenkailla.
- perseilyäolantakaa
No kyllä on paljon vikaa jo teiden päällystämisessä.
Vedetään "pikeä" niin pieni kerros että melkein läpi näkee ja sekin vähä saadaan vedettyä niin että auton renkaat ulisee....ilmeisesti asfaltin seos kautta karheus ei ole kohdalla.
Niillä rahoilla joita autoilijoilta kerätään pystyttäisiin varmasti laittaa tiet kuntoon.
Nopeuksien laskusta puhutaan liikenneturvallisuuden nimissä, todellinen vaaratekijä on aivan järjettömät urat tiessä, hyvä esim 3-tie Tampereelta pohjoiseen päin, rankkasateella voisi tiellä mennä soutuveneellä, päättäjät sen kuin vain pyörittelevät peukaloitaan ja miettivät mihin voisi lätkäistä pienemmän nopeuden.
Olisi ns. kirveellä töitä. - niinuriinkyrpiintyy
Siis selkeä nastakielto, jos viranomaiset tarvitsee ne nastat mutta ei muut, kun pärjään minäkin miksi ei sitten hyvin koulutetut ja rikkaat uudenmilla autoillaan joissa kaikki apulaitteet ja ominaisuudet vai menee autokoulu niin hukkaan kun liian hyvillä autoilla on helppoa ajaa ja turvallista kun luottaa ja uskoo omiin taitoihinsa vaikka itse asiassa ne ovat mitä surkeimmat siksi haetaan nastarenkaita niin paljon.
- Outoja-käsityksiä-sulla
Miksi viranomaisilla olisi suurempi tarve nastarenkaisiin kuin tavallisilla autoilijoilla?
Viranomaisethan, jotka autoa ajavat, ovat varmasti keskimäärin taitavampia kuljettajia kuin me tavalliset tallasjat. Usein vielä ajamisen ammattilaisiakin tai lähes.
Eihän hyvä koulutus, rikkaus lisää yhtään renkaiden pitokykyä. Ei myöskään auton ikä. Eikä apulaitteetkaan, vaikka voivat helpottaa liukkaalla ajamista.
Ja omat taidot liittyvät korkeintaan liukkauden hallintaan ja varovaisuuteen, eivät renkaiden pitokykyyn.
Pitävät ja paremmat renkaat eivät ole kenellekään haitaksi, olipa auto tai kuljettaja kuinka hyvä tahansa.
- 40_80t
Tänään katsoin juuri yhtä kohtaa mistä ajaa vain rekat ja se oli painunut uralle, miksiköhän vaikka niissä ei ole nastapyöriä?
Kannattaisiko miettiä mitä on vaikuttanut rekkojen sallitun massan nostaminen 40 vuoden aikana kaksinkertaiseksi ja samaan aikaan jatkuva tienhoidon heikkeneminen. - Kokeilija-Koistinen
On tämä sellainen dystopia, että kitkoilla on jo tullut ihan varmuuden vuoksi harjoiteltua pidempään. Ensi talveksi taas nastat, joilla kaksi talvea ja sitten kitkat ja kaksi talvea. Noin on menty yli vuosikymmen.
Kitkoilla ajotaito on paree olla hanskassa kun Suomi vaihtaa Utopia-vaihteelle, jolloin korjausvelka on mitä mainioin tekosyy kieltää nastarenkaat. Teiden korjausrahat tarvitaan seurantajärjestelmien kehittelyyn.
Se on se utopia, jossa tulevaisuus loistaa majakkana taivaanrannassa, ja hallitukselta tulee pelkkää tietoisuuden värikästä virtaa, joka on verrattavissa pahempaankin kemikaalien väärinkäyttöön.
Satelliittiseuranta on ollut luuloista huolimatta taustalla koko ajan ja sen ne vetää läpi vaikka väkisten. Siihen samaan tulee aivan satavarmasti elektroninen nopeudenvalvonta tiekohtaisesti.
Valta. Rajaton valta.
Kun keittää vähääkään vahvemmat kahvit, niin kofeiinihuuruissan voi nähdä kuinka yhdistävät tuon karttadataan liittyvän nopeusrajoituksen auton moottorinohjausjärjestelmään ja nopeudenrajoittimeen. Se on vain yksi palikka lisää kojelautaan. Autoilija maksaa.
Tulevaisuus on kitkarenkaiden ja maan kattavan 70km/h elektronisesti ohjatun kattonopeusrajoituksen. - Takatyöntö
Kuinka leveä ajorata / kaista pitää olla ettei ajouria syntyisi? Veikkaan ettei niitä löydy mistään.
- painaumia
"ajorata / kaista" >>> ajorata/kaista.
- verotettu-ajokki
Sen verran maksan autoveroa, käyttömaksua,polttoaineveroa ja käyttövoimaveroa että oikeus onkin kuluttaa teitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1561304Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207980Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18956- 42879
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297875- 72865