Työskentely työkyvyttömyyseläkkeellä

Mitä tarkoittaa lause:
"Täydellä työkyvyttömyyseläkkeellä ollessasi saat ansaita 40 % eläkettä edeltävästä keskiansiostasi, tai vähintään 737,45 euroa (vuonna 2017) kuukaudessa."
Siis tuo kohta
....vähintään 737,45 eur......
jos ansaitsisi jostakin työstä vaikka 300 euroa kuukaudessa, niin mitä sitten tapahtuu?
Mikä on tuo vähitään raja?
Ilmarinen lähetti eläkepäätöksen yhteydessä jonkun tulorajan, mutta sittemmin asiaa tutkittuani, minulle tuli mielikuva, että tuo 737,45 euroa on kumminkin maksimi summa, jonka voi tienata ilman, että eläke lakkautetaan.
1
Ilmianna
Jaa

9 Vastausta

Tuo vähintään tarkoittaa sitä, että jos tuo sinulle henkilökohtaisesti laskettu 40 %:n rajamäärä on euromääräisesti pienempi kuin 737,45, niin aina voit kuitenkin ansaita tuon isomman summan ilman, että se vaikuttaa eläkkeesi maksamiseen.
1
Ilmianna
Jaa
Ja jos saat kansaneläkettä, ei kannata tienata yli tuota summaa, koska se vaikuttaa kansaneläkkeesi maksuun.
Ilmianna
Jaa
Tämä lause, josta kysytään on minuakin askarruttanut alusta alkaen, kun jäin työkyvyttömyyseläkkeelle.

"Täydellä työkyvyttömyyseläkkeellä ollessasi saat ansaita 40 % eläkettä edeltävästä keskiansiostasi, tai vähintään 737,45 euroa (vuonna 2017) kuukaudessa."

Sen eläkepäätöksen yhteydessä oli selkeästi sanottu summa, jonka voisin tienata kuukaudessa menettämättä työkyvyttömyyseläkettäni.
Kun vielä ihan suullisesti soitin eläkelaitokseen ja kysyin ja varmistelin, niin sieltä sanottiin, että voin jopa kahden kuukauden ajan vuodessa tienata samankin kk-palkan, mitä sain ennen työkyvyttömyyseläkettä ilman, että menetän sen eläkkeen.

Nyt olisin halunnut tietää, että katsotaanko ansaittua summaa vuositasolla vai kk-tasolla. Tai esim. kahden kk:n välein, kuten sen eläkeyhtiön ihmisen puheista käsitin.
Miten se tulo ilmoitetaan? Ilmoitetaanko se eläkeenmaksajalle?
Olen ymmärtänyt, että esimerkiksi hoitoalalla työkyvyttömyyseläkkeellä olevat hoitajat ottavat sijaisuuksia ja tekevät samaa työtä, mitä tekivät ennen työkyvyttömyseläkkeelle jäämistään. Miten se on mahdollista?
Kuka tarkastelee sitä asiaa, että onko kenties tällaisen sijaisuuksia tekevän henkilön työkyky palautunut? Ymmärtäsin, että voisi tehdä jotakin kevyempää työtä, koska on kerran siihen työhön kykenemättömäksi todettu.
Unohdetaan nyt tästä ne kansaneläkettä saavat kokonaan.
Ilmianna
Jaa
Työeläkeyhtiösi ilmoittaa sinulle henkilökohtaisen tulorajan/kuukausi. Tarkista asia eläkeyhtiöstäsi.
Ilmianna
Jaa
Eikös sen sano jo eläkkeen nimikin - TYÖKYVYTTÖMYYS ELÄKE. Eli et voi tehdä töitä menettämättä työkyvytön statustasi ja eläkettäsi.

Olet ilmeisen työkykyinen lusmu.
Ilmianna
Jaa
i need some food translate finnish
Ilmianna
Jaa
Jos on työkyvyttömyyseläkkeellä on oikeutettu verotuksessa ns. invalidivähennykseen. Se on 400 €. Mutta sen saa vaan päivärahasta tai palkkatulosta, ei eläkkeestä.
Ilmianna
Jaa
Työkyvytön ei työtä tee. Ei kykene mihinkään työhön.
Ilmianna
Jaa
Työkyvyttömyyseläke tuli taas hylkynä ja perustelut olivat kyllä ihmeellisiä. Sairaustila myönnetään ja sitten luetellaan kaikki siitä johtuvat vaikeudet selviytyä arjessa + työssä. Loppulauseessa kuitenkin kumotaan koko selvitys ja todetaan että olen täysin työkykyinen.

Olen yli 60-vuotias tuki- ja liikuntaelinsairas, jonka käsien toimintakyky on varsin huono. Sairaus pahenee vuosi vuodelta eikä sitä voi kuntouttaa. Olen käsityöammattilainen, siksikin päätös on pöyristyttävä.
Ihmetystä herätti myös hylkyperustelu, jossa käytetään medikalisointia sairaustilan mittarina. Jos en syö riittävästi lääkkeitä, en voi olla oikeasti sairas.
Jos minua ei ole leikattu, en voi olla oikeasti sairas. (syy: olen veritulppaherkkä ja siksi en ole leikkausjonoissa, asia olisi ollut luettavissa diagnoosissa)
Jopa neurologinen tautini väheksyttiin, koska sitä ei ole riittävästi tutkittu. Ei ole minun vikani jos lääkäri ei sitä katso tarpeelliseksi. Lääkärini näkee taudin statuksen, turvotukset, tulehdukset, vapinan ja heikkouden ja koska sairaus ei parane, hoidan vain oireita.

Somla/Kela ja Telk ovat vain kumileimasimia. Tietävät, että tällä päätöksellä ajavat elämäni suuriin vaikeuksiin niin taloudellisesti kuin muutenkin. Vakuutusoikeuskäsittely veisi 2 vuotta, se on liian pitkä aika vanhalle ja väsyneelle.
Miten tähän on tultu? Miksei tähän väärintekoon kukaan puutu?
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Työskentely työkyvyttömyyseläkkeellä

Mitä tarkoittaa lause:
Siis tuo kohta
....vähintään 737,45 eur......
jos ansaitsisi jostakin työstä vaikka 300 euroa kuukaudessa, niin mitä sitten tapahtuu?
Mikä on tuo vähitään raja?
Ilmarinen lähetti eläkepäätöksen yhteydessä jonkun tulorajan, mutta sittemmin asiaa tutkittuani, minulle tuli mielikuva, että tuo 737,45 euroa on kumminkin maksimi summa, jonka voi tienata ilman, että eläke lakkautetaan.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta