Ensimmäinen tulevan henkilöliikennelain mukainen Kelan kilpailutus on käynnissä. Alueena on Kanta-Häme.
Tämän kilpailutuksen seurauksena taksimaailma muuttuu kokonaisuudessaan. Jatkossa taksit ja joukkarit ovat samalla viivalla Kelan kyytejä jaettaessa. Lisäksi Kelan kyytien lisäksi samaan pakettiin laitetaan myös shl:n ja vpl:n matkat, jopa osa koulukyydeista menee samaan nippuun.
Jatkossa autoilijat ilmoittautuvat Kelalle ns. rekisteröintimenetelmällä ja kyytejä välittävän tahon on otettava kaikki halukkaat (siis nykyiset ja tulevat taksiyrittäjät ja joukkariyrittäjät) välitykseen mukaan.
Todennäköisesti muualla, kuin pääkaupunkiseudulla tämä kilpailutus on nykyisten tilausvälityskeskusten kannalta elämän ja kuoleman kysymys. Mikäli ei saa jatkossa välitettäväkseen näitä Kela ja kuntien maksamia kyytejä, niin eipä paljon muuta arkipäivisin välitettäväksi jää. Lisäksi nämä tulevat välittäjät eivät ole kaupunkikohtaisia, vaan maakuntakohtaisia. Tämä kilpailutus on monelle pienen paikkakunnan välityskeskukselle joutsenlaulun paikka.
Välityskeskusten omistamisesta saattaa tulla myös rasite, omistajahan viimekädessä vastaa yrityksen rahavarojen riittävyydestä. Mikäli välityskeskuksella ei ole töitä, niin omistajien kuukausimaksut voivat nousta todella korkeiksi.
Tämän kilpailutuksen voi käydä lukemassa Hilmasta ja samalla todeta, että kilpailutus päättyy elokuun lopussa ja uusi järjestelmä käynnistyy marraskuussa. Nyt muuttuu maailma taksiyrityksissä!!!
Kela avasi pelin
42
1413
Vastaukset
- heeehheeehheeeee
Siitä vaan hakemaan 14-52 paikkaisella mummo lääkäriin halvemmalla jos pystyy
- eipikkumuutos
Kannattaa lukea kyseisen kilpailutuksen toimintamallit ennen kuin kommentoi. Uudessa toimintatavassa samaan autoon istutetaan KAIKKI samalle reititykselle sopivat asiakkaat, niin mummot kun koululaiset ja dialyysipotilaat sekä pyörätuolia tarvitsevat. Keskus reitittää matkan, joten on selvää, että Kelalle/kunnille tulee halvemmaksi mitä useampi matkustaja autoon saadaan. Sedan-autoilijoita saattaa loppua kaikki yhteiskunnan kustantamat keikat.
- hehehehehehehheheheh
Juuri näin, se mahtuu hyvin mummon pihaankin.
- Mulkeroinen
eipikkumuutos kirjoitti:
Kannattaa lukea kyseisen kilpailutuksen toimintamallit ennen kuin kommentoi. Uudessa toimintatavassa samaan autoon istutetaan KAIKKI samalle reititykselle sopivat asiakkaat, niin mummot kun koululaiset ja dialyysipotilaat sekä pyörätuolia tarvitsevat. Keskus reitittää matkan, joten on selvää, että Kelalle/kunnille tulee halvemmaksi mitä useampi matkustaja autoon saadaan. Sedan-autoilijoita saattaa loppua kaikki yhteiskunnan kustantamat keikat.
Juu, mummon pihaan mahtuu kaikki 52-paikkaiset. Lisäksi linja-autolla kannattaa ottaa tarjouksia vastaan 1,6 €/km kun polttoainetta palaa 4-5 krt henkiköauton verran.
- hehehehehehehheheheh
Mulkeroinen kirjoitti:
Juu, mummon pihaan mahtuu kaikki 52-paikkaiset. Lisäksi linja-autolla kannattaa ottaa tarjouksia vastaan 1,6 €/km kun polttoainetta palaa 4-5 krt henkiköauton verran.
Apteekin pihalla bussillinen odottaa kun mummo käy apteekissa Kelakyydin ohessa. Tilaa riittää pysäköidä hyvin ja mihin kenelläkään olisi kiire, valmiissa maailmassa.
- Tahallinenväärinymmärrys
hehehehehehehheheheh kirjoitti:
Apteekin pihalla bussillinen odottaa kun mummo käy apteekissa Kelakyydin ohessa. Tilaa riittää pysäköidä hyvin ja mihin kenelläkään olisi kiire, valmiissa maailmassa.
Apteekissako se mummo asuukin?
- OletkoNoinTyhmä
Tahallinenväärinymmärrys kirjoitti:
Apteekissako se mummo asuukin?
Ymmärrätkö lukemaasi vai oletko muuten vaan noin tyhmä? Mummo käy apteekissa ääliö.
- epikkumuutos
hehehehehehehheheheh kirjoitti:
Apteekin pihalla bussillinen odottaa kun mummo käy apteekissa Kelakyydin ohessa. Tilaa riittää pysäköidä hyvin ja mihin kenelläkään olisi kiire, valmiissa maailmassa.
Taitaa niitä busseja olla muunkin kokoisia, kuin 52-paikkaisia. Mikäli verotuksessa ja käyttömaksuissa ei tapahdu ihmeitä, niin eipä taida jatkossa kannata pitää kalustona 1 8. Esim 1 9 on jo linja-auto.
Jatkossa mummo ei itse valitse missä apteekissa käy. Tämän tekee kuljetuspalveluita välittävä maakunnallinen kuljetuspalvelukeskus:
"Apteekkimatkan yhteydessä edellytetään käytettävän asiakkaan kotiutusmatkan varrella olevaa lähintä apteekkia. Yhteiskuljetuksissa apteekkipoikkeama keskitetään yhteen apteekkiin."
Jopa kauppapysähdykset ovat määritetty. Alkaa autossa mielenkiintoiset hintaneuvottelut jos kyydissä on useampia ihmisiä ja yksi haluaa prismaan toinen citymarkettiin ja kolmas lidliin:
"Poikkeama matkalla voi syntyä myös siitä, kun asiakas käy terveydenhuollon paluumatkalla esimerkiksi kaupassa, mutta tästä poikkeamasta ei saa syntyä ylimääräisiä kustannuksia Kelalle. Asiakas ja Liikenteenharjoittaja sopivat keskenään, miten ylimääräiset odotusajan kustannukset ja lisäkilometrit veloitetaan asiakkaalta." - Ajoissapillitpussiin
Aivan pimeitä ehtoja. Nyt tulee kyllä lopullinen niitti, kannattaa lopettaa taksiautoilu tai muuten menee hermot. Antaa ulkopaikkakuntalaisten hoitaa mummot ja papat, niillähän on pitkä pinna :-) Kyllä on katastrofi tulossa, sitä saa mitä tilaa, Onnea KELA ja liikennekaari hölmöyily, sitten vähän relaat siellä kyydissä.
- piiiitkääääpinna
Jos yrittäjän pinna ei kestä asiakkaan (=maksajan) vaatimuksia, niin eikö sitten ole paras lopettaa heti. Vai oletko niitä taksiyrittäjiä, jotka toimivat autoissaan kuin laivan kapteenit? Jos näin on, niin ei taida olla mahdollisuuksia toimia vapaassa kilpailussa.
- loisitkos
eipikkumuutos kirjoitti:
Kannattaa lukea kyseisen kilpailutuksen toimintamallit ennen kuin kommentoi. Uudessa toimintatavassa samaan autoon istutetaan KAIKKI samalle reititykselle sopivat asiakkaat, niin mummot kun koululaiset ja dialyysipotilaat sekä pyörätuolia tarvitsevat. Keskus reitittää matkan, joten on selvää, että Kelalle/kunnille tulee halvemmaksi mitä useampi matkustaja autoon saadaan. Sedan-autoilijoita saattaa loppua kaikki yhteiskunnan kustantamat keikat.
Montako politiikonloista on myös mukana?
- Ygjixzs
Luuletteko tosiaan että pienillä paikkakunilla saadaan autoon enemmän kuin yksi tai kork. Kaksi matkustajaa kyytiin. Kyllä se on edelleen se pieni sedan paras ja ainoa lisäksi edellisin vaihtoehto. Ps. Hesassa on 10pros. Suomen taksikannasta.
- Utalkingtome
Vähän kiinnostaisi tietää että millä perusteella välitysyhtiöiden on Pakko ottaa kaikki uudet toimijat? Keskus määrittelee hinnan palveluistaan mutta jos esim. joukkarit eivät ole sitä valmiita maksamaan niin se onkin no can do tilanne.
- eipikkumuutos
Eihän Kela halua mitään välitysyhtiöitä. Se haluaa "Maakunnallisen kuljetuspalvelukeskuksen" hoitamaan omiensa ja maakunnan kuntien asiakkaiden kuljetukset edullisesti. Heidän käsityksensä mukaan se tapahtuu kokonaistaloudellisemmin siten, että kuljetetaan ihmisiä kaikkein tarkoituksenmukaisemmilla autoilla. Siksi he ovat päättäneen, että ei välitetä kyydin lopullisesta maksajasta mitään, vaan yhdistetään kaikki ne kuljetukset, joissa maksajana ovat veronmaksajat. Näin säätetään veroeuroja. Nyt he kyselevät siis sitä, että millä hinnalla jokin taho hoitaisi nämä kuljetusten tilausten vastaanoton, kuljetusten yhdistelyn ja laskujen selvimisen. Tämä taho sitten velvoitetaan ottamaan mukaan kaikki halukkaat kuljetusyrittäjät ja tietenkin samoilla ehdoilla. Näin voidaan varmistaa kokonaistaloudellinen toiminta. Kun tämä "Maakunnallinen kuljetuspalvelukeskus" on valittu, niin tämän jälkeen Kela "hankkii liikenteen eri menettelyllä" ja tämä tapahtunee ensi kesänä, jolloin varmistetaan se, että tarjouksia saadaan mahdollisimman monelta taholta.
Erikoista tässä on se, että paikkakunnan A taksiautoilijoiden omistama välitysyhtiö voidaan valita tällaiseksi "Maakunnaliseksi kuljetuspalvelukeskukseksi" ja vuoden päästä tämä keskus välittää ajoja niille tahoille, jotka Kela on valinnut. Näiden joukossa ei tarvitse välttämättä olla YHTÄÄN tilasvälityskeskuksen omistajaa. Eli keskus ei toimi alkuunkaa niin, kun se on tarkoitettu, eli palvele omistajiaan.
Toisaalta aika monessa nykyisessä tilausvälityskeskuksessa saadaan laittaa lappu luukulle, mikäli näitä kuntien ja Kelan maksamia kyytejä ei välitetä. Ei ole kovinkaan paljoa muuta välitettävää, ainakaan arkipäivisin. Karkeasti taksien noin miljardin liikevaihdosta puolet tulee näistä kyydeistä. Koska Helsingin/Uudenmaan osuus on merkittävästi tätä 50% pienempi, niin vastaavasti muun Suomen osuus on merkittävästi suurempi. Jos tämä 60 - 70 % osuus välityksistä viedään pois, niin välitysyhtiöillä on vaikeat ajat edessään. Autoilijoita tämä ei tietenkään koske, sillä jokin taho ne kyydit autoihin välittää.
Kokonaan toinen asia on sitten se, että aika monen välitysyhtiön säännöt kieltävät toimimasta toisen välitysyhtiön kanssa. Autoilija joutuu siten valitsemaan käyttääkö "oman" välitysyhtiön palveluita, josta ei montaa kyytiä välitetä, vai toimiiko "Maakunnallisen kuljetuspalvelukeskuksen" asiakkaana ajellen veronmaksajien maksamia kyytejä. - Taksikeisari
eipikkumuutos kirjoitti:
Eihän Kela halua mitään välitysyhtiöitä. Se haluaa "Maakunnallisen kuljetuspalvelukeskuksen" hoitamaan omiensa ja maakunnan kuntien asiakkaiden kuljetukset edullisesti. Heidän käsityksensä mukaan se tapahtuu kokonaistaloudellisemmin siten, että kuljetetaan ihmisiä kaikkein tarkoituksenmukaisemmilla autoilla. Siksi he ovat päättäneen, että ei välitetä kyydin lopullisesta maksajasta mitään, vaan yhdistetään kaikki ne kuljetukset, joissa maksajana ovat veronmaksajat. Näin säätetään veroeuroja. Nyt he kyselevät siis sitä, että millä hinnalla jokin taho hoitaisi nämä kuljetusten tilausten vastaanoton, kuljetusten yhdistelyn ja laskujen selvimisen. Tämä taho sitten velvoitetaan ottamaan mukaan kaikki halukkaat kuljetusyrittäjät ja tietenkin samoilla ehdoilla. Näin voidaan varmistaa kokonaistaloudellinen toiminta. Kun tämä "Maakunnallinen kuljetuspalvelukeskus" on valittu, niin tämän jälkeen Kela "hankkii liikenteen eri menettelyllä" ja tämä tapahtunee ensi kesänä, jolloin varmistetaan se, että tarjouksia saadaan mahdollisimman monelta taholta.
