Melkein joka ketjussa kun kysytään halvalla ruokia ni aina tulee esille makaroni, ni miksei riisi ja peruna.
Makaronihan ei muuta sisällä kun vehnäjauhoa ja on epäterveellinen. Riisistä vaikka risottoa ja perunasta keittoa.
Kaurapuurolla aloittaa aamu.
Halvalla ruokaaa
55
2397
Vastaukset
- tuleeylös
Makaroni tulee kylläkin ylös
- riihikoski
jooo kylllä
- roletaari
Et ole näköjään vilkaissut makaronipakkausten tuoteselosteita. Suosittelen!
- ei.vikaa.makruissa
Täysjyvämakaroni on ihan kelvollista sapuskaa. Tietenkin siihen tulee lisukkeita, kasviskastiketta esim niin eikö muka ole terveellistä.
- vellithousuu
putkivelli eli makaroneja ja maitoa Slurps!
- koulusolimakaronivelliä
Makaronihan on vain yksi ainesosa ruokien valmistuksessa. Tuleehan ruokiin muutakin, kuin makaronia.
Makaroni on kuitenkin edullinen ainesosa ruokien valmistuksessa, 400g pussi maksaa yleensä kaupasta riippuen 0,12€ - 0,17€, joten ei ole kovin kallista.
Monissa maissa syödään makaronia, pastaa ja spagettia varsin runsaasti, mm. Italiassa ja eipä sekään kansakunta ole hävinnyt pois maailmankartalta. Italialaiset käyttävät näihin ruokiin monenlaista lisuketta, tomaattia ja ruokaöljyjä, sekä kalaa ja kasviksia.
Olen itse sitä ikäluokkaa, joka sai kouluruokana useasti tuota putkimakaroneista tehtyä makaronivelliä, hyvin maistui omien eväiden kanssa! Omat eväät oli ruisleipää, voita ja välissä Suomimakkarasta muutama siivu. Niillä mentiin koko kansakouluaika!- sivistystasonäkyy
Koulusolimakronivelliä ei varmaan muita kouluja olekaan käynyt kuin kansakoulun.
- koulusolimakaronivelliä
sivistystasonäkyy kirjoitti:
Koulusolimakronivelliä ei varmaan muita kouluja olekaan käynyt kuin kansakoulun.
Anteeksi vain, mutta olen elämäni aikana käynnyt aika monta koulua. Olen sitä ikäluokkaa, jotka pyrkivät kansakoulun neljännen luokan jälkeen keskikouluun, sinnekin muuten tarvittiin vielä eväät ja sen jälkeen tuli oltua monenlaisessa koulussa, mutta jätin lukion kuitenkin välistä pois, kuten sisarenikin, koska lukio ei ole välttämätön yliopistoon opiskeluun. Sain myös koulutusta puolustuvoimissa varsin runsaasti johtamiseen liittyen, joita on täydennetty varsin runsaasti kertausharjoituksissa. Olen myös täydentänyt opintojani myöhemmässä vaiheessa, sekä avustanut useita yliopistoja erilaisissa projekteissa.
- ruokatietoinen
Makaroni ei ole ruokaa vaan lisuke varsinaiseen ruokaan.
- vaihtoehtojaaaaa
Ei joka päivä hyvä ole puputtaa makaronia ni salaatti välillä.
1 pussi makaroonia
1-2 kpl Omenoita, oman maun mukaan
1 pussi kinkkukuutioita
1-2 purkki Kermaviiliä, oman maun mukaan
1 korkillinen etikkaa
1 kahvilusikka sokeri
1/2 kahvilusikka suolaa
Sinappia parin sentin verran
1 pussi Herne-maissi-paprika sekoitus - säästörobotti
1kg riisiä maksaa vain 0,75€ Lidlissä. Siitä saa jo aika paljon mahantäytettä ja on paljon terveellisempää kuin makaroni.
- roletaari
Halveksittu makaroni. Halpa MyllynParas.
Proteiinia 14%
Ravintokuitua 7%
Rasvaa 2,5%
Hiilareita 63% josta sokereta 3%
Suolaa 0,007%
Loppu lienee kosteutta.
Pankaa rinnalle vaikkapa kevättalven peruna!
