Avioon kelpaamattomuus

laukkuryssä

Jeesus puhuu opetuslapsilleen vaimon hylkäämisestä Matteuksen 19:1-11. Ja kun opetuslapset toteavat siihen, että eipä sitten ole hyvä avioitua, niin Jeesus sanoo, ettei tämä sana kaikkiin sovellu, vaan ainoastaan niille, joille se on suotu.
"Sillä on niitä, jotka syntymästään, äitinsä kohdusta saakka, ovat avioon kelpaamattomia, ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi, ja on niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattimiksi. Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon". (Matteus 19:12).

Ja nyt tiedustelisin, että minkälaisia ihmisiä nuo äitinsä kohdusta saakka olevat avioon kelpaamattomat ja ihmisten tekemät avioon kelpaamattomat ovat?

20

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummikainuusta

      Nähtävästi heillä ei ole seksuaalisia tarpeita laisinkaan, koska alkutekstissä esiintyy sana "eunukki". Eunukkeja oli myös ihmisten tekeminä.

      • laukkuryssä

        Mielipiteesi on mielestäni aivan looginen.

        Mutta entäpä ne, jotka eivät jostain syystä saa lasta. Onko lapsettomuus Raamatun mukaan kelpaamattomuus avioitumiseen?


      • laukkuryssä kirjoitti:

        Mielipiteesi on mielestäni aivan looginen.

        Mutta entäpä ne, jotka eivät jostain syystä saa lasta. Onko lapsettomuus Raamatun mukaan kelpaamattomuus avioitumiseen?

        En löydä Raamatusta sellaista kohtaa joka tuomitsisi lapsettomuuden. Avioliiton kautta lapsetkin toki syntyvät. Raamatun mukaan avioliiton syy olisi ennemminkin seksuaalisen puhtauden varjeleminen:

        1. Korinttolaiskirje 7:8-9:
        "Naimattomille ja leskille minä sanon, että heille on hyväksi, jos he pysyvät sellaisina kuin minä. Mutta jos eivät pysty hillitsemään itseään, menkööt naimisiin, sillä parempi on mennä naimisiin kuin palaa himosta. "

        Itsekin ymmärrän asian kuten "mummikainuusta" asian ilmaisi. Sellaisen, jolla ei ole seksuaalista halua, ei tarvitse mennä naimisiin. Mutta se osa ei sovi kaikille eikä sitä kannata väkisin tavoitella. Huonoja esimerkkejä tästä löytyy esim. katolisesta kirkosta (pappien naimattomuus). Itse asiassa Raamattu jopa varoittaa tällaisesta tarpeettomasta itsensä kurittamisesta:

        1. kirje Timoteukselle 4:1-3
        "Henki sanoo selvästi, että viimeisinä aikoina jotkut luopuvat uskosta ja seuraavat eksyttäviä henkiä ja riivaajien oppeja tekopyhien valehtelijoiden vaikutuksesta, joiden omatunto on merkitty poltinraudalla. Nämä kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, jotka Jumala on luonut sitä varten, että ne, jotka uskovat ja ovat oppineet tuntemaan totuuden, nauttisivat niitä kiittäen."


      • laukkuryssä
        Mr.Johannes kirjoitti:

        En löydä Raamatusta sellaista kohtaa joka tuomitsisi lapsettomuuden. Avioliiton kautta lapsetkin toki syntyvät. Raamatun mukaan avioliiton syy olisi ennemminkin seksuaalisen puhtauden varjeleminen:

        1. Korinttolaiskirje 7:8-9:
        "Naimattomille ja leskille minä sanon, että heille on hyväksi, jos he pysyvät sellaisina kuin minä. Mutta jos eivät pysty hillitsemään itseään, menkööt naimisiin, sillä parempi on mennä naimisiin kuin palaa himosta. "

        Itsekin ymmärrän asian kuten "mummikainuusta" asian ilmaisi. Sellaisen, jolla ei ole seksuaalista halua, ei tarvitse mennä naimisiin. Mutta se osa ei sovi kaikille eikä sitä kannata väkisin tavoitella. Huonoja esimerkkejä tästä löytyy esim. katolisesta kirkosta (pappien naimattomuus). Itse asiassa Raamattu jopa varoittaa tällaisesta tarpeettomasta itsensä kurittamisesta:

        1. kirje Timoteukselle 4:1-3
        "Henki sanoo selvästi, että viimeisinä aikoina jotkut luopuvat uskosta ja seuraavat eksyttäviä henkiä ja riivaajien oppeja tekopyhien valehtelijoiden vaikutuksesta, joiden omatunto on merkitty poltinraudalla. Nämä kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, jotka Jumala on luonut sitä varten, että ne, jotka uskovat ja ovat oppineet tuntemaan totuuden, nauttisivat niitä kiittäen."

        En minäkään ole löytänyt kyseistä sanankohtaa Raamatusta, joka viittaisi lapsettomuuteen.

        Laitoin tuon kyssärin lapsettomuusasiasta sen seurauksen, koska eräs evp. vapiksen pastori esitti asian noin siltikin, vaikka itse oli ollut aviossa kauan, eikä pariskunnalle ollut siunaantunut perillisiä. Oli kuitenkin 'pässiä nutistanut' vaimonsa kanssa, ettei ollut platoninen aviosuhde.

        Ja ajattelen, että ellei itse tiedä omalla eikä kumppanin kohdalla, saako lapsia aikaan, niin eihän sitä noin jälkeenpäin voi avioesteeksi asettaa, kun asia molemmille valkenee.


    • Pano-Erkki

      Avioon kelpaamattomat saavat nussia ketä huvittaa.

    • NäinTulkitsen

      Avioon kelpaamattomat olivat siihen aikaan sellaiset kuin Jeesus, eli homoseksuaalit.

    • ogfuerigu

      Homot ei kelpaa avioon keskenään, koska ne ei voi saada lapsia. Mikään ei kuitenkaan kiellä mieleltään homoa menemästä naimisiin jonkun vastakkaista sukupuolta olevan kanssa, jos voivat, mutta samaa sukupuolta olevat ei kelpaa avioon.
      Avioliiton määritelmä ei heidän kohdallaan täyty millään, vaikka sitä kuinka nykyään vängätään.

      • fdgtyu

        Mitä kirjoitit oli totta ennen 1. maaliskuuta 2017. Nyt tämä epäkohta on onneksi korjattu.


      • laukkuryssä
        fdgtyu kirjoitti:

        Mitä kirjoitit oli totta ennen 1. maaliskuuta 2017. Nyt tämä epäkohta on onneksi korjattu.

        Ei tuo lain muutos siltikään millään tavalla kumoa Raamatun Kirjoitusten totuutta avioliitosta, vaan Isä Jumalan tahtoa kunnioittava kunniallinen ja siveä avioliitto on ja pysyy edelleenkin Miehen ja Naisen välisenä. Asia on täsmälleen Niin ja Aamen!


    • qåaäzm

      Voisiko kyse olla sellaisista joilla on joku synnynnäinen vamma? Tai voisiko kyseeseen tulla sellaiset aikamiespojat/tytöt jotka eivät ole uskaltaneet hakeutua etsimäänkään puolisoa?

      • laukkuryssä

        No esim. CP-vammaiset ja yleensäkin sellaiset vammaiset, jotka eivät ymmärrä aioliiton merkitystä eivätkä yht.kunnallisia asioita, vaan ovat täysin holhouksen alaisia, niin sellaiset asiaa ymmärtämättömät vammaiset saattavat ehkä olla esteellisiä avioitumiseen. Ja vaikka heillä seksuaalinen puoli toimiikin, niin ellei itse ymmärrä sen tarkoitusta eikä merkitystä, niin avioliitto on merkityksetön.

        Ne ns. peräkammarin pojat ja tytöt ovat aivan täysin avioliittoon kelvollisia. He ovat itse valinneet avioitumattomuutensa.
        Tunnen meinaan muutamia poikamiesisäntiä, jotka eivät syystä tai toisesta ole vaimoa hommanneet. Ja kun äitimuori tai systeri hoitaa kodinhoitoon ja ruuanlaittoon liittyvät asiat, niin siinä on eräs syy, miksi kyseiset isäntämiehet eivät vaimoa taloon kelpuuta.


      • Anonyymi
        laukkuryssä kirjoitti:

        No esim. CP-vammaiset ja yleensäkin sellaiset vammaiset, jotka eivät ymmärrä aioliiton merkitystä eivätkä yht.kunnallisia asioita, vaan ovat täysin holhouksen alaisia, niin sellaiset asiaa ymmärtämättömät vammaiset saattavat ehkä olla esteellisiä avioitumiseen. Ja vaikka heillä seksuaalinen puoli toimiikin, niin ellei itse ymmärrä sen tarkoitusta eikä merkitystä, niin avioliitto on merkityksetön.

        Ne ns. peräkammarin pojat ja tytöt ovat aivan täysin avioliittoon kelvollisia. He ovat itse valinneet avioitumattomuutensa.
        Tunnen meinaan muutamia poikamiesisäntiä, jotka eivät syystä tai toisesta ole vaimoa hommanneet. Ja kun äitimuori tai systeri hoitaa kodinhoitoon ja ruuanlaittoon liittyvät asiat, niin siinä on eräs syy, miksi kyseiset isäntämiehet eivät vaimoa taloon kelpuuta.

        Ja vihut oo aviokelpoja perähuoneen taunot.....välttämäti. Avioon on tosikelpo se joka on ensin mahollisesti psyykannut ja sielunhoitsulla paranteluttanut ittensä mieliterveeksi ja jonka psyykkinen tervehtyneisyys sitten pystyy houkuttelemaan jossakussa naisessa esiin sen hänen tosinaiseutensa. Erik Ewalds vainaa itse on tuommoista puhunut jollain kasetillaan. Ei oo järkeä naismisoitua jos on spyykkisesti rikki ja miehistymätön ja isävihassakin ehkä. EIköhän Jeesus aviokelvottomilla tarkoittanut myöskin naimakelvottomiksi ahdistuneita. Ei naimakelpoisuuteen riitä että panettaa ja halituttaa


    • violaluna17

      Olen aina luullut, että tuo olisi lesbot ja homot, ja muut omituiset aseksuaalit ja vammaiset. Mutta että eunukit? Ei, en tiedä. Tuota Raamatun kohtaa olen usein itsekin ihmetellyt. Jeesushan ei ollut naimisissa eikä Paavali,mutta Pietari oli. Ja kuljetti vaimoaan mukanaan lähetysmatkoillaan.

      • wsdde

        Luulit väärin (mikä ei ole tällä palstalla kovinkaan yllättävää).


      • mummikainuusta

        Jeesus ei voinut mennä naimisiin, koska lapsista olisi tullut Jumalia. Näin itse ajattelen asian. Oliko Paavali ollut naimisissa, siitä tutkijat ovat kahtamieltä. Juutalaisena Paavalin asema olisi vaatinut naimisissa oloa, mutta mistään ei käy tämä asia ilmi. Toimiessaan apostolina, Paavalilla ei ollut vaimoa.

        Alkutekstissä on juuri tämä eunukki-sana, joka minusta viittaa siihen, ettei ole seksuaalisia haluja. Niitähän ei ollut ihmisten tekemillä eunukeillakaan.

        Itse mietin juuri samaa, että voisivatko lesbot ja homot liittyä tähän? En osaa vastata. Ehkä heidän tulee tehdä itsensä kelpaamattomaksi avioon. Asia on vaikea. Ajattelen, että alkoholistin tulee pysyä raittiina. Siksi näiden ed. mainittujen tulisi pidättäytyä haluamastaan seksistä.

        On myös hyvä muistaa, ennen kuin tuomitsee ketään, että meillä jokaisella on sydämessä siemen jokaiseen syntiin.


      • päivänparas
        mummikainuusta kirjoitti:

        Jeesus ei voinut mennä naimisiin, koska lapsista olisi tullut Jumalia. Näin itse ajattelen asian. Oliko Paavali ollut naimisissa, siitä tutkijat ovat kahtamieltä. Juutalaisena Paavalin asema olisi vaatinut naimisissa oloa, mutta mistään ei käy tämä asia ilmi. Toimiessaan apostolina, Paavalilla ei ollut vaimoa.

        Alkutekstissä on juuri tämä eunukki-sana, joka minusta viittaa siihen, ettei ole seksuaalisia haluja. Niitähän ei ollut ihmisten tekemillä eunukeillakaan.

        Itse mietin juuri samaa, että voisivatko lesbot ja homot liittyä tähän? En osaa vastata. Ehkä heidän tulee tehdä itsensä kelpaamattomaksi avioon. Asia on vaikea. Ajattelen, että alkoholistin tulee pysyä raittiina. Siksi näiden ed. mainittujen tulisi pidättäytyä haluamastaan seksistä.

        On myös hyvä muistaa, ennen kuin tuomitsee ketään, että meillä jokaisella on sydämessä siemen jokaiseen syntiin.

        Hahahahahahaa !!!!!


    • Totuus.esille

      Jeesuksella ja Magdalan Marialla oli lapsi.

    • Arkaios

      Niinkuin Mummo Kainuusta totesi, teksti puhuu eunukeista.
      On niitä jotka ovat olleet eunukkeja jo syntymästään, on niitä jotka ihmiset ovat tehneet eunukeiksi, ja on niitä jotka itse ovat tehneet itsensä eunukeiksi.

      Jotkut ihmiset eivät ole sopivia avioliittoon synnynnäisistä syistä, toiset ovat kasvaneet kieroon tai saaneet vammoja, jotkut valitsevat olla yksinään vaikkapa siksi että haluavat omistautua kokonaan uskolleen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että heidät pitäisi jättää ystävyyden ulkopuolelle, vaan päinvastoin he tarvitsevat enemmän myötätuntoa ja läheisyyttä.

    • heistäjeesuspuhui

      Munkit ja nunnat = taivasten valtakunnan tähden tehneet itsensä avioon "kelpaamattomiksi. Valamossa on todella komeita nuoriakin munkkeja, todellakin totta että itsen he ovat valinneet yksinäisyyden ja kilvoittelun.

    • Anonyymi

      Avioon kelpaamattomille on annettu runkkaustaidot armolahjana. Jotka eivät osaa runkata itseään, niiden on mentävä avioon

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      7831
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      79
      3876
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1333
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1095
    5. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      57
      1042
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1017
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      124
      839
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      728
    9. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      725
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      40
      689
    Aihe