Erikoista tässä on se, että paikkakunnan A taksiautoilijoiden omistama välitysyhtiö voidaan valita tällaiseksi "Maakunnaliseksi kuljetuspalvelukeskukseksi" ja vuoden päästä tämä keskus välittää ajoja niille tahoille, jotka Kela on valinnut. Näiden joukossa ei tarvitse välttämättä olla YHTÄÄN tilasvälityskeskuksen omistajaa. Eli keskus ei toimi alkuunkaa niin, kun se on tarkoitettu, eli palvele omistajiaan.
Toisaalta aika monessa nykyisessä tilausvälityskeskuksessa saadaan laittaa lappu luukulle, mikäli näitä kuntien ja Kelan maksamia kyytejä ei välitetä. Ei ole kovinkaan paljoa muuta välitettävää, ainakaan arkipäivisin. Karkeasti taksien noin miljardin liikevaihdosta puolet tulee näistä kyydeistä. Koska Helsingin/Uudenmaan osuus on merkittävästi tätä 50% pienempi, niin vastaavasti muun Suomen osuus on merkittävästi suurempi. Jos tämä 60 - 70 % osuus välityksistä viedään pois, niin välitysyhtiöillä on vaikeat ajat edessään. Autoilijoita tämä ei tietenkään koske, sillä jokin taho ne kyydit autoihin välittää.
Kokonaan toinen asia on sitten se, että aika monen välitysyhtiön säännöt kieltävät toimimasta toisen välitysyhtiön kanssa. Autoilija joutuu siten valitsemaan käyttääkö "oman" välitysyhtiön palveluita, josta ei montaa kyytiä välitetä, vai toimiiko "Maakunnallisen kuljetuspalvelukeskuksen" asiakkaana ajellen veronmaksajien maksamia kyytejä.Nykyisten yhtiöiden säännöt voi muuttaa vaikka ylimääräisessä yhtiökokouksessa niin, että kela-ajot voi ottaa vastaan muualtakin, kuin omasta yhtiöstä. Sen suhteen ei tarvitse olla huolissaan, kun omat yhtiökumppanit ovat ihan samassa veneessä keskenään kuitenkin. kela-ajot on kaikkien otettava vastaan sieltä mistä niitä välitetään. Hankaluuksia tulee toki, jos tarvitsee investoida rinnakkaislaitteisiin, tai hankkia tuon vuoksi kokonaan uudet järjestelmät. Se on selvä, että autoilija nuo maksaa ja koittaa ujuttaa kulut taksaan.
Pienten välitysyhtiöiden tarinat alkaa olla nähty. Kovin montaa firmaa ei ole, jotka näin isoja välityksiä voi tehdä useampaan kohteeseen. Pienet joko fuusioituvat isoihin, tai kuihtuvat kokonaan pois. Suomen markkinat välityksessä voisi elättää 3-4 keskusta.
Siviiliajot vaikkapa Lapin laskettelukeskuksissa ovat herkästi menossa Uberille, koska se on asiakkaan vinkkelistä älyttömän kätevä ja taksien on pikku pakko mukaan mennä. Ei kukaan enää tulevaisuudessa mistään ilmoitustaululta taksien numeroita osaa etsiä, kun nenä on luurissa kiinni muutenkin. Ei kehitys vaarallista ole. Autoilija saa palkkansa kuitenkin ja asiakas sen maksaa loppupeleissä aina. Alan bisnes on kuitenkin välityksessä ja siellä on raha tehtävissä rahalla.
- eroarahasta.fi
Rahanahneutta ei selitetä säästämisellä. Sellaisella uskonnolla on hintansa.
- Kyytikiito
Tuollaista yhdistelykeskuksia on aiemminkin kokeiltu.
Ne Lopetettiin kannattomattomana ja toimattomina sekä kalliina.
Ongelmana on ettei aikataulullisesti onnistu kovinkaan monta asiakasta yhdistää samaan kuljetukseen, varsinkin kela-asiakkaiden sairauden tila huomioiden.
Yksistään kymmenen koululaisen kyytiin ottaminen ja perille vienti määrää aikataulun.
Kokemuksesta voin sanoa esim. että aamulla koululaiskuljetuslenkki kestää esim. 1.20min. iltapaivällä sama lenkki menee 50 min.
Jaa että mitenkö mahdollista, aamulla niitä oppilaita jokaista pitää odottaa n. 3 min. /oppilas.
Kela-asiakkaiden sairaus ja terveydentila voi vaatia suorinta kuljetusta, esim. yhdistelykielto, aikataulu vastaanotolle yms. Siis silloin kun kela-asiakkaan terveydentila vaatii erityiskulkuneuvon käyttöä.
Silloin kun julkisia liikennevälineitä ei kulje korvaa kela myös ns. terveille matkan terveydenhoitoon ja sieltä takaisin halvimman kulkuneuvon mukaan, näissä voidaan hyödyntää yhteiskuljetuksia.
Esim. koululaiskuljetukseen joka kestää 1.20 min, lisätään kelamummo(jolla on tahdistin, tekonivelet, hengenahdistusta, pissapussi, ahtaanpaikankammo, dementia, Tarvitsee saattajan) joka otetaan ensimmäisenä kyytiin klo. 6.30, mummon pitää olla keskus-sairaalassa 9.00, matkaa kotoa kessukkaan on n. 100 km, aika vaikea reissu yhdistelykyydeillä.
Ehkäpä nämä alkavat mieluiten kuljea sukulaisten tai naapureiden oman auton korvauksella, tuleepahan silloin ainakin yhteiskunnalle säästöjä.
Piirrustuslaudalla tämä voi näyttää hienolta, kuten monesti on jo tämäkin testattu.
Homma vain ei käytännössä toimi, yksinkertaisesti em. johdosta. - Taksikeisari
Kyytikiito kirjoitti:
Tuollaista yhdistelykeskuksia on aiemminkin kokeiltu.
Ne Lopetettiin kannattomattomana ja toimattomina sekä kalliina.
Ongelmana on ettei aikataulullisesti onnistu kovinkaan monta asiakasta yhdistää samaan kuljetukseen, varsinkin kela-asiakkaiden sairauden tila huomioiden.
Yksistään kymmenen koululaisen kyytiin ottaminen ja perille vienti määrää aikataulun.
Kokemuksesta voin sanoa esim. että aamulla koululaiskuljetuslenkki kestää esim. 1.20min. iltapaivällä sama lenkki menee 50 min.
Jaa että mitenkö mahdollista, aamulla niitä oppilaita jokaista pitää odottaa n. 3 min. /oppilas.
Kela-asiakkaiden sairaus ja terveydentila voi vaatia suorinta kuljetusta, esim. yhdistelykielto, aikataulu vastaanotolle yms. Siis silloin kun kela-asiakkaan terveydentila vaatii erityiskulkuneuvon käyttöä.
Silloin kun julkisia liikennevälineitä ei kulje korvaa kela myös ns. terveille matkan terveydenhoitoon ja sieltä takaisin halvimman kulkuneuvon mukaan, näissä voidaan hyödyntää yhteiskuljetuksia.
Esim. koululaiskuljetukseen joka kestää 1.20 min, lisätään kelamummo(jolla on tahdistin, tekonivelet, hengenahdistusta, pissapussi, ahtaanpaikankammo, dementia, Tarvitsee saattajan) joka otetaan ensimmäisenä kyytiin klo. 6.30, mummon pitää olla keskus-sairaalassa 9.00, matkaa kotoa kessukkaan on n. 100 km, aika vaikea reissu yhdistelykyydeillä.
Ehkäpä nämä alkavat mieluiten kuljea sukulaisten tai naapureiden oman auton korvauksella, tuleepahan silloin ainakin yhteiskunnalle säästöjä.
Piirrustuslaudalla tämä voi näyttää hienolta, kuten monesti on jo tämäkin testattu.
Homma vain ei käytännössä toimi, yksinkertaisesti em. johdosta.Kelaa ei kiinnosta asiakkaat, eikä kuntiakaan. Nyt jo täyttä todellisuutta on yhdistelyt ja ne lisääntyvät kaikkialla, eikä puhettakaan mistään vähentämisestä ole. Tosi on, etteivät asiakkaat koe mukavaksi näitä karjakyytejä, mutta ne ovat tulleet jäädäkseen.
Esimerkiksi Jyväskylässä kaupungin maksamat kyydit ajetaan takseilla ja invatakseilla tuntiveloituksella ja yhteen kuormaan laitetaan niin monta kuin mahtuu ja asiakkaan pitää olla valmiina lähtöön tunnin sisällä tilauksestaan. Jos asiakkaalla on vaikkapa tekohampaitten sovitus kello 9.30, niin hänen täytyy olla käytännössä valmiudessa klo. 8.00 ja aikaisimmillaan voi olla perillä jo 8.15 ja sama takaisin päin. Samassa kyydissä voi tulla ja mennä muitakin, kuka mihinkin sitten meneekään, vaikka katkaisuhoitoon. - Kyytikiito
Tässä vaiheessa tulee mielenkiintoiseksi omavastuu...
Jos asiakkaita yhdistetään esim. samaan kyytiin 10 henk.
Kelan määräämä omavastuu on 25€ jokaiselta kela-asiakkaalta, tämä tekee 10x 25€=250€uroa.
Jos kokonaiskuljetuksen hinta jää alle 250.00€uroa, keneltä omavastuu pienennetään...
Kelan omavastuu pitäisikin jakaa ajettujen kilometrien mukaan, esim. jos yhdistelykyytiin tulee mummo kaksi kilometriä ennnen kohdeosoitetta, hänen ov pitäisi olla kohtuullinen verrattuna 100 km matkustavaan verrattuna.
Eli omavastuun jako pitäisi miettiä kelalla uusiksi.
Olisiko järkevintä periä omavastuu kuten vpl kyydeissä, linja-autotaksataulukon mukaisesti kyydissä olokm;n mukaan.
Tietysti olisi... - Taksikeisari
Kyytikiito kirjoitti:
Tässä vaiheessa tulee mielenkiintoiseksi omavastuu...
Jos asiakkaita yhdistetään esim. samaan kyytiin 10 henk.
Kelan määräämä omavastuu on 25€ jokaiselta kela-asiakkaalta, tämä tekee 10x 25€=250€uroa.
Jos kokonaiskuljetuksen hinta jää alle 250.00€uroa, keneltä omavastuu pienennetään...
Kelan omavastuu pitäisikin jakaa ajettujen kilometrien mukaan, esim. jos yhdistelykyytiin tulee mummo kaksi kilometriä ennnen kohdeosoitetta, hänen ov pitäisi olla kohtuullinen verrattuna 100 km matkustavaan verrattuna.
Eli omavastuun jako pitäisi miettiä kelalla uusiksi.
Olisiko järkevintä periä omavastuu kuten vpl kyydeissä, linja-autotaksataulukon mukaisesti kyydissä olokm;n mukaan.
Tietysti olisi...Omavastuun maksimi on 25€, eli ei asiakas pikkumatkasta maksa sitä summaa.
Esimerkki ja helppo: Kolme kelan kyytiläistä menee sairaalasta vanhusten taloon ja kyyti maksaa mittarissa 66€. Hinta jaetaan kolmella ja se menee omavastuuksi, joten jokainen maksaa kolmanneksen 22€. Jos vaikka yhdellä onkin omavastuudet jo maksettu täyteen, niin hän ei maksa mitään, kaksi muuta maksaa saman 22€, eli asiakkaat maksavat 44€ ja kela loput 22€.
Toinen esimerkki: ukko a lähtee paikasta a josta ajetaan mittarilla ukon b luo paikkaan b ja sinne tulee mittariin 10€. Siitä jatketaan ukolle c paikkaan c ja mittarissa on silloin jo 20€ ja tästä mennään urologille niin, että perillä maksu on 30€. Nyt jako ei menekään niin, että jokaiselle tulee kymppi, vaan ukolle c tulee osuutta lähtömaksun kolmannes matkaosuutensa kolmannes, eli 1,97 3,33=pyöristettynä 5,30€ minkä hän maksaa omavastuuna, jos sitä maksettava on, jos ei ole sen maksaa Kela. Ukolle b luetaan kuluksi lähtömaksun 1,97 matkaosuutta viimeiseltä kympiltä 3,33 ja toiselta kympiltä, jonka matkasi a-ukon kanssa puoliksi 5€, joten laskua kertyy 1,97 5€=7€ ja omavastuuseen tuo mahtuu, jos on jäljellä. Ukko a maksaa sitten lähtömaksuosuutensa 1,97 alkumatkan 10€ ukko-b: kanssa matkaaman kympin eli 5€ ja viimeisen kympin kolmanneksen 3,33€ Yhteensä 20,30€ ja sekin mahtuu omavastuuosuuteen kokonaan. Normaalitilanteessa Kelalta ei laskuteta mitään, mutta jos ukoista joku on maksanut jo vuosiomavastuunsa täyteen, niin Kela maksaa sitten hänen osuutensa.
Sitten jos ukot viedäänkin isompaan sairaalaan vaikka Stadiin ja maksu on Stadin pihassa 160€, niin taas lasketaan lähtömaksut tasan ja jyvitetään matka sellaisiksi osiksi, että se vastaa jokaisen kulkemaa matkaa. Kelan omavastuuta voi maksimissaa on lla 75€, eli Kelalle pitää jonkunlainen lasku saada aikaiseksi ja sen pitää olla oikein, että ko. virasto mitään maksaa ilman lisäselvittelyjä. Jos a lähtee kotoaan niin hän maksaa taas oman osansa lähtömaksusta 1,97€ 100% matkasta paikkaan b, josta paikkaan c 50% ja siitä maaliin 33,33%, jotka kuljettaja laskee perillä. B maksaa 1,97€ 50% välistä b-c ja 33,33% välistä c-sairaala. Ukko C maksaa lähtönsä ja 33,33% omasta pätkästään.
Kuljettajan pitää nuo laskea ja muistaa mitä missäkin vaiheessa mittarissa oli. Käytännössä voi olla niin, että ensimmäisen osuus on tuosta 160€ hinnasta itsessään vaikka 110€ ja viimeisen osuus vain vitonen. - Taksikeisari
Taksikeisari kirjoitti:
Omavastuun maksimi on 25€, eli ei asiakas pikkumatkasta maksa sitä summaa.
Esimerkki ja helppo: Kolme kelan kyytiläistä menee sairaalasta vanhusten taloon ja kyyti maksaa mittarissa 66€. Hinta jaetaan kolmella ja se menee omavastuuksi, joten jokainen maksaa kolmanneksen 22€. Jos vaikka yhdellä onkin omavastuudet jo maksettu täyteen, niin hän ei maksa mitään, kaksi muuta maksaa saman 22€, eli asiakkaat maksavat 44€ ja kela loput 22€.
Toinen esimerkki: ukko a lähtee paikasta a josta ajetaan mittarilla ukon b luo paikkaan b ja sinne tulee mittariin 10€. Siitä jatketaan ukolle c paikkaan c ja mittarissa on silloin jo 20€ ja tästä mennään urologille niin, että perillä maksu on 30€. Nyt jako ei menekään niin, että jokaiselle tulee kymppi, vaan ukolle c tulee osuutta lähtömaksun kolmannes matkaosuutensa kolmannes, eli 1,97 3,33=pyöristettynä 5,30€ minkä hän maksaa omavastuuna, jos sitä maksettava on, jos ei ole sen maksaa Kela. Ukolle b luetaan kuluksi lähtömaksun 1,97 matkaosuutta viimeiseltä kympiltä 3,33 ja toiselta kympiltä, jonka matkasi a-ukon kanssa puoliksi 5€, joten laskua kertyy 1,97 5€=7€ ja omavastuuseen tuo mahtuu, jos on jäljellä. Ukko a maksaa sitten lähtömaksuosuutensa 1,97 alkumatkan 10€ ukko-b: kanssa matkaaman kympin eli 5€ ja viimeisen kympin kolmanneksen 3,33€ Yhteensä 20,30€ ja sekin mahtuu omavastuuosuuteen kokonaan. Normaalitilanteessa Kelalta ei laskuteta mitään, mutta jos ukoista joku on maksanut jo vuosiomavastuunsa täyteen, niin Kela maksaa sitten hänen osuutensa.
Sitten jos ukot viedäänkin isompaan sairaalaan vaikka Stadiin ja maksu on Stadin pihassa 160€, niin taas lasketaan lähtömaksut tasan ja jyvitetään matka sellaisiksi osiksi, että se vastaa jokaisen kulkemaa matkaa. Kelan omavastuuta voi maksimissaa on lla 75€, eli Kelalle pitää jonkunlainen lasku saada aikaiseksi ja sen pitää olla oikein, että ko. virasto mitään maksaa ilman lisäselvittelyjä. Jos a lähtee kotoaan niin hän maksaa taas oman osansa lähtömaksusta 1,97€ 100% matkasta paikkaan b, josta paikkaan c 50% ja siitä maaliin 33,33%, jotka kuljettaja laskee perillä. B maksaa 1,97€ 50% välistä b-c ja 33,33% välistä c-sairaala. Ukko C maksaa lähtönsä ja 33,33% omasta pätkästään.
Kuljettajan pitää nuo laskea ja muistaa mitä missäkin vaiheessa mittarissa oli. Käytännössä voi olla niin, että ensimmäisen osuus on tuosta 160€ hinnasta itsessään vaikka 110€ ja viimeisen osuus vain vitonen.Tuosta yhdestä kohdasta jäi ukko b:ltä laskuttamatta 3,33€ ja käytännössä tämä olisi mennyt kuljettajan piikkiin, jos virhe olisi Kelassa huomattu ja yleensä se huomataan. Lyhemmillä matkoilla laskutuksessa menee kauemmin kuin ajamisessa.
- eipikkumuutos
Kuten tuolla yllä jo kirjoitin, ei kannata spekuloida vaan lukea palvelun kuvaus!
Jatkossa ei ole kuljettajan ongelma kohdistella laskuja ja omavastuita. "Maakunnallinen kuljetuspalvelukseskus" velvoitetaan hoitamaan clearing-palvelut ja ilmoittamaan autoon vain ne omavastuut, mitkä kuljettaja veloittaa kultakin asiakkaalta. Loput hoitaa "maakunnallinen kuljetuspalvelukeskus".