Keitetyt uunivuokaan, joukkoon haluttua, halpaa lisuketta ja munamaito tai sitten pelkkänä lisukkeena muun pöperän yhteydessä. Salaattiohje tuossa taisi ollakin.- halvallahyvää
Roletaari voi käyttää ruuanlaitossaan makroonin sijasta valkoisia venhnäjauhoja, tulisi vielä halvemmaksi ja samaa ainettahan jauho ja makarooni ovat.
- roletaari
halvallahyvää kirjoitti:
Roletaari voi käyttää ruuanlaitossaan makroonin sijasta valkoisia venhnäjauhoja, tulisi vielä halvemmaksi ja samaa ainettahan jauho ja makarooni ovat.
Ravintoafysiologia näyttää olevan sinulle tuntematonta.
Samoin sapuskan valmistus. Pastatuotteiden ja jauhon käsittely poikkeavat hieman toisistaan. - halvallahyvää
roletaari kirjoitti:
Ravintoafysiologia näyttää olevan sinulle tuntematonta.
Samoin sapuskan valmistus. Pastatuotteiden ja jauhon käsittely poikkeavat hieman toisistaan.Ravintosisällöltään valkoinen vehnäjauho ja makarooni ovat täysin samaa:
https://www.myllynparas.fi/tuotteet/makaroni-400-g
"Myllyn Paras Makaroni, tavallinen sarvimakaroni, valmistetaan vehnäjauhoista, durumvehnäjauhoista ja vedestä. "
https://www.myllynparas.fi/tuotteet/emannan-puolikarkea-vehnajauho-5-kg
"Ainekset
"VEHNÄ ja jauhonparanne (askorbiinihappo)."
Roletaari saisi makaroonia halvemmasta ruuanvalmistuksen raaka-aineesta eli jauhoista vielä kaupan päälle C-vitamiiniakin, mitä makaroonissa ei ole yhtään.
Minä osaan kokata ja ymmärrän varmasti roletaaria paremmin ruuan ravintoarvot.
Juuri korkeamman ymmärrykseni takia jätin pois kaikki tyhjät hiilihydraatit melkein vuosikymmen sitten. - roletaari
halvallahyvää kirjoitti:
Ravintosisällöltään valkoinen vehnäjauho ja makarooni ovat täysin samaa:
https://www.myllynparas.fi/tuotteet/makaroni-400-g
"Myllyn Paras Makaroni, tavallinen sarvimakaroni, valmistetaan vehnäjauhoista, durumvehnäjauhoista ja vedestä. "
https://www.myllynparas.fi/tuotteet/emannan-puolikarkea-vehnajauho-5-kg
"Ainekset
"VEHNÄ ja jauhonparanne (askorbiinihappo)."
Roletaari saisi makaroonia halvemmasta ruuanvalmistuksen raaka-aineesta eli jauhoista vielä kaupan päälle C-vitamiiniakin, mitä makaroonissa ei ole yhtään.
Minä osaan kokata ja ymmärrän varmasti roletaaria paremmin ruuan ravintoarvot.
Juuri korkeamman ymmärrykseni takia jätin pois kaikki tyhjät hiilihydraatit melkein vuosikymmen sitten.Ymmärryksesi osannee myös kertoa miten vehnäjauho käyttönsä helppoudessa ja kätevyydessä on vähintään makaronin veroista?
Vehnäjauholaatikko? Vehnäjauhosalaatti? Yms.
Ymmärryksesi kertonee myös, että makaronin valmistuksessa käytetään, vehnäjauhon lisäksi, mm. kananmunaa ja ruokaöljyä. Aineen katoamattomuuden laki?
Tyhjät hiilarit merkitsevät eri ihmisille hieman eri asioita ja olen itse nähnyt lukuisia kertoja miten suhteellista "kaikki" voi olla. - olemattomataineet
roletaari kirjoitti:
Ymmärryksesi osannee myös kertoa miten vehnäjauho käyttönsä helppoudessa ja kätevyydessä on vähintään makaronin veroista?
Vehnäjauholaatikko? Vehnäjauhosalaatti? Yms.
Ymmärryksesi kertonee myös, että makaronin valmistuksessa käytetään, vehnäjauhon lisäksi, mm. kananmunaa ja ruokaöljyä. Aineen katoamattomuuden laki?
Tyhjät hiilarit merkitsevät eri ihmisille hieman eri asioita ja olen itse nähnyt lukuisia kertoja miten suhteellista "kaikki" voi olla.Roletaari esittää tietäväistä, mutta ei osaa itse lukea:
Eipä ole ruokaöljyä saatikka kananmunaa mukana.
Vehnäjauholaatikko kuulostaa korvissani ihan yhtä karsealta kuin makaroonilaatikkokin. Ja samat aineet niissä on, kuten jo totesin. - samanhuomannuut
Outo homma sinänsä kun viitsitään edes puolustaa jotain makaronia. Ravintoarvoltaan tosi surkeaa vehnähöttöä.
Itse lopetin makaronin käytön ja makaroonilaatikko tulis nyt ylös. - 500kglanttuavuodessa
samanhuomannuut kirjoitti:
Outo homma sinänsä kun viitsitään edes puolustaa jotain makaronia. Ravintoarvoltaan tosi surkeaa vehnähöttöä.
Itse lopetin makaronin käytön ja makaroonilaatikko tulis nyt ylös.Eihän kenenkään ole pakko makaronia syödä. Onhan sitä muutakin, mitä voi toki syödä makaronin sijaan. Joku syö lanttua 500kg vuodessa, jotka vielä kasvattaa itse. https://takku.net/forum/viewtopic.php?showtopic=29227
- eiperilläääää
Niimpä kun makaroni muuta kuin vehnäjauho höttöä, peruna ja riisi paljon parempia vaihtoehtoja.
Niin on toki perunassa hiilihydraattia mutta on luonnon tuote. - ruistaranteeseen
Riisi on vaarallista, siinä on tunnetusti arseenia.
Löytyiskö suomessa kasvatettua riisiä? Se voisi olla puhtaamapaa, sitäpaitsi täällähän on vettä tarpeeksi siihen tarkoitukseen, miksei kukaan kokeile?
Lanttu on aito suomalaisruoka, samoin läski ja voi, sekä ruisleipä. Muu on höttöä.- tokitokiiii
Toki toki tietysti hyvää ruisleipää, voita ja piimää- paistettuja silakoita.
- riisivelliä
Mitä sitä suremaan arseenista, kuollaan me muutenkin...
- ei.makaronia
Minä syön hyvin vähän makaroniruokaa, en vaan pidä makaronista. Mieluummin riisiä, esim. kalan kanssa sekä salaattia siihen oheen, ruisleipää ja ruokajuomana usein piimää/kotikaljaa. That's it. Porkkanoita ja perunoita joskus vaihteeksi keittelen tuota riisiä korvaamaan.
- riisiäjadaalia
Riisiä on tullut keiteltyä ruokiin. Basmatiriisiä saa ostaa myös isossa säkissä, ei ole kovin kallista ja säilyy hyvin. Linssejä voi käyttää daalin tekemiseen https://anna.fi/ruoka/reseptit/linssi-daal
Ja mausteita olen tuonnut Intiasta http://daaliearthfoods.com/index.php?
- lähtökohtasestti
Miksi lähtökohtana halvalla ruokaa?
Jos joku haluu syödä sianpotkaa joka päivä niin sit ostaa sianlihaa?
(jos on niin köyhä ettei oo varaa ostaa niin sit pitää tehdä sen verran töitä et kasvattaa itse sian)
Jos haluu syödä kokojyvä tuotteita niin ostaa kokojyvätuotteita?
(jos on niin köyhä ettei oo varaa ostaa niin kasvattaa kokojyvii ja valmistaa niistä kokojyvä tuotteita (niin onhan siinäkin taas töitä tehtävä))
Tietenkään 1 köyhä ei voi kaikkee itelleen kasvattaa? mut voihan sikoja kasvattava köyhä vaihtaa sianlihaa kokojyvä tuotteisiin
(eli jos ei muuta duunii oo niin kasvattaa itse ruokaa)
Ruuan takii ei töitä kannata tehdä Koska sitä voi itse valmistaa.- Kaupunkilais_Hiiri
Olen ratkaissut omat ruokaongelmani työttömänä näin:
koska en yksiööni saa enempää eläimiä kasvatettavaksi niin Lammas saa nukkua kerrossängyn alasängyssä, Sika haluaa istua TV:n edessä oluttuoppinsa kanssa makkaravoileipää syöden,
Lehmä haluaa pökkiä parvekkeella ja saan maidot, juustot ja kanoille on häkki lyöty seinään.
Köyhän ei tarvii hankkia edes herätyskelloa, kun Kukko riekaisee aamuyöstä...
Olen aika omavarainen:-D
- syökäävähemmän
Ja millähän tavalla vehnäjauhot muka on ihmiselle epäterveellisiä? Välimeren ruokavaliota noudattavat italialaiset ja kreikkalaisetkin niitä syö, eikä koskaan mitään ruisleipiä pistä suuhunsa, silti elävät pitkään.
Kyllä mulle ainakin kelpaa kaikki ruoka, mikä on syötäväksi tarkoitettu. Niin paljon olen joutunut lapsena nälkää näkemään, että olen oppinut arvostamaan ruokaa. Huomaa, että joillakin on mennyt varmaan aina liian hyvin, kun aletaan ihan perus ruokia kuten makaroneja haukkua epäterveellisiksi.
Kuulkaa, kyllä se on niin, että niitä makaroneja ja vehnäjauhoja ei vain saa syödä liikaa. Kohtuullisessa määrin syötynä ne on ihan kelpo hiilaria, jota ihminen tarvitsee, että jaksaa liikkua ja ajatella. - valkoisetjauhhh
Katso mielummin suomalaisia niin ihmettele ylipainoisten määrää. Diabetes räjähtää käsiin ja JOHTUU HYVINKIN SIITÄ MITÄ IHMISET SYÖ.
Kaiva esiin perinteinen ruoka-aine ympyrä. Soopaa mainostetaan ihmisille että syökää PASTAA. Jos ihminen vuosikausia käyttää ravinnokseen makaronia, ranskanleipä, rasvanen makkara niin seuraukset ei ole hyvä.- mihintoimakkaraliitty
"Katso mielummin suomalaisia niin ihmettele ylipainoisten määrää. Diabetes räjähtää käsiin ja JOHTUU HYVINKIN SIITÄ MITÄ IHMISET SYÖ."
- tai johtuiskohan myös siitä, että PALJONKO IHMISET SYÖ?
- terveellisyyyys
On pömpöttävä vehnävatsa, hytisevä selluliittipylly, pullareidet, kaksoisleuka ja miehillä suurentuneet rinnat. Ihminen alkaa siis pikkuhiljaa muistuttaa sitä mitä syökin eli jättikokoista taikinaa.
Vehnäkierteen aiheuttamat terveysongelmat tuntuvat, mutta myös näkyvät. On pömpöttävä vehnävatsa, hytisevä selluliittipylly, pullareidet, kaksoisleuka ja miehillä suurentuneet rinnat. Ihminen alkaa siis pikkuhiljaa muistuttaa sitä mitä syökin eli jättikokoista taikinaa. Vehnä vaikuttaakin William Davisin mukaan huumeen tavoin; se on ruokahalua lisäävä stimulantti ja sitä on pakko saada lisää!
– Syynä on sokeri, mutta gluteeniviljoissa on myös muita keskushermostoon vaikuttavia aineita, jotka addiktoivat ihan samalla tavalla kuin huumeet - jopa pahemmin, lääkäri Taija Somppi sanoo.
– Se ei ole pelkästään vehnän ominaisuus vaan kaikkia sokeria sisältävien ja sokeria tuottavien hiilihydraattipitoisten ainesosien ominaisuus. Tämä on ominaista raffinoiduille, pitkälle puhdistetuille elintarvikkeille. Niihin liittyy sellainen tunne, että ne ikään kuin hajoavat suussa.- Järjenjäitähattuun
Lääkäreitten joukossa on paljon narsisteja, jotka ottavat äänekkäästi kantaa sellaisiinkin asioihin, joissa eivät ole asiantuntijoita. Monet näistä lääkäreistä tekevät kirjoillaan ja tuotteillaan bisnestä.
Ravitsemusasioiden asiantuntemus sen sijaan löytyy ravitsemustieteilijöiden tutkimuksista ja tieteellinen tieto noin yleensäkin muodostuu useista sadoista ja tuhansista tutkimuksista, joiden tulokset ovat saman suuntaisia. Näiden tutkimustulosten perusteella ravitsemustieteilijät voivat muodostaa yhteisen näkemyksen ja koota eri maihin sopivat ravitsemussuositukset, jotka perustuvat perhaaseen mahdolliseen tutkimustietoon.
Faktahan on, että länsimaissa ei ruoka ole koskaan ollut suhteessa eslintasoon niin halpaa kuin nyt, ja kun ihmisillä on varaa syödä liikaa, siitä seuraa yliravitsemus. Diabeteksen yleistyminen liittyy metaboliseen oireyhtymään, johon tarvitaan sopivien geenien lisäksi yliravitsemuksesta johtuva painon lisääntyminen. Toki valkoisiin jauhoihin se liittyy sillä tavalla, että valkoisista jauhoista saadaan aikaan herkullisia leivonnaisia ja hyvää pastaa, joita on mahdollista syödä liikaa. Eihän kukaan yleensä kerta kaikkiaan viitsi syödä liikaa ruisleipää. Toisaalta, valkoisia jauhojakin voi hyvin syödä ilman että alkaa muistuttaa taikinaa, jos ei syö liikaa, kuten Ranskan ja Välimeren maiden esimerkit osoittavat. Toisaalta myös valkoista leipää popsivilla, suomalaisia pulskemmilla briteillä on vähemmän diabetestä.
Kartta täällä: https://www.mtholyoke.edu/~cantl20a/classweb/rosewebsite/ - ootkohanny
Onkohan sinulla nyt lääkitys kohdallaan?? Missä tässä viestiketjussa on joku Nilittäjä nimimerkki? Halvimmasta ruuasta keskustellaan vieläpä... Mitä silloin kirjoitat jostain ulkonäöstä.
- ootkohanny
Edelleenkin ihmettelen, että mitä tähän keskusteluun kuuluu pullareidet ja tekotissit ja jotkut kauneusihanteet, joista jauhat ??
Halvimmasta ruuasta on aloitettu keskustelu, että mistä saa halvimmalla ruokaa!! Aloittaja toi esille avauksessaan makaronin lisäksi riisin. - kunravintooo
Kyllähän sitä ihmisellä kunnollinen ravinto täytyy olla ettei pelkästään makaronia ja sit lisäks jakeluista leipää lisäks.
Ulkomuoto on joko hiilareista turvonnut naama tai luuta-nahkaa. Ilme hyvin kyllästynyt.
- syökääpastaaaa
Syökää pastaa ja vehnäjauhoja
- asiantuntijatttt
Ei mahda teille mitään kun olette asiantuntijoita siitä että valkoiset jauhot ovatkin terveellisiä ja makaronia pitää syödä joka päivä.
Jopas jotakin että kun Italiassakin syödään ja prkl joku välimeren ruokavalio.- eimitäänruokavaliota
No ei se kyllä todellakaan ole sama asia syötkö pastaa vai syötkö valkoisia jauhoja. Pastaa on muutakin kuin valkoista, jos olet huomannut. Vähän sama juttu kuin leipien kanssa, on valkoista ja on täysjyväistä ja kaikkea siltä väliltä. Pasta pitää hyvin nälkää eikä tee verensokeriin isoja heilahteluja edes-taas. Tämä johtuu siitä, että pastan hiilihydraatti nostaa verensokeria hitaammin kuin leivän taib perunan hiilihydraatti, joka imeytyy nopeasti. Imeytymisnopeutta mitataan glykeemisellä indeksillä (GI). Mitä suurempi, GI, sitä nopeammin imeytyy ja päin vastoin. Leivässä GI on 74-75, perunassa 78, riisissä 78, mutta spagetissa vain 48-49.
Pasta on myös sen vuoksi tosi kätevää ruokaa, koska se valmistuu nopeasti. Perunoita joutuu keittelemään 15-20 minuuttia, riisiä helposti 35-40 minuuttia, varsinkin,jos on täysjyväriisiä, Pasta valmistuu 4-8 minuutissa, jopa 2 minuutissa. Nopeus on kiireistä arkea pyörittävälle tärkeä asia.
Oikeasti mikään ruoka ei ole epäterveellistä. On vain kyse siitä, paljonko mitäkin ruokaa syödään. - kiireellinenköyhä
eimitäänruokavaliota kirjoitti:
No ei se kyllä todellakaan ole sama asia syötkö pastaa vai syötkö valkoisia jauhoja. Pastaa on muutakin kuin valkoista, jos olet huomannut. Vähän sama juttu kuin leipien kanssa, on valkoista ja on täysjyväistä ja kaikkea siltä väliltä. Pasta pitää hyvin nälkää eikä tee verensokeriin isoja heilahteluja edes-taas. Tämä johtuu siitä, että pastan hiilihydraatti nostaa verensokeria hitaammin kuin leivän taib perunan hiilihydraatti, joka imeytyy nopeasti. Imeytymisnopeutta mitataan glykeemisellä indeksillä (GI). Mitä suurempi, GI, sitä nopeammin imeytyy ja päin vastoin. Leivässä GI on 74-75, perunassa 78, riisissä 78, mutta spagetissa vain 48-49.
Pasta on myös sen vuoksi tosi kätevää ruokaa, koska se valmistuu nopeasti. Perunoita joutuu keittelemään 15-20 minuuttia, riisiä helposti 35-40 minuuttia, varsinkin,jos on täysjyväriisiä, Pasta valmistuu 4-8 minuutissa, jopa 2 minuutissa. Nopeus on kiireistä arkea pyörittävälle tärkeä asia.
Oikeasti mikään ruoka ei ole epäterveellistä. On vain kyse siitä, paljonko mitäkin ruokaa syödään.Itse keittelen perunoita isomman erän kerralla höyrykattilassa ja lämmitän sitten mikrossa niitä aterioilla tarvittavan määrän. On nopeaa!
Peruna on edullista ruokaa, maksaa 0,20€/kg monessa kaupassa.
Keitän myös porkkanoita samalla höyrykeittimellä ja lämmitän niitäkin mikrolla.
Säästyy sähköä melkoisesti, koska kerralla keittää ison satsin perunaa ja porkkanaa, mikrossa lämmittäen ei mene sähköä lämmittämiseen paljoakaan. - VieläHöyrykeitinkinXD
Hyi, jotain mikrolämmitettyjä porkkanoita ja perunoita! Eikä mulla ole mikroakaan. Eikä mitään höyrykeitintä - mikä se edes on, joku kallis vempain perunoita varten!
Mulla on hella, yksi kattila, yksi paistinpannu ja vedenkeitin. Vedenkeittimellä lämmitän vettä, kaadan lautaselle pikanuudelien päälle, siinä kunnon aasialainen pikaruoka. Höysteeksi paljon tuoreita vihreitä lehtiä, ohuita kasvissuikaleita ja jotain laatu proteiinia. Esim. tonnikalaa tai kanaa. Siinä on arkiruoka.
Perunoita keitän noin kerran kuussa kattilallisen kerrallaan. Niitä voi käyttää perunasalaattiin ja espanjalaiseen munakkaaseen.
Porkkanat rouskutan raakoina. - kokotampio_olet
VieläHöyrykeitinkinXD kirjoitti:
Hyi, jotain mikrolämmitettyjä porkkanoita ja perunoita! Eikä mulla ole mikroakaan. Eikä mitään höyrykeitintä - mikä se edes on, joku kallis vempain perunoita varten!
Mulla on hella, yksi kattila, yksi paistinpannu ja vedenkeitin. Vedenkeittimellä lämmitän vettä, kaadan lautaselle pikanuudelien päälle, siinä kunnon aasialainen pikaruoka. Höysteeksi paljon tuoreita vihreitä lehtiä, ohuita kasvissuikaleita ja jotain laatu proteiinia. Esim. tonnikalaa tai kanaa. Siinä on arkiruoka.
Perunoita keitän noin kerran kuussa kattilallisen kerrallaan. Niitä voi käyttää perunasalaattiin ja espanjalaiseen munakkaaseen.
Porkkanat rouskutan raakoina.Höyrykeitin ei todellakaan ole mikään kallis, köyhän paras kattila! Höyrykattilalla valmistuu samalla kertaa monta ruokaa. Halvimmat höyrykeittimet eivät maksa edes paljoakaan, II-laatuisena saa merkkikattilan taskurahalla.
Mikro on toinen köyhän keittiössä niitä parhaita juttuja. - köyhälapsuus
VieläHöyrykeitinkinXD kirjoitti:
Porkkanat rouskutan raakoina.Muistan lapsuudestani, kun köyhät vanhempani ostivat alumiinisen Proplem kerroskattilan 60-luvun alussa. Siinä vasta oli keksintö!! Siinä kattilassa keitettiin höyryllä lantut, perunat, porkkanat, punajuuret ym. Jauhelihakastike tai hernekeitto valmistui ja päälimmäisenä vielä riisipuuro. Hernekeitto tuli sillä kattilalla erityisen hyvää.
Äitini toimi kotiompelijana ja tuo kerroskattila vapautti äitini ruuanlaiton vahtimisesta ja me lapsetkin osattiin sillä keittää perunoita ja vihanneksia koko perheelle.
Tuo kattila oli meillä käytössä 15 vuotta ja se korvattiin uudella ruostumattomasta teräksestä tehdyllä nykyaikaisemmalla kerroskattilalla. Hyvin toimi sekin kattila ja toimii edelleen 40 vuotta vanhana vanhemmillani.
- kylläkiireee
Kyllä varmaan juu monellakin köyhällä pitää kiirettä ettei perunoita oikeen kerkiä keitteleen. Liikaa ihmiset tunkevat sisäänsä hiilihydraattipitoisia ruokia mikä ei ole hyvä.
- nuukuuskunniaan
Tänä iltana nautiskelin taas kerran uusilla perunoilla ja kantarellikastikkeella. Sienet olin poiminut itse. Verrattoman hyvää ja puoli-ilmaista.
Mustikat ovat vielä kelvollisia ja puolukat kypsyvät ensi viikolla. Ilmaisia vitamiinipommeja, ja niin tavattoman herkullisia.- hyvperunaa
Hyvä että oli perunaa tuon kastikkeen kylkiäisenä ettei tämän palstan tyyliin makaronia. Itse vältän kaikkea pastaa.
- Kukatappaa
Kansaeläkelaitoksen markkinat ei toimi sossun lopettamisen jälkeen. Suomi loppuu.
- Shakintheworld
Kristillisyysprosentit kai nousee, please God?
- Kelalleterkut
Sipulikeitto on ihan hyvää, vaikkkei se ole teidän valmistamaanne, kiitos. Hapankorput ei tee ihmistä happamemmaksi.
- Eikökelpaa
Puuroriisiä ja pussikeitoista kanakeitto a 0.89€ saa neljä annosta kanarisottoa, kun lisää pussin sekavihanneksia a 0.45€
- mikseimenis
Miksei menis tuokin ja vaikka hapankorpun tai näkkärin kanssa.
- puurosilmä
Pussikoitoista kanakeitto, siihen puuroutumatonta riisiä, hernemaissipaprikapussi ja kypsää broilerin lihaa sekä kanaliemikuutio. Tulee hyvä soppa
- perunamuusiaaa
Melko halpaa ruokaa valmistin tänään niin perunamuusia ja sinne sekaan tonnikalaa purkillinen.
- helppovalmistaaa
Toisinaan valmistan ni keitän riisiä ja sinne sekaan herne-maissi-paprikaa ja tonnikalaa niin yleensä tuosta syön 2 päivää.
Sopan monesti teen viikonlopuksi perjantaina. - Meneenääpyhäy
Kertokaa kauppa,josta saa perunaa 0,20€ kg. Prismassa halvin on 0,59€ kg. Silti ostan niitä. On mulla porkkanapussikin tuossa. Kehittelen niistä tänään ruuan.
- suutvaahdossssaaaaa
Juu suu vaahdossa ilmoitetaan kuinka halvalla saa jotain mutta eipä kaikilla mahdollista ostaa tai no pyöräillä kauemmaksi vaikka esim, ostaan 10kg perunoita juupa juu.
Citarin mainoksessa 0,39eur kilo ja 5kg pussi.
Jos tolla citarin hinnalla syö 2kg viikossa niin perunoihin menee vuodessa 40eur.
Itse kun viimeks ostin perunaa niin 1.50eur niin vuodessa perunat tulee maksaan 78 eur elikä tekee 38eur erotus.
Hitot siinä se järkevyys lähteä varta vasten perunakaupoille. Toki tietenkin kannattaa tarkka olla mistä ostaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063270Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391650Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971503- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55862