Hei,
Meinasin kokeilla dieselmoottorin istuttamista veneeseeni nykyisen amerikkalaisen bensakoneen tilalle. Kyseessä siis silkka tietotaidon/kokemuksen keräys/harrastushomma ja kaikki osat pyritään valmistamaan itse. Vaihtoehtona ei ole ostaa valmista meridieseliä, kun joku varmasti sitäkin vaihtoehtoa haluaisi esittää.
Asennettava moottori on saksalainen, turbolla varustettu rivikuutonen, alumiinikannella ja valurautalohkolla.
Jäähdytys olisi ajatus yksinkertaisuuden ja kustannusten takia muuttaa raakavesijäähdytykseksi käyttäen bensamoottorin termostaattikoteloa. Onko kokemuksia toimiiko käytännössä? Ajelut olisi järvissä, niin syöpymisongelmaa ei ole.
Vesijäähdyttinen pakosarja, ahtoilmanjäähdytin sekä öljynjäähdytin on myös huomioitu. Turboahdin vaihdetaan suurempaan, ei tehojen takia vaan pienempien pakopaineiden toivossa.
Vetolaitteen välityksen muutokset on myös huomioitu, suunniteltu kierrosluku olisi 2500-3000rpm matkanopeudella (moottorin max rpm 4800)
Moottorin-vetolaitteen kiinnityskoppa käytetään alkuperäisestä bensamoottorista, sovituspala valmistetaan teräksestä.
Vauhtipyörä sekä kumikytkimen kiinnitys ovat herättäneet kysymyksiä. Moottorissa on alunperin kaksoismassavauhtipyörä. Onko sen käyttämisessä tiedossa olevia ongelmia, vai olisiko syytä vaihtaa tilalle kova vauhtipyörä? Kumikytkin kiinnitetään vauhtipyörään aivan kuten kytkinasetelma on ollut kiinni.
Dieselin marinointi
50
6653
Vastaukset
- harvemminonnistuu
Suurin ongelma noissa autonmoottoreissa on ylikuumeneminen. Veneellä ajataan käytännössä kaasu pohjassa ylämäkeen koko ajan ja autonmoottoreita ei ole suunniteltu niin kovalle kuormitukselle.
Onko tuo vaihtoturbo vesijäähdytteinen?
Fiksuinta olisi peruskorjata se jenkkikone. Venee saa sitten joskus jopa myytyä edelleen...- Marinaaadi
Haluaisin kuulla, mitä käytännön eroa mielestäsi on esim. chevy 4.3L V6 veneen pellin alla, vai auton pellin alla? (bensoissa tietty nokka-akseli erilainen, sekä apulaitteet) Tai sitten Yanmar 6by 260hv marine dieselmoottori veneessä, tai sama perusmoottori BMW 530d keulilla? :D
Marinoinnin idea on rakentaa perusmoottorin ympärille venekäyttöön soveltuvat apulaitteet ja varusteet. Eihän itse moottori tiedä tai välitä onko se autossa, veneessä vai lentokoneessa.
Eikä moottori ylikuumene, kun sitä jäähdytetään. Vaihtoturboa ei ole vielä.
Olen korjaillutkin jenkkikoneita, mutta tämä projekti olisi vähän haasteellisempi ja mielenkiintoisempi.
Vaikka onnistuu harvemmin kuten nimimerkkisi viittaa, mutta eihän se ole sinulta pois jos onnistun rikkomaan moottorini. Siksi kysynkin muiden kokemuksia miten ongelmat on ratkaistu. Jos ei tule mitään, laitetaan sitten chevy takaisin. - harvemminonnistuu
Marinaaadi kirjoitti:
Haluaisin kuulla, mitä käytännön eroa mielestäsi on esim. chevy 4.3L V6 veneen pellin alla, vai auton pellin alla? (bensoissa tietty nokka-akseli erilainen, sekä apulaitteet) Tai sitten Yanmar 6by 260hv marine dieselmoottori veneessä, tai sama perusmoottori BMW 530d keulilla? :D
Marinoinnin idea on rakentaa perusmoottorin ympärille venekäyttöön soveltuvat apulaitteet ja varusteet. Eihän itse moottori tiedä tai välitä onko se autossa, veneessä vai lentokoneessa.
Eikä moottori ylikuumene, kun sitä jäähdytetään. Vaihtoturboa ei ole vielä.
Olen korjaillutkin jenkkikoneita, mutta tämä projekti olisi vähän haasteellisempi ja mielenkiintoisempi.
Vaikka onnistuu harvemmin kuten nimimerkkisi viittaa, mutta eihän se ole sinulta pois jos onnistun rikkomaan moottorini. Siksi kysynkin muiden kokemuksia miten ongelmat on ratkaistu. Jos ei tule mitään, laitetaan sitten chevy takaisin.Eihän se ole todellakaan minulta pois, mutta kuten sanoit itse kyseleväsi muiden kokemuksia, niin vastasin siihen kysymykseen. Peruskorjaa vanha moottori niin veneen saa joskus vielä myytyä.
Nykyautonmoottoreiden ohjauslogiikka on aivan erillainen kuin venemoottoreiden. Ennen asia oli suoraviivaisempaa, kun ohjaus tapahtui pääasiassa mekaanisesti. Nyt muutoksia pitää tehdä ohjelmatasolla mekaanisten muutosten lisäksi. Kuten sanoin niin harvalla autolla ajetaan jatkuvasti ylämäkeen kaasu pohjassa.
Jos uuden puolimoottorin saa alta neljän tonnin, niin kannattaaka autonkoneen marinointi edes rahallisesti? - Marinaaadi
harvemminonnistuu kirjoitti:
Eihän se ole todellakaan minulta pois, mutta kuten sanoit itse kyseleväsi muiden kokemuksia, niin vastasin siihen kysymykseen. Peruskorjaa vanha moottori niin veneen saa joskus vielä myytyä.
Nykyautonmoottoreiden ohjauslogiikka on aivan erillainen kuin venemoottoreiden. Ennen asia oli suoraviivaisempaa, kun ohjaus tapahtui pääasiassa mekaanisesti. Nyt muutoksia pitää tehdä ohjelmatasolla mekaanisten muutosten lisäksi. Kuten sanoin niin harvalla autolla ajetaan jatkuvasti ylämäkeen kaasu pohjassa.
Jos uuden puolimoottorin saa alta neljän tonnin, niin kannattaaka autonkoneen marinointi edes rahallisesti?En rupea tähän touhuun nykyisen moottorin takia. Se on lähes uusi. Kuten aiemmin mainitsin, tämä on siis silkkaa mielenkiintoa ja kokeilunhalua. Jos veneen joskus myyn, niin helppohan se on vaihtaa entinen bensa takaisin, mikäli diesel ei kelpaa uudelle ostajalle.
Tosiaan dieselini on sähköisellä bosch pumpulla varustettu, siihen päässee tietokoneella karttoja muuttamaan tarvittaessa. Mikäli ei jostain syystä skulaa, helppohan siihen on mekaaninen pumppu vaihtaa. Luulisi nyt dieselin olevan helppo säädettävä ylämäkikäyttöön sopivaks, soppaa ja happea myllyyn niin kyllä lähtee. Ei ole vaarana polttaa konetta laihalla seoksella, kun dieselissä se ei ole mahdollista. Lämmöt, ahto ja pakopaineet kurissa niin pitäisi kestää kovaakin rääkkiä. - kaalisalaatti
Marinaaadi kirjoitti:
Haluaisin kuulla, mitä käytännön eroa mielestäsi on esim. chevy 4.3L V6 veneen pellin alla, vai auton pellin alla? (bensoissa tietty nokka-akseli erilainen, sekä apulaitteet) Tai sitten Yanmar 6by 260hv marine dieselmoottori veneessä, tai sama perusmoottori BMW 530d keulilla? :D
Marinoinnin idea on rakentaa perusmoottorin ympärille venekäyttöön soveltuvat apulaitteet ja varusteet. Eihän itse moottori tiedä tai välitä onko se autossa, veneessä vai lentokoneessa.
Eikä moottori ylikuumene, kun sitä jäähdytetään. Vaihtoturboa ei ole vielä.
Olen korjaillutkin jenkkikoneita, mutta tämä projekti olisi vähän haasteellisempi ja mielenkiintoisempi.
Vaikka onnistuu harvemmin kuten nimimerkkisi viittaa, mutta eihän se ole sinulta pois jos onnistun rikkomaan moottorini. Siksi kysynkin muiden kokemuksia miten ongelmat on ratkaistu. Jos ei tule mitään, laitetaan sitten chevy takaisin.Itsellä 2,5 litrainen CR diesel 220 hv. Turbossa ei ole mitään vesijäähdytystä. Konepeitossa on suojapelti siinä kohtaa, eikä sitäkään ollut ,kun veneen ostin, mutta varmuuden vuoksi sen asensin. Makeavesijäähdytys: Vaihdoin jakohihnan ja vesipumpun. Normaalit autovaraosat toimii ja jäähdytys riittää. En tietysti mitään tuntemattomia kiinaosia laittanut. Minulla Mercruiser vetolaite. Siinä ei ole pumppua , vaan merivesipumppu imee pohjan läpi. Vetolaitteesta tulee patopaineella vesi öljynjäähdyttimelle sekä vetolaitteen ylävaihteistolle (vinkki). Laittelin lisämittareitakin , niin näkee ahtopaineet ja pakokaasulämmöt.
- järkeevaieiiii
Onhan noita ennen tehty 3L bmw:n koneilla, mutta nykyään et saa rekisteröityä :)
Mietin joskus samaa.
Korjaa vaan se wanha malmikasa ja ajele sillä....- Marinaaadi
Käsittääkseni pitäisi saada rekisteröityä, kun veneessä maksimi 260hv ja dieselistä olisi tarkoitus irroittaa alle 200hv? Mistä moinen tieto?
- vanhaveneilijä
Marinaaadi kirjoitti:
Käsittääkseni pitäisi saada rekisteröityä, kun veneessä maksimi 260hv ja dieselistä olisi tarkoitus irroittaa alle 200hv? Mistä moinen tieto?
trafi ei hyväksy enää auton moottoria veneeseen. Trafin tulkinnan mukaan autosta otettu ja veneeseen siirretty moottori on uusi veneen moottori ja sitensen pitää täyttää uudet voimassa olevat päästörajoitukset. Tämän on todennut trafin virkailija puhelimessa tutulleni, jolla oli suuria vaikeuksia saada vetuksen uusi pitkään varastossa seissyt moottori rekisteröityä. Hän joutui hankkimaan Hollannista tarvittava paperit.
- TuomasAH
Onnea valitsemallasi tiellä! Täällä riittää näitä pessimisti jollalla purjehtijoita. Joka on muuten hyvä peli mutta valmistettu betonista. 😉
No aiheeseen. Kaksoismassavauhtipyörä ajaa samanasian kuin kumikytkin tai perinteinen pienmoottorin kytkinlevy. Mitään syytä sen vaihtamiseen ei ole.
Turbo ei välttämättä tarvitse olla vesijäähdytetty, mutta kunnollinen eristäminen kuuluu asiaan. Konehuoneessa ei pitäisi olla yli 80°c pintoja. Suurin homma on jäähdytetyn pakosarjan tekeminen.
Putkilämmönvaihdin ei paljoa maksa, joten tekisin koneen Makeavesi jäähdytteiseksi. Perässä kuitenkin on vesipumppu valmiina.
Tehokäppyröitä koneessa on hyvä ihmetellä, kuitenkin välitykset ovat eri bensa ja diesel koneilla, joten sopivan perävälityksen hakuun voisi hieman uhrata aikaa. Toinen mahdollisuus on useampi välityksinen merikytkin koneen ja perän väliin.- järkiäläjätä
Että työnnetään merikytkimellä konetta puoli metriä eteenpäin....varmaankin onnistuu laipioita siirtämättä ja uusia konepukkeja tekemättä. Kaikkeahan "oikea" veneilijä voi tehdä, mutta ei järjen häivää.
- Marinaaadi
Kiitos asiallisesta vastauksesta TuomasAH
Kaksoismassapyörän kanssa olisi mielestäni fiksuinta edetä, kun se vähentää dieselin vääntövärähtelyitä vetolaitteelle, joka ei muutenkaan taida olla kovin karkeakäyntisen dieselin ystävä: Cobra. Kuinkas muuten massapyörä tahtoo kestää jatkuvaa kovaa vääntömomenttia ~250nm ?
Mainitsemasi merikytkin ei ole mahdollinen, kun konehuoneessa on tilaa nipin napin rivikuutoselle. V8:lle kun on konehuone tehtaalla suunniteltu. Kaksoismassapyöräkin ryöstää tilaa 2-3cm kovaan pyörään verrattuna.
Olenko ymmärtänyt oikein, että makeavesijäähdytteisissä koneissa vetolaitteen pumppu ei riittäisi, vaan moottorin kylkeen olisi asennettava lisäpumppu siirtämään vettä lämmönvaihtimien läpi? Onko jokin erityinen syy, miksi olisi kannattavampaa käyttää makeavesijäähdytystä raakavesijäähdytyksen sijaan? - kumivaimennin
Marinaaadi kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta TuomasAH
Kaksoismassapyörän kanssa olisi mielestäni fiksuinta edetä, kun se vähentää dieselin vääntövärähtelyitä vetolaitteelle, joka ei muutenkaan taida olla kovin karkeakäyntisen dieselin ystävä: Cobra. Kuinkas muuten massapyörä tahtoo kestää jatkuvaa kovaa vääntömomenttia ~250nm ?
Mainitsemasi merikytkin ei ole mahdollinen, kun konehuoneessa on tilaa nipin napin rivikuutoselle. V8:lle kun on konehuone tehtaalla suunniteltu. Kaksoismassapyöräkin ryöstää tilaa 2-3cm kovaan pyörään verrattuna.
Olenko ymmärtänyt oikein, että makeavesijäähdytteisissä koneissa vetolaitteen pumppu ei riittäisi, vaan moottorin kylkeen olisi asennettava lisäpumppu siirtämään vettä lämmönvaihtimien läpi? Onko jokin erityinen syy, miksi olisi kannattavampaa käyttää makeavesijäähdytystä raakavesijäähdytyksen sijaan?Vetolaitteen vesipumppu riittää hyvin, sillä vauhdin kasvaessa veden paine painaa vettä vetarin vedeenotoista entistä enemmän. Osassa vetareissa on siipipyöräpumppu ja toisissa pumppu löytyy vasta koneen kyljestä remmivetoisena. Molemmat säätyvät käytännössä kierrosnopeuden mukaan.
Itse käyttäisin moottorin ja vetarin välissä sitä kumista vaimenninta. Sen antaa vähän enemmän anteeksi rihtauksen kanssa ja tasaa ristikkoa, sillä se ei ole vakionopeusnivel, Lisäksi veneessä ei ole kytkintä, joten kumivaimennin ottaa vastaan vaihteiston iskuja. - Anonyymi
kumivaimennin kirjoitti:
Vetolaitteen vesipumppu riittää hyvin, sillä vauhdin kasvaessa veden paine painaa vettä vetarin vedeenotoista entistä enemmän. Osassa vetareissa on siipipyöräpumppu ja toisissa pumppu löytyy vasta koneen kyljestä remmivetoisena. Molemmat säätyvät käytännössä kierrosnopeuden mukaan.
Itse käyttäisin moottorin ja vetarin välissä sitä kumista vaimenninta. Sen antaa vähän enemmän anteeksi rihtauksen kanssa ja tasaa ristikkoa, sillä se ei ole vakionopeusnivel, Lisäksi veneessä ei ole kytkintä, joten kumivaimennin ottaa vastaan vaihteiston iskuja.Missä vetolaitteessa on vain yksi ristinivel ? Kaksi ristiniveltä peräkkäin on = vakionopeusnivel . Tälläinen on mm. Mercruiserin alpassa ja Omc Cobrassa .
- vaatiityötä
Tein kyseisen tempun ja onnistuin...Katso youtube 2005teppo hakusanalla.
Tehoa koneessa 290hp ja vääntöä 600nm,vene 8,5m ja 3-3,5 tonnia
Kulkee kovenpaa mitä vene pysty käsittelemään,matkavauhtikin 30 mailiia.
Ensi keväänä täytyy koittaa vakauttaa kulkua kovemmassa vauhdissa nousulistoilla.
Täytyy sitten olla volvon duoprop,ei toimi yhdellä potkurilla,pito ei riitä.venelähtee lapasesta ,vetolaite ei pysty käsittelemään tehoja,kaivitoi,pitoloppuu ja vene källistelee väännön takia.
kaksoismassa vauhtipyörä,vetolevy ei mitään kumikytkitä?
Vetolevy upotetaan vauhtipyörään sorvissa,sovitepala vetolaitteen kopan väliin,tarkkaa hommaan että saat keskitettyä,ei saa olla heittoa tai poissa linjastaan.
Jäähdytetty pakosarja teräs,tigillä hitsattu,siinä myös hommaa ja vaikea saada pitämään että ei jää vuotamaan,jää helpoisti hiusmurtumia tai huokosta.oma merivesipumppu,1"riittävän tehokas,ohjaustehostimen paikalle.ei raakavesi,kone syöpyy kesässä.
välijäähy myös omilla kiertovesipumpuilla ja laihduttimella,alumiini syöpyy merivedestä.
turbona oma bmw e60 2260 vnt toimii,ei ahista.
Jäähdytys tehoa tosiaan tarvitaan,suunnittele lauhduttimet ja kerro se sitten kahdella .
Itselläkin yhteensä 7!erilaista lauhutinta/lämmönvaihdinta,eikä sittenkään meinaa riittää.
Sitten vielä ne sähköt/ecu.
Sehän menee vikatilaan kun ei löydä sitä autoa,Minulle koodasi virolainen kaveri softan,meni pari tuntia veneessä että sai kaikki toimimaan.
Suomi velhot sanoivat ,että vene olis pitänyt tuoda paikan päälle,tai ecu postissa.
Oisko toiminut ilman koe ajoa,ei.
Mahtava moottori!hiljainen ,tehokas,ei savuta mitään ja taloudellinen.
Ensimmäinen kesä menee ongelmissa ennen kuin saat kaikki toimimaan- lattiamoppi
Onkohan se muuten Garret vai mikä turbo?
- vaatiityötä
Vähän vielä jatkoa..
Youtuben pätkät vielä vanhalla singleprop vetolaitteella,nykyään tupla potkurilla ja hydrauli ohjauksella.siglenä ei toiminut ja sai hampaat irvessä pitää ruorista kiinni,sen verran väänsi.
Sitten vielä :laitat sen saman vetolevyn mkä oli siinä v8 koneessa ja dieseleissä käytetään harvavälityksisiä vetolaitteita 1:1.61 /1:1.91 yms mitä näitä nyt onkaan eri valmistajilla.
Kovakin vauhtipyörä käy,onhan siinä vetolevyssä värinänvaimennus(jouset).
Miksi et käyttäisi sitä kaksoismassa,kestää autossakin turvallisesti sen 600nm vääntöä.
Sullahan on toi bmw m57 moottori?Ensimmäinen sukupolvi? vai toinen
Ajonestoa et saa pois ,pitää olla mukana eli DDE ja EWS ja mahdollisesti mittari mukana.
Mekaanisella pumpulla toi moottori pilataan,ominaisuudet menetetään.
Ja toi pumppumuutos voi olla aika mahdoton tohon koneeseen.- Marinaaadi
Noin rajua tehoa en tarvitse, alle 200hv riittää kun vene alle 2000kg. Moottorini on M51. Eli sähköjen ja ohjauksen puolesta helppo istuttaa mihin vain. Raakavesijäähyä olisi kiva kokeilla, ei ainakaan jäähdytystehosta olisi puutetta. Järvikäytössä siis mennään.
- En-ymmärrä
Marinaaadi kirjoitti:
Noin rajua tehoa en tarvitse, alle 200hv riittää kun vene alle 2000kg. Moottorini on M51. Eli sähköjen ja ohjauksen puolesta helppo istuttaa mihin vain. Raakavesijäähyä olisi kiva kokeilla, ei ainakaan jäähdytystehosta olisi puutetta. Järvikäytössä siis mennään.
Näissä jutuissa törmää aina jossain vaiheessa ohjeeseen nokan vaihdosta !
Miksi nokka pitäisi vaihtaa ja mitä muutosta sillä haetaan venekäyttöä varten.
Ymmärrän kyllä vapaasti hengittävän tarpeen tehoa viritettäessä laajentaa aukioloaikoja, mutta jos huipputehoa ei ole tarvetta nostaa, niin mitä mainittu marinenokka muuttaa ? - vääntökäyränpaikka
En-ymmärrä kirjoitti:
Näissä jutuissa törmää aina jossain vaiheessa ohjeeseen nokan vaihdosta !
Miksi nokka pitäisi vaihtaa ja mitä muutosta sillä haetaan venekäyttöä varten.
Ymmärrän kyllä vapaasti hengittävän tarpeen tehoa viritettäessä laajentaa aukioloaikoja, mutta jos huipputehoa ei ole tarvetta nostaa, niin mitä mainittu marinenokka muuttaa ?Veneessä tehon lisäksi tärkeää on vääntökäyrän asettuminen sopivaan kohtaan. Veneessä ei ole monipykäläistä laatikkoa, joten vääntöä tarvitaa alakierroksille liukukynnyksen yli pääsemiseksi.
- ÄläNytPelleile
vääntökäyränpaikka kirjoitti:
Veneessä tehon lisäksi tärkeää on vääntökäyrän asettuminen sopivaan kohtaan. Veneessä ei ole monipykäläistä laatikkoa, joten vääntöä tarvitaa alakierroksille liukukynnyksen yli pääsemiseksi.
Ei potkuri ymmärrä alaväännöstä mitään, se työntää sen kovemmin, mitä nopeammin pyörii.
Oikein mitoitettu potkuri sallii moottorin kiertää noin 90 prosenttia maksimistaan paaluvedossa (vene paikallaan) ja venenopeuden kasvaessa kierrokset kasvaa sitten maksimiin.
Moottorin alaväännön lisäys ei vaikuta vähääkään liukuun nousuun. - Turbovinkuu
Sulla ei taida olla tietoa eikä kokemusta. Muut tietävät sitten miten vääntöä tarvitaan veneessä siksi ehdottaisin isommanturbon osalta miettimään kahdesti koska sillä juuri alavääntö huononee.
- Ei-sentään
Turbovinkuu kirjoitti:
Sulla ei taida olla tietoa eikä kokemusta. Muut tietävät sitten miten vääntöä tarvitaan veneessä siksi ehdottaisin isommanturbon osalta miettimään kahdesti koska sillä juuri alavääntö huononee.
Juttu on kyllä juuri päinvastoin.
Suurempi turbo mahdollistaa suuremman ilmamäärän (paineen), mutta vaatii enemmän energiaa pakopuolelta ja toimii suuremmalla rasituksella ja suuremmilla kierroksilla.
Alavääntöä tarvittaessa pitäisi käyttää pienempää turboa jotta painetta syntyisi myös matalilla kierroksilla ja tähän epäsuhtaan juuri VNT turbot on kehitetty.
Esimerkiksi Volvo käyttää mekaanista ahdinta herättääkseen turbon toimintaan, joka ilman kompuran avustusta kestäisi sietämättömän kauan, ja toisaalta konventionaalisissa ruiskuissa ei ole ahtopaineen rajaamaa maksimisyöttöä, jolloin kompura pienentää savutusta alueella ennen kuin ahtopaine nousee. (päästönormit).
Ja kaikki ne jotka tietää, tietävät että potkuri ei kaipaa mitään alavääntöä. - Niinpä_tietenkin
Ei-sentään kirjoitti:
Juttu on kyllä juuri päinvastoin.
Suurempi turbo mahdollistaa suuremman ilmamäärän (paineen), mutta vaatii enemmän energiaa pakopuolelta ja toimii suuremmalla rasituksella ja suuremmilla kierroksilla.
Alavääntöä tarvittaessa pitäisi käyttää pienempää turboa jotta painetta syntyisi myös matalilla kierroksilla ja tähän epäsuhtaan juuri VNT turbot on kehitetty.
Esimerkiksi Volvo käyttää mekaanista ahdinta herättääkseen turbon toimintaan, joka ilman kompuran avustusta kestäisi sietämättömän kauan, ja toisaalta konventionaalisissa ruiskuissa ei ole ahtopaineen rajaamaa maksimisyöttöä, jolloin kompura pienentää savutusta alueella ennen kuin ahtopaine nousee. (päästönormit).
Ja kaikki ne jotka tietää, tietävät että potkuri ei kaipaa mitään alavääntöä.Olenkin mielessäni ihmetellyt miksi veneissä ei käytetä noita muuttuvasiipisiä turboja, mutta selityshän on yksinkertainen, kun ylimääräistä alavääntöä ei tarvita, on turha käyttää tarpeetonta tekniikkaa.
- Turbovinkuu
Oot pihalla. Ensinnäkin niin ruiskutus säädetään koko kierrosaluelle niin että ei savuta kyseisen turbon kanssa. Potkurikäyrä on erittäin selkeä asia ja moottorivalmistajilta löytyy vääntö ja tehokäyrät potkurikäyrää vasten. Löytyy kikkailupotkureita joilla päästetään pakokaasuja lavoille lähdössä mutta nämä ei ole kovin ihmeitä tekeviä. Dpt vielä haasteellisemmat vääntötarpeen suhteen.
Ja volvo ei käytä mek ahdinta herättäkseen turboa vaan sen takia että turbo ei ahda koska on hieman iso. Toinen tapa on wastegatin käyttö ja siitten liuta muita tulosiipisäädöillä jne. Volvo luopui kompuroista jo vuosia sitten ja oli ainoa valmistaja joka niitä edes käytti. Tulivat näihin koska vanha 40lohko oli onneton vääntöominaisuuksien kohdalla ja se ei toiminut veneissä tehoja nostettaessa (lue turboa isontamalla)jolloin kompura laitettiin vääntöä nostamaan. Isontamalla turboa samaan moottoriin niin saa potkurikäyrän suhteen ongelmia niin kuin volvollekin kävi kadien suhteen.
Turbot yleensäkin ovat sitä paitsi aika samoilla maksimikierrosluvuilla koosta riippumatta jos mitoitus oikein. Ja koska nyt viilataan niin turbon rasitus on aika monimutkainen juttu. On suhde turbini ja kompuroiden välillä jne. Paljonko on syöttöä loppusyklin puolella jne. Moottoripuolelle tulee sitten vielä ahtoilmajäähdyttimem toiminta ja sen vaikutus painehäviön ja lämpötilan osalta. Kosteuskin vaikuttaa kovilla ahtopaineilla jolloin vesitykset on laitettava kuntoon.
Savutus on muuten vaan merkki siitä että vääntö on loppunut ja syötöt on ylisuuret. - Volvo271
siglenä ei toiminut ja sai hampaat irvessä pitää ruorista kiinni,sen verran väänsi.