Samoin on turha spekuloida "maakunnallisen kuljetuspalvelukeskuksen" yhteiskunnalle aiheuttamista kustannuksista. Ne ovat juuri nyt kilpailutuksessa. "Maakunnallinen kuljetuspalvelukeskus" veloittaa jatkossa tilaajaa (=kunnat ja Kela) ja kuljetusyrittäjää. Tilaajalta veloitetaan
- tarjottu hinta/toteutunut matka. Tämän ylärajaksi on määritetty 2€, joten sen enempää ei voi veloittaa. Kilpailutus sitten näyttää paljonko tämä on. Tällä on rajattu veronmaksajille tulevat kustannukset.
Autoilijalta veloitetaan
- liittymis ja koulutusmaksu
- kuukausimaksu
- tilausvälitysprovisio
- maksuliikenneprovisio
Ero nykyiseen on siis se, että kuljetettavalta ei saa enää periä mitään (puhelinkulua). Tämä malli kannustaa kehittämään nettipohjaista tilausta. Tämä nettipohjainen tilaustapa toki on pakollinen, sillä sitä käyttävät jatkossa terveydenhuollon oma henkilöstö. He eivät enää "soita Kelataksia", vaan naputtavat tilauksen koneelle. - justjoovarmaan
Taksikeisari kirjoitti:
Omavastuun maksimi on 25€, eli ei asiakas pikkumatkasta maksa sitä summaa.
Esimerkki ja helppo: Kolme kelan kyytiläistä menee sairaalasta vanhusten taloon ja kyyti maksaa mittarissa 66€. Hinta jaetaan kolmella ja se menee omavastuuksi, joten jokainen maksaa kolmanneksen 22€. Jos vaikka yhdellä onkin omavastuudet jo maksettu täyteen, niin hän ei maksa mitään, kaksi muuta maksaa saman 22€, eli asiakkaat maksavat 44€ ja kela loput 22€.
Toinen esimerkki: ukko a lähtee paikasta a josta ajetaan mittarilla ukon b luo paikkaan b ja sinne tulee mittariin 10€. Siitä jatketaan ukolle c paikkaan c ja mittarissa on silloin jo 20€ ja tästä mennään urologille niin, että perillä maksu on 30€. Nyt jako ei menekään niin, että jokaiselle tulee kymppi, vaan ukolle c tulee osuutta lähtömaksun kolmannes matkaosuutensa kolmannes, eli 1,97 3,33=pyöristettynä 5,30€ minkä hän maksaa omavastuuna, jos sitä maksettava on, jos ei ole sen maksaa Kela. Ukolle b luetaan kuluksi lähtömaksun 1,97 matkaosuutta viimeiseltä kympiltä 3,33 ja toiselta kympiltä, jonka matkasi a-ukon kanssa puoliksi 5€, joten laskua kertyy 1,97 5€=7€ ja omavastuuseen tuo mahtuu, jos on jäljellä. Ukko a maksaa sitten lähtömaksuosuutensa 1,97 alkumatkan 10€ ukko-b: kanssa matkaaman kympin eli 5€ ja viimeisen kympin kolmanneksen 3,33€ Yhteensä 20,30€ ja sekin mahtuu omavastuuosuuteen kokonaan. Normaalitilanteessa Kelalta ei laskuteta mitään, mutta jos ukoista joku on maksanut jo vuosiomavastuunsa täyteen, niin Kela maksaa sitten hänen osuutensa.
Sitten jos ukot viedäänkin isompaan sairaalaan vaikka Stadiin ja maksu on Stadin pihassa 160€, niin taas lasketaan lähtömaksut tasan ja jyvitetään matka sellaisiksi osiksi, että se vastaa jokaisen kulkemaa matkaa. Kelan omavastuuta voi maksimissaa on lla 75€, eli Kelalle pitää jonkunlainen lasku saada aikaiseksi ja sen pitää olla oikein, että ko. virasto mitään maksaa ilman lisäselvittelyjä. Jos a lähtee kotoaan niin hän maksaa taas oman osansa lähtömaksusta 1,97€ 100% matkasta paikkaan b, josta paikkaan c 50% ja siitä maaliin 33,33%, jotka kuljettaja laskee perillä. B maksaa 1,97€ 50% välistä b-c ja 33,33% välistä c-sairaala. Ukko C maksaa lähtönsä ja 33,33% omasta pätkästään.
Kuljettajan pitää nuo laskea ja muistaa mitä missäkin vaiheessa mittarissa oli. Käytännössä voi olla niin, että ensimmäisen osuus on tuosta 160€ hinnasta itsessään vaikka 110€ ja viimeisen osuus vain vitonen.Kun maksu on kolme kymppiä, niin millä matematiikalla saa kolmelta matkustajalta laskuttaa yli neljäkymppiä?
- pitäkääpäänne
- peskääedeshampaanne
Kela, joka on naimisissa politiikan kanssa vailla inhimillisiä resursseja. Kela, jonka ensimmäinen asia oli olla kansaneläkkeiden järjestäjänä. Kela, joka lähti seuraamaan pankkeja kasvottomuudessa.
- Kyytikiito
Asiayhteydessä seuraavaksi tarkeintä on selvittää ministereiden osuus kabonlinen osuuksiin.
Kovanenhan kertoi julkisesti myyneensä kovasen taksiyhtiön luvat kabonlinelle, ja ostaneensa samalla ko. yhtiöstä osakkeita.
Willi weikkaus on että berner ym. päättäjät osti myös järjestelemiään taksiosakkeita.
Eli jos joku viitsis selvittää , tämä ministerikusetusohjausmyynti, oli suunniteltu "saunaillallisella", liikenneministerin ohjauksella...
Tämän voi jokainen joka haluaa selvittää...päivänselvä juttu...
Taksilupien vapauutus on sovittu juttu liikenneministeriön ja kansanedu8stajien keskuudessa, kaikki jotka haluus osakkeita vapautuksen mahdollistuttua, sai niitä ostaaa...
Tottakai rahnkiilto silmissä niitä ostivat.
Tää on niin kansankusetusta kun olla voi, kansanedustajat vie meitä kansalaisia kuus-nolla...
