Onko minulla alkanut äänenmurros?

Kuudesluokkalainen

Olen 11-vuotias, tämän kuun lopulla 12-vuotias poika. Olen huomannut että välillä kun puhun mulle tulee sellaisia "kiekaisuja" Niitä tulee yleensä kerran tai kaksi päivässä. Sitten kaulassa näkyy jo hieman jonkinlainen "patti" vai millaiseksi sitä kutsutaankaan. Näppyjä on tullut kasvoille, ja karvoja on hieman kasvanut käsivarsiin ja jalkoihin.

7

192

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tube1

Todennäköisesti on. Ootko ite huomannut, että onko ns. normaali puheääni madaltunut?

• Kuudesluokkalainen

Juu, unohdin tuossa aloitusviestissä mainita , että ääneni on välillä matalampi ja välillä korkeampi. Voisiko se liittyä jotenkin äänenmurrokseen?

• tube1

Sitä se juuri tarkoittaa. Normaali puheääni muuttuu matalammaksi (kuulostat enemmän mieheltä kuin lapselta), ja välillä esiintyy niitä,(joskin nolottavia) "kiekaisuja", jolloin tulee yhtäkkiä kimeämpiä ääniä.

• Täysin normaalilta äänenmurrokselta -ja murrosiän alulta - tuo kuulostaa. Saatat olla jopa rahtusen keskivertoa kehitysaikataulua edellä.

• 14veiookiukasuja

Se jonkinlainen "patti" on aataminomena. No varmaan huomaat jotain muutakin tapahtuneen vai olisiko se tapahtunut jo hiukan huomaamatta :)
      Mulla ainakin alkoi sielläkin tapahtuu muutoksia saman aikaan.

• Seesuus

Ei se muuten mutta mull oli jo viikset ku olin kutosella ja kyllä mä sain niistä kuulla. Opettajakki ihmetteli et mit vit. Ja joo mun suvussa on muutenki aika karvaisia miehiä. Et sil viisii

• ghbvvfr

en usko sitekku sullon kulli karvat ja kivekset kasvanu ni sen jälkee vasta .... itellä tuli kaikki 11 v mut seki johtuu siitä ku oon mustalaine .. oon aina miettiny miks suomalais pojat on 14 v vielä iha helareita

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      201
      1571
    2. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      58
      981
    3. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      140
      954
    4. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      902
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      61
      866
    6. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      265
      754
    7. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      10
      750
    8. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      339
      694
    9. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      74
      686
    10. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      58
      684
    Aihe