Sainpahan äskettäin osallistua tridentiiniseen messuun. Vanha amerikkalainen pappi vietti sen. Kieli oli latina, ja vastaukset olivat meille kaikille tuttuja - kiitos siitä, että vanha piispa ylläpiti latinan taitojamme!
Papin asento, ensimmäisenä kansasta, Jumalaan päin kääntyneenä, eukaristisen rukouksen keskittynyt hiljaisuus ja eukaristian mysteerin kouriintuntuva suuruus ovat todella tärkeitä tekijöitä Herran uhrilahjan suuruuden ymmärtämiseksi. Se on "sanatonta" viestintää parhaimmillaan!
Tietääkö kukaan, vieläkö Suomessa joskus vietetään tätä monien katolilaisten niin rakastamaa messua, vai onko se kokonaan mahdotonta? Ruotsissa ja Tanskassa sitä ainakin on tarjolla...
Onko toivoa?
Tridentiininen messu
11
1051
Vastaukset
- pater Vaticanus
Suomeen tuo mielenvikaisuuden muoto onneksi tulossa, sillä Suomen perustuslaki kieltää sen. Etkö sinä tohelo vielä sitäkään ole oppinut ymmärtämään että Jumala on aivan kaikkialla, joten niin pappi kuin sinä ja minäkin olemme Jumalan kanssa kasvokkain myös vaikka wc-pytyllä istuessammme. Millaiset idiootit näille pennuille muka katolista uskoa opettaa (niin no tervaportti, ruplatti - kiitos hienosta uudesta lempinimestä ja vielä jokin aika sitten se tänne Roomaan palautettu ruskeakielinen tappi jonka nimi ei nyt tule mieleen) eipä siis ihme, että uskomattomalla ääliötasolla matelee kirkko pikkutorveloiden voimin. Pyyhi kuule korvantaustasi ja sen jälkeen pyyhi suomukset silmistäsi. On ikävä asia, jos tuollaiset sekopäät saavat mustia messujaan Ruotsissa ja Tanskassa viettää. Uskon että pian tulee siihenkin tervetellut lainsäädännöllinen muutos tuohonkin asiaan. Lain porsaanreikäähän ne ovat tähän saakkakin hyväkseen käyttäneet ja sairasta harhaoppiaan sen turvin levittäneet.
- einmann
Olen itsekin käynyt. Hyväksi havaittu. Ei muuta kuin pyydetään piispalta lupaa. Mutta kuka olisi pappimme. En usko, että nuoret pappimme osaavat tuota ikiaikaista liturgiaa viettää.
Paavi kuitenkin sen hyväksyy, ja sen laajaan myöntämiseen kannustaa.
Vanhan messun puolesta olen siis!!! - kannatetaan
Mutta mitä tehdä kun piispa ei anna lupaa? Sitähän on kuulemma pyydetty, mutta on kieltäytynyt.
- Toppo
Lupia ei heltiä semmosille hullutuksille, johan hihhulipenikat ilmankin ootta ihan vauhkoina ja kaikkein hulluimpien kusetettavina. Jotain rajaa nyt teidänkin sairaisiin haaveiluihin, mielipuoli kakarat!
- Junakissa
aivan pakko siis todeta, että vihdoin löytyi se säännön vahvistava poikkeus ja löytyi yksi asia, josta olen piispa Ruplatin kanssa samaa mieltä ja yksi hänen tekemänsä päätös, johon olen tyytyväinen. Jos Ruplatti on sanonut tridentiinivouhakkeiden pyyntöön ehdottoman EIn, niin joudunpa sanomaan että jotain hyvää siis tässä kohtaa äärimmäisessä pahassakin! Junakissa ei päästä tridentiini vouhotusta Suomeen, sillä Junakissa ei vartioitse vain junien vessoja vaan myös maamme rajoja!
- Tarkkaavainen
Toivottavasti moisen hömpötyksen tuominen takaisin Suomeen ei ole Ruplalla seuraavana hiippakuntamme tuhoamisagendassa.
- Sakkeus
mieltä tästä asiasta kuin kaikki kolme viimeisintä kirjoittajaa.
- makkaramies
Ikinä ei tridenttiinimessuja suomessa. EI KOSKAAN. EI IKINÄ. EI MILLOINKAAN. Kuinka Linuksella vatsa toimii? Tuli hakematta mieleen nimimerkistäsi, se pellavainen ummetuslääke. Linus katseli Liinus-pulloa pöydällään ja sillä hetkellä syntyi nimimerkkinsä.
- Krysostomos
Niinpä - miksei pyhää messua voitaisi viettää joskun tridentiläisenkin riituksen mukaan?!? Mahtuuhan noita eri riituksia katoliseen kirkkoon lähes pilvin pimein!
Kerran olen jopa tridentiläisessä ollut minäkin. Kyllähän se muistaakseni nykymenoista hieman poikkesi.
Jo tuonilmaisiin siirtynyt KP piispa Paul muuten totesi kokemuksestaan ensi osallistumisesta luterilaiseen ehtoollisjumalanpalvelukseen aikoinaan: Ihan kuin meidän vanha messu! Niistä ajoista on tainnut luterilainenkin messu muuttua...- makkaramies
se on katolisen kirkon änkyräkonservatiivien oma keppihevonen ja heidän omaa erilliskivaa. Niillä jotka muka paria pientä tridenttiiniä silloinntällöin ovat pyytämässä, on oikeasti agendanaan korvata kokonaan tämä heidän mielestään "keksitty, keinotekoinen, moderni ja maallistunut vat2 messu". Heillä on selvät linjat siinä mihin ovat pyrkimässä. Heidän kanssa jos alkaa leikkimään niin sitten tietää tosissaan miltä se tuntuu antaa pirulle pikkusormen ja se vie koko tomumajan.
- Paul
ymmärtääkseni on mahdollista viettää Pyhää Messua myös ns. vanhan kaavan mukaan.
Mutta pystyvätkö nykyiset puolalaiset nuoriosapastorit tähän ja miten heiltä yleensä käy latina?!?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691227- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855