Sopiiko keskiverto suomalainen makkara

makkaristi

2-tyypin diabeetikon ruoaksi. Rasvansyöttöfanaatikot sanovat että siinä on liikaa jauhoja ja toinen laita sanoo, että siinä on liikaa eläinrasvaa. Muutaman makkaran tietenkin voi silloin tällöin grillata mutta onko se sopivaa jatkuvaan nautiskeluun kalorit muistaen.

10

1174

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hpv27

Ei oikein. Lihajalosteita tulisi syödä harvoin ja makkara on sieltä huonoimmasta päästä.

Uunilenkki (puolikas HK:n sinistä [290 g, 670 kcal ja 20 g tyydyttynyttä rasvaa]) perunamuusilla ilman kasviksia lienee sieltä epäterveellisimmästä päästä. Makkaroissa on varsin vähän jauhoa, HK:n sinisessä 6.5 g/100 g eikä tuolla ole juurikaan merkitystä. Lenkkimakkarasta ei oikein saa rakenteeltaan samanlaista ilman jauhoa.

• Eräs_vaihtoehto

Kaivoinpa tuolta jääkaapista Korpelan Grilli Kymppi pakkauksen, joita olen tässä kesän aikana grillaillut useammankin. Minulle on riittänyt iltapalaksi aina yksi 100 g grillimakkara (kaksi on jo liikaa). Nuo makkarat ovat laktoosittomia ja gluteenittomia, jauhot ovat perunajauhoa. Liha (58%) on sianlihaa ja kamaraa. Yhdessä 100 g makkarassa on energiaa 240 kcal, rasvaa 20 g josta tyydyttynyttä 7,5 g. Hiilihydraattia on 6 g, josta sokeria 0,6 g. Proteiinia 10 g ja suolaa 1,8 g.
        Omaan makuuni maukkainta grillimakkaraa, kaveri vaan valitti että siitä on hankalaa tehdä kastiketta kun kuori on niin ohutta ettei sitä tahdo saada kuorittua.

HK:n Sinistä käytän (töissäkin) kastikkeisiin ja keittoihin, siihen se on omiaan.

• hpv27
        Eräs_vaihtoehto kirjoitti:

Kaivoinpa tuolta jääkaapista Korpelan Grilli Kymppi pakkauksen, joita olen tässä kesän aikana grillaillut useammankin. Minulle on riittänyt iltapalaksi aina yksi 100 g grillimakkara (kaksi on jo liikaa). Nuo makkarat ovat laktoosittomia ja gluteenittomia, jauhot ovat perunajauhoa. Liha (58%) on sianlihaa ja kamaraa. Yhdessä 100 g makkarassa on energiaa 240 kcal, rasvaa 20 g josta tyydyttynyttä 7,5 g. Hiilihydraattia on 6 g, josta sokeria 0,6 g. Proteiinia 10 g ja suolaa 1,8 g.
        Omaan makuuni maukkainta grillimakkaraa, kaveri vaan valitti että siitä on hankalaa tehdä kastiketta kun kuori on niin ohutta ettei sitä tahdo saada kuorittua.

HK:n Sinistä käytän (töissäkin) kastikkeisiin ja keittoihin, siihen se on omiaan.

Juu, ei tuommoinen 100 g pötkö silloin tällöin ole pahasta varsinkaan kun mukaan ottaa runsaasti kasviksia. Itse en juurikaan makkaraa syö (mm. ostin keväällä mökin pakkaseen 3 pkt grillimakkaraa ja ne ovat edelleenkin syömättä) mutta syynä on enemmänkin se, että Suomesta ei tunnu löytyvän hyvää makkaraa.

• iuygjyfjkhb
        hpv27 kirjoitti:

Juu, ei tuommoinen 100 g pötkö silloin tällöin ole pahasta varsinkaan kun mukaan ottaa runsaasti kasviksia. Itse en juurikaan makkaraa syö (mm. ostin keväällä mökin pakkaseen 3 pkt grillimakkaraa ja ne ovat edelleenkin syömättä) mutta syynä on enemmänkin se, että Suomesta ei tunnu löytyvän hyvää makkaraa.

Varsinkin grillimakkaraa löytyy kaupoista lukemattomia määriä ja jokainen kehuu omaan makuunsa sopivaa. Äskenkin saunassa toinen kaveri kehui hyväksi grillimakkaraa joka omasta mielestäni on pelkkää rasvaa ja jauhoa.

