Akun tyhjeneminen ilman ajoa

kestääkö

Miten pian mahtaa akku tyhjentyä auton seisoessa parkkipaikalla? Lueskelin tuossa autoni käyttöohjekirjaa ja siellä neuvottiin ottamaan akusta johto irti, jos auto on pidempään käyttämättä, koska muun muassa ajonesto laite syö virtaa koko ajan. En käytä autoa ihan päivittäin. Kannattaako johto irroittaa, jos on vaikka muutama päivä väliä ajojen välillä? Viikko? Tai millaisista aikamääristä on kyse, että akku uhkaa tyhjetä? Toisaalta: millaisia matkoja pitäisi ajaa, että akku ehtisi latautua kunnolla?

5

682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lataaja

      V70 tdi -98 kuluttaa 15 mA. Puoli akullista kuluu 36Ah / 0,015A = 2400 tunnissa = 100 vuorokautta.
      Tyhjä akku on täynnä kesälämpötilassa noin 3 tunnin moottorin käytöllä, nollakelillä noin 6 tunnin ajolla ja 20 asteen pakkasessa parin vuorokauden yhtämiottaisella ajolla. Tämä edellyttää, että akun napoihin tulee pakkasella 14,5 V ja kesälämpötilassa 14,3 V.

    • itse

      Ei muuta kuin ostoksille, halpa yleismittari, ei ole kuin muutaman euron halvimmillaan, se keltainen mittari, ihan riittävän hyvä

      siinä on alue 10A, eli mitataan ampeereina paljonko kulutttaa

      Akun johto irti, mittarin toinen johto akun napaan, ja toinen irroitettuun kaapeliin, mittari näyttää paljonko kuluu virtaa

      Siitä voi päätellä miten on, jos on kulukki vaikkapa, milli Ampereja, se normaalia(0,04- 0,004 A),

      Ja voi vaikka pienellä lampulla katsoa kiiluuko, se vain akun ja kaapelin väliin(sarjaan), mikäli kiiluu(palaa himmeästi) silloin kulukkia vähän

    • juu omasta tyhjeni akku omija aikojaan kun se seiso noin parviikkoo kun siinä on kaukolukitus ja varashälytin et ne vähän syö virtaa mutta kun sillä ajaa vähintään kolmenpäivän välein 2-3h niin kyl starttaa näin talvellakin mut kannattaa pitää lämmitykses säästää bensaa, konetta ja starttia kun pitää autoa lämmitykses jo 0 asteesta eteenpäin niin starttaa vähemmälläkin virrallakin

    • 1000hv

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      52
      2165
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      49
      856
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      85
      854
    4. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      9
      755
    5. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      67
      703
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      701
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      610
    8. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      43
      497
    9. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      78
      490
    10. Porukkaa ku pipoa

      Olipas iloinen yllätys kun kiertelin ja kaartekin autolla koko päivän pitkin ähtäriä joka paikassa väkeä, leirintäalueel
      Ähtäri
      28
      479
    Aihe