Eilen oli TV7:lla jälleen kerran hyvä sarja, jossa rabbi Jason kertoi mitä kaikkea tämä käsky tarkoittaa.
Me ymmärrämme tämän käskyn hyvin yksipuolisesti. Rabbi Jason kertoi siitä, miten laaja-alainen tämäkin käsky on. Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi. Tämän vuoksi emme saa edes sanoa toisesta ihmisestä pahaa. Erittäin mielenkiintoinen luento jälleen. Suosittelen.
Älä tapa. Mitä tämä käsky tarkoittaa?
56
456
Vastaukset
- Yksi_usko
Koska tuo eilinen video ei ole vielä tullut arkistoon, niin laitan linkin koko sarjaan. Ihan jokainen sarjan osa on aivan mieletön. Suosittelen.
http://www.tv7.fi/vod/series/55326/- Yksi_usko
Anteeksi, video olikin jo arkistossa. Tässä se on:
http://www.tv7.fi/vod/player/55718/
Tässä rabbi Jason kertoo, miten Jumalaa rakastava haluaa tietään kaiken mahdollisen Hänestä. Näin on käynyt juuri minulle itselleni. Haluan tietää ihan kaiken Jumalasta ja Raamatusta. Aivan ihastuttava sarja. Katsokaa, katsokaa, katsokaa, katsokaa, katsokaa, katsokaa, katsokaa! - Yksi_usko
Yksi_usko kirjoitti:
Tässä rabbi Jason kertoo, miten Jumalaa rakastava haluaa tietään kaiken mahdollisen Hänestä. Näin on käynyt juuri minulle itselleni. Haluan tietää ihan kaiken Jumalasta ja Raamatusta. Aivan ihastuttava sarja. Katsokaa, katsokaa, katsokaa, katsokaa, katsokaa, katsokaa, katsokaa!Lisään vielä, että vaikka sarja on englanninkielinen, niin siinä on suomenkielinen selostus.
- Yksi_usko
Yksi_usko kirjoitti:
Tässä rabbi Jason kertoo, miten Jumalaa rakastava haluaa tietään kaiken mahdollisen Hänestä. Näin on käynyt juuri minulle itselleni. Haluan tietää ihan kaiken Jumalasta ja Raamatusta. Aivan ihastuttava sarja. Katsokaa, katsokaa, katsokaa, katsokaa, katsokaa, katsokaa, katsokaa!Tämän yllä mainitun jakson nimi on: Emme ole Jumalan orjia.
- iloinen_naurajaa
Yksi_usko kirjoitti:
Tässä rabbi Jason kertoo, miten Jumalaa rakastava haluaa tietään kaiken mahdollisen Hänestä. Näin on käynyt juuri minulle itselleni. Haluan tietää ihan kaiken Jumalasta ja Raamatusta. Aivan ihastuttava sarja. Katsokaa, katsokaa, katsokaa, katsokaa, katsokaa, katsokaa, katsokaa!Olisiko rauhoittava pilleri tai parikin paikallaan?
- kerettiläinen-
Yksi_usko kirjoitti:
Tämän yllä mainitun jakson nimi on: Emme ole Jumalan orjia.
Jakson nimenä pitäisi olla: Emme ole Jumalan orjia, olemme ihmisten orjia.
Eräs seurakunta kutsuukin johtoryhmäänsä "uskolliseksi ja ymmärtäväiseksi orjaksi". Tosin tuosta uskollisuudesta ja ymmärtäväisyydestä en menisi takeeseen, ellei sitten kyseessä ole ymmärrys siitä, miten aivopestään ihmisiä ja ollaan sille menettelytavalle uskollisia.
- Yksi_usko
Tässä löytyi johdanto näihin yllä mainittuihin hienoihin sarjoihin. Kannattaa katsoa!
Raija Taupila haastattelee messiaanista juutalaista rabbia, Jason Sobelia sekä entistä muslimia Yasser Andrausta. On aivan käsittämätöntä, että Jeesus on jälleen yhdistänyt nämä kaksi veljeä.
http://www.tv7.fi/vod/player/49046/- kerettiläinen-
Olisi kyllä toisaalta ollut mielenkiintoista katsoa tuo ohjelma, mutta jostain syystä tablettini ei suostu näyttämään kuin aivan alun siitä.
- Yksi_usko
kerettiläinen- kirjoitti:
Olisi kyllä toisaalta ollut mielenkiintoista katsoa tuo ohjelma, mutta jostain syystä tablettini ei suostu näyttämään kuin aivan alun siitä.
Tämä sarja on niin mielenkiintoinen kokonaisuudessaan. Ajatella, että Jeesus on yhdistänyt nämä kaksi ihmistä, joiden taustansa vuoksi ei pitäisi tulla juttuun keskenään. Nyt he ovat veljiä Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa! Ilman Jeesusta tämä ei voisi olla mahdollista.
- Jobinpostia
Rabbi: 1 juut, lainoppineiden ja opettajan arvonimi, opettaja, mestari. Matt.23:8. Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne.....
- Yksi_usko
Rabbi on juutalaisen opettajan arvonimi. Aivan kuten pappi tai pastori. Kyllähän niitäkin käytetään. Miten sitten on sopivaa, sanoa jotain isäksi? Sekinhän kielletään Raamatussa?
Matt. 23:8-12
8 "Älkää te antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä teillä on vain yksi opettaja ja te olette kaikki veljiä. 9 Älkää myöskään kutsuko isäksi ketään, joka on maan päällä, sillä vain yksi on teille isä, hän, joka on taivaissa. 10 Älkää antako kutsua itseänne oppimestariksi, sillä teillä on vain yksi mestari, Kristus. 11 Joka teistä on suurin, se olkoon toisten palvelija. 12 Sillä joka itsensä korottaa, se alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan. - Cycl0ne
Ei mitään noista voi käyttää, ei edes pastori nimeä. Olet selvästikin lainrikkoja sillä uhmaat Jeesuksen selkeää käskyä! Keskiajalla tuollaiset hereetikot saivat kyllä tuta. Yksi_usko antaa itsestään niin uskovaisen kuvan, mutta heti kun hänen syntejään nostetaan esiin niin hän on puolustuskannalla, sanoen, "Kaikki muutkin tekevät niin, ei meidän tarvitse tätä noudattaa ja sitä paitsi enhän tahdo loukata juutalaisia ystäviäni sillä onhan heidän sanansa tärkeämpi kuin Jeesuksen sanat!"
Eikö ole vähän ristiriitaista, että soperrat näistä humujuhlista, joista Jeesus ei mitään käskenyt, aamusta iltaan, mutta kun selvä Jeesuksen käsky tuodaan eteesi ilmaiset välinpitämättömyytesi? Olet rontti ja järjestän niin että sinut erotetaan paikallisseurakunnastasi ettei harhaoppisi enää leviä adventistien keskuudessa. Minkä seurakunnan jäsen olet?
- laukkuryssä
Älä tapa -käsky tarkoittaa sitä, että jokainen, joka vihaa veljeänsä, on murhaaja.
- Yksi_usko
Näin on. Ja jos on murhaaja, niin silloin on rikkonut kaikkia käskyjä vastaan. Muuten tuo Raamatun "veljeänsä" tarkoittaa ihan kaikkia ihmisiä riippumatta uskontokunnasta tai siitä mihin uskoo.
- ohopsista
Tuo ÄLÄ TAPA käsky ei ole juutalaisia hillinnyt tappamasta Palestiinalaisia.
Toinen poski on jäänyt judeeneilta kääntämättä.
No Jumala se sitten judeenia siitä hyvästä rankaisee.- kerettiläinen-
Ei rankaise, sillä kristityt siunaavat niin ahkerasti judeenivaltiota ja ateistitkin palvovat viisaita judeeneja.
