Helluntaikirkko kiittelee piispavalintaa

Helluntaikirkon toiminnanjohtaja Esko Matikainen iloitsee, kun Helsingin piispaksi valittiin ekumeniaa ajava liberaali Teemu Laajasalo.
Matikainen kehuu vuolaasti Laajasaloa.
"Hänellä tuntuu olevan uskottavuutta ja tämän ajan tuntemusta, jolla aikaa pystyy tulkitsemaan."

Helluntailaisten joukossa on jo paljon liberaaleja, mutta yllätyin että noinkin liperaaleja ja kristittyjen ekumeniaa kannattavia löytyy helluntailaisten johtoportaasta.

Seurakuntalaisen uutisessa Matikainen huomautta eri mieltä olevan avioliitoista, tarkoittaen kai samaa sukupuolta olevien avioliittoja.
Helluntailaisnuorisosta taitaa kyllä jo valtaosa olla uuden avioliittolain kannalla ja jossain vaiheessa helluntaikirkon papitkin vihkii samaa sukupuolta olevia.

Matikainen saisi kyllä olla huolissaan helluntailaisten ylivoimaisista avioerojen määrästä, joka tuli esille aiemmin Ristin voiton uutisessa.
Avioeroilla mitattuna helluntaiyhteisöä voi pitää kierrätyskeskuksena.

36

366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulle ei oikein ole avautunut, mikä ekumeniassa on pahaa tai huonoa?

• Kerro mikä avautui.

• qwertyilija kirjoitti:

Kerro mikä avautui.

Mitä mahdat tarkoittaa?

• kaksi.marjaa
        Eerikatässämoi kirjoitti:

Mitä mahdat tarkoittaa?

😂😂😂😂 Nuija ja Tosi Nuija 😂😂😂🤗

• kaksi.marjaa kirjoitti:

😂😂😂😂 Nuija ja Tosi Nuija 😂😂😂🤗

Ja sinä olet yksinkertaisesti vain ilkeä.

• TosiNuijalle

Ja sinä olet yksinkertaisesti vain ilkeä.

Sinä olet yksinkertainen ja ilkeä.

• "Minulle ei oikein ole avautunut, mikä ekumeniassa on pahaa tai huonoa? "

Ei minullekaan ole avautunut.
        Jostain syystä monien laitalahkojen jäsenet ei halua olla missään tekemisissä muiden kristittyjen kanssa ja vihanpitokin on jatkuvaa.
        Omasta mielestäni heidän keskinäinen riitelynsä on hyvä asia, koska se heikentää heitä.

• seon.nähty

"Minulle ei oikein ole avautunut, mikä ekumeniassa on pahaa tai huonoa? "
        Sinulle ei ole avautunut mikään muukaan, kuin iso suusi, se on kyllä aina auki.Kyllästymiseen asti.
        Ja pekulle, miksihän ei ole linkkiä noihin Matikaisen sanomisiin. Matikaista on kyllä aika paljon haukuttu liberalismistä, ja mikäli tuo aloituksesi on totta, niin ihan SYYSTÄ.

• seon.nähty kirjoitti:

"Minulle ei oikein ole avautunut, mikä ekumeniassa on pahaa tai huonoa? "
        Sinulle ei ole avautunut mikään muukaan, kuin iso suusi, se on kyllä aina auki.Kyllästymiseen asti.
        Ja pekulle, miksihän ei ole linkkiä noihin Matikaisen sanomisiin. Matikaista on kyllä aika paljon haukuttu liberalismistä, ja mikäli tuo aloituksesi on totta, niin ihan SYYSTÄ.

Etpä sinäkään saanut kommentoitua mitään järkevää ja asiaan liittyvää. Mikä ei kyllä yllätä millään tavalla.

• kuulevakorva

Etpä sinäkään saanut kommentoitua mitään järkevää ja asiaan liittyvää. Mikä ei kyllä yllätä millään tavalla.

Yritä nyt ensin kommentoida jotain järkevää ja vasta sitten alat komenteleen muita. Itse et tee muuta kuin vänkäät loputtomiin ja arvioit toisten kommentteja. Jos haluat vastata, niin vastaa itse asialla äläkä nälvimällä. Kuuntele nyt hyvä nainen vähän hyvää tarkoittavia neuvoja.

• kuulevakorva kirjoitti:

Yritä nyt ensin kommentoida jotain järkevää ja vasta sitten alat komenteleen muita. Itse et tee muuta kuin vänkäät loputtomiin ja arvioit toisten kommentteja. Jos haluat vastata, niin vastaa itse asialla äläkä nälvimällä. Kuuntele nyt hyvä nainen vähän hyvää tarkoittavia neuvoja.

Ai niin kun näitä sinun "hyvää tarkoittavia neuvoja"......????

• Ehkä "huonoa" on se että voi joutua luopumaan omista uskonkäsityksistä toisen hyväksi. Sellainenhan ei ole enää uskonvapautta. Myös itse oppi saattaa "rapautua" suolattomaksi, kun pitää tehdä kompromisseja.
        Hyvää on varmasti se että huomataan kuinka paljon on sitä yhteistä eli samaa oppia. Samaan Jumalaan uskomme. Piispa Juha Pihkala on tehnyt vuosikymmeniä ekumeenista työtä, hän toteaa että 85% meistä kristityistä olemme samaa mieltä asioista eli yllättävän isokin prosenttiosuus kun muistaa, että mekin uskovaiset olemme epätäydellisiä.

• juhani1965 kirjoitti:

Ehkä "huonoa" on se että voi joutua luopumaan omista uskonkäsityksistä toisen hyväksi. Sellainenhan ei ole enää uskonvapautta. Myös itse oppi saattaa "rapautua" suolattomaksi, kun pitää tehdä kompromisseja.
        Hyvää on varmasti se että huomataan kuinka paljon on sitä yhteistä eli samaa oppia. Samaan Jumalaan uskomme. Piispa Juha Pihkala on tehnyt vuosikymmeniä ekumeenista työtä, hän toteaa että 85% meistä kristityistä olemme samaa mieltä asioista eli yllättävän isokin prosenttiosuus kun muistaa, että mekin uskovaiset olemme epätäydellisiä.

Millaisissa asioissa pitää tehdä kompromisseja? Miksi pitää luopua omista uskonkäsityksistään toisen hyväksi?
        Eikö se ekumenia ole juuri sitä, että etsitään yhteistä ja toisaalta tehdään yhteistyötä riippimatta siitä, miten kukakin asioista tai opista ajattelee? Tai näin itse ajattelen ekumenian, mutta en tiedä kuinka se virallisesti määritellään.

• Eerikatässämoi kirjoitti:

Millaisissa asioissa pitää tehdä kompromisseja? Miksi pitää luopua omista uskonkäsityksistään toisen hyväksi?
        Eikö se ekumenia ole juuri sitä, että etsitään yhteistä ja toisaalta tehdään yhteistyötä riippimatta siitä, miten kukakin asioista tai opista ajattelee? Tai näin itse ajattelen ekumenian, mutta en tiedä kuinka se virallisesti määritellään.

Juuri näin tulisi menetellä, ei pidä painostaa toista osapuolta millään tavoin luopumaan omasta oppi käsityksestään. Jos tässä onnistutaan on yhteistyö hedelmällistä.
        Ei Jeesuksen tahto ole että lahkonnutaan eripuraisiksi joukoiksi. Kuitenkin meillä kristityillä on sama ja yhteinen Raamatun Jumala.

• juhani1965 kirjoitti:

Juuri näin tulisi menetellä, ei pidä painostaa toista osapuolta millään tavoin luopumaan omasta oppi käsityksestään. Jos tässä onnistutaan on yhteistyö hedelmällistä.
        Ei Jeesuksen tahto ole että lahkonnutaan eripuraisiksi joukoiksi. Kuitenkin meillä kristityillä on sama ja yhteinen Raamatun Jumala.

Jokainen kun tuosta pitää kohdallaan huolen, yhteistyö sujuu.

Jokainen kun tuosta pitää kohdallaan huolen, yhteistyö sujuu.

Aamen, olen samaa mieltä :)

"...etsitään yhteistä ja toisaalta tehdään yhteistyötä riippimatta siitä, miten kukakin asioista tai opista ajattelee?"

Minun mielestäni ekumenia on juuri tuota.

• mummomuori kirjoitti:

"...etsitään yhteistä ja toisaalta tehdään yhteistyötä riippimatta siitä, miten kukakin asioista tai opista ajattelee?"

Minun mielestäni ekumenia on juuri tuota.

Noin minäkin sen olen aina mieltänyt ja siksi en ihan ymmärrä sitä, että se on niin suuri peikko ja eksytys joidenkin mielestä. Mikä siitä tekee eksytyksen?

• >> Helluntailaisnuorisosta taitaa kyllä jo valtaosa olla uuden avioliittolain kannalla ja jossain vaiheessa helluntaikirkon papitkin vihkii samaa sukupuolta olevia. <<

Eikö sieltä hellareista juuri eronnut joku nuorisopappien vetämä porukka, joka suhtautuu saman sukupuolisten avioliittoon hyväksyvästi. Siitä se lähtee, hellareissakin.

>> Matikainen kehuu vuolaasti Laajasaloa. <<

Eipä puutu, kuin että Leif Nummela kehuisi uusinta piispan valintaa. Onpa aikoihin eletty.

• Tuo vain kertoo sen mitä oikeasti täällä elävässä elämässä tapahtuu. Eivät kaikki hellarit ole "vänkyröitä".

• mummomuori kirjoitti:

Tuo vain kertoo sen mitä oikeasti täällä elävässä elämässä tapahtuu. Eivät kaikki hellarit ole "vänkyröitä".

No eivät ole, naapurin helluntailainen rouvakin oli leppoisa nainen ja sillan alta aikuiskasteelle pelastettu miehensä taas ei. Että eroja löytyy joka porukasta.
        Mutta jos organisaation huipulla annetaan liian suvaitsevaisia lausuntoja, niin änkyräporukoissa ollaan helposti vaatimassa miestä vaihtoon.

• vänkyränkänkyrä

"Eikö sieltä hellareista juuri eronnut "
        Nimenomaan EROSI. Eli EIVÄT ole HELAREITA. Eikä heidän kannastaan ko.asiaa ole saanut mitään selvää.Säälittävä porukka, ihan sama kuin ois menneet Ev.lut.kirkkoon.

"Eipä puutu, kuin että Leif Nummela kehuisi uusinta piispan valintaa. Onpa aikoihin eletty. "
        No sitä en usko kuultavan. Leif on yksi harvoista Ev.lutin valopilkuista ja raitis uskontien kulkija ja valonnäyttäjä.

"sillan alta aikuiskasteelle pelastettu miehensä taas ei. "
        Vaikka sielu pelastuukin niin ihmisen luonne ei pelastu.

"niin änkyräporukoissa ollaan helposti vaatimassa miestä vaihtoon. "
        Niin joillakin on VIELÄKIN ARVOT, joita kunnioitetaan ja jos joltakin ne puutuvat, niin hän on väärällä paikalla.

Mummo sanoi:"Tuo vain kertoo sen mitä oikeasti täällä elävässä elämässä tapahtuu. Eivät kaikki hellarit ole "vänkyröitä". "
        Toisin , kuin sinä. Miksi poistatit sen "helvetti" ketjun? Liippasiko liian läheltä?

