Juutalainen avaa kymmentä käskyä, käsittelyssä ensimmäinen käsky: "MINÄ OLEN HERRA, SINUN JUMALASI".
Syy on se että ne mitkä tunnemme 10:nä käskynä ovat alkuperäisesti hepreaksi "10 julkilausumaa". Koska heprean kieli on alkuperäinen, aloitamme 1. julkilausumalla, jonka kaikki uskonnot hyväksyvät olevan: "Minä Olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä." Tämä tiedonanto on niin tärkeä, että ilman sitä mikään muista käskyistä ei käy järkeen.
Ensiksi, se vakuuttaa että Jumala antaa nämä käskyt. Ei Mooses, eikä kukaan muu ihminen. Toiseksi, Jumala on Se Joka vapautti sinut orjuudesta. Taas, yksikään ihminen ei tehnyt sitä, ei edes Mooses. Sen vuoksi sinulla on velvoite; kiitollisuudenvelka Minulle (Jumalalle). Ja mitä se tarkoittaa? — Että elät seuraavan 9 käskyn mukaan.
Tämä on alku sille mikä tunnetaan 'eettisenä monoteismina'. Suurimpana heprealaisen Raamatun maailmaa muuttavana keksintönä. Se tarkoittaa kahta asiaa: Eettinen Monoteismi tarkoittaa yhtä Jumalaa, se on monoteismia, joka on etiikan — moraalin lähde. Moraali ja oikean ja väärän hyväksytty säännöstö ei ole lähtöisin ihmisen näkemyksestä, se tulee Jumalalta, ja siksi ylittää ihmisen käsityksen. Eettisen monoteismin toinen merkitys on: Mitä Jumala eniten meiltä haluaa on se, että me kohtelemme toisia ihmisiä moraalisesti. Yksikään kymmenestä käskystä ei koske mitä ihmisten täytyy tehdä JumalaLLE, Jumalan hyväksi. Kymmentä käskyä edeltävät uskonnot uskoivat, että ihmisten täytyy tehdä paljon heidän jumaliensa hyväksi, esimerkiksi syöttää heitä. Ja jopa uhrata ihmisiä heille.
Mutta nyt — kiitos kymmenelle käskylle, ihmiskunta sai kuulla että: Mitä Jumala haluaa on se, että olemme hyväsydämisiä lähimmäisiämme kohtaan. Jopa käskyt koskien epäjumalien kieltoa ja kieltoa kantaa Jumalan nimeä turhaan, koskevat viime kädessä moraalia. Asia minkä voimme tehdä Jumalalle on se, että kohtelemme kaikkia muita ihmisiä kunniallisesti. Jokainen vanhempi voi samaistua tähän — tai ainakin terveet vanhemmat kokevat sanoinkuvaamatonta iloa nähdessään lasten toimivan rakastavasti toisiaan kohtaan. Ja sanoinkuvaamatonta tuskaa kun lapset satuttavat toisiaan. Joten Jumalallekin, joka on verrattavissa Isäämme taivaassa, välittää eniten siitä, miten kohtelemme muita ihmisiä, joista kaikki ovat Hänen lapsiaan.
Kolmas kriittinen opetus ensimmäisestä julkilausumasta "Minä Olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä" – on vapauden tärkeys, ja merkitys.
Huomaa, että Jumala ei sano tässä kymmenen käskyn johdannossa, että Hän loi maailman. Olisi varmasti käynyt järkeen Jumalalle esittää kymmenen käskyä toteamuksella: "Minä Olen Herra, sinun Jumalasi, joka loi maailman." Loppujen lopuksi se olisi aika vaikuttavaa, ja kävisi järkeen: "Minä loin maailman: sinun on parempi kuunnella Minua." Mutta ei. Jumala julistaa, että Hän toi israelilaiset orjuudesta ja vapauteen. Näin paljon Jumala vihaa orjuutta. Ja näin tärkeänä Jumala pitää vapautta. Amerikan perustajat perustivat koko näkemyksen Amerikasta sille, että Jumala haluaa meidän olevan vapaita. Siksi Amerikan vallankumouksen ikonisimmassa symbolissa, Vapauden kellossa, on vain yksi lause kaiverrettuna – jae heprealaisesta Raamatusta: "Julistakaa VAPAUTUS maassa kaikille sen asukkaille."
Kymmenen käskyn avaus julkilausumasta välittyy yksi toinen yhtä tärkeä opetus vapaudesta: Mitä vapaus tarkoittaa? Kymmenen käskyn Antaja on käytännössä sanomassa: "Vein sinut pois orjuudesta ja vapauteen, ja nämä kymmenen käskyä ovat keino saada vapaa yhteiskunta. Ette voi olla vapaita ihmisiä, jos teette mitä haluatte." Vapaus tulee moraalisesta itsehillinnästä. Ei ole muuta tapaa saavuttaa sitä.
Ja viimeiseksi, kertomalla meille, että Hän vapautti heprealaiset orjat, Jumala teki selväksi, että Hän välittää syvästi ihmisistä. On vaikuttavaa luoda maailma. Mutta millä on eniten väliä, ei ole se, että on olemassa Luoja, vaan se, että Luoja välittää luomakunnastaan.
Kaikki tämä on yhdessä toteamuksessa, jolla kymmenen käskyä alkaa."
- Dennis Prager
Kymmenen käskyä, ensimmäinen käsky
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174196
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842469Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731607Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641177Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231157Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42902- 171894
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä74873- 104870
Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72810