HERRAN JUHLAT (3. Moos. 23:4, 2. Moos. 12:24)

Yksi_usko

Alla tiivistelmä Herran juhlista, jonka olen kerännyt Batya Woottenin kirjasta Israelin juhlat.

KEVÄÄN JUHLAT:

PÄÄSIÄINEN - PESACH

• teema: karitsan kuolema
• VT valmistuspäivä
• VT karitsan teurastaminen
• UT Jeesuksen ristiinnaulitseminen
• aika: 14. aviv eli nisan-kuuta (maalis-huhtikuu)

HAPPAMATTOMAN LEIVÄN JUHLA – CHAG MATSA

• teema: Israelin kutsu elää synnittömyydessä
• VT happamattoman leivän viikko
• VT pääsiäsikaritsan syöminen, iltahämärässä päivän yhdeksännellä hetkellä
• UT Jeesuksen kuoleminen täsmälleen samaan aikaan (kolmelta iltapäivällä meidän aikamme mukaan)
• UT Jeesuksen hautaaminen
• happamaton kuvaa puhtautta ja totuutta
• aika: 15.-21. aviv- eli nisan-kuuta (maalis-huhtikuu)

UUTISLYHTEEN HEILUTUSPÄIVÄ – JOM HABIKURIM

• teema: Jeesuksen ylösnousemus
• VT ensisadon päivä (ohrasato)
• VT parasta satoa, joka kuului Herralle
• VT uutislyhteen heilutus
• UT Jeesuksen nouseminen kuolleista
• aika: pääsiäisen jälkeisestä sapatista laskettuna viikon ensimmäisenä päivänä

HELLUNTAI = SHAVUOT
(muita nimiä: VIIKOT)

• teema: muistaminen, antaminen ja iloitseminen
• VT päivien laskeminen - seitsemän viikon kuluttua ensisadon heilutuksesta (tämä aika on suruaikaa)
• VT kymmenen käskyn laki kirjoitettiin kivitauluihin
• UT täsmälleen samaan aikaan Pyhä Henki vuodatettiin ja laki kirjoitettiin lihasydämiin
• VT vehnänleikkuu
• UT vehnäsato kuvaa uskovien satoa
• VT kahden hapatetun leivän heiluttaminen
• UT heilutusuhri kuvaa sitä, että Isä rakastaa kumpaakin sukukuntaa
• aika: seitsemän viikon kuluttua ensisadon heilutuksesta

SYKSYN JUHLAT:

PASUUNANSOITON JUHLA = JOM TERUA

• teema: katumus
• VT kaksi taottua hopeatorvea (taottiin yhdestä hopeakappaleesta)
• VT 10 päivän jaksoa pasuunansoiton päivästä sovituspäivään sanotaan pelon päiviksi
• aika: 1. etanim- eli tishri-kuuta (syys-lokakuu)

SOVITUSPÄIVÄ = JOM KIPPUR

• teema: paluu, nöyrtyminen, vuoden pyhin päivä, paastopäivä
• VT ylipappi otti kaksi pukkia, joista toisesta tuli syntiuhri ja toisesta erämaahan lähetettävä syntipukki
• aika: 10. etanim- eli tishri-kuuta (syys-lokakuu)

LEHTIMAJANJUHLA = SUKKOT
(muita nimiä: JUHLA, JUHLIEN JUHLA, ILOMME AIKA, VALON JUHLA, KANSOJEN JUHLA)

• teema: Israelin kuningaskunnan täydellinen ennalleenasettaminen
• VT sanotaan myös valon juhlaksi, joka muistuttaa tulipatsaasta, joka johdatti Israelin kansaa öisin
• aika: 15.-22. etanim- eli tishri-kuuta (syys-lokakuu)

Ps. saa kopioida ja jakaa edelleen...

27

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi_usko

      Laitan tähän vielä uudestaan adventistipastori Doug Batchelor pitämän hienon luennon, jossa hän selkeästi kertoo Jeesuksesta Raamatun juhlien täyttäjänä. Luento on englanninkielinen

      Jesus in the Feast Days: https://www.youtube.com/watch?v=ahWDryxK-9A

      "Onko juhlat lakkautettu? (Batya Woottenin kirjasta Israelin juhlat, sapatti ja kevään juhlat sekä Israelin juhlat, syksyn juhlat)

      Jotkut uskovat virheellisesti, että Israelin juhlat olisi ”täytetty” eikä niitä siksi tarvitsisi enää viettää.

      On totta, että Messias Jeshua on uhrikaritsamme, emmekä me tarvitse mitään muuta uhria (1. Kor. 5:7, Hepr. 9:26-28 ja 10:1-26). On myös totta, että Hän täytti kaikki uhrilait täysin. Mutta se ei ole totta, että Israelin juhlat olisi lakkautettu. Nehän kertovat Messiaasta ja Hänen jatkuvasta työstään valitun kansansa parissa (Kol. 2:17, Hepr. 10:1, 1. Piet. 1:1ja 2:9-10). Juuri Jeshuaanhan nämä juhlat viittaavat. Vaikka vuosittaiset uhrit eivät teekään ihmistä täydelliseksi (toisin kuin Jeshuan veri), emme silti halua erottaa esikuvia niiden viittauskohteesta, koska sittenhän ne eivät enää olisi esikuvia.
      Juhlat ovat varjokuvia lunastuksestamme, ja niiden pitäisi pysyä kiinni meissä – Jeshuan ”ruumiissa”. )"

      3. Moos. 23:4
      Nämä ovat Herralle omistetut pyhät juhlat...

      2. Moos. 12:24
      Tämä olkoon ikuisena säädöksenä, niin teille kuin lapsillennekin...

      • iloinen_naurajaa

        Minusta kuulostaa siltä, että Yksi_usko on oikeassa Raamatun mukaan. Jahve on nimennyt juhlat ja käsky viettää niitä on ikuinen. Että eikun juhlimaan vaan kaikki uskovaiset.

        Minua nuo ei yhtään kiinnosta. Keksin itse omat juhlapäiväni eikä niitä ole montaa.


      • Yksi_usko
        iloinen_naurajaa kirjoitti:

        Minusta kuulostaa siltä, että Yksi_usko on oikeassa Raamatun mukaan. Jahve on nimennyt juhlat ja käsky viettää niitä on ikuinen. Että eikun juhlimaan vaan kaikki uskovaiset.

        Minua nuo ei yhtään kiinnosta. Keksin itse omat juhlapäiväni eikä niitä ole montaa.

        <<Keksin itse omat juhlapäiväni eikä niitä ole montaa>>

        No sepä hyvä. Minä kun luulin, että sinä juhlit ihan alvariinsa.:)


      • iloinen_naurajaa
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Keksin itse omat juhlapäiväni eikä niitä ole montaa>>

        No sepä hyvä. Minä kun luulin, että sinä juhlit ihan alvariinsa.:)

        En juhli. Viimeksi juhlin juhannuksena ja sitä edellistä kertaa en edes muista. Varmaan jouluna "juhlin" kun vietin lomaa, mutta näillä juhlapyhillä ei ole minulle mitään muuta merkitystä kuin lomailu.


      • kerettiläinen-
        iloinen_naurajaa kirjoitti:

        Minusta kuulostaa siltä, että Yksi_usko on oikeassa Raamatun mukaan. Jahve on nimennyt juhlat ja käsky viettää niitä on ikuinen. Että eikun juhlimaan vaan kaikki uskovaiset.

        Minua nuo ei yhtään kiinnosta. Keksin itse omat juhlapäiväni eikä niitä ole montaa.

        >> Minusta kuulostaa siltä, että Yksi_usko on oikeassa Raamatun mukaan. Jahve on nimennyt juhlat ja käsky viettää niitä on ikuinen. Että eikun juhlimaan vaan kaikki uskovaiset. <<

        Tarkemmin ajatellen taidat olla oikeassa...

        Uskonpuhdistus jatkuu ja vanhurskauden polku kirkastuu kirkastumistaan, joten varsinkin kaikkien oikeaoppisten adventistien pitäisi nyt viimeistään ottaa lyhtynsä ja lähteä julistamaan juhlahumuevankeliumia yhdessä Yksi_uskon kanssa!


    • Yksi_usko

      Alla havainnollisia videoita Herran juhlista.

      Tässä on hyvin lyhyt ja selkeä video.
      Seitsemän Herran juhlaa: https://www.youtube.com/watch?v=WNO2WmnyBOY

      Tässä nuori mies kertoo juhlista erittäin havainnollisesti. Kaunis musiikki.
      Raamatun juhlien profeetallinen täyttyminen: https://www.youtube.com/watch?v=BJ_oGL33OKc

      Tässä myös selkeä video, jossa juhlat ovat laitettu mieleenpainuvasti 7-haaraiseen kynttilänjalkaan.
      Seitsemän Herran juhlaa: https://www.youtube.com/watch?v=CIvogGWEscc

      Alla olevassa videossa kerrotaan eri kalentereista ja selostetaan Herran juhlia. Videossa kerrotaan myös Israelin ylimääräisistä Purim- ja Hanukka-juhlista, joita ei ole mainittu 3 Moos. 23:ssa, jossa kerrotaan Herran juhlista. Hieman pidempi video kuin aiemmat, mutta selkeä.
      Herran juhlat: https://www.youtube.com/watch?v=xp3iLC1QuKw

    • Yksi_usko

      Laitan vielä linkit, jos joku haluaa viettää juhlia niiden oikeina aikoina.

      KEVÄÄN JUHLAT:

      PÄÄSIÄINEN = PESACHin valmistuspäivä
      14. aviv eli nisan-kuuta (maalis-huhtikuu)

      HAPPAMATTOMAN LEIVÄN JUHLA – CHAG MATSA
      happamattoman leivän viikko
      http://www.when-is.com/passover-2018.asp

      UUTISLYHTEEN HEILUTUSPÄIVÄ – JOM HABIKURIM
      viikon ensimmäinen päivä pesachin jälkeen tulevan sapatin jälkeen

      HELLUNTAI = SHAVUOT
      http://www.when-is.com/shavuot-2018.asp

      SYKSYN JUHLAT:

      PASUUNANSOITON JUHLA = JOM TERUA
      Juutalaiset käyttävät tästä nimeä rosh hashana eli "vuoden alku", joka on juutalainen uusi vuosi. Raamatun mukaisen Herran oman kalenterin mukaan uusi vuosi on keväällä Nisan-kuun alussa.
      http://www.when-is.com/rosh-hashanah-2017.asp

      SOVITUSPÄIVÄ = JOM KIPPUR
      http://www.when-is.com/yom-kippur-2017.asp

      LEHTIMAJANJUHLA = SUKKOT
      http://www.when-is.com/sukkot-2017.asp

      Kuten huomaatte, niin on siis kaksi kalenteria, joista toinen on Herran ja toinen on kansallinen. Raamatussa 3 Moos. 23:4 on vain nämä 7 juhla-aikaa. Muut linkeissä mainitut juhlapäivät ovat siis Israelin kansallisia juhlapäiviä.

    • Yksi_usko

      Tässä on selkeä video kalenterista. Ei tarvitse osata kovin hyvin edes englantia, koska on niin havainnollinen.

      Kuka muutti Herran kalenterin?
      https://www.youtube.com/watch?v=2iMiTNzkXSY

      Tässä on toinen osa tuohon edelliseen, jossa kerrotaan kuka muutti Herran juhla-ajat. Videossa on enemmän tekstiä eikä ole niin havainnollinen kuin edellinen.
      https://www.youtube.com/watch?v=sOYECIeICSk

      Kolmas osa sarjasta, joka on havainnollinen. Herran juhlista kerrotaan kuvin. Suosittelen.
      https://www.youtube.com/watch?v=QOYt3pZ9Sa4

      Täytyy sanoa, että juutalaiset ymmärtävät paremmin Raamattua kokonaisuudessaan. Kristittyjen on vaikea ymmärtää täysin edes Herran juhlia. Kiitos kuuluu yksin kirkolle, joka on muuttanut Herran juhlat. Suosittelen!

      • Yksi_usko

      • Yksi_usko
        Yksi_usko kirjoitti:

        Tässä jatkuu edelliset videot.

        Toinen osa sarjasta, jossa kerrotaan, millä kaikella tavalla kalenteria on muutettu. Erittäin havainnollinen! Suosittelen ehdottomasti!!
        https://www.youtube.com/watch?v=25pkib-5u_Y

        Abib- tarkoittaa samaa kuin Nisankuu.


      • Yksi_usko

      • Yksi_usko
        Yksi_usko kirjoitti:

        Jatkoa edelliseen, mm. mikä on Gregoriaarinen kalenteri … Mielenkiintoista.
        https://www.youtube.com/watch?v=8k3SvVyKyX4

        Vanha juutalainen sanonta kuuluu, että kenen kalenteria noudatat, sitä palvot.


    • Yksi_usko

      Tässä erittäin selkeä WLC:n video siitä, että onko sapatti ja Herran juhlat naulattu ristille. Eli Paavalin kirjeestä Galatalaisille.

      https://www.youtube.com/watch?v=CrAZ49o6YUk

      Suosittelen. Video on tuttua WLC-laatua. Selkeä ja helppo seurata.

      • Yksi_usko

      • Pisteuoo

        Ylläolevassa videossa oli kauniisti kerrottu että Jeesus kantoi meidän syntimme ristille. Kuitenkaan se ei sano totuutta sillä lailla kuin se on kirjoitettu.
        Käsikirjoitus koskien dogmeja ei ole mikään syntilista, vaan nimenomaan dogmeja, siis opinkohtia, koskeva dokumentti.
        " Kun Mooses oli kirjoittanut kaiken tämän lain sanat,..... käski hän leeviläisiä... sanoen: Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se ...liitonarkin sivulle olemaan siellä todistajana SINUA VASTAAN..."

        Tämä kirja, siis Tora, tai 613 käskyä, tai ns.seremonialaki, oli se mikä oli meitä vastaan, ja oli käsinkirjoitettu. Kymmenen käskyn laki ei kuulunut siihen, koska se oli kiviin kaiverrettu ja oli arkin sisällä, eikä ulkopuolella.
        "Kirottu olkoon se joka ei pysy kaikessa mikä on kirjoitettu...." Toran säännöt olivat yhdistetty kiroukseen ja siunaukseen. Jeesus tuli kiroukseksi meidän tähtemme.
        Sitäpaitsi, ne säännöt olivat tarkoitetut israelilaisille heidän omassa maassaan, siitä kertoo 5.Moos.6:1 "että seuraisitte niitä siinä maassa jota te menette ottamaan omaksenne"

        Kun hyväksymme raamatun selvän sanoman että seremonialaki naulittiin ristiin, ymmärrämme miksi Paavali sanoo: "Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta,tai minkään juhlan, tai uudenkuun tai sapattien johdosta" Kol.2:16.

        Eikö olisi outoa jos Paavali tarkoitti että koska teidän syntilistanne on pyyhitty pois, niin nyt voitte tehdä mitä vain juhlapyhinä ja olla välittämättä uusistakuista ja sapateista (monikkomuoto)? Jos säännöt yhä olivat voimassa, silloin Paavali rohkaisi niiden rikkomiseen.

        Eikö paremminkin: Nyt te olette vapaat niistä säännöistä jotka olivat tarkoitetut viittaamaan tulevaan Vapahtajaan, ja jotka olivat annetut Israelin kansalle hillitsemään heitä ja pitämään valtakuntaa lakien kautta kurissa. Ettehän te enää tarvitse näitä lakeja, koska olette ottaneet vastaan pelastuksen Jeesuksen uhrin perusteella. Jos haluatte pitää tai ei pitää juhlia, se on teidän itsenne päätettävä, älkää antako toisten pakottaa itseänne takaisin Tooran moniin sääntöihin. Olette saaneet pelastuksen lahjaksi, älkää alkako itse taas pelastaa itseänne omien tekojenne kautta.

        Huomatkaa että Paavali puhui sapateista, ei sapatista. Monikkomuoto tuskin viittasi viikkosapattiin, vaan erikoisiin juhlasapatteihin jolloin ei saanut tehdä työtä, ja joita myös kutsuttiin sapateiksi.


      • Exap
        Pisteuoo kirjoitti:

        Ylläolevassa videossa oli kauniisti kerrottu että Jeesus kantoi meidän syntimme ristille. Kuitenkaan se ei sano totuutta sillä lailla kuin se on kirjoitettu.
        Käsikirjoitus koskien dogmeja ei ole mikään syntilista, vaan nimenomaan dogmeja, siis opinkohtia, koskeva dokumentti.
        " Kun Mooses oli kirjoittanut kaiken tämän lain sanat,..... käski hän leeviläisiä... sanoen: Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se ...liitonarkin sivulle olemaan siellä todistajana SINUA VASTAAN..."

        Tämä kirja, siis Tora, tai 613 käskyä, tai ns.seremonialaki, oli se mikä oli meitä vastaan, ja oli käsinkirjoitettu. Kymmenen käskyn laki ei kuulunut siihen, koska se oli kiviin kaiverrettu ja oli arkin sisällä, eikä ulkopuolella.
        "Kirottu olkoon se joka ei pysy kaikessa mikä on kirjoitettu...." Toran säännöt olivat yhdistetty kiroukseen ja siunaukseen. Jeesus tuli kiroukseksi meidän tähtemme.
        Sitäpaitsi, ne säännöt olivat tarkoitetut israelilaisille heidän omassa maassaan, siitä kertoo 5.Moos.6:1 "että seuraisitte niitä siinä maassa jota te menette ottamaan omaksenne"

        Kun hyväksymme raamatun selvän sanoman että seremonialaki naulittiin ristiin, ymmärrämme miksi Paavali sanoo: "Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta,tai minkään juhlan, tai uudenkuun tai sapattien johdosta" Kol.2:16.

        Eikö olisi outoa jos Paavali tarkoitti että koska teidän syntilistanne on pyyhitty pois, niin nyt voitte tehdä mitä vain juhlapyhinä ja olla välittämättä uusistakuista ja sapateista (monikkomuoto)? Jos säännöt yhä olivat voimassa, silloin Paavali rohkaisi niiden rikkomiseen.

        Eikö paremminkin: Nyt te olette vapaat niistä säännöistä jotka olivat tarkoitetut viittaamaan tulevaan Vapahtajaan, ja jotka olivat annetut Israelin kansalle hillitsemään heitä ja pitämään valtakuntaa lakien kautta kurissa. Ettehän te enää tarvitse näitä lakeja, koska olette ottaneet vastaan pelastuksen Jeesuksen uhrin perusteella. Jos haluatte pitää tai ei pitää juhlia, se on teidän itsenne päätettävä, älkää antako toisten pakottaa itseänne takaisin Tooran moniin sääntöihin. Olette saaneet pelastuksen lahjaksi, älkää alkako itse taas pelastaa itseänne omien tekojenne kautta.

        Huomatkaa että Paavali puhui sapateista, ei sapatista. Monikkomuoto tuskin viittasi viikkosapattiin, vaan erikoisiin juhlasapatteihin jolloin ei saanut tehdä työtä, ja joita myös kutsuttiin sapateiksi.

        "Tämä kirja, siis Tora, tai 613 käskyä, tai ns.seremonialaki, oli se mikä oli meitä vastaan, ja oli käsinkirjoitettu. Kymmenen käskyn laki ei kuulunut siihen, koska se oli kiviin kaiverrettu ja oli arkin sisällä, eikä ulkopuolella."

        HÖPÖHÖPÖ !

        Kymmenen käskyä sisältyi tasan tarkkaan yhtenä osana liiton kirjaan, joka laitettiin arkkiin kivitaulujen lisäksi.

        Pentateukki sisältää aivan yhtä kymmenen käskyä kuin muunkin. Jos mielestäsi ihmiskäsin kirjoitettu pentateukki oli seremonialakia, niin sitten kaikki kymmenen käskyäkin olivat osa sitä.


      • Pisteuoo

        Miten vaikea se onkaan ihmisten käsittää että on ero Jumalan omalla sormellaan kivitauluihin kirjoittamalla kymmenellä käskyllä joihin Hän ei mitään lisännyt" (5.Moos.5:22) ja Mooseksen käsin kirjoitetuilla ohjeilla jotka oli tarkoitettu Israelin kansan laeiksi heidän tultuaan Kanaanin maahan!
        Kymmenen käskyä olivat arkin sisällä, muut lait laitettiin arkin sivulle.

        Ellei tätä käsitä, parasta laittaa ajokortti hyllylle, ettei vahingossa matkustajat jää istumaan konepellille! Sisällä tarkoittaa sisällä, arkin sivulla tarkoittaa arkin ulkopuolella.

        Jeesus tiesi eron: Kun rikas mies kysyi mitkä käskyt, Jeesus vastasi: "Älä tapa, älä varasta..."
        Hän ei sanonut: Pidä koko Toora!


      • Exap
        Pisteuoo kirjoitti:

        Miten vaikea se onkaan ihmisten käsittää että on ero Jumalan omalla sormellaan kivitauluihin kirjoittamalla kymmenellä käskyllä joihin Hän ei mitään lisännyt" (5.Moos.5:22) ja Mooseksen käsin kirjoitetuilla ohjeilla jotka oli tarkoitettu Israelin kansan laeiksi heidän tultuaan Kanaanin maahan!
        Kymmenen käskyä olivat arkin sisällä, muut lait laitettiin arkin sivulle.

        Ellei tätä käsitä, parasta laittaa ajokortti hyllylle, ettei vahingossa matkustajat jää istumaan konepellille! Sisällä tarkoittaa sisällä, arkin sivulla tarkoittaa arkin ulkopuolella.

        Jeesus tiesi eron: Kun rikas mies kysyi mitkä käskyt, Jeesus vastasi: "Älä tapa, älä varasta..."
        Hän ei sanonut: Pidä koko Toora!

        "Jeesus tiesi eron: Kun rikas mies kysyi mitkä käskyt, Jeesus vastasi: "Älä tapa, älä varasta..."
        Hän ei sanonut: Pidä koko Toora!"

        Tarkoitatko tätä kohtaa:
        "17 Niin hän sanoi hänelle: "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä. Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt."
        18 Hän sanoi hänelle: "Mitkä?" Jeesus sanoi: "Nämä: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta',
        19 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi', ja: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'"."

        Tämähän aivan suoraan kertoo, ettei Jeesus pitänyt "kymmentä" käskyä "käskyinä", vaan koko lakia.

        Kylläpäs sinulla on valikoiva muisti.

        Koetapa lukea, mitkä kaksi käskyä Jeesus piti tärkeimpinä käskyinä. Ja vinkiksi: koska kumpikaan ei ole yksi dekalogin käskyistä, ja toisaalta Jeesuksen mukaan "Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat.", ja toisessa kohdin "Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on.", olet väärässä: Kyllä Jeesus käski pitää kaiken mitä Toorassa sanotaan, eikä jotakin kivitaulujen sisältöä.


      • Pisteuoo

        En kylläkään näe että Jeesuksen sanoissa viitataan Tooraan, vaan kymmenen käskyn lakiin.
        Miten Jeesus olisi voinut yhdistää paremmin kymmenen käskyä kuin sanomalla: Rakasta Herraa.... ja lähimmäistäsi. Häntähän pyydettiin vastaamaan siihen mikä oli suurin käsky. Miten hän olisi voinut sanoa: "Suurin käsky on : Älä tee itsellesi jumalan kuvaa", tai "Suurin käsky on älä tee huorin"?
        Selitä miksei Jeesus sanonut:" Pidä koko Toora!"
        Kun Uudessa testamentissa käytetään sanaa käskyt, se viittaa melkein aina kymmeneen käskyyn. "Pidä käskyt"!


      • Yksi_usko
        Pisteuoo kirjoitti:

        Ylläolevassa videossa oli kauniisti kerrottu että Jeesus kantoi meidän syntimme ristille. Kuitenkaan se ei sano totuutta sillä lailla kuin se on kirjoitettu.
        Käsikirjoitus koskien dogmeja ei ole mikään syntilista, vaan nimenomaan dogmeja, siis opinkohtia, koskeva dokumentti.
        " Kun Mooses oli kirjoittanut kaiken tämän lain sanat,..... käski hän leeviläisiä... sanoen: Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se ...liitonarkin sivulle olemaan siellä todistajana SINUA VASTAAN..."

        Tämä kirja, siis Tora, tai 613 käskyä, tai ns.seremonialaki, oli se mikä oli meitä vastaan, ja oli käsinkirjoitettu. Kymmenen käskyn laki ei kuulunut siihen, koska se oli kiviin kaiverrettu ja oli arkin sisällä, eikä ulkopuolella.
        "Kirottu olkoon se joka ei pysy kaikessa mikä on kirjoitettu...." Toran säännöt olivat yhdistetty kiroukseen ja siunaukseen. Jeesus tuli kiroukseksi meidän tähtemme.
        Sitäpaitsi, ne säännöt olivat tarkoitetut israelilaisille heidän omassa maassaan, siitä kertoo 5.Moos.6:1 "että seuraisitte niitä siinä maassa jota te menette ottamaan omaksenne"

        Kun hyväksymme raamatun selvän sanoman että seremonialaki naulittiin ristiin, ymmärrämme miksi Paavali sanoo: "Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta,tai minkään juhlan, tai uudenkuun tai sapattien johdosta" Kol.2:16.

        Eikö olisi outoa jos Paavali tarkoitti että koska teidän syntilistanne on pyyhitty pois, niin nyt voitte tehdä mitä vain juhlapyhinä ja olla välittämättä uusistakuista ja sapateista (monikkomuoto)? Jos säännöt yhä olivat voimassa, silloin Paavali rohkaisi niiden rikkomiseen.

        Eikö paremminkin: Nyt te olette vapaat niistä säännöistä jotka olivat tarkoitetut viittaamaan tulevaan Vapahtajaan, ja jotka olivat annetut Israelin kansalle hillitsemään heitä ja pitämään valtakuntaa lakien kautta kurissa. Ettehän te enää tarvitse näitä lakeja, koska olette ottaneet vastaan pelastuksen Jeesuksen uhrin perusteella. Jos haluatte pitää tai ei pitää juhlia, se on teidän itsenne päätettävä, älkää antako toisten pakottaa itseänne takaisin Tooran moniin sääntöihin. Olette saaneet pelastuksen lahjaksi, älkää alkako itse taas pelastaa itseänne omien tekojenne kautta.

        Huomatkaa että Paavali puhui sapateista, ei sapatista. Monikkomuoto tuskin viittasi viikkosapattiin, vaan erikoisiin juhlasapatteihin jolloin ei saanut tehdä työtä, ja joita myös kutsuttiin sapateiksi.

        <<Huomatkaa että Paavali puhui sapateista, ei sapatista>>

        Paavali itse ja alkuseurakunta viettivät juhlia. Tuossa Kolossalaiskirjeen kohdassa puhutaan Kolossalaisten harhaopista, että he juhlia pitämällä keräsivät pisteitä. Siitä ei ole kyse. Laitan tähän Bacchiocchin kirjasta sapatti ja sunnuntai seuraavan kohdan:

        Sapatin ja Raamatun juhlien pitämisellä emme siis ansaitse pisteitä tai pelastusta. Pidämme sapattia ja juhlia siksi, koska rakastamme Jeesusta.


      • Yksi_usko
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Huomatkaa että Paavali puhui sapateista, ei sapatista>>

        Paavali itse ja alkuseurakunta viettivät juhlia. Tuossa Kolossalaiskirjeen kohdassa puhutaan Kolossalaisten harhaopista, että he juhlia pitämällä keräsivät pisteitä. Siitä ei ole kyse. Laitan tähän Bacchiocchin kirjasta sapatti ja sunnuntai seuraavan kohdan:

        Sapatin ja Raamatun juhlien pitämisellä emme siis ansaitse pisteitä tai pelastusta. Pidämme sapattia ja juhlia siksi, koska rakastamme Jeesusta.

        Tässä tuo lupaamani Bacchiocchin lainaus:

        Pieni lainaus Bacchiocchi kirjasta Sapatti ja sunnuntai, jossa hän käsittelee Kolossalaiskirjettä: " Paavali ei lainkaan käsittele kysymystä siitä, onko sapattikäsky yhä voimassa kristillisenä aikakautena, vaan vastustaa monimuotoisia askeettisia ja kultillisia tapoja, jotka etenkin kolossalaisten ja galatalaisten keskuudessa joutuivat ristiriitaan sen elintärkeän totuuden kanssa, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen.

        Paavali tuomitsee harhaopit, joiden yhtenä osana saattoi olla taikauskoisia muotoja saanut sapatin vietto. Hän ei kumoa itse sapattikäskyä, koska tuomio ei kohdistu itse käskyyn vaan sen vääristymään. Jonkin raamatullisen säädöksen väärinkäytön moittiminen ei ole itse säädöksen kumoamista.

        Paavali suosittelee suvaitsevaisuutta ja kunnioitusta silloinkin kun kysymyksessä ovat erimielisyydet ruoasta ja päivistä, jotka ovat peräisin inhimillistä sopimuksista
        (Room. 14:3-6 "Joka syö kaikkea, älköön halveksiko sitä joka ei syö, ja joka taas ei syö kaikkea, älköön tuomitko sitä joka syö. Onhan Jumala ottanut omakseen hänetkin. 4 Mikä oikeus sinulla on tuomita toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu -- vaikka kyllä hän seisoo, sillä Herra kykenee pitämään hänet pystyssä. 5 Joku pitää yhtä päivää toista parempana, toiselle kaikki päivät ovat samanarvoisia. Kukin olkoon omassa vakaumuksessaan varma. 6 Joka kiinnittää huomionsa päiviin, tekee niin Herran kunniaksi, ja joka syö, syö Herran kunniaksi, sillä hän kiittää Jumalaa. Joka taas ei syö, on Herran kunniaksi syömättä, ja hänkin kiittää Jumalaa").

        Tämä osoittaa, että kysymyksessä päivistä, hän oli liian liberaali ryhtyäkseen ajamaan sapattikäskyn poistamista ja sunnuntain vieton omaksumista sen sijaan. Jos hän olisi tehnyt niin, hän olisi kohdannut vastustusta ja loputtomia vastaväitteitä sapatin kannattajien taholta. Kaiken tällaisen puuttuminen on kenties selvin osoitus siitä, että Paavali osoitti kunnioitusta sapatti-instituutiota kohtaan. ".

        Bacchiocchi käsittelee kirjassaan sapattia, mutta kuten huomaat, niin sapatteja (joihin kuului myös viikkosapattikin) ja juhlia ei saa tulkita väärin. Hän ei siis kumonnut tai tuominnut sapattien ja juhlien viettämistä vaan niitä pakanaperinteestä johtuvia tapoja, joita heillä oli. TÄSSÄ EI OLE KYSE HERRAN SAPATIN TAI HERRAN JUHLAPÄIVIEN VIETON LOPETTAMISESTA!


      • Yksi_usko
        Yksi_usko kirjoitti:

        Tässä tuo lupaamani Bacchiocchin lainaus:

        Pieni lainaus Bacchiocchi kirjasta Sapatti ja sunnuntai, jossa hän käsittelee Kolossalaiskirjettä: " Paavali ei lainkaan käsittele kysymystä siitä, onko sapattikäsky yhä voimassa kristillisenä aikakautena, vaan vastustaa monimuotoisia askeettisia ja kultillisia tapoja, jotka etenkin kolossalaisten ja galatalaisten keskuudessa joutuivat ristiriitaan sen elintärkeän totuuden kanssa, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen.

        Paavali tuomitsee harhaopit, joiden yhtenä osana saattoi olla taikauskoisia muotoja saanut sapatin vietto. Hän ei kumoa itse sapattikäskyä, koska tuomio ei kohdistu itse käskyyn vaan sen vääristymään. Jonkin raamatullisen säädöksen väärinkäytön moittiminen ei ole itse säädöksen kumoamista.

        Paavali suosittelee suvaitsevaisuutta ja kunnioitusta silloinkin kun kysymyksessä ovat erimielisyydet ruoasta ja päivistä, jotka ovat peräisin inhimillistä sopimuksista
        (Room. 14:3-6 "Joka syö kaikkea, älköön halveksiko sitä joka ei syö, ja joka taas ei syö kaikkea, älköön tuomitko sitä joka syö. Onhan Jumala ottanut omakseen hänetkin. 4 Mikä oikeus sinulla on tuomita toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu -- vaikka kyllä hän seisoo, sillä Herra kykenee pitämään hänet pystyssä. 5 Joku pitää yhtä päivää toista parempana, toiselle kaikki päivät ovat samanarvoisia. Kukin olkoon omassa vakaumuksessaan varma. 6 Joka kiinnittää huomionsa päiviin, tekee niin Herran kunniaksi, ja joka syö, syö Herran kunniaksi, sillä hän kiittää Jumalaa. Joka taas ei syö, on Herran kunniaksi syömättä, ja hänkin kiittää Jumalaa").

        Tämä osoittaa, että kysymyksessä päivistä, hän oli liian liberaali ryhtyäkseen ajamaan sapattikäskyn poistamista ja sunnuntain vieton omaksumista sen sijaan. Jos hän olisi tehnyt niin, hän olisi kohdannut vastustusta ja loputtomia vastaväitteitä sapatin kannattajien taholta. Kaiken tällaisen puuttuminen on kenties selvin osoitus siitä, että Paavali osoitti kunnioitusta sapatti-instituutiota kohtaan. ".

        Bacchiocchi käsittelee kirjassaan sapattia, mutta kuten huomaat, niin sapatteja (joihin kuului myös viikkosapattikin) ja juhlia ei saa tulkita väärin. Hän ei siis kumonnut tai tuominnut sapattien ja juhlien viettämistä vaan niitä pakanaperinteestä johtuvia tapoja, joita heillä oli. TÄSSÄ EI OLE KYSE HERRAN SAPATIN TAI HERRAN JUHLAPÄIVIEN VIETON LOPETTAMISESTA!

        Olisiko Paavali niin kaksinaamainen, että itse viettäisi sapattia ja Raamatun juhlia, mutta ei antaisi seurakuntien niitä viettää? Naurettavaa. Vasta rooman kirkko korvasi Herran sapatin ja Herran juhlien vieton omalla sunnuntaillaan ja omilla juhlillaan.


      • Exap
        Pisteuoo kirjoitti:

        En kylläkään näe että Jeesuksen sanoissa viitataan Tooraan, vaan kymmenen käskyn lakiin.
        Miten Jeesus olisi voinut yhdistää paremmin kymmenen käskyä kuin sanomalla: Rakasta Herraa.... ja lähimmäistäsi. Häntähän pyydettiin vastaamaan siihen mikä oli suurin käsky. Miten hän olisi voinut sanoa: "Suurin käsky on : Älä tee itsellesi jumalan kuvaa", tai "Suurin käsky on älä tee huorin"?
        Selitä miksei Jeesus sanonut:" Pidä koko Toora!"
        Kun Uudessa testamentissa käytetään sanaa käskyt, se viittaa melkein aina kymmeneen käskyyn. "Pidä käskyt"!

        "En kylläkään näe että Jeesuksen sanoissa viitataan Tooraan, vaan kymmenen käskyn lakiin.
        Miten Jeesus olisi voinut yhdistää paremmin kymmenen käskyä kuin sanomalla: Rakasta Herraa.... ja lähimmäistäsi. Häntähän pyydettiin vastaamaan siihen mikä oli suurin käsky. "

        Niin, Häntä pyydettiin vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen, ja Hän antoi siihen todellisen, oikean, ja peräti ainoan oikean vastauksen.

        Onko sinulla joku luetunymmärtämisongelma, kun ei tunnu menevän jakeluun että Jeesus vastasi mikä on LAIN tärkein käsky, todeten samalla että siitä riippuvat KOKI laki ja profeetat ?

        Kuinka vaikeaa tuo nyt voi oikein olla. Unohda se A-kirkon harhaopetus ja harhaopin-kohta jonka mukaan Jumalan laki tiivistyisi 10 käskyyn.

        A-kirkon kyseinen opinkohta on HARHAOPPIA JA RIENAUSTA. Comprende ?


      • HUOM! WLC:n video Paavalin kirjeestä Galatalaisille, jonka olin linkannut tuohon, on virheellinen. Siihen on tungettu sitä WLC:n virheellistä opetusta uusikuu-sapatista. Sen sijaan varhaisempi WLC:n video Paavalin kirjeestä Kolossalaisille, oli ymmärtääkseni kunnollinen.

        Myöhemmät WLC:n videot, joissa logonakin on littana maapallo, ovat virheellisiä. Niissä on paljon heidän omia Raamatunvastaisia tulkintojaan.


    • Yksi_usko

      Laitan linkin aivan MIELETTÖMÄÄN Yliluonnollista-sarjaan TV7:lla. Tässä on suomenkielinen teksti ja sarjassa käsitellään Raamatun juhlia ym. ym. Sid Rothin vieraana on Mark Biltz

      http://www.tv7.fi/vod/player/9755/

      • Yksi_usko

        Tässä on jälleen yksi TV7:n sarja, jossa kerrotaan juhlista että mitä ne meille merkitsevät. Kannattaa katsoa, jos juhlat kiinnostavat. Kysymys on siitä, että Herra on palauttanut unohdetut juhla-ajat ja antaa ymmärrystä, että mitä ne tarkoittavat uskoville.

        http://www.tv7.fi/vod/player/50987/


      • Exap

        "Laitan linkin aivan MIELETTÖMÄÄN Yliluonnollista-sarjaan "

        No, eiköhän tuo jo kertonutkin kaiken oleellisen linkittämäsi sarjan mielekkyydestä. Mitäpä siihen siis lisäämään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe