Pikaista apua finneihin/akneen?!

132456

Hei! Täs kirjoittelee 15v. tyttö, ja tarttisin apua akneen/finneihin. Ittelläni on lievä/keskivaikea akne ollu reilun vuoden ajan enkä oo vieläkään löytäny hyvää hoitokeinoa tähän. Monia puhdistusaineita on tullu kokeiltua, mutta mikään ei oo kokonaa mun aknea pois vieny. Nykyään mun iho on ihan ok vaikkakin arpia on paljon. Mun arvet ei oo syviä vaa ihan sileitä tummia pilkkuja. Mun iho tekee tälläästä että se on 1-2 viikkoa tosi hyväs kunnos eikä finnejä ole yhtää mutta sitte sen jälkee niitä tuloo aika paljon ja tää sama kierre jatkuu kokoajan. Ihotautilääkärille menoa olin täs suunnitellu mutta lääkitystä lääkäri tuskin antaa, noin on sanonu pari peruslääkäriä ku oon asiasta pikaasesti maininnu. Finnejä mulla tulee yleensä ainoostaan T-alueelle eli leukaan, nenän läheisyyteen ja alle, otsaan ja suun viereen. Nenään mulla tulee tosi harvoin ja poskiin joskus. Mun ihotyyppi on poskilta ihan normaali mutta T-alueelta hieman öljyinen. Joten jos teillä ois jotai neuvoja tai vinkkejä nii oisin hyvin kiitolline jos kertoisitte!

4

168

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vesivanhin

Oletko havainnut, että finnit tulevat hieman ennen kuukautisia?
      E-pillerit voisivat tasoittaa hormonitasapainoasi niin, että finnit vähenisivät.. Toinen asia on, kannattaako e-pillereitä käyttää pelkästään ihon vuoksi?

Oletko kokeillut kasvojen pesua pelkällä vedellä aamuin illoin? Jotkut pesuaineet kuivattavat ja tukkivat ihohuokosia.

• 132456

No siis mulla on ollu täs muutaman kuukauden tauko menkoista (en todellakaan ole raskaana ja se on varmaa) eikä oletettavasti ole mitään huolestuttavaa kerran tässä iässä muutenkin kuukautiskierto ei ole välttämättä säännöllinen. Mutta silloin ku mulla tuli parin kk ajan säännölliset niin iho meni huomattavasti huonommaksi pari päivää ennen kuukautisten alkua.

Ja joo olen! Löysin netistä pari artikkelia tuosta aiheesta että kannattaa kokeilla pelkällä vedellä puhdistamista ja mun iho ei todellakaan menny huonommaksi mutta ei se myöskään erityisesti parantunut. Koitin sitä n. 2kk mutta yhdeksi ongelmaksi osoittautui meikkien poisto ihosta päivän päätteeksi. Pelkällä vedellä nimittäin sai todella huonosti loppujen lopuksi esim. meikkivoiteen pois ihosta.

• pääsineroonaknesta

Jos oot kokeillut jo monia puhdistusaineita yms niin testaapa jotain luonnollisempia aineita. Itse oon saanut apua suolasaippuasta ja teepuuöljystä :) Ja kookosöljyllä pystyy puhdistamaan myös vedenkestävää meikkiä! Tässä vielä lisää vinkkejä: https://kuinka.fi/terveys/kuinka-paasta-eroon-finneista/

• 132456

Kiitos vinkistä! Mulla on ollu täs n. 1kk ajan ollu käytös the body shopin tea tree sarja ja on kyllä ollu koittamistani puhdistus sarjoista parhain mutta en oo suolasaippuasta oikeen kuullukkaa, pitääpäs koittaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysynkin sinulta nyt...

Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä
      Ikävä
      62
      8102
    2. Voi luoja miten haluaisin

jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai
      Ikävä
      47
      5906
    3. Nainen, vaikka kaikki on

ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.
      Tunteet
      42
      5670
    4. Mihin kiinnitit ensimmäisenä huomiota

kun eka kerran näit kaivattusi?
      Ikävä
      111
      2271
    5. Ihan pelästyin kun sut

näin. Huh huh kun olit vanhentunut.
      Ikävä
      121
      2178
    6. Haluan sinua mies, aivan stanasti.

Ehkä enemmän kuin ketään koskaan ikinä, joten kysymys kuuluukin miten hlvetissä SÄ kestät tän näkemättömyyden. Toivottav
      Ikävä
      81
      1706
    7. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

loppuvuonna 2024 ?
      Ikävä
      117
      1534
    8. IS Viikonloppu 28.12.-29.12.2024

Ei ole tainnut tästä vielä olla omaa keskustelua? Nyt on. Vihjeitä ja ratkaisuja vaan peliin.
      Sanaristikot
      123
      1517
    9. Hermanni taitaa hyötyä oikein isot rahat

https://letco.fi/finnish/ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010933843.html Tällainen suomalaismulkeroko edustaa noita
      Maailman menoa
      38
      1159
    10. Ymmärtääkö miehet

Miten hormonit vaikuttaa naiseen kuukautisten aikana ja ennen sitä? On se mielenkiintoista, kun miehet on kestäneet soti
      Ikävä
      140
      1116
    Aihe