Ihan omalla luvalla kirjoitan

ja kirjoitan mitä haluan. Tämä loppuosa ei mahtunut otsikkoon .

Täällä kirjoitetaan usein puhumisesta vaikka siitä ei olekaan kysymys. Jos puhuttaisi niin aika höpinä täällä olisikin.

Täällä kirjoitetaan erlaisista puheenaiheista, tällaista nimitetään keskusteluksi.

Olen aikojen kuluessa hirmuistuttanut SkillaNin ja Kahvipirtin kun olen väittänyt, ettei siellä keskustella vaan kerrotaan päivän töistä. SkillaniN luomus, Kahvipirtti on saanut ainutkertaisen palstamaineen ja suosion. Paljon on Skillan Kahvipirttejä rakentanutkin, joskus kai pirtti päivässä. On siinä meillä rakennusmestari naiseksi. Taitaa olla Lieksa pirttejä täynnä. Turun seudulle ei olla rakennettu yhtään pirttiä, ei edes Kahvipirttiä.

Miksikö minä en Kahvipirttiin kirjoita. Etkö osaa, kysytte? Eikö siltä näytä, mitä?

Nytkin istun pallilla ja kirjoitan. On minulla kaksi muutakin "pallia" joiksi miehen munia monikossa kutsutaan. Jäkimmäisillä palleilla en istu ne kun eivät ole onneksi vitja-sellaiset, kipeääkin tekisi ja palstakirjoitus häisriintyisi.

Sotkeudun sellaiseen suomen, jota en edes osaa. Jonkinlaista pakinan tapaista yritän usein. Anteeksi pyydän myös asiattomuuksiani ja hävittömiänl myös.

51

775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi Skillan menisi Lieksaan rakentamaan pirttejä, saati sitten Turkuun?Kotiseudulleen, tai lähistölle yleensä pirtti rakennetaan.

      Taas sinulta tällainen vali-vali aamunavaus ja nyt vuorossa kirjoitusten lisäksi Kahvipirtti. Mahtaa sinua harmittaa, kun oma kyhäelmäsi sortui heti. Taisi olla hiekalle rakennettu. Kahvipirtti on kalliolla.

    • Etkö koskaan ole kiitollinen siitä, että saat jotain loukkaavaa ruunesta kirjoittaa?

      • Oliko tuo kirjoittamani loukkaus sinusta? Olenko minä ainoa, joka olen loukannut sinua kirjoituksillani? Mielestäni sinä loukkasit enemmän Skillania ja Kahvipirtin olemassa oloa ja muka "pirtti päivässä"!? Ei koskaan niin ole tapahtunut.

        Ramoona kirjoitti tosi hyvin puhumisesta ja etenkin sen kuulemisesta.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        Oliko tuo kirjoittamani loukkaus sinusta? Olenko minä ainoa, joka olen loukannut sinua kirjoituksillani? Mielestäni sinä loukkasit enemmän Skillania ja Kahvipirtin olemassa oloa ja muka "pirtti päivässä"!? Ei koskaan niin ole tapahtunut.

        Ramoona kirjoitti tosi hyvin puhumisesta ja etenkin sen kuulemisesta.

        Olen ollut palstalla merkittävän pitkään. Tiedän Kahvipirttien historiastakin paljon. Paljon näitä virtuaalisia Kahvipirttejä Skillan rakensi, nyt vain reaalisesti avaa sääkuvailuillaan.

        Rakastan suorastaan mielipiteitä. Itsekin niitä mielelläni esitän. Olen samaa mieltä, ei ole mielipide ollenkaan. Voisi jättää kirjoittamatta.

        Kirjoitin, ettei palstalla puhuta. Täällä kirjoitetaan tekstejä, jotka voivat kyllä olla puhutteleviakin.

        Olen ilmeisen epäselvä kirjoitteluissani, niin epäselvä, että tarvitaan joku toinen kirjoittaja selittämään kuvauksiani. Nyt kirjoitan siis kirjoittelustani, joka päättyy aikanaan ja olisi saanut päättyä kainiimmin ja asiokkaammin.

        En ole katkera, surullinen vain. Jokaisella on kohtalonsa, minullakin. Saan kuulemma ansioni mukaan.

        Ylisuurien ansioiden välttämiseksi lopetan tällä kertaa.


    • Ramoona_

      Kyllä teksti puhuu ja joskus jopa puhuttelee, se voi olla paljonpuhuvaa tai täysin sisällyksetöntä, tyhjää onttoa höpinää . Hiljaisuuskin puhuu, sehän todettiin äskettäin aloittamassasi ketjussa. Sisäinen äänemme puhuu omanatuntona, erotamme oikean väärästä. Sisäisellä puheella voimme myös tsempata itseämme.

      Luonto puhuu meille, jos herkin sydämin kuuntelemme. Heti tulee mieleen mestarirunoilija Eino Leinolta montakin esimerkkiä :

      Tarinoivat metsän tammet/ puu puheli, kukka kuuli / köyhä sen todeksi luuli.

      Minä kuulen kun kukkaset kasvavat / ja metsässä puhuvat puut /minä luulen nyt kypsyvät unelmat / ja toivot ja touot ja muut.

      Pohjoinen puhuu, myrskyhyn aurinko vaipuu/ jää punajuova/ kauneuden voimaton kaipuu.

      Teot puhuvat puolestamme, vääjäämättä. Eleemme ja ilmeemme puhuvat enemmän kuin uskommekaan. Moni hiljainen todiste puhuu vakuuttavasti : sankarihautojen rivistöt, pakolaisleirit , fossiilit, sortuneet rakennukset, palatsit, muurit, jätekasat. Mitä sanottavaa onkaan taiteella ja tähtitaivaalla meille !

      Laajennan vielä sanan merkitystä. Kun pienenä satutin polveni , äiti otti syliin ja puhui lohduttavasti , hänen puhtaan, vastasilitetyn esiliinansa tuoksu ja hellät kädet puhuivat äidin olemuksesta. Sitten hän vielä sanoi, että puhuu pipiin. Niin äidin pieni puhallus paransi kivun ja harmin, ja juoksin taas puhurina leikkeihini.

      • Mia-mummi

        Puhuu ja ppuhaltaa on aikaisemmin ollut sama asia, runossakin "pohjoinen puhuu..."

        Meillä äiti aina puhalsi haavaan, polveen tulleeseen verestymään ennen kuin laittoi siteen.


      • Kyllä minäkin puhumisen tunnen ja senkin kuinka kirjoitettu teksti puhuu puolestaan, mikäli on riittävän hyvin kirjoitettu.

        Ei täällä kuitenkaan puhuta vaan kirjoitetaan. Tämän palstan kirjoitetut tekstit puhuvat harvoin puolestaan, rehellisesti tunnustaen myös omani.

        Olkaa puhuttelevia teksteinenne, mutta älkää täällä ruvetko höpisemään.


    • Pitänee minunkin osallistua, joskin Kristiina23:n terävästä kynästä aina tulee kiinnostavan rohkeita huomioita!
      Ramoonan herkkys taas kauneimmillaan ilahduttaa ketä tahansa, ja ikävähän sinulle tulisi, jos vallan jättäisin huomiotta aloituksesi.

      Niinhän me teemme, kirjoitamme siitä mikä on mielessämme, jakamalla ne tulee yhteiseen tietoisuuteen, ja yksinäisyys lieventyy. On niin monia asioista jotka kiehtoo mieltämm, ja joskus olemme itse kukin: " Kyllä minä niin mieleni pahoitin"

      Toipuminen sinulla Fenix linnun lailla, on ihailtava ominaisuus, hyvää jatkoa sillä tielläsi!

      PS: Olen odottanut mattojani pesulasta, vihdoin ne tulivat,..heippa taas!

      • PS.

        Saat anteeksi asiattomuudet ja hävyttömyydet siinä samassa! 😂💦💦

        Kahvipirtti on minulle rauhan tyyssija, sinne kirjoittaessaan ei tarvitse odottaa juurikaan sivuhuomautteluja, 🌿🌷hyväntahtoinen yhteisö🌻🌹


    • Lorenaa

      Pitäisi vain huomioida juttuja lukiessa, vanhaa sanontaa muistaen."Jokainen lintu laulaa omalla äänellään!" Pidän siitä että jokaisen kirjoittajan tarinasta nousee esille krjoittajan oma sielunmaisema, millainen se sillä hetkellä on.

      Palstakirjoittajana olen oppinut pitämään, "suuni soukemmalla, toteamalla, olemme kaikki erilaisia yksilöitä, meitä ei ole samalla muotilla valettu!" Oppinut olen juttuja lukiessa
      havaitsemaan monen-, monenlaisia mielenmaisemia, siksi arvostan jokaista kirjoitusta, Emme kait ole joka hetki niitä suloisia, siloposkia, lempeitä mieleltämme, mutta kitkerän katkerat ilmaisut eivät aina ole hyväntavan mukaisia.
      Lähimmäisiä emme voi muuttaa, itseämme voimme muuttaa siedettäväksi kanssakulkijaksi!
      Muutos lähtee aina itsestä, jos tuntuu muutettavaa olevan..

      Uudet ketjut ovat aina tervetulleita palstalaisia viihdyttämään, aina niistä löytyy päivän-, ja mielenvirkistystä avaamaan uusia näköaloja maailman muutoksiin.

      jk. En tiedä mistä johtuu kirjoitusten huono tuleminen palstoille? Saa pari kertaa yrittää lähettää juttua, kun ei mene, niin ei mene eteenpäin.

      • Kiitos-

        Lorena, kunnioitat meitä jokaista, niin teen minäkin, vain ikävien toisten henkilöön menevien loukkaajien kirkoitukset poislukien.


      • Jatkan-vähän

        Kahvipirtti on paras, turvallinen, viisaiden ihmisten keskusteluryhmä.


      • eipäsiltävaikuta
        Kiitos- kirjoitti:

        Lorena, kunnioitat meitä jokaista, niin teen minäkin, vain ikävien toisten henkilöön menevien loukkaajien kirkoitukset poislukien.

        Jaaaa, et sinä lorenaa ainakaan itseäsi ainakaan kunnioita. Ja kyllä on tulikiven katkua saatu maistaa jos on uskaltanut joku frouvan edesottamuksia arvostella.


    • Äimistynyt

      Miksi täällä pitäisi olla jonkun lupa kirjoittaa? Kenen?

    • Mia-mummi

      Minäkin kirjoitan ihan omalla luvallani tähän muiston teatterista, näytelmästä joka ei ihan heti unohdu.

      "Meidät on tehty samasta aineesta kuin unelmamme, ja uneen päättyy
      tämä lyhyt elämämme."
      Shakespearen 'Myrsky'-näytelmän lopussa Esko Salmisen Prosperona
      yleisölleen lämpimästi lausuma ajatus.

      Vaikka aikaa on kulunut, näytelmän salaperäisen saaren lumo säilyy
      mielessä. Prospero on saanut yhteyden ilman henkeen Arieliin
      ja lukuisiin muihin luonnonhenkiin. Ariel oli joutunut vangiksi,
      Prospero vapautti hänet saarelle tultuaan.

      Sibelius on säveltänyt Myrsky-näytelmään musiikin.

      - - -

      • Ramoona_

        Kansallisteatterin Myrsky on minullekin merkittävä teatterielämys, ja muistan vuodenkin 1995, kuopustytär vietiin katsomaan näytöstä hänen 15-vuotispäivänsä kunniaksi. Nuori neito oli iki-ihastunut, niin me muukin perhe. Minulle jäi mieleen sadunomainen, vangitseva yleistunnelma, näyttämön ja katsomon välinen yhteys. Istuimme melko edessä, ja Esko Salmisen äänessä sekä katseessa oli koskettava lämpö, kuten kerrot, hän puhui suoraan yleisön sydämiin. Suomennos oli Arto af Hällströmin, ennen olin eri muodossa kuullut nuo sanat, mutta tämä suomennos oli juuri paikallaan näytelmän loppusanoiksi. Vaikka itse näytelmä oli aikamoista kohellustakin juonitteluineen ja petoksineen, oli paholaismainen Calibankin, nuo loppusanat kokosivat kaiken sovintoon, rauhaan. Kaikkein vaikuttavin oli kuitenkin luonnonvoimien henki Ariel, jota esitti Katariina Kaitue. Muistan hänen naurunsa helinän, liehuvat sinisävyiset vaatteet ja ilmavan liikehdinnän , hän oli todellakin aito Hyvä Haltiatar, kaunis ja hyvän puolella, sovitteleva. Tosin taisi hänkin juonittelut osata ja vetää oikeista naruista, mutta hyvän asian puolesta :). Teatteritekniikka tehosteineen oli jo varsin kehittynyttä, mutta ei onneksi pääosassa.

        Olen menossa kuun lopulla katsomaan hienoksi remontoituun Helsingin Kaupunginteatteriin Myrskyluodon Maija - musikaalia. En tarkoituksella ole lukenut arvosteluja, jotta saan muodostaa oman näkemykseni avoimin mielin. Anni Blomgvistin kirjat ovat tuttuja, Ahvnenamaan saaristossa on veneilty. Lasse Mårtensonin musiikki on syvästi vaikuttavaa, ja katsoinhan aikanaan tv-sarjan. Odotan paljon.


      • Mia-mummi

        Hyvä kerronta tuosta teatterielämyksestä, näytelmästä, jonka tunnelma jäi mieleen!
        Esko Salminen oli paikallaan Prosperona sen lämpimyytensä vuoksi.

        Minullakin on liput Myrskyluodon Maijaan, menemme lokakuussa sen kokemaan vähän isommalla joukolla.. Pidän siitä Laase Mårtensonin musiikista.


      • kolumnisti

        Hesari arvosteli surkeaksi.


      • Mia-mummi

        Totta, elokuun lopulla oli kritiikki, joka ei antanut arvoa "pahviseksi" arvostellulle esitykselle.
        Musiikkia silti kehuttiinkin.


      • Jatkan-vähän

        yksi ystävistäni kävi jo sen katsomassa. Hän oli HS:n arvostelun kanssa samaa mieltä.


      • Valma...Vantaalta

        Ikävää että myrskyluodon Maija on noin huonoksi arvioitu, kun lipun hinta on 78 euroa.


    • Kattleija

      Sitä vartenhan palsta on olemassa että sivustoille joille myydään paljon mainostilaa saadaan runsaasti kävijöitä. Kävijämäärillä houkutellaan ostamaan mainostilaa.
      Eli hyväntekijöitähän tässä ollaan. Ylläpito tuskin on kiinnostunut mitä täällä kirjoitellaan, toki joutuvat vastuuseen elleivät lakia noudata.
      Säännöt on myös kirjoittajille laadittu, mutta kirjoittaa voi sama henkilö vaikka kuinka monella nimimerkillä. Rekatakin voi monta nikkiä jos tahtoo esim. poistunut Pilmari ym.
      Jos on oikein ahkera kirjoittaja niin mikä estää olemasta moninikkinen. Johan huomauteltaisi jos aina yhtä ja samaa nimeä käyttäisi, itseäänkin alkaisi nolottaa. Voi myös noin suojata itseään.
      Kun noin tekee voi vaikka tehdä ihka oman aloituksen ja tehdä pitkän ketjun ihan itse.
      Täyttä suojaa moninikki ei kuitenkaan pysty saamaan, sillä tyyliään on vaikea muuttaa. Lukija oppii tunnistamaan kirjoittajan tämän lempiaiheistaan ja mielipiteistään ja monista muista aina toistuvista seikoista esim. suhtautuminen kritiikkiin ym.
      Siis eipä tänne lupia tarvita ainakaan muilta palstan kuluttajilta.

    • reppuriika

      Lienetkö lukenut , mutta toisessa ketjussa lupasin rukoilla Ruunen puolesta päivittäin, että hyvää ja ihanaa saisi tapahtua sinun elämässä.

      • Kauniita ovat ajatuksesi. Rukoilit siis hyvää ja ihanaa Kat-leijan elämässä. Niintoivonminäkin.


    • Ei tarvitse lupaa, ei. Vain väljästi se on vain ylläpidon harkinnassa, mihinkä puttuu. Voisiko sitä nimittää "vallattomaksi meiningiksi?"

      Aloitukseeen: Ruunemanni jaksaa Kahvipirttiä käsitellä. Ihan tuntuu olevan "kivi kengässä". "Nytkin istun pallilla ja kirjoitan. On minulla kaksi muutakin "pallia" joiksi miehen munia monikossa kutsutaan. Jäkimmäisillä palleilla en istu ne kun eivät ole onneksi vitja-sellaiset, kipeääkin tekisi ja palstakirjoitus häisriintyisi." Näyttää siltä, että taitaa vahingossa istahtaminen tapahtua "vara- palleillekin." No joo...siksi tähän aloitukseen sotkeennuin, koska suurimman osan vähäisestä kirjoittelustani lähettelen Pirttiin ja sen on tullut selväksi, että Pirtissä ei osata keskustella. Näin Ruunemannin mukaan. Vastaan vain, että kukin tapojensa, mieltymystensä ja ajankäyttönsä mukaan.

      Ruunemanni kirjoittaa:"Rakastan suorastaan mielipiteitä." Hyvä on, mutta pitääkö siinä mennä tuputuksen puolelle? Muutoin näistä "rakkausasioista" ymmärrän kovin vähän. Onhan sekin sivistyksen puutteeni, ei tosin ainoa.

      Ja vielä lopuksi Ruunelta: "En ole katkera, surullinen vain. Jokaisella on kohtalonsa, minullakin. Saan kuulemma ansioni mukaan. " Luulen, että hyvin monet arvostavat pitkää kirjoittelu-uraasi täällä, niin myös minä vaikka sillä nyt on hyvin vähän merkitystä. Päivän "perhosia", vai pitäisikö "torakoita" ei marttyyriksi heittäytyminen lepytä. Kaikesta huolimatta, toivon hyvää jatkoa edelleen!

    • Luvan.kanssa

      Minä kirjoitan vaimon luvalla. Sen mielestä olen pahanteosta pois kun istun koneella.

    • Siispä anna toistenkin kirjoittaa ihan omilla luvillaan äläkä arvostele heidän kirjoitustaitojaan, keskustele asioista ilman omakehun eri vivahteita. Toisaalta on syytä muistaa, etteivät vikipedian otteita sen paremmin kuin toisten blogejaktaan ole asianmukaista lainata ilman mainintaa tietolähteestä.

    • Kahvipirtissä näkyy lähes aivoja ilman olevat ihmiset, tämä vain kerran asiasta.

      • Kiipeähän puuhun katsomaan, jos siellä sattuisi olemaan vielä yksi banaani!


    • Mistähän mahdoin saada aiheen "kirjoittaa luvan kanssa". Taisin tehdä tuon ihan luvatta kuitenkin. Varokaa minua palstapaholaista.

      Kahvipirtistä: Ei minulla ole mitään kiviä kengässä Kahvipirtin suhteen, sukissa on reikä muuten vaan.

      Yritän vielä perustella näkemystäni..

      Jos SkillaN sisustaa pirttiä kauniiksi ja viihtyisäksi, se ei ole keskustelua. Ei myöskään jonkun halonhakkuu, siivoaminen tms.

      Kahvipirtissä on kehittynyt oma kirjoittajakuntansa Skillanin johdolla. SkillaN on kehitynyt kirjoittajana paljon. Anteeksi epäpätevä mielipiteeni!

      Skillan on tehnyt palstalla kulttuuriteon malliksi muille. Seuraan palstatapahtumia hyvin tarkkaan ja huomaan enemmän kuin luulette.

      Palstan mahtikirjoittajat, Makriina ja Ramoona, ovat kirjoituksillaan osoittaneet Kahvipirtin arvon. Tunnustukseni muillekin kirjoittajille, nimiä mainitsematta.

      Krisoikaa nyt muut osaltanne. Yritän toteuttaa toiveenne ja siirtyä vanhuuden lepoon. Kaikkea sitä tulee luvanneeksikin.!?

    • Sanonpa sanasen, jos keskustelua ei ole se, kun joku kertoo tekemisiään ja siitä toinen omiaan, ainakin livenä siitä kehkeytyy keskustelu ja se rönsyilee.
      Jos keskustelua on kulttuuri, politiikka tai uskonto, keskustelu syntyy näistäkin mielipiteiden vaihdolla, eikö?
      Väittelyksi menevä oman itsensä esiintuominen ja arvostelu, enpä katsoisi niitä hyviksi keskustelu aiheiksi.
      En tavallaan puutu pirttiin kohdistuviin arvosteluihin, mutta nyt oli liian paljon asiaa pirtistä, tiedän jo etuudestaan, että et pirtistä tykkää, tämän tyylinen jakaa palstalaisia ja riitely on ovella.
      Kirjoittelemme niin kauan kuin intoa riittää, kuka tykkää, kuka ei ja mitä omaan persoonaani tulee, ei siihenkään mitään parempaan suuntaan ole näkyvissä;)
      Oikein mukavaa syksyä sinulle.

      • Onneksi sinäkin tulit sanomaan sanasen. Minä jo aikaisemmin hieman moitin ruunea, mutta se olikin loukkaus häntä kohtaa, ei siis eriävä mielipide, saati sitä kuuluisaa keskustelua. Hyvä Skillan! Jatketaan vain Kahvipirtti keskustelua ja juodaan kaffeet.


      • En minä riitaa ole synnyttämässä. Me näemme asiat erilaisina ja sillä siisti.


    • Ramoona_

      Vai mahtikirjoittajiin luet minut, kaikkea sitä kuuleekin ! Puuta heinää nyt puhut ja melkein suututti ensin , mutta naurattaa kuitenkin. Makriina on yhteiskunnallisesti kantaa ottava , selkeästi mielipiteet ilmaiseva, hänellä on myös loistava huumorintaju, joka ei kaikille aukea.
      Sekoitat nämä meidän nikkimme, enkä siitä kaunaa kanna, en ylipäätään vakavikkona täällä palstalla liiku, en edes kuulu vrsinaisiin palsta-aktiiveihin, laiska aloitusten tekijäkin.

      Olen tällainen sanojen pyörittelijä, nautin kielen keinoista ja mahdollisuuksista , tämä palstakirjoittelu on yksi pieni osa sitä. Keskustelustakin minulla on ihan eri näkemys kuin sinulla. Kahvipirtissä piipahdan nimenomaan keskustelemassa, kertomassa kuulumisiani , lukemassa muiden kuulumisia ja mielipiteitä ajankohtaisista asioista. Siellä kuulee myös kiinnostavia muisteloita ja kannanottoja - nimenomaan kuulee jokaisen omalla äänellään kertovan ja Skillan ottaa kaikki tasapuolisesti huomioon, koska osaa kuunnella . Hänen oma kerrontansa on eloisaa , samoin muidenkin siellä kirjoittavien.

      Netissä on joka asiasta sälää ja varmasti piinkovaa ydinasiaakin, mutta yksi auktoriteettini on vanha kunnon Nykäri, Nykysuomen sanakirja, miulla Porvoossa WSOY:n laakapainossa vuonna 1966 painettu 3-osainen sarja. Siellä sana keskustella määritellään näin :

      Vaihtaa mielipiteitä jstkn.
      1. puhella, jutella, haastella, pakista; neuvotella
      2. käsitellä kokouksessa

      Lisäksi on esimerkkejä verbin käytöstä, kuten keskustella vilkkaasti, henkevästi. Kysymys on loppuun keskusteltu.

      Ruune, olisiko eduskunnan kyselytunti mielestäsi oikeaa keskustelua ? Siellä naispuolinen arvoisa puhemies jakaa puheenvuorot , sitten tivataan, penätään, intetään , vatkataan , vaahdotaan, toistetaan, vastauksia ei kuunnella...eikä koskaan tule valmista.

      • Kyllä minuakin karmaisi "mahtikirjoittajan" titteli. Ensi ajattelin sivuuttaa sen vaitiololla, mutta kun nyt Ramoonakin kommentoi, voin minäkin toivoa, että tämän saa vastaanottaa huumorilla.

        Ramoona osaa monin tavoin pyöritellä sanoja, minun sen sijaan on pidettävä asialinja tiukalla, koska muuten sorrun liian laveaan tekstiin.

        Olet Ruune varmaan jonkin matalapaineen kourissa, kun olet pitkään vain miettinyt omaa mielentilaasi. Muut eivät koe sitä keskustelun avaukseksi. Olet jäänyt vastauksia vaille. Toivon, että kirkkaat syyssäät saavat mielesi virkoamaan tämän sadekauden jälkeen.

        "Jokainen ihminen on laulun arvoinen", musisoi Veikko Lavi aikanaan. Löysin laulun YouTubesta, mutta en osannut linkittää tänne.
        Yhtykäämme kuitenkin kertosäkeeseen!


    • Minun lienee turha edes yrittää vastata. Kiitos osallistumisestasi!

      • Minun sivistykseni on hyvin puutteellista. Supistettu kansakoulu ja tekniikkaa ,
        siinä kaikki.

        Keskustelun lähtökohtana esitetään asia josta keskustellaan tai halutaan keskusteltavan. Keskustelun pohjana on Ylläpidon ehdottama otsikko.

        Kahvipirttiäkin pidetään otsikkona, otsikkona mille.

        Nyt olen kirjoittanut jo liikaa.


      • Otsikko ylläpidolta;
        "70-vuotiaiden leppoisa kahvipöytä. Liity rohkeasti mukaan keskustelemaan!"

        Sinun, ruune, esittämä versio tuosta;
        "Keskustelun lähtökohtana esitetään asia josta keskustellaan tai halutaan keskusteltavan. Keskustelun pohjana on Ylläpidon ehdottama otsikko."

        Minä ajattelen asian näin.
        Kuvittele itsesi johonkin kahvikutsuille, tai vaikkapa sukujuhlille, jossa ystävät kokoontuu yhteiseen kahvipöytään. Antaako siellä joku, tai kuka, aiheen, josta s a a keskustella "leppoisassa kahvipöydässä"? Poikkeusta ei tee edes hautajaiset, koska sielläkin, kun viralliset seremoniat on ohitettu ja siirrytään kahvipöytään, niin alkaa jo löytyä vainajastakin muuta, kuin niitä hyviä puolia.

        Lukemattomat kerrat olen istunut esim. Marttojen kudontapiirissä tai kyläkokouksissa ja kuulisit vain, kuinka siellä keskustelu etenee, kun pöytäkirjat on luettu ja laadittu uudet ja siirrytään kahvipöytään.

        Yleensä se menee niin, että vaihdetaan ensin säätiedot, sitten omat kuulumiset ja mahdolliset "maailman/kylän tapahtumat, kunnes, ...niin,....siitä asiat voi edetä poissaolevan "kuulumisiin", jotka kaikki tietävät paremmin, kuin ao. itse, joten on syytä pysyä aina mukana!DD

        Kahvipirtti on siitä hieno/upea, että kukaan ei uskalla arvostella poissa olevaa. Poikkeuksen teet sinä ruune, joka ilmeisesti haluat kuulla vain ne juorut.

        Miksi korostat aina tuota supistettua kansakoulua, koska on sinullakin ollut mahdollisuus opiskella vaikka mitä ja lisää olisi, kun netti on keksitty, että voi kotona istua ja piereskellä opiskellessaan.

        Toinenkin korostamasi asia on tuo, että olet ollut kauan täällä kirjoittamassa. Olitko jo Surfin aikaan ja mikä oli se toinen pulju? Ainakin lapseni oli silloin Turussa luomassa näitä sivustoja ja kyseli välillä minulta, että kuinka ymmärrän minkin asian ja kuinka "vanhukset" voi sen ymmärtää??


      • vanhakamus
        Ruuneman kirjoitti:

        Minun sivistykseni on hyvin puutteellista. Supistettu kansakoulu ja tekniikkaa ,
        siinä kaikki.

        Keskustelun lähtökohtana esitetään asia josta keskustellaan tai halutaan keskusteltavan. Keskustelun pohjana on Ylläpidon ehdottama otsikko.

        Kahvipirttiäkin pidetään otsikkona, otsikkona mille.

        Nyt olen kirjoittanut jo liikaa.

        Voi vanha Ruuneperi! Älä ain viitti jankutta samoist assioist, ku ei ne mikskän muuks muutu!🙄 Annetan noitte kahvpirttiläiste kirjotta rauhas, munst on mukavaki lukke heijä touhuistas, ku oma touhumine ruppe jo jäämä aik vähäseks. Iha kunnioita niire tekemissi, mist nee saavakki niimpal enerkia päivässess?
        Mum päivän ko on ain sitä sama, et viittiks tehrä vai ei viit?😄Mää muute näin sunt yks päiv Raisios, mut en viittiny peljästyttä sunt, ollan muute vanhoi tanssikaverei Uitult ja jostam muustaki paikast! Äl ny peljästy, ei mee mittän muut olla tehty, ko vähä vaa tanssahrettu, kiva ol kuiteski!😋Voik kuule paksust ja älä murehri turhhi, elämäät tämä vaa o. 😤
        Ens kerral kyl moikkan sunt!🤗 Tervessi vaa!


      • Kristiina23 kirjoitti:

        Otsikko ylläpidolta;
        "70-vuotiaiden leppoisa kahvipöytä. Liity rohkeasti mukaan keskustelemaan!"

        Sinun, ruune, esittämä versio tuosta;
        "Keskustelun lähtökohtana esitetään asia josta keskustellaan tai halutaan keskusteltavan. Keskustelun pohjana on Ylläpidon ehdottama otsikko."

        Minä ajattelen asian näin.
        Kuvittele itsesi johonkin kahvikutsuille, tai vaikkapa sukujuhlille, jossa ystävät kokoontuu yhteiseen kahvipöytään. Antaako siellä joku, tai kuka, aiheen, josta s a a keskustella "leppoisassa kahvipöydässä"? Poikkeusta ei tee edes hautajaiset, koska sielläkin, kun viralliset seremoniat on ohitettu ja siirrytään kahvipöytään, niin alkaa jo löytyä vainajastakin muuta, kuin niitä hyviä puolia.

        Lukemattomat kerrat olen istunut esim. Marttojen kudontapiirissä tai kyläkokouksissa ja kuulisit vain, kuinka siellä keskustelu etenee, kun pöytäkirjat on luettu ja laadittu uudet ja siirrytään kahvipöytään.

        Yleensä se menee niin, että vaihdetaan ensin säätiedot, sitten omat kuulumiset ja mahdolliset "maailman/kylän tapahtumat, kunnes, ...niin,....siitä asiat voi edetä poissaolevan "kuulumisiin", jotka kaikki tietävät paremmin, kuin ao. itse, joten on syytä pysyä aina mukana!DD

        Kahvipirtti on siitä hieno/upea, että kukaan ei uskalla arvostella poissa olevaa. Poikkeuksen teet sinä ruune, joka ilmeisesti haluat kuulla vain ne juorut.

        Miksi korostat aina tuota supistettua kansakoulua, koska on sinullakin ollut mahdollisuus opiskella vaikka mitä ja lisää olisi, kun netti on keksitty, että voi kotona istua ja piereskellä opiskellessaan.

        Toinenkin korostamasi asia on tuo, että olet ollut kauan täällä kirjoittamassa. Olitko jo Surfin aikaan ja mikä oli se toinen pulju? Ainakin lapseni oli silloin Turussa luomassa näitä sivustoja ja kyseli välillä minulta, että kuinka ymmärrän minkin asian ja kuinka "vanhukset" voi sen ymmärtää??

        Kahvipöydästä näinä päivinä vielä:
        Tapaan muutamia ikäisiäni ihmisiä kerran kuussa vuorotellen kunkin kahvipöydässä. Jokainen on dieetillä, joten pöydässä on sitten parit piirakat, pullat ja paakelsit, joita ei kukaan voi syödä, kun on kolesteroolit, diabetes ja lääkitykset, ja happovaivat... ja sitten päästäänkin iloiseen keskusteluun viime aikojen terveysongelmista, kuka missäkin tutkimuksessa on käynyt ja mitä lääkkeitä vaihdettu.
        Joskus ei voi kun nauraa, ja minun on pakko hävetä, kun minulle ei ikinä tapahdu niin dramaattisia asioita kuin monelle muulle. Yksi sairaalassa kävijä jaksaa kertoa huumorilla tutkimuksista ja sattumuksista, ja välillä tapaamisemme siirtyvät aikojen päähän, kun tämä ystävämme lennätetään piipaalla sairaalaan jopa kaksi kertaa viikossa. Jaksaa nauraa itsekin kohtalolleen.
        Siinä sitä leppoisaa kahvipöytää kerrakseen, ja meillä on aina ihan hirveän hauskaa. Jokainen kerta voi olla jollekin se viimeinen. Eipä synkistellä. Kolme meistä on jo lähtenyt. Tiivistämme sitten vain. Yksi on jo 90-vuotias, mutta sinnittelee yhä, autonkin möi vasta vuosi sitten.

        Siinä minun kahvipirttini. Skillanin pirtissä on tiivis porukka, johon on vaikea soluttautua.
        Oma porukkani myös, ei siihen osaa uusia kutsua edellisten tilalle.


      • niimääkiole
        vanhakamus kirjoitti:

        Voi vanha Ruuneperi! Älä ain viitti jankutta samoist assioist, ku ei ne mikskän muuks muutu!🙄 Annetan noitte kahvpirttiläiste kirjotta rauhas, munst on mukavaki lukke heijä touhuistas, ku oma touhumine ruppe jo jäämä aik vähäseks. Iha kunnioita niire tekemissi, mist nee saavakki niimpal enerkia päivässess?
        Mum päivän ko on ain sitä sama, et viittiks tehrä vai ei viit?😄Mää muute näin sunt yks päiv Raisios, mut en viittiny peljästyttä sunt, ollan muute vanhoi tanssikaverei Uitult ja jostam muustaki paikast! Äl ny peljästy, ei mee mittän muut olla tehty, ko vähä vaa tanssahrettu, kiva ol kuiteski!😋Voik kuule paksust ja älä murehri turhhi, elämäät tämä vaa o. 😤
        Ens kerral kyl moikkan sunt!🤗 Tervessi vaa!

        On ihaku raumlaine flikkalaps. Olsis kiva kuulla et oleks sää sää.
        Terveissi sull Turust. Ne trffit Turn toril jäi meilt tekemät sillo joskus.


    • Vastaan, arjessa elämisille;)

      • ihmettely-aihetta

        Onko sinulta ehtoisa emäntä kysytty jotakin?


      • ihmettely-aihetta kirjoitti:

        Onko sinulta ehtoisa emäntä kysytty jotakin?

        Hän kirjoittaa ihan omalla luvallaan! Asiattomiin letkauksiin asiattomat vastastaukset.


      • ihmettely-aihetta
        kassataiteilijansihti kirjoitti:

        Hän kirjoittaa ihan omalla luvallaan! Asiattomiin letkauksiin asiattomat vastastaukset.

        Oletko yritänyt ottaa suojeluenkelin maineen siivillesi. Ei muuten onnistu! Mene sinne möksään jone kulu


      • ihmettely-aihetta kirjoitti:

        Oletko yritänyt ottaa suojeluenkelin maineen siivillesi. Ei muuten onnistu! Mene sinne möksään jone kulu

        Ei ole ilmennyt mitään tarveta levitellä siipiä. ei edes sinun vuoksesi. Enemmistö täällä vain on todennut, että tänne kirjoittaminen ei ole sinun lupasi varassa.


      • ihmettely-aihetta kirjoitti:

        Onko sinulta ehtoisa emäntä kysytty jotakin?

        Ruunen kysymys oli pirtistä ja minä vastasin;)


    • vanhauus

      Katsoin ketjun läpi. Ihmettelen, että moisesta viitsitään pitkiä litanoita kirjoitella. Joku ihmettelee, miksi aloituksia tule. Tässäkin ketjussa tulee esille syyt. Esim. monet jutuskelevat keskenään, ei sinne uusi mahdu.

      • Ooksämunkaa

        Kuka uusi ei mahdu , sinäkö ? Varmasti mahtuu eikä kukaan voi estää kirjoittamista ! Sen kun teet oman aloituksen, jos ei passaa mennä jonkun muun aloittamaan ! Tuo valitus on ihan lapsellista tyyliin " miks kukaan ei leiki mun kaa "


    • !"Miksikö minä en Kahvipirttiin kirjoita. Etkö osaa, kysytte? Eikö siltä näytä, mitä?"!

      Ei kysytä sinulta mitään, usko pois. Ei edes ihmetellä ja hyvä, kun pysyt pois sieltä. Kykysi kirjoittaa Kahvipirttiin on ala-arvoista skeidaa, halveksien Skillanin vetämää pirttiä ja oma "pirttisi" hävisi alta-aikayksikön.

      Kaipaat ja tivaat alvariinsa keskustelu, jota täällä ei muka osata ja ei osata edes kirjoittaa mieleisesi mukaan!

      Itse heität jonkun aloituksen moittien kirjoittajia, tai sitten kirjoitat kuviteelisesta "sadustasi", niin niihinkö pitäisi vastata laadukkaasti?

      Täällä on olut upeita aloituksia esim. Noellalta, mutta oletko niihin sanonut sanaakaan? Samoin katleijan juttuja on kiva lukea, mutta ruune on poissa keskusteluista. Miksi?

      Miksi sinulle on tullut kivi rekeen/kenkään Kahvipirtistä, joka vie vain yhden otsikon koko palstalta ja entäs tämä "mestari", joka aikoo siirättää koko Kahvipirtin eri osiolle???

      Onkohan häneltä kirjoitusalusta lopunut, että ei mahdu hänen mielipiteensä, mutta kyllä täällä paperia riittää jokaiselle, joten olkaa huoletta, Kahvipirtti vie vain yhden otsakkeen kerrallaan.

      KiukkuinenKristiina

    • että.ilman.niitä

      Ei näytä tässäkään ketjussa olevan paljolti aloittajan kaltaisia palleilla istuvia. Millä sitten istuvatkin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      4
      2013
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      255
      1712
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      248
      1650
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      56
      1608
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1448
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      30
      1403
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1207
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      287
      1203
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1193
    10. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      43
      1123
    Aihe