Aamulehti käyttää eduskunnan puhemiehestä jatkossa nimitystä puheenjohtaja – perusteena tasa-arvosyyt
Aamulehti ilmoittaa pyrkivänsä eroon sukupuolittuneesta kielestä. Lehden pääkirjoituksessa linjataan, että lehti käyttää muun muassa eduskunnan puhemiehestä jatkossa nimitystä puheenjohtaja.
Aamulehden kirjoituksessa todetaan, että tasa-arvossa on suurempiakin ongelmia kuin muutama titteli. Kieli kuitenkin myös määrittelee ajattelua ja ohjaa tulkintaa.
Lehden mukaan esimerkiksi pääluottamusmies voi hyvin olla henkilöstön tai työtekijöiden edustaja ja lautamies maallikkotuomari.
Aamulehti Setan asialla!
10
134
Vastaukset
- antiseta
Noinko maailmaa muutetaan??? ;););)
Englannin kielen osalta tästä asiasta on keskusteltu jo ainakin 1980-luvun alusta lähtien. David Crystal kirjoitti vuonna 1984 puoliksi vakavan, puoliksi humoristisen kirjan Who cares about the English usage? jossa muun muassa käsiteltiin sukupuolittuneita titteleitä ja annettiin niille sukupuolettomia vastineita. Myös suomen kielen osalta tästä aiheesta on keskusteltu ja kirjoitettu aikaisemmin, eikä sillä ole ollut mitään tekemistä Setan tai homoagendan kanssa.
- katosvaan
Taas kerran ihan järkyttävän tärkeä aloitus.
Maailmalla on humanitäärinen hätä ja Suomessa yksi tärkimmistä kansallisista ongelmista tuntuu olevan palstan ehkä tärkein puheenaihe: suomalaisten seksuaalisuus?
Väkimäärä vähetessä täytyy tietenkin priorisoida asioita.
UNICEF kumppaneineen tekee kriisimaissa tauotta työtä nälänhädän estämiseksi.
Vuonna 2017:
hoidetaan miljoona vakavasti aliravittua lasta
rokotetaan 3,4 miljoonaa lasta tuhkarokkoa vastaan
taataan 7,4 miljoonalle ihmiselle puhdas vesi
turvataan 2,1 miljoonan lapsen koulunkäynti
tarjotaan lähes miljoonalle lapselle psykososiaalista tukea- onko.huono.omatunto
Mitä sinä itse olet tehnyt noiden listaamiesi asioiden hyväksi?
Miksi palstan "oikeaukoiset" eivät ole näistä kiinnostuneita? Heitähän kiinnostaa lähinnä Seta sen perusteella mitä tänne kirjoittelevat.
- Lainkaan.yleistämättä
onko.huono.omatunto kirjoitti:
Onko sinun mielenkiintosi siis rajoittunut vain seksuaalisuuteen? Sen kohdallako uskosi vahvimmin näkyy?
- katsovaan
onko.huono.omatunto kirjoitti:
Mähän olen Kristitty, ei se mulle kuulu. Jos et oo sattunu huomaan niin todelliseen kristillisyyteen kuuluu palstan mukaan homot ja lapsellinen kinaaminen raamatunkohtien tulkinnasta. Onkai se nyt tärkeempää kuulua niihin ainoosiin ihmisiin maailmas jokka tietää mitä mikin raamatunkohta tarkottaa. Pääasiashan raamatun kiellot koskee homoja ja naisia.
Itse käyttäisin kirjoituksissani Suomen laissa määritettyjä luottamushenkilönimikkeitä.
Näin naisen näkökulmasta olisi aika mukava juttu, jos nämä mies-loppuiset nimikkeet poistuisivat. Kun niitä hommia tekevät myös naiset, on hölmöä että nimike on vaikka järjestysmies.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2217462
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s454850- 594752
- 753418
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko162005Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗301870- 311819
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹441667- 371578
- 1481337