• qwertyilija kirjoitti:

No eivät ole, naapurin helluntailainen rouvakin oli leppoisa nainen ja sillan alta aikuiskasteelle pelastettu miehensä taas ei. Että eroja löytyy joka porukasta.
        Mutta jos organisaation huipulla annetaan liian suvaitsevaisia lausuntoja, niin änkyräporukoissa ollaan helposti vaatimassa miestä vaihtoon.

Helluntailaisetkin ovat jakaanteet ja ovat itsellisiä seurakuntia. Siten löytyy monene lähtöön ihmisiäkin. Mutta ekumenia on juuri sitä, että huolimatta eri näkemyksistä osataan katsoa sitä, mikä yhdistää ja tehdä rakentavaa yhteistyötä.

Nämä "vänkyrät" ovat asia erikseen.

• linkkailija

Linkkii peku

• linkkailija
      • pekuparka

"Matikainen toteaa, että Helluntaikirkon ja Laajasalon käsitykset avioliitosta poikkeavat toisistaan."
        No koskas se paskanpuhuja peku totta puhuisi.

• toteajana
        pekuparka kirjoitti:

"Matikainen toteaa, että Helluntaikirkon ja Laajasalon käsitykset avioliitosta poikkeavat toisistaan."
        No koskas se paskanpuhuja peku totta puhuisi.

Peku sanoi tuon aloituksessaan, joten kukas se paskanpuhuja onkaan?

"Seurakuntalaisen uutisessa Matikainen huomautta eri mieltä olevan avioliitoista"

• Ei, mutta se ei ole este yhteistyölle "Luterilaisella kirkolla ja helluntailaisilla on yhteinen neuvottelukunta."

• mummomuori kirjoitti:

Ei, mutta se ei ole este yhteistyölle "Luterilaisella kirkolla ja helluntailaisilla on yhteinen neuvottelukunta."

"yhteinen neuvottelukunta."

Tuon tiimoilta muistan muutaman vuoden takaa Helluntaikirkon hallituksen puheenjohtajan Vesa Pylvänäisen ehdottoman keskusteluboikotin viidelle kirkon piispalle.

Kohtasiko hän sitten Jumalan rangaistuksen kun sairastui syöpään ja kuoli 2013.
        Nyt siellä on uusi mies ja uudet tuulet.

• Pe.ku kirjoitti:

"yhteinen neuvottelukunta."

Tuon tiimoilta muistan muutaman vuoden takaa Helluntaikirkon hallituksen puheenjohtajan Vesa Pylvänäisen ehdottoman keskusteluboikotin viidelle kirkon piispalle.

Kohtasiko hän sitten Jumalan rangaistuksen kun sairastui syöpään ja kuoli 2013.
        Nyt siellä on uusi mies ja uudet tuulet.

Ei kai sentään. Mutta helluntaikirkossa on vain osa helluntailaisista, loputhan eivät halunneet siihen liittyä.

• kysyjänä
    • KTS--

Helluntainuorissa on helluntailiikkeen valoisa tulevaisuus!

HYVÄ!

• todistajasetä

Minäkin iloitsen niin suuresti toimitusjohtaja Matiskaisen kanssa tästä upeasta piispanvalinnasta. Tulevaisuudessa siintää hänelle, jos Jahve suo, niin jopa Paavin vakanssi vatikaanissa.

• Jobinpostia

HS "Toivon, että kirkossa voitaisiin vihkiä homopareja. Olen tässä liperaali mutta en anarkisti, Laajasalo sanoo". Helluntaikirkko kiittelee?

• VäljähtyyköKaikki

En yhtään ymmärrä tuota Matikaisen lausuntoa. Olisi ollut parempi jos ei olisi kommentoinut ollenkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      97
      3998
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      97
      3357
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      131
      2668
    4. Miten juhlitte ensi lauantaina?

Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      253
      2211
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      97
      1981
    6. Varusmiehen kuolema

Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      100
      1903
    7. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      21
      1829
    8. Mikä tekee naisesta

Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      116
      1693
    9. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1331
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      57
      1265
    Aihe