Mikä kirja tuleville sukupolville?

Ydintuhotuleekoreasta

Jos pitäisi valita yksi kirja jonka säästäisi tuleville sukupolville mahdollisen ydintuhon varalta niin mikä se olisi? Raamattu? Fysiikan oppikirja? Lakikirja? Biologian oppikirja? Joku muu? Ja miksi juuri tämä kirja?

31

382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdsfdsgh

      Lääkintää ja nimen omaan luonnosta löytyvillä aineilla ja alkeellisin välinein tapahtuvaa lääkintää käsittelevä kirja. Näin siksi, koska oletetussa ydintuhossa valtaosa lääkäreistä on kuollut, yhteiskunta ja apteekkilaitos sen mukana romahtanut. Tässä en oleta ydintuhoa joksikin paikalliseksi iskuksi johonkin valtioon.

    • Hätäisesti kirjoittaisin kokemuksen suoman ohjeen Geometrian oppikirjan takalehdelle: Lisää jokaiseen sinulle esitettyyn lukuun kerroin 10 x
      Budjetti 60 mrd = 600 mrd
      Velka 100 mrd = 1 biljoona

      Näin opit ajattelemaan suureellisia.

    • semmooneeen

      Kirja joka kuvaisi ihmiskunnan tarkoituksen joka on kaikille sama (ei raamattu). Jonkinlaiset ohjeet miten se tapahtuu ettei ihmiset toista menneen sukupolvien tekemiä virheitä.

      • fdsfdsgh

        Minun käsittääkseni kirjan pitäisi olla mahdollinen. Ei utopia.


      • "Kirja joka kuvaisi ihmiskunnan tarkoituksen joka on kaikille sama (ei raamattu). Jonkinlaiset ohjeet miten se tapahtuu ettei ihmiset toista menneen sukupolvien tekemiä virheitä. "

        Ainoa tällainen kirja on juuri Raamattu!


      • Mark5 kirjoitti:

        "Kirja joka kuvaisi ihmiskunnan tarkoituksen joka on kaikille sama (ei raamattu). Jonkinlaiset ohjeet miten se tapahtuu ettei ihmiset toista menneen sukupolvien tekemiä virheitä. "

        Ainoa tällainen kirja on juuri Raamattu!

        Douglas Adamsin Linnunradan liftarin käsikirja hakkaa mennen tullen saturaamatun.


      • tähhhh
        Mark5 kirjoitti:

        "Kirja joka kuvaisi ihmiskunnan tarkoituksen joka on kaikille sama (ei raamattu). Jonkinlaiset ohjeet miten se tapahtuu ettei ihmiset toista menneen sukupolvien tekemiä virheitä. "

        Ainoa tällainen kirja on juuri Raamattu!

        Miten Raamattu kuvaa koko ihmiskunnan tarkoituksen? Missä kohtaa? Onko ihmiskunnan tarkoitus tuottaa muutama tuhat kaltaistasi pölhöuskovaista ylistämään ikuisesti Jumalaa, vai mikä se on?
        Miten Raamattu neuvoo välttämään menneiden sukupolvien virheitä? Miten se neuvoo estämään esimerkiksi Talidomin käytön odottaville äideille?


      • semmooneeen
        Mark5 kirjoitti:

        "Kirja joka kuvaisi ihmiskunnan tarkoituksen joka on kaikille sama (ei raamattu). Jonkinlaiset ohjeet miten se tapahtuu ettei ihmiset toista menneen sukupolvien tekemiä virheitä. "

        Ainoa tällainen kirja on juuri Raamattu!

        Miksi ainoa maa joka ydinpommia on käyttänyt sanoo luottavansa jumalaan ja raamattu on siellä erittäin voimakkaasti käytössä? Älä vastaa että he uskovat väärällä tavalla ja sinä oikealla.


      • koska.ne.voi
        semmooneeen kirjoitti:

        Miksi ainoa maa joka ydinpommia on käyttänyt sanoo luottavansa jumalaan ja raamattu on siellä erittäin voimakkaasti käytössä? Älä vastaa että he uskovat väärällä tavalla ja sinä oikealla.

        Pitäsikö sitten vastata sillä tavalla kuin sinä haluat vastattavan? Ilmeisesti ei tarvitse vastata.


      • semmooneeen
        koska.ne.voi kirjoitti:

        Pitäsikö sitten vastata sillä tavalla kuin sinä haluat vastattavan? Ilmeisesti ei tarvitse vastata.

        Ei pidä. Eliminoin tuon vastauksen siksi koska se on yleisin syy uskovaisella kun hän väittää oman uskon olevan ainoa oikea ja raamatun tulkinnan olevan itsellä ainoa oikea. Jos raamattu olisi kirja joka kannattaisi jättää sukupolville maa joka sitä käyttää ei olisi koskaan käyttänyt ydinpommia. Tämä siitä kun väitetään raamatun olevan ainoa kirja mikä kannattaisi jättää.


      • koska.ne.voi
        semmooneeen kirjoitti:

        Ei pidä. Eliminoin tuon vastauksen siksi koska se on yleisin syy uskovaisella kun hän väittää oman uskon olevan ainoa oikea ja raamatun tulkinnan olevan itsellä ainoa oikea. Jos raamattu olisi kirja joka kannattaisi jättää sukupolville maa joka sitä käyttää ei olisi koskaan käyttänyt ydinpommia. Tämä siitä kun väitetään raamatun olevan ainoa kirja mikä kannattaisi jättää.

        Raamattu on paras tuote, mitä ihmiskunta on koskaan nähnyt. Siihen verrattuna ei mikään muu kirja tai esine tai aate tai visio ole minkään veroista. Se on Jumalan Itsensä ilmoitus ihmisille, jossa hän kertoo lähettäneensä oman Poikansa maailmaa sovittamaan maailman synnit. Tämä evankeliumi on tärkein asia maailmassa.

        Tuo maailman luetuin, vihatuin ja rakastetuin Kirja sisältää sanoja, jotka eivät tule koskaan katoamaan. Jeesus sanoi: "Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa". Eli jos tulisi ydinpommiakin suurempi katastrofi - kuten tuleekin - niin Jeesuksen sanat pysyvät ja pitävät silloinkin, koska hän on Itse Totuus ja hänellä on iankaikkisen elämän Sanat. Muiden sanat ovat voimattomia. Sinunkin.

        USA nousi maailmanherraksi vain siksi, koska Jumala nosti sen siihen asemaan. Jumala siunaa sitä, joka siunaa Israelia ja kiroaa sitä, joka kiroaa Israelia. Siksi Israelin vihollisilla menee huonosti ja sen melkeinpä ainut ystävä USA sanelee aika pitkälle asioita.

        Ja missä on sanottu, ettei Jumala olisi myös tuomion Jumala? Ei ainakaan Raamatussa. Luepa se Kirja, niin huomaat. Hänen kädessään on armo ja tuomio. Esim. hän nosti erään henkilön kuninkaaksi ja sanoi siitä: "Ja nyt minä annan kaikki nämä maat Nebukadnessarin, Baabelin kuninkaan, palvelijani, käsiin, ja myöskin metsän eläimet minä annan hänelle, palvelemaan häntä". Joten tapahtuiko maailmansodat Jumalan niitä sallimatta? Ei tapahtunut.

        Monesti kuuluu kysyttävän katastrofien aikana, että missä se Jumala on. Tosiasiassa Jumala kysyi jo Aadamilta paratiisissa: "Missä olet". Näin hän tahtoo kysyä kaikilta, jotta saisi armahtaa. Mutta harva suostuu hänen armoonsa.


      • semmooneeen
        koska.ne.voi kirjoitti:

        Raamattu on paras tuote, mitä ihmiskunta on koskaan nähnyt. Siihen verrattuna ei mikään muu kirja tai esine tai aate tai visio ole minkään veroista. Se on Jumalan Itsensä ilmoitus ihmisille, jossa hän kertoo lähettäneensä oman Poikansa maailmaa sovittamaan maailman synnit. Tämä evankeliumi on tärkein asia maailmassa.

        Tuo maailman luetuin, vihatuin ja rakastetuin Kirja sisältää sanoja, jotka eivät tule koskaan katoamaan. Jeesus sanoi: "Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa". Eli jos tulisi ydinpommiakin suurempi katastrofi - kuten tuleekin - niin Jeesuksen sanat pysyvät ja pitävät silloinkin, koska hän on Itse Totuus ja hänellä on iankaikkisen elämän Sanat. Muiden sanat ovat voimattomia. Sinunkin.

        USA nousi maailmanherraksi vain siksi, koska Jumala nosti sen siihen asemaan. Jumala siunaa sitä, joka siunaa Israelia ja kiroaa sitä, joka kiroaa Israelia. Siksi Israelin vihollisilla menee huonosti ja sen melkeinpä ainut ystävä USA sanelee aika pitkälle asioita.

        Ja missä on sanottu, ettei Jumala olisi myös tuomion Jumala? Ei ainakaan Raamatussa. Luepa se Kirja, niin huomaat. Hänen kädessään on armo ja tuomio. Esim. hän nosti erään henkilön kuninkaaksi ja sanoi siitä: "Ja nyt minä annan kaikki nämä maat Nebukadnessarin, Baabelin kuninkaan, palvelijani, käsiin, ja myöskin metsän eläimet minä annan hänelle, palvelemaan häntä". Joten tapahtuiko maailmansodat Jumalan niitä sallimatta? Ei tapahtunut.

        Monesti kuuluu kysyttävän katastrofien aikana, että missä se Jumala on. Tosiasiassa Jumala kysyi jo Aadamilta paratiisissa: "Missä olet". Näin hän tahtoo kysyä kaikilta, jotta saisi armahtaa. Mutta harva suostuu hänen armoonsa.

        "USA nousi maailmanherraksi vain siksi, koska Jumala nosti sen siihen asemaan."

        Tässäpä se avain juuri onkin mitä tarkoitin. Jos raamattu jätetään niin voidaanko taas perustella jonkin muun valtion vastaavat toimet koska jonkun mielestä jumala nostaa sen maan tämmöiseen rooliin? Vastuuta ei tarvitse itse ottaa koska se voidaan perustella että jumala hyväksyy tämän kaiken mielipuolisen touhun.


      • koska.ne.voi
        semmooneeen kirjoitti:

        "USA nousi maailmanherraksi vain siksi, koska Jumala nosti sen siihen asemaan."

        Tässäpä se avain juuri onkin mitä tarkoitin. Jos raamattu jätetään niin voidaanko taas perustella jonkin muun valtion vastaavat toimet koska jonkun mielestä jumala nostaa sen maan tämmöiseen rooliin? Vastuuta ei tarvitse itse ottaa koska se voidaan perustella että jumala hyväksyy tämän kaiken mielipuolisen touhun.

        Ei vika Jumalassa ja Raamatussa koskaan ole, vaan ihmisissä. Jos ihmiset eläisivät Jumalan tahdon mukaan, ei sotia olisi. Jumalalla on hyvä tahto kaikkia ihmisiä kohtaan. Mutta harva haluaa hänen tahtonsa toteutuvan. Suomessakin eletään kuin viimeistä päivää. Samaa aikaan kuin terrorismi tuntekutuu yhä lähemmäs, yltyy synnintekokin. Pridet, aviorikokset ja muut synnit ovat täysin hyväksyttyjä yhteiskunnassa, vaikka Jumala ei niitä hyväksy. Hän on pitkämielinen Suomeakin kohtaan armossaan, mutta lopulta tulee tuomiot kohtaamaan syntiä. Huomautuksena vielä se, että kyllä niitä sotia on ollut ihmisen historian alusta asti jo kauan ennen Raamattua.

