Kysymys koskee seuraavaa: Olisin myymässä 1/4 osaa omistamasta talosta, jota rasittaa elinikäinen hallintaoikeus. Onko tällaiselle ehkä jopa pitkäaikaiselle asuntosijoittamiselle ostajakuntaa / missä piilevät kaikki asuntosijoittajat? Olen yrityksiltä kysynyt mutta he ostaisivat vain 40% oikeasta arvosta, joten siinä mielessä huono myyntisauma noihin arvostuksiin.
Talon osaomistusosuuden myynti
4
675
Vastaukset
- Puretaampa_vähän
Haluat myydä osaomistuksen jossa hallintaoikeusrasite.
Ensinnäkin osaomistus: mitenkä päätökset tehdään?
Tuollaisessa yhteisomistuksissa tehdään päätökset yhteistuumin, joten kiinteistön kehittäminen yms on lähes mahdotonta jollei osakkailla ole saman suuntaisia ajatuksia.
Milloinka kiinteistöstä pääsee hyötymään?
Hallintaoikeus rajoittaa kiinteistön tuoton saamisen sillä tuotto kuuluu haltijalle.
Haltijan oletettu elinikä vaikuttaa vahvasti milloin sijoitus alkaa tuottamaan.
Tuossa valossa 40% käyvästä hinnasta on mielestäni erittäin hyvin.
Itse en maksaisi tuotakaan.
Vai olisitko itse valmis vastaavaan kauppaan?
Jos olet niin voin myydä sulle 1/4 isäni eläkemökistä.
Juu kyllä olen ihan samassa tilanteessa kuin sinä, ja tiedän että myynti on lähes mahdotonta.- Ehkämyymässä
Totta joka sanasi. Itse olen aika amatööri näissä asioissa. Oman osaomistukseni markkinointi ja myynti perustuukin alueen tulevaan hintakehitykseen joka nyt ja tulevaisuudessa huomattavassa nousussa ja kiinteistö sen verran uusi ettei kehittämisessä ole tarvetta. Tietysti vuokratuottoa ei tule. Käytännössä itse ajattelen että kun kiinteistö sijaitsee pk-seudulla ja viereen rakennetaan ostoskeskusta niin tulevaisuuden näkymät olisivat hyvät, sen takia en möisi 40% hintaan.
toisaalta jos olisi paljon ylimääräistä capitaa sijoitettavana ja isäsi eläkemökki olisi arvonsa säilyttävä tai nousussa miksi en olisi? - Puretaampa_vähän
Ehkämyymässä kirjoitti:
Totta joka sanasi. Itse olen aika amatööri näissä asioissa. Oman osaomistukseni markkinointi ja myynti perustuukin alueen tulevaan hintakehitykseen joka nyt ja tulevaisuudessa huomattavassa nousussa ja kiinteistö sen verran uusi ettei kehittämisessä ole tarvetta. Tietysti vuokratuottoa ei tule. Käytännössä itse ajattelen että kun kiinteistö sijaitsee pk-seudulla ja viereen rakennetaan ostoskeskusta niin tulevaisuuden näkymät olisivat hyvät, sen takia en möisi 40% hintaan.
toisaalta jos olisi paljon ylimääräistä capitaa sijoitettavana ja isäsi eläkemökki olisi arvonsa säilyttävä tai nousussa miksi en olisi?Mietippä tilannetta jossa haltija eläisi esim. 20 vuotta vielä.
Jos kiinteistön arvo olisi vaikka 200 000€
1/4 siitä on 50 000€.
Paljonko tuo 50 000€ tuottaa järkevällä sijoituksella 20 aikana?
Tuotto on jotain 30 000€ - 80 000€, ehkä enemmänkin.
Kun otetaan vielä huomioon korkoa korolle vaikutuksen niin tuotto on vielä suurempi.
Mikä takaa että kiinteistösi hallinta vapautuu 20 vuoden päästä?
Mikä takaa että kiinteistön arvo nousee huomattavasti?
Toinen asia on se ettet itsekkään tunnu arvostavan tuon 1/4 omistusta.
Jos arvo nousee hyvin niin eihän sitä kannata myydä.
Rahaa saa pankista muutaman % korolla joten tuollainen "varma" sijoitus kannattaa säilyttää.
Vai epäiletkö itsekin 1/4 osuuden mielekkyyttä?
Miks pitäis neuvoa ihmistä asiassa jossa on muuttujia enemmän kuin pörsissä.
Ikävää jos omaisuus on suuri ja joutuu maksamaan kuluja kiinteistöveroja tai kiinteistöön kohdistuvia muuttuvia kuluja.
Joku silloin ehkä kokee rasitukseksi koko asian.
Kannattaa tiedustella muiden omistajien halua edulliseen hintaan luopua omasta osuudestaan.
Mitäänhän täältä ei saa mukaan.
Nimimerkillä
asunto-osakeyhtiöt on aivan syvältä.
joucom
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä742170- 1331442
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1331420- 1431102
- 105977
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten366902Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55714Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673