Nyt on ihan pakko kysyä: olikos sulla se pikkunen evä siellä vetarissa ja oikein suunnattu? Meinaan itsellä kans Sp ja n.280 hp (tosin bensakone) ja ei mitään ihmeempää vääntöä ole. Potkuri 16x17" - Anonyymi
Hei. Miten sinut saisi kiinni ? On BMW n marinointi prokkis aluillaan ja kiinnostaisi sinun projekti tarkemmin...
- vaatiityötä
Dieseleissä mitään nokkia vaihdeta...Bensakoneissa taitaa olla eri juttu.
Kyllä sitä alavääntöä nimen omaan tarvitaan liukuunnousussa,ei muuten tapahdu mitään
Jos sulla on vene täynnä poltoainetta,tavaroita ja matkustajia liukuunnousu kestää ikuisuuden tai sitten sitä ei tapahdu ikinä....
lähdet rannasta joudut kuitenkin pudottamaan monta kertaa nopeuden alle liukukynnyksen (nopeusrajoitukse,yms)Kaikkein hauskinta on tilanne ,kun joudut pyytämään että matkustajat siirtyvät keulaan että päästään liukuun!
Dieselit vääntävät alhaaltakin ,tietenkin jos turbo on oikein mitoitettu.
Volvokin käyttää remmiahdinta ja turboa että saadaan alhaalta heräämään.
Moottori on jo vanhentunutta tekniikkaa.
Itsellä bmw m57 tu yhdellä vnt ahtimella,lähtee liukuun kuin hauki rannasta.
Ei mitään väliä kuormalla.
Sama moottori kuin yanmar 6by 260.
Yanmar on tehnyt bmw moottorista meridieselin tosin hukkaportillisella turbolla.
Venemessuilla olivat kiinnostuneita mitä turboa käytän,ei kuulemma yanmar herää tarpeeksi nopeasti?
Sanoin että bmw omaa 218 hp versiota 2260 vnt:tä- JaToinenViisas
Ei se potkuri välitä vähääkään tuleeko voima dieselillä vai bensalla.
Koko alavääntö-horina näyttää olevan näiden " tee-se-itse-insinöörien", jotka eivät veneellä ole koskaan ajaneetkaan, kuvitelmia.
Ei liukuun nousussa kone tukehdu kierroksiin, huutaa iloisesti lähes täysillä vaikka liukuun ei nousisikaan, se potkurin momentti kun ei välitä venenopeudesta tai vastuksesta vaan vain siitä paljonko se siirtää vettä.
Miksi tätä yksinkertaista asiaa täytyy toistaa jatkuvasti ? - vaatiityötä
JaToinenViisas kirjoitti:
Ei se potkuri välitä vähääkään tuleeko voima dieselillä vai bensalla.
Koko alavääntö-horina näyttää olevan näiden " tee-se-itse-insinöörien", jotka eivät veneellä ole koskaan ajaneetkaan, kuvitelmia.
Ei liukuun nousussa kone tukehdu kierroksiin, huutaa iloisesti lähes täysillä vaikka liukuun ei nousisikaan, se potkurin momentti kun ei välitä venenopeudesta tai vastuksesta vaan vain siitä paljonko se siirtää vettä.
Miksi tätä yksinkertaista asiaa täytyy toistaa jatkuvasti ?No,voi vittu!
Tässä taas yksi joka ei ole edes koskaan veneillyt ,saati jotain rakennellut.
Pysy vaan siellä esson baarissa haaveilemassa,ota vielä yksi kalja.
Tietenkin se kone huuta jos laitetaan tarpeeksi pieni potkuri,silloin myös vauhti jää olemattomaksi.
Kokeileppa vaikka sillä sun äitis autolla lähteä ensin ykkösvaihteella ja sitten pidät sen kaasun pohjassa,kuinka kovaa kulkee?
Sitten yrität uudelleen, lähdetkin vaikka nelosvaihteella.
Liikkeele lähtö on "vähän"takkusenpaa?
Tietenkin veneessä moottori ei sammu,johtuen potkurin luistosta.
Mutta,jos potkuri on liian iso vääntöön nähden kone ei pääse sille vääntöalueelle jolle se on suunniteltu.
Kierrokset saattaa nousta vaikka sinne kahdentuhannen paikkeille,mutta jos turbo ei herää se jää siihen eikä koskaan päästä liukukynnyksen yli.
Täällä taas suoli24 provot yrittää..... - NoHuhHuhHUU
JaToinenViisas kirjoitti:
Ei se potkuri välitä vähääkään tuleeko voima dieselillä vai bensalla.
Koko alavääntö-horina näyttää olevan näiden " tee-se-itse-insinöörien", jotka eivät veneellä ole koskaan ajaneetkaan, kuvitelmia.
Ei liukuun nousussa kone tukehdu kierroksiin, huutaa iloisesti lähes täysillä vaikka liukuun ei nousisikaan, se potkurin momentti kun ei välitä venenopeudesta tai vastuksesta vaan vain siitä paljonko se siirtää vettä.
Miksi tätä yksinkertaista asiaa täytyy toistaa jatkuvasti ?Miksi kirjoitat asiasta josta et selvästi mitään tiedä?
- Rusettipitää
Löytyy niitä jotka ei tiedä mistään mitään mutta uskovat tietävänsä. Näille ei tieto mene jakeluun kun osaaminen omaksua tiedettä puuttuu. Näille jopa todellisuuden näkeminen ei riitä koska ovat mukamas oikeassa.
Todellisuus on se että liukuunkynnys vaati vääntöä ja potkuri ei päästä moottoria kierroksille ennen kuin vauhtia tullee liukuunnoston jälkeen. Pintapotkurit erikseen, niillä on haettava pitoa lähdössä. Ja sitten löytyy niitä jotka esim uskoo että hinaajan teoria pätee liukuunnousussa. Ei muuten päde. - Se-Todellisuus
Rusettipitää kirjoitti:
Löytyy niitä jotka ei tiedä mistään mitään mutta uskovat tietävänsä. Näille ei tieto mene jakeluun kun osaaminen omaksua tiedettä puuttuu. Näille jopa todellisuuden näkeminen ei riitä koska ovat mukamas oikeassa.
Todellisuus on se että liukuunkynnys vaati vääntöä ja potkuri ei päästä moottoria kierroksille ennen kuin vauhtia tullee liukuunnoston jälkeen. Pintapotkurit erikseen, niillä on haettava pitoa lähdössä. Ja sitten löytyy niitä jotka esim uskoo että hinaajan teoria pätee liukuunnousussa. Ei muuten päde..
" liukuunkynnys vaati vääntöä ja potkuri ei päästä moottoria kierroksille ennen kuin vauhtia tullee liukuunnoston jälkeen. "
Juuri näin ja sitten syvennytään siihen todellisuuteen.
Kun seuraavan kerran olet tilanteessa että vene ei jaksa nousta liukuun, niin mittaa moottorin kierrosluku jotta tietäisit mille alueelle sitä lisävääntöä tarvitaan.
Täällä esiintyville " asiantuntijoille " näyttää tuo potkurin toiminta olevan hieman vieras tapahtuma ja yleinen käsitys näyttää olevan että venenopeus ja moottorin /potkurin pyörintänopeus olisivat suhteessa toisiinsa kuten autoissakin.
Asiasta on kyllä myös jonkinlaista tietoakin että ei tarvitse arvailla, potkurin teoriaa en jaksa ruveta selittämään, mutta esimerkkinä 30 hv perämoottori ei jaksanut nousta kuormattuna pintaan kiljui syvällä "kuopassa" 4700 rpm, kun kuormaa vähennettiin nousi vaivoin ja sen jälkeen vaikka kevyesti ylikierroksille, huippuja 37 kn ja kynnys n.14 kn.
Retorinen kysymys voisi olla vaikka että mitä asiaan olisi auttanut jos moottorin vääntö olisi ollut suurempi tuon 4700 rpm alemmilla kierroksilla ?
Antanee vastauksen aiheeseen, miksi lisä-alavääntöä potkuriveto ei tarvitse ja miksi esimerkiksi edellä mainittu BMW 6-diesel on viritetty aitoissa niin että momentti painottuu 1500 rpm kohdalle, kun taas vastaava Yanmar 6BY2 on viritetty niin että alle 2500 rpm kone käytännössä lähes kuolee ja maksimimomentti on reilusti lähempänä yläkierroksia, no tietysti siksi että moottorissa ei tarvitse olla hirmuisesti voimaa sillä alueella jolla potkuri ei voi sitä hyödyntää.
Ei asia ole tämän vaikeampi ymmärtää hitaammallekaan. - Turbovinkuu
On muuten kokemusta. Dieseleissä joita on ollut niin liukuun mennään n 2000-2500rpm kohdalla. Jos turbo ei lataa silloin täyttä ahtopainetta niin kuoppaan jää. Potkuria voi joutua keventämään ja jos isompi turbo on asennetu niin sitten mennään liussa kohti kierrosluuku rajoitinta. Miksi luulet että volvo laittoi kadeihin kompurat.. no siksi että muuten veneet olis holeshotin suhteen jäänyt kuoppaan.
Et taida itse koskaan ollut veneiden dieseliturbojen kohdalla turboja muuttamassa etkä kovin monta erilaista potkurivaihtoehtoa myöskään eri veneisiin ole testannut. Elät uskossa että potkureita ei tarvita eri nousuilla, halkaisijoilla jne. - Turbovinkuu
Lisättäköön että on itse noita turboja vaihdellut meridieseleissä ja kierroslukumittarin lisäksi niin vähimmäisvaatimus on ahtopainemittarin lisäasennus. On myös hyvä laittaa lämpötilamittari pakopuolelle jotta tietää että ei polta pakoventiileitä. Yanmarit ovat muuten vertailutesteissä ollut onnettomia juuri liukukynnyksellä kun vääntö on laitettu maksimiin 2500rpm yläpuolelle kun se tarvittaisiin muutama sata kiekkaa aikaisemmin.
- Niinpä-niin-
Turbovinkuu kirjoitti:
Lisättäköön että on itse noita turboja vaihdellut meridieseleissä ja kierroslukumittarin lisäksi niin vähimmäisvaatimus on ahtopainemittarin lisäasennus. On myös hyvä laittaa lämpötilamittari pakopuolelle jotta tietää että ei polta pakoventiileitä. Yanmarit ovat muuten vertailutesteissä ollut onnettomia juuri liukukynnyksellä kun vääntö on laitettu maksimiin 2500rpm yläpuolelle kun se tarvittaisiin muutama sata kiekkaa aikaisemmin.
Et taida nyt olla aivan kartalla kun puhelet vähän sivusta.
Kyllä se vene nousee varmaankin liukuun 2500 kiekan paikkeilla, sehän on vain kiinni veneen kevytkulkuisuudesta.
Entäpä sitten kun ei nousekaan pintaan, paljonko kone ottaa kierroksia junnatessaan täysillä ja yrittäessään puskea ?
Se selviää kun laitat sen veneesi paaluun ja katsot paljonko kone ottaa kierroksia paaluvedossa, vähintään sen se ottaa sitten kaikissa muissakin tilanteissa ja sen alle ei vääntöä kaivata lisää.
Joo, venedieseleihin en ole turboja testaillut, autopuolella kylläkin korjannut ja huoltanut enemmän kuin osaat kuvitella ja tuota heittoasi erilaisten potkureiden tuntemattomuudestani pidän mauttomana pilana, muutenkin osoittaa jonkin tasoista kypsymättömyyttä kun asia-argumentit alkaa ontumaan niin turvaudutaan karriäärinsä ylistelyyn ja osaamisensa kehuskeluun, kouluikäisille tuo voi upotakin mutta kokeneempien nokkaan tuoksuu pahasti häpeälle. - Turbovinkuu
Jos ei ymmärrä että hana kaakossa liukukynnyksellä kierrokset ei kertakaikkiaan nouse ennen kuin lähtee liukuun niin ihan turha on paalujuttuja virittää. Hyvä kuitenkin että kerroit että sinulla ei ole kokemusta. Se on tosin tietäjille ollut jo selvä.
Sinulla ei siis ole kokemusta single ja duopprooeista. Ei ole kokemusta pintapotkureista eikä kokemusta vesijetistä jossa olisit voinut päteä jos olisit halunnut ja osannut. - Better_Than_Life
Turbovinkuu kirjoitti:
Lisättäköön että on itse noita turboja vaihdellut meridieseleissä ja kierroslukumittarin lisäksi niin vähimmäisvaatimus on ahtopainemittarin lisäasennus. On myös hyvä laittaa lämpötilamittari pakopuolelle jotta tietää että ei polta pakoventiileitä. Yanmarit ovat muuten vertailutesteissä ollut onnettomia juuri liukukynnyksellä kun vääntö on laitettu maksimiin 2500rpm yläpuolelle kun se tarvittaisiin muutama sata kiekkaa aikaisemmin.
Puutun tähän koska itselläni saman kokoluokan vene ja kone, eli vene painaa 3500-4000kg riippuen kulloisesta miehityksestä ja kone Hyundai 3.0l V6 diesel 250hp, vetolaite bravo3.
Liukuunlähdössä kierrokset nousee heti 2800 rpm, liukuun noustaan 3000 rpm paikkeilla ja kaasua aletaan himmailemaan 3200-3300 kohdilla. Eli voimaa tarvitaan liukuun nousussa tuossa 3000 rpm ympäristössä, ei paljoa alle. Ainakaan tässä propulsiosysteemissä ei alle 2500 rpm väännöllä ole juuri merkitystä. Ehkä asia olisi toisin jossain toisessa veneessä.
Huippuja vene ottaa 32 solmua kierroksilla 4000 rpm ja matkaa tehdään 3250 kierroksilla jolloin vauhtia on 24 solmua.
- vaatiityötä
Miksi sitten myydään eri halkasijoilla ja nousuilla olevia potkureita.
Kaikille kävisi yksi ja sama potkuri?
One size fits all?- Oiskohan-niin
Että toiset käyttävät moottorin tehoa kevytkulkuisen veneensä huippuvauhtia hakien, toisille tärkeää voima nopeudesta piittaamatta.
Näihin on omat välityksensä ja potkurinsa , juu nou ?
- vaatiityötä
Tässä lähti aihe taas vähän rönsyilemään...
Alkuperäinen kysyjähän kysyi dieselöinnistä ja Miten se tehdään?
Jokainen voi harrastaa ,niin kuin itse tahtoo.
Jokuhan voisi väittää ,että koko veneily on turhaa ja kannataa pysyä siellä sohvanpohjalla,rahat säästyisi sinne hautaan?- tankkitäyteen
Tässähän tuli rönsyistä huolimatta aika hyvin marinoinnin ongelmat selvitettyä. Ensinnäkin jäähdytykseen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Toiseksi moottorin, välityksen ja potkurin sovittäminen toisiinsa ei ole helppoa ja väännön saaminen sopivalle kohdalle liukukunnykseen nähden vaatii kokeiluja, sillä muuten menetetään joko huippuja taikka sitten jauhetaan pitkään ennen kuin päästään liukuun.
Monellako autolla ajaetaan käytännössä koko ajan 2/3 kaasulla ylämäkeen ja kyydissä istuu koko perhe matkatavaroineen. LIsäksi on käytössä vain yksi vaide eteen ja pakki.
- Anonyymi
Tervehdys nimimerkki "vaatiityötä".
Minulla olisi vastaava projekti aluillaan ja olisi hienoa nähdä/kuulla mitä kaikkea tulee ottaa huomioon. Katsoin videot. Mitenköhän saisin sinuun yhteyden? - Anonyymi
ootko kokeillut hujanaa marinointiin?
se lienee suosituin. - Anonyymi
tuolla joku kyseisen viritelmän myös tehnyt
https://www.vastela.net/sami/dieselointi.htm - Anonyymi
Leikkuupuimureitten moottoreita ajetaan kaasu auki lukuunottamatta siirtoajoa työmaitten välillä , niistä saattaisi löytyä sopiva ellei tarvitse olla kevyenpi . Kestävät kaasu auki menoa katkotta rajattomasti . Vanhat , pienten puimureitten moottorit ovat tosin tehottomia jos tehoa tarvitsee olla paljon mutta uudemmissa isojen moottoreissa tehoa on satoja hevosvoimia ja ahtopaineita nostamalla ja syöttöjä lisäämällä löytyy lisää ruutia .
- Anonyymi
Joo ja helikopterista kaasuturbiini, niin johan lähtee...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo ja helikopterista kaasuturbiini, niin johan lähtee...
Onhan noita asennettu suomessakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162158Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842098- 1011387
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101256Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461178Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811173Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 69845
- 63844