Yanmar 4JH- polttoainesuodattimen vaihto

ihmeenvaikeaa

Moi.

Kuinka tarkka tuo on ilmata suodattimen vaihdon jälkeen?

Käyttöohjeessa mainitaan, että polttoaineen loppumisen jälkeen ainetta tankkiin,ilmaruuvi auki, pumppaaminen käsipumpulla, ruuvi kiinni ja vierestä toinen auki, pumppaa, ruuvi kiinni, jakajapumpun päältä pultti auki ja starttaa kaasu puoliasennossa muutama kerta, pultti kiinni, käytä kaikki suihkuputket auki, starttaa, putket kiinni.

Nyt kuitenkin puhutaan suodattimen vaihdosta, niin onko noin monimutkainen urakka ilmata?

26

2592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kunnonfilsut

      Ei se ole monimutkaista. Polttoainelinja tyhjennetään vain sinne suodattimen vaihdon yhteydesä päässeestä ilmasta alkaen suodattimesta ja päätyen kauimmaiseen suuttimeen. Homma ei ole vaikea tehdä. Todennäköisesti lähtee käyntiin suodattimen ilmaamisen jälkeen, mutta saattaa käydä epätasaisesti jos jonnekkin jää ilmahelmi. Eli avaa koneen käydessä ensin pumpun ilmausruuvia ja varmista ettei siellä ole ilmaa ja sitten kaikki suuttimet yksitellen. Käynti tasoittuu, jos se oli epätasaista.
      Miksi olet vaihtamassa suodatinta kesken kauden? Onko sulla kunnolliset vedenerottimet sakkakuppeineen. Mikään pikkupeltitölkki ei ole kunnon vedeneroitin/suodatin.

      • eiolelasikuppia

      • kunnonfilsut

      • siksipuollanehdotettua

        Racorit vain ovat Suomessa moninkertaisen hintaisia verrattuna tuohon tuplasuodattimeen. Cav 296-suodatinpatruunoita saa tuohon tuplasuodatinmalliin ihan mistä vain 3-8e ja ihan laatumerkkiä. Jenkeissä Racoreita saa 50e/kpl suodatinpatruunat


      • laatumaksaa

        Suodatin vaihdetaan yleensä kerran vuodessa, joten sen kustannus veneilyn muihin kustannuksiin on marginaalinen. Vaikka Racorit maksavat paljon, niin niiden huollettavuus ja tekninen rakenne on yksinkertaisesti vain sen arvoista. Suodattimen rungon kustannus on kertaluontoinen, mutta huollettavuus tulee vastaan joka vuosi.
        Ladakin on auto, mutta jostain syystä harva haluaa sellaisen omistaa...


    • UseitaKäynnistänyt

      Lähes kaikissa moottoreissa onnistuu suodattimen vaihdon jälkeen käynnistys ilman mitään erityistä ilmaamista. Pumppaat käsipumpulla niin kauan kuin arvelet suodattimen ja putkiston olevan täynnä polttoainetta ja sen jälkeen käynnistät moottoria normaalisti kaasukahva n. puolitehon asennossa ja samalla pumpaten käsipumpulla lisää polttoainetta kunnes moottori käy normaalisti, eikös olekin helppoa? ei tarvitse sotkea polttoainella moottoria.

      • ilmaus

        Joskus suuttimeen kulkeutuu ilmahelmi, joka ei lähde pois ellei ilmausta suoriteta. Eikä se moottori mihinkään sotkeudu kun pitää rätin ilmauskohdan ympärillä. Samalla tulee suojakäsiteltyä paikkoja korroosioita vastaan.
        Kaikki koneet ei välttämättä vaadi ilmausta, koska ne voivat olla "itseilmaavia".


      • Minkälainen

        käsipumppu?


      • UseitaKäynnistänyt
        Minkälainen kirjoitti:

        käsipumppu?

        Käsipumpuksi nimitetään yleisesti sitä käsivipua polttoaineen siirtopumpun (yleensä) alaosassa jolla voi pumpata polttoainetta järjestelmään vaikka moottori ei ole käynnissä, esim.
        ns. ilmauksen aikana, sen sijainti on mainittu lähes kaikkien moottoreiden käyttöohjeissa ja löytynee kokeilemalla siitä polttoaineen siirtopumpusta, toivottavasti selvisi mistä on kyse....


    • 4jh2dte

      4jh2dte:tä ilmanneena voin sanoa, että ainakin siinä riittää käsipumpulla ilmaaminen. Hetken käy huonosti startatessa, mutta pian pelittää hyvin.

    • Väärätohjeet

      Ja helpottaa vielä kummasti, kun täyttää uuden suodattimen valmiiksi dieselillä vaihdon yhteydessä. Koskaan en ole joutunut ilmaamaan suuttimille asti.

      • commonraid

        Silloinhan koneeseen päätyy suodattamatonta polttoainetta, voi ilmetä muita ongelmia koneessa.


      • Huoltopäällikkö

        Jep, yleisin virhe on kaataa suodatin täyteen. Merkkikorjaamoilla öljyt, jne menevät aina suodattimen läpi, vaikka tulisivat uusista purkeista.


      • Asiantuntijako
        commonraid kirjoitti:

        Silloinhan koneeseen päätyy suodattamatonta polttoainetta, voi ilmetä muita ongelmia koneessa.

        Miksi se olisi suodattamatonta? Sehän menee moottorille sen suodattimen läpi, johon se on täytetty !


    • Huoltopäällikkö

      Heh,heh,heh...
      99,9% tämän palstan lukijoista täyttää suodattimen väärin. Mieti sitä, äläkä analysoi joutavanpäiväisiä.

      Edelleen: Suodattamatonta polttoainetta pääsee suodattimesta koneeseen, piste.

      • commonraid

        Näin olen itsekin funtsinut, mistä reistä tulloo ja mistä menee koneelle...joten kompaan huoltopäällikköä...

        Pumpulla rutkuttaen, homma hoidetaan asian mukaisesti, hieno suodatinta vaihdettaessa...


      • Väärätohjeet

        Heh,heh,heh. Jos nyt lataa puhtaaseen kanisteriin dieseliä joltain ei-vene-huoltoasemalla, ja sieltä suodattimeen, niin aika pieni on todennäköisyys, että olisi mitään isompaa paskaa seassa. 20 vuotta olen siis täyttänyt suodattimen väärin ja hyvin on mennyt, ilmaus käy käden käänteessä.


      • Reiska2K

        Nyt on aivan pakko kommentoida tätä suodattimen asennusta. Väärin tai ei, ammattiasentajat täyttävät sen patruunan ennen kiinni kiertämistä. Näin olen minäkin tehnyt jo vuodesta 1971 - isoihin ja pieniin dieselkoneisiin.
        Tietysti sinne kaadetaan puhdasta tavaraa - sehän on itsestään selvää ja silloin siitä aiheutuvat ongelmat ovat "puhtaasti" teoreettisia.
        Mistä sitten johtunee, mutta ne patruunat ovat aina olleet pystyyn asennettavia, joka tekee siitä esitäytöstä todella helppoa :D
        Muistan kuinka eräässäkin isossa kaivinkoneen moottorissa oli kaksi ainakin litran vetävää putkea, joiden täyteen pumppaaminen sillä pienellä käsipumpulla olisi varmaan aiheuttanut jännetupintulehduksen ranteeseen.


      • Huoltopäällikkö
        Väärätohjeet kirjoitti:

        Heh,heh,heh. Jos nyt lataa puhtaaseen kanisteriin dieseliä joltain ei-vene-huoltoasemalla, ja sieltä suodattimeen, niin aika pieni on todennäköisyys, että olisi mitään isompaa paskaa seassa. 20 vuotta olen siis täyttänyt suodattimen väärin ja hyvin on mennyt, ilmaus käy käden käänteessä.

        Edelleen, merkkikorjaamoissa tuo on asentajilla puhuttelun paikka, mikäli sooloilevat noin. Pitää tietää mitä tekee, eikä saa mennä tahallaan riskeeraamaan asiakkaan kalustoa.

        Turhaa täällä viisastelette, käykää kiertelemässä korjaamoita.

        Yhdelläkin isolla merkkiketjulla on vieläpä sellainen toimintamalli, että korkatusta kanisteristakaan ei saa suoraan kaataa mitään, vaan nämäkin suodattimien läpi. Tämä johtuu petrokemian tehtaiden pakkausmenetelmistä ja heidän epäpuhtauksistaan.

        Dieseliäkin läträtään useita kertoja, ennen kuin se on sinulla kanisterissa. Oletko aivan varma, että tankkiautojen tankit, huoltoasemien tankit, jne ovat aina steriilejä?


      • werttii
        Huoltopäällikkö kirjoitti:

        Edelleen, merkkikorjaamoissa tuo on asentajilla puhuttelun paikka, mikäli sooloilevat noin. Pitää tietää mitä tekee, eikä saa mennä tahallaan riskeeraamaan asiakkaan kalustoa.

        Turhaa täällä viisastelette, käykää kiertelemässä korjaamoita.

        Yhdelläkin isolla merkkiketjulla on vieläpä sellainen toimintamalli, että korkatusta kanisteristakaan ei saa suoraan kaataa mitään, vaan nämäkin suodattimien läpi. Tämä johtuu petrokemian tehtaiden pakkausmenetelmistä ja heidän epäpuhtauksistaan.

        Dieseliäkin läträtään useita kertoja, ennen kuin se on sinulla kanisterissa. Oletko aivan varma, että tankkiautojen tankit, huoltoasemien tankit, jne ovat aina steriilejä?

        Taidat olla sama pelle joka tuossa taannoin kinasi akselitiivisteen voitelusta.


      • Huoltopäällikkö

        No en...


      • perttititityy
        werttii kirjoitti:

        Taidat olla sama pelle joka tuossa taannoin kinasi akselitiivisteen voitelusta.

        Taidat olla se sama pelle, kenen koneissa on aina joku vialla :)


      • Huoltojohtaja
        Reiska2K kirjoitti:

        Nyt on aivan pakko kommentoida tätä suodattimen asennusta. Väärin tai ei, ammattiasentajat täyttävät sen patruunan ennen kiinni kiertämistä. Näin olen minäkin tehnyt jo vuodesta 1971 - isoihin ja pieniin dieselkoneisiin.
        Tietysti sinne kaadetaan puhdasta tavaraa - sehän on itsestään selvää ja silloin siitä aiheutuvat ongelmat ovat "puhtaasti" teoreettisia.
        Mistä sitten johtunee, mutta ne patruunat ovat aina olleet pystyyn asennettavia, joka tekee siitä esitäytöstä todella helppoa :D
        Muistan kuinka eräässäkin isossa kaivinkoneen moottorissa oli kaksi ainakin litran vetävää putkea, joiden täyteen pumppaaminen sillä pienellä käsipumpulla olisi varmaan aiheuttanut jännetupintulehduksen ranteeseen.

        Ihmeen pellehermanniohjeita.

        10 micronin suodatin päästää läpi 0,01mm ja tätä pienemmät epäpuhtaudet. Kaatele ihan rauhassa wanhasta ruosteisesta jerrystä vain suodatin täyteen ja kaikista rei'istä, tai ihan vaikka uudesta.
        Silmäsi varmasti erottaa tuota 10 micronia isommat roskat ja kanisterisi pitää ne pohjalla. HAHAHA :)


      • eeeeeeeee
        Huoltojohtaja kirjoitti:

        Ihmeen pellehermanniohjeita.

        10 micronin suodatin päästää läpi 0,01mm ja tätä pienemmät epäpuhtaudet. Kaatele ihan rauhassa wanhasta ruosteisesta jerrystä vain suodatin täyteen ja kaikista rei'istä, tai ihan vaikka uudesta.
        Silmäsi varmasti erottaa tuota 10 micronia isommat roskat ja kanisterisi pitää ne pohjalla. HAHAHA :)

        Ei kai kukaan enää käytä mitään jerrykannuja, muovisia kannuja nykyään käytetään.


      • Huoltopäällikkö

        Jep ja tuonne muoviseen todella puhtaaseen kannuun tuleekin hanasta 10micronin suodattimen lävitse puhtoinen löpö ja eikun suoraan suodattimeen kaikista rööreistä kuppi täyteen. Hyvää päivänjatkoa pumppu ja suuttimet :)


    • Huoltopäällikkö

      Onnea ja menestystä 70-luvun oppeinesi nykytekniikan kera :)
      Me ainakin laitamme suodatettua ainetta suodattimeen (oikein), tai käytämme suodattimen täyttölaitetta polttoainelinjassa, tai täytämme suodattimen linjastosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      108
      6937
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4441
    3. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      49
      3885
    4. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3538
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3522
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      190
      3479
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2979
    8. Nainen vinkkinä sulle!

      Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2684
    9. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      48
      2532
    10. Hei seksikäs

      Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13
      1924
    Aihe