Jos joku aivan oikeasti haluis selvittää oikeasti tään keissin, ja asiat selvitettäisi perinpohji n, edustajat olisivat "kusessa"...- osakas1
Tyhmänä kysyn, että minkä yhtiön osakkeita päättäjät ovat kyytikiiton tietojen mukaan ostaneet. Ja kuka on toiminut myyjänä. Ja jos ministerit ostivat osakkeita, niin miksi kyytikiito ei ostanut, kun kerran niitä on myytävänä ja ne tuottavat hyvin?
- Kyytikiito
Ei ole rahaa...
- osakas1
Et vastannut kysymykseen mikä yhtiö ja kuka myi???!!! Jos tuotto on kerran varma, niin silloin kannattaa hakea pankista lainaa ja ostaa niitä tuottavia osakkeita. Tuotolla maksetaan laina pois ja siten loppuu rahapula. Näin alkaa rikastuminen.
- suosiellävetelätäällä
Joutui lukemaan paperit useampaan kertaan ja vieläkään en ymmärrä kaikkea mitä kela vaatii. Tulevaisuudessa kela ilmeisesti haluaa erkauttaa toisistaan ajovälityksen ja autoilijat. Tämä tapahtuu siten, että kaikki halukkaat ja kaikilla kalustoilla ajavat voivat liittyä tilausvälitykseen ja hinta on kaikille sama. En enää ymmärrä mitä hyötyä on omistaa tilausvälitystä, kun se kerran joutuu välittämään tilaukset samalla veloitushinnalla kaikille.
Tosin ei taida pieni yhden auton yrittäjä päästä geimeihin mukaan. Välitysyhtiön on valvottava sitä, että yritykset noudattavat työehtosopimusta tai lakisääteisiä velvoitteita. Linja-autoilla on luonnollisesti yleissitova soppari, mutta takseilla ei. Voi olla, että linja-autoyrittäjät vievät villit taksiyrittäjät kilpailuviranomaisten hampaisiin, koska eivät noudata vaatimuksia. ja saavat siten ajaa itse kaikki keikat. Tai sitten on lopetettava palkkakuljettajien käyttö ja ajettava vain itse.
Itse olen nyt vuoden yrittänyt (=en aina onnistunut) noudattaa lain vaatimia työsuhteen etuja. Ei ole kauhean helppoa ensinnäkään noudattaa kakkia koukeroita saati maksaa niistä vielä palkka. Esim. ylityöt ovat haasteellisia, kuski saattaa saadaan 10 min ennen työajan loppua parin tunnin kela-kyydin. Ja tietenkin lähtee, maksa siinä sitten ylityöt.Jos taas kiellän ajamasta työajan ulkopuolella mitään, niin heti tulee vastakysymys siitä, milloin sitten lopetetaan? Suo siellä vetelä täällä.- Junioryrittäjä
Taksissahan ei ole yleissitovaa työehtosopimusta, joten eihän sitä tarvitse noudattaa. Kunhan noudattaa ylityö, pyhätyö ja ajoaika lakeja.
Kyllä mä näen edun taksiyrittäjällä, kun ne voi tehdä kuskien kanssa ihan millaisia palkkaussopimuksia vaan, mutta joukkoliikenne yrittäjä ei. Joukkariyrittäjän on tohon ostettava taksi ja palkattava siihen eri kuski eri sopimuksella.
Käytännössä se tilausvälitys tuskin valvoo sopimusten työehtosopimusten noudattamista, mutta onhan se ajatuksena mukava että kaikki toimisi reilusti.
Käytäntö on vaan kuljetusalalla, niin takseissa kuin kuormaautoissa valitettavasti nykyisin aivan muuta.
- suosiellävetelätäällä
Valitettavasti junioriyrittäjä asia ei ole noin. Jos yritys ei noudata tes:iä, niin sillä ei ole oikeutta tehdä paikallisia sopimuksia. Silloin mennään vain lain mukaan ja se on jotensakin hankalaa. Tämä siksi, että laissa ei mitenkään huomioida (minkään) alan erikoisuuksia, jotka siis alakohtaisissa tes:seissä on sovittu ja paikallisesti voidaan sopia vielä tarkemmin. Koska taksialalla ei ole yleissitovaa tes:iä, niin tes on aika yleisluonteinen ja sen noudattamisesta ei ole mitään hyötyä, ongelmat jäävät.
- Junioryrittäjä
Miten lain mukaan meneminen on hankalaa, avaappa vähän mullekin?
Jos ala ei kuulu Tes:sin piiriin, niin mites ne työehdot sovitaan muuten kuin paikallisesti lakien puitteissa kuitenkin?
Seuraava väite ei avaudu nyt?
"Koska taksialalla ei ole yleissitovaa tes:iä, niin tes on aika yleisluonteinen ja sen noudattamisesta ei ole mitään hyötyä, ongelmat jäävät."
Siis täh? - suosiellävetlätäällä
Kysymykseesi vastaaminen on hieman monimutkaisempi juttu ja ei ehkä kannata sitä täällä loppuun saakka käsitellä. Lukemalla lain pykälät, työtuomioistuimen päätöksiä ja alan kirjallisuutta, niin asia aukeaa. Kuten kirjoitin, ei helpporasti! Yksi hyvä opus on joka vuosi ilmestyvä "työpaikan laita ja työsuhdeopas". Sen läpi kahlaaminen avartaa jo paljon...
Kun yleissitovaa sopimusta ei ole, niin oikeastaan silloin työsopimuksessa sopiminen rajoittuu vain niihin asioihin, mitkä laki käskee sopia. Muuta ei saa sopia. Yhtenä esimerkkinä vaikka sunnuntaityö. Laki ei anna mahdollisuutta työehtosopimusten kaltaiseen sunnuntain kelloaikojen muuttamiseen. Lain mukaan sunnuntai alkaa klo 00:00 ja tällöin alkaa myös 100% palkka kuljettajalle.
Laki ei tunne työaikapankkia, ainoastaan jaksotyön. Yötyön teettäminen lain mukaan on hankalaa. Jne.
Taksialan tessistä puuttuu monia asioita, esimerkiksi tauoista sopiminen. - Ajattelijaa
suosiellävetlätäällä kirjoitti:
Kysymykseesi vastaaminen on hieman monimutkaisempi juttu ja ei ehkä kannata sitä täällä loppuun saakka käsitellä. Lukemalla lain pykälät, työtuomioistuimen päätöksiä ja alan kirjallisuutta, niin asia aukeaa. Kuten kirjoitin, ei helpporasti! Yksi hyvä opus on joka vuosi ilmestyvä "työpaikan laita ja työsuhdeopas". Sen läpi kahlaaminen avartaa jo paljon...
Kun yleissitovaa sopimusta ei ole, niin oikeastaan silloin työsopimuksessa sopiminen rajoittuu vain niihin asioihin, mitkä laki käskee sopia. Muuta ei saa sopia. Yhtenä esimerkkinä vaikka sunnuntaityö. Laki ei anna mahdollisuutta työehtosopimusten kaltaiseen sunnuntain kelloaikojen muuttamiseen. Lain mukaan sunnuntai alkaa klo 00:00 ja tällöin alkaa myös 100% palkka kuljettajalle.
Laki ei tunne työaikapankkia, ainoastaan jaksotyön. Yötyön teettäminen lain mukaan on hankalaa. Jne.
Taksialan tessistä puuttuu monia asioita, esimerkiksi tauoista sopiminen.Kuinka moni yritys noudattaa taksialan Tessiä? Muutama prossa. Taksialan Tessillä voi pyyhkiä takapuolta. Se ei ole yleissitova.
- suosiellävetelätäällä
Ajattelijaan kannattaa ajatella ja yrittää ymmärtää lukemaansa. Yllä spekuloin sitä, että jatkossa niillä taksiyrittäjillä, jotka haluavat ajaa kelaa vpl:ää shl:ää on kaksi vaihtoehtoa:
- noudattaa TES:siä
- noudattaa työlainsäädäntöjä
Tätä valvoo välitysyhtiöt ja varmasti myös kilpailijat, varsinkin linja-autoyrittäjät, jotka tulevat samoille markkinoille. Heillähän on velvollisuus noudattaa yleissitovaa TES:iä.
Kummankaan noudattamainen ei ole helppoa. Lain noudattaminen tullee maksamaan paljon sen jäykkyyden takia ja TES:in noudattaminen tuo tullessaan loma-ajan palkan lisäksi lomakorvauksen ja pekkaspäivät.
Mutta valittava on kumpaa jatkossa noudattaa ja sopimukset kuljettajien kanssa paperille ja toimitettava välitysyhtiöille. - Ajattelijaa
suosiellävetelätäällä kirjoitti:
Ajattelijaan kannattaa ajatella ja yrittää ymmärtää lukemaansa. Yllä spekuloin sitä, että jatkossa niillä taksiyrittäjillä, jotka haluavat ajaa kelaa vpl:ää shl:ää on kaksi vaihtoehtoa:
- noudattaa TES:siä
- noudattaa työlainsäädäntöjä
Tätä valvoo välitysyhtiöt ja varmasti myös kilpailijat, varsinkin linja-autoyrittäjät, jotka tulevat samoille markkinoille. Heillähän on velvollisuus noudattaa yleissitovaa TES:iä.
Kummankaan noudattamainen ei ole helppoa. Lain noudattaminen tullee maksamaan paljon sen jäykkyyden takia ja TES:in noudattaminen tuo tullessaan loma-ajan palkan lisäksi lomakorvauksen ja pekkaspäivät.
Mutta valittava on kumpaa jatkossa noudattaa ja sopimukset kuljettajien kanssa paperille ja toimitettava välitysyhtiöille.Tekstisi on pelkkää spekulointia sekundäärisillä argumenteillä. Ei faktaa.
- suosiellävetelätäällä
Faktan erottaa fiktiosta helposti
https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2017-016036
Sieltä lukemalla löytyy liitteestä 2 teksti;
”Liikenteenharjoittajat ilmoittautuvat rekisteröitymismenettelyllä tuottamaan kuljetuspalveluita KantaHämeen maakunnallisen Kuljetuspalvelukeskuksen ohjauksessa.
Rekisteröitymismenettelyssä voivat ilmoittautua ja hyväksytään kaikki tässä dokumentissa
määritetyt vaatimukset täyttävät liikenteenharjoittajat.”
Sieltä löytyy monia kohtia, mutta tässä asiayhteydessä tämä kohta on määräävässä asemassa:
”Laissa tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1233/2006)
edellyttämät rekisteritiedot ja muut asiakirjat (5 §)”
Lakia http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20061233 lukemalla löytyy:
Ennen kuin tilaaja tekee sopimuksen vuokratun työntekijän käytöstä tai alihankintasopimukseen perustuvasta työstä, tilaajan on pyydettävä sopimuspuolelta ja tämän on annettava tilaajalle:
5) selvitys työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista;
Näihin kun tutustuu ja perehtyy niin voi lopettaa spekuloinnin sekundäärisillä argeumenteillä! Lukemalla ja ymmärtämällä linkin 115 sivua tiukkaa tekstiä voi väittää "ei faktaa".
- KukaVuokraaKuskin
Vuokratun työntekijän käytöstä.....
- suosiellävetelätäällä
Koko yhteiskunta ei pyöri taksien ympärillä, joten niitä varten ei ole omia lakeja.
Tämä laki koskee lähes kaikkia suomalaisia yrityksiä, siis myös takseja. Ihan yleisohjeena lakeja luettaessa, niin kannattaa lukea ensimmäisenä 1§, sillä siinä yleensä määritetään lain tarkoitus. Tämän jälkeen 2§ yleensä kertoo missä lakia sovelletaan ja 3§ yleensä määrittää laissa olevat käsitteet. (nämä asiat opetettiin työlainsäädännön kurssilla, jonka SYL piti jäsenistölleen)
Kun nämä kohdat on luettu, niin ymmärtää lain tarkoituksen olevan se, että kela (=tilaaja) ostaa kuljetuksia taksilta (=alihankkija) joka palkkaa kuljettajan (=työntekijä, ei vuokrattu työntekijä) ja taksiyrityksen on noudatettava tasavertaisen kilpailun takaamiseksi mm. työehtoja, joista on toimitettava tilaajalle (=kela) "selvitys työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista"
p.s. minä olen vuokrannut kuskin, jopa usein. Kun oma kuljettaja ei ole ollut käytettävissä, olen tarvittaessa vuokrannut kollegalta kuskin.
- ToimijaXYZ
Toivottavasti palvelu ei huonone tämän muutoksen myötä.
- lkcfdskn
on se hyvä kun en huoli kelakyytejä kun se on noin vaikeaa ja huonokm, taksa. kantsii vaan pysytellä kaupungissa ja ajaa mummeleita ja muita hemmoja kunnon taksalla ja heti rahat lakkariin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063270Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391650Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971503- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55862