- Cycl0ne
Ja taas kerran typerä aloitus! Sen sijaan että kysyisit minulta tai joltain muulta, mitä tuo käsky tarkoittaa niin laitat taas mainospostia rabbi Joukahaiselta, joka kertoo mitä tuo käsky tarkoittaa! Ilmiantoon lähtee tämäkin aloitus ja se seuraavakin 'Mitä tämä lillukanvarsi kertoo? Rabbi Iivana kertoo lillukanvarren salaisuuksista' mitä jääräpäisyydessäsi tänne latelet.
- Yksi_usko
Olipas taas "vuodatus" sinulta. Siunausta vaan. Rabbi Jason osaa kyllä kertoa kaiken niin hyvin. Luulen, että monet muutkin kuin minä tulevat siunatuiksi näistä videoista.
Mutta voin kyllä sinultakin kysyä, että mitä ajattelet?
- halveksittavin-teko
Kaikkein eniten halveksin sellaisia jumalia ja ihmisiä, jotka sanovat, että ei saa tappaa, mutta itse tappavat ja antavat käskyn tappaa ja käskevät tappamaan.
- Yksi_usko
Entä sellaiset jumalat, jotka käskevät tappamaan toisia ihmisiä?
- Jahve-pahin-peto
Yksi_usko kirjoitti:
Entä sellaiset jumalat, jotka käskevät tappamaan toisia ihmisiä?
Jahve on siitä murhanhimoisesta jumalasta pöyristyttävä esimerkki. Sellaista jumalaa ei kukaan lainkuuliainen ihminen voi palvoa.
- Yksi_usko
Jahve-pahin-peto kirjoitti:
Jahve on siitä murhanhimoisesta jumalasta pöyristyttävä esimerkki. Sellaista jumalaa ei kukaan lainkuuliainen ihminen voi palvoa.
Sinä et tunne Jumalaa. Jumala on Rakkaus.
Yksi_usko kirjoitti:
Sinä et tunne Jumalaa. Jumala on Rakkaus.
Etkö ihan oikeasti ole lukenut Raamatusta, kuinka jumala Jahve käskee tappamaan?
Vihollisia piti tappaa ja Mooseksen kautta Jahvelta saatu laki sääti kuolemanrangaistuksen monista asioista, jotka meidän aikamme ihmisten mielestä ovat aika mitättömiä rikkomuksia.
Ihan varmasti Jahve käski tappamaan toisia ihmisiä. Tästä et pääse ympäri muuten kuin kiistämällä ihmisyyden viholliskansoilta ja lain rikkojilta. Sekö on keinosi säilyttää mielipiteesi, että jumalasi ei muka ole ketään käskenyt tappamaan?- Yksi_usko
v.aari kirjoitti:
Etkö ihan oikeasti ole lukenut Raamatusta, kuinka jumala Jahve käskee tappamaan?
Vihollisia piti tappaa ja Mooseksen kautta Jahvelta saatu laki sääti kuolemanrangaistuksen monista asioista, jotka meidän aikamme ihmisten mielestä ovat aika mitättömiä rikkomuksia.
Ihan varmasti Jahve käski tappamaan toisia ihmisiä. Tästä et pääse ympäri muuten kuin kiistämällä ihmisyyden viholliskansoilta ja lain rikkojilta. Sekö on keinosi säilyttää mielipiteesi, että jumalasi ei muka ole ketään käskenyt tappamaan?Jeshua näytti, millainen Jumala on. Jumala on Rakkaus. Se on selvää. Jeshua sanoi, että joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu (vanhemmassa käännöksessä).
Matt. 26:52
52 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Pane miekkasi tuppeen. Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan kaatuu.
Raamatussa on selvä käsky, jota meidän tulee noudattaa. Tämä käsky on paljon laajempi kuin usein ajattelemmekaan.
2. Moos. 20:13
13 "Älä tapa.
Jason kertoo aiheesta jaksossa "väkivallan ongelma Raamatun valossa". Hän kertoo, että viha on synti ja että Jumala ei opeta vihaamaan ketään. Sen sijaan, että jos vihaa ja loukkaa toista ihmistä, niin silloin viha kohdistuu suoraan Jumalaan. Samoin, jos kohtelee toista ihmistä väärin, niin silloin häpäisee myös Jumalan nimen. Hän kertoo, kuinka Jumala on rakkauden jumala eikä halua tuhota ketään. Yasser Andraus avaa muslimien näkökulmaa, hän puolestaan kertoo kuinka ihmiset, jotka kehottavat toisia jihadiin tai tappamaan toisia, ovatkin ikään kuin jumalallisella asialla. Veli Yasser Andraus kertoo henkilökohtaisen todistuksen siitä kuinka hän ennen muslimina piti juutalaisia pahimpina ihmisinä maan päällä ja kuinka hän uskoi, että kaikilla muilla olisi mahdollisuus päästä taivaaseen paitsi juutalaisilla ja kristityillä. Hän kertoo kuinka hän joka päivä kouluun mennessään mietti miten saisi tapetuksi lukiolaisen koulutoverinsa, joka oli kristitty. Hän kertoo siitä, että kun tämä kristitty oli ollut hänelle ystävällinen ja hymyillyt hänelle, niin hänen vihansa oli vain kasvanut. Niinpä lopulta hänen sietokykynsä raja oli tullut täyteen, jolloin hän ja hänen muslimiystävänsä olivat hakanneet tuon kristityn henkitoreisiin. Hänen uskontonsa oikeutti hänet tekemään tällaisen hirveän teon. Hän uskovaisena uskoi täyttävänsä tällä tavalla Allahin tahdon. No laitan tämän videon tuohon alle, niin siitä voi tarkemmin katsoa. Mutta on erittäin tärkeää, että nimenomaan kristityt, kun ollaan kristityssä maassa, ilmaisisivat Jeesuksen rakkautta muslimeille. On täysin selvää, että vain Jeesus voi murtaa rajoja. Tämä on suuri haaste kristityille ja se haaste on syytä ottaa tosissaan.
Mitä Jeesus sanoi ristillä?
Luuk. 23:34
34 Mutta Jeesus sanoi: "Isä, anna heille anteeksi. He eivät tiedä, mitä tekevät."
http://www.tv7.fi/vod/player/55714/ - Cycl0ne
Eli sinun mielestäsi Vanhan Testamentin Jahve ei tiennyt, mitä teki? Jeesus arvostelee Jahvea, joka kriteerisi mukaan selvästikin hukkui miekkaan (vaikka sitten ristillä niiden pahojen tekojensa takia mitä teki VT:n kertomuksessa)?
Mielenkiintoinen näkemys, ei tosin uusi, sillä gnostikot ajattelivat samoin että VT:n Jahve olikin paha jumala, jonka vastapainoksi Jeesus julisti hyvää Jumalaa.
Mutta vastauksesi on surkea, sillä puolustelet VT:n Jahvea joka aika usein tappoi ihmisiä. Helppohan se on muille sanoa, että älkää tappako toisianne, vaikka Jumala itse rikkoi omat käskynsä ja määräsi Mooseksen tappamaan aimokaupalla ihmisiä. Ei vakuuta minua tuo silmänkääntötemppusi - Jumala on VT:n top 5 listalla murhaajien joukossa. - Yksi_usko
v.aari kirjoitti:
Ihan varmasti Jahve käski tappamaan toisia ihmisiä. Tästä et pääse ympäri muuten kuin kiistämällä ihmisyyden viholliskansoilta ja lain rikkojilta. Sekö on keinosi säilyttää mielipiteesi, että jumalasi ei muka ole ketään käskenyt tappamaan?jatkoa edelliseen kommenttiini ja samaan videoon...
Käsitellään sitten nyt erikseen VT:n kirjoituksia. Monet ajattelevat ja yrittävät kytkeä VT:n väkivaltaisuudet Islamin väkivaltaan ja että VT:n Jumala sekä Islamin Allah ja jihad ovat sama asia. Rabbi Jason vakuuttaa, että hebrealaisen Raamatun eli VT Jumala tekee selväksi, että hän on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Ajatus siitä, että VT ja UT eivät puhuisi samasta Jumalasta tai että olisi tapahtunut jokin iso muutos, ei pidä paikkaansa. Hebrealaisen Raamatun (VT) tekstejä ja historiaa ymmärretään väärin. Hän ottaa esimerkiksi
2. Moos. 20:5
"...sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua;"
Wanhassa Perheraamatussa tuo Raamatunkohta kuuluu seuraavasti:
"...sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;"
Tässähän Jumala ei olisi anteeksiantava. Jason valottaa tätä seuraavasti: "Kyseinen kohta on hebreaksi "poked avon avot". Poket voi merkitä kostamista avon pahoja tekoja ja avot isiä. Mutta kostoa parempi sana on "muistaa": Jumala muistaa isien ja lasten pahat teot kolmanteen ja neljänteen polveen. Tällä tarkoitetaan, että Jumala ei tuomitse lapsia isien synneistä, vaan itse asiassa pidättäytyy tuomitsemasta isiä ja lapsia aina neljänteen polveen. Jumala on laupias ja armahtavainen, pitkämielinen ja suuri armossa. " Itse asiassa jumala ei pyri kostamaan vaan pidättäytyy kostosta.
Mitä sitten tulee siihen Raamatun kohtaan, että Jumala lähetti israelilaiset Luvattuun maahan ja heidän oli tapettava maan asukkaat. Kyse ei ole lainkaan jihadista. On ymmärrettävä, että Jumala antoi kansoille aikaa parannuksen tekoon. Toiseksi nämä kansat murhasivat lapsia ja tekivät mitä järkyttävämpiä asioita toisilleen. On muistettava, että tämä tapahtui vain yhden kerran ja yhdessä paikassa. Koska kyseessä oli Pyhä maa, erityinen paikka, jossa ei voitu hyväksyä syntiä. Mutta tätä tapahtumaa ei ollut tarkoitus käyttää oikeuttamaan muita samankaltaisia tekoja. Kyse oli erikoisesta tilanteesta ja ainutlaatuisesta tapahtumasta. Maassa olevat kansat eivät olisi muuttaneet tapojaan vaan he häpäisivät Jumalan maan. " (Edellinen oli siis lainausta videosta "Väkivallan oikeutus Raamatun valossa). Kun ajattelee asiaa todella syvällisesti, niin olihan Jumala syntyvä seimen lapsena juuri tuohon maahan. Tämä oli aivan erityislaatuinen historiallinen tapahtuma. - Yksi_usko
Cycl0ne kirjoitti:
Eli sinun mielestäsi Vanhan Testamentin Jahve ei tiennyt, mitä teki? Jeesus arvostelee Jahvea, joka kriteerisi mukaan selvästikin hukkui miekkaan (vaikka sitten ristillä niiden pahojen tekojensa takia mitä teki VT:n kertomuksessa)?
Mielenkiintoinen näkemys, ei tosin uusi, sillä gnostikot ajattelivat samoin että VT:n Jahve olikin paha jumala, jonka vastapainoksi Jeesus julisti hyvää Jumalaa.
Mutta vastauksesi on surkea, sillä puolustelet VT:n Jahvea joka aika usein tappoi ihmisiä. Helppohan se on muille sanoa, että älkää tappako toisianne, vaikka Jumala itse rikkoi omat käskynsä ja määräsi Mooseksen tappamaan aimokaupalla ihmisiä. Ei vakuuta minua tuo silmänkääntötemppusi - Jumala on VT:n top 5 listalla murhaajien joukossa.<<Mielenkiintoinen näkemys, ei tosin uusi, sillä gnostikot ajattelivat samoin että VT:n Jahve olikin paha jumala, jonka vastapainoksi Jeesus julisti hyvää Jumalaa. >>
Tuo ei ole Raamatun näkemys eikä se ollut myöskään minun näkemykseni. Et tainnut ymmärtää pointtia lainkaan. VT:n ja UT:n Jumala on sama eikä niillä ole eroa. VT:n jumala on aivan yhtä rakkaudellisen ja armahtavainen, pitkämielinen ja suuri armossaan. Tekisi sinullekin hyvää lukea Raamattua ja vaikka katsoa nuo kaikki videot, niin voisit ehkä viisastua. Cycl0ne kirjoitti:
Mutta vastauksesi on surkea, sillä puolustelet VT:n Jahvea joka aika usein tappoi ihmisiä. Helppohan se on muille sanoa, että älkää tappako toisianne, vaikka Jumala itse rikkoi omat käskynsä ja määräsi Mooseksen tappamaan aimokaupalla ihmisiä. Ei vakuuta minua tuo silmänkääntötemppusi - Jumala on VT:n top 5 listalla murhaajien joukossa.Ahaa, Usko-poika onkin gnostikko! Tämä selventää kokonaiskuvaa, tai ehkä ei…
https://fi.wikipedia.org/wiki/Gnostilaisuus#Keskeisi.C3.A4_ajatuksia
«Gnostilaisuudessa demiurgi on tietämätön korkeimmasta jumaluudesta ja luulee olevansa ainoa jumala. Usein hänet kuvataan myös aidosti pahantahtoisena.»
En ole kuullut sellaisesta gnostilaisuuden lajista, jossa vietetään juutalaisia juhlia ja pidetään niitä tärkeinä.Yksi_usko kirjoitti:
<<Mielenkiintoinen näkemys, ei tosin uusi, sillä gnostikot ajattelivat samoin että VT:n Jahve olikin paha jumala, jonka vastapainoksi Jeesus julisti hyvää Jumalaa. >>
Tuo ei ole Raamatun näkemys eikä se ollut myöskään minun näkemykseni. Et tainnut ymmärtää pointtia lainkaan. VT:n ja UT:n Jumala on sama eikä niillä ole eroa. VT:n jumala on aivan yhtä rakkaudellisen ja armahtavainen, pitkämielinen ja suuri armossaan. Tekisi sinullekin hyvää lukea Raamattua ja vaikka katsoa nuo kaikki videot, niin voisit ehkä viisastua.Rakastavasti, pitkämielisesti ja suuressa armossa Jahve antoi palvelijansa kautta tämän komennon:
5 Moos 20:16–20
«Mutta lähellä asuvien kansojen kaupungeista, jotka Herra, teidän Jumalanne, antaa teidän omaksenne, ette saa jättää jäljelle mitään, ette ainoatakaan elävää olentoa. Julistakaa nämä kaupungit Herralle kuuluvaksi uhriksi ja hävittäkää ne ja niiden asukkaat, heettiläiset, amorilaiset, kanaanilaiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset, niin kuin Herra, teidän Jumalanne, on teitä käskenyt. Ellette hävitä heitä, he opettavat teille iljettävät tapansa, joita he ovat noudattaneet palvoessaan jumaliaan, ja niin te rikotte Herraa, Jumalaanne vastaan. Jos joudutte pitkään piirittämään jotakin kaupunkia, älkää ryhtykö kirves kädessä hävittämään sen ympäristössä kasvavia puita. Älkää hakatko niitä maahan, sillä saatte niistä syötävää. Eiväthän puut ole ihmisiä, ei teidän tarvitse käydä niiden kimppuun. Saatte kuitenkin katkoa sellaisia puita, joista tiedätte, etteivät ne tuota syötävää hedelmää. Niitä voitte kaataa ja niistä voitte rakentaa piirityslaitteita viholliskaupunkia vastaan, kunnes se kukistuu.»
Puita kohtaan sopi olla armollinen, mutta ei ihmisiä. Tajuat kai, että tuo tappamiskäsky koskee kaikkia viholliskaupungin ihmisiä: myös naisia, lapsia, vanhuksia!
Niin. Käsketäänkö tässä tappamaan ihmisiä vai ei?
Vai keksitkö jonkin keinon kiemurrella irti koukusta?Yksi_usko kirjoitti:
jatkoa edelliseen kommenttiini ja samaan videoon...
Käsitellään sitten nyt erikseen VT:n kirjoituksia. Monet ajattelevat ja yrittävät kytkeä VT:n väkivaltaisuudet Islamin väkivaltaan ja että VT:n Jumala sekä Islamin Allah ja jihad ovat sama asia. Rabbi Jason vakuuttaa, että hebrealaisen Raamatun eli VT Jumala tekee selväksi, että hän on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Ajatus siitä, että VT ja UT eivät puhuisi samasta Jumalasta tai että olisi tapahtunut jokin iso muutos, ei pidä paikkaansa. Hebrealaisen Raamatun (VT) tekstejä ja historiaa ymmärretään väärin. Hän ottaa esimerkiksi
2. Moos. 20:5
"...sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua;"
Wanhassa Perheraamatussa tuo Raamatunkohta kuuluu seuraavasti:
"...sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;"
Tässähän Jumala ei olisi anteeksiantava. Jason valottaa tätä seuraavasti: "Kyseinen kohta on hebreaksi "poked avon avot". Poket voi merkitä kostamista avon pahoja tekoja ja avot isiä. Mutta kostoa parempi sana on "muistaa": Jumala muistaa isien ja lasten pahat teot kolmanteen ja neljänteen polveen. Tällä tarkoitetaan, että Jumala ei tuomitse lapsia isien synneistä, vaan itse asiassa pidättäytyy tuomitsemasta isiä ja lapsia aina neljänteen polveen. Jumala on laupias ja armahtavainen, pitkämielinen ja suuri armossa. " Itse asiassa jumala ei pyri kostamaan vaan pidättäytyy kostosta.
Mitä sitten tulee siihen Raamatun kohtaan, että Jumala lähetti israelilaiset Luvattuun maahan ja heidän oli tapettava maan asukkaat. Kyse ei ole lainkaan jihadista. On ymmärrettävä, että Jumala antoi kansoille aikaa parannuksen tekoon. Toiseksi nämä kansat murhasivat lapsia ja tekivät mitä järkyttävämpiä asioita toisilleen. On muistettava, että tämä tapahtui vain yhden kerran ja yhdessä paikassa. Koska kyseessä oli Pyhä maa, erityinen paikka, jossa ei voitu hyväksyä syntiä. Mutta tätä tapahtumaa ei ollut tarkoitus käyttää oikeuttamaan muita samankaltaisia tekoja. Kyse oli erikoisesta tilanteesta ja ainutlaatuisesta tapahtumasta. Maassa olevat kansat eivät olisi muuttaneet tapojaan vaan he häpäisivät Jumalan maan. " (Edellinen oli siis lainausta videosta "Väkivallan oikeutus Raamatun valossa). Kun ajattelee asiaa todella syvällisesti, niin olihan Jumala syntyvä seimen lapsena juuri tuohon maahan. Tämä oli aivan erityislaatuinen historiallinen tapahtuma.«Toiseksi nämä kansat murhasivat lapsia ja tekivät mitä järkyttävämpiä asioita toisilleen. On muistettava, että tämä tapahtui vain yhden kerran ja yhdessä paikassa. Koska kyseessä oli Pyhä maa, erityinen paikka, jossa ei voitu hyväksyä syntiä.»
Höpö höpö.
Vihollisen demonisointi ja oman kansan ja sen valloitushalujen jumalallisen jaloiksi julistaminen ovat sotapropagandan vakituista aineistoa. Samat jorinat vähän eri mausteilla löytyy todella monen kansan ylpeästä historiasta.- Yksi_usko
v.aari kirjoitti:
Ahaa, Usko-poika onkin gnostikko! Tämä selventää kokonaiskuvaa, tai ehkä ei…
«Gnostilaisuudessa demiurgi on tietämätön korkeimmasta jumaluudesta ja luulee olevansa ainoa jumala. Usein hänet kuvataan myös aidosti pahantahtoisena.»
En ole kuullut sellaisesta gnostilaisuuden lajista, jossa vietetään juutalaisia juhlia ja pidetään niitä tärkeinä.Höpsis. En ole todellakaan gnostikko eikä gnostilaisuus kiinnosta minua vähääkään.
- Yksi_usko
v.aari kirjoitti:
«Toiseksi nämä kansat murhasivat lapsia ja tekivät mitä järkyttävämpiä asioita toisilleen. On muistettava, että tämä tapahtui vain yhden kerran ja yhdessä paikassa. Koska kyseessä oli Pyhä maa, erityinen paikka, jossa ei voitu hyväksyä syntiä.»
Höpö höpö.
Vihollisen demonisointi ja oman kansan ja sen valloitushalujen jumalallisen jaloiksi julistaminen ovat sotapropagandan vakituista aineistoa. Samat jorinat vähän eri mausteilla löytyy todella monen kansan ylpeästä historiasta.<<Samat jorinat vähän eri mausteilla löytyy todella monen kansan ylpeästä historiasta. >>
Raamatusta ei tällaiselle menettelylle ole puolustusta eikä Raamattu sitä tue. - Yksi_usko
v.aari kirjoitti:
Rakastavasti, pitkämielisesti ja suuressa armossa Jahve antoi palvelijansa kautta tämän komennon:
5 Moos 20:16–20
«Mutta lähellä asuvien kansojen kaupungeista, jotka Herra, teidän Jumalanne, antaa teidän omaksenne, ette saa jättää jäljelle mitään, ette ainoatakaan elävää olentoa. Julistakaa nämä kaupungit Herralle kuuluvaksi uhriksi ja hävittäkää ne ja niiden asukkaat, heettiläiset, amorilaiset, kanaanilaiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset, niin kuin Herra, teidän Jumalanne, on teitä käskenyt. Ellette hävitä heitä, he opettavat teille iljettävät tapansa, joita he ovat noudattaneet palvoessaan jumaliaan, ja niin te rikotte Herraa, Jumalaanne vastaan. Jos joudutte pitkään piirittämään jotakin kaupunkia, älkää ryhtykö kirves kädessä hävittämään sen ympäristössä kasvavia puita. Älkää hakatko niitä maahan, sillä saatte niistä syötävää. Eiväthän puut ole ihmisiä, ei teidän tarvitse käydä niiden kimppuun. Saatte kuitenkin katkoa sellaisia puita, joista tiedätte, etteivät ne tuota syötävää hedelmää. Niitä voitte kaataa ja niistä voitte rakentaa piirityslaitteita viholliskaupunkia vastaan, kunnes se kukistuu.»
Puita kohtaan sopi olla armollinen, mutta ei ihmisiä. Tajuat kai, että tuo tappamiskäsky koskee kaikkia viholliskaupungin ihmisiä: myös naisia, lapsia, vanhuksia!
Niin. Käsketäänkö tässä tappamaan ihmisiä vai ei?
Vai keksitkö jonkin keinon kiemurrella irti koukusta?<<Käsketäänkö tässä tappamaan ihmisiä vai ei?>>
Kyllä. Jumala kantaa kyllä näistäkin vastuun sillä Hän on vanhurskas ja hänen tuomionsa ovat vanhurskaat. Hän näkee kaiken. On erittäin tärkeää, että millä asenteella Raamattua lukee.
Otan alla olevan tekstin pääosin videosta, joka on linkittynä loppuun.
Meidän on hyvä tietää taustaa. Ensiksikään kyseessä ei ole kuitenkaan totaalinen hävitys vaan Jumalan vanhurskas tuomio sivilisaatiolle, joka on halunnut kääntää selkänsä. Mistä tässä on kysymys?
1 Moos. 15:16
" 16 Sinun jälkeläisistäsi palaa tänne vasta neljäs sukupolvi, sillä amorilaisten syntien määrä ei vielä ole täyttynyt."
Huomaat varmaan, että Jumala oli armollinen neljänteen sukupolveen saakka ja heillä oli näin pitkäaikainen mahdollisuus tehdä parannus. Mutta tekivätkö he? Senkin voi lukea tekstistä. Eivät. Sen sijaan he elivät hirvittävässä synnissä, ja saattoivat polttaa tuhansia lapsia epäjumalalleen Molokille. Heillä oli mahdollisuus kääntyä pois synnistä ja tehdä parannus ja saada anteeksi, kuten Ninivellä aikoinaan, joka katui syntejään ja vältti tuhon. Jumala varoitti myös israelilaisia etteivät he opettelisi tekemään sen kansan tekoja.
Lähi-Idän sotaretoriikkaa: Kaikki ei tarkoita aina että kaikki. Raamatussa on kohtia, jossa kaikki ei tarkoita kaikkea esim. "kaikki maailma on verolle pantava" "rakeet hävittivät kaikki" jne...Kaikki ei ollut totaalisesti aivan kaikki. Vaan se tuhotaan, että se ei ole enää merkittävässä asemassa. Toisin sanoen vastarinta nujerretaan. Kaupungit olivat sotilasvaruskuntakaupunkeja tärkeissä risteyskohteissa. Ne ihmiset, jotka jäivät kaupunkin, jäivät puolustamaan kaupunkia. Monet kaupungit eivät olleet siviilikaupunkeja vaan sotilaskohteita, esim. Jeriko.
Niiden VT:n sotaisten tekstien tarkoitus oli rajattu tiettyyn aikaan ja paikkaan. Näitä tekstejä ei voi tänä päivänä soveltaa eikä niitä voida ottaa eikä näiden perusteella voida tänä päivänä lähteä hävittämään joitakin kansakuntia.
Miksi epäjumalat piti sitten tuhota? Koska on olemassa kolmiyhteinen Jumala, niin epäjumalan tekeminen vääristää todellisuuden. Molokin patsas ei ollut vain hieno taideteos, vaan sinne pantiin polttouuni, ja uuniin lapsia, joita poltettiin. Raamatussa on muitakin tapauksia, jolloin Jumala synti oli mennyt niin koko sivilisaatioon, ettei sillä ollut enää paluuta, esim. vedenpaisumus. Jumala käytti tässä Kanaanin maan valtauksessa Israelia, mutta Hän on käyttänyt myös luonnonvoimia.
Tuomion peruste oli sama Israelille kuin muille. Israel tuomittiin samoista teoista. Raamatun kanta on tarkasti moraalinen. Kohdistui tekoihin, eikä Jumala suosinut edes Israelia, vaan jos teet näitä tekoja älä luule että pääset vähemmällä.
Apokryyfikirjasta nimeltä Salomon viisaus, n. 100 v. eKr. Salomon viisaus oli varhaiskristittyjenkin parissa arvossapidetty teos, jonka 12. luvussa kerrotaan tuosta kyseisestä asiasta liittyen Kanaanin maan valloitukseen. Alla lainauksia siitä.
"...Et ole luonut mitään mitä vihaisit...Sillä Pyhän maasi entisiä asukkaita sinä vihasit, koska he harjoittivat mitä inhottavimpia noituuden tekoja ja saastaisia jumalanpalvelusmenoja. Noita säälimättömiä lastensa surmaajia. Noiden sisälmysten syöjäin uhriateriaa, jossa syötiin sisälmyksiä ja ihmisverta. Noita salamenoisia heidän remuavan uhrimenojensa keskellä ja vanhemmat, jotka surmasivat viattomat lapsensa sinä tahdoit hävittää meidän isäimme kätten kautta...mutta näitäkin sinä säälit, koska nämä olivat ihmisiä...sinä annoit tilaisuutta parannukseen..."
Kannattaa katsoa kokonaan alla oleva video, josta on vastaukseni.
Sodat ja hävityskäskyt VT:ssa, jossa Leif Nummelan vieraana on Pasi Turunen.
https://www.youtube.com/watch?v=tEqNC-zNCZo&feature=youtu.be
<<tappamiskäsky koskee kaikkia viholliskaupungin ihmisiä: myös naisia, lapsia, vanhuksia!>>
Tuossa olet väärässä. Mistä muuten keksit nuo vanhukset? Millaisista naisista ja lapsista oli kysymys? Haluat antaa harhaanjohtavasti sen käsityksen, ikään kuin olisi kysymys puolustuskyvyttömistä naisista, lapsista ja vanhuksista. Todellisuudessa kysymys oli sotilasvaruskuntakaupungeista. Näissä oli myös lapsisotilaita, naiset olivat myös sotilaita. Yksi_usko kirjoitti:
<<Käsketäänkö tässä tappamaan ihmisiä vai ei?>>
Kyllä. Jumala kantaa kyllä näistäkin vastuun sillä Hän on vanhurskas ja hänen tuomionsa ovat vanhurskaat. Hän näkee kaiken. On erittäin tärkeää, että millä asenteella Raamattua lukee.
Meidän on hyvä tietää taustaa. Ensiksikään kyseessä ei ole kuitenkaan totaalinen hävitys vaan Jumalan vanhurskas tuomio sivilisaatiolle, joka on halunnut kääntää selkänsä. Mistä tässä on kysymys?
" 16 Sinun jälkeläisistäsi palaa tänne vasta neljäs sukupolvi, sillä amorilaisten syntien määrä ei vielä ole täyttynyt."
Huomaat varmaan, että Jumala oli armollinen neljänteen sukupolveen saakka ja heillä oli näin pitkäaikainen mahdollisuus tehdä parannus. Mutta tekivätkö he? Senkin voi lukea tekstistä. Eivät. Sen sijaan he elivät hirvittävässä synnissä, ja saattoivat polttaa tuhansia lapsia epäjumalalleen Molokille. Heillä oli mahdollisuus kääntyä pois synnistä ja tehdä parannus ja saada anteeksi, kuten Ninivellä aikoinaan, joka katui syntejään ja vältti tuhon. Jumala varoitti myös israelilaisia etteivät he opettelisi tekemään sen kansan tekoja.
Lähi-Idän sotaretoriikkaa: Kaikki ei tarkoita aina että kaikki. Raamatussa on kohtia, jossa kaikki ei tarkoita kaikkea esim. "kaikki maailma on verolle pantava" "rakeet hävittivät kaikki" jne...Kaikki ei ollut totaalisesti aivan kaikki. Vaan se tuhotaan, että se ei ole enää merkittävässä asemassa. Toisin sanoen vastarinta nujerretaan. Kaupungit olivat sotilasvaruskuntakaupunkeja tärkeissä risteyskohteissa. Ne ihmiset, jotka jäivät kaupunkin, jäivät puolustamaan kaupunkia. Monet kaupungit eivät olleet siviilikaupunkeja vaan sotilaskohteita, esim. Jeriko.
Niiden VT:n sotaisten tekstien tarkoitus oli rajattu tiettyyn aikaan ja paikkaan. Näitä tekstejä ei voi tänä päivänä soveltaa eikä niitä voida ottaa eikä näiden perusteella voida tänä päivänä lähteä hävittämään joitakin kansakuntia.
Miksi epäjumalat piti sitten tuhota? Koska on olemassa kolmiyhteinen Jumala, niin epäjumalan tekeminen vääristää todellisuuden. Molokin patsas ei ollut vain hieno taideteos, vaan sinne pantiin polttouuni, ja uuniin lapsia, joita poltettiin. Raamatussa on muitakin tapauksia, jolloin Jumala synti oli mennyt niin koko sivilisaatioon, ettei sillä ollut enää paluuta, esim. vedenpaisumus. Jumala käytti tässä Kanaanin maan valtauksessa Israelia, mutta Hän on käyttänyt myös luonnonvoimia.
