Humanity is overrated

RIP_Barcelona

Tuo upea lause on iskostunut päähäni. Mistä tuo legendaarinen lause lähtikään aikoinaan liikkeelle, muistaako kukaan?

8

2082

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oksettaaaaaa
    • amerikkalaista.kös

House sitä käytti.

• mistä_t-paita

Pekka-Eric Auvinen

• Tuo_lause

Akka Perk tavis suomalanen?

• Anonyymi

piritorin pekko?

• Tuo_lause

ei itse asiassa tarkoita mitään, ellei sitä avata.

Eli mitä on ihmisyys?

Ja mitä on arvostettavuus tässä yhteydessä?

Jos lähdetään liikkeelle siitä, että jokainen ihminen ansaitsee arvostuksen ihmisenä. Ja että tuo arvo on jakamaton ja yhtäläinen kaikilla riippumatta muista tekijöistä, niin silloin ihmisyys on arvo joka ei käytännössä tarkoita yhtään mitään muuta, kuin että kaikkia ihmisiä pitää arvostaa ihmisinä. Johtamiskelvottomuutensa vuoksi sitä ei pysty arvottamaan mitenkään suhteessa muihin arvotekijöihin.

Voidaan vain sopia että arvostakaamme kaikkia ihmisiä ihmisinä, mutta sen ei tarvitse käytännön tasolla korreloitua mitenkään. Vähän niin kuin Sauli Niinistön hokemat arvoista.

Käytännössä ihmistä voidaan arvottaa lukuisilla eri mittareilla. Mutta ihmisyys ei ole yksikään niistä.

Stalin, Hitler, Pol Pot, Idi Amin, Robert Mugabe, Leopold II, Auvinen, Breivik ja lukemattomat muut enemmän tai vähemmän tunnetut joukkosurmaajat. He ovat kaikki olleet ihmisiä. Hekin omaavat kaikki ihmisyyden. Heidän ihmisyydellään on arvo, ja se on täsmälleen sama kuin sinulla ja minullakin.

Ei heidän ihmisyytensä arvoa voi kyseenalaistaa. Mutta se voidaan kyseenalaistaa, kuinka arvokkaita ja tarpeellisia he ovat ihmisyhteisön hyvinvoinnin kannalta.

• luulisinpa

Tais olla joku profeetta aikanaa arabian niemimaalla, ainakin sen perusteella mitä seuraajat ovat saaneet aikaiseksi maailmassa..

• osiris4

www.lifesitenews.com/news/people-in-homosexual-marriages-almost-3-times-more-likely-to-commit-suicide.

Ei siina ole kuin 300% ero

Homolla on iankaikkinen elama

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      178
      3442
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      374
      2186
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      55
      2137
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      42
      2018
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1481
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1203
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      413
      1129
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      117
      1029
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      52
      936
    Aihe