• hpv27
        iuygjyfjkhb kirjoitti:

Varsinkin grillimakkaraa löytyy kaupoista lukemattomia määriä ja jokainen kehuu omaan makuunsa sopivaa. Äskenkin saunassa toinen kaveri kehui hyväksi grillimakkaraa joka omasta mielestäni on pelkkää rasvaa ja jauhoa.

Itselle ei oikein sopivaa löydy. Huilun Tuhti oli muutama vuosi sitten aika hyvää mutta en oikein pidä siitäkään enää ja olen aika turhautunut etsimään hyvää grillimakkaraa kun käyttö on aika vähäistä. Pääasiallinen käyttö on minulla ollut makkarakeitto (käytän nykyään siskonmakkaraa siihen) ja makkarakastike. Jälkimmäisestä olen sitten luopunut. Grillattua tulee hyvin harvoin.

• Eräs_vaihtoehto
        hpv27 kirjoitti:

Itselle ei oikein sopivaa löydy. Huilun Tuhti oli muutama vuosi sitten aika hyvää mutta en oikein pidä siitäkään enää ja olen aika turhautunut etsimään hyvää grillimakkaraa kun käyttö on aika vähäistä. Pääasiallinen käyttö on minulla ollut makkarakeitto (käytän nykyään siskonmakkaraa siihen) ja makkarakastike. Jälkimmäisestä olen sitten luopunut. Grillattua tulee hyvin harvoin.

Huilun Tuhti oli minullakin se ykkönen ennen kuin myyjä tarjosi tuota Korpelan Grillimakkaraa. Vielä nytkin Huilun Tuhti on "hätävara" jos Korpelaa ei löydy (saa harvoista paikoista). Joskus on tullut kokeiltua Juusto Tuhtia, mutta se on jo liian rasvaista. Grillailut on taas loppumassa talveksi kun siirryn matkailuautostani (ja grillin äärestä) kotiympäristöön.

Tuolla keittiöhommissa (ja myös kotona) käytän HK:n Sinistä keitoissa ja kastikkeissa (2 makkaran pakkaus lienee "sisäänheittotuote" kaupoissa ja tukuissa edullisuudesta päätellen), toisinaan myös Atrian makkarapalaa (ilmeisesti Punaisesta lenkistä tehtyä, kuten HK:llakin Sinisestä). Siskonmakkaran olen joutunut hylkäämään kalleuden takia vaikka liki 100 asiakastani sitä välillä haluaisikin.

• hpv27
        Eräs_vaihtoehto kirjoitti:

Huilun Tuhti oli minullakin se ykkönen ennen kuin myyjä tarjosi tuota Korpelan Grillimakkaraa. Vielä nytkin Huilun Tuhti on "hätävara" jos Korpelaa ei löydy (saa harvoista paikoista). Joskus on tullut kokeiltua Juusto Tuhtia, mutta se on jo liian rasvaista. Grillailut on taas loppumassa talveksi kun siirryn matkailuautostani (ja grillin äärestä) kotiympäristöön.

Tuolla keittiöhommissa (ja myös kotona) käytän HK:n Sinistä keitoissa ja kastikkeissa (2 makkaran pakkaus lienee "sisäänheittotuote" kaupoissa ja tukuissa edullisuudesta päätellen), toisinaan myös Atrian makkarapalaa (ilmeisesti Punaisesta lenkistä tehtyä, kuten HK:llakin Sinisestä). Siskonmakkaran olen joutunut hylkäämään kalleuden takia vaikka liki 100 asiakastani sitä välillä haluaisikin.

Minusta punainen on parempi kuin sininen. Silloin kun Lidlistä sai saksalaista grillimakkaraa niin käytin sitä ruokamakkarana, sellaisenaan se oli liian suolaista.

• rasvari.pimu

Rasvaa on joko liikaa tai liian vähän, ei sopivasti kenellekään.

• näin.syö.D2

Suomalainen makkara on kuin kinkkuleipä. Jauhoja, rasvaa ja pikkasen lihaa joukossa eli kinkkuleivän ainekset. Jos syö kuten meillä kotona kun olin kersa, että voita makkaran päälle niin sittenhän siinä onkin jo kinkkuvoileipä. Itse sipaisen nykyään kalkkunamakkaran päälle hyvää margariinia ja maku senkun paranee ja on entistäkin terveellisempää näin diabeetikolle.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      45
      5851
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      48
      5346
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3718
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3675
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      96
      3346
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2884
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57