Kuinka pääsen ujoudesta eroon ?!?

Sairaanujotyyppi

Eli siis oon tosi ujo, sosiaaliset tilanteet on vaikeilta. vastakkaiselle sukupuolelle on vaikeaa puhua. En jaksais enää olla ujo

4

316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei
      Kirjoituksestasi ei ilmene minkä ikäinen olet. Jos olet nuori tai nuori aikuinen, uskon, että aika ja elämänkokemus tulevat auttamaan sinua paljon. Se ei tietysti ehkä nyt tässä hetkessä lohduta.

      Toinen ajatukseni on, että mitä jos koettaisit hyväksyä ujouden sinuun kuuluvana ominaisuutena. Olet ainutlaatuinen persoonallisuus ja ujous on eräs sinun ikioma piirteesi. En tarkoita, että on kiva jos sosiaalisissa tilanteissa kokee vaikeuksia. Eihän ujous pelkästään hyväkään ominaisuus ole. Sitä paitsi se ei ole sinuun mitenkään kiveen hakattu piirre. Ajan mittaan saatat huomata, että pärjäät yhä paremmin sosiaalisissa tilanteissa. Kokemus ja harjoittelu erilaisissa tilanteissa auttavat varmasti. Jos et niin paljoa koettaisi päästä eroon ujoudesta, se siis jo voisi helpottaa. Nyt tarkkailet itseäsi ja tuomitset ujoutesi. Jos pystyisit relaamaan ja hyväksymään paremmin tuon piirteen itsessäsi, niin se jo sinällään saattaisi auttaa.

      Käväisehän Nyyti Ry:n nettisivuilla. Siellä on puhetta ujoudesta.

      Lämmöllä,
      pappi Elisabet

      • relaxor

        Kuuntelevan kirkon papit eivät luota Raamatun sanan voimaan, aina ohjataan muuta lukemaan. Äläkä härregyyd rukoile, vaan relaa relaa relaa relaa relaa


    • TsemppiäSinulle

      Moi, tiedän millaista on olla ujo, koska olen itsekin ujo mies ja varsikin sosiaaliset tilanteet jännittää. Erityisesti kuten sanoit, vastakkaisen sukupuolen kanssa on miltei mahdotonta alkaa puhumaan, kun menee jollakin tavalla lukkoon.
      Pahimmillaan ujous voi johtaa siihen, ettei enää uskalla mennä kauppaan, kun pelkää sosiaalisia tilanteita.
      Ainoa keino on vaan altistaa itseään pikkuhiljaa sosiaalisiin tilanteisiin, sanon sen kokemuksesta.
      Puoli vuotta sitten en olisi uskaltanut jutella naiselle yhtään mitään, mutta yli kuukausi sitten uskalsin ensimäisen kerran jutella naiselle, johon olen ihastunut, vaikka se on vielä haastavampaa.
      Aluksi en uskaltanut kuin moikata muutama kuukausi sitten.
      Ajattelin, että on pakko voittaa ujous, koska jos vain moikkaan, niin moikkaan lopun elämääni.
      Myös sitä ajattelin, että näytäkö typerältä ja tyhmältä, kun alan juttelemaan vieraalle ja varsikin naiselle, nolaanko itseni täysin ja mitä nainen ajattelee.
      Jännitti aivan järjettömästi avata suunsa ensimmäistä kertaa ja jutella naisen kanssa.
      Ensimmäisen kerran sain puhuttua vaan päivän säästä, mutta yllätyin todella paljon.
      Nainen suhtautui jutteluun positiivisesti, ei haukkunut, eikä sanonut mitään negatiivista, vaan tuntui iloiselta, kun sai jutella vieraan miehen kanssa.
      Nyt olen muutaman kerran jutellut tämän naisen kanssa ja joka kerta on vähän helpompaa alkaa juttelemaan, mutta jännnittää kuitenkin aina vähän.
      Nyt kun olen useamman kerran jutellut tämän naisen kanssa ja uskaltanut kysyä hänen kuulumisiaan, niin hän suhtautuu minuun aivan toisella tavalla, kuin alussa, kun en uskaltanut, kuin moikata.
      Hymyllään hän kannustaa minua alkamaan juttelemaan hänen kanssaan.

      Rohkaisen sinuakin alkaa juttelemaan naisen kanssa, jos tapaat naisen, josta olet kiinnostunut, niin moikaa häntä ja ala juttelemaan. Ujona tiedän, että tilanne jännittää, ei tahdo saada sanottua mitä haluaa ja on vaivautunut olo, koska jännittää.
      Ei siinä kuitenkaan mitään menetä, jos alkaa juttelemaan naisen kanssa, enemmän menettää, jos jättää juttelematta, vaikka kuulostaa vaativalta esitykseltä ujon näkökannalta.
      Muista, että ainoa keino ujouden voittamiseen on altistaa itseään sosiaalisiin tilanteisiin.
      Aluksi riittää, kun liikkuu paikoissa, joissa on mahdollisuus joutua sosiaalisiin tilanteisiin.
      Sitten kun uskaltaa liikkua, niin vaativampi haaste on lähestyä ihmisiä ja vaativin haaste on puhua vastakkaiselle sukupuolelle, mutta usko vaan, niin sekin sinulta tulee onnistumaan, usko pois vaan.
      Eikä kannata välittää muista ihmisistä mitä ne sinusta ajattelevat.

      • Terve.vaanmenoa

        On kaverilla pahasti pönttö sekaisin...ja antaa vielä "hyviä neuvoja" ...eihän tuossa sepustuksessa ole päätä ei häntää


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe