Millainen on sapattiateria?
Sapattiateria
35
3757
Vastaukset
- MuuanKristittyVain
Moni juutalainen viettää tänään sapattia, joten älä odota heidän tänään vastaavan. Ehkä vasta huomemna, kun sapatti on ohi. Olen silti itse lukenut että se on erityinen juutalainen ateria joka nautitaan seremoniallisesti sapattin päivän iltana eli Suomen kalenterin mukaan perjantaina. Aterialla kynttilät, kiitokset ja käsien pesu on aika keskeisessä osassa.
Järjestys on kai seuraava:
1: Auringon laskettua pidetään sapatin pyhittävä siunaus.
2: Sitten pestään kädet ja kiitetään Jumalaa siitä että saadaan pestä kädet.
3: Tämän jälkeen otetaan leipä, joka siunataan ja joka murretaan.
4: Sitten vasta voidaan nauttia ateriaa, joka on valmistettu hyvissä ajoin ennen sapattia.
5: Lopuksi aterian jälkeen lauletaan Jumalalle kiitoksesksi ylistyspsalmeja.
Minusta juutalaiset ovat hyväsydämmisiä siinä etteivät puutu siihen miten kristityt viettävät sapattinsa toisin kuin monet kovasydämmiset kristityt. Olen tullut ottaneeksi aterioista mahdollisimman hyvin selvää, sillä halua tietää onko "Jeesuksen Muistoateria" eli "Herran Pyhä Ehtoollinen" eli "Karitsan Hääateria" kehittynyt siis sapatti -ateriasta vai ihan sader -ateriasta.- PäättymätönPääsiäinen
Herran ateria, viimeinen ehtoolline tai karitsan hääateria kuten se monilla nimillä tunnetaan on jokaisena vuoden päivänä vietettävä seder ateria. Voitaisiin sanoa että sinä pääsiäisenä, kun Jeesus kavallettiin, kristityillä jäi levy päälle ja alkoi ikuisen pääsiäisen vietto.
- eeerdttttttttttt
Sapatti alkaa n 20 minuuttia ennen auringonlaskua perjantai iltana. Kynttilät(2) sytytetään ja lausutaan rukous 2.siunataan viini/rypälemehu tai muu juoma.3.Käsien pesu ja leivän siunaus.
ateria --laulua tai psalmien lukua...
Havdalah rukoukset lausutaan sapatin päättymisen jälkeen eli pimeän tultua.
-kierrekynttilän sytytys, rukous johon kuuluu esim mausteiden tuoksutus ja kynnttilän sammutus tavallisimmin viinillä.
Aika merkillinen kehitys kyllä, jos lammas ja viini vaihtuu, ruumiinsyöntiin ja veren juontiin, sen takia, että lampaat pelastuu, eikä niitä enää saa syödä, kun ne ovat viattomia ja synnittömiä.
- HerranEhtoollinen
Happamaton leipä joka syödään Jeesuksen muistoksi, symboloi Jeesuksen ruumista joka tultiin hän tuli antamaan kaikkien puolesta
Viini joka juodaan Jeesuksen muistoksi, symboloi Jeesusuksen verta joka tultiin vuodatamaan kaikkien puolesta.
Paavali sanoo korinttilaiskirjeen luvussa 11 näin:
>>Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi:
"Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."
Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee. Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan. Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.<<
Tähän farisealaisen Saul "Paavali" Tarsolaisen kirjoittamaan kohtaan ajatus kristuksen ruumiista ja verestä perustuu. - HerranEhtoollinen
fari.g kirjoitti:
Kuinka monta kertaa aiot selittää tämän epäjumalalle uhratun kielletyn ihmissyönnin.
En ole kuin tämän kerran tuon sinulle sanonut ja asia on yksinkertainen - siinä syödään leipää ja juodaan viiniä jotka kuvastaa symbolisesti Jeesuksen henkeä (ruumis) ja elämää (veri) jotka hän antoi opetuslastensa puolesta. Ei ole kyse ollenkaan ihmissyönnistä eli kannibalismista, väiväitätkö että jokaikinen ihminen joka sattuu koska vain juomaan viiniä yai koska vain syömää leipää syylistyy laissakin kiellettyy kannibalismiin? Olet selvästi joku fundamentalisti hihhuli kun et asiaa hiffaa. Löysää vyötä ja ota pipo pois päästä jos noin paljon kiristää. Etkö ymmärrä oikeasti mitä symboli ja symbolismi tarkoittavat?
Ensiksikään, en koskaan juo viiniä koska se on pahanmakuista, ja toiseksi, leipää syödessäni en tietenkään ajatele, että se on jonkun ruumis, vaikka vilja onkin Äiti-maan kasvattamaa.
Tietysti jos vilja kasvatettaisiin hautausmaalla, voisi leipää syödessä tulla mieleen, että tämä on Hulkkosen Huldan tai Matikaisen Maurin ruumisleipää, mutta ellei asiaan olisi satojen vuosien tottumus, niin minultä jäisi syömättä.
- bkdmdheef
fari.g kirjoitti:
Kuinka monta kertaa aiot selittää tämän epäjumalalle uhratun kielletyn ihmissyönnin.
Minusta tuota trollia on turhaa ruokkia, olisi ehkä parempi jättää omiin oloihinsa, kyllä hän tietää mellastavansa väärällä keskustelupalstalla.
" Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.<<
Tässä on tietysti tämä kohta...... että.... mitä se tarkoittaa ? Jos ei ajattele kun syö, tulee tuomio ja jos ajattelee, niin syökö, vai eikö syökö ollenkaan ?- HerranEhtoollinen
Ehtoollisen nauttiminen ei ole mikään pakko vaan vapaaehtoista kaikille kastetuille (sillä kastamaton ei voi osallistua ehtoolliselle), mutta jos päättää naurtia ehtoollista omasta tahdostaan, niin on hyvä jos syö ja juo ajatuksen kanssa jotta muistaa miksi ehtoollista edes nautitaan. Jeesus uhrasi itsensä kaikkien opetuslastensa puolesta. Myöhemmmin syntyi kristologia, jonka mukaan Jeesus maksoi lunnaat verellää ja antoi henkensä alttiiksi sovittaakseen maailman synnit. Ja siksi tuo Jeesuksen antama uhri suojelee hänen seuraajiaan Jumalan loppumattomalta vihalta, sekä vapauttaa lain ja synnin orjuudesta kuten Paavali toteaa. Mutta kuten sanoin jo alussa, kenenkään ei ole pakko osallistua ehtoolliselle.
- HerranEhtoollinen
On muuten jännä miten kääntäjä on päätynyt käyttämään sanoja -itselleen tuomion- (1992) ja -tuomioksensa- (1933/38), kun kreikan sana "krima" tarkoittaa oikeastaan riitaa tai kiistaa.
Vai riidaksi, se selittääkin paljon.
Jos ajatelllaan ajattelemattomuutta siltä kantilta, että mikä menee suustä sisään, se menee vatsaan ja ulostuu, niin muuttuuko siinä messias, vai herra, vai sana, vai jumala, vai mikä...paskaksi.
On jotenkin niin ajattelematonta , että en ihmettele tuomion tulemusta.
- Cahyåla
Onko juutalainen tapa kutsua ketä vain sapattiaterialle?
- GutShabesh
Ei ole. Juutalaiselle sapatti-illalliselle osallistuu yleensä perheen tai yleensäkin juutalaisuskontoisten oma sisäpiiri.
Illallinen alkaa sapattikynttilöiden sytyttämisellä: joukon vanhin nainen, esim. äiti tai isoäiti, tai muu tapahtumaan osallistuva, pää peitettynä sytyttää kaksi kynttilää, oikealta vasemmalle, pyörittää käsiään tulen päällä kuin ottaen sen liekistä hengen itseensä, peittää käsillä kasvonsa ja lukee sapattirukouksen. Sitten hän kääntyneenä toisiin lausuu "Sabath shalom" (sapattirauhaa) ja toiset vastaavat hänelle samoin. Kynttilät palavat itsekseen, yön yli loppuun, niitä ei saa puhaltaa sammuksiin, eikä ainakaan sytyttää uudelleen. Jos pelkää tulta, kannattaa laittaa pienemmät kynttilät, jotka palavat nopeammin.
Nyt lähinnä vanhin ja asiassa kykenevä mieshenkilö ottaa käsiinsä leivän ja viinin ja aloittaa pitkähkön sapattirukouksen. Välillä hän käy pesemässä kätensä, tulee takaisin ja jatkaa viinin ja leivän siunausta. Leipä on chale-leipä (muistuttaa suomalaisten pullapitkoa). Hän ripottelee sille suolaa. Hän jakaa leipäpalat muille pöydässä istujille. Sitten hän jakaa viinin pikku pikareihin tai laseihin, kaikki ottavat kulauksen, sanovat "Le chajim!" ja nyt itse ruokailu voi alkaa.
Iltaruokana on mahd. kevyt ateria, esim. juutalaista perinneruokaa: tietyllä tavoin valmistettua kalapullaa, siitä irronneen kalahyytelön kanssa, sekä ehkä perunaa ja graavikalaa. Epäilemättä kullakin perheellä on tässä ruokalista-asiassa omat tapansa, mutta näin se pääpiirteittäin tapahtuu.
Sapattipäivän ateria on yleensä juutalainen perinne-liharuoka. Kaikkea ruokailua koskevat tiukat kosher-määräykset. Nk. liha- ja maitoruokia ei saa sekoittaa keskenään. Kaikille on eri astiat, eikä esim. maitoruualla käytettyjä nk. neutraaleja ruoka-aineita, kuten salaatteja saa siirtää maitoastiastolta liha-astiastolle tai päinvastoin. Ennemmin biojätteisiin kuin väärille vadeille.
Ortodoksisimmilla juutalaisilla on siis esim. kaksi eri astiastoa, kattiloita, tarjoiluvateja, lautasia ja aterimia myöten. Nämä säilytetään toisistaan erillään, ne eivät saa tulla kosketuksiin toistensa kanssa tai rabbin pitäisi siunata ne uudelleen.
Kaikki juutalaiset eivät ole asioista näin tarkkoja, mutta nk. oikeaoppisessa juutalaisuudessa nämä ovat itsestäänselvyyksiä "Maitoruualla" syödään ja juodaan maitotuotteita tai siihen liitettäviä ruokia. "Liha-aterialla" ruokajuomana on esim. vesi tai mehu, eikä leivän päällä käytetä voita. On neutraaleja ruoka-aineita, kuten kananmunat, mutta maitoruualla tarjoiltuja, ylijääneitä kananmunia ei saa uudelleen tarjota liharuuan kanssa.
Sapattina ei saa sytyttää tulta, edes vääntää hellan napista. Siksi juutalaisilla on lämpölevyjä, joille perheen äiti on etukäteen, ennen sapatin alkua valmistanut sapattiruuat, ne pysyvät lämpiminä yli sapatin. Sapatti alkaa tietyllä minuutilla, liittyen tähtien syttymiseen taivaalla. Esim. Euroopassa monet noudattavat tässä kohdin Israelissa kulloinkin ilmoitettua virallista kellonaikaa. Israelissa ainakin aikoinaan allekirjoittaneen siellä asustellessa, esim. Jerusalemissa hälytyssireeni ilmoitti sapatin alkamisen. Se oli hyytävä kokemus asiaa tuntemattomalle nuorelle kristitylle, joka ällistyneenä, yksin tyhjässä kadunkulmassa seisten luuli, että nyt jordanialaiset hyökkää! Missä kaikki ihmiset on? Apua! He olivat aloittamsssa sapattiateriaa.
En nyt äkkiseltään löydä aitoa juutalaista sapattivideota. Löytyy kaikenlaista amerikkalaista versiota, jossa esim. sytytetään kynttilät pää peittämättömänä. On myös huomattava, että esim. nk. messiaanisen uskonlahkon nk. sapattitouhut eivätr ole aitoa perinnejuutalaisuutta, vaan kunkin joukon omia tulkintoja. Itse en ole koskaan osallistunut siihen syntiin, nk. messiaanisten väärennetyn "juutalaisuuden" rituaaleihin. Olen osallistunut ainoastaan klassisten, ortodoksijuutalaisten pyhäpäivän viettoihin. Jos haluaa tietää mitä juutalaisuus opettaa ja mikä on aitoa juutalaisuutta, kannattaa pysyä kaukana esim. suomalaisten, tai vaikka israelilaistenkin messiaanisten "juutalaisuus"-leikeistä.
Tämä on kaunis video, tosin en ole ainakaan itse koskaan kuullut tällaista laulua esitettävän, tämä lienee vain elokuvaa varten. Yleensä juutalaiset lausuvat kaiken uskonnollisiin rituaaleihin kuuluvan tekstin joko hepreaksi tai jiddishiksi. "Shabesh" on jiddishinkielinen sana, tarkoittaen sapattia, (Gut shabesh!):
https://www.youtube.com/watch?v=618IKgQ2wys
https://www.youtube.com/watch?v=ux5TH9TPSMU
* - trrrrrrrrrttttttttr
GutShabesh kirjoitti:
Ei ole. Juutalaiselle sapatti-illalliselle osallistuu yleensä perheen tai yleensäkin juutalaisuskontoisten oma sisäpiiri.
Illallinen alkaa sapattikynttilöiden sytyttämisellä: joukon vanhin nainen, esim. äiti tai isoäiti, tai muu tapahtumaan osallistuva, pää peitettynä sytyttää kaksi kynttilää, oikealta vasemmalle, pyörittää käsiään tulen päällä kuin ottaen sen liekistä hengen itseensä, peittää käsillä kasvonsa ja lukee sapattirukouksen. Sitten hän kääntyneenä toisiin lausuu "Sabath shalom" (sapattirauhaa) ja toiset vastaavat hänelle samoin. Kynttilät palavat itsekseen, yön yli loppuun, niitä ei saa puhaltaa sammuksiin, eikä ainakaan sytyttää uudelleen. Jos pelkää tulta, kannattaa laittaa pienemmät kynttilät, jotka palavat nopeammin.
Nyt lähinnä vanhin ja asiassa kykenevä mieshenkilö ottaa käsiinsä leivän ja viinin ja aloittaa pitkähkön sapattirukouksen. Välillä hän käy pesemässä kätensä, tulee takaisin ja jatkaa viinin ja leivän siunausta. Leipä on chale-leipä (muistuttaa suomalaisten pullapitkoa). Hän ripottelee sille suolaa. Hän jakaa leipäpalat muille pöydässä istujille. Sitten hän jakaa viinin pikku pikareihin tai laseihin, kaikki ottavat kulauksen, sanovat "Le chajim!" ja nyt itse ruokailu voi alkaa.
Iltaruokana on mahd. kevyt ateria, esim. juutalaista perinneruokaa: tietyllä tavoin valmistettua kalapullaa, siitä irronneen kalahyytelön kanssa, sekä ehkä perunaa ja graavikalaa. Epäilemättä kullakin perheellä on tässä ruokalista-asiassa omat tapansa, mutta näin se pääpiirteittäin tapahtuu.
Sapattipäivän ateria on yleensä juutalainen perinne-liharuoka. Kaikkea ruokailua koskevat tiukat kosher-määräykset. Nk. liha- ja maitoruokia ei saa sekoittaa keskenään. Kaikille on eri astiat, eikä esim. maitoruualla käytettyjä nk. neutraaleja ruoka-aineita, kuten salaatteja saa siirtää maitoastiastolta liha-astiastolle tai päinvastoin. Ennemmin biojätteisiin kuin väärille vadeille.
Ortodoksisimmilla juutalaisilla on siis esim. kaksi eri astiastoa, kattiloita, tarjoiluvateja, lautasia ja aterimia myöten. Nämä säilytetään toisistaan erillään, ne eivät saa tulla kosketuksiin toistensa kanssa tai rabbin pitäisi siunata ne uudelleen.
Kaikki juutalaiset eivät ole asioista näin tarkkoja, mutta nk. oikeaoppisessa juutalaisuudessa nämä ovat itsestäänselvyyksiä "Maitoruualla" syödään ja juodaan maitotuotteita tai siihen liitettäviä ruokia. "Liha-aterialla" ruokajuomana on esim. vesi tai mehu, eikä leivän päällä käytetä voita. On neutraaleja ruoka-aineita, kuten kananmunat, mutta maitoruualla tarjoiltuja, ylijääneitä kananmunia ei saa uudelleen tarjota liharuuan kanssa.
Sapattina ei saa sytyttää tulta, edes vääntää hellan napista. Siksi juutalaisilla on lämpölevyjä, joille perheen äiti on etukäteen, ennen sapatin alkua valmistanut sapattiruuat, ne pysyvät lämpiminä yli sapatin. Sapatti alkaa tietyllä minuutilla, liittyen tähtien syttymiseen taivaalla. Esim. Euroopassa monet noudattavat tässä kohdin Israelissa kulloinkin ilmoitettua virallista kellonaikaa. Israelissa ainakin aikoinaan allekirjoittaneen siellä asustellessa, esim. Jerusalemissa hälytyssireeni ilmoitti sapatin alkamisen. Se oli hyytävä kokemus asiaa tuntemattomalle nuorelle kristitylle, joka ällistyneenä, yksin tyhjässä kadunkulmassa seisten luuli, että nyt jordanialaiset hyökkää! Missä kaikki ihmiset on? Apua! He olivat aloittamsssa sapattiateriaa.
En nyt äkkiseltään löydä aitoa juutalaista sapattivideota. Löytyy kaikenlaista amerikkalaista versiota, jossa esim. sytytetään kynttilät pää peittämättömänä. On myös huomattava, että esim. nk. messiaanisen uskonlahkon nk. sapattitouhut eivätr ole aitoa perinnejuutalaisuutta, vaan kunkin joukon omia tulkintoja. Itse en ole koskaan osallistunut siihen syntiin, nk. messiaanisten väärennetyn "juutalaisuuden" rituaaleihin. Olen osallistunut ainoastaan klassisten, ortodoksijuutalaisten pyhäpäivän viettoihin. Jos haluaa tietää mitä juutalaisuus opettaa ja mikä on aitoa juutalaisuutta, kannattaa pysyä kaukana esim. suomalaisten, tai vaikka israelilaistenkin messiaanisten "juutalaisuus"-leikeistä.
Tämä on kaunis video, tosin en ole ainakaan itse koskaan kuullut tällaista laulua esitettävän, tämä lienee vain elokuvaa varten. Yleensä juutalaiset lausuvat kaiken uskonnollisiin rituaaleihin kuuluvan tekstin joko hepreaksi tai jiddishiksi. "Shabesh" on jiddishinkielinen sana, tarkoittaen sapattia, (Gut shabesh!):
https://www.youtube.com/watch?v=618IKgQ2wys
https://www.youtube.com/watch?v=ux5TH9TPSMU
*Tiettyjä tarkennuksia: Suomessa ja Israelin ulkopuolella käytetään omaa kellonaikasääntöjä, koska aurinko laskee eri aikoina eri maissa. Kädet pestään usein myös pöydässä kannun, alustan ja pyyhkeen kanssa, mutta ei vessassa(?)
-Gut Shabbos - kiiretulee
Täällähän aurinko laskee talvisin jo joskus kello 14-15 aikoihin, miten ihmeessä Shabboksia ehtii viettämään? Eihän tuohon aikaan ehdi edes töistä kotiin.
Oli kaunista musiikkia ja muutenkin kilttiä. Kiitos.
- OlepaHyvä
Bevakashaa.
- Epätietoa
Löysin FaceBookista sivun, jossa ilm. juutalainen mieshenkilö kutsuu Sapattiaterialle kaikkia jotka haluavat tulla. Hän tarjoaa viiniä. Ruoka tehdään yhdessä. Onko kyseessä juutalainen vieraanvaraisuus kutsua kaikki vai pitääkö varoa?
- mossadhörhö
Tunnen hänet, on luult. sama. Ei ole juutal. vaan wannabe
- kierrän.kaukaa
En menisi, jos on sama joka etsii homoseuraa. Mainostaa shabbat ateriaa ja kutsuu homoja syömään.
- yksjuutalainen
Okei eli tänne on nyt ilmeisesti moni kristitty kirjoittanut puoliksi asiaa ja puoliksi puuta heinää, onhan se varmaan ihan ymmärrettävää että jos ei ole oma uskonto kyseessä niin on helppo ymmärtää väärin. Juutalaisena haluaisin ensinnäkin korjata: ei ole vaain yhtä sapattiateriaa, vaan joka sapatti tulisi syödä kolme ateriaa. Yksi ateria perjantaina illalla, toinen lauantaina aamurukousten jälkeen, ja kolmas ateria (shalos seudos tai seuda shlishit) lauantaina iltapäivällä. Kahdella ensimmäisellä aterialla pöydässä on kaksi letitettyä chale-leipää liinan alla. Sapattikynttilät sytytetään perjantai-iltana ennen auringonlaskua, koska auringon laskiessa sapatti alkaa ja tulen sytyttäminen tai sammuttaminen on sapattina kielletty. Sapattikynttilät ovat yleensä joko pöydällä tai lähellä ruokapöytää, koska niiden alkuperäinen tarkoitus oli toimia valona aterioiville ihmisille pimenevässä illassa. Pöydällä on sapattina aina liina, ja käytössä on hienoimmat astiat. Varsinainen ateria alkaa sillä että kaikki kokoontuvat yhteen pöydän ääreen, ja yksi paikallaolijoista lausuu kiddush-rukouksen viinikuppi kädessä. Yleensä kiddush-rukouksen sanoo mies, mutta sen voi tarvittaessa sanoa myös nainen. Kiddushin tekstissä kiitetään Jumalaa sapatin käskystä ja viiniköynnöksen hedelmästä. Kiddushia varten on yleensä erityinen koristeellinen metallinen kiddush-kuppi, vaikka juomalasikin käy. Muut vastaavat rukoukseen "amein" jonka jälkeen kiddushin sanoja juo viiniä kupista. Yleensä myös muille läsnäolijoille jaetaan maistiainen viiniä, joko samasta kupista tai eri laseista. Sitten chalen päällä ollut liina otetaan pois ja kaikki pesevät kätensä rituaalisesti. Rituaalinen käsienpesu tehdään ortodoksijuutalaisuudessa aina ennen leivän syömistä, ei pelkästään sapattina. Sen jälkeen joku läsnäolijoista, yleensä sama mies joka tekee kidushin, mutta tarvittaessa kuka vain aikuinen, ottaa molemmat chale-leivät käteensä, kiittää Jumalaa leivästä (johon muut vastaavat "amein" ja leikkaa siitä pienen palan, johon laittaa suolaa ja syö sen. Sen jäkeen sama henkilö leikkaa leivästä paloja kaikille, kastaa ne suolaan ja jakaa muille. Sen jälkeen ateria voi alkaa, ruokalista tietenkin riippuu perheestä, mutta usein ensin syödään salaattia, sitten kalaa, sitten kanakeittoa, lihaa lisukkeineen, ja jälkiruoka. Aterian aikana voidaan laulaa juutalaisia sapattilauluja (zemirot) yleensä ei mitään psalmeja. (ehkä jotain raamatunlauseita tai psalmien pätkiä joskus) Kaikille kolmelle aterialle on perinteiset laulunsa, mutta eivät kaikki laula sapattipöydässä. Aterian päätteeksi joko luetaan tai lauletaan ruokarukous, jota varten on pieniä kirjasia, joissa on yleensä myös jotain zemirot- tai muita lauluja. Lauantain lounas on muuten samanlainen, paitsi että kiddush-rukouksen teksti on erilainen. Kolmas ateria iltapäivällä on yleensä yksinkertaisempi, ja silloin ei sanota kiddushia, vaan aloitetaan käsienpesulla. Sapattina aterialle kutsumisen kynnys on perinteisessä juutalaisuudessa hyvin matala, ja siksi monet juutalaiset kutsuvat silloin syömään jopa ihan ventovieraita, joihin sattuvat törmäämään esim.synagogassa. ihmisissä on tietenkin eroa, jotkut kutsuvat harvoin ketään ja silloinkin vain läheisiä ystäviä.
- yksjuutalainen
Lisäys: kiddushin jälkeen ei sanota lechaim, vaan myöhemmin aterian aikana kun juodaan esim. Viskiä. Se on vähän niin kuin kippis, kiddush-rukoukseen sitä ei yhdistetä. Sapattikynttilät sytyttää joka talossa talon "emäntä", iällä ei ole väliä. Jos monta pariskuntaa kokoontuu yhteen viettämään sapattia, kaikki naiset yleensä sytyttävät kynttilät. Myös tytöt sytyttävät usein sapattikynttilöitä , ja naimattomien miesten tulisi myös sytyttää sapattikynttilät. Toiset sytyttävät kaksi kynttilää, toiset enemmän. Useimmat eivät peitä päätään kynttilöitä sytytettäessa, jotkut naimisissa olevat naiset peittävät. Useimmat ortodoksijuutalaiset naimisissa olevat juutalaiset naiset peittävät päänsä aina.
Jiddishiksi sapatti on Shabes, huom ilman h:ta lopussa, ja hepreaksi shabat.- Nehemiabk
Mielenkiintoista tietoa shabatista.
- Sapatti.Savossa.aena
Saanamakkarat ja saanakaljat aena laavantakiltana meellä naatiskellaan.
- Lasiin-sylkemätön
Siihen kuuluu runsas viinitarjonta.
- shamuelkohen
Voiko käyttää mitä tahansa viiniä? Kelpaako Alkosta vai pitääkö olla kosherkaupasta?
- Kalevi.Kalergi
shamuelkohen kirjoitti:
Voiko käyttää mitä tahansa viiniä? Kelpaako Alkosta vai pitääkö olla kosherkaupasta?
Kosher- tai halalkaupasta. Muu ei käy. Onhan islam yksi talmudismin salainen haara ja ISIS lyhenne nimestä Israeli Secret Intelligence Society. Aivan samoin kuin NAZI nimestä Nationalsozialismus.
Kun asiat sanotaan kerrankin oikein ja riittävän selvästi, ei tyhmät usko vaan pitävät viimeiseen asti kiinni harhoistaan ja uskovat muka johonkin hyvään. Neuvostoliitossakin joukkohaudan ääressä niskalaukaustaan polvillaan rivissä odottavat uskoivat viimeiseen asti Stalinin hyvyyteen ja ettei tämä Isä Aurinkoinen vain tiennyt, mitä tapahtuu.
Tällainen on ihminen. Kun riittävän hirveää tapahtuu, ihminen kieltäytyy uskomasta totuutta ja kehittää suojakseen valheen muurin ja sairastuu psyykkisesti. Näitä vastaavia tapauksia löytyy jokaisesta mielisairaalasta. Siis myös Suomesta. Rahvasta hallitaan vain pelolla ja terrorilla.
- shoshanamiriam
Halalkaupassa ei myydä alkoholia.
- ItseNähnyt
Koiraa syyrialaisittain...
- Monot-Stereot
Kossu on Kosher.
- peledsiika
Oletteko päässeet seuraamaan, kun niinsanotut messiaaniset leikkivät sapattiateriaa? Huivi ja lakki päähän, kynttilät palamaan ja suu täyteen Hebreaa.
- mitäsNiille
vääräuskoisille,
pitää tehdä...?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984