        Lukemalla Raamatusta Jeesuksen sanoja, ei tällaista pahaa tapahtuisi. Hän sanoi:

        47. Jokainen, joka (1) tulee minun tyköni ja (2) kuulee minun sanani ja (3) tekee niiden mukaan - minä osoitan teille, kenen kaltainen hän on.
        48. Hän on miehen kaltainen, joka huonetta rakentaessaan kaivoi syvään ja laski perustuksen kalliolle; kun sitten tulva tuli, syöksähti virta sitä huonetta vastaan, mutta ei voinut sitä horjuttaa, sillä se oli hyvästi rakennettu.
        49. Mutta joka kuulee eikä tee, se on miehen kaltainen, joka perustusta panematta rakensi huoneensa maan pinnalle; ja virta syöksähti sitä vastaan, ja heti se sortui, ja sen huoneen kukistuminen oli suuri."


      • semmooneeen
        koska.ne.voi kirjoitti:

        Ei vika Jumalassa ja Raamatussa koskaan ole, vaan ihmisissä. Jos ihmiset eläisivät Jumalan tahdon mukaan, ei sotia olisi. Jumalalla on hyvä tahto kaikkia ihmisiä kohtaan. Mutta harva haluaa hänen tahtonsa toteutuvan. Suomessakin eletään kuin viimeistä päivää. Samaa aikaan kuin terrorismi tuntekutuu yhä lähemmäs, yltyy synnintekokin. Pridet, aviorikokset ja muut synnit ovat täysin hyväksyttyjä yhteiskunnassa, vaikka Jumala ei niitä hyväksy. Hän on pitkämielinen Suomeakin kohtaan armossaan, mutta lopulta tulee tuomiot kohtaamaan syntiä. Huomautuksena vielä se, että kyllä niitä sotia on ollut ihmisen historian alusta asti jo kauan ennen Raamattua.

        Lukemalla Raamatusta Jeesuksen sanoja, ei tällaista pahaa tapahtuisi. Hän sanoi:

        47. Jokainen, joka (1) tulee minun tyköni ja (2) kuulee minun sanani ja (3) tekee niiden mukaan - minä osoitan teille, kenen kaltainen hän on.
        48. Hän on miehen kaltainen, joka huonetta rakentaessaan kaivoi syvään ja laski perustuksen kalliolle; kun sitten tulva tuli, syöksähti virta sitä huonetta vastaan, mutta ei voinut sitä horjuttaa, sillä se oli hyvästi rakennettu.
        49. Mutta joka kuulee eikä tee, se on miehen kaltainen, joka perustusta panematta rakensi huoneensa maan pinnalle; ja virta syöksähti sitä vastaan, ja heti se sortui, ja sen huoneen kukistuminen oli suuri."

        No juurihan sanoit että jumala nosti usan sen asemaan joten eikös vika tällöin ole jumalassa joka mahdollistaa kaiken mitä usa tekee? Jos jumala ei haluaisi sotia tämä ei olisi nostanut usaa maailmanpoliisin asemaan vaan tehnyt siitä rakkautta täynnä olevan valtion joka on malliesimerkki muulle maailmalle.


      • koska.ne.voi
        semmooneeen kirjoitti:

        No juurihan sanoit että jumala nosti usan sen asemaan joten eikös vika tällöin ole jumalassa joka mahdollistaa kaiken mitä usa tekee? Jos jumala ei haluaisi sotia tämä ei olisi nostanut usaa maailmanpoliisin asemaan vaan tehnyt siitä rakkautta täynnä olevan valtion joka on malliesimerkki muulle maailmalle.

        Minä puhun Jumalasta, johon uskon. Oletin, ettet sinä usko häneen ja Raamattuun. Totta kai tiedän Jumalan hallinneen aikojen alusta asti. Osoitin vain, että hän hallitsi jo ennen kuin antoi meille koko Raamatun. Sinun näkökulmastasi katsoen Raamattu on vain ihmisten keksimä kirja, ilman että Jumalaa olisi edes olemassa. Siitä näkökulmasta katsoen on hyvä huomata, että on sodittu jo ennen tuota Pyhää Kirjaa.

        Enkä sanonut USAn olevan malliesimerkki. Ei se sitä ole. Eikä ole mikään muukaan valtio. Otin myös esimerkiksi Nebukadnessarin, jonka Jumala nosti valtaan. Ei hänkään hyvä esimerkki ollut Jumalan mielenmukaisesta hallitsijasta. Hän oli jumalaton hallitsija, mutta toimi vihan astiana ja vitsana Jumalan kädessä.

        Kerran koittaa tuhatvuotinen rauhanvaltakunta, jolloin miekat taotaan vantaiksi ja koko luomakunta pääsee lepoon nykyajasta. Silloin Jeesus hallitsee rauhanruhtinaana. Se on ihannevaltio eikä mikään muu.


      • semmooneeen
        koska.ne.voi kirjoitti:

        Minä puhun Jumalasta, johon uskon. Oletin, ettet sinä usko häneen ja Raamattuun. Totta kai tiedän Jumalan hallinneen aikojen alusta asti. Osoitin vain, että hän hallitsi jo ennen kuin antoi meille koko Raamatun. Sinun näkökulmastasi katsoen Raamattu on vain ihmisten keksimä kirja, ilman että Jumalaa olisi edes olemassa. Siitä näkökulmasta katsoen on hyvä huomata, että on sodittu jo ennen tuota Pyhää Kirjaa.

        Enkä sanonut USAn olevan malliesimerkki. Ei se sitä ole. Eikä ole mikään muukaan valtio. Otin myös esimerkiksi Nebukadnessarin, jonka Jumala nosti valtaan. Ei hänkään hyvä esimerkki ollut Jumalan mielenmukaisesta hallitsijasta. Hän oli jumalaton hallitsija, mutta toimi vihan astiana ja vitsana Jumalan kädessä.

        Kerran koittaa tuhatvuotinen rauhanvaltakunta, jolloin miekat taotaan vantaiksi ja koko luomakunta pääsee lepoon nykyajasta. Silloin Jeesus hallitsee rauhanruhtinaana. Se on ihannevaltio eikä mikään muu.

        Jos raamattu olisi ainoa kirja mikä jätetään niin elämä olisi ihmisillä yhtä sekavaa kuin tähänkin asti. Tätä se juuri olisi mitä mekin tässä nyt teemme. Tulevat sukupolvet toistasivat menneiden virheet. Ei olisi yhtä kaikille samaa tarkoitusta.


      • Mark5 kirjoitti:

        "Kirja joka kuvaisi ihmiskunnan tarkoituksen joka on kaikille sama (ei raamattu). Jonkinlaiset ohjeet miten se tapahtuu ettei ihmiset toista menneen sukupolvien tekemiä virheitä. "

        Ainoa tällainen kirja on juuri Raamattu!

        "Ainoa tällainen kirja on juuri Raamattu!"

        Mikä niistä? Vulgata-käännös, kuningas Jaakon käännös, sinun tulkintasi?


    • Encyclopedia Britannica olisi minun valintani.

    • Epäjumalienkieltäjä

      Ydinsodan jälkeen voisi "SAS Survival Handbook" tai vastaava olla käyttökelpoisin.

      Jos ajattelee kirjallisia arvoja, niin ehkä Dostojevskin "Karamazovin veljekset". Kurt vonnegut kirjoitti joskus, että jos maailman kirjallisuudesta jäisi jäljelle vain tämä kirja, niin kaikki oleellinen olisi jäänyt jäljelle. Tämä on paljon sanottu mieheltä, joka kirjoitti itse liki parikymmentä romaania ja pari tietokirjaa siihen päälle.

      • Loistava kirja, mutta Rikos ja rangaistus on mun mielestä ehkä vielä vaikuttavampi. Molempien lukemisesta taitaa tosin olla jo 15-17 vuotta, joten uusinta olisi ehkä paikallaan.


    • jhidhidcuhf

      Suomi24:n kretupalsta.

    • maalaistolvasti

      Ajatuksena hyvin mielenkiintoinen mitä tietoa ihmiskunta on tuottanut joka on kaikista merkityksellisin sille itselleen. Erinomainen avaus joka ei vanhene koskaan ja jota voi pohtia vielä vuosien päästä. Ei ole ennen tullut tätä kysymystä ajateltua.

    • näin.se.vaan.on

      Jokainen lukutaitoinen suomalainen, pikkulapsista lähtien, tietää että paras selviytymistaitojen oppikirja on Sudenpentujen käsikirja.

      • Tai vähintään Pikku Jättiläinen.


    • Yuiioo

      Eckhart Tollen Läsnäolon voima. Kun ihminen hyväksyy vallitsevat olosuhteet, eli elää tässä hetkessä, niin ongelmia ei ole. Korkeintaan haasteita, joihin löytyy ratkaisu. Jos elää murehtien mitä on menettänyt, niin varmasti masentuu. Jos miettii tulevaa, niin varmasti masentuu. Kun keskittyy hengittämiseen ja syö mitä löytyy, niin pelastuu, nimittäin itseltään.

      • näinonn

        miljardeja ihmisiä elää vain tulevaisuutta varten eli kuvitteellista taivaspaikkaa..siinä jää miljardien ihmisten potentiaali käyttämättä kun heistä tulee kuin zombieta jotka toistavat raamatun kohtia päivästä toiseen.


    • 12___13

      Raamattu, koska siellä on totuus, hyvyys ja rakkaus. :)

      • DRHouse

        Niin missä kohtaa? Siinä kun jumalasi määrää Joosuaa suorittamaan kansanmurhan?


    • DRHouse

      Jotenkin jompikumpi näistä viehättää ajatuksena:

      The Unofficial MacGyver How-To Handbook

      The MacGyver Secret: Connect to Your Inner MacGyver and Solve Anything

    • 245838kiväärinumero

      Linnan "Tuntematon sotilas" ja Hasekin "Svejk" :)

    • Theravada

      Tripitaka=Totuus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikkunoitten takana tirkistelijä

      Kyllä! Itseänsä vielä alapäästä esittelee..Hiljattain tuli ilmi että syksyllä ahistellu ikkunoitten takana taskulampun
      Suomussalmi
      17
      3333
    2. En ollut varma

      Tunnistiko/hoksasiko kuka olen niin siksi en viitsinyt sanoa mitään 😔🫣😂 yleensä kyllä tervehdin tuttuja, paitsi sillo
      Ikävä
      16
      3328
    3. Mitä sanoisit kaivatullesi juuri nyt?

      Mitä sanoisit hänelle?
      Ikävä
      202
      2394
    4. Ymmärrät sanomattakin

      Että ollaan kielletyllä alueella. Silti nainen sinun vaikutus on suurempi kuin kenekään toisen koskaan. En voi tälle as
      Ikävä
      91
      1909
    5. Kuvaile nainen itseäsi

      Niin katsotaan, oletko kaivattuni. Kiitos. 💛
      Ikävä
      87
      1680
    6. Sä olet nainen niin

      Loistava ihminen että en muista ketään kuka pääsisi samalle tasolle kanssasi. Piristystä päivääsi. T:J
      Ikävä
      39
      1136
    7. IS Viikonloppu 6.-7.7.2024

      2½- merkitytty" Aulis-ristikko" Teemu Palloselta - todennäköisesti kuitenkin erinomaisin ratkaisusanoin. Kun on näin haa
      Sanaristikot
      99
      1058
    8. Mä haluun et et....

      Sä näyttäydyt mulle... Nyt on sen hetken aika:)
      Ikävä
      24
      1046
    9. Kirjota tähän että oot kunnossa

      Vaikkei meistä mitään tullutkaan.
      Ikävä
      84
      1032
    10. Työn takiako et uskalla

      Sekö se syy on että kaikki junnaa paikallaan?
      Ikävä
      81
      974
    Aihe