Tuomion peruste oli sama Israelille kuin muille. Israel tuomittiin samoista teoista. Raamatun kanta on tarkasti moraalinen. Kohdistui tekoihin, eikä Jumala suosinut edes Israelia, vaan jos teet näitä tekoja älä luule että pääset vähemmällä.
Apokryyfikirjasta nimeltä Salomon viisaus, n. 100 v. eKr. Salomon viisaus oli varhaiskristittyjenkin parissa arvossapidetty teos, jonka 12. luvussa kerrotaan tuosta kyseisestä asiasta liittyen Kanaanin maan valloitukseen. Alla lainauksia siitä.
"...Et ole luonut mitään mitä vihaisit...Sillä Pyhän maasi entisiä asukkaita sinä vihasit, koska he harjoittivat mitä inhottavimpia noituuden tekoja ja saastaisia jumalanpalvelusmenoja. Noita säälimättömiä lastensa surmaajia. Noiden sisälmysten syöjäin uhriateriaa, jossa syötiin sisälmyksiä ja ihmisverta. Noita salamenoisia heidän remuavan uhrimenojensa keskellä ja vanhemmat, jotka surmasivat viattomat lapsensa sinä tahdoit hävittää meidän isäimme kätten kautta...mutta näitäkin sinä säälit, koska nämä olivat ihmisiä...sinä annoit tilaisuutta parannukseen..."
<<tappamiskäsky koskee kaikkia viholliskaupungin ihmisiä: myös naisia, lapsia, vanhuksia!>>
Tuossa olet väärässä. Mistä muuten keksit nuo vanhukset? Millaisista naisista ja lapsista oli kysymys? Haluat antaa harhaanjohtavasti sen käsityksen, ikään kuin olisi kysymys puolustuskyvyttömistä naisista, lapsista ja vanhuksista. Todellisuudessa kysymys oli sotilasvaruskuntakaupungeista. Näissä oli myös lapsisotilaita, naiset olivat myös sotilaita.Ettäkö miksi mainitsin naiset, lapset ja vanhukset? Etkö lukenut?
"…ette saa jättää jäljelle mitään, ette ainoatakaan elävää olentoa."
Tämä koski siis jopa eläimiä. Puut saivat jäädä.- Cycl0ne
Yksi_usko kirjoitti:
Tuossa olet väärässä. Mistä muuten keksit nuo vanhukset? Millaisista naisista ja lapsista oli kysymys? Haluat antaa harhaanjohtavasti sen käsityksen, ikään kuin olisi kysymys puolustuskyvyttömistä naisista, lapsista ja vanhuksista. Todellisuudessa kysymys oli sotilasvaruskuntakaupungeista. Näissä oli myös lapsisotilaita, naiset olivat myös sotilaita.Totesit "Kyllä. Jumala kantaa kyllä näistäkin vastuun sillä Hän on vanhurskas ja hänen tuomionsa ovat vanhurskaat. Hän näkee kaiken. On erittäin tärkeää, että millä asenteella Raamattua lukee."
Tämän vain halusin tietää. Pahoitteluni äksyilevästä asenteestani, mutta tuntui kuin aiemmin olisi vältellyt tämän toteamista poliitikon lailla. Eihän se sinun vikasi ole että Heprealaisessa Raamatussa tälläisiä lukee, eikä ole sinun tehtäväsi puolustella niitä kirjureita jotka näitä tarinoita sinne lisäsivät. Minunkin mielestä tässä Jumalan sodissa on jonkilaista välttämättömyyttä läsnä, mutta se on toinen asia.
Hyvää loppuviikkoa! - Exap
Yksi_usko kirjoitti:
Tuossa olet väärässä. Mistä muuten keksit nuo vanhukset? Millaisista naisista ja lapsista oli kysymys? Haluat antaa harhaanjohtavasti sen käsityksen, ikään kuin olisi kysymys puolustuskyvyttömistä naisista, lapsista ja vanhuksista. Todellisuudessa kysymys oli sotilasvaruskuntakaupungeista. Näissä oli myös lapsisotilaita, naiset olivat myös sotilaita."Lähi-Idän sotaretoriikkaa: Kaikki ei tarkoita aina että kaikki. Raamatussa on kohtia, jossa kaikki ei tarkoita kaikkea esim. "kaikki maailma on verolle pantava" "rakeet hävittivät kaikki" jne...Kaikki ei ollut totaalisesti aivan kaikki. "
No hienoa. Olemme siis yhtä mieltä siitä, että Nooan ajan tuhotulvassa "kaikki" tarkoittaa siis vain ihmisjoukkoa hyvin rajatulta alueelta. Now we're talking. - Exap
Yksi_usko kirjoitti:
Tuossa olet väärässä. Mistä muuten keksit nuo vanhukset? Millaisista naisista ja lapsista oli kysymys? Haluat antaa harhaanjohtavasti sen käsityksen, ikään kuin olisi kysymys puolustuskyvyttömistä naisista, lapsista ja vanhuksista. Todellisuudessa kysymys oli sotilasvaruskuntakaupungeista. Näissä oli myös lapsisotilaita, naiset olivat myös sotilaita."Miksi epäjumalat piti sitten tuhota? Koska on olemassa kolmiyhteinen Jumala, niin epäjumalan tekeminen vääristää todellisuuden."
No, siis, luepa Raamattusi uudestaan. Herra, sinun Jumalasi on yksi, eikä kolme(yhteinen).
Tuon ajan ihmisillähän ei ollut tietoa muusta kuin yhdestä ainoasta Jumalasta, ja sanomattakin on selvää, että jos olisi edes ollut pienikin epäilys, että niitä Jumalia olikin ollut kolmeksi persoonaksi asti, niin sehän olisi ilman muuta pitänyt olla sallittua palvella niitä kahta muutakin tuntematonta Jumalaa.
Mutta epäjumalat piti tuhota juuri siksi, ettei ole muuta Jumalaa, ei toista eikä kolmatta persoonaa eikä edes skitsofrenista toista persoonallisuutta. Muutoinhan tuo olisi ollut täysin järjetöntä touhua - tuhota sellaisen Jumalan palvelijoita, jossa palvonnan kohde olisi hyvinkin voinut olla oikea Jumala. Mutta kun kerran oli selkeä sääntö: vain yksi, ei toista Jumalaa, ei toista persoonaa... niin homma tuli selväksi.
Paitsi 300-luvulla kyseisen harhaopin keksimisen jälkeen. - Yksi_usko
v.aari kirjoitti:
Ettäkö miksi mainitsin naiset, lapset ja vanhukset? Etkö lukenut?
"…ette saa jättää jäljelle mitään, ette ainoatakaan elävää olentoa."
Tämä koski siis jopa eläimiä. Puut saivat jäädä.Sen aikainen sodankäyntikäytäntö antoi ihmisille mahdollisuuden päästä pakoon ja juosta turvaan. Sen jälkeen ne jotka jäivät, jäivät puolustamaan kaupunkeja ja heistä tuli sotilaskohteita. (alla olevasta videosta)
https://www.youtube.com/watch?v=tEqNC-zNCZo&feature=youtu.be - Exap
Yksi_usko kirjoitti:
Sen aikainen sodankäyntikäytäntö antoi ihmisille mahdollisuuden päästä pakoon ja juosta turvaan. Sen jälkeen ne jotka jäivät, jäivät puolustamaan kaupunkeja ja heistä tuli sotilaskohteita. (alla olevasta videosta)
https://www.youtube.com/watch?v=tEqNC-zNCZo&feature=youtu.beUsko sinä noita videoitasi, jotka ovat suoranaista sontaa.
"Ja me valloitimme silloin kaikki hänen kaupunkinsa ja vihimme tuhon omiksi jokaisessa kaupungissa miehet, naiset ja lapset, päästämättä pakoon ainoatakaan."
"Ja me vihimme ne tuhon omiksi, niinkuin olimme tehneet Siihonille, Hesbonin kuninkaalle; me vihimme tuhon omiksi jokaisessa kaupungissa miehet, naiset ja lapset."
"ja kun Herra, sinun Jumalasi, antaa ne sinulle alttiiksi ja sinä voitat ne, niin vihi heidät tuhon omiksi; älä tee liittoa heidän kanssansa äläkä osoita heille armoa."
"niin surmaa sen kaupungin asukkaat miekan terällä ja vihi tuhon omaksi se ja kaikki, mitä siinä on, ja tapa sen karjakin miekan terällä."
"vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt,"
Joten puhu mitä puhut, sontaa on tuo roskavideosi: sillä ei ole mitään tekemistä sen totuuden kanssa että ketään ei säästetty, koska nimenomaan ei pitänyt säästää. Jopa karja käskettiin tappamaan, eikä se karja nyt todellakaan noussut aseelliseen puolustukseen, joten tuo videosi on selaista sontaa kuin olla ja pääsee.
Ettäs kehtaatkin levittää tuollaisia harhoja ! Oletkos oikeasti noin tyhmä vai oletko ihan trolli ? Yksi_usko kirjoitti:
Sen aikainen sodankäyntikäytäntö antoi ihmisille mahdollisuuden päästä pakoon ja juosta turvaan. Sen jälkeen ne jotka jäivät, jäivät puolustamaan kaupunkeja ja heistä tuli sotilaskohteita. (alla olevasta videosta)
https://www.youtube.com/watch?v=tEqNC-zNCZo&feature=youtu.beYrität vääntää mustaa valkoiseksi. Säälittävää.
- Yksi_usko
v.aari kirjoitti:
Yrität vääntää mustaa valkoiseksi. Säälittävää.
En yritä kääntää mitään, sen sijaan sinä yrität kenties puolustaa virheellistä luuloasi.
- Yksi_usko
Exap kirjoitti:
Usko sinä noita videoitasi, jotka ovat suoranaista sontaa.
"Ja me valloitimme silloin kaikki hänen kaupunkinsa ja vihimme tuhon omiksi jokaisessa kaupungissa miehet, naiset ja lapset, päästämättä pakoon ainoatakaan."
"Ja me vihimme ne tuhon omiksi, niinkuin olimme tehneet Siihonille, Hesbonin kuninkaalle; me vihimme tuhon omiksi jokaisessa kaupungissa miehet, naiset ja lapset."
"ja kun Herra, sinun Jumalasi, antaa ne sinulle alttiiksi ja sinä voitat ne, niin vihi heidät tuhon omiksi; älä tee liittoa heidän kanssansa äläkä osoita heille armoa."
"niin surmaa sen kaupungin asukkaat miekan terällä ja vihi tuhon omaksi se ja kaikki, mitä siinä on, ja tapa sen karjakin miekan terällä."
"vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt,"
Joten puhu mitä puhut, sontaa on tuo roskavideosi: sillä ei ole mitään tekemistä sen totuuden kanssa että ketään ei säästetty, koska nimenomaan ei pitänyt säästää. Jopa karja käskettiin tappamaan, eikä se karja nyt todellakaan noussut aseelliseen puolustukseen, joten tuo videosi on selaista sontaa kuin olla ja pääsee.
Ettäs kehtaatkin levittää tuollaisia harhoja ! Oletkos oikeasti noin tyhmä vai oletko ihan trolli ?<<vai oletko ihan trolli>>
Kirjoita vaan itsestäsi.
Kannattaa katsoa kokonaan alla oleva video, josta löytyy vastaukset tuohon sinunkin kommenttiisi, että mistä oli kysymys. Sinulla on asenteellinen ja tarkoituksella yksipuolinen käsitys, jota haluat trollata tänne.
https://www.youtube.com/watch?v=tEqNC-zNCZo&feature=youtu.be - kerettiläinen-
v.aari kirjoitti:
Ahaa, Usko-poika onkin gnostikko! Tämä selventää kokonaiskuvaa, tai ehkä ei…
En ole kuullut sellaisesta gnostilaisuuden lajista, jossa vietetään juutalaisia juhlia ja pidetään niitä tärkeinä.#Ahaa, Usko-poika onkin gnostikko!#
Minä olen jostain syystä koko ajan pitänyt Yksi-uskoa naisena. Hän voisi vahvistaa, kumpi on? kerettiläinen- kirjoitti:
#Ahaa, Usko-poika onkin gnostikko!#
Minä olen jostain syystä koko ajan pitänyt Yksi-uskoa naisena. Hän voisi vahvistaa, kumpi on?Yksi_usko on maininnut, että hänellä on vaimo ja lapsia. Pidän luultavimpana miessukupuolta.
- Exap
v.aari kirjoitti:
Yksi_usko on maininnut, että hänellä on vaimo ja lapsia. Pidän luultavimpana miessukupuolta.
"hänellä on vaimo ja lapsia. "
No, ainakin perinteisesti tämä viittaisi mieheen. Mutta mitäs näistä nykyään tietää. Henkilö kai kuitenkin (?). - Exap
Yksi_usko kirjoitti:
<<vai oletko ihan trolli>>
Kirjoita vaan itsestäsi.
Kannattaa katsoa kokonaan alla oleva video, josta löytyy vastaukset tuohon sinunkin kommenttiisi, että mistä oli kysymys. Sinulla on asenteellinen ja tarkoituksella yksipuolinen käsitys, jota haluat trollata tänne.
https://www.youtube.com/watch?v=tEqNC-zNCZo&feature=youtu.be"<<vai oletko ihan trolli>>
...
Kannattaa katsoa kokonaan alla oleva video"
Eli siis trolli. Ookei.
Osaatko siis edes vastata kirjoittamaani ihan omin sanon, vai oletko vain videojonglööri ?
Todistin juuri, että se mitäö esität on puhdasta sontaa.
ÄLÄKÄ VAAN TAAS LINKKAA MITÄÄN TYPERÄÄ VIDEOTA. EVVK sinun trollauksesi. - kerettiläinen-
v.aari kirjoitti:
Yksi_usko on maininnut, että hänellä on vaimo ja lapsia. Pidän luultavimpana miessukupuolta.
Tämä on sitten mennyt minulta ohi. Lasten kanssa leikkimisestä muistan kyllä maininnan.
- Yksi_usko
Jos jotkut eivät käsitä, mitä alla oleva tarkoittaa, niin kyllä ihmettelen.
2. Moos. 20:13
13 "Älä tapa.
Raamatussa on noin selvästi kielletty tappaminen. Miten jotkut voivat uskonnon nimissä sen hyväksyä?- Yksi_usko
Voidaanko muslimeja pitää "kirjan kansana", jota he väittävät olevansa, jos he ovat hyljänneet niinkin ison kirjan kuin Raamatun.
- Exap
Yksi_usko kirjoitti:
Voidaanko muslimeja pitää "kirjan kansana", jota he väittävät olevansa, jos he ovat hyljänneet niinkin ison kirjan kuin Raamatun.
Etkö oikeasti tiedä, vai leikitkö tyhmää ?
- Exap
"Raamatussa on noin selvästi kielletty tappaminen. Miten jotkut voivat uskonnon nimissä sen hyväksyä?"
Jotenkin vain sitten se eläinuhrien uhraaminen ei kuulunut tämän tappamiskiellon alle. Eikä muuten esim. ihmisten kivittäminen.
Mitekäs oli muuten tuo noitavaimon tai homoseksuaalin tappaminen ?
Eikä varmaan missään kohtaa Israelia kehotettu tappamaan naapurikansojaankaan ?
No, onneksi koskaan lain antamisen jälkeen ei Jumala kehottanut tappamaan yhtään oman kansan jäsentä, silleen onneksi ?
Jotta siis... missä kohtaa siis meni se tappamiskiellon rajapyykki, jos saan ystävällisesti kysyä ja kummaksua tuota "muka-selvää" käskyä ?
- MinäKäännynIslamiin
Tarkoittaa:Ole matu ja tämä käsky ei koske sinua.....kääntykäämme mamuiksi ja voimme myöskin kuitata joka kuukausi 2500€ lähtörahaa....Silti voi käydä heilumassa toreilla machetella tai fileerausveitsillä jos huvittaa....siitä vain karkotetaan ja viikon päästä takasin ja taas saa 2500€....
"Jahve on siitä murhanhimoisesta jumalasta pöyristyttävä esimerkki. Sellaista jumalaa ei kukaan lainkuuliainen ihminen voi palvoa."
"Kaikkein eniten halveksin sellaisia jumalia ja ihmisiä, jotka sanovat, että ei saa tappaa, mutta itse tappavat ja antavat käskyn tappaa ja käskevät tappamaan."
Nimimerkki "Yksi_usko" ei vain tunne Raamattua, koska hän on jenkkilahkon kusetuksen alla.
Yksi_uskon mielestä nämä Raamatun kohdat ovat vain virhetulkintoja?
Jer. 13:14
"Ja minä murskaan heidät, toisen toistansa vastaan, sekä isät että lapset, sanoo Herra. Minä en sääli, en säästä enkä armahda, niin että jättäisin heidät hävittämättä."
1. Sam. 15:3
"Näin sanoo Herra Sebaot: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."
Naah. 1:2,6
"Kiivas Jumala ja kostaja on Herra. Herra on kostaja ja vihastuvainen... Kuka seisoo hänen tuimuutensa edessä, ja kuka kestää hänen vihansa hehkua? Hänen vihastuksensa vuotaa niin kuin tuli, ja kalliot halkeilevat hänen edessänsä."
Hoos. 14:1
"Samaria joutuu syystänsä kärsimään, koska se on niskoitellut Jumalaansa vastaan: he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."
Jer. 19:9 "Ja minä (Herra) panen heidät syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he syövät toinen toisensa lihaa siinä hädässä ja ahdistuksessa..."- Mikä.syynä
Mistä kristinuskovat ovat saaneet päähänsä, että Jeesus olisi ollut Jahven poika?
Jeesus oli pappi Eelin äpärä lapsi. Pappi Eeli oli temppelissä pannut neitsyt Marian (12v.) paksuksi. Tämä käy Raamatussa esiin useaan kertaan.
Kaikki, jotka luulevat, että Jeesus olisi ollut jonkun Jahven poika, uskovat silkkaa valhetta ja mielikuvituksen harhaa. - Yksi_usko
Mikä.syynä kirjoitti:
Mistä kristinuskovat ovat saaneet päähänsä, että Jeesus olisi ollut Jahven poika?
Jeesus oli pappi Eelin äpärä lapsi. Pappi Eeli oli temppelissä pannut neitsyt Marian (12v.) paksuksi. Tämä käy Raamatussa esiin useaan kertaan.
Kaikki, jotka luulevat, että Jeesus olisi ollut jonkun Jahven poika, uskovat silkkaa valhetta ja mielikuvituksen harhaa.<<Jahven poika>>
Voi hyvä ihminen, miten saatatkaan pilkata tuolla tavalla Jumalaa! Kirjoitan joitakin kohtia alla olevasta videosta, jotta sinullakin olisi mahdollisuus pyytää Jumalalta anteeksi. Rukoile, että Jumala vielä armossaan sinua armahtaisi. Kaikki alla olevat ovat siis lainauksia alla olevasta videosta! Katsokaa tuo video ja oppikaa!
"Jumalalla ei ole poikaa samassa mielessä kuin meillä ihmisillä on lapsia. Jumalalla ei ole biologisia lapsia. "Jumalan Poika" auttaa meitä rajallisina ihmisinä ymmärtämään Jumalaan itseensä kuuluvaa hengellistä yhteyttä. "
Jesaja 9:5
"5 Sillä lapsi on syntynyt meille,
poika on annettu meille.
Hän kantaa valtaa harteillaan,
hänen nimensä on
Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala,
Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas.
6 Suuri on hänen valtansa, ja rauha on loputon Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnassaan. Oikeus ja vanhurskaus on sen perustus ja tuki nyt ja aina. Tämän saa aikaan Herran Sebaotin pyhä kiivaus."
"Tällaiset nimet kuuluvat yksin Jumalalle. Raamattu puhuu lapsesta, jolla on oleva jumalallinen alkuperä, ei inhimillinen"
Jes. 7:14
" 14 Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel."
"1 Moos. on hebreaksi Bereshit. Sen aloitusjakeessa sanotaan "Bereshit bara" = alussa Jumala loi. Hebrean sanassa bereshit reshit voi tarkoittaa myös esikoista. Tämä kohta voidaan siis lukea, että esikoisessaan Jumala, Elohim, loi taivaan ja maan." Kyse on siis Raamatun ensimmäisestä sanasta ja se voidaan ymmärtää näin. Rabbit ymmärtävät tämän kohdan niin, että "esikoisen vuoksi" Jumala loi maailman. Tulkinnat voi vaihdella, mutta me katsomme sen tarkoittavan Messiasta. "
Joh. 1.1
"1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.
2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
3 Kaikki syntyi Sanan voimalla.
Mikään, mikä on syntynyt,
ei ole syntynyt ilman häntä."
"Tämä Johanneksen kirjeen alku on 1. Mooseksen kirjan alkujakeen täsmällinen luenta. Se voidaan lukea että "Jumala loi esikoisessaan" tai "Jumala loi esikoisensa vuoksi". Tämä tarkoittaa sitä, että jos esikoista ei olisi ollut, Jumala ei olisi luonut maailmaa. Näin siksi, että Jumala näki jo ennakolta lankeemuksen ja sen mukanaan tuoman synnin. Jos Messias ei olisi suostunut tulemaan ja kärsimään, Jumala ei olisi luonut maailmaa. Voimme nähdä tämän Ilmestyskirjasta, jossa puhutaan jo ennen maailman luomista teurastetusta Karitsasta.
Ennen kuin Jeesuksesta tuli Poika, hän oli Sana. Hän oli Sana siinä ikuisuudessa, mikä vallitsi ennen maailman luomista. Johannes käyttää kreikankielistä termiä logos "sana". Arameaksi Sana on memra. Logoksen Sanan katsottiin tarkoittavan Jumalan viisautta. Jumala loi siis maailman viisaudessaan. Tällä viisaudella ei tarkoiteta älykkyyttä vaan Jumalan näkyväksi tullutta viisautta. Jeshua, Jeesus on tuo näkyväksi tullut viisaus. Se on siis viisaampaa kuin normaali viisaus hochma. Kyse on inhimillistä ymmärrystä suuremmasta asiasta. Hän Sana on Jumalan mieli. Eli kun sanon Jeesusta Jumalan Sanaksi tarkoitan, että Hän on Jumala.
Se, että Jeesus on Messias, tekee Hänestä niin ainutlaatuisen. "
http://www.tv7.fi/vod/player/55649/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit585554KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti1963578Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja182418Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei222375Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro91208Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT651048- 1021048
Rötösherra käräjillä
Ähtäriläisyrityksen epärehellisyys oli niin suurta, että mies yhtiön takaa oli lähellä saada ehdotonta vankeutta. Vaikeu181012- 83998
Häneen rakastuminen oli sellaista
että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta79965