Hailuodon silta, typeryyden ylistys Sipilä

etunen

En voi enää koskaan äänestää keskustaa, asun ns ruuhka-Suomessa.

Kotikuntamaakuntamalli oksettaa.

Maksakaa niille hailuotolaisille satatuhatta per lärvi. Sen verta silta maksaa.

32

3121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitkänajan.sijoitus

      Ei siihen tule siltaa, vaan penger, jossa pari aukkoa.
      Se vielä tuhannenkin vuoden päästä, kun suurimmaksi osaksi merenpohja jo noussut veden pintaa korkeammalle, mitä nyt on.
      Ei se ole maantietä kummosempi. Maksaa moottoritien rakentaminenkin.

      Aika edullinen on pengertie Hailuotoon, se maksaa itsensä 10 vuodessa.
      Ei äkkiä tule mieleen, mikä voisi edullisempaa olla vastaavat.

      • nifk

        moottoritie Hailuotoon; HÖH.HEH


      • KepuSucks
        nifk kirjoitti:

        moottoritie Hailuotoon; HÖH.HEH

        Asuuhan siellä yleensä melkein 1000 ihmistä. Kyllä siinä pitää olla moottoritie, matkustaja - ja rahtisatama, sekä kansainvälinen lentokenttä. Veronmakajien piikkiin kepualueella totta kai.


    • PariEhdokasta

      Ei äkkiä tule mieleen, mikä voisi edullisempaa olla vastaavat.

      Mites olisivat Talvivaaran kaivos ja Savonlinna-Huutovaara rata

      • Nyt.se.tulee

        Hailuodon lautat kohta pitää uusia, melkein niillä rahoilla tulee pengertie.
        Pohja niillä kohdin hyvin matalaa. Ihan tavallinen tie se vain on.
        Sikäli vain poikkeaa, että meri molemmin sivuin. Pari aukkoa
        penkereeseen, että pääsee vesi vaihtumaan. Siinä kohdin
        ei ole laiva liikennettä, siksi ei tarvetta korkealle sillalle.

        Hyvin edullinen tie kokonaisuudessaan.
        Saavat rahoitusmallit kuntoon alkaa piakkoin sitten rakentaminen.

        Lauttayhteyden taloudellisuus ei täytä sille asetettuja tavoitteita ja sen vuosittaiset käyttö- ja ylläpitokustannukset ovat noin 5,8 miljoonaa euroa. Lauttayhteyden jatkaminen edellyttää lähivuosina ratkaisuja muun muassa lauttakaluston uusimisesta.
        -pengertien hankkeen kustannusarvio on kokonaisuudessaan noin 74 miljoonaa euroa.


      • Nyt.se.tulee kirjoitti:

        Hailuodon lautat kohta pitää uusia, melkein niillä rahoilla tulee pengertie.
        Pohja niillä kohdin hyvin matalaa. Ihan tavallinen tie se vain on.
        Sikäli vain poikkeaa, että meri molemmin sivuin. Pari aukkoa
        penkereeseen, että pääsee vesi vaihtumaan. Siinä kohdin
        ei ole laiva liikennettä, siksi ei tarvetta korkealle sillalle.

        Hyvin edullinen tie kokonaisuudessaan.
        Saavat rahoitusmallit kuntoon alkaa piakkoin sitten rakentaminen.

        Lauttayhteyden taloudellisuus ei täytä sille asetettuja tavoitteita ja sen vuosittaiset käyttö- ja ylläpitokustannukset ovat noin 5,8 miljoonaa euroa. Lauttayhteyden jatkaminen edellyttää lähivuosina ratkaisuja muun muassa lauttakaluston uusimisesta.
        -pengertien hankkeen kustannusarvio on kokonaisuudessaan noin 74 miljoonaa euroa.

        Epäilen, että kun kustannusvertailut tehdään nyt ihan tosissaan, puolueettomasti ja kokonaisuutta ajatellen, pengertievaihtoehdosta luovutaan tai ainakin sitä lykätään.

        Hailuodon kunnankaan näkökulmasta pengertie ei ole taloudellisesti niin järkevä vaihtoehto kuin äkkinäisesti ajatellen luulisi.

        Ensinnäkin pengertie tekee Hailuodosta yhtä tavallisen syrjäkylän kuin mistä tahansa Pohjois-Pohjanmaan kylästä, jossa pääsee nopeasti omalla autolla Ouluun töihin ja kauppa-asioille. Kun asukkaat ovat aikansa ajaneet sinne työ- ja kauppamatkojaan, hohto yhteyden nopeudesta häviää ja mielessä alkaa olla muutto kaupungin keskustaan. Paikalliset kauppaliikkeet unohtuvat välittömästi.

        Toiseksi, Hailuodon matkailullinen vetovoima häviää, kun lossimatkaa ei enää ole. Itse olen käynyt Hailuodossa nimenomaan sen eksoottisen lossimatkan takia, en Hailuodon itsensä vuoksi. Samanlaisia mäntyvaltaisia hiekkakankaita ja hiekkarantoja meren ääressä kuin Hailuodossa löytyy pelkästään autolla ajaen pitkin Pohjanlahden rannikkoa.


      • Hyvä.hallitus.viimein
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Epäilen, että kun kustannusvertailut tehdään nyt ihan tosissaan, puolueettomasti ja kokonaisuutta ajatellen, pengertievaihtoehdosta luovutaan tai ainakin sitä lykätään.

        Hailuodon kunnankaan näkökulmasta pengertie ei ole taloudellisesti niin järkevä vaihtoehto kuin äkkinäisesti ajatellen luulisi.

        Ensinnäkin pengertie tekee Hailuodosta yhtä tavallisen syrjäkylän kuin mistä tahansa Pohjois-Pohjanmaan kylästä, jossa pääsee nopeasti omalla autolla Ouluun töihin ja kauppa-asioille. Kun asukkaat ovat aikansa ajaneet sinne työ- ja kauppamatkojaan, hohto yhteyden nopeudesta häviää ja mielessä alkaa olla muutto kaupungin keskustaan. Paikalliset kauppaliikkeet unohtuvat välittömästi.

        Toiseksi, Hailuodon matkailullinen vetovoima häviää, kun lossimatkaa ei enää ole. Itse olen käynyt Hailuodossa nimenomaan sen eksoottisen lossimatkan takia, en Hailuodon itsensä vuoksi. Samanlaisia mäntyvaltaisia hiekkakankaita ja hiekkarantoja meren ääressä kuin Hailuodossa löytyy pelkästään autolla ajaen pitkin Pohjanlahden rannikkoa.

        Ei pidä paikkaansa Pysty.
        Näkee että olet käynyt Hailuodossa kymmeniävuosia sitten, ajat siitä muuttuneet, ihmiset haluaa kulkea senkin matkan kuten maantiellä kuljetaan. Jäätie talvisin antaa siitä osviittaa.
        Kyllä se lossi aika on ohi, kuten moni muukin hevosaika, jolla kuljettiin.
        Ihan voisi sanoa, että hevosella kulku oli romanttista, kuin veneelläkin, saattoi ollakkin, muttei se matkantekoon nykysilmin paljoa edistystä antanut, kuten ei lossikaan.
        https://www.radiopooki.fi/uutiset/pohjois-pohjanmaa/a-140313
        Minä taas väitän päinvastaista kuin Pysty, väki kasvaa Hailuodossa kunnollisen yhteyden jälkeen. Johan järkikin sanoo, kun autoissa kyyhötetään nyt tunnin verran melkein odotuksineen, ja 7 km matka vie 25 minuuttia noin. Itse kävin tänä kesänäkin, ja kyllä oikean maantien kaipuu oli suuri sinne.

        Kyllä se on juuri noin, kun lehti kertoo.
        http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201708312200363022_u0.shtml
        Hailuoto saa vihdoin siltansa - "Sille kyllä saaressa taputetaan"
        Siltayhteyttä on toivottu Perämeren suuressa saaressa kymmeniä vuosia.
        Hailuodossa iloitaan siltarahoista. Matkailun uskotaan hyötyvän.
        Asukkaiden matka Ouluun nopeutuu huomattavasti.
        http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/hailuodon-lautat-jaamassa-historiaan-valtion-budjetista-rahaa-silloille-ja-pengertielle/769278/
        -kyllä he on odottaneet kuin "kuuta nousevaa".
        https://www.ely-keskus.fi/web/ely/hailuodon-liikenneyhteyden-kehittaminen;jsessionid=527545BF650D0D906956149EDE020B66?p_p_id=122_INSTANCE_aluevalinta&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_r_p_564233524_resetCur=true&p_r_p_564233524_categoryId=14404#.WanO8Bdpz2M

        Miksi ihmisiä kiusata kulkuyhteyksillä ? -kysyn vaan !.
        On kaikenmaailman härvelit ja rupelit jo olemassa, ja joku tie ihmisten käyttöön ei saisi tulla.
        Jossa ihmisiä kulkee päivittäinkin paljon. Oulun seutukin kaipaa laajennusta, yksi suunta tuo.

        Siinä omani versio asiaan, johon näkyy yhtyvän monet joille asia on tärkeä.
        En tarkkaan tiedä paljonko päivittäin on liikenne, kesällä kuitenkin kaksi lauttaa ajoi puolentunnin välein, ja kansi oli täysi autoja. n40 - 50 varmaan henkilöautoja sopii
        se x 2 tai 3, näytti silloin ainakin olevan kyytiläisiä autoissa. Jos matkoja vaikka 30 krt päivässä, tekisi jo tuhansiin menevän. Se omin silmin nähtyä, joka varmaan hiljenee kesäsesongin mentyä.


      • Hyvä.hallitus.viimein kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa Pysty.
        Näkee että olet käynyt Hailuodossa kymmeniävuosia sitten, ajat siitä muuttuneet, ihmiset haluaa kulkea senkin matkan kuten maantiellä kuljetaan. Jäätie talvisin antaa siitä osviittaa.
        Kyllä se lossi aika on ohi, kuten moni muukin hevosaika, jolla kuljettiin.
        Ihan voisi sanoa, että hevosella kulku oli romanttista, kuin veneelläkin, saattoi ollakkin, muttei se matkantekoon nykysilmin paljoa edistystä antanut, kuten ei lossikaan.
        https://www.radiopooki.fi/uutiset/pohjois-pohjanmaa/a-140313
        Minä taas väitän päinvastaista kuin Pysty, väki kasvaa Hailuodossa kunnollisen yhteyden jälkeen. Johan järkikin sanoo, kun autoissa kyyhötetään nyt tunnin verran melkein odotuksineen, ja 7 km matka vie 25 minuuttia noin. Itse kävin tänä kesänäkin, ja kyllä oikean maantien kaipuu oli suuri sinne.

        Kyllä se on juuri noin, kun lehti kertoo.
        http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201708312200363022_u0.shtml
        Hailuoto saa vihdoin siltansa - "Sille kyllä saaressa taputetaan"
        Siltayhteyttä on toivottu Perämeren suuressa saaressa kymmeniä vuosia.
        Hailuodossa iloitaan siltarahoista. Matkailun uskotaan hyötyvän.
        Asukkaiden matka Ouluun nopeutuu huomattavasti.
        http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/hailuodon-lautat-jaamassa-historiaan-valtion-budjetista-rahaa-silloille-ja-pengertielle/769278/
        -kyllä he on odottaneet kuin "kuuta nousevaa".
        https://www.ely-keskus.fi/web/ely/hailuodon-liikenneyhteyden-kehittaminen;jsessionid=527545BF650D0D906956149EDE020B66?p_p_id=122_INSTANCE_aluevalinta&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_r_p_564233524_resetCur=true&p_r_p_564233524_categoryId=14404#.WanO8Bdpz2M

        Miksi ihmisiä kiusata kulkuyhteyksillä ? -kysyn vaan !.
        On kaikenmaailman härvelit ja rupelit jo olemassa, ja joku tie ihmisten käyttöön ei saisi tulla.
        Jossa ihmisiä kulkee päivittäinkin paljon. Oulun seutukin kaipaa laajennusta, yksi suunta tuo.

        Siinä omani versio asiaan, johon näkyy yhtyvän monet joille asia on tärkeä.
        En tarkkaan tiedä paljonko päivittäin on liikenne, kesällä kuitenkin kaksi lauttaa ajoi puolentunnin välein, ja kansi oli täysi autoja. n40 - 50 varmaan henkilöautoja sopii
        se x 2 tai 3, näytti silloin ainakin olevan kyytiläisiä autoissa. Jos matkoja vaikka 30 krt päivässä, tekisi jo tuhansiin menevän. Se omin silmin nähtyä, joka varmaan hiljenee kesäsesongin mentyä.

        >>autoissa kyyhötetään nyt tunnin verran melkein odotuksineen<<

        Tässä linkkaamassasi uutisessa ei valiteta paikallisten osalta odotusajoista, vaan kelloon katsomisesta:

        http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201708312200363022_u0.shtml

        Mitä turisteihin tulee, demari Tönkyrän usko majoituskapasiteetin lisäämistarpeeseen tulee osoittautumaan vääräksi nimenomaan siksi, että jatkossa Hailuodossa kävijöiden on kätevä piipahtaa siellä vain päiväseltään. Molemmat käynnin puoliset yöt ryypätään nykyistä useammin Oulun kapakoissa ja hotelleissa.

        Pahaenteisintä on, että tuo paikallinen demari hehkuttaa, että sikäläisten etuajo-oikeus helpottaa asiointia Oulussa eli hailuotolaisten ajamista Oulun Prismaan ja City-Marketiin. Hailuodon paikalliset kaupat kuolevat.


      • Huikun.vähän.historiaa
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        >>autoissa kyyhötetään nyt tunnin verran melkein odotuksineen<<

        Tässä linkkaamassasi uutisessa ei valiteta paikallisten osalta odotusajoista, vaan kelloon katsomisesta:

        http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201708312200363022_u0.shtml

        Mitä turisteihin tulee, demari Tönkyrän usko majoituskapasiteetin lisäämistarpeeseen tulee osoittautumaan vääräksi nimenomaan siksi, että jatkossa Hailuodossa kävijöiden on kätevä piipahtaa siellä vain päiväseltään. Molemmat käynnin puoliset yöt ryypätään nykyistä useammin Oulun kapakoissa ja hotelleissa.

        Pahaenteisintä on, että tuo paikallinen demari hehkuttaa, että sikäläisten etuajo-oikeus helpottaa asiointia Oulussa eli hailuotolaisten ajamista Oulun Prismaan ja City-Marketiin. Hailuodon paikalliset kaupat kuolevat.

        Paikalliset menee lautalla nopeammin ?
        Kyllä he samassa kyydissä ovat. Jos nyt lautalle
        saavatkin ensin ajaa. Kyllä siinä vajaa tunti menee helposti,
        kun tulee rannalle odottamaan, ja siitä kun vastarannalle
        autolla ajaa. Kello on lahjomaton, kuin Eliot Ness.

        Aika mukavan jännäkin tuo Hailuodon historia, kun ollut veden alla vielä vajaa 2000 v sitten.
        Nyt yli 15 m korkea.
        "Saaren ensimmäisten osien arvioidaan nousseen merestä noin 1 700 vuotta sitten, ja nykyisen muotonsa se on saanut useiden eri saarien yhteenliittymänä. Maannousun jatkuessa Hailuoto kasvaa aikanaan kiinni mantereeseen"
        -ei saa kasvaa sanoo varmaan vihreät, mitä sitten vastustaa. Ja näkyy vastustusta pengertiehen olevan käyttämättömilläkin.
        1000 asukasta, ja kesäisin saarelle saapuu yli 500 mökkiasukasta. Huikun lauttasatamasta on noin 21 kilometrin matka Hailuodon kirkolle ja noin 30 kilometrin matka tien päätepisteeseen Marjaniemeen.


    • kaaleppinen

      Miksei rakenneta erittäin kannattavaa pengertietä Vaasasta Ruotsin puolelle. Pari kääntösiltaa, niin että laivat pääsee kulkemaan. Tien molemmille reunoille tuulimyllyt, jotka tuottaisivat sähköä parin ydinvoimalan verran. Nykytekniikalla rakentaminen kävisi nopeasti ja helposti. Valtakunnan painopiste ja kuljetuslogistiikka muuttuisi tällöin ihan ratkaisevasti. Ilmeisesti valtapoliittisesta syystä tätä järkevää ja edullista hanketta ei toteuteta.

      • Ite.vaivasi.kannat

        Näkee että olet vasuri, koulu jäänyt kesken jo alaluokilla, älynpuutteen takia.


      • Huomiovaloillako
        Ite.vaivasi.kannat kirjoitti:

        Näkee että olet vasuri, koulu jäänyt kesken jo alaluokilla, älynpuutteen takia.

        No et sinäkään ihan täysillä valoilla kyllä tarinoittesi kanssa . . .


      • Tämä toteutuu joskus ihan luonnollista tietäkin. Maa nousee koko ajan merenkurkussa. Noin 2000 vuoden kuluttua Vaasasta pääsee suoraan kävellen Uumajaan. Perämerestä tulee iso järvi.


    • Bror-Erik1974odin

      Hienoa että hailuotolaisille saadaan kiinteä yhteys viimein mantereelle. Kiitos hyvästä päätöksestä,Hailuoto on hieno paikka!

      • Muuttuu oleellisesti huonompaan suuntaan, niin Pystyyn_kuollut tuolla kertoi perusteluineen.


      • Hassuja.setiä
        Turmiola.Tommi kirjoitti:

        Muuttuu oleellisesti huonompaan suuntaan, niin Pystyyn_kuollut tuolla kertoi perusteluineen.

        Paikallisille huonompaan suuntaan, kun pääsevät kulkemaan paremmin.
        On siinäkin mielipide.


    • Hyvähallitus

      Hailuodosta tulee varmasti suosittu asumispaikka Oulun laajentuessa.
      Jos vain rakennuslupia myönnetään.

      • Hailuoto on siis tarkoitus tuhota, ja tehdä siitä tavallinen rahakkaiden asumalähiö.


      • Haloo.nykyaikaan
        Turmiola.Tommi kirjoitti:

        Hailuoto on siis tarkoitus tuhota, ja tehdä siitä tavallinen rahakkaiden asumalähiö.

        Joskushan liittyy mentereeseen muutenkin.
        Sanoo herrat tietävät. Joko sitten uusi jääkausi ?

        Onhan näitä, tämä ei ole lähiö matkan takia.
        Nykyaikaan kuuluu olla tieyhteydet.
        Jos vaikka länsiväylälle lossi,
        kauhistus olisi suurta. Lossi veivaa minkä kerkiää.
        Lakkoa aina väliin, olisikin Ay liikkeelle herkkupaikka.


      • elukalle
        Turmiola.Tommi kirjoitti:

        Hailuoto on siis tarkoitus tuhota, ja tehdä siitä tavallinen rahakkaiden asumalähiö.

        Harmittaa ryssää?


      • noinhanasiaollee
        Turmiola.Tommi kirjoitti:

        Hailuoto on siis tarkoitus tuhota, ja tehdä siitä tavallinen rahakkaiden asumalähiö.

        Just noin, niin kuin Turmiolan Tommi sanoi. Eihän tuota siltarahaa muuten olisi myönnettykään, jos taustalla ei olisi herroilla vallata koko Hailuoto.
        Ketkut osaa nuo jutut, ja se on aivan varmaa, ettei tavallinen juntti saa edes ostaa tonttia tuolta, kyllä ne on jo kaavoitettu ökyrosvoille hyödynnettäväksi.
        Tuo lauttayhteys kylläkin olisi romanttisempi vaihtoehto, mutta pitää Audilla päästä kiireesti "alkoon ja pornokauppaan":))).


      • Halpa.ja.hyvä
        noinhanasiaollee kirjoitti:

        Just noin, niin kuin Turmiolan Tommi sanoi. Eihän tuota siltarahaa muuten olisi myönnettykään, jos taustalla ei olisi herroilla vallata koko Hailuoto.
        Ketkut osaa nuo jutut, ja se on aivan varmaa, ettei tavallinen juntti saa edes ostaa tonttia tuolta, kyllä ne on jo kaavoitettu ökyrosvoille hyödynnettäväksi.
        Tuo lauttayhteys kylläkin olisi romanttisempi vaihtoehto, mutta pitää Audilla päästä kiireesti "alkoon ja pornokauppaan":))).

        On siellä lääniä ja rantoja, niin herroille kuin narreilleikkin.
        Ei tila lopu. Eikä sinne nyt mitään kansainvaellusta tule, rantoja on muitakin alueilla.
        Saapahan perusasujat nykyaikaiset yhteydet, tärkeintä. Siinä turvallisuuskin nousee, kun oikeat maantie yhteydet.

        Aikanaan ollut asukkaita tuplaten, nyt tuhannen paikkeilla kesämökkiläiset puolet siitä.

        Tuskin nyt mikään ihannepaikka on asua, tuulinen ja hiekkainen. Sisämaassa parempia paikkoja.

        Kun työt alkaa, ne nykykonein menee nopsaan, kun merenpohja vielä matalaa tuossa kohtaa.
        Kalliomursketta kipaten, ja sitä riittää "Kiinaan" asti. Lähiseudun kivenmurskaamotkin pääsee jätekivestään, jos matka ei este.


      • kylvit

        Perustelut rahoittajille "antakaa meille lainaa, rakennamme sillan Hailuotoon, se on hyvä sijoitus"


      • kepu_maa
        Turmiola.Tommi kirjoitti:

        Hailuoto on siis tarkoitus tuhota, ja tehdä siitä tavallinen rahakkaiden asumalähiö.

        Kepu tekee siitä itselleen autonomisen saaren Ahvenanmaan malliin?


    • 2222333

      Hyvä ettei kaikki mene etelään, muutkin maksaa veroja, niitä aina kenkuttaa jolla itsellä kaikki lähellä.

    • PysyisiVainSaarena

      Menettää sekin kunta omaperäisyytenä kun muuttuu Oulun seudun nukkumalähiöksi. Saaren asukasluku tulee nousemaan nykysisestä vajaasta tuhannesta n.10000 asukkaaseen. Kuka enää sellaiseen paikkaan haluaa lähteä esimerkiksi lomamatkalla.

      En tiedä ovatko tehneet kyselyä siltahankkeesta paikallisilta asukkailta, mutta näin arvelumenetelmällä sanoisin, että kansa ei tykkää saarella vaikka kunnan edustajat grynderirahat silmissään sanovat muuta.

    • keputhassaarahaa

      Hailuodon kepuli-pengeryhteys on tarkoitus toteuttaa elinkaarimallina.

      Elinkaarimallia on arvosteltu köyhän miehen osamaksukauppana, joka syö budjettirahat pitkälle tulevaisuuteen. Sen sanotaan olevan kallis toteuttamismuoto, koska yksityissektorin toimijoiden tulee maksaa voittoa omistajilleen ja niiden lainarahoitus tulee aina kalliimmaksi kuin valtion. Myös elinkaarimallihankkeen tarjouskilpailuun liittyvät kustannukset ovat usein tavanomaista rakentamis- tai suunnittelu- ja rakentamishanketta korkeammat.- Wikipedia

      • Tarpeenmukaan

        Laitetaan Norjan malliin mukaan siltamaksu siksi aikaa kunnes se silta on maksettu.


      • NäinOnJombe

        Elinkaarimallilla tehtiin aikanaan moottoritie Järvenpäästä Lahteen.

        Diiliin kuului tien kunnossapito 15 vuoden ajan. Sen aikaa tie olikin loistokunnossa. Nyt kun on muutama vuosi menty Tielaitoksen kunnossapidolla, niin tie on urautunut ja päällyste reillä todella pahasti. Parempi maksaa vaikka enemmän ja pitää rakenteet kunnossa kuin luottaa valtion kykyyn hoitaa niinkin yksinkertaista rakennetta kuin moottoritie


    • Jämptiitä

      Minä ainakin äänestän heitä jotka hoitaaasioita, eikä makoile poliisiautojen edessä

    • hallitus-oikeassa

      Tosiasioita Hailuodon liikenneongelmista: Näiden perusteella päädyttiin silta-pengertie vaihtoehtoon.
      -Hailuodon lautta-alusten käyttökustannukset ovat 6 miljoonaa euroa vuodessa!.
      -Nykyiset lautta-alukset käyttöikänsä loppupuolella
      - toistuvat väyläruoppaukset rasittavat luontoa ja lisäävät kustannuksia.
      - lastauksineen puolen tunnin lauttamatka suuntaansa on työmatkan lisänä kohtuuton lisärasite saarelaisille.
      - Silta-pengertie maksaa itsensä 10 vuodessa.

      Eikö tässä ole tarpeeksi syytä päästää Hailuotolaiset liikennemotista?
      Jos joku sitä vielä epäilee kysyköön Raippaluotolaisilta tai Ruotsin Öölantilaisilta haluavatko he luopua sillastaan. Samalla voitte kysyä onko silta lisännyt vai vähentänyt Raippaluodon ja Öölannin turismia.

    • S24uomlaineN

      Hailuodossa kuljetaan veilä silloinkin kun Helsinki on jäänyt veden alle,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1526
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      20
      1026
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      946
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      886
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe