Jeesuksen toiminnan viimeisen vuoden kronologia

ChronologyOfJesus

Ilta = alkaa noin 18.00, ja jaetaan 4 yövartioon.
Päivä = alkaa noin 06.00, ja jaetaan 12 hetkeen.
Vuorokausi = alkaa noin 18.00 ja päättyy 18.00.
Ateria = yleensä ateria ajoittui noin 18.00 - 21.00 välille

Nisan 9? / ilta - Jeesus purjehtii Betsaidan seudulle
Nisan 9? / päivä - Jeesus ruokkii 5 000 miestä

Nisan 10? / Kislev 18 - Jeesus matkustaa Syyriassa

Kislev 19 / Tebet 15 - Jeesus kirkastetaan Hermon -vuorella

Tebet 16 / Nisan 5 - Jeesus vaeltaa Jerusalemiin

Nisan 17 / ilta - Jeesus yöpyy Pereassa
Nisan 17 / päivä - Jeesus saapuu Jerikoon

Nisan 7 / ilta - Jeesus Sakkeuksen luona
Nisan 7 / päivä - Jeesus matkustaa Betanniaan

Nisan 8 / ilta - Jeesus voidellaan Betanniassa
Nisan 8 / päivä > Jesuksesta neuvotellaan

Nisan 9 / ilta - Jeesus yöpyy Betanniassa
Nisan 9 / päivä - Jeesus ratsastaa juhlasaatossa

Sapatti!
Nisan 10 / ilta - Jesus yöpyy Betanniassa
Nisan 10 / päivä - Jeesus puhdistaa temppelin

Nisan 11 / ilta - Jeesus yöpyy Betanniassa
Nisan 11 / päivä - Jeesus opettaa temppelissä

Nisan 12 / ilta - Jeesus yöpyy Betanniassa
Nisan 12 / päivä > Jeesus päätetään raivata

Nisan 13 / ilta - Jeesus opettaa öljymäellä
Nisan 13 / päivä - Vesiruukkua kantava mies

Nisan 14 / ilta: Jeesus viettää seder -ateriaa
Nisan 14 / päivä: Jeesus ristiinnaulitaan

(noin 06.00 - kukon laulu,
noin 9.00 - Golgatan risti,
noin 12.00 - lankeaa pimeys,
noin 15.00 - antoi henkensä)

Sapatti!
Nisan 15 / ilta -haudalle asetetaan vartijoita
Nisan 15 / päivä - 1. Jom-tov juhla sapattia

Nisan 16 / ilta - uutislyhteen juhlan päivä
Nisan 16 / päivä - Jeesuksen hauta on tyhjä

Nisan 17 / ilta - Jeesus ilmestyy 12 oppilaalle
Nisan 17 / päivä - Jeesus ja kirjoitusten täyttyminen

Nisan 18 / ilta - happamattomanleivän juhlan 4. Päivä
Nisan 18 / päivä - happamattomanleivän juhlan 4. Päivä

Nisan 19 / ilta - happamattomanleivän juhlan 5. Päivä
Nisan 19 / päivä - happamattomanleivän juhlan 5. Päivä

Nisan 20 / ilta - happamattomanleivän juhlan 6. Päivä
Nisan 20 / päivä - happamattomanleivän juhlan 6. Päivä

Sapatti!
Nisan 21 / ilta - 2. Jom-tov juhla sapatti
Nisan 21 / päivä - Jeesus lähettää oppilaat Galileaan

Nisan 22 / Ijjar 24 - Jeesus ilmestyy useita kertoja

Ijjar 25 / ilta - Jeesus ilmestyy 11 oppilaalle
Ijjar 25 / päivä - Jeesus otetaan taivaaseen

Ijjar 26 / ilta - kokoontuminen yläsalissa
Ijjar 26 / päivä - oppilaat rukoilevat alati temppelissä

Ijjar 27 / ilta - kokoontuminen yläsalissa
Ijjar 27 / päivä - oppilaat rukoilevat alati temppelissä

Ijjar 28 / ilta - kokoontuminen yläsalissa
Ijjar 28 / päivä - oppilaat rukoilevat alati temppelissä

Ijjar 29 / ilta - kokoontuminen yläsalissa
Ijjar 29 / päivä - oppilaat rukoilevat alati temppelissä

Sivan 1 / ilta - kokoontuminen yläsalissa
Sivan 1 / päivä - oppilaat rukoilevat alati temppelissä

Sivan 2 / ilta - kokoontuminen yläsalissa
Sivan 2 / päivä - oppilaat rukoilevat alati temppelissä

Sivan 3 / ilta - kokoontumine yläsalissa
Sivan 3 / päivä - oppilaat rukoilevat alati temppelissä

Sivan 4 / ilta - kokoontuminen yläsalissa
Sivan 4 / päivä - oppilaat rukoilevat alati temppelissä

Sivan 5 / ilta - kokoontumine yläsalissa
Sivan 5 / päivä - oppilaat rukoilevat alati temppelissä

Sivan 6 / ilta - viikkojuhlan päivä shavuot
Sivan 6 / päivä - Hengen vuodattaminen

Sivan 1 / ilta - Pietari pitää puheen yläsalissa
Sivan 1 / päivä - 1. seurakunta syntyy Jerusalemissa

50

367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nisan kuun 14 päivä vietettiin pääsiäisateria, mutta ei auringonlaskun jälkeen 14. päivän alkaessa, vaan 15. päivän aattona, päivän lopulla. Näin ollen ei ole mahdollista, että Jeesus olisi viettänyt viimeisenä aterianaan pääsiäisaterian, sillä se tarkoittaisi että Jeesus olisi ristiinnaulittu sapattina, 15. päivä, mihin juutalaiset eivät takuulla olisi ryhtyneet. Muuten olen samaa mieltä tuosta aikataulusta, että Jeesus ristiinnaulittiin 14. päivä Nisan kuuta.

      • ChronologyOfJesus

        Jumala itse käskee teurastamaan lampaan 14. päivän illalla ja nauttimaan seder-aterian saman päivän yönä. Ja kaikki tuli olla syötynä 14. päivän aamuun mennessä. Yhdessäkään kohtaa Mooseksen kirjaa ei sanota että seder -ateria tulee syödä kuukaiden 15. päivänä.


      • ChronologyOfJesus kirjoitti:

        Jumala itse käskee teurastamaan lampaan 14. päivän illalla ja nauttimaan seder-aterian saman päivän yönä. Ja kaikki tuli olla syötynä 14. päivän aamuun mennessä. Yhdessäkään kohtaa Mooseksen kirjaa ei sanota että seder -ateria tulee syödä kuukaiden 15. päivänä.

        Tässä hyvä selitys pääsiäisaterian ajankohdasta, valitettavasti englanniksi: http://www.hebrew4christians.com/Holidays/Spring_Holidays/Pesach/Zman_Seder/zman_seder.html

        Pääsiäislammas teurastettiin 14. päivä myöhään iltapäivällä ja näin seder ateria jatkui 15. päivän puolelle. Kaikki tuli olla syötynä 15. päivän aamuun mennessä, ei 14. päivän.


      • ChronologyOfJesus
        Kristitty.net kirjoitti:

        Tässä hyvä selitys pääsiäisaterian ajankohdasta, valitettavasti englanniksi: http://www.hebrew4christians.com/Holidays/Spring_Holidays/Pesach/Zman_Seder/zman_seder.html

        Pääsiäislammas teurastettiin 14. päivä myöhään iltapäivällä ja näin seder ateria jatkui 15. päivän puolelle. Kaikki tuli olla syötynä 15. päivän aamuun mennessä, ei 14. päivän.

        Ateria, oli se sitten arki- tai juhlaillalinen, syötiin yleensä noin kuuden jälkeen illalla, miksi juutalaiset olisivat poikenneet tästä käytännöstä seder -ateriankaan kohdalla?


      • ChronologyOfJesus kirjoitti:

        Ateria, oli se sitten arki- tai juhlaillalinen, syötiin yleensä noin kuuden jälkeen illalla, miksi juutalaiset olisivat poikenneet tästä käytännöstä seder -ateriankaan kohdalla?

        Koska käsky on syödä se iltahämärässä. Juutalaiset tänä päivänäkin edelleen aloittavat pääsiäisateriansa 15. päivän aattona, eivät 14. päivän alussa.


      • ChronologyOfJesus
        Kristitty.net kirjoitti:

        Koska käsky on syödä se iltahämärässä. Juutalaiset tänä päivänäkin edelleen aloittavat pääsiäisateriansa 15. päivän aattona, eivät 14. päivän alussa.

        Lammas tulee silti olla syötynä aamuun mennessä kuun 14. päivänä ja loput on sinä aamuna silloin poltettava pois.


      • ChronologyOfJesus kirjoitti:

        Lammas tulee silti olla syötynä aamuun mennessä kuun 14. päivänä ja loput on sinä aamuna silloin poltettava pois.

        Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että lammas tulee olla syötynä 14. päivän aamuun mennessä? Tuossa kohtaa ei mainita että juuri 14. päivän aamusta on kyse. Se tulee siis olla syötynä 15. päivä aamuun mennessä, koska pääsiäisateria aloitetaan 14. päivän lopussa, ennen kuin aurinko laskee ja alkaa 15. päivä. On tämä hämmentävää, myönnän sen, ja vaikea selittää näitä asioita.


      • ChronologyOfJesus
        Kristitty.net kirjoitti:

        Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että lammas tulee olla syötynä 14. päivän aamuun mennessä? Tuossa kohtaa ei mainita että juuri 14. päivän aamusta on kyse. Se tulee siis olla syötynä 15. päivä aamuun mennessä, koska pääsiäisateria aloitetaan 14. päivän lopussa, ennen kuin aurinko laskee ja alkaa 15. päivä. On tämä hämmentävää, myönnän sen, ja vaikea selittää näitä asioita.

        Edelleenkin karitsat tulee teurastaa samaan aikaan auringon laskun kanssa ja ateria tulee syödä 14. päivän yönä. Jo se yö jona ateria syödään on 14. , niin samoin on seuraava aamukin. Yksinkertaista eikö?


      • ChronologyOfJesus kirjoitti:

        Edelleenkin karitsat tulee teurastaa samaan aikaan auringon laskun kanssa ja ateria tulee syödä 14. päivän yönä. Jo se yö jona ateria syödään on 14. , niin samoin on seuraava aamukin. Yksinkertaista eikö?

        Ei ole noin yksinkertaista. Karitsat tulee teurastaa 14. päivä iltapäivällä, päivän lopulla. Ateriaa nautitaan siis väkisinkin 15. päivän puolelle ja seuraava aamu on 15. päivä. Näin juutalaiset tänä päivänä viettävät tuota pääsiäistä. Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että auringonlaskun aikaan 14. päivän alussa tulee karitsat teurastaa?



      • ChronologyOfJesus
        Kristitty.net kirjoitti:

        Ei ole noin yksinkertaista. Karitsat tulee teurastaa 14. päivä iltapäivällä, päivän lopulla. Ateriaa nautitaan siis väkisinkin 15. päivän puolelle ja seuraava aamu on 15. päivä. Näin juutalaiset tänä päivänä viettävät tuota pääsiäistä. Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että auringonlaskun aikaan 14. päivän alussa tulee karitsat teurastaa?

        "Between two evenings" - sanovat juutalaiset. Karitsa uhrataan samaan aikaan auringon laskiessa, seder ateria syödään samana yönä ja sitä venytetään aina keskiyöhön. Ateria on syötävä loppuun aamuun mennessä, ja mitä jää jäljelle on poltettava. Tämä tapahtuu 14. päivänä ja näin oli vielä silloin kun temppeli oli vielä pystyssä. Mutta sen jälkeen kun temppeli oli tuhottu, eikä uhreja voitu enään suorittaa, juutalaiset muuttivat seder ateria ajan kohtaa mitä minä olen asiasta kuulut ja lukenut.


      • ChronologyOfJesus

      • ChronologyOfJesus kirjoitti:

        "Between two evenings" - sanovat juutalaiset. Karitsa uhrataan samaan aikaan auringon laskiessa, seder ateria syödään samana yönä ja sitä venytetään aina keskiyöhön. Ateria on syötävä loppuun aamuun mennessä, ja mitä jää jäljelle on poltettava. Tämä tapahtuu 14. päivänä ja näin oli vielä silloin kun temppeli oli vielä pystyssä. Mutta sen jälkeen kun temppeli oli tuhottu, eikä uhreja voitu enään suorittaa, juutalaiset muuttivat seder ateria ajan kohtaa mitä minä olen asiasta kuulut ja lukenut.

        >> Tämä tapahtuu 14. päivänä ja näin oli vielä silloin kun temppeli oli vielä pystyssä. <<

        Missään historiallisissa lähteissä ei kerrota, että tämä kaikki tapahtuu 14. päivänä. Ei missään. Pääsiäistä on aina vietetty kuten juutalaiset tänäkin päivänä sitä viettävät, 14. päivän lopussa ja 15. päivän alussa. Tuossa linkissä oli tämä asia hyvin selostettu.


      • ChronologyOfJesus
        Kristitty.net kirjoitti:

        >> Tämä tapahtuu 14. päivänä ja näin oli vielä silloin kun temppeli oli vielä pystyssä. <<

        Missään historiallisissa lähteissä ei kerrota, että tämä kaikki tapahtuu 14. päivänä. Ei missään. Pääsiäistä on aina vietetty kuten juutalaiset tänäkin päivänä sitä viettävät, 14. päivän lopussa ja 15. päivän alussa. Tuossa linkissä oli tämä asia hyvin selostettu.

        "Pääsiäistä on aina vietetty kuten juutalaiset tänäkin päivänä sitä viettävät"

        Ei ole mmahdollista, sillä karitsat tuli uhrata auringon laskiessa kuten Mooseksen antama laki sanoo. Ateria taas nautittiin yöllä aina auringonlaskusta puoleenyöhön kuten Haggada ilmaisee.


      • ChronologyOfJesus kirjoitti:

        "Pääsiäistä on aina vietetty kuten juutalaiset tänäkin päivänä sitä viettävät"

        Ei ole mmahdollista, sillä karitsat tuli uhrata auringon laskiessa kuten Mooseksen antama laki sanoo. Ateria taas nautittiin yöllä aina auringonlaskusta puoleenyöhön kuten Haggada ilmaisee.

        Eli siis ateria nautittiin 15. päivän puolella, mikä on tapa nykyään. Laitatko Raamatun kohdan, jossa sanotaan että karitsat tuli teurastaa auringon laskiessa 13. päivän vaihtuessa 14. päiväksi.


      • ChronologyOfJesus
        Kristitty.net kirjoitti:

        Eli siis ateria nautittiin 15. päivän puolella, mikä on tapa nykyään. Laitatko Raamatun kohdan, jossa sanotaan että karitsat tuli teurastaa auringon laskiessa 13. päivän vaihtuessa 14. päiväksi.

        Toinen Mooseksen kirja 12 luku:

        6 Kukin pitäköön sitä kuukauden neljänteentoista päivään saakka, ja jokainen Israelin yhteisöön kuuluva teurastakoon karitsansa iltahämärissä (eli: 'auringon laskiessa' tai 'iltojen välissä' sic). 7 Ottakaa sen verta ja sivelkää sitä ovenpieliin ja ovenkamanaan niissä taloissa, joissa karitsaa syödään. 8 Syökää liha sinä yönä, syökää se avotulella paahdettuna, happamattoman leivän ja karvaiden yrttien kanssa.


      • ChronologyOfJesus kirjoitti:

        Toinen Mooseksen kirja 12 luku:

        6 Kukin pitäköön sitä kuukauden neljänteentoista päivään saakka, ja jokainen Israelin yhteisöön kuuluva teurastakoon karitsansa iltahämärissä (eli: 'auringon laskiessa' tai 'iltojen välissä' sic). 7 Ottakaa sen verta ja sivelkää sitä ovenpieliin ja ovenkamanaan niissä taloissa, joissa karitsaa syödään. 8 Syökää liha sinä yönä, syökää se avotulella paahdettuna, happamattoman leivän ja karvaiden yrttien kanssa.

        Tuossa ei sanota, että auringon laskettua, joka olisi 14. päivän alussa, vaan auringon laskiessa iltahämärässä, eli 14. päivän lopussa.


      • ChronologyOfJesus
        Kristitty.net kirjoitti:

        Tuossa ei sanota, että auringon laskettua, joka olisi 14. päivän alussa, vaan auringon laskiessa iltahämärässä, eli 14. päivän lopussa.

        "Tuossa ei sanota, että auringon laskettua, joka olisi 14. päivän alussa, vaan auringon laskiessa iltahämärässä, eli 14. päivän lopussa."

        Mutta puhe oli jo siitä syödäänkö seder ateria päivällä vai yöllä. Näuttävästi asia niin kiperä, kun yritätä kiertää koko asian.

        Toinen Mooseksen kirja 12 luku:

        3bTämän kuun kymmenentenä päivänä ottakoon kukin perheenpää karitsan, yhden karitsan perhekuntaa ja taloa kohti. ..... 5 Eläimen tulee olla virheetön, vuoden vanha uros, ja se voi olla lammas tai vuohi. 6 Kukin pitäköön sitä kuukauden neljänteentoista päivään saakka, ja jokainen Israelin yhteisöön kuuluva teurastakoon karitsansa iltahämärissä (eli: 'auringon laskiessa' tai 'iltojen välissä' sic).

        Kuten huomaat kyse on että lammas/vuohi tulee säilyttää siihen asti kunnes koittaa 14. päivä ja teurastettava auringon laskiessa eli 'kahden illan välissä'. Koska lammas/vuohi tulee teurastaa 14. päivä eikä 15. päivä, on sitä seuraava yö vielä 14. päivä. ateria tulee syödä yöllä eikä ennen päivän vaihtumista:

        7 Ottakaa sen verta ja sivelkää sitä ovenpieliin ja ovenkamanaan niissä taloissa, joissa karitsaa syödään. 8 Syökää liha sinä yönä, syökää se avotulella paahdettuna, happamattoman leivän ja karvaiden yrttien kanssa.

        Loppuun vielä tämmöinen tieto: Kuinka monta lammasta/vuohta juutalaiset sitten kaiken huipuksi teurastivat tuona ajan kohtana? Josefus Flavius kirjaa näin että vuosittain pääsiäisenä teurastettiin 30 000 lammasta. Tämän lisäksi oli toki vielä kaikkea muuta kuten laissa määrätyt uhrit. Mutta hiki hatussa ovat Leevilaiset teurastaneet, nylkeneet ja uhranneet lampaita joka pääsiäinen. Jos siis teurastaminen aloitettiin näin ollen sinä iltana kun 13. päivä vaihtui 14. päivään, se jatkui vielä kun kun 14. päivä vaihtui 15. päivään. Sillä temppelin pihalle tuskin mahtui teurastamaan kerralla kovinkaan monta lammasta kun siellä oli jo temppelirakennus ja valtava alttari.


      • ChronologyOfJesus kirjoitti:

        "Tuossa ei sanota, että auringon laskettua, joka olisi 14. päivän alussa, vaan auringon laskiessa iltahämärässä, eli 14. päivän lopussa."

        Mutta puhe oli jo siitä syödäänkö seder ateria päivällä vai yöllä. Näuttävästi asia niin kiperä, kun yritätä kiertää koko asian.

        Toinen Mooseksen kirja 12 luku:

        3bTämän kuun kymmenentenä päivänä ottakoon kukin perheenpää karitsan, yhden karitsan perhekuntaa ja taloa kohti. ..... 5 Eläimen tulee olla virheetön, vuoden vanha uros, ja se voi olla lammas tai vuohi. 6 Kukin pitäköön sitä kuukauden neljänteentoista päivään saakka, ja jokainen Israelin yhteisöön kuuluva teurastakoon karitsansa iltahämärissä (eli: 'auringon laskiessa' tai 'iltojen välissä' sic).

        Kuten huomaat kyse on että lammas/vuohi tulee säilyttää siihen asti kunnes koittaa 14. päivä ja teurastettava auringon laskiessa eli 'kahden illan välissä'. Koska lammas/vuohi tulee teurastaa 14. päivä eikä 15. päivä, on sitä seuraava yö vielä 14. päivä. ateria tulee syödä yöllä eikä ennen päivän vaihtumista:

        7 Ottakaa sen verta ja sivelkää sitä ovenpieliin ja ovenkamanaan niissä taloissa, joissa karitsaa syödään. 8 Syökää liha sinä yönä, syökää se avotulella paahdettuna, happamattoman leivän ja karvaiden yrttien kanssa.

        Loppuun vielä tämmöinen tieto: Kuinka monta lammasta/vuohta juutalaiset sitten kaiken huipuksi teurastivat tuona ajan kohtana? Josefus Flavius kirjaa näin että vuosittain pääsiäisenä teurastettiin 30 000 lammasta. Tämän lisäksi oli toki vielä kaikkea muuta kuten laissa määrätyt uhrit. Mutta hiki hatussa ovat Leevilaiset teurastaneet, nylkeneet ja uhranneet lampaita joka pääsiäinen. Jos siis teurastaminen aloitettiin näin ollen sinä iltana kun 13. päivä vaihtui 14. päivään, se jatkui vielä kun kun 14. päivä vaihtui 15. päivään. Sillä temppelin pihalle tuskin mahtui teurastamaan kerralla kovinkaan monta lammasta kun siellä oli jo temppelirakennus ja valtava alttari.

        Teurastettiinko lampaat yön pimeydessä, 14. päivän alkaessa? Ei tietenkään! Vaan 14. päivän lopussa, iltapäivällä.


      • ChronologyOfJesus
        Kristitty.net kirjoitti:

        Teurastettiinko lampaat yön pimeydessä, 14. päivän alkaessa? Ei tietenkään! Vaan 14. päivän lopussa, iltapäivällä.

        Seder ateria syötiin yöllä 14. päivä, sen jälkeen kun lampaat oli teurastettu auringon laskiessa. Et näytä ymmärtävän, tai sitten et lue ollenkaan mistä kirjoitan. Vaikuttaa kaiken lisäksi että pyrit tahalleen ymmärtämään väärin.


      • ChronologyOfJesus kirjoitti:

        Seder ateria syötiin yöllä 14. päivä, sen jälkeen kun lampaat oli teurastettu auringon laskiessa. Et näytä ymmärtävän, tai sitten et lue ollenkaan mistä kirjoitan. Vaikuttaa kaiken lisäksi että pyrit tahalleen ymmärtämään väärin.

        Eli silloinhan lampaat teurastettiin 13. päivä, ei 14. päivä kuten käsketty. Vaikuttaa siltä että sinä et nyt ymmärrä. Auringon laskettua ja uuden päivän alkaessa on jo pilkkopimeää. Siksi iltahämärissä tarkoittaa väkisin iltaa ennen auringonlaskua, ei sen jälkeen. Lammas tuli teurastaa iltahämärässä 14. päivä, eli siis 14. päivän lopussa, ei sen alussa. Ehkö turha vängätä tästä enempää jos et kertakaikkiaan ymmärrä.


      • ChronologyOfJesus
        Kristitty.net kirjoitti:

        Eli silloinhan lampaat teurastettiin 13. päivä, ei 14. päivä kuten käsketty. Vaikuttaa siltä että sinä et nyt ymmärrä. Auringon laskettua ja uuden päivän alkaessa on jo pilkkopimeää. Siksi iltahämärissä tarkoittaa väkisin iltaa ennen auringonlaskua, ei sen jälkeen. Lammas tuli teurastaa iltahämärässä 14. päivä, eli siis 14. päivän lopussa, ei sen alussa. Ehkö turha vängätä tästä enempää jos et kertakaikkiaan ymmärrä.

        Vuorokausi vaihtuu auringon laskiessa, valoisan ja pimeän väliin jäävä aika jota kutsutaan hämäräksi. Tämä aika kestää noin 1-4 tuntiin riippuen leveysasteesta. Ja mitä lähempänä ollaan päiväntasaajaa, sitä vähemmän hämärän aika kestää. Tätä eli hämärää myös tarkoittaa tuo juutalainen ilmaus "between two evenings".


    • "Ensimmäisessä kuussa, kuukauden neljäntenätoista päivänä, iltahämärässä, on pääsiäinen Herran kunniaksi. Ja saman kuukauden viidentenätoista päivänä on happamattoman leivän juhla Herran kunniaksi; syökää happamatonta leipää seitsemän päivää. " 3. Moos. 23:5,6

      Tuossa sanotaan iltahämärässä, eli ennen auringonlaskua, ei auringonlaskun jälkeen.

      • ChronologyOfJesus

        Toinen Mooseksen kirja 12 luku:

        2 "Tämä kuukausi olkoon teille kuukausista ensimmäinen, aloittakaa siitä vuoden kuukaudet. 3 Sanokaa Israelille: Tämän kuun kymmenentenä päivänä ottakoon kukin perheenpää karitsan, yhden karitsan perhekuntaa ja taloa kohti. 4 Jos jonkun perhe on liian pieni syömään karitsaa kokonaan, hän ottakoon lähimmän naapurinsa kanssa yhteisen karitsan sen mukaan, montako tarvitaan karitsan syömiseen ja paljonko he jaksavat syödä. 5 Eläimen tulee olla virheetön, vuoden vanha uros, ja se voi olla lammas tai vuohi.

        6 Kukin pitäköön sitä kuukauden neljänteentoista päivään saakka, ja jokainen Israelin yhteisöön kuuluva teurastakoon karitsansa iltahämärissä. 7 Ottakaa sen verta ja sivelkää sitä ovenpieliin ja ovenkamanaan niissä taloissa, joissa karitsaa syödään. 8 Syökää liha sinä yönä, syökää se avotulella paahdettuna, happamattoman leivän ja karvaiden yrttien kanssa. 9 Älkää syökö siitä mitään puoliraakana tai vedessä keitettynä, vaan paahtakaa se tulella päineen, jalkoineen ja sisälmyksineen. 10 Älkää jättäkö siitä mitään jäljelle, vaan polttakaa tähteet ennen aamun koittoa.

        11 "Syödessänne teillä tulee olla viitta vyötettynä, kengät jalassa ja sauva kädessä, ja teidän on syötävä nopeasti. Näin vietetään pääsiäistä Herran kunniaksi. 12 Sinä yönä minä kuljen läpi Egyptin ja surmaan Egyptin jokaisen esikoisen, niin ihmisten kuin eläintenkin. Minä, Herra, annan tuomioni kohdata kaikkia Egyptin jumalia. 13 Ja veri olkoon niiden talojen merkkinä, joissa te olette, sillä kun minä näen veren, menen ohitsenne. Minä kuritan vain egyptiläisiä, eikä tämä vitsaus satu teihin.

        14 "Tästä päivästä tulkoon teille muistopäivä. Viettäkää sitä Herran juhlana. Pitäkää tämä ikuisena säädöksenä sukupolvesta toiseen.

        15 Syökää seitsemän päivän aikana happamatonta leipää, ja jo juhlaviikon ensimmäisenä päivänä toimittakaa kaikki hapantaikina pois taloistanne, sillä jokainen, joka syö hapanta leipää ensimmäisestä päivästä lukien seitsemänteen päivään, poistettakoon Israelista. 16 Ensimmäisenä ja seitsemäntenä päivänä pitäkää pyhä kokous. Mitään työtä ei näinä päivinä saa tehdä; vain sen valmistaminen, mitä itse kukin tarvitsee syödäkseen, olkoon sallittua. 17 Huolehtikaa aina tämän happamattoman leivän juhlan viettämisestä, sillä juuri sinä päivänä minä vein teidän kootut joukkonne pois Egyptistä. Siksi tätä päivää on vietettävä juhlana, ja se olkoon ikuinen säädös sukupolvesta toiseen.

        18 "Ensimmäisen kuun neljännentoista päivän illasta lähtien syökää happamatonta leipää sen kuun kahdennenkymmenennenyhdennen päivän iltaan saakka. 19 Seitsemään päivään ei hapantaikinaa saa olla taloissanne. Jokainen, joka syö hapanta leipää, poistettakoon Israelin yhteisöstä, olipa hän maahan muuttanut siirtolainen tai syntyperäinen israelilainen. 20 Mitään hapatettua ette saa syödä, vaan missä ikinä asuttekin, teidän leipänne olkoon happamatonta."

        21 Mooses kutsui koolle kaikki Israelin vanhimmat ja sanoi heille: "Ottakaa kukin lammas tai vuohi perhekuntaanne varten ja teurastakaa se pääsiäisuhriksi. 22 Ottakaa sitten kimppu iisoppia, kastakaa se vatiin laskettuun vereen ja sivelkää verta oven kamanaan ja molempiin pieliin. Älköön kukaan teistä menkö kotinsa ovesta ulos ennen aamua, 23 sillä Herra kulkee kaikkialla surmaamassa egyptiläisiä, mutta kun hän näkee veren ovenpielissä ja kamanassa, hän kulkee sen oven ohi eikä anna tuhoojan tulla koteihinne teitä surmaamaan. 24 Tämä olkoon ikuisena säädöksenä, niin teille kuin lapsillennekin. 25 Ja kun tulette siihen maahan, jonka Herra teille lupauksensa mukaan antaa, noudattakaa näitä juhlatapoja.

        26 Kun lapsenne kysyvät teiltä: 'Mitä nämä teidän juhlatapanne tarkoittavat?', 27 niin vastatkaa näin: 'Se on pääsiäisuhri Herralle, joka egyptiläisiä surmatessaan kulki israelilaisten kotien ohi ja säästi ne.'"

        Toinen Mooseksen kirja 12 luku:

        43 Herra sanoi Moosekselle ja Aaronille: "Nämä säännökset koskevat pääsiäislammasta. Kukaan muukalainen ei saa sitä syödä, 44 mutta jokainen rahalla ostettu orja saa, jos hänet ensin on ympärileikattu. 45 Kukaan tilapäinen asukas tai päiväpalkkalainen ei saa syödä sitä. 46 Lammas on syötävä yhdessä ja samassa talossa, kukaan ei saa viedä lihaa ulos talostaan eikä rikkoa ainoatakaan luuta. 47 Näin tulee jokaisen Israelin kansan jäsenen tehdä.

        48 Jos luonasi asuu maahan muuttanut siirtolainen, joka tahtoo viettää pääsiäistä Herran kunniaksi, hänen on ympärileikkautettava itsensä ja jokainen perheeseensä kuuluva mies ja poika. Silloin hän voi tulla mukaan pääsiäisen viettoon, ja hänet katsottakoon maan pysyväksi asukkaaksi, mutta kukaan ympärileikkaamaton ei saa syödä pääsiäislammasta. 49 Sama laki koskee sekä syntyperäistä israelilaista että keskuuteenne asumaan muuttanutta siirtolaista."

        50 Israelilaiset tekivät niin. He tekivät kaiken, mistä Herra oli Moosekselle ja Aaronille antanut käskyn. 51 Ja sinä samana päivänä Herra vei koko israelilaisten joukon pois Egyptistä.


      • ChronologyOfJesus

        Toinen Mooseksen kirja 13 luku:

        1 Herra sanoi Moosekselle: 2 "Pyhitä minun omakseni jokainen esikoinen israelilaisten keskuudessa, niin ihminen kuin karjaeläin. Jokainen, joka esikoisena tulee äitinsä kohdusta, kuuluu minulle."
        3 Mooses sanoi kansalle:

        "Muistakaa tämä päivä, jona lähditte Egyptistä, orjuuden maasta, sillä Herra vei väkevällä kädellään teidät sieltä pois. Sinä päivänä ei saa syödä hapanta leipää. 4 Tänään te lähdette, abib-kuussa, 5 ja kun Herra on tuonut teidät kanaanilaisten, heettiläisten, amorilaisten, hivviläisten ja jebusilaisten maahan, siihen maahan, jonka hän on esi-isillenne vannomallaan valalla luvannut teille, maahan, joka tulvii maitoa ja hunajaa, niin palvelkaa häntä aina tässä kuussa seuraavalla tavalla.

        6 "Seitsemän päivän aikana sinun tulee syödä happamatonta leipää, ja seitsemäntenä päivänä vietettäköön juhlaa Herran kunniaksi. 7 Niinä seitsemänä päivänä syötäköön vain happamatonta leipää; hapanta leipää ei saa edes näkyä missään koko asuinalueellasi, ei myöskään hapanta taikinaa. 8 Sinä päivänä kerro pojallesi:

        'Tämä tapahtuu sen takia, mitä Herra teki hyväkseni, kun lähdin Egyptistä.'

        9 Ja se säädös olkoon kuin merkki kädessäsi ja tunnus otsallasi, että Herran laki aina pysyisi huulillasi ja sinä muistaisit, kuinka Herra väkevällä kädellään vei sinut pois Egyptistä. 10 Noudata tätä säädöstä aina määräaikana vuodesta toiseen.

        11 "Kun Herra on tuonut sinut kanaanilaisten maahan, kuten hän on sinulle ja esi-isillesi vannonut, ja antanut sen sinulle, 12 luovuta Herralle kaikki esikoiset. Samaten on jokainen karjaasi syntyvä urospuolinen esikoinen oleva Herran omaisuutta. 13 Mutta jokaisen aasin ensimmäisen varsan voit lunastaa omaksesi uhraamalla karitsan, ja ellet halua sitä lunastaa, taita siltä niska. Sinun tulee myös lunastaa jokainen esikoispoika, joka sinulle syntyy.

        14 Kun poikasi aikanaan kysyy sinulta:

        'Mitä tämä merkitsee?',

        niin sano hänelle:

        'Väkevällä kädellään Herra vei meidät pois Egyptistä, orjuuden maasta. 15 Ja kun farao itsepintaisesti kieltäytyi päästämästä meitä, Herra surmasi Egyptissä jokaisen esikoisen, ihmisten esikoisista karjan esikoisiin. Tämän vuoksi minä teurastan Herralle uhriksi karjani jokaisen urospuolisen esikoisen ja lunastan jokaisen minulle syntyvän esikoispojan.'

        16 Olkoon tämä kuin merkki kädessäsi ja tunnus otsallasi, jotta muistaisit, että Herra väkevällä kädellään vei meidät pois Egyptistä."

        Toinen Mooseksen kirja 23 luku:

        14 "Lähde kolmesti vuodessa viettämään juhlaa minun kunniakseni. 15 Vietä happamattoman leivän juhlaa ja syö happamatonta leipää seitsemänä päivänä, niin kuin olen käskenyt, säädettyyn aikaan abib-kuussa, sillä juuri siinä kuussa lähdit Egyptistä. Älköön silloin kukaan astuko tyhjin käsin minun eteeni.

        16 Pidä myös elonleikkuujuhla, kun leikkaat ensimmäiset tähkät peltoon kylvämästäsi viljasta, sekä korjuujuhla vuoden päättyessä, kun korjaat hedelmätarhojesi sadon. 17 Kolmesti vuodessa näyttäytykööt kansasi kaikki miehet Herran, sinun valtiaasi, kasvojen edessä.

        18 "Kun uhraat minulle teurasuhrin veren, älä uhraa samalla kertaa mitään hapatettua, älköönkä minun juhlauhrini rasvaa jätettäkö jäljelle seuraavaan aamuun. 19 Tuo joka vuosi peltosi ensimmäisen sadon parhaat hedelmät Herran, Jumalasi, pyhäkköön. Älä keitä karitsaa emänsä maidossa.


      • ChronologyOfJesus

        Neljäs Mooseksen kirja xx Luku:

        2 "Israelilaisten tulee viettää pääsiäistä oikeaan aikaan. 3 Uhratkaa pääsiäislampaanne iltahämärissä vuoden ensimmäisen kuun neljäntenätoista päivänä ja viettäkää pääsiäistä kaikkien sitä koskevien säädösten ja määräysten mukaisesti."

        4 Näin Mooses käski israelilaisia viettämään pääsiäistä, 5 ja he uhrasivat pääsiäislampaansa vuoden ensimmäisen kuun neljäntenätoista päivänä iltahämärissä Siinain autiomaassa ja viettivät pääsiäistä kaikkien niiden ohjeiden mukaisesti, jotka Herra oli Moosekselle antanut.

        6 Jotkut miehet olivat tulleet vainajan koskettamisesta epäpuhtaiksi eivätkä voineet määräpäivänä viettää pääsiäistä. He tulivat Mooseksen ja Aaronin luo 7 ja sanoivat: "Me olemme vainajan tähden epäpuhtaita. Emmekö saa lainkaan tuoda Herralle uhrilahjaa oikeaan aikaan kuten muut israelilaiset?" 8 Mooses sanoi heille: "Odottakaa tässä. Minä menen kuulemaan, mitä Herra määrää teidän asiassanne."

        9 Herra sanoi Moosekselle: 10 "Sano israelilaisille: Jos jotkut teistä tai teidän jälkeläisistänne tulevat epäpuhtaiksi vainajan tähden tai ovat pitkällä matkalla, he saavat silti viettää pääsiäistä Herran kunniaksi.

        11 Heidän tulee toisen kuun neljäntenätoista päivänä iltahämärissä uhrata pääsiäislampaansa ja syödä se happamattoman leivän ja karvaiden yrttien kera. 12 He eivät saa jättää siitä mitään jäljelle aamuksi eivätkä rikkoa siitä ainoatakaan luuta. Heidän on vietettävä tätä pääsiäisjuhlaa kaikkien säädösten mukaisesti.

        13 Mutta jos joku laiminlyö pääsiäisen vieton, vaikka on puhdas eikä ole matkalla, hänet on poistettava kansansa keskuudesta, koska hän ei ole tuonut Herralle kuuluvaa uhrilahjaa määräaikana. Hänen on kannettava syntinsä seuraukset.

        14 Jos luonanne asuu maahan muuttanut siirtolainen, joka haluaa viettää pääsiäistä Herran kunniaksi, hänen tulee viettää se kaikkien säädösten ja määräysten mukaisesti. Samat säädökset koskevat sekä siirtolaista että syntyperäistä israelilaista."

        Neljäs Mooseksen kirja 28 luku:

        16 "Ensimmäisen kuun neljäntenätoista päivänä vietetään pääsiäistä Herran kunniaksi, 17 ja saman kuun viidentenätoista on juhlapäivä. Seitsemän päivän ajan teidän tulee syödä happamatonta leipää.

        18 Tämän juhlan ensimmäisenä päivänä on pidettävä pyhä juhlakokous. Sinä päivänä ette saa tehdä mitään työtä. 19 Tuokaa tuliuhriksi, Herralle uhrattavaksi polttouhriksi, kaksi nuorta sonnia, yksi pässi ja seitsemän karitsaa, joiden on oltava vuoden ikäisiä. Pitäkää huoli siitä, että kaikki uhrieläimet ovat virheettömiä.

        20 Niiden mukana annettavaksi ruokauhriksi tuokaa parhaista vehnäjauhoista ja öljystä tehtyä taikinaa kolme eefa-mitan kymmenesosaa kumpaakin sonnia kohden, kaksi kymmenesosaa pässiä kohden 21 ja yksi kymmenesosa kutakin karitsaa kohden.

        22 Syntienne sovittamiseksi uhratkaa pukki. 23 Nämä kaikki teidän tulee uhrata päivittäisen aamupolttouhrin lisäksi. 24 Samat uhrit teidän on uhrattava juhlan kaikkina seitsemänä päivänä. Ne ovat tuliuhriruokaa, tuoksuva uhri, joka on Herralle mieluisa.

        Tuokaa nämä uhrit ja niihin kuuluvat juomauhrit päivittäisen polttouhrin lisäksi. 25 Myös seitsemäntenä päivänä teidän tulee pitää pyhä juhlakokous; silloinkaan ette saa tehdä mitään työtä.

        Viides Mooseksen kirja 16 Luku:

        1 "Abib-kuussa teidän tulee viettää pääsiäisjuhlaa Herran, Jumalanne, kunniaksi, sillä siinä kuussa Herra vei teidät yöllä pois Egyptistä. 2 Teurastakaa pääsiäisuhriksi Herralle lampaita, vuohia ja nautoja siinä paikassa, jonka hän valitsee nimensä asuinsijaksi.

        3 Ette saa syödä uhrilihan kanssa mitään hapatettua. Seitsemänä päivänä saatte syödä vain happamatonta leipää, kiireessä valmistettua hätäleipää. Kiireesti te jouduitte lähtemään Egyptistä. Tämä hätäleipä muistuttaa teitä koko elämänne ajan siitä päivästä, jona lähditte Egyptin maasta. 4 Hapantaikinaa ei noina seitsemänä päivänä saa näkyä missään koko asuinalueellanne. Siitä lihasta, jonka uhraatte ensimmäisen päivän iltana, ette saa jättää mitään tähteeksi seuraavaan aamuun.

        5 "Pääsiäisuhria ette saa teurastaa millä tahansa niistä paikkakunnista, jotka Herra, teidän Jumalanne, antaa teille. 6 Te saatte teurastaa pääsiäisuhrin vain siinä paikassa, jonka Herra valitsee nimensä asuinsijaksi. Teurastakaa uhrieläimenne auringonlaskun aikaan, sinä illan hetkenä, jona lähditte Egyptistä.

        7 "Keittäkää ja syökää liha siinä paikassa, jonka Herra, teidän Jumalanne, valitsee, ja lähtekää seuraavana aamuna kotimatkalle. 8 Kuutena päivänä teidän tulee syödä happamatonta leipää; seitsemäntenä on pidettävä erityinen juhlakokous Herran, Jumalanne, kunniaksi. Silloin ette saa tehdä mitään työtä.

        Viides Mooseksen kirja 16 Luku:

        16 "Kolmesti vuodessa, happamattoman leivän juhlan, viikkojuhlan ja lehtimajanjuhlan aikana, kaikkien miesten on kokoonnuttava Herran, Jumalanne, kasvojen eteen siihen paikkaan, jonka hän valitsee. Kukaan ei saa tulla Herran eteen tyhjin käsin, 17 vaan jokainen tuokoon lahjan sen mukaan, miten hänellä on varoja ja miten Herra, teidän Jumalanne, on häntä siunannut.


      • ChronologyOfJesus

        Ja miten nämä lait toteutetaan?

        Toinen aikakirja 35 luku:

        1 Josia järjesti Herran kunniaksi Jerusalemissa pääsiäisjuhlan. Pääsiäislammas teurastettiin ensimmäisen kuun neljäntenätoista päivänä.

        2 Josia käski pappien asettua paikoilleen ja kehotti heitä hoitamaan palvelutyönsä Herran temppelissä. 3 Leeviläisille, jotka opettivat Israelia ja olivat pyhittäytyneet Herran palvelukseen, hän sanoi:

        "Sen jälkeen kun pyhä arkku on sijoitettu temppeliin, jonka on rakentanut Israelin kuningas Salomo, Daavidin poika, teidän ei ole enää tarvinnut kantaa sitä olkapäillänne. Nyt teidän tehtävänne on palvella Herraa, Jumalaanne, ja hänen kansaansa Israelia.

        4 Järjestäytykää suvuittain ja osastoittain sen mukaan kuin Israelin kuningas Daavid ja hänen poikansa Salomo ovat määränneet. 5 Asettukaa pyhäkköön ryhmiksi siten, että kutakin maallikkosukujen ryhmää kohden on yksi leeviläisryhmä. 6 Pyhittäkää itsenne, teurastakaa pääsiäislammas ja valmistakaa se veljillenne. Tehkää niin kuin Herra on Mooseksen laissa käskenyt."

        7 Josia antoi juhlaan kokoontuneelle kansalle omasta pienkarjastaan pääsiäisuhreiksi kolmekymmentätuhatta karitsaa ja vohlaa, ja kuninkaan omaisuudesta annettiin myös kolmetuhatta nautaa. 8 Myös hänen ruhtinaansa antoivat vapaaehtoisesti lahjoja kansalle, papeille ja leeviläisille.

        Jumalan temppelin esimiehet Hilkia, Sakarja ja Jehiel antoivat papeille kaksituhatta kuusisataa karitsaa pääsiäisteuraiksi sekä lisäksi kolmesataa nautaa. 9 Leeviläiset päämiehet Konanja ja hänen veljensä Semaja ja Netanel sekä Hasabja, Jeiel ja Josabad antoivat leeviläisille pääsiäisuhreiksi viisituhatta karitsaa ja viisisataa nautaa.

        10 Kun valmistelut oli toimitettu, papit asettuivat paikoilleen ja leeviläiset jakaantuivat ryhmiksi, niin kuin kuningas oli käskenyt. 11 Sitten leeviläiset teurastivat pääsiäislampaat. Papit vihmoivat veren, jonka leeviläiset antoivat heille, ja leeviläiset nylkivät teuraat. 12 Polttouhriksi määrätyt osat he panivat erilleen ja jakoivat kansalle perhekunnittain, jotta ne uhrattaisiin Herralle, niin kuin Mooseksen kirjassa on määrätty. Samoin tehtiin naudoille.

        13 Pääsiäislampaat he paistoivat määräysten mukaisesti tulella, mutta pyhinä lahjoina annettujen nautojen lihat he keittivät padoissa, kattiloissa ja pannuissa ja veivät kiireesti kansalle. 14 Sitten he valmistivat pääsiäisaterian itselleen ja papeille. Papit, Aaronin jälkeläiset, joutuivat näet polttamaan polttouhreja ja rasvoja yömyöhään asti, ja sen vuoksi leeviläiset valmistivat aterian sekä itselleen että heille.

        15 Laulajat, Asafin jälkeläiset, seisoivat paikoillaan niin kuin Daavid ja hänen hoviinsa kuuluvat näkijät Asaf, Heman ja Jedutun olivat määränneet, ja portinvartijat vartioivat kaikkia portteja. Kenenkään ei tarvinnut poistua palvelupaikaltaan, sillä leeviläiset valmistivat heille kaikille aterian.

        16 Näin vietettiin tuona päivänä pääsiäinen ja toimitettiin Herran alttarilla polttouhrit kuningas Josian määräysten mukaisesti. 17 Pääsiäisen jälkeen viettivät Jerusalemiin kokoontuneet israelilaiset seitsemän päivän ajan happamattoman leivän juhlaa.

        18 Sillä tavoin ei pääsiäistä ollut Israelissa juhlittu sitten profeetta Samuelin päivien, eikä kukaan Israelin kuningas ollut viettänyt pääsiäistä niin kuin sitä nyt viettivät Josia, papit ja leeviläiset sekä kaikki Juudan, Israelin ja Jerusalemin asukkaat.


    • KoskaVietetäänSeder

      Juutalaisten asioista ja riidoista puhutaan kirkossa harvoin, mutta kerrottakoon että temppelin tuhoutumisen jälkeen fariseuksille ja saddukeuksille syntyi riita siitä koska pääsiäisateriaa tuli viettää. Fariseusten mukkan ateria tuli viettää kuun 14. päivän alussa, kun taas saddukeukset puolustivat päivän lopulla vietettävää ateriaa. Niipä kiista päätettiin ratkaosta arvalla (urim ja tummim) ja ratkesi saddukeusten hyväksi mitä Talmund asiasta näin kertoo.

      • ChronologyOfJesus

        Mielenkiintoista, jos asia todella oli näin, silloin seder -ateria saatettiin nautyia hyvin sekä päivän alussa, että sen lopussa. Ateria nautittiin kuitenkin illalla noin kuuden jälkeen, enkä usko että siitä tavasta olisi poikettu.


      • ChronologyOfJesus kirjoitti:

        Mielenkiintoista, jos asia todella oli näin, silloin seder -ateria saatettiin nautyia hyvin sekä päivän alussa, että sen lopussa. Ateria nautittiin kuitenkin illalla noin kuuden jälkeen, enkä usko että siitä tavasta olisi poikettu.

        Kuitenkin juutalaiset edelleen tänä päivänä viettävät pääsiäisateriansa 15. päivän aattona, eli 14. päivän lopussa. Aloittavatko he ateriansa ennen vai jälkeen auringonlaskun, sitä minä en tiedä. Sapattiateriahan aloitetaan auringonlaskun aikaan. Raamatun käsky on nauttia pääsiäisateria 14. päivän iltapäivällä, iltahämärässä. 14. päivän alussa, eli heti auringonlaskun jälkeen, on jo pimeä, ei enää iltahämärä.


      • ChronologyOfJesus
        Kristitty.net kirjoitti:

        Kuitenkin juutalaiset edelleen tänä päivänä viettävät pääsiäisateriansa 15. päivän aattona, eli 14. päivän lopussa. Aloittavatko he ateriansa ennen vai jälkeen auringonlaskun, sitä minä en tiedä. Sapattiateriahan aloitetaan auringonlaskun aikaan. Raamatun käsky on nauttia pääsiäisateria 14. päivän iltapäivällä, iltahämärässä. 14. päivän alussa, eli heti auringonlaskun jälkeen, on jo pimeä, ei enää iltahämärä.

        Jos tarkkoja ollaan, ateria tulee nauttia auringon laskiessa, 'haarbayim'. Englannin kielelle sana käännetäänkin 'twilight', saksaksi 'aben' ja ruotsiksi 'aftontiden'. Ja kyse siis on illasta, ei enään iltapäivästä. Vasta kun siirrytään välimeren alueelta huomattavasti pohjoisemmaksi, aurinko alkaa talvisaikaan toki laskemaan jo iltapäivästä 15-16 aikaan.


      • ChronologyOfJesus kirjoitti:

        Jos tarkkoja ollaan, ateria tulee nauttia auringon laskiessa, 'haarbayim'. Englannin kielelle sana käännetäänkin 'twilight', saksaksi 'aben' ja ruotsiksi 'aftontiden'. Ja kyse siis on illasta, ei enään iltapäivästä. Vasta kun siirrytään välimeren alueelta huomattavasti pohjoisemmaksi, aurinko alkaa talvisaikaan toki laskemaan jo iltapäivästä 15-16 aikaan.

        Oli kyse sitten illasta tai iltapäivästä, juutalaiset aloittavat ja aloittivat Jeesuksenkin aikaan pääsiäisateriansa 14. päivän lopussa, ennen auringonlaskua, ei päivän alussa.


      • ChronologyOfJesus
        Kristitty.net kirjoitti:

        Oli kyse sitten illasta tai iltapäivästä, juutalaiset aloittavat ja aloittivat Jeesuksenkin aikaan pääsiäisateriansa 14. päivän lopussa, ennen auringonlaskua, ei päivän alussa.

        Karitsat uhrataan samaan aikaan auringon laskiessa, ateria syödään sen jälkeen yöllä! Miksi niin kiivaasti vastustat sitä ajatusta, että Jeesuksen ja opetuslasten hartaasti nauttima atteria oli pääsiäisen juhla-ateria eli seder?


      • ChronologyOfJesus kirjoitti:

        Karitsat uhrataan samaan aikaan auringon laskiessa, ateria syödään sen jälkeen yöllä! Miksi niin kiivaasti vastustat sitä ajatusta, että Jeesuksen ja opetuslasten hartaasti nauttima atteria oli pääsiäisen juhla-ateria eli seder?

        En vastusta kiivaasti. Kunhan jauhan täällä huvikseni. Asia on minun mielestäni mielenkiintoinen, ja tähän virheelliseen käsitykseen tulisi puuttua ja pysyä totuudessa. Pelastuskysymys tämä ei ole.


      • ChronologyOfJesus
        Kristitty.net kirjoitti:

        En vastusta kiivaasti. Kunhan jauhan täällä huvikseni. Asia on minun mielestäni mielenkiintoinen, ja tähän virheelliseen käsitykseen tulisi puuttua ja pysyä totuudessa. Pelastuskysymys tämä ei ole.

        Jos tämä ei ole pelastus kysymys, niin ei se silloin virhekkään ole. Miksi pitää korjata jotain mikä ei ole rikki? Ja mikä on totuus, sinun oma totuutesi vai tieteen totuus?


      • ChronologyOfJesus kirjoitti:

        Jos tämä ei ole pelastus kysymys, niin ei se silloin virhekkään ole. Miksi pitää korjata jotain mikä ei ole rikki? Ja mikä on totuus, sinun oma totuutesi vai tieteen totuus?

        Koska meidän tulisi pysyä kaikessa totuudessa. Tietysti omasta mielestäni minä olen oikeassa, eikai se nyt mikään uutinen ole. Luuletko sinä edustavasi tiedettä tässä asiassa? Missään historiallisissa lähteissä ei kerrota juutalaisten viettäneen pääsiäistä kuten sinä esität. Voit toki esittää minulle lähteet, jos sinulla sellaisia on.


      • ChronologyOfJesus
        Kristitty.net kirjoitti:

        Koska meidän tulisi pysyä kaikessa totuudessa. Tietysti omasta mielestäni minä olen oikeassa, eikai se nyt mikään uutinen ole. Luuletko sinä edustavasi tiedettä tässä asiassa? Missään historiallisissa lähteissä ei kerrota juutalaisten viettäneen pääsiäistä kuten sinä esität. Voit toki esittää minulle lähteet, jos sinulla sellaisia on.

        Babylonian Talmund ja Haggada Shel Pesach, tutkijat antavat yleensä kertoa.


      • ChronologyOfJesus kirjoitti:

        Babylonian Talmund ja Haggada Shel Pesach, tutkijat antavat yleensä kertoa.

        Ja mitäs niissä sanotaan?


      • ChronologyOfJesus
        Kristitty.net kirjoitti:

        Ja mitäs niissä sanotaan?

        Talmundissa kerrotaan toisen temppelin aikaisista lain tulkinnoista ja temppelin jälkeen tapahtuneista traditioiden muutoksista. Tähän päälle on komme tit ja kommenttien selitykset. Tästä tiedämme sen, että temppelin tuhon jälkeen juutalaiset siirtivät pääsiäisaterian ajankohtaa, joka aiemmin oli yöllä aina auringonlaskusta puoleenyöhön kuten Haggada ilmaisee.


    • KoskaMitäMilloin

      Markus ilmaisi näin vuonna 70:

      Happamattoman leivän juhlan ensimmäisenä päivänä, jolloin oli tapana teurastaa pääsiäislammas, opetuslapset kysyivät Jeesukselta: "Missä tahdot syödä pääsiäisaterian? Minne menemme valmistamaan sen?"

      Matteus ilmaisi näin vuonna 75:

      Happamattoman leivän juhlan ensimmäisenä päivänä opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja kysyivät: "Minne tahdot meidän valmistavan sinulle pääsiäisaterian?"

      Luukas ilmaisi näin vuonna 80:

      Sitten tuli se happamattoman leivän päivä, jona pääsiäislammas oli teurastettava. Jeesus lähetti Pietarin ja Johanneksen kaupunkiin ja sanoi heille: "Menkää valmistamaan meille pääsiäisateria." He kysyivät: "Minne tahdot meidän valmistavan sen?"

      Johannes loruili näin vuonna 100:

      Kaifaksen luota Jeesus vietiin maaherran palatsiin. Oli varhainen aamu. Juutalaiset eivät itse menneet palatsiin sisälle, etteivät saastuisi vaan voisivat syödä pääsiäisaterian...

      Silloin oli valmistuspäivä, ja alkava sapatti oli erityisen suuri juhla. Jotta ruumiit eivät jäisi sapatiksi ristille, juutalaiset pyysivät Pilatukselta, että ristiinnaulituilta lyötäisiin sääriluut poikki ja heidät otettaisiin alas.

      • jomking

        Että vielä sääriluutkin katkottiin, missä menee raja kidutuksen puolelle. Nyt heti asialle Amnesty International. Takautuvasti syylliset oitis tuomiolle.


      • ChronologyOfJesus
        jomking kirjoitti:

        Että vielä sääriluutkin katkottiin, missä menee raja kidutuksen puolelle. Nyt heti asialle Amnesty International. Takautuvasti syylliset oitis tuomiolle.

        Roomalaiset nopeuttivat ristiinnaulittujen kuolemaa murskaamalla sääriluut, ja tämä oli oikeastaan armahdus, sillä muutoin kituminen ristillä saattoi kestää paristä päivästä viikkoon enmen kuin tuomittu kuoli tulehdukseen ja nestehukkaan. Ristiinaulitseminen taas oli hyvin yleinen tapa rangaista karanneita orjia ja kapinallisia antiikin Roomassa aina siihen saakka, kunnes kristityt halusivat kieltää sen kristinuskon vakiinnuttua Roomam valtion uskonnoksi.


    • mites nämä töitä tekemättömät `vaeltelevat palestiina lomailijat sai ruokaa, siis millä ne osti ruokaa ja aterioita`` ??

      • HuhuhHeijaa

        Maailmassa, jossa miehet olivat vastuussa naisten elättämisestä ja naiset riippuvaisia miesten elatuksesta, tapahtui näin:

        Luuk. 8:1 Sen jälkeen Jeesus kulki kaupungista kaupunkiin ja kylästä kylään julistaen ilosanomaa Jumalan valtakunnasta. Hänellä oli seurassaan kaksitoista opetuslastaan 2 sekä muutamia naisia, jotka hän oli parantanut taudeista ja vapauttanut pahojen henkien vallasta. Näitä olivat Magdalan Maria, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä, 3 Johanna, jonka aviomies Kuusas oli Herodeksen korkeita virkamiehiä, sekä Susanna. Lisäksi oli monia muita naisia, ja kaikki nämä avustivat heitä omilla varoillaan.


    • todistajasetä

      Miten Jeesus ruokki nämä Betsaidan nälkiintyneet? Silloin ei mahdollisesti ollut luterilaisen kirkon ulkomaanapua saatavilla! Saatikka uff:n vaateapua.

      • ChronologyOfJesus

        Evankeliumin mukaan ratkaisu on ihmisen itsekkyydessä eli paatuneiseedessa (Mark. 6:51-52 ja Mark. 8:14-21). Vähemmän itsekkäille ihmisillä ruokaa kai riittää yllinkyllin jaettavaksi myös toisille. Jeesus itse oli tässä esimerkki (Mark. 6:38-42 ja Mark. 8:5-7). Juutalaisilla opettajilla on ja oli jo silloin auktoriteetti myös esimerkkinä, tämä siis tarkoitti että heidän pienelläkin teolla oli usein joku sitä suurempi merkitys. Tässä tapauksessa Jeesuksen esimerkki jakaa eväät keskenään opetuslastensa kanssa, toimi väelle esimerkkinä jakaa omat eväänsä sadan ja viidenkymmen hengen ryhmissä. Tämän takia Jeesus käski väen istumaan pienempiin ryhmiin.


      • elintasoatyhjästä

        kovin epäselvä,,,,,, mistä saatiin ja miten ruokaa kulkeville lomailijoille, kun työn teosta ei puhuta,,,------ruokaa vain jaetaan, vai jaetaanko, esim joku ryöstösaalis , tms.....


      • ChronologyOfJesus
        elintasoatyhjästä kirjoitti:

        kovin epäselvä,,,,,, mistä saatiin ja miten ruokaa kulkeville lomailijoille, kun työn teosta ei puhuta,,,------ruokaa vain jaetaan, vai jaetaanko, esim joku ryöstösaalis , tms.....

        Voi kuulehan, tapana oli pitää pienikorillinen leipiä ja kuivattuja viikunoita mukana, varsinkin pitkällä matkalla. Kun evankeliumit kirjoitettiin, tuo asia oli itsrstään selvä toisin kuin nykyään. Ongelma sitä paitsi oli että Jeesuksella ja opetuslapsilla ei ollut tarjota ruokaa tuolle väkimäärälle kirjoitetun mukaan, eikä se että tuo väki olisi unohtanut matkaeväänsä kotiin. Selvensinkö asiaa sinulle tarpeeksi hyvin?


    • Juutalaiset varmaan edelleenkin syövät lammasta, ja kristityt syövät, sekä lammasta että juutalaista miestä. Ehtoo illalliseksi.
      Vaikka lampaiden uhraaminen piti loppua kertakaikkiaan .

      • ChronologyOfJesus

        Juutalaiset syövät yhä tänäpäivänäkin seder ayeriaa Egyptistä vapautumisen muistoksi ja kristitut muistavat Jeesuksen kuolemaa leivällä ja viinillä. Onko ruuan syömisessä ja jonkin muistamisella jotain vikaa vai onko se väärin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      333
      3739
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1448
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1270
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1254
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1211
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe