Ottaisinko vai en ehkä sittenkään?

Rakaslemmikki

Siamilainen, Ragdoll, Labradorinnoutaja, Bordercollie vai sittenkin Fretti? Olen miettinyt näistä, että millaista olisi omistaa jokin näistä. En ole vielä mitään näistä hankkimassa, mutta ehkä tulevaisuudessa. Kertokaa (mielellään te, joilla on kokemusta) niin näiden hyvät ja huonot puolet. Miksi kannattaa hankkia tämä ja miksi ei kannata hankkia ja mitä pitää ottaa huomioon jos tämän hankkii? Jos tulee, joku uusi asia mitä en ole aikaisemmin tiennyt tästä lemmikistä niin olen sit taas vähän viisaampi :) Itselläni on lähinnä vain kokemusta maatiaiskissoista. Ja ennen, kuin joku kerkee sanomaan, että "Turha sun on haaveillakkaan, noista, kun ei ole kokemusta ja oot päässyt noin helpolla maatiaisten kanssa" niin tiedän kyllä, että jokainen näistä on haastavampi mitä maatiaiskissat ovat, mutta tiedän kyllä jokaisesta näistä jotakin ja jos johonkin näistä päätyisin niin hankkisin vielä lisää tietoa. Tiedän, että jokaisesta löytyy niin hyviä ja huonoja puolia. Sitä voi sitten miettiä, kumpi painaa vaakakupissa enemmän. Se riippuu niin paljon luonteestakin. Maatiaisista voin sanoo huonoja puolia mm. se, että ne oksentelevat karvapalloja ja terottavat kynsiä huonekaluihin, mutta nämä ei ole ollut minulle ylitse pääsemättömiä esteitä. Hyviä puolia taas on mm. ne, että ovat seurallisia, tulevat syliin, nukkuvat vieressä. Mutta nyt teidän kokemuksienne pariin näistä lemmikeistä :)

8

226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frettijaperhe

      Meillä ei kyllä ikinä yksikään maatiainen ole huonekaluihin kynsiänsä terotelleet eikä kyllä oksennelleetkaan.
      Freteistä voin kertoa sen verran, että on melko vaativa lemmikki. Hommattiin pari vuotta sitten, ikävä myöntää mutta vaan sen takia kun sattui olemaan niin söpö, ja oltiin hieman helisemässä sen kanssa. Puri tosi kipeasti ja tuhosi sitä sun tätä, nykyisin on onneksi pureminen jäänyt melkein kokonaan. Alusta asti oli aina vapaana ja häkkiä käytti lähinnä vaan nukkuma ja syömäpaikkana sekä vessana fretti kun ei oikeen häkkieläin ole. Meidän fretti tuli eläinkaupasta ja jos frettiin päädyt niin älä tee samaa virhettä kuin me teimme emmekä perehtyneet sitten yhtään vaan ostettiin tosta noin vaan eläinkaupasta, vaan perehdy kunnolla, lue frettisivuja jne ja etsi joku hyvä kasvattaja.

      • Rakaslemmikki

        Kiitos kommentista! Niin, kuin tossa mainitsinkin "se riippuu niin paljon luonteestakin" minkälaisen lemmikin saa ja jos hankin fretin niin oon ajatellut hankkia kasvattajalta. Itse asiassa noi kaikki vaihtoehdot kyselisin kasvattajilta. Aika jännä, jos teidän kissa ei oo koskaan puklannut karvapalloa :O Onko ollut ihan sisäkissana? Jos on ulkokissa niin ei varmaan huomaakkaan, kun puklaa ulkona. Voi toki olla, että tullut toista kautta eli, kun on käynyt hiekkalaatikolla.


      • frettijaperhe

        Rupesin jälkeenpäin miettimään ja onhan se karvapalloja toisinaan puklinut, jotenkin vaan pääsi livahtamaan mielestä ja ihan sisäkissana asustelee. Tosta meidän fretistä vielä piti sanomani, että vaikka alku oli tosi hankala ja teki usein mieli heittää ns. pyyhe kehään niin pikkuhiljaa siitä on kuoriutumassa tosi seurallinen lemmikki vaikka yhä on todella vaativa ja tulee tarvitsemaan vielä rutkasti työtä.
        Toivottavasti saat lisää vastauksia muiltakin ja heidän kokemuksiaan kaikista miettimistäsi eläimistä :)


    • elämäeläintenkanssa

      Kissat oksentelee, karvapalloja ja muutakin, ihan rodusta ja sukutaulusta riippumatta, samoin koirat oksentaa, hotkaistuaan jotain sulamatonta. (liian iso luunpala, maitopurkin korkki, avaimenperä, kaistale kenkää, pala pöydänkulmaa, omena, maksalaatikko kuorineen, keksi itse lisää, noutajat varsinkin on varsinaisia ahmatteja jotka nielasee helposti nakin kokoisansena ja sinisen lenkin kahdella puraisulla , ja sitten oksennetaan liian iso pala) Bordencolliet eivät ole ihan yhtä ahneita, mutta ovat melkoisia energiapakkauksia ja vaativat liikuntaa enempi kuin telkan katselulsta viitsisi juosta., ja sitten pistetään huushollia ajankuluksi uuteen uskoon, ja sama onnistuu joka rotuun kuuluvalta koiralta kun se ikävystyy.. Kissoilla kyniminen eli kynsien teroittelu on geeneihin kirjoitettu, ei siihen rotu vaikuta. Huonekalut säästyy parhaiten kunnollisillla kiipeily/ kynismispuilla.
      On ollut kissa joka kynsi tapetteja ja koiranpentu jatko9i siitä mihin kissa lopetti. Myös tuolissa, sängyssä ja sohvankulmassa on sekä kissan että koiran tekemät merkit. Olen siivonnut eräänkin koiran oksennuksen ja pessyt ripulin jäljiltä karvapyllyjä, niin kissoilta kuin koiriltakin. 50 vuoteen elämää eläinten kanssa mahtuu kaikenlaista, syntymää, kuolemaa ja sairastelua korvatulehduksista kunnon mahatautiin ja ruoka-allergiohin.
      . Kissa käyttää hiekkalaatikkoa, joka on puhdistettava, koira on käytettävä ulkona tarpeillaan ja noukittava ne läjät, noutajalta ja borderilta melkoisen kokoisetkin, pois kulkupaikoilta. Jos siis jo karvapallot inhottaa niin miten on koiran oksennus/ ripuli, joka sekin elämän varrella kohdalle osuu.

    • sivustaseuraajan

      Siinähän on jos jonkinsorttista vaihtoehtoa. Ei oikeastaan voi sanoa että minkään eläimen kanssa pääsisi helpolla. Loppupeleissä kissakin on sinänsä vaativa lemmikki, että sen oikeaoppiseen ruokintaankin ja terveyteen tulsii perehtyä jonkinverran. Annan nyt sen verran tietoa mitä itselläni kokemusta on. Omistan itse siamilaisen (aikaisemmin ollut 3 maatiaista), tunnen ragdoll kasvattajan, minulla on ollut bordercollie ja labbiksia löytyy lähipiiristä monta. Fetteihin olen muuten vain perehtynyt monta vuotta kiinnostuttuani niistä.

      Siamilainen: Pääasiassa hyvin aktiivinen ja haluaa olla kaikessa mukana. Hyvin äänekkäitä, joka tuli itsellenikin yllätyksenä vaikka tiesin kyllä asiasta. Tämä meidän yksilö kulkee perässä ja määkii isoon ääneen, tulee mukaan vessaan, nukkuu peiton alla kainalossa ja tuijottaa kun teet ruokaa. Rohkea, uelias ja leikkisä. Tätä ei voi missään tapauksessa jättää yksin yli vuorokaudeksi. On sen verran seurallinen, että n. 12-15h yksinolokin alkaa stressata (ei tahdo syödä, kulkee ympäriinsä levottomana ja alkaa tiputtaa karvaa). Muuten ei tee tuhojaan tai muuta, ainoastaan jos leikkiminen on jäänyt vähälle. Huiskan perässä kun juoksuttaa 20-40min päivässä niin pysyy tyytyväisenä ja poissa tihutöistä.

      Ragdoll: Tuttu tosiaan kasvattaa. Pääasiallisesti seurallisia, eli hegailevat sielä missä sinäkin joko vieressä nököttäen tai kauempana makoillen ja tarkkaillen. Sellaisia mukavan rauhallisia ja mutkattomia luonteeltaan. Omasta mielestäni ihan mukavia, mutta tietysti tuntuvat tylsiltä kun on itse oppinut tuohon yliaktiiviseen siamilaiseen.

      Labradorinnoutaja: Tuttavapiirissä labbiksia 6 kappaletta, joista 2 samalta kasvattajalta. Seurallisia ja ihmisrakkaita tietysti. Yleensä helposti ruoalla motivoitavissa oppimaan. Vaikka labbis onkin hyvin pidetty perhe- ja kotikoira, kaipaa se kuitenkin aktiviteettiä ja liikuntaa. Valitettavasti tuttavapiirissä 2 tapausta jotka eivät saa tarpeeksi tekemistä (pääsevät max. 30-40min ajaksi ulos päivittäin), molemmat kehittelevät omaa kivaa puuhaa eli kodin irtaimiston tuhoamista tylsyyteensä.

      Bordercollie: Tunnettuja laumasidonnaisuudesta ja palvelualttiudesta. Koulutettavuus helppo, rakastavat ihmisen kanssa työskentelyä ja touhuamista. Bordercollie kaipaa kuitenkin paljon aivotyöskentelyä pysyäkseen tyytyväisenä. Ihanteellisinta olisi liikkua ja touhuta paljon, lisäksi harrastaa esim. tokoa, agia tai paimennusta. Monelle tulee yllätyksenä kuinka paljon bortsu loppupeleissä aktivointia kaipaa. Meillä oli bortsu pääasiassa työkoirana lammaspaimenena, jolloin oli oikein helppo ja mutkaton lemmikki. Mutta lampaat myytiin ja tekeminen loppui, alkoi paimentaa ohi pyöräileviä ihmisiä ja järsimään mm. pöydän jalkoja, ovilistoja tekemisen puutteessa.

      Frettiin on hyvä ja totuudenmukainen tietopaketti täällä:
      http://tassujentahdissa.blogspot.fi/2012/01/sopisiko-fretti-sinun-lemmikiksesi.html
      Fretti ei ole häkkieläin, eikä mielellään myöskään yksineläjä. Parasta olisi kaksi frettiä ja niille oma huone, jossa tilaa liikkua ja touhuta. Valitettavasti kaikki fretit eivät ksokaan opi sisäsiisteiksi, joten ulostetta löytyy pitkin lattioita. Lisäksi tykkäävät kaivautua esim. sohvan pehmusteisiin ;)

      Tutustu rauhassa rotuihin ja lajeihin. Kyllä se oma sieltä ajan kanssa löytyy :)

    • Rakaslemmikki

      Unohdin tossa mainita, että olen myös miettinyt itämaistakissaa. Onko mitään luonne eroja siamilaisen ja itämaisen välillä?

      • sivustaseuraajan

        Käytännössä sama se on siamilaisen kanssa. Eri väriset silmät ja eri värinen turkki :) Luonne on kyllä ihan samanlainen, tietysti yksilöeroja molemmissa on


    • 8674745698

      Minulla oli musta, lyhytkarvainen labradorin noutaja. Liikuntaa kaipasi paljon. Kova uimaan ja vielä kovempi syömään. Piti rajoittaa ruokailua, mutta oli pätevä kerjäämään. Tuli viereen ja tuijotti lempeillä silmillään. Mitäs siinä voit...?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1595
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1429
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1337
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1325
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      34
      1266
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1208
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe