Perustin osakeyhtiön. Osakepääoma minimi eli 2500 euroa. Sillä ei tule olemaan vielä tämän vuoden puolella mitään toimintaa. Yritys on vain kaupparekisterissä, ei vielä missään muussa. Tilikausi on 1.1.-31.12. Koska en aloita vielä tämän vuoden puolella mitään liiketoimintaa, en hanki mitään tilitoimistoakaan tässä vaiheessa. ALV-velvollisten rekisteriin en hakeutune ainakaan ekana vuonna. Yrityksellä päätoiminimi (kaikki laillinen liiketoiminta) sekä pari aputoiminimeä, joista toinen liittyy avattavaan kauppaan ja toinen konsultointitoimintaan.
Vaikka mitään tuotteita tai palveluita ei vielä hetkeen myydäkään, pitänee tältä vuodelta tehdä tilinpäätös? Vientejä ei montaa ole.
Perustamiskulut 1.7. x euroa (maksettu minun henkilökohtaiselta tililtäni).
Yrityksen pankkitilin avaaminen 8.7. ja osakepääoman 2500 € siirtäminen pankkitilille. Tämän jälkeen yritys kaupparekisteriin virallisesti.
ELI: tarvitsisin jelppiä tämän vuoden kirjanpidon tekemiseksi ja ehdotuksia myös tässä vaiheessa käyttöön otettavista tileistä. Olisi hyvä, jos käytettäisiin apuna sitä standarditililuetteloa. Haluaisin jatkossa pystyä tarkastelemaan aputoiminimien tuloja ja kuluja omilta tileiltään.
Seuraavanlaisia maksuja on tehty tai tehdään:
Haluan perustamiskulujen määrän takaisin omalle tililleni. Mitä kirjoitetaan kuittiin/kirjanpitotositteeseen ja miten kirjataan kirjanpitoon? (Perustamiskulut siis maksettu ennen yrityksen pankkitilin avaamista PRHn sähköisen perustamistavan antaman järjestyksen mukaisesti.)
Yritystä ajatellen olin varannut jo etukäteen pari domainia toukokuussa omiin nimiiini eli ennen yrityksen perustamista. Olen maksanut niiden kulut (y euroa per domain) vuodeksi eteenpäin omalta tililtä. Siirrän domainit yrityksen nimiin ehkä jo tämän vuoden puolella. Miten jaksottaisin koko vuodesta jo maksetut kulut yritykselle? Mikä selite maksuun ja kirjanpitotositteeseen? Yksi domain on koko yritykselle (päätoiminimi) ja toinen aputoiminimeä varten (kauppa).
Hankin mahdollisesti jo tämän vuoden puolella yritykselle puhelimen ja puhelinliittymän. Ehkä myös tietokoneen, toimistotarvikkeita ja kalusteita toimistoon sekä hyllyjä ensi vuonna avattavaan kauppaan, joka toimii aputoiminimen alla. Miten kirjataan? Mitä seurauksia tulee, jos melkein koko pääoma tulee käytettyä tässä vaiheessa?
KIITOS JO ETUKÄTEEN! Tiedän että nämä ovat alkeellisia kysymyksiä, mutta opettelen näitä asioita vasta. Ja askele askeleelta! :)
Uusi vielä "pöytälaatikkoyritys" ja kirjanpito
14
2881
Vastaukset
- Mitä-olet-tehnyt
Kerro alkajaisiksi, että moneltako pieneltä tilitoimistolta olet pyytänyt alustavasti:
a) Tarjousta koko kirjanpidon toteuttamiseksi
b) Tuntiveloituksen hintaa, jos ostat heiltä opastavaa konsultointia vaikka 1h 2h verran.
Kun osaat noihin vastata, ja tiedöt paljonko ne sinulta siitä pyytävät, niin sen jälkeen voit vaikka palata tänenkin kyselemään. Joku täkäläinen saatata auttaa sinua puolela hintaa, verrattuna mitä yllä on sinulle tarjottu
Itse pitää tehdä alkajaisiksi kunnolla hommia, ja itsekin nähdä vaivaa. Eikä heti täysin heittäytyä muiden varaan ja neuvottavaksi.
Googleta erilaisia edullisia kirjanpito-ohjelmia ja alkavan kirjanpidon opastuksia ja muuta asiaan liittyvää. Kun olet nuo alussa kerrotut tehnyt ja tämän lisäksi, niin osaat jo kysyä paljon järkevämpiä kysymyksiä täällä.
Mutta tee ne omat PK-yrittäjän kotiläksysi nyt kaikkein ensinnä. Auta itse itseäsi niin pitkälle kuin mahdollista.- yrittäjänoviisi
Sinulla ei ole aavistustakaan siitä, olenko nähnyt vaivaa vai en.
Olisin vain halunnut saada varmistuksen omille ajatuksilleni esim. tileistä.
Samalla kun pidit saarnaasi, olisit voinut vastata minulle asiallisesti, jos kerran olet niin taitava. Mutta ei. Joten heippodei.
- yksinyrittäjä-35
tämänhetkiset kulusi ovat niin pienet ettei ole merkitystä "jaksottamisella".
Sama juttu "nimioinnillä"-selitteillä niihin muutamiin kuitteihin (kuluihin) mitä on tähän mennessä tullut. Näkyvät velkana yrityksellä -Sinulle. Näinhän se yrittämisen alussa on; omasta pussista yrityksen hyväksi...
Olet maksanut jo osakepääoman...olisi onnistunut myös abbortina (esim. kalusto...puhelin, tietokone, tulostin, toimistokalusteet jne. mitä yritystoiminnassa tarvitaan heti alussa ja et ota velkaa näitä hankkiessa (esim. ovat jo Sinulle?).
Tilitoimistoa suosittelen, esim. minulla yhden miehen yritys, liikevaihto n. 300t€, tilitoimisto kulut
n. 2500€/v....Tilitoimistoa valitessa onko tuttuja yrittäjiä joilta vinkkiä hyvästä pienestä (halvempi)
hyvästä tilitoimistosta.- B_ja_P
>Olet maksanut jo osakepääoman...olisi onnistunut myös abbortina (esim. kalusto
No ei olis onnistunut abborttina tää homma, abortteja tehdään lähinnä naisten klinikoilla ym.
Taasen apportti tarkoittaa rahan sijasta suoritusta jonakin omaisuutena tms. Näillä apporteilla sitä setelirahaa pystyy korvaamaan, yhtiötä perustettaessa. - yrittäjänoviisi
Yksinyrittäjä -35, Sinä edes yrittelit jotakin asiallista vastata. Kiitos siitä, vaikka en saanutkaan sitä apua mitä tarvitsin.
Apportti ei tässä tapauksessa ole käypä ratkaisu.
- yrittäjänoviisi
Pyysin vastauksia pariin asian hallitsevalle simppeliin kysymykseen.
Annan itse toisilla palstoilla ilmaiseksi neuvoja kysyjille asioista, joissa itse olen asiantuntija. Ja annan tosiaan vastaukset, en mainosta enkä viisastele.
En tarvitse tilitoimistomainoksia.- Sait-hyvät-neuvot
>> Pyysin vastauksia pariin asian hallitsevalle simppeliin kysymykseen.
Annan itse toisilla palstoilla ilmaiseksi neuvoja kysyjille asioista, joissa itse olen asiantuntija. Ja annan tosiaan vastaukset, en mainosta enkä viisastele.>>
No tuossa sait jo tyhjentävän vastauksen siihen jaksotuskysymykseesi. Toivottavasti ymmärsit vastauksesta edes muutamia sanoja päältä.
Arvaan että olet joku PC/IT-puolen hemmo. Tai kenties valokuvaharrastaja? Ja niitä omia PC-niksejäsi jakelet jossakin toisessa Suomi-24 ryhmässä ihan ilmatteeksi.
On vaan pikkasen eri kokoisia neuvoja ne PC-niksit, vaikka yrityksen peruskirjanpidon perusopettamiseen verrattuna.
Mutta hanki se suositeltu "Käytännön kirjanpitoa 2016" kirja itsellesi, niin siellä asiat on selostettuna. Juuri tuota lyhyemmällä selostuksella noita kysymiäsi kirjanpidon asioita ei voi tässä ryhmässä ohimennen sinulle selostaa.
Lukaise iltasella Soili Tomperin mainio kirja, niin saat saman tien kunnollisen vastauksen, epäselvään ja epämääräiseen kysymykseesi. - yrittäjänoviisi
Sait-hyvät-neuvot kirjoitti:
>> Pyysin vastauksia pariin asian hallitsevalle simppeliin kysymykseen.
Annan itse toisilla palstoilla ilmaiseksi neuvoja kysyjille asioista, joissa itse olen asiantuntija. Ja annan tosiaan vastaukset, en mainosta enkä viisastele.>>
No tuossa sait jo tyhjentävän vastauksen siihen jaksotuskysymykseesi. Toivottavasti ymmärsit vastauksesta edes muutamia sanoja päältä.
Arvaan että olet joku PC/IT-puolen hemmo. Tai kenties valokuvaharrastaja? Ja niitä omia PC-niksejäsi jakelet jossakin toisessa Suomi-24 ryhmässä ihan ilmatteeksi.
On vaan pikkasen eri kokoisia neuvoja ne PC-niksit, vaikka yrityksen peruskirjanpidon perusopettamiseen verrattuna.
Mutta hanki se suositeltu "Käytännön kirjanpitoa 2016" kirja itsellesi, niin siellä asiat on selostettuna. Juuri tuota lyhyemmällä selostuksella noita kysymiäsi kirjanpidon asioita ei voi tässä ryhmässä ohimennen sinulle selostaa.
Lukaise iltasella Soili Tomperin mainio kirja, niin saat saman tien kunnollisen vastauksen, epäselvään ja epämääräiseen kysymykseesi."No tuossa sait jo tyhjentävän vastauksen siihen jaksotuskysymykseesi. Toivottavasti ymmärsit vastauksesta edes muutamia sanoja päältä."
Oliko jälkimmäinen lause tarkoitettu jonkinlaiseksi kettuiluksi?
"Arvaan että olet joku PC/IT-puolen hemmo. Tai kenties valokuvaharrastaja? Ja niitä omia PC-niksejäsi jakelet jossakin toisessa Suomi-24 ryhmässä ihan ilmatteeksi. "
Väärin ja väärin.
"On vaan pikkasen eri kokoisia neuvoja ne PC-niksit, vaikka yrityksen peruskirjanpidon perusopettamiseen verrattuna."
Eri mieltä.
"Lukaise iltasella Soili Tomperin mainio kirja, niin saat saman tien kunnollisen vastauksen, epäselvään ja epämääräiseen kysymykseesi."
Olen kyllä lukenut. Ja taasen täytyy kysyä, oliko jälkimmäinen lause tarkoitettu jonkinlaiseksi kettuiluksi.
Ja ei, sieltä ei löydy vastausta kysymykseeni, koska ko. kirjan esimerkissä oletetaan, että ensin perustettaisiin pankkitili yritykselle, jolle maksettaisiin ensin pääoma ja sitten vasta rekisteröidyttäisiin PRH:n kaupparekisteriin. Sori, mutta kun sähköisessä rekisteröinnissä ei mene tuossa järjestyksessä.
- Perheyrittäjä
Ihan aluksi, osta pari kirjaa. Suosittelen Soile Tomperin Käytännön kirjanpitoa (2016), joka on lähempänä alkeisopetusta kuin Lassi Mäkisen Pienyrityksen tilinpäätös käytännössä (2003).
Molemmat hyviä, mutta aloita vaikkapa Tomperin kirjalla.
Tilikartasta minä aloittaisin (joskus aloitin). Käytännön kirjanpidosta voi karsimalla saada ihan käyvän tilikartan. Siinä selostetaan myös, mitä tarkoitusta varten eri tilit ovat. Eka tilikausi voi olla nyös 18 kk:n pituinen, kun kirjauksia on vielä vähän.
Noista kirjoista selviää jo aika paljon, mutta jos aluksi voi tuntua hankalalta löytää juuri tarvitsemaasi tietoa, kannattaa silti ponnistella.
Kirjanpito-ohjelmista en osaa sanoa, kun itsellä se on omaa tuotantoa. Näin olen välttänyt kaiken maailman kusetukset, ja ohjelma taatusti tekee sen mitä pitääkin. Tietysti pidän itse kirjanpitoamme, jolloin myös talous pysyy hanskassa, kun olen reaaliajassa tietoinen siitä.
Luin uudestaan aloituksesi. Ehdotan, että aloitat heti suoriteperusteisen kirjanpidon. Se tarkoittaa mm. velka- ja saamistilejä, jolloin mitään jaksotusongelmaa ei synny tilikausien vaihtuessa. Velat ja saamiset siirtyvät sellaisenaan vaihteen yli, jos niitä sattuu olemaan.
Ja pitkävaikutteisten lisäyksistä ja poistoista voit pitää kirjaa EXCELillä etenkin, jos niitä voit käsitellä könttänä.- yrittäjänoviisi
Kiitos asiallisesta kommentista. Olen kyllä lukenut noita kirjanpito- ym opuksia, ja ovat ihan ymmärrettäviä ja järkeenkäypiä. Ei todellakaan mitään rakettitiedettä. Mutta ei sieltä löytynyt vastauksia noihin erityiskysymyksiin, joita kysyin. Eikä niitä voi etukäteen hallita ja tietää, jos ei ole kirjanpitoa käytännössä tehnyt.
Muutoin ihan ok kommentteja sinulta, Kyseisiä asioita olen jo pohdiskellut, mutta koska varsinaisesti en "bisnestä" vielä aloita, kyselin nyt hiukan muita juttuja. Saamatta oikeastaan keneltäkään vastausta niihin kysymyksiin. Joten eipä täällä taida oikeasti olla ketään kirjanpitoa (sen tekoa, ei vain lukemista) hallitsevaa. So long! - Ent.elinkeinomies
yrittäjänoviisi kirjoitti:
Kiitos asiallisesta kommentista. Olen kyllä lukenut noita kirjanpito- ym opuksia, ja ovat ihan ymmärrettäviä ja järkeenkäypiä. Ei todellakaan mitään rakettitiedettä. Mutta ei sieltä löytynyt vastauksia noihin erityiskysymyksiin, joita kysyin. Eikä niitä voi etukäteen hallita ja tietää, jos ei ole kirjanpitoa käytännössä tehnyt.
Muutoin ihan ok kommentteja sinulta, Kyseisiä asioita olen jo pohdiskellut, mutta koska varsinaisesti en "bisnestä" vielä aloita, kyselin nyt hiukan muita juttuja. Saamatta oikeastaan keneltäkään vastausta niihin kysymyksiin. Joten eipä täällä taida oikeasti olla ketään kirjanpitoa (sen tekoa, ei vain lukemista) hallitsevaa. So long!Käy Kauppa- ja teollisuusministeriön (KTM) yrittäjäneuvojan puheilla. Ei maksa mitään. Tai jos kunnassa on elinkeinoasiamies, käy juttelemassa
- Perheyrittäjä
yrittäjänoviisi kirjoitti:
Muutoin ihan ok kommentteja sinulta, Kyseisiä asioita olen jo pohdiskellut, mutta koska varsinaisesti en "bisnestä" vielä aloita, kyselin nyt hiukan muita juttuja. Saamatta oikeastaan keneltäkään vastausta niihin kysymyksiin. Joten eipä täällä taida oikeasti olla ketään kirjanpitoa (sen tekoa, ei vain lukemista) hallitsevaa. So long!Luin vielä kertaalleen aloituksesi. Ei siitä ole kysymys, että täällä ei hallittaisi kirjanpitoa, vaan tilanteesi on sellainen, että jos haluaisi antaa sellaisia vastauksia, joita kaipaat, sitä ennen pitäisi selostaa pitkät pätkät kaikenlaista kirjanpitoon liittyvää. Ehkä paras tilanne olisi, että olet nokittain jonkin neuvojan kanssa. Minulla se tilaisuus oli aikoinaan, ja niin se parhaiten toimi. Vastaus kun synnyttää aina uuden kysymyksen ja niin edelleen.
Tarvitset aikanaan tilintarkastajan. Zuumaile jostakin sellainen, joka myös auttaa aloituksessa. Pyydä tarjouksia, joissa aloitusapu on mukana. Sekin toimii.
- VittuMikäValtio
99% varmuudella tulet sairastumaan alkoholismiin ja saat sydänkohtauksen. Jäät vaan velkaa valtiolle. Te hyödylliset idiootti rikolliset kapitalistit.
- Rahat.pois
Älähän nyt. Jonain päivänä tämä yrittäjä saattaa työllistää suuren joukon ihmisiä. Jotka sitten lakkoilemalla kuppaavat yrittäjän myöhemmin konkkaan. Työntekijät nauttivat eläkkeistään, yrittäjä on lopun ikäänsä velkasaneerauksessa ja velanperijät käyvät tervehtimässä säännöllisesti ja muulloinkin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911304Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221128- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50725- 33692
- 60689
- 50665
- 52657