Manuaalivaihteisto ainoa oikea

bimmer_fantastic

Vihaan automaattilaatikoita, tekee kuskista laiskan tampion. Auto ei ole kuskin oikeassa hallinnassa automaattina, vain manuaalina kuski vaikuttaa autonsa hallintaan just eikä melkein. Manuaalilootainen kiihtyy ohituksiin ja rampilta paljon paremmin kun kuski vaihtaa itse, eikä koneaivo. Lisäksi koneaivo laittaa moottorin jurnuuttamaan alikierroksilla päästöhöpötysten takia, mutta manuskalla voit itse vaihtaa nopsaan pienemmälle. Manuskaloota myös kestää auton iän toisin kuin arka tomaatti. Manuskalla pystyy myös pyrkivään räväkkään sporttiseen ajotapaan, mutta tomaatilla ei.

34

537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GS450h

      Jaa..oot vissiin ajanukki uusilla automaateilla..ite olin kans manuaalin mies viimeiseen asti..23 vuotta ajoin manuaalilla..sitten tuli autokuume eikä tuota saanu kuin automaattina..on muuten mukava peli..pelaa kuin ajatus..
      Ja pystyy vaihtaa itekki vaihteita jos haluaa..
      En kyllä enää laita manuaalia.

    • akvamatic

      Taajama-ajossa vain läpeensä tyhmä valitsee rasittavan manuaalin.

    • w3e56yj333333

      Manuaali vaihteet vaan huonontaa ajosuoritusta sekä ajo mukavuutta.

    • 0293

      Olen nimim. GS450h:n kanssa samaa mieltä.
      Olin hyljeksinyt automaatteja yli 40 vuotta sen vuoksi,
      että ne olivat silloin kalliimpia ostaa ja kuluttivat vähän enemmän.
      2009 lähtien olen ollut automaattimies, enkä kadu yhtään.
      Toki automaateissa on suuriakin eroja, esim BMW ja MB, mutta
      en ole juurikaan tarvinnut olla lootan kanssa sillä lailla eri mieltä,
      että minun olisi itse tarvinnut puuttua sen valintaan.
      Useimmissa on sporttiasento ja muitakin ominaisuuksia, jotka perustuvat
      kuskin tapaan ajaa.
      Niin ja kohta pitäisi uusia kytkinkin, ellei olisi automaatti.

      • DSGeiOikeaAutomaatti

        No DSG:hen ne kytkimetkin pitää uusia, vaikka on muka automaatti......


      • E220_CDI

        Ominaisuuksista en väitä vastaan, mutta en osta teoriaa manuaalivaihteisen kytkinremonttien kalleudesta.

        Kokemuksesta olen huomannut, että ainakin minulla kuluu miljoonaa kilometriä kohden enemmän rahaa automaatin öljynvaihtoihin kuin manuaalin kytkinremppoihin. Nämäkin käyttökustannukset riippuvat valmistajan valitsemista rakenteista ja niiden toteutuksesta.


      • automaattijees
        DSGeiOikeaAutomaatti kirjoitti:

        No DSG:hen ne kytkimetkin pitää uusia, vaikka on muka automaatti......

        Eihän se DSG mikään automaatti olekaan vaan robottivaihteisto.


      • automaattiparas
        E220_CDI kirjoitti:

        Ominaisuuksista en väitä vastaan, mutta en osta teoriaa manuaalivaihteisen kytkinremonttien kalleudesta.

        Kokemuksesta olen huomannut, että ainakin minulla kuluu miljoonaa kilometriä kohden enemmän rahaa automaatin öljynvaihtoihin kuin manuaalin kytkinremppoihin. Nämäkin käyttökustannukset riippuvat valmistajan valitsemista rakenteista ja niiden toteutuksesta.

        Joillekin automaateille ei edes ole huolto-ohjelmassa öljynvaihtoa kuin poikkeuksellisissa ajo-olosuhteissa.


      • Nyttemmin_takavetomies
        automaattijees kirjoitti:

        Eihän se DSG mikään automaatti olekaan vaan robottivaihteisto.

        DSG-, DCT- ja vastaavissa kaksoiskytkentä- (kaksoiskytkin-) vaihteistoissa on kaksi kytkintä. Seuraava isompi tai pienempi vaihde on valmiiksi kytkettynä odottamassa ja vaihtotapahtuma käy silmänräpäyksessä. Ajaminen on hyvinkin samanlaista kuin ”oikeilla” (momentinmuuntimella varustetuilla) automaattiaskeilla.

        Edellisiä ei pidä kutsua robottivaihteistoiksi. Sellaisia edustavat mm. Peugeotin 2 tronic ja Toyotan MMT (jotka taitavat olla jo tuotannosta poistuneita tai vähintäänkin poistumaan päin). Näiden yksikytkimisten sekventiaalivaihteistojen toiminta on tunnetusti verkkaista ja nykivää.

        Itselläni on yli 6 vuoden kokemus VW:n DSG-vaihteistosta. Toiminnasta tykkäsin eivätkä satunnaisten vikojen korjaukset tulleet minulle kalliiksi. Nyttemmin olen siirtynyt perinteisen momentinmuunninautomaatin käyttäjäksi, mutta merkin vaihtumisessa ei vaihteiston tyyppi ollut sinänsä ratkaiseva asia.


    • E220_CDI

      Erilaisen vaihteiston valinneiden nimitteleminen on ajoympäristöstä riippumatta perusteetonta typeryyttä.

      Kummassakin on hyvät ja huonot puolensa, kumpiakin tehdään hyviä ja huonoja, ja silti kaikkein tärkeintä on se kaikki muu siinä vaihteiston ympärillä, siis se auto, johon vaihteisto on asennettu. Erojahan niissä on, kummallakin on omat etunsa, mutta itse olen löytänyt manuaalin edut aivan eri asioista kuin aloittaja (joka ei selvästikään ole ajanut nykyautomaattia, jonka tuntee siitä, että se sekä kulkee manuaalia rivakammin että kuluttaa manuaalia vähemmän niin teoriassa kuin käytännössäkin)

      Automatti tai manuaalivaihteisto ei kuulu omalla ostoslistallani 5 tärkeimmän ominaisuuden joukkoon. Valitsen itselleni tärkeät asiat ensin, ja lopuksi katsotaan millainen voimansiirto voisi olla sopiva.

      Hyvä kun tekevät molempia, että jokainen saa mieleisensä.

    • 43646436

      Automaatti on kuin apupyörät polkupyörässä, tekeehän se ajosta helpompaa mutta ei se yhtä sujuvaa ja nopeaa ole kuin manuaalilla. Siksi esim F1:sissä vaihdetaan alas manuaalisesti jotta mutka ulostuloon on optimaalinen vaihde päällä. Jos automaatti arpoisi vaihteen niin helposti liian suuri/pieni vaihde päällä kun kiihdytys alkaa.

      Toinen yhtäläisyys apupyöriin on että manuaalin käyttöä ei juuri huomaa kun sen osaa, ihan kuten pyörällä tasapainoilua ei huomaa kun sen osaa.

      En käytä polkupyörässäkään apupyöriä joten miksi tarvisin autoon automaattia.

      • 4234234

        Olipas hieno kommentti. Montako F1stä pyörii suomen teillä?

        Ehkä kannattaisi vähän kysellä enemmän tietäviltä, mikä on tieliikenteen tarkoitus. Se ei ole kilpa-ajo. Toki näennäis kilpa-ajo on egoa nostattavaa kun toiset ajaa sääntöjen mukaan.

        Tämä kommenttini ei tietysti päde S-troniciin tai DSGhen. Niiden suhteen olen kanssasi samaa mieltä. Liki aina väärä vaihde.


    • AutomaattiOllaPitää

      Ainahan on ollut ihmisiä, jotka vastustavat automatisointia asiassa kuin asiassa. Miksipä ei sitten autoilussakin.

      Minä suosin automaattivaihteita, vakkaria, abs-jarruja, jne eli kaikkia rutiinitoimintojen automatisointia, joita 'kone' voi tehdä. Ajotyylini on myös on oikein sopiva automaattivaihteiden käyttöön, kun 'sporttinen' ajotyyli jäi johonkin juuri ajokortin saaneen nuoruuden itsetehostusyritysten aikoihini.
      Vaihteiden manuaalinen vaihtaminen ei aiheuta minulle mitään 'kiksejä' laisinkaan, vaan se on turhaa rutiinipuuhaa, joka on lisäksi helposti automatisoitavissa. Autolla ajaessanii olen matkalla jonnekin, en perillä eikä se ole koskaan itse tavoite eli ajomatka on vain välttämätön paha, joka on vain suoritettava.

      • oletTylsäIhminen

        Kyllä autolla ajamisesta voi jopa nauttiakin jos on alla kunnon auto. Kunnon autossa on riittävästi tehoa, kiihtyvyyttä, mukavuutta, ajo-ominaisuuksia ja AUTOMAATTIVAIHTEET.


      • E220_CDI
        oletTylsäIhminen kirjoitti:

        Kyllä autolla ajamisesta voi jopa nauttiakin jos on alla kunnon auto. Kunnon autossa on riittävästi tehoa, kiihtyvyyttä, mukavuutta, ajo-ominaisuuksia ja AUTOMAATTIVAIHTEET.

        Edellisen autoni ajonautinnosta merkittävä osa perustui nopean ohjausvälityksen, hyvän kaarretasapainon ja kunnollisen manuaalivaihteiston tuomalle tunteelle, että auto on joka hetki tarkasti näpeissä. En silti osaa pahastua, vaikka joku muu ajaa mieluummin automaattia.

        Nykyisen autoni tyyliin automaatti sopii mielestäni paremmin, enkä halua vielä päättää seuraavan autoni voimansiirrosta ennen kuin tärkeämmät valinnat on tehty. Kuten sanottu, minulle tämä ei ole mikään kynnyskysymys, vaan suunnilleen värin tapainen mielipideasia.

        Uudelleen avauksen luettuani huomaan aloittajan nimimerkin olevan pahasti rikki. Juurikin Bemarin käyttämä ZF-8 on yksi niistä harvoista automaateista, jotka oikeasti toimivat kuluettajan puolesta eikä häntä vastaan (vaikka BMW ei osannutkaan ohjelmoida moottorijarrutusta hienosti vaihtavaan vaihteistoon). Mutta Bemu on yksi niistä autoista, jotka kulkevat automaattina sekä ripeämmin että taloudellisemmin kuin väkisinvaihdettavana.

        Aloittaja näyttää olevan vähän aloittelija, kun ei näytä huomanneen manuaalin todellisia etuja.


    • 43643634634

      On olemassa kahdenlaisia ihmisiä: Toisille ajaminen on nautintoa ja he haluavat itse päättää vaihteen, esim risteyksestä ulostullessa on oikea vaihde päällä ja kiihtyy mahdollisimman hyvin tai kierrokset sillä alueella missä halutaan, tätä automaatti ei voi ennakoida. Toisille taas auto on väline päästä paikasta A paikkaan B, näille itse ajaminen ei ole nautintoa vaan heitä kiinnostaa vain päästä perille mahdollisimman mukavasti, he suosivat automaattia ja istuisivat mielummin mukavasti takapenkillä matkustajana.

      • päivitäSinäkinItsesi

        Väärin, automaatissa voi nykyään myös itse päättää vaihteen ja siihen on usein jopa kaksi vaihtoehtoa, rattissa olevat valitsimet tai kepissä /- valinta. Kyllä niillä pääsee "kepittämään" jopa paremmin kuin itseään nautiskelijaksi ja rattimieheksi mainostavat luulevat.
        Superautoissakaan ei juurikaan manuskoja enää ole.


    • diippaadai

      Nykyaikaiset dsg,t ym tuntuu koko ajan menevän liian suurella vaihteella. Tuntuu että joku hajoo varmasti. Suosittelen s-asentoa.

      • ajaisitOikeallaAutolla

        Väärin! Ne käyttävät taloudellisinta vaihdetta ja sopivia kierroksia. Sinä vaan et ole tottunut vääntäviin moottoreihin ja oikeisiin kierroksiin. Paikat kyllä kestää ja ne on juurikin suunniteltu tuota varten.


      • kevyitäEnnakkoluuloja

        Juuri näin, S-asento on sitä varten jo haluaa kaasun nopeampaa reagointia ja korkeampia kierroksia, siinä automaatin nerous sen onkin nykyään. Eikä siellä mikään hajoa kierrosten takia, manuaalilla sen sijaan voit hajottaa vaikka mitä.


      • Samaa mieltä! Kierrokset lähes aina pilelessä!

        Oma kuorma-autoni 18 tonninen ja siinä 12 vaihteinen automaatti... tasasella lähtee liikkelle nelosella tai vitosella kun on pieni kuorma

        Pahimmillaan 11 vaihde päällä jo 50km/h vauhissa ja pakko käyttää "manuaalia" jos haluaa kiidyttää rivakasti.... On toki asennot "sport" ja "economy"... sportilla lähtee liikkeelle kolmosella :)


    • ManuaaliForever

      Ei koskaan automaattilootaa.

      • päivitäItsesi

        lähes kaikissa loisto- ja superautoissa on automaattivaihteet. Jos haluat leikkiä vaihteilla, niin sekin onnistuu. Useimmiten nykyautoissa on ratissa vaihdeläpykät tai vähintään kepissä manuaali vaihtoehto. Kyllä noita vaihteen missaajia ja arpojia on teillämme ihan liikaa ja siksi meno nykivää ja vauhti soutavaa.


    • Kaupunkiajossa näppärä loota, muuten ihan täys turhake.
      Nämä VW-konsernin DSG-askit on kuulemma aika ongelmaisia, ympätty liikaa yksiin kuoriin.
      Toki tuolla DSG-ratkaisulla käsittääkseni on saatu noista askeista se kulutuksen ero manuaaliin verraten paljon pienemmäksi, mutta onko siitä sitten vastaavaa hyötyä, kun laatikko on herkempi hajoamaan?

    • Kaikki omat autoni ovat olleet manuaalivaihteilla, mutta en silti tee ratkaisujani vaihteiston perusteella muuten.
      Olen aina ollut sillä asenteella, että jos auto on fiksussa kunnossa ja sopii hankintahinnaltaan mun budjettiin, niin se on ihan sama kummat vaihteet siinä on. Nämä tähän astiset vain ovat sattuneet olemaan manuaaleja.
      Siltikin olen tosiaan tuota mieltä kun kirjoitinkin justiinsa, kaupungissa näppärä vaihteisto, muuten ihan turha.

    • HemiDriver

      Manuaalilla pystyy myös säästämään jarruja vaihtamalla alaspäin autourheilutyyliin. Ja hyvä manuaalivaihteisto toimii kuin Colt-revolverin hana: tarkka klikki ja tiedät missä pykälässä olet.

      Automaatin voi ottaa perheautoon, mutta en kuuna kullan valkeana sietäisi automaattia harrasteautossani.

    • manuaalionparempi

      Vanhemmissa autoissa tai ennemmän ajetuissa on ehkä järkevintä ottaa alle manuaali vaihteistoinen auto.

      Jos ei raahi tai ei ole varaa nykyautoon siinä olevaan automaattiin niin vanhempana olisi järkevää ottaa se manuaali.

      Esim:volvo dieselinä v70 d5 2000 alkupää ,en ottaisi automaattia,yhdessä volvossa 850 bensa oli automaatti niin oli ongelmia,samoin oli vanhassa 200 sarjasessa nyki, mersussa meni w124 300d automaatti remonttiin myös vaikka on ns:laatulaatikko tuolloin,väyrysessä eli E sarjassa 270 cdi oli nykivää 300000km kohdalla.

      Kyllä matkaauton jos meinaaa pitää vuosia ja on vanhempi niin päädyn kyllä manuaaliin,esim:mersussa vanhemmissa 2000 luvun alun vehkeissä ei saa tai pitäisi talvella laittaa pakkia kylmänä kertaakaan.

      • AutomaattiKestääKyllä

        Tuskinpa kestävyys manuaalivaihteistossa kytkimineen on automaattia parempi vanhoissa autoissakaan. Onhan esim USAn koko autokanta käytännössä automaatteja ja USA on maailman suurin automaa ylivoimaisesti.

        Sen sijaan vanhojen autojen automaattiautot ovat 'juoppoja' manuaaleihin verrattuna. Automaatit kun olivat ennen usein vain kolmi- tai neljävaihteisia. Se saattaa olla hyvä syy hankkia manuaali.

        Nyt tietysti kirjoitan ensisijaisesti niistä 'aidoista' automaateista eli perinteisistä momenttimuunninautomaateista.


      • automaattijees

        Tuosta 200-sarjan Volvosta on kokemusta automaattina, pelasi aina kuin junan vessa, ei mitään ongelmaa 400 000km aikana, yksi huolto-ohjelmaan kuulunut öljynvaihto, polttoaineenkulutuskin oli kohtuullista verrattuna manuaaliin, enemän ajotavasta kuin vaihteistosta riippuvaista.
        Perinteisen automaatin huolin koska hyvänsä, noita nykyajan robotteja en ole kokeillut, veikkaan etteivät ole "oikean"automaatin veroisia.


    • NäinSeMaailmaMuuttuu

      Nykyään automaatit, myös ne mehulingot ovat taloudellisempi aina ja parempia kiihtymään kuin manuskat.

    • automaattijees

      Automaatti ainoa oikea, tekee kuskista liikennettä seuraavan ja oikeita ratkaisuja tekevän SUPERKUSKIN, auto on aina hallinnassa ja liikeennetilanteet hoituvat parhaalla mahdollisella tavalla. Sporttinen ajotapa kuuluu auto-urheiluun suljetuilla radoilla, normaalissa liikenteessä ei vaihtamisajankohta merkitse mitään, päinvastoin, liikennevaloissa olen moneen kertaan tuskastunut niihin manuaalistaan oikeaa pykälää "arpoviin"kuljettajiin jotka eivät pääse alta pois.

      • E220_CDI

        Rispektiä ei voi ostaa, se pitää ansaita.

        Myöskään hyviä kuskeja ei voi ostaa automaatti- eikä manuaalikaupasta, vaan niitä tehdään nöyrällä asenteella määrätietoisesti harjoitellen, asiantuntijan vetämillä ennakoivan ajon kursseilla ja ratapäivillä.

        Yli 35 vuotta automaatin ja manuaalin sekakäyttäjänä, enkä vieläkään osaa sanoa kumpi on parempi. Mutta kuljettajassa on aina parantamisen varaa, joten harjoittelu jatkuu.


      • A_BE_CE

        Ajoin 39 vuotta manuaalivaihteisilla autoilla. Väliin toki sain maistella eri käänteissä automaattivaihteisiakin – työnantajien tai autovuokraamojen myötävaikutuksella. Tykkäsin toki niistä, mutta koin itselleni liian kalliiksi ja janoiseksi vaihtoehdoksi.

        Sitten tutustuin 9 vuotta sitten kaksoiskytkentätyyppiseen ratkaisuun (DSG, DCT jne.). Havaitsin hintaeron jo siedettäväksi ja jos kulutuseroa oli havaittavissa, saattoi sekin kääntyä parhaassa tapauksessa toiseen suuntaan. Automaatti tuli minullekin enkä usko manuaaliin enää koskaan palaavani. Mukavuus tekee automaatista kerta kaikkiaan ylivoimaisen.

        Kaksi viimeistä vuotta olen ajellut perinteisellä momentinmuunninautomaatilla eli ”mehulingolla”. Omassani on 7 vaihdetta ja kulutusero manuaaliin nähden merkityksetön.

        Autokouluni kävin kuorma-autolla 1969 ja korttiluokkani on v:sta 1972 lähtien ollut A BE CE. Ajamissani kuorma-autoissa on ollut vaihteita riittämiin ja kaksoispoljennat välikaasuineen ovat selkäytimessä edelleen. Manuaalien metkut ovat mielestäni hyvin hallinnassa; en siis ajele automaatilla ”kädettömyyttäni” vaan mukavuudenhalusta.

        Kukin taaplatkoon tyylillään ja olkoon valintaansa tyytyväinen.


    • sdkjfslkfjldjl

      Kortti ja auto on ollut kohta 25 vuotta ja on jo alkanut vituttaa manuaalivaihteisto jatkuvine kytkimen polkemisineen ja kepin hämmentämisineen. Seuraavan auton valitsen automaattivaihteisena.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      406
      4067
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      136
      2784
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      130
      1928
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1350
    5. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      172
      1239
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      72
      1232
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1232
    8. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      73
      1201
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      53
      1011
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      950
    Aihe