Työkyvyttömyyseläke pieni - saa tienata vähän ?

vääryyshuipussaan

Onko tosiaan noin, että jos joutuisi työkyvyttömyyseläkkeelle ja saisi esim. 750e kansaneläkettä ehkä 150 e ....... saisi tienata vielä noin 750 e/kk, tämä on ehdotettu laskelma.

Jotkut saavat noin 1600 e/kk ja saavat tienata jopa 1500 e/kk ..... ONKO SE TODELLA NÄIN, ETTÄ VÄHÄN SAAVALTA VIEDÄÄN TÄMÄKIN ETU ??

21

1574

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työeläkelaitos ilmoittaa työkyvyttömyyseläkkeen saajalle henkilökohtaisen ansiorajan, jonka voi ansaita eläkkeen rinnalla. Henkilökohtainen ansioraja lasketaan siitä omasta vakiintuneesta ansiosta, joka edeltää eläkkeelle jääntiä. Täyttä työkyvyttömyyseläkettä saava voi hankkia ansiotuloja 40 % entisestä ansiotasostaan ilman, että eläke lakkautetaan tai muutetaan osatyökyvyttömyyseläkkeeksi. Osatyökyvyttömyyseläkkeensaajan ansioraja on 60 %.

      Henkilökohtaisesta ansaintarajasta riippumatta työkyvyttömyyseläkkeen saaja voi kuitenkin ansaita tänä vuonna 737,45 euroa kuukaudessa ilman, että ansio vaikuttaa työeläkkeen maksamiseen. Kelan maksamassa työkyvyttömyyseläkkeessä on sama ansioraja. Tämä euromääräinen rajamäärä on säädetty työhönpaluun edistämislaissa.

    • pettynytsuomalainen

      Suomi rankaaisee pienituloisia ja keskituloisia nii että työtä ei kannata tehdä vaikka mieli tekisi

    • kukaaneikiellä

      no menen töihin, jos voit tehdä töitä kuukausipalkkaan verrattavissa olevan määrän. Äärettömän kipeetä itkeä tollasta asiaa.

    • työkyvytönrahaton

      Minut eläkekassani laittoi osakuntoutustuelle, vaikka olen täysin työkyvytön. Olen keskipalkkainen ja vakiintunut kuukausituloni on 3900 euroa, mutta en voi ottaa vastaan mitään työtä, joten sinnnittelen puolikkaalla kuntoutustuella.

    • rgoerygvc

      Ne jotka on oikeasti täysin työkyvyttömiä kärsivät niiden takia jotka yrittävät huijaamalla työkyvyttömyyseläkkeelle ja näitä on valitettavan paljon, KELA ja muut maksajat saisivat olla tarkempia siinä kuinka jokaisen kohdalla tilanne tutkitaan, moni huijaamalla eläkkeelle pyrkivä tekee esim. kotonaan "sivubisnestä" pitkiä päiviä, kykenevät jopa lomamatkoihin yms, jos oikeasti on täysin työkyvytön ei kykene mihinkään lomamatkoille edes kotimaassa.

      • noinniiii

        Yx tuttavarouva on selästään tk-eläkkeellä ja tahtoo tienata lisää. Kiipesi silti notkeasti ylöspäin hakiessaan pihlajanmarjoja. Tekee avustajan hommaa 75v rouvalle. Tulee mieleen, että rouvan liikkuminen vähenee entisestään, jos avustaja ei voi nostaa häntä huonona päivänä ylös sängystä.
        Paremmin ymmärrän, jos masennusta sairastava nuori bodaaja käy auttelemassa naapurin vaaria aamuin illoin.
        Nämä saavat sitten tienata saman verran (ja enemmänkin) kuin työttömät!


    • keinotonmonet

      Minä pääsin eläkkeelle kun valitin masennusta vaikka mulla mitään masennusta koskaan ole ollutkaan, määräsivät masennuslääkkeitä, hain ne apteekista mutta kippasin vessan pönttöön, tätä jatkuin parisen vuotta, kävin useasti lääkäreiden vastaanotolla ja yritin näyttää siellä mahdollisimman surkealle ja taisin siinä onnistuakin.
      Nyt saan alle tonnin käteen ja loput teenkin juuri pimeänä duunina, auttelen kavereita ja teen mitä keksin että saan rahaa lisää, elämä on laiffii..ei voi muuta sanoa.

      • popsinut

        Ei ole mahdollista!
        Verikokeissa pitää käydä kymmeniä kertoja,joista selviää onko popsinut määrätyt lääkkeet.
        Ei auta vippaskonstit.

        Nykyään pitää olla suljetulla 3 kk vähintään ja kuntoutustuella 15 -20 vuotta.


      • ajajaaka

        Oscar gaalaan ja pytty kotiin. Psykiatrit näkevät noin minuutin kohdalla onko kyseessä sairaus vai näyttely. Viimeistään testeissä ja muissa kiinnijäänti on varma.


      • tietoaon
        popsinut kirjoitti:

        Ei ole mahdollista!
        Verikokeissa pitää käydä kymmeniä kertoja,joista selviää onko popsinut määrätyt lääkkeet.
        Ei auta vippaskonstit.

        Nykyään pitää olla suljetulla 3 kk vähintään ja kuntoutustuella 15 -20 vuotta.

        Ei kylläkään tehdä mitään verikokeita !!!


      • Älyhoiäläjätä

        Kuka on noin typerä, että heittää lääkkeitä wc-pönttöön! Apteekit ovat tätä varten, jonne palautetaan vanhentuneet ja ylimääräiset lääkkeet.

        Etkö ymmärrä, että ne lääkkeet menevät vesistöön ja kaloihin sekä muihin eläimiin. Ja sitä kautta ne tulevat kraanavetenä juomalasiimme ja kalaruoissa elimistöömme. Tarpeeksi monen sinun kaltaistesi typerysten vuoksi, saamme kauheat määrät AIHEETTOMIA lääkkeitä elimistöömme.

        Vajaata touhua heittää pönttöön...!


      • Komppaan

        Apteekit osaavat hävittää oikein lääkkeet eikä niitä tosiaankaan pönttöön laiteta.

        Pöntöstä lääkkeet kulkeutuvat jätevesipuhdistamoon ja sieltä järviin ja järvestä juomaveteen ja kalastettuihin kaloihin ja lopulta juomamukiin ja ruokalautaselle.


        Näin saadaan joka päivä turhia lääkkeitä elimistöömme.


    • keinotonmonet

      Kyllä sen verran popsin ennen verikokeita että verikokeet selvitin, tiesin tämän jo etukäteen. Ei nyt ketään kuntoutustuella 15-20 vuotta pidetä jos on masennus ja suljetulle ei ihmistä laittaa ihan noin vain masennuksen takia.

    • ouhiuho

      Paljonko on kuntoutustuki jos jään nyt "eläkkeelle" masennuksen takia, olen reilu 30 v ja työtä olen tehnyt vain muutaman vuoden.

    • Voit pyytää eläkekertymän omasta eläkeyhtiöstäsi. Jos et tiedä eläkeyhtiötäsi, voit tarkistaa sen eläkeneuvontanumerostamme 029 411 2801.

    • iuuhuhoij

      Jotenkin vaikuttaa että nuorilla ja nuorilla aikuisilla on oikein buumi siitä että pyritään eläkkeelle mielenterveydellistä syistä vaikka ei ole aihettakaan, hyvin surkeana käydään lääkäreiden vastaanotoilla ja kun saadaan taas saikkuloma paperit käteen niin vauhtia löytyy, otetaan ilo irti "lomasta", ei ole tietoakaan masennuksesta eikä muustakaan vaivasta.
      Tietenkään kenenkään mielentilaa hankala mennä arvioimaan ulkopuolisena mutta ihmetyttää vaan kuinka kumminkin jaksetaan harrastaa, bilettää ja hillua aamuyöhön saakka vaikka on sairas, kyllä tuolla energialla jaksaisi käydä töissäkin jos nukkuisi yöt ja olisi säännöllinen vuorokausirytmi.

      • ent.työmies

        Monelle nuorelle ja vanhemmallekin auttaa patistaminen ja potku perssiiseen,jonkunhan sekin on tehtävä,koska kotona ei ole aikoinaan tehty.


      • Ihmetyttää

        Tässä se ongelman perusydin on hyvin kiteytetty. Seurauksena sitten ongelmia mm. työssä, omassa kunnossa, kodinhoidossa ja raha-asioissa, joiden ajatellaan johtuvan masenmuksesta, vaikka oikea syy on se, että elämisen taitoja ei ole koskaan opetettu ja opittu kunnolla.


    • rö3bucv4re

      Vaikea näitä nykynuoria ja nuoria aikuisia patistaa mihinkään. Ei nyt kuitenkaan yleistetä, on nuorissa todella ahkeriakin paljon.

    • minuntarinani

      Itse jouduin jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle toistakymmentä vuotta sitten, sitä odottaa eläkepäätöstä mutta ei se mikään hurraa-huudon paikka ole sen voin sanoa.

      Tulee tunne että ei ole mitään tässä yhteiskunnassa, on täysin ulkona ja mitätön ilman työtä.

      Joka vappu, juhannus ja joulu katsoin ostokeskuksissa yms kun työlliset valmistautuivat esim. vapun viettoon ja itse oli vain loikoillut mitään tekemättä kotona, väsytti ja oli entistä masentuneempi olo kun näki duunareiden riemu kun koitti heille lepoa ja juhlaa, itsellä ei ollut syytä juhlia vappua, kaveripiirikin vaihtui, masensi kun näki entisten työkavereiden olevan hyvässä kunnossa fyysisesti koska tekivät töitä ja itse sen sijaan kuihduin vaikka yritin treenata monipuolisesti miten nyt kykenin ja jaksoin, se kun ei ole pakko niin sitä helposti laiskistuu ja siirtää siirtämistään kuntoiluakin.

      En kyllä kenellekään nuorelle enkä nuorille aikuisille suosittele hankkimaan eläkettä jos ei ole AIVAN pakko sillä kyllä työssä käynti pitää mielen virkeämpänä ja talouden paremmassa kurissa kuin työkyvyttömyyseläkkeellä.

      Aloin jossain vaiheessa todella miettimään eikö minusta ole tosiaankaan työhön ja otin itseäni niskasta kiinni ja hankkiuduin työhön, alku oli todella todella raskasta, kesken työpäivien minun täytyi käydä nukkumassa 10-20 minuuttia vessassa ja keskittyminen vaati aivan kaiken, yöt nukuin kuin tukki. Pikkuhiljaa pääsin "jaloilleni" ja aloin innostumaan työstäni ja loppujen lopuksi olinkin työssäni hyvä, poissaoloja oli minulla kaikkein vähiten ja jaksoin vielä työn lisäksi harrastaa, herätin henkiin sellaisia harrastuksia joista olin joskus haaveillut ja oli työn teon vuoksi rahaa ostaa kunnon harrastusvälineet. Olin kuin eri ihminen, nyt olen jo työelämästä eläkkeellä ja nautin harrastuksista ja siitä että lähdin oma-aloitteisesti takaisin työelämään ja tein lopuksi hyvän työuran pätkän.

    • Vaikean_työskennellä

      Minulta lääkäri useaan kertaa kyseli, enkö myöntäisi että väsymykseni särkyjen syynä olisi masennus. Olisin varmaan helpommalla päässyt puolieläkkeelle. Selkä on luutunut, ei näy ulos päin. Särkyyn burana panacod kolme kertaa päivässä, ei näy ulospäin. Työ muuttui työpaikalla rutiini käsien kannattelu työksi. Selkä ei kestä, säryt kovat. Voin tehdä töitä joissa ei sama toistu useammin. Yli 50v työpaikan vaihto ei enää onnistu. Vaikea saada työtä missä ei kumarrella, toisteta samaa työvaihetta. 40v työura lähes takana. Vaatimukset töissä käyneet lähes mahdottomiksi jo terveille. Sairaat ei selviydy ollenkaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe