Talon osaomistusosuuden myynti

Ehkämyymässä

Kysymys koskee seuraavaa: Olisin myymässä 1/4 osaa omistamasta talosta, jota rasittaa elinikäinen hallintaoikeus. Onko tällaiselle ehkä jopa pitkäaikaiselle asuntosijoittamiselle ostajakuntaa / missä piilevät kaikki asuntosijoittajat? Olen yrityksiltä kysynyt mutta he ostaisivat vain 40% oikeasta arvosta, joten siinä mielessä huono myyntisauma noihin arvostuksiin.

4

512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puretaampa_vähän

      Haluat myydä osaomistuksen jossa hallintaoikeusrasite.
      Ensinnäkin osaomistus: mitenkä päätökset tehdään?
      Tuollaisessa yhteisomistuksissa tehdään päätökset yhteistuumin, joten kiinteistön kehittäminen yms on lähes mahdotonta jollei osakkailla ole saman suuntaisia ajatuksia.
      Milloinka kiinteistöstä pääsee hyötymään?
      Hallintaoikeus rajoittaa kiinteistön tuoton saamisen sillä tuotto kuuluu haltijalle.
      Haltijan oletettu elinikä vaikuttaa vahvasti milloin sijoitus alkaa tuottamaan.

      Tuossa valossa 40% käyvästä hinnasta on mielestäni erittäin hyvin.
      Itse en maksaisi tuotakaan.

      Vai olisitko itse valmis vastaavaan kauppaan?
      Jos olet niin voin myydä sulle 1/4 isäni eläkemökistä.
      Juu kyllä olen ihan samassa tilanteessa kuin sinä, ja tiedän että myynti on lähes mahdotonta.

      • Ehkämyymässä

        Totta joka sanasi. Itse olen aika amatööri näissä asioissa. Oman osaomistukseni markkinointi ja myynti perustuukin alueen tulevaan hintakehitykseen joka nyt ja tulevaisuudessa huomattavassa nousussa ja kiinteistö sen verran uusi ettei kehittämisessä ole tarvetta. Tietysti vuokratuottoa ei tule. Käytännössä itse ajattelen että kun kiinteistö sijaitsee pk-seudulla ja viereen rakennetaan ostoskeskusta niin tulevaisuuden näkymät olisivat hyvät, sen takia en möisi 40% hintaan.

        toisaalta jos olisi paljon ylimääräistä capitaa sijoitettavana ja isäsi eläkemökki olisi arvonsa säilyttävä tai nousussa miksi en olisi?


      • Puretaampa_vähän
        Ehkämyymässä kirjoitti:

        Totta joka sanasi. Itse olen aika amatööri näissä asioissa. Oman osaomistukseni markkinointi ja myynti perustuukin alueen tulevaan hintakehitykseen joka nyt ja tulevaisuudessa huomattavassa nousussa ja kiinteistö sen verran uusi ettei kehittämisessä ole tarvetta. Tietysti vuokratuottoa ei tule. Käytännössä itse ajattelen että kun kiinteistö sijaitsee pk-seudulla ja viereen rakennetaan ostoskeskusta niin tulevaisuuden näkymät olisivat hyvät, sen takia en möisi 40% hintaan.

        toisaalta jos olisi paljon ylimääräistä capitaa sijoitettavana ja isäsi eläkemökki olisi arvonsa säilyttävä tai nousussa miksi en olisi?

        Mietippä tilannetta jossa haltija eläisi esim. 20 vuotta vielä.
        Jos kiinteistön arvo olisi vaikka 200 000€
        1/4 siitä on 50 000€.
        Paljonko tuo 50 000€ tuottaa järkevällä sijoituksella 20 aikana?
        Tuotto on jotain 30 000€ - 80 000€, ehkä enemmänkin.
        Kun otetaan vielä huomioon korkoa korolle vaikutuksen niin tuotto on vielä suurempi.
        Mikä takaa että kiinteistösi hallinta vapautuu 20 vuoden päästä?
        Mikä takaa että kiinteistön arvo nousee huomattavasti?

        Toinen asia on se ettet itsekkään tunnu arvostavan tuon 1/4 omistusta.
        Jos arvo nousee hyvin niin eihän sitä kannata myydä.
        Rahaa saa pankista muutaman % korolla joten tuollainen "varma" sijoitus kannattaa säilyttää.
        Vai epäiletkö itsekin 1/4 osuuden mielekkyyttä?


    • Miks pitäis neuvoa ihmistä asiassa jossa on muuttujia enemmän kuin pörsissä.

      Ikävää jos omaisuus on suuri ja joutuu maksamaan kuluja kiinteistöveroja tai kiinteistöön kohdistuvia muuttuvia kuluja.

      Joku silloin ehkä kokee rasitukseksi koko asian.

      Kannattaa tiedustella muiden omistajien halua edulliseen hintaan luopua omasta osuudestaan.

      Mitäänhän täältä ei saa mukaan.

      Nimimerkillä
      asunto-osakeyhtiöt on aivan syvältä.